Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kowalski

Kowalski

22-03-2016 om 09:46

Aanslag Zaventem

Nou mensen, zeg het maar: willen we *meer* of *minder* aanslagen in West-Europa?


ad ombre

Gewoon. Manlief komt binnen, zijn vrouw zegt: Erg hè, en manlief antwoord: ja, net zo erg als in Istanbul. Als je daar wat achter zoekt zegt het meer over jouw als manlief. Als jij de levens van Belgen méér waard vind dan Turkse levens (of Tunesische of Nigeriaanse of Pakistaanse om maar een paar plaatsen te noemen waar óók slachtoffers van terrorisme zijn) kun je jezelf racistisch noemen. Manlief bedoelde dat er elders in de wereld ook aanslagen met slachtoffers zijn. Meer niet.

o ja

En ik vraag me af waarom je in godesnaam Wilders en Noord-Korea er aan zijn haren bijsleept. Leg eens de link tussen Wilders, Noord-Korea en de bomaanslagen in Brussel?

Pacifisme

Zoon had eindelijk eens genoeg van dat VVD/PVV gebral van zijn klasgenoten, waar hij meestal moeite doet om het te begrijpen en mee te bewegen, en kwam ineens links van het midden thuis.
Dat mensen zo blij zijn met de militarisering van de samenleving. Agenten die na een week training met een karabijn gaan lopen. Wat dat allemaal niet kost voor de handel dat al die vrachtwagens weer in de rij bij de douane komen staan. De gewone burger heeft er meer last van dan de jihadisten.
Schiphol gaat echt niet zoals in israel op slot en een aanslag kan nog steeds plaat vinden in de vertrekhal maar nu staan er gewapende marechaussees bij. Lekker dan.
En wat denk je dat dat teweeg brengt als geprofileerde jihadisten getarget worden. Als ze niet neergeschoten worden in de paniek, dan voelen ze zich nog meer gemarginaliseerd (ja, komt u maar: eigen schuld, ouders enzovoort). Verpaupering en rechteloosheid aan de grenzen met opgesloten vluchtelingen.
Het is alleen maar een gevoel van veiligheid maar men beseft niet wat dat op de lange duur in de samenleving zelf teweeg brengt, al die wapens bij een 'vierde macht'.
Afijn, heb hem maar even laten tieren. Nadat hij wat gegeten had en een uurtje gelongboard was hij weer kalm geworden. Ze doen maar.

Bezorgdheid

Gisteren las ik dat de derde dader gevlucht was in een donkere Audi, richting Duitsland. Later op de dag was nabij CS A' dam een zwarte auto klemgereden door de politie. Een bliksemactie waar ook bij geschoten werd. De mensen in de bus ernaast, raakten in paniek en doken op de grond. Er spook even door mijn hoofd, ' het zal toch niet?'.. Even later verscheen op at5 een foto van de auto: Gelukkig, geen audi.

Ik ervaar geen angst als ik aan het winkelen ben in een multiculturele wijk. Maar het is toch een onbehaaglijk gevoel dat tussen de mensen een lijpkees rondloopt die er geen moeite mee heeft zich zelf op te offeren. En dan vraag ik mij af :' Voor wat?'.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-03-2016 om 20:18

Tja

Was eigenlijk van plan om gisteravond naar het zuiden van het land af te reizen, maar dat trok me toch ook niet zo. Je weet nooit wat je op zo'n dag dan tegenkomt. Ik ben dus maar thuisgebleven.

Maar dat was gisteren even, toen er nog van alles in beweging was. Ik denk dat ik verder gewoon doe wat ik altijd doe. Het gevoel van onveiligheid zakt ook wel weer weg na een tijdje.

Tav

Tav

23-03-2016 om 22:26

gevoel van onveiligheid

Dat zal wel blijvend zijn na nog een paar aanslagen, maar we zullen er mee moeten leren leven. Gewoon altijd alert zijn op rare pakketjes en vreemd gedrag, net als in Israël. En niet denken dat je alles kan voorkomen.

