Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Peuters en optreden

Zoon zit net 2 weken in de 3-5 groep op het kdv. Meestal gaan kinderen pas na hun 3e naar deze groep maar zoon wordt over een maand pas 3. Nou doet deze groep elk jaar een toneelstukje met kerst. Leek me leuk, maar gister kreeg ik een "uitdraai" van het stuk, met wel 7 nieuwe liedjes. Geen idee hoe lang het stuk duurt, maar er is een uur voor uitgetrokken. Of ik even wilde oefenen met zoon. Ook kreeg ik te horen dat zoon niet goed oplette bij de repetitie.

In mijn ogen gaat alles dus een stuk serieuzer dan verwacht. Persoonlijk denk ik dat mijn verlegen zoon zo'n stuk helemaal niet leuk vind, maar het lijkt wel of iedereen gewoon mee moet doen.

Ik vraag me dus af of en hoe jullie jonge kinderen meededen aan toneelstukjes. Misschien verwacht ik wel te weinig van zoon.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Belachelijk!

Dat is toch belachelijk: een toneelstuk van een uur met 7 liedjes en dan voor een kind van nog niet eens 3 jaar! Tenzij je zoon dolgraag mee zou doen, zou ik er mooi voor passen.

Ook een mooie opmerking trouwens dat je zoon niet goed oplet tijdens de repetities. Nou ja zeg! Het ventje is TWEE.

Poppy

Poppy

25-11-2009 om 20:17 Topicstarter

Triple

Het probleem is dat het stuk overdag gedaan wordt op dagen dat hij op de opvang is, dus ik kan er niet (makkelijk) voor passen. Ik heb trouwens nog niet het idee dat hij niet wil, maar ik vind het allemaal een beetje te serieus/streng voor zo'n jong kind. Ik had het liever iets speelser gezien.

De viering duurt een uur, ik lees net dat het toneelstuk (zo'n kant en klaar ding dus ik vond het op het internet) 15-20 minuten duurt. Nog best pittig vind ik - vooral al die nieuwe liedjes - maar goed, er zijn ook een hoop 4 jarigen die het best leuk zullen vinden.

De liedjes met melodie ook op het internet gevonden dus die zal ik zeker met hem gaan zingen, en verder zien we wel. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan. Het is op zich ook wel iets om naar uit te kijken, je kleintje zien optreden.

Herkenbaar

zoon had het ook op zijn creche, hij vond het niks, zat ergens achteraan in een hoekje. werd niet echt moeilijk over gedaan. zou het een beetje langs me heen laten gaan!! Ze zijn hier iets te streverig als je het mij vraagt

Poppy

Poppy

26-11-2009 om 08:30 Topicstarter

Kroet

Dat vroeg ik me dus af, of zoon wordt gedwongen om mee te doen of niet. Want dat eerste lijkt me niet echt bevorderlijk voor zijn motivatie en vertrouwen.

Inderdaad is het hier allemaal zo snel, ik ben heel blij dat zoon een late leerling is, zodat hij nog even niet naar school hoeft met lezen/schrijven etc.

Mond valt open

Dat ze stukjes doen, ok, maar dat de repetities zo serieus genomen worden en dat verwacht wordt dat jij thuis gaat oefenen, daar kan ik echt niet bij. Ik vind het eerlijk gezegd idioot.
Op de creche waar mijn oudste op zat zouden ze dit nooit zo gedaan hebben in elk geval. Daar werden liedjes op de groep gezongen, en met het zomerfeest zijn er wel eens kunsten vertoond (soort gymnastiek, ze hadden een circusfeest), die dan op de dag zelf door de grotere kinderen waren geoefend. Een grotere aandachtsspanne moet je van die kinderen ook niet verwachten lijkt me.

Kortom, imho: de kdv-leidsters zijn niet helemaal lekker

Groeten,

Temet

Cultuurverschil

De nativity play of hoe ze het ook aanduiden hoort er gewoon bij in de angelsaksische cultuur.. Dus die leidsters doen gewoon wat ze gewend zijn.

Het hoort erbij. Petal, ik kan me voorstellen dat je het te veel vindt, ik zou me focussen op je zoon helpen om erdoorheen te komen. Hoe hij er doorheen komt kwa artistieke prestatie maakt geen bal uit. Wel met welk gevoel. Ik zou gewoon zelf een beetje die liedjes bleren in huis en verder lekker positief doen over dat ie lekker met de anderen samen iets mag doen.

Ik zie hieronder nog een draadje van jou over verlegen peuter, dat was de mijne ook dus ik kan daar ook verder reageren... ben jij bij die opvoering? Zo ja, grote kans dat ie alsnog bij jou op schoot gaat zitten. Zo nee, grote kans dat ie ergens gaat zitten wachten tot het voorbij is... prima toch? Dat is dan zijn manier om met dit soort dingen om te gaan.

