Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Emmawee

Emmawee

15-09-2019 om 12:06

Achter elke succesvolle vrouw...


Eens

Ik zie hem ook zeer zeker niet als een doorgewinterd crimineel. En als de Telegraaf dat artikel niet zou hebben gepubliceerd, zou hij er gewoon met een HALT-straf afgekomen zijn, en zo hoort dat ook.

Zijn ouders vind ik ook geen ontaarde ouders, nee. Mijn punt was eigenlijk alleen dat ik de acties van Halsema, zeker gezien haar ervaring, onbegrijpelijk vind. En dan doel ik op die brief waarin ze toch echt zaken anders voorspiegelt dan ze zijn. Onbegrijpelijk en ontzettend jammer.

Wat je ook doet Persephone

Wat je ook doet of zegt in zo'n situatie ligt het onder een vergrootglas en vindt men er iets van.
Ik verwacht ook van een doorgewinterde politicus in zo'n situatie geen volmaakte reactie. Voor wie. Voor de een is het begrijpelijk, voor de ander niet. De een wil dat ze haar prive op voorhand uitstort over het publiek, de ander dat ze in haar reactie niet perfect is. Een neutrale juridisch foutloze reflectie had ook cybisch overgekomen. Altijd wat. Dat hangt van jezelf af, ieder heeft daar eigen ideeen bij en zo overzichtelijk is de wereld nou eenmaal niet.
Het is geen bonnetjesaffaire!

Ad Hombre

Ad Hombre

17-09-2019 om 14:53

Anne

"De een wil dat ze haar prive op voorhand uitstort over het publiek, de ander dat ze in haar reactie niet perfect is. Een neutrale juridisch foutloze reflectie had ook cybisch overgekomen. "

Nee, het is heel simpel. Je vertelt gelijk alle feiten. Zoon heeft ingebroken in een leegstaande woonboot. Zoon had onklaar gemaakt (toneelrequisiet) pistool bij zich dat vader in huis had rondslingeren.

Twee zinnen, die als ze ze direct na de arrestatie had uitgesproken alom tot begrip hadden geleid.

Maar eerst hopen dat niemand erachter komt en vervolgens schoorvoetend steeds meer toegeven is politiek het domste wat je kunt doen. Zo blijft het (en haar zoon/gezin) weken in de publiciteit. Anders was het na een paar dagen vergeten.

Niks 'neutrale juridisch foutloze reflectie'. Gewoon gelijk volledige openheid. Dit is het domste wat je kunt doen, vooral omdat haar persoonlijk niets te verwijten valt en de 'feiten' ook weer niet zo heftig zijn. Het gekronkel en gedraai, dat is wat schaadt.

Boeiuh Ad

Mag je vinden. Het is een meningencircus. Achteraf weet altijd iedereen het beter.

Inderdaad, je mag hopen zelf niet in zo'n ouderlijke nachtmerrie terecht te komen.

Ad Hombre

"Nee, het is heel simpel. Je vertelt gelijk alle feiten. Zoon heeft ingebroken in een leegstaande woonboot. Zoon had onklaar gemaakt (toneelrequisiet) pistool bij zich dat vader in huis had rondslingeren."

Nou nee, dan had er ook nog bij gemoeten dat dat onklaar gemaakte pistool een illegaal wapen was en dat de vader dus verdacht wordt van illegaal vuurwapenbezit.

En dan wordt het verhaal natuurlijk direct een stuk ernstiger, en betwijfel ik of dat begrip dat jij verwacht, er ook echt gekomen zou zijn. Ik denk namelijk van niet.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-09-2019 om 15:15

AnneJ

"Mag je vinden. Het is een meningencircus."

Nee, dat is een feitelijke constatering. Het bewijs staat voor iedereen zichtbaar al weken in de krant.

"Achteraf weet altijd iedereen het beter."

Politiek is een vak.
Dit is een blunder.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-09-2019 om 15:21

Persephone

"Nou nee, dan had er ook nog bij gemoeten dat dat onklaar gemaakte pistool een illegaal wapen was en dat de vader dus verdacht wordt van illegaal vuurwapenbezit."