Het probleem is dat dit alles vroeg of laat tot een burgeroorlog kan leiden. De machthebbers blijven maar mensen toelaten omdat anders hun Europese bazen boos worden, terwijl een groot deel van het volk (vaak niet de best gebekten) dat niet wil. Wilders gaat heus niet aan de macht komen, vanwege het cordon sanitaire, dus dat alles blijft ondergronds en steeds meer verbitterd. Aan de andere kant voelen de jihadisten zich steeds machtiger en onschendbaarder. Bij elk succes winnen ze aanhang onder jonge heethoofden, die ook nog zonder ophouden blijven binnenstromen. Dat gaat een keer mislopen en dan weet ik echt niet waar dat op uitloopt. Brrr.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2016 om 22:30

Wat ik daarmee aan wilde geven, is dat het terecht is om te beseffen dat zich verder weg net zulke drama's afspelen. Terecht dus dat hij dat zei. Ik ben daar niet trots op. Ik vind het vanzelfsprekend. Waarom zou ik dat in dit draadje níet vertellen? We bespreken toch o.a. wat dit met ons doet?

Het is nu verder aan jou in welk tempo je dit wilt lezen.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2016 om 22:48

Tav

Welnee. We krijgen hier niet zomaar burgeroorlog! In een negatief scenario kan ik me wel voorstellen als bepaalde groepen in beweging komen door de ophitsende taal van Wilders.
http://www.krapuul.nl/wp-content/uploads/Screenshot-DSDA-i.png

Tav

Tav

23-03-2016 om 23:05

Tjonge...

Dat klinkt eng, maar vooralsnog behoorlijk amateuristisch. Maar je weet niet of en hoe het zich verder ontwikkelt. En de jihadisten kun je beslist niet amateuristisch noemen. Ik hoop dat de AIVD een beetje oplet. En de politiek ook, want die lijkt maar door te denderen en heeft geen adequaat antwoord.

Op korte termijn zie ik ook weinig gevaar, zolang je een beetje uit de buurt van aanslagen weet te blijven. Maar op de lange termijn wel. Er is echt wel iets aan het veranderen in Europa en de uitkomst lijkt me heel onzeker.

Kissies aan?

Het lijstje van Kaaskopje zie ik niet zo snel gebeuren maar de strategie van de ira eerder. De strategie van de ira kende vele onschuldige slachtoffers in een strijd om geloof en macht. Frappant dat in België ook familieleden een rol speelden. Het lijkt er mi. op dat het geen doorgeslagen,naar het hoofd stijgende hormoonstuiters zijn die in West -Europa hun weg kwijt zijn. Maar ideologiën die binnenshuis bodem krijgen. (Net als de ira).
Is het zo vreemd dat dit in mij opkomt?

Er zijn ook drie Nederlanders vermist. Ik hoop dat hun familie ze levend terug vinden.

Eén lichtpuntje, die ira is ook ontmanteld.

Bij Pauw

http://www.npo.nl/pauw/23-03-2016/VARA_101377290

Mahmoud Tighadouini ‏@MahmoudTigha Mar 22
IS zou willen dat ik mijn gap zou haten of vermoorden. Maar IS kan de pot op. Wij laten ons niet verdelen. #Respect

Twee vrienden vertellen bij Pauw hoe de een radicaliseerde en de ander door discriminatie zich ging afzetten. Het kwam goed.

Minuut 39.18

Tav

Tav

24-03-2016 om 12:50

Flanagan

Dat lichtpuntje van de IRA, daar zat ik ook aan te denken inderdaad. En daarbij kan familie van zowel daders als slachtoffers een grote rol spelen. Tenslotte lopen moslims ook risico, dat bleek ook in Parijs. Hopelijk maken wij nog mee dat het goed komt. Maar dan zal er wel het een en ander moeten veranderen binnen de moslimgemeenschap.

Half a twin

Half a twin

24-03-2016 om 13:17

Verandering overal

Tav hoezo alleen verandering binnen de moslimgemeenschap? Ook wij blanke Nederlanders, oost europeanen, latino's en weet ik veel wie allemaal moeten onze houding ten opzichte van moslims veranderen. Wij moeten stoppen met de islam de schuld geven van deze aanslagen, zij moeten aanvaarden dat onze westerse normen en waarden anders zijn en in die andere normen en waarden geen bedreiging zien.
Ik schrijf nu wij en zij maar weet ook wel dat het niet om iedereen gaat. Het zijn maar kleine groepen fanatici die elkaar te vuur en te zwaard bestrijden. Dat moet stoppen door een veranderde houding van BEIDE partijen.

Flanagan

Wel een verschil: de IRA deed niet aan zelfmoordaanslagen (er heeft zich wel eens iemand opgeblazen, maar dat was per ongeluk). Ander verschil: de IRA vond vziw vertegenwoordigers van het Britse gezag (en verder natuurlijk protestantse paramilitairen en verklikkers uit eigen kring) een legitiem doelwit en zag er geen been in om dergelijke lui op te blazen, maar verder waren de bomaanslagen er niet op gericht zoveel mogelijk slachtoffers te maken. Ik heb het nog eens nagezocht en het was inderdaad zoals ik me meende te herinneren: een bomexplosie werd voorafgegaan door een waarschuwing (daar waren meen ik vaste codewoorden voor) zodat het betreffende gebied ontruimd kon worden.