Toch maar even in dit draadje dan nog een eigen ervaring: mijn oudste was half november begonnen op school.. hadden ze klas op de planken in de aula met tientallen kleuters met pietenmutsen die liedjes zongen en ook een verhaaltje speelden.... trok er eentje die muts van zijn hoofd.... bleef er eentje zitten toen zijn klas aan de beurt was.... wilde er eentje ook geen applaus in ontvangst nemen...
U raadt het al. Toen ie zeven was heeft ie de hoofdrol in een musical gezongen, toen was hij eraan toe. Maar niet toen hij vier was. Het belangrijkste vind ik dat ze de ruimte krijgen om te zijn zoals ze zijn én om zich te ontwikkelen. Dus nooit zeggen nee Jantje is zo verlegen, die doet dat niet. Maar ook niet zeggen Jantje nou niet meer zeuren, op deze leeftijd hoort het er gewoon bij.

Poppy

Poppy

26-11-2009 om 15:12 Topicstarter

Erbij zijn

Man en ik waren van plan om de 2e keer te gaan kijken. Maar misschien is het handig om apart te gaan, zodat zoon beide keren een mogelijkheid heeft om zich bij ons terug te trekken. Want ik verwacht inderdaad niet dat zoon mooi mee gaat doen als hij ons ziet zitten.

We zullen zien, ik ben er nog niet uit. En Temet, een nativity play hoort er hier dus inderdaad bij (in Engeland) maar ik had het niet op een nursery verwacht. Ik heb het stuk op het internet gevonden en het is gericht op 3-6 jarigen dus het kan wel, maar onze zoon is aan de jonge kant en verlegen en dus vind ik het een hele opgave.

We gaan gezellig de liedjes thuis zingen, en verder zoekt de nursery het maar uit.

Komt er nog wel bij dat ik geacht wordt om een herders kostuum in elkaar te flansen. Aaargh. Maar goed, dat is zo'n beetje hetzelfde als de surprises waar sommige Nederlandse ouders mee zitten.

Annet

Annet

26-11-2009 om 18:50

Ook meegemaakt

Dochter was nog 2 toen ze naar de nursery klas ging van een internationale britse school. In oktober werd ze 3, twee maanden later dan de officiele leeftijdsgrens.
Met kerst stond ze mee te doen in het optreden van de klas.
Go with the flow. Oefen de liedjes thuis. Kinderen kunnen meer dan je denkt. En als hij niet wil, wil hij niet. Knappe juf die hem dan zover krijgt. Hij zal echt de enige niet zijn

Jesse_1

Jesse_1

26-11-2009 om 23:36

Poeh

Op zich kan het geen kwaad om thuis ook de liedjes te zingen (gewoon omdat het leuk is om te zingen!), maar verder vind ik het veel gevraagd.
Op ons (NL) KDV organiseerden ze ook soms een soort toneelstuk, dat met de wat oudere peuters die het ook leuk vonden (eh... ik geloof dat onze zoon een huis speelde of zo , het 'decor' maken was al een activiteit op zich natuurlijk - en het was ook leuk om te zien al stelde het natuurlijk geen bal voor allemaal. Nadeel was bovendien dat de uitvoering uiteraard was op een dag dat je normaal gesproken werkt.
Met de kleuterklassen hebben ze met kerst ook een voorstelling, en er zijn ook altijd wel kleuters die daar niet aan mee willen (cq durven) doen. Nou ja, die doen dan dus NIET mee (al proberen ze die nog wel een muziekinstrument in handen te geven om toch nog een actieve rol te vervullen, maar sommigen willen dat ook niet!).
Jesse

Reactie

inderdaad, ik zou met er niet te druk over maken. Zoals ik al zei, zoon deed ook niet echt mee, geen mens die erover valt.
Grappig dat je dat zegt over late leerling, dochter (12-12) wordt binnenkort 4 en zou dolgraag naar school gaan ) Is heftig aan het oefenen met schrijven!

Poppy

Poppy

28-11-2009 om 15:25 Topicstarter

Kroet

Ik ben wel blij dat zoon een late leerling is (omdat het naar school gaan hier gelijk heel schools is) maar ik denk dat zoon best eerder klaar is om naar school te gaan. Als hij doorgaat zoals tot nu toe zal hij tegen de tijd dat hij naar school mag best wel eens al kunnen lezen en schrijven. Geen idee wat we daar dan weer mee moeten, maar goed. We zien wel.

Illustratie cultuurverschil

Dit kwam ik tegen in een engelse krant... weten we meteen waar we het over hebben:

Nativity chic: How pushy parents spend £150 on costumes to make their child shine

By Daily Mail Reporter

Last updated at 8:03 AM on 04th December 2009

* Comments (41)
* Add to My Stories

Gone are the days when an old tea towel or a bit of tinsel would suffice to create the perfect nativity costume, it seems.

