Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
rozenstruikje

rozenstruikje

27-05-2010 om 23:48

Tijdstip tienminutengesprek creche

Binnenkort zijn er weer tienminutengesprekjes op de creche van jongste. Leuk natuurlijk. Maar het jammere is dat het alleen tussen 1300-1500 uur kan, want dan slapen de meeste kinderen van de groep en kan er dus 1 leidster van de groep voor een gesprekje. Dat klinkt logisch.
Maar aan de andere kant: ik moet dan midden op mijn werkdag een uur reizen, 10 minuten kletsen over zoontje, en dan weer een uur terugreizen (het kan dus toevallig net niet op mijn vaste vrije dag omdat zijn leidster dan niet werkt). Of dan misschien maar een halve dag vrijnemen. Beide vind ik eigenlijk geen goed idee. Ik neem al veel te vaak naar mijn zin vrij voor een ziek kind of een artsenbezoek wat niet anders kan. En dan voor 10 minuten zoveel vrij nemen, vind ik wel wat. Natuurlijk wil ik betrokken zijn bij de creche en ben ik benieuwd wat ze gaan vertellen over jongste. Maar ik snap niet dat ze niet wat meer rekening houden met werktijden van ouders en dus aan het begin of einde van de dag dit mogelijk maken, of juist op een avond ofzo.
Volgens het locatiehoofd zou het in principe s avonds kunnen, maar dan zou de leidster het in haar eigen tijd moeten doen. En dan zou er nog een leidster aanwezig moeten zijn want regel is dat je niet in je eentje in het pand mag zijn. En dat wil ik dan ook weer niet van haar en nog een collega vragen.

Hoe doen andere kinderdagverblijven dit? Of hoe lossen jullie dit op?
Op de school van mijn dochter is dit altijd ook s avonds mogelijk en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de juf dat onbetaald in haar eigen tijd doet.

Rozenstruikje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier (in engeland)

Zijn die gesprekken 's avonds. Tussen 6.15 en 8 ofzo, dan iets van 4 avonden achtereen. En dit doen ze 2 keer per jaar voor alle kinderen en nog een keer extra in juli voor de kinderen die in sept naar school gaan. Alle leidsters van de groep zijn er, ongeacht of een van "hun" kinderen die avond besproken wordt. De groepleidster is bij alle gesprekken van de andere leidsters. Ze worden daar allemaal voor doorbetaald.

Vergeet ik nog te zeggen dat dit een kinderdagverblijf is, misschien is dat ook wel anders in Nederland. Hier deed peuterspeelzaal van een vriendinnetje wel de gesprekjes 's avonds ook.

ayla

ayla

28-05-2010 om 08:38

's avonds

hier doet het kdv de 10 minuten gesprekken ook 's avonds. 2 avonden voor de hele groep en je kunt intekenen. Ik heb me er niet voor aangemeld. Vind het hele idee eigenlijk belachelijk, het zijn drie jarige kinderen en het is een kdv. Ik mag toch hopen dat als er echt iets ernstigs is dat ze me zo aanspreken. Ik kreeg trouwens deze week een briefje mee voor een 10 minuten gesprek van de BSO van de oudste. Waar dat op sloeg, het kind is er 3 uurtjes per week. Sorry maar daar bedank ik echt voor.

Makkelijk

Bij onze crèche deden ze het gewoon op een tijdstip dat iedereen uitkwam. Weet niet precies wanneer dat dan was want ik ging nooit. Vond het enorm overbodig die gesprekjes. Eerste keer wel gedaan en toen dus mijn conclusie getrokken Had elke opvangdag contact met de leidsters dus wist precies hoe het met mijn kind ging op de crèche.

Biene M.

Biene M.

28-05-2010 om 09:36

Namiddag

Bij ons doen ze het tussen 16.30 en 18.30 uur, wanneer de kinderen worden opgehaald. De leidsters van de parallelgroep blijven allebei tot 18.30 uur (gewoonlijk gaat één leidster al eerder weg) en zij letten op de kinderen terwijl de gesprekjes plaatsvinden. Handig systeem.