De ontwrichting van de samenleving op zichzelf was het doel, niet de ontwrichting door zoveel mogelijk burgerslachtoffers. De IRA deed vziw ook niet aan spijkerbommen.

Er zijn overeenkomsten, maar ik vrees dat er ook een heleboel verschillen zijn dus rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Groeten,

Temet

Tav

Tav

24-03-2016 om 14:39

Welnee half a twin

Dat vind ik nu weer typich iets voor de elite die er zo'n puinhoop van heeft gemaakt. Niemand bestrijdt moslims te vuur en te zwaard alleen maar omdat zij moslims zijn. Bovendien was er toen ik jong was beslist niet meer discriminatie van moslims dan van andere minderheden. Je had toen eerder een probleem als je zwart was; moslims werden wel interessant gevonden. Dat is langzaam maar zeker veranderd.

En voordat er weer iemand gaat schreeuwen: nee, natuurlijk reken ik dit niet ALLE moslims aan. Bij mensen die ik ken denk ik er helemaal niet over na of het nou moslims zijn, dat zou veel te vermoeiend zijn! Maar het wordt wel tijd dat ze in het algemeen grote schoonmaak gaan houden in hun gemeenschappen en dat kunnen wij niet voor ze doen. Want op grote schaal mensen vermoorden is toch echt wel wat erger dan de voorkeur geven aan mensen die op je lijken bij een sollicitatie. Ook niet goed, maar die twee dingen op één lijn zetten slaat nergens op.

Kom op, we hebben het hier niet over de Roma in Oost-Europa. Die hebben reden om verbitterd te zijn. Zoals ik al eerder zei: nooit hebben minderheden het zo goed gehad als hier en nu. Ze lijden niet onder restricties, krijgen onderwijs en gezondheidszorg, en als ze geen werk hebben hoeven ze niet te verhongeren. Als iemand een piepje tegen ze geeft, springt half Nederland daar bovenop. Heel wat beter dan hoe ze het in alle islamitische landen zouden hebben gehad. Toch voelen sommigen zich tekort gedaan, want ze willen "respect", m.a.w. ze willen de baas zijn. Daar zit het probleem. Alle minderheden lijden wel eens onder discriminatie, maar de meesten kunnen daarover de schouders ophalen en gewoon nog een tandje harder werken. Vervelend, maar als je naar de rest van de wereld kijkt valt het hier echt wel mee.

En moslims moeten ook eens ophouden elkaar te vermoorden omdat de een het geloof zus beleeft en de ander zo. Ook dat doen wij ze heus niet aan, dat kunnen ze prima zelf.

98 procent aanslagen in het westen niet-islamitische achtergrond

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150115_01474997/slechts-twee-procent-van-aanslagen-in-het-westen-gepleegd-door-moslimextremisten

"Als we de cijfers voor 2013 van Europol bekijken zien we dat er 152 terroristische aanslagen waren in Europa. Slechts twee hiervan werden gepleegd door extremistische moslims. 84 van deze aanslagen werden gepleegd door ‘eigen’, Europese, separatistische en ethno-nationalistische groepen. En de meeste daarvan kennen we amper. Zo heb je het FLNC in Frankrijk dat zijn eigen ‘strijd’ voert voor onafhankelijkheid van Corsica. Of de MPRF in Griekenland, of de FAI in Italië, die onlangs nog een bomaanslag op een journalist pleegde.

Christelijk terrorisme?

Het zijn vooral christenen die de meeste terreurdaden plegen in de VS. Zo worden er bijvoorbeeld geregeld bomaanslagen uitgevoerd op abortusklinieken. Maar ook Anders Breivik, de man die in Noorwegen 77 mensen vermoordde. Hij wordt dan wel nergens omschreven als een christelijk terrorist maar de reden van zijn daden waren wel omdat hij terug wilde naar een ‘monocultureel, christelijk Europa’."

Dat neemt niet weg dat de terreur in grote delen van de wereld door terroristische groepen die zich islamitisch noemen elders de overhand zal hebben.