Weten we al dat dat wapen illegaal was?

"En dan wordt het verhaal natuurlijk direct een stuk ernstiger, en betwijfel ik of dat begrip dat jij verwacht, er ook echt gekomen zou zijn. Ik denk namelijk van niet."

Zolang het over haar man gaat valt het allemaal nog behoorlijk mee, maar...

Misschien is de verklaring dat er inderdaad nog meer feiten komen. Misschien is er in de eerste plaats inderdaad geen 'certificaat' en misschien wist Halsema er in de tweede plaats zelf van en is ze daarmee zelf schuldig c.q. medeplichtig aan overtreding van de vuurwapenwet.

Dat zou inderdaad het onhandige gekronkel kunnen verklaren en dan wordt het inderdaad nogal problematisch. Een burgemeester voor de rechter wegens illegaal wapenbezit is nogal uniek.

rode krullenbol

rode krullenbol

17-09-2019 om 15:22

Zie hier!

Jullie begaan dezelfde 'fout' als Femke Halsema. Het was namelijk helemaal geen pistool, maar een revolver!

Zo zie je maar hoe snel een ander woord dan het eigenlijke in omloop raakt.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-09-2019 om 15:24

Stiekem

Ik weet niet hoe jullie huishoudens in elkaar zitten, maar het zou mijn partner niet ontgaan zijn als ik een pistool in huis had liggen en het verschil tussen een nepding en een 'echte' ziet ze ook heus wel...

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2019 om 15:26

Pennestreek

met dank aan het feit dat zijn moeder een carrière heeft===

Precies, ik geloof dat juist dit me ook tegen de borst stuit. Hoe was dit opgepakt bij een bijvoorbeeld CDA man met een onhandige actie van zijn vrouw? Mijn verwachting is met meer coulance, zelfs vanuit de Telegraaf. Ach zijn vrouwtje was niet zo slim en is het snel weer onder controle. Nu is het een vrouw, je houdt van haar of je haat haar, kleeft een beetje aan haar. Dan is het makkelijker scoren kennelijk.

rode krullenbol

rode krullenbol

17-09-2019 om 15:26

P.S.

Voor alle duidelijkheid: een revolver is een speciaal type pistool.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-09-2019 om 15:28

"Het was namelijk helemaal geen pistool, maar een revolver!"

Voor mij is een revolver een bijzonder soort pistool, maar ik begrijp dat gun nuts daar anders over denken. Had ik toch niet achter jou gezocht.

(misschien moeten ze bij jou ook maar eens een huiszoeking doen)

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2019 om 15:29

Ad Hombre

Dus jij kunt nooit een verjaarscadeautje in huis verstoppen? Ik kan dat bij wijze van spreken gewoon op de plank van een kast leggen, zonder dat het ontdekt wordt.

rode krullenbol

rode krullenbol

17-09-2019 om 15:33

Niet invullen voor een ander

Maar als ik dan ook eens lak aan die gedragsregel mag hebben?

Zelfs een breedsprakig persoon als ik zou een bewoording als "onklaar gemaakt" heel misschien wel hebben ingekort tot 'nep'. Maar alleen als dat stilistisch verantwoord zou zijn geweest.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-09-2019 om 15:35

Kaaskopje

"Dus jij kunt nooit een verjaarscadeautje in huis verstoppen?"

Een paar weken misschien, maar langere periodes wordt echt lastig en anders vinden de kinderen het wel.

Anemone

Anemone

17-09-2019 om 15:45

politieke blunder

Ach dat is ook maar een mening. Ik vind dat wel meevallen, je moet het doen met de kennis van dat moment. Natuurlijk is het het mooist als je gelijk alle feiten op tafel kunt leggen, maar dat kan niet altijd. En misschien wist ze toen nog niet precies dat het een onklaar gemaakt pistool (?) was, of dacht ze dat nepwapen daar een mooi synoniem voor was. Bij nepwapen denk ik aan een wapen dat het niet doet, dus had het zelf ook zo kunnen zeggen.

En ik vermoed dat Femke Halsema met haar mega drukke baan maar weinig thuis is, dus zo vreemd is het niet dat ze dat wapen niet in een laatje heeft gevonden in de tussentijd.

Bo

Bo

17-09-2019 om 15:56

OT: Ginny

Ginny, natuurlijk mag Marianne best met het vliegtuig op vakantie. Ik gun haar ook een mooie reis. Maar het geval is dat Marianne het kamerlid is met de meeste vlieguren en dat strookt niet met wat zij predikt. Zij zou zelf naar betere alternatieven moeten zoeken als zij echt zo begaan is met het milieu.

Maar zoals bij veel politici geldt hetgeen zij prediken niet voor hen, maar voor het plebs.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-09-2019 om 15:58

Ambtswoning

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/robert-oey-maakt-documentaires-is-partner-van-de-burgemeester-van-amsterdam-en-over-z-n-nieuwste-film-bekent-hij-ik-heb-gefaald~b3422d0f/

Oey:
"De ambtswoning heeft ook personeel: allemaal lieve mensen die voor de catering en voor het huishouden zorgen, inclusief huismeester. "

Stel je voor, daar ligt in een kast een volledig echt uitziende revolver. Daar heeft zo'n huishoud(er/ster) of huismeester nooit iets van gezegd tegen de burgemeester? Dat kan ik eigenlijk moeilijk geloven.

Zeer waarschijnlijk wist ze ervan en het huishoudelijk personeel weet dat ze het weet. Dat is de aap in de mouw. Wacht maar tot die eruit komt.

Wapenbezit is een misdrijf en medeplichtigheid aan een misdrijf is ook een misdrijf.

Bo

Bo

17-09-2019 om 15:59

nepwapen

Ik snap niet dat velen niet weten wat een nepwapen is. Dat is een wapen dat op een echt wapen lijkt. Een onklaar gemaakt (echt) wapen is geen nepwapen. Dat is gewoon een echt wapen en bezit daarvan is strafbaarder dan bezit van een nepwapen. Dus als je voor bezit van een neowapen al een strafblad kunt krijgen, dan zou je dat zeker moeten krijgen als je een illegaal (echt) vuurwapen in bezit hebt

Van de site van de politie:
Zijn nepwapens verboden?
Ja, nepwapens die op vuurwapens lijken zijn verboden.

Heb jij een nepvuurwapen? Laat hem dan thuis. Want een nepvuurwapen is levensgevaarlijk. Veel nepvuurwapens zijn namelijk net echt. Mensen voelen zich erdoor bedreigd en waarschuwen de politie. Agenten zien ook het verschil niet en nemen het zekere voor het onzekere. Zij benaderen je met een getrokken vuurwapen en als je, misschien uit angst of paniek, iets onverwachts doet, kan de politie een schot lossen. Wist je dat je zelfs een strafblad kunt krijgen als je met een nepwapen over straat loopt?

Pennestreek

Pennestreek

17-09-2019 om 16:20

"Ik snap niet dat velen niet weten wat een nepwapen is. Dat is een wapen dat op een echt wapen lijkt." Misschien omdat ik daar nooit interesse in heb gehad? Er is (gelukkig) nog veeeeel meer dat ik niet weet, en ook niet hoef te weten. Geldt misschien ook voor mevrouw Halsema.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-09-2019 om 16:28

Pennestreek

Ik denk dat mevrouw Halsema precies wist wat voor wapen het was en waar het vandaan kwam. Ik denk dat ze zich met opzet van de domme hield toen ze het over een 'nepwapen' had. Geen directe leugen, wel manipulatie van de feiten om ze minder ernstig te laten lijken.

Media

Niet alleen de NRC of de telegraaf schrijft kritisch over deze affaire, ook de linkse krant het Parool schrijft over de handelswijze van Femke Halsema. Ze heeft nog heel wat uit te leggen van het is ondertussen; wel een politiek probleem aldus het parool.

https://www.parool.nl/amsterdam/is-oey-de-achilleshiel-van-de-burgemeester~b2db137b/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Maar er is nog een artikel. Ditmaal van een onderzoeksbureau Jansen op gebied van politie, justitie en inlichtingendiensten. Ook dit artikel is niet mals en roept weer andere vragen op, met nadruk op het wapen dat de jongen uit de la heeft gehaald. In dat artikel wordt geschreven over 9 maanden gevangenisstraf voor illegaal wapenbezit.
Ook dit artikel maakt melding van een voor het lapje houden door de burgemeester door de vader erbuitente houden. De vader die als filmmaker bekend is met geweld.

https://www.burojansen.nl/john-van-den-heuvel/oey-wat-een-geknoei/

Wat mij verbaast is dat er steeds meer bagger boven komt drijven. Een apart stel zo tezamen. Oey maakt het met zijn acties het voor zijn partner niet gemakkelijk.

rode krullenbol

rode krullenbol

17-09-2019 om 17:29

Niet zo met twee maten meten hoor, Ad

Alsof jij dit platform niet op manipulatieve wijze benut voor het maken van propaganda voor de (standpunten van de) PVV.

Is het niet hoogst curieus, dat een politicus geacht wordt zich in de rol van moeder te onthouden van pogingen tot 'damage control'?

rode krullenbol

rode krullenbol

17-09-2019 om 17:33

Ja, ja ...

Zo wordt iets dat het nieuws helemaal niet had hoeven bereiken nog een heel mediacircus! Met o.a. de genadeloze marktwerking als stuwende kracht.

Hangkous

Hangkous

17-09-2019 om 17:49

Hoeven?

Mogen!

Wat mij betreft.

rode krullenbol

rode krullenbol

17-09-2019 om 17:55

Daar zeg je wat, Hangkous

Daar ben ik wel mee eens.

Flanagan

Wat voor gedraai? het is toch gewoon een politiezaak geworden. Of vind jij net als de Telegraaf en haar lezertjes dat Halsema al haar privezaken publiek moet maken?
Ik denk trouwens helemaal niet dat Halsema hier goed uit gaat komen, de hetze tegen haar is daarvoor te groot. Of ken jij een andere burgermeester die zo onder vuur ligt van de Telegraaf?
Ik vind Oey dom of kwaadaardig. Het is ook anders dan de Telegraafartikelen want dit betrof een interview wat hij zelf schijnbaar een goed idee vond.

De Troonrede en de (niet-sociale) media

https://www.nporadio1.nl/binnenland/18703-troonrede-2019-volgend-jaar-vooruitgang-daarna-gematigder-groei

"De koning ging ook in op de sociale verhoudingen. Op de sociale media lijkt het soms alsof tegenstellingen de boventoon voeren, "maar de realiteit is anders", volgens het kabinet. "Nederland blijft een land van het brede midden", waar veel mensen vrijwilligerswerk doen en iets over hebben voor anderen en waar "verstandige compromissen" worden gesloten."

Zo is het ook nog eens een keer. Echt niet iedereen zit hijgend van sensatiezucht twitter, OOL en andere media bij te werken om even lekker tegen te zijn, en oh wat is het een schande en zij van die daar links of rechts. Weg met de 'andere' machthebbers, vo voor de eigen machthebbers.

Miekemieke

Miekemieke

17-09-2019 om 18:51

Smoezelige stad

Smoezelige burgemeester, dat gevoel heb ik. Amsterdam begint onleefbaar te worden en ik denk dat het in huize Halsema ook onleefbaar wordt hoewel dat laatste mij worst zal wezen.
De echte grote problemen van Amsterdam zijn nu even uit de picture bij de media.Ik ben bang dat de burgemeester ook nu niet fris genoeg is om goed leiderschap ten toon te spreiden juist nu dat zo hard nodig is. Hopelijk kan iemand haar tijdelijk (?) vervangen en kan zij zelf even vakantie nemen maar dan niet met het vliegtuig maar gewoon het pieterpad lopen of zo.

Lijkt me niet

Hopelijk weet ze haar rug recht te houden, geadviseerd en neutraal naar de media en in de gemeenteraad te reageren en kalm te wachten op tot het stof gezakt is of er zich een andere waan van de dag aandient.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.