Instead, children playing wise men in the school play are more likely to wear sparkly turbans on their heads and those starring as angels will be in glamorous costume jewellery.

In an effort to make their child the star of the show, pushy parents are spending more than £150 on designer costumes. And bosses at Debenhams are so concerned about the trend – dubbed Manger Chic – that they are trying to persuade customers to see sense.

nativity scene

One-upmanship: Parents are willing to spend more money to get their children elaborate costumes (posed by models)

Ed Watson, spokesman for the department store, said: 'The amount of money that some parents want to spend on their child's nativity play appearance would enable Baby Jesus to leave the stable and check in to a five-star hotel.

'It's silly and we're doing all that we can to persuade competitive parents to change their minds. Their sons and daughters will still look wonderful wearing a pair of pyjamas and a sheet rather than the latest dress or coat straight from the high fashion catwalk.'

Staff noticed the trend about a fortnight ago as the annual festive play rehearsals got into full swing.

They were suddenly being asked how to make the event a little more 'upmarket'.

While most parents simply wanted to know how to use cheap, readily available materials for the greatest effect, others have been insistent that only the best will do.

More...

* Why the Nativity is a dirty word for the BBC
* LORRAINE CANDY: My toddler's so addicted to Calpol, I fear he'll end up in the Priory
* Have yourself a microscopic Christmas: The world's smallest snowman at just 0.01mm wide
* Thousands of scam Christmas shopping websites shut down after raid by Scotland Yard's e-crime unit

Virgin Marys are appearing in luxury pashmina shawls and velvet dresses, while shepherds are opting for striped velour dressing gowns.

Parents whose children are playing minor roles, such as the donkey or sheep, are sometimes prepared to spend double the amount of those buying to dress Mary and Joseph, added Mr Watson.

'They feel they have to compensate for their child's minor role by putting on a much greater display of Manger Chic to win attention,' he explained, before blaming the demand for places at good schools.

'Parents have said they feel they have to teach their children to excel at everything from a very young age. They have to possess an exemplary CV, including a star role in the nativity, if they want to gain a place at a coveted school.'

Many parents may also panic in case they are expected to make their child's costume but do not know how to, he added.

'While we applaud parents for wanting to do their very best for their children, we feel certain that the story of the Nativity can still be told using very simple materials.'

Among the most popular exotic costumes are a £40 ivory bridesmaid dress for angels, a £60 arctic fur throw for sheep and a £21 blue velvet dress for Marys.

A grey fleeced duffel coat costing £14 is also proving a hit. When ears are added to the hood, it makes the perfect donkey costume.

Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article-1232977/Nativity-chic-How-pushy-parents-spend-150-costume-make-child-shine.html#ixzz0YhwrylKr

Poppy

Poppy

04-12-2009 om 20:21 Topicstarter

Haha

Zoon is een herder en ik moet ook een kostuum brengen. Je kan ze (aardig goedkoop) in de supermarkten kopen maar ik heb geluk en mijn schoonmoeder heeft er een voor een paar euro in elkaar geflansd. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om er zoveel geld voor uit te geven.

Wat raar

dat je dat zelf mee moet nemen. Ieder jaar dezelfde rollen en kinderen in dezelfde leeftijd, zou gewoon op de kdv moeten blijven.
Ik ken het van Primay School in Scotland, 1e jaargroep Nativity Play, de kleren zijn er gewoon. Zoon was engel toen hij 6 weken op school zat, wat schattig, laken met gat erin voor het hoofd, wit koor rond het middel en "tinsel" op zijn hoofd. Josef zat ontzettend in zijn neus te boren en de opbrengst te consumeren, fantastisch was dat ! Niet teveel zorgen maken en genieten als het zover is.

Niet raar

op beide creches van kinderen moesten we ook zelf voor kostuums zorgen, ik heb dit jaar dus een mary outfit in ellkaar geflanst van een laken en oude gordijen, mooi geworden!!
op school hebben ze voor mary en joseph wel kostuums, maar voor de andere rollen niet (misschien de herders ook nog wel).
Hebben we mazzel, want zoon is Joseph!!

Dus nu hoeven we thuis alleen nog een kerstkindje erbij Dochter heeft een pop en dat is baby jesus, en het is een meisje. dus het is helemaal klaar voor dit jaar!!

Dames dames

.. jullie kunnen wel benadrukken hoe goedkoop je het allemaal doet, maar wil je dan het beste voor je kind?

Geintje .. maar het contrast wordt zo groot. Het kranteartikel is natuurlijk wat heftiger als jullie allemaal beamen dat jullie weggekeken zijn met je laken en meteen naar Debenhams of hoe dat heeft zijn gerend voor het Echte Werk!

Ha rodebeuk

maar jij weet niet wat voor wonderen ik verricht met een naaimachine en een laken!)
Over het prinsenkostuum van mijn zoon (gordijnen) heeft de hele school een week gepraat)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.