Ik vraag me weleens af of het soms met overbevolking te maken heeft. Als het je niet bevalt is er geen stukje lege aarde meer om naartoe te gaan.
Maar ja, dat is te gevoelig voor een simpele verklaring.
Hoe dan ook zul je elkaar moeten helpen denk ik om dat de kop in te drukken zonder je eigen samenleving extreem te militariseren. Want dat versterkt het geweld ook nog eens.
Al die wapens in Amerika bij burgers en politie leiden tot veel onnodig geweld. Daar wil je niet naartoe.

Tav

Tav

24-03-2016 om 15:17

AnneJ

Ik twijfel er niet aan dat oorlogen ook met overbevolking te maken hebben. Dat heb ik al eerder gezegd, maar toen viel iedereen over me heen. Al die jongemannen zonder toekomst, die toch iets willen bereiken. Dat kan dan alleen nog ten koste van anderen.

Voor terrorisme biedt dat niet voldoende verklaring, zeker niet voor terroristen uit het Westen (islamitisch of niet). Je moet behoorlijk slim, goed opgeleid, en rijk zijn om een terroristische aanslag te laten lukken. En je hebt een netwerk nodig van mensen die het met je eens zijn en je steunen bij je plannen. Breivik is in dat laatste opzicht misschien een uitzondering (voor zover we weten).

bloemetje

bloemetje

24-03-2016 om 15:21

overbevolking

Geen idee hoor, of overbevolking een rol speelt. Klinkt op zich logisch, maar aan de andere kant: onze geschiedenisboeken staan vol met oorlogen en geweld. Waar mensen zijn, wordt gevochten. Al eeuwenlang. Zoiets. En het gaat/ging natuurlijk ontzettend vaak over geloofskwesties. Er is wat afgemoord in naam van God/Jezus/Allah (etc.).

Tav

Tav

24-03-2016 om 15:55

Onze familie

Ik las laatst dat wij helaas meer op chimpansees lijken dan op bononbo's. Als bonobo's ruzie hebben, lossen ze dat op via sex of elkaar vlooien. Als chimpansees ruzie hebben, schijnen ze elkaar de tent uit te vechten en kunnen ze elkaar zelfs vermoorden.

Misschien is het dus wel een wonder dat wij hier de afgelopen 70 jaar minder last van geweld hebben gehad en gaan we nu terug naar de "normale" situatie...

bloemetje

bloemetje

24-03-2016 om 16:22

inderdaad

"Misschien is het dus wel een wonder dat wij hier de afgelopen 70 jaar minder last van geweld hebben gehad en gaan we nu terug naar de "normale" situatie..."

Dat denk ik inderdaad ook. Wij zijn opgegroeid zonder al te veel van dit soort geweld, daarmee lijken we soms te zijn vergeten dat religieus geweld niet alleen geschiedenis is, maar ook de actualiteit. De geschiedenis herhaalt zich, steeds weer.

Dat laat ook zien dat het allemaal niet zo eenvoudig is op te lossen. Want er is natuurlijk al van alles geprobeerd in het verleden, óók hekken, muren en preventief opsluiten. Spijtig dat het collectief geheugen niet zo goed is.

Half a twin

Half a twin

24-03-2016 om 16:51

Tav het is de toon die de muziek maakt

Ik dacht het netjes te verwoorden zonder die wit gekuifde kip zonder kop er bij te halen maar kennelijk heb jij mij niet gesnapt. Door mensen zoals hij worden in onze samenleving groepen tegen elkaar opgezet.
Als een kip zonder kop roept hij dingen die niet kunnen in een democratische rechtsstaat maar mensen uit achterstandswijken die al enige overlast ervaren van hun moslim buren zien hem als de grote redder. Dus in de peilingen is zijn aanhang gegroeid. Dat geeft moslims, die het niet zo getroffen hebben in dit land (eigen schuld of niet) het gevoel dat ze in het nauw komen te zitten. Dan komt er iemand uit hun eigen kring die de "oplossing" heeft en deze moslimjongens radicaliseren en gaan aanslagen plegen.
Zolang die witgekuifde kip zonder kop steeds de lont in het kruitvat blijft steken met zijn populistisch gebral gaat dit niet stoppen. De boodschap moet anders, hoe dat weet ik ook niet maar die ultra rechtse partijen overal in Europa doen de zaak geen goed.