Namiddag/avond

Bij de creche van zoon ging het destijds ook in de namiddag/avond, zo ergens tussen 5 en 7 ofzo. Je kon de gewenste tijd op de intekenlijst zetten. En ik ga er zonder meer vanuit dat de leidsters gewoon werden doorbetaald.
Ze waren maar eens per jaar, maar ik vond dat dan toch wel prettig. Het idee van 'je spreekt de leidster wel bij het brengen/halen' was in ons geval namelijk een illusie, als het spitsuur is begin je niet even een rustig gesprekje over het gedrag van je kind in de groep. En van kind zelf krijg je natuurlijk ook weinig zinnigs te horen. Incidenten worden dan natuurlijk wel gemeld, maar hoe het normaal gesproken gaat, dat krijg je vaak nauwelijks te horen.

Ayla, dat van die BSO: mijn zoon gaat daar 4 dagen per week naartoe, 4 uur per dag, en ik wil ook daar graag een keer horen hoe het loopt. Als de BSO daar een structuur voor heeft is het wel zo correct om die gesprekken ook aan alle ouders aan te bieden, want wie is de BSO om te bepalen dat jij er voor die ene middag in de week geen behoefte aan hebt. Het staat jou dan natuurlijk vrij om je af te melden, maar ik vind het niet meer dan netjes van de BSO dat ze die mogelijkheid wel bieden.

Groeten,

Temet

ayla

ayla

28-05-2010 om 09:56

Temet

Ik weet niet wat jouw zoon bij de BSO doet maar ayladochter doet hier eigenlijk niet meer dan een cracker eten, wat fruit eten en spelen. Verder niets. Misschien is dat anders als een kind 4 middagen per week gaat maar hier zit er dus totaal niet educatiefs achter. Tenminste niet dat ik kan zien. Ik zie dus daarom ook totaal het nut niet in van een oudergesprek met de BSO

Rozenstruikje

Ik vind het ook een beetje bizar dat ze dit alleen in die tijd aanbieden en niet nog een avond erbij inplannen. Er zijn toch meer ouders die dan niet kunnen?
Helaas hebben wij nooit een 10 min gesprek...en mijn zoon zit zelfs notabene op een psz. Kun je zien hoe de verschillen zijn

Ayla

Volgens mij zijn ze op zoons BSO ook niet bijster educatief bezig, maar daar gaat het mij niet om. Ik wil graag weten hoe het met hem gaat in de groep, en hoe hij zich daar gedraagt. Hetzelfde verhaal als bij het kdv: van kind krijg je de juiste info niet, en met de leidsters kan je bij haal/brengmomenten (bij de BSO alleen haal) niet uitgebreid staan praten. Bij de BSO alleen al niet omdat het onderwerp van gesprek er zelf met hele grote oren naast staat.

Groeten,

Temet

Niet gaan

Tja, ik denk dat ik niet eens zou gaan. Zo'n 10-minuten gesprek is toch niet verplicht. Gaat alles goed ,et je kind, ontwikkelt zich het goed, dan zou ik het daarbij laten. Wat willen ze je vertellen in die 10-minuten: lekker kereltje, ligt goed in de groep is af en toe ondeugend? Ik zou daar geen middag voor vrij nemen.

Anna3

Anna3

28-05-2010 om 16:16

Telefonisch

Bij ons zijn de 10-minutengesprekjes ook 's avonds, 1 keer per jaar. Idd belachelijk om dat midden op de dag te plannen. Misschien heb je een of twee dagen in de week vrij, en kun je het op die vrije dag plannen. (Kind mee.) Of anders desnoods misschien telefonisch?
Als er echt een probleem is dan wachten ze daar niet mee tot het 10-minutengesprekje, toch?

liora

liora

28-05-2010 om 22:07

Stom

Hoi,

Ik moest om 10 uur op de creche zijn voor een welbevinden gesprekje voor baby van toen een maand of 4 denk ik.

Dus ik had het helemaal met werk geregeld dat ik 's ochtends thuis zou werken.

Het gesprekje bestond uit vier zinnen:
baby slaapt lekker met zijn knuffeltje en speen.
baby gaat zich ook beter zelf vermaken.
baby vindt het gezellig om erbij te zitten aan tafel.

Ik vond het hilarisch en heb besloten een volgende keer niet meer te gaan maar te vragen of het telefonisch kan.

Liora

Vic

Vic

28-05-2010 om 23:51

Op een andere dag

Ons kdv hield overgangsgesprekken als je kind van baby- naar dreumes- en peutergroep ging. Die gesprekken werden in overleg gepland dus ik ging meestal op een dag dat ik niet werkte. Dochter kon dan gewoon mee, en spelen met de wakkere peuters.

Wisse L. Nik

Wisse L. Nik

30-05-2010 om 00:22

Lang en goed gesprek

Jullie reacties verbazen mij, dat de 10-minutengesprekken niet de moeite van het komen waard zouden zijn!
Op ons kdv zijn de evaluatiegesprekken helaas ook meestal overdag, maar deze worden gepland in overleg met de ouders en de betreffende pedagogisch medewerker(s). Dat plannen is lastig, maar met flexibiliteit van alle partijen komen we daar wel uit. Lastig is ook dat de ped. m.w. natuurlijk niet op de groep moet staan op dat moment, en dat je kind er niet bij kan zijn, en dat het ook niet handig is als het kind op het kdv is en weet dat de ouders er zijn maar er niet bij mag zijn. Als ik me goed herinner hebben we de eerste keer oppas geregeld voor ons zoontje (opa en oma) en had een van ons dus een pappa- of mamma-dag en heeft de ander een paar uurtjes vrij genomen. De tweede keer was onze zoon op het kdv en werd er gezorgd dat hij ons niet zag. De afspraak was toen aan het eind van de middag, wij gingen toen daar als allerlaatste weg met onze zoon. De pedagogisch medewerker had het gesprek op een niet-werkdag of na werktijd gepland.
Beide keren vond ik de gesprekken zeer de moeite waard, en duurde het erg lang, (de eerste keer zelfs anderhalf uur, maar dat was ons eerste gesprek, met een oude en een nieuwe leidster erbij, en we hadden een erg moeilijke wenperiode met ons zoontje gehad). Er zat niet echt tijdsdruk op de gesprekken, het leek zolang te duren als nodig was.
En voor het gesprek was veel werk gemaakt. Ze hebben een evaluatieprocedure, voor het gesprek observeren ze het kind goed en zetten zelf op e.e.a. op een rijtje, voor het tweede gesprek hadden ze een formulier ingevuld van een aantal pagina's met vragen over gedrag, gezondheid, ontwikkeling, etc. - en die vragen werden ook aan ons gesteld. Niet zozeer als "beoordeling", maar meer als opening tot een gesprek en om te kijken of de ervaringen, observaties en oordelen van ouders en kdv overeen stemmen of uitelkaar lopen. Het gesprek gaat niet alleen over "hoe doet het kind het op het kdv", maar ook over de ontwikkeling en gezondheid van het kind. Dat laatste vonden wij fijn: het is ons eerste en enige kind, en hij is twee maanden te vroeg geboren (met alle risico's van ontwikkelingsachterstanden en problemen), en niet meer onder controle van de kinderarts. Wij zijn dus erg benieuwd hoe het kdv denkt over zijn ontwikkeling en gezondheid t.o.v. andere kinderen - en gelukkig was dat erg positief. En er was ook alle ruimte voor vragen en kritiek van de ouders.
Natuurlijk is er bij het dagelijks brengen en halen ook een kort gesprekje, maar vaak is dat erg kort, soms wat uitgebreider, meestal gaat het over de "dingen van de dag", soms over wat globalere zaken, soms over een probleem(pje) - maar op het evaluatiegesprek is de tijd, rust en aandacht om alle aspecten systematisch aan de orde te laten komen, en het ook te hebben over de dingen die normaaal geen aandacht krijgen.

Beide gesprekken vonden we allebei erg prettig, leuk en interessant. Onzekerheden, wrijvinkjes of onvrede die in de loop van de tijd waren ontstaan, waren door het gesprek ook helemaal opgeheven en we kregen er echt een enorm positief gevoel van. Het was ook gewoon leuk om de observaties over onze zoon te horen en wat uitgebreider over zijn gedrag te horen dan bij het dagelijks halen en brengen.

Aan allemaal

Hoihoi

@ Wisse: wat jij vertelt zijn geen 10 minuten gesprekken meer! Ik kan me voorstellen dat je dat prettig vindt en als positief ervaart.
Als je de andere voorbeelden hoort, waarbij het echt maar 10 minuten zijn en wat standaard dingen worden geroepen zou ik mij niet in allerlei bochten wringen om er te kunnen zijn en inderdaad voorstellen het telefonisch te doen (kan mooi vanaf je werk rozenstruikje!)

Bij ons KDV doen ze helemaal geen 10 minuten gesprekken, dat vind ik wel jammer, waant ik zou best wat langer met de leidsters over dochter willen praten (gewoon omdat ik het leuk vind om over dochter te praten)

Groet

Ons gesprek

Zou iets van 10 minuten moeten zijn en werd iets van 20. Het ging echt over meer dan de oppervlakkige dingen. Ze hadden iets voorbereid over zijn ontwikkeling en hoe ze hem verder gingen stimuleren. Er was veel ruimte voor ervaring uitwisseling, dus wij vertelden ook van hoe en wat. Misschien was het bij ons extra interessant omdat onze zoon in bepaalde dingen wat snel ontwikkelt, en ik vond het wel goed om te horen hoe zij daarmee omgaan. Verdiepen ipv verrijken etc.

angel3

angel3

30-05-2010 om 13:16

Hier

waren het complete welzijns gesprekken die weleens ruim een uur konden duren. ALLES werd besproken ook gewoon de dagelijkse bezigheidjes, de leuke fratsen van kind, de eigenaardigheidjes . Dingen waar je bij het ophalen niet aan toekomt.
Bij ons kon het wel gepland worden op een dag dat ik vrij was gelukkig. Kind kon dan mee en mocht even spelen op de groep. Kun je anders niet een keer wisselen van je werk en je kind ook een dag omboeken op de creche?
tja 10 min vind ik wel erg kort trouwens hoor. Wat kun je daar nou in bespreken?
Ik heb de laatste 2 gesprekken (circa 2 per 1,5 jaar) overgeslagen. Het ging gewoon super met kind, ik liep er al 5 jaar rond (ook door oudste) dus ik geloofde het allemaal wel even

Janeway

Janeway

31-05-2010 om 13:55

Rozenstruikje

Ziet je zoon maar 1 leidster? Als het goed is heeft hij meerdere leidsters toch, vraag je of die het gesprek kan doen op jou vrije dag. Ik werk op een kdv en hier hebben we op het moment de welbevinden gesprekken, die duren dan inderdaad 10 min. Ik probeer ze in overleg met ouders te plannen, het liefst tussen de middag, als dat niet gaat rond een uur of 10, of later in de middag, evt vroeg/eerder ophalen van het kind. Of op een dag dat de ouder vrij is.. Lukt dat echt niet dan wil ik kijken of ik op een vrije dag terug kom voor dit gesprek. Maar dat is nog niet nodig geweest..

rozenstruikje

rozenstruikje

01-06-2010 om 21:32

Oh hier is het draadje gebleven

ik moest even zoeken

Dank voor al jullie reacties! Fijn om te lezen dat anderen het ook een *rare* tijd vinden zo midden op de dag en dat andere creches dit gelukkig (soms) beter oplossen.
Nog even wat reacties: Elke leidster (totaal drie op zijn groep) heeft een vast aantal kinderen onder haar hoede. Ik moet dus perse bij die ene leidster, en dat is op zich fijn want zij kent hem al vanaf dat hij 3 maanden was. De andere twee leidsters werken nog geen jaar op de creche.
Goed idee was telefonisch vanaf mijn werk. Maar daar zou ik mij niet prettig bij voelen. Ik deel mijn kamer met wat andere mensen dus dan zou ik in de kantine of op de hal moeten bellen. Daar zou ik mij dan weer ongemakkelijk bij voelen.
Over het nut van dit tienminutengesprekje twijfel ik ook heel erg, maar ik wil het wel proberen, ben ook wel nieuwsgierig. Dit is het eerste gesprek ook al is hij al bijna drie. Het is dus niet iets jaarlijks blijkbaar. Ik ga er ook vanuit dat ze een dringend probleem oid direct zeggen en niet uitstellen tot een dergelijk tienminutengesprek.
Verder denk ik dat andere ouders het ook niet echt de meest ideale tijdstippen vinden: de intekenlijsten zijn nog erg leeg.
Vandaag heb ik de leidster gesproken en het voorgelegd. Nu blijkt dat ze over twee weken iets geruild heeft en op mijn wekelijkse vrije dag werkt. Dus ga ik die dag even langs. Het is op zich nog steeds onhandig want mijn zoontje slaapt dus altijd van 1230-1530 uur en nu moet ik ergens in dat tijdsvak langs de creche, en ook mijn oudste nog meenemen.
Ik laat nog wel even horen of het echt de moeite waard was of juist niet (zoals onder andere liora schreef).

Rozenstruikje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.