Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Arm zijn en roken


kaaskopje

Uiteraard hebben we dat gedaan, en dochter elke dag extra fruit mee gegeven om samen te delen. Maar daar ging het hier niet om.

knibbeltje

knibbeltje

29-06-2013 om 11:18

Huisdier en kind

Als je een enorme hond hebt (die veel eet) en nauwelijks genoeg hebt voor je gezin, lijkt het me niet meer dan wijs om die grote hond weg te brengen en te kiezen voor een klein hondje.
Ook als er niet veel geld is, zou ik zeker niet willen beweren 'dan meer geen huisdier' want voor huisdierenliefhebbers betekent zo'n gezelschapsdier veel. Maar een heel grote hond, of vijf katten, tja...

Kaaskopje

Kaaskopje

29-06-2013 om 23:00

Gruffalo

dat ik ga muggenziften en nog meer van dat soort woorden: waarom ging het daar dan niet om? Je signaleert in dat gezin dat ze hun geld verkeerd besteden. Maar verwaarlozen ze dat kind écht? Dat ze geen fruit meekrijgt naar school is niet leuk, maar krijgt ze wel genoeg te eten voor de rest van de dag? En een versleten jas is ook niet leuk, maar zitten daar wel kleren onder die bij het seizoen passen? Als je als omgeving écht ziet dat een kind verwaarloosd wordt, dan is het zaak om in te grijpen. Is dat niet zo dan is het zaak om te kijken of je kunt helpen, ook al vind je dat die mensen hun geld verkeerd besteden. Vergeet niet dat dat meisje waarschijnlijk heel veel van de hond zal houden. Huisdieren kunnen heel veel waarde hebben voor een kind. En wat het roken betreft, ben ik met je eens dat die mensen ermee zouden moeten stoppen, maar daar laat je de kinderbescherming niet voor opdraven.

Knibbeltje

"Als je een enorme hond hebt (die veel eet) en nauwelijks genoeg hebt voor je gezin, lijkt het me niet meer dan wijs om die grote hond weg te brengen en te kiezen voor een klein hondje."

Ik vond deze opmerking grappig om te lezen, zo laat op de avond. Meen je dat echt? Een dier waar je erg aan gehecht bent gewoon omruilen voor een goedkopere kostganger? Een kind is niet te vergelijken met een huisdier, maar ik doe het toch. Ik wil mijn puberzoon graag omruilen voor een baby, dat is een flinke bezuiniging namelijk.

Evanlyn

Evanlyn

30-06-2013 om 03:41

Nou wil40...

Die wordt vanzelf weer puber, en dan ben je nog verder van huis. Da's het voordeel van een klein honderas, die blijven echt klein.

5 katten en een minimuminkomen vind ik ook niet een heel handige, vooral als er dus iets met poes aan de hand is en je de dierenarts niet kan betalen. Ik bedoel, wat doe je dan ? Zelfs in laten slapen kost een hoop geld.

nee, dan zou ik denk ik toch proberen de diertjes aan mensen te geven waarvan je denkt dat die er wel goed voor kunnen zorgen. Zeker de poezen die makkelijk zijn met kinderen, nog niet zo oud zijn zijn makkelijk te plaatsen via een asiel. Onze pleegpoes die hier een paar weken is geweest (wij zijn gastgezin voor het asiel) was binnen een paar dagen al geplaatst.

Joly

Joly

30-06-2013 om 10:26

Hier een mening over hebben

Hier een mening over hebben is lastig.Het is zo makkelijk om te zeggen wat een ander wel of niet zou horen te doen.Vooral als je zelf niet rookt,zelf geen huisdieren hebt of als je het zelf financieel wel allemaal kunt.
Wij maken het van dichtbij mee,2 gezinnen die het financieel moeilijk hebben,1 nog in de schuldsanering.Laatst kregen we een bedrag van onze ouders,mijn man was zeer verontwaadigd over het feit waar hun het voor besteed hadden.Maar als je dan eindelijk en iets kunt doen voor je kinderen,iets kan kopen voor ze.
Ik merk wel dat ik geen mening heb tot het moment dat er om hulp gevraagd word.Het ene gezin is in de problemen geraakt door een dubbele hypotheek en ontslag,bedrijf ging dicht.Het andee gezin ,omdat ze verkeerde uitgave doen en schijnbaar meer uitgeven dan binnen komt.Als dat gezin om hulp vraagt heb ik