Tav

Tav

24-03-2016 om 20:45

Nee hoor

Je haalt oorzaak en gevolg door elkaar. Wilders was nog niet eens in de politiek toen dit alles begon. Er mocht toen alleen nog niet over gepraat worden, alleen gefluisterd in besloten kring. Anders werd je direct gebrandmerkt als racist. Ik ben blij dat Wilders er is, want anders zouden sommige autochtonen allang naar geweld hebben gegrepen. Die onvrede is er nu eenmaal, laat iemand hem dan maar verwoorden. Er zijn veel engere partijen dan de PVV in Europa en sommige zijn zelfs aan de macht.

En het gaat wel om meer dan "enige overlast" hoor. Het gaat ook om zware mishandelingen, berovingen met messen, vernielingen aan woningen, zeer gewelddadige woningovervallen, en aanslagen (waarvan dit zeker niet de laatste zal zijn), waarbij men elkaar steeds de hand boven het hoofd houdt. Niemand ziet iets, niemand weet iets, en het zijn allemaal van die lieve jongens die zoiets nooit zouden doen.

Bovendien hebben moslims het helemaal niet slecht getroffen in dit land, dus dat is de oorzaak niet. Als dat echt zo was, waarom denk je dan dat het halve Midden-Oosten hier ook heen wil? Er is vrijheid van godsdienst en politieke overtuiging, je krijgt gezondheidszorg, onderwijs, begeleiding naar werk of een uitkering. Ik denk dat minderheden over de hele wereld hun handjes dicht zouden knijpen als ze dat allemaal hadden, want velen leven in ellendige omstandigheden.

De oorzaak van dit geweld zit in de islam en richt zich ook vaak op mede-moslims. Een moslim die eerlijk is hierover, ziet dat ook. En zulke moslims zijn er, en ze lopen gevaar. Die worden niet geholpen door politiek correct je kop in het zand te steken en te roepen dat het allemaal door Wilders komt.

Overigens zit ook in het christendom een neiging tot geweld, maar dat is er de laatste tijd aardig overheen aan het komen. Eigenlijk zouden alle godsdiensten (vrijwillig) afgeschaft moeten worden, dat zou al flink schelen. Maar dat is de komende paar honderd jaar een brug te ver, vrees ik.

TAV

Soms vind ik je berichten wat rechtlijnig, je laatste alinea ben ik het dan wel volledig mee eens!

Kaaskopje

Kaaskopje

25-03-2016 om 00:49

Tav

Zoals ik al eerder zei: nooit hebben minderheden het zo goed gehad als hier en nu. Ze lijden niet onder restricties, krijgen onderwijs en gezondheidszorg, en als ze geen werk hebben hoeven ze niet te verhongeren. ===

'Ze' horen dan ook gewoon bij de maatschappij waarvan 'we' deel uit maken.

Toch negeer je in deze opmerking dat vooral islamitische mensen nog regelmatig gediscrimineerd worden als zij hun geld proberen te verdienen. Dat is een feit. Het lijkt mij niet de bedoeling dat je met een goede opleiding thuis komt te zitten omdat je achternaam niet in het plaatje van een werkgever past, of omdat mensen niet willen dat je ze hun medicijnen geeft.

Wat het woord respect betreft, dat kun je niet afdwingen, dus als mensen roepen dat ze respect moeten krijgen, dan moeten ze zich wel respectwaardig gedragen.

Het halve Midden-Oosten wil gewoon thuisblijven. Onder normale omstandigheden zou dat ook gebeuren.

Imogen

Imogen

25-03-2016 om 08:50

toch

vind ik het wel vreemd dat de moslimgemeenschap zich hardop uitspreekt tegen de aanslagen, maar dat hun eigen kinderen op tv aangeven dat Europa deze aanslagen aan zichzelf te danken hebben. Moslimkinderen op een school in Amsterdam die juichen als de aanslagen in de klas besproken worden. Waarom gaan die 'vredelievende' ouders dan niet eens met hun eigen kinderen praten, en maken ze duidelijk dat dit gedrag niet door de beugel kan?

Kaaskopje

Kaaskopje

25-03-2016 om 10:15

Imogen

Hebben jouw kinderen al de puberteit bereikt? En hoe goed volgen ze jouw goede raad en wijze woorden zodra ze buiten jouw beeld zijn?

Was het maar zo simpel, dat je er als ouders goed gedrag in kon stoppen, wat er dan ook nog eens uitkomt.

Toevallig deed zich een klein voorbeeldje bij ons voor afgelopen week. Mijn dochter ergerde zich aan iets en riep "K.T!". Meteen erachter aan "Oeps". Waarop ik zei, ik weet heus wel wat jij buiten de deur zegt. Zij: ja maar het voegt op de een of andere manier toch niet hier in huis.

bloemetje

bloemetje

25-03-2016 om 10:29

Imogen

Imogen, ik denk dat je het teveel als een 'groep' beschouwt. 'De moslimgemeenschap' bestaat gewoonweg niet. Ja, er zijn wat toonaangevende personen en instanties die soms 'namens' de gemeenschap optreden. Maar dat betekent niet dat ze daarmee kunnen bepalen wat hun 'achterban' (niet het juiste woord) moet doen en denken.

De mensen die openbaar moslim-extremisme veroordelen zijn waarschijnlijk niet de ouders van de kinderen die op school juichen.

Het zou zo makkelijk zijn om mensen heel eenvoudig in goed of fout in te kunnen delen, in een hokje te kunnen duwen. Maar dat kan gewoonweg niet. En dat maakt het ook ongrijpbaar. Het is namelijk onze menselijk aard om snel te oordelen. Iets iets goed of fout, zwart of wit, en daar willen we graag bij blijven. Dat is ook nodig om überhaupt te overleven. Als je een keer gebeten bent door een hond, dan aai je een volgende keer niet meer zo snel een onbekend dier. En als je je hebt gebrand aan een fluitketel, dan ben je een volgende keer veel voorzichtiger met hete dingen.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-03-2016 om 10:30

Half a twin

"Zolang die witgekuifde kip zonder kop steeds de lont in het kruitvat blijft steken met zijn populistisch gebral gaat dit niet stoppen. De boodschap moet anders, hoe dat weet ik ook niet maar die ultra rechtse partijen overal in Europa doen de zaak geen goed."

Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat we die burgeroorlog sowieso gaan krijgen als we maar blijven doorgaan om het aandeel moslims in onze populatie te laten toenemen. We hebben met z'n allen (ik omschrijf het even neutraal, moslims en niet-moslims) namelijk ruimschoots aangetoond dat we slecht kunnen samenleven. De afgelopen 20 jaar is de situatie steeds slechter geworden.

Daarom kun je je afvragen wie er een grotere rol speelt bij het in het kruitvat steken van de lont. Wilders die de grenzen wil sluiten of zijn even fanatieke tegenstanders die zoveel mogelijk vluchtelingen willen opnemen?

Even afgezien van de motivatie he, misschien is Wilders een duivel en zijn die mensen die zo graag zoveel mogelijk vluchtelingen willen opnemen engelen. Zou zo maar kunnen.

Maar wat als die engelen gevaarlijker zijn dan de duivel?

Ad Hombre

Ad Hombre

25-03-2016 om 10:38

roefel

"Gewoon. Manlief komt binnen, zijn vrouw zegt: Erg hè, en manlief antwoord: ja, net zo erg als in Istanbul. Als je daar wat achter zoekt zegt het meer over jouw als manlief."

Ik zoek er niks *achter* ik zoek de betekenis van die uitspraak.

"Als jij de levens van Belgen méér waard vind dan Turkse levens (of Tunesische of Nigeriaanse of Pakistaanse om maar een paar plaatsen te noemen waar óók slachtoffers van terrorisme zijn) kun je jezelf racistisch noemen."

Nee hoor, gewoon menselijk. Hou jij iedere dag van alle landen bij hoeveel terrorismeslachtoffers er vallen? Stel nou dat ze in je woonplaats vallen, dan weet je het vast wel, dezelfde dag nog. Voel je daar dan misschien wel meer bij?

Al was het maar omdat aanslagen in je eigen woonplaats ook jezelf en je familie kunnen treffen.

Om dat racistisch te noemen getuigt van een denken dat volstrekt los is geraakt van alle realiteit. Ik vermoed dat je je hele leven ingestampt hebt gekregen wat je als progressief meisje/vrouw dient te denken en dat je hersens zijn veranderd in een soort politiek correct automaatje. Dat dat moet doorgaan voor wat vroeger kritisch en progressief heette vind ik diep treurig.

"Manlief bedoelde dat er elders in de wereld ook aanslagen met slachtoffers zijn. Meer niet."

Ja, maar waarom moet dat de eerste reactie zijn als er doden van moslimterreur in je buurt vallen en waarom moet dat direct hier gemeld worden?

Dat vind je niet een heel klein beetje opmerkelijk?

Kun je nog wel zelf denken?

Zarah

Zarah

25-03-2016 om 10:50

Waarom wordt je toon zo vervelend, persoonlijk aanvallend?
Ik vind dat echt storend en het slaat wat mij betreft een gesprek ook volkomen dood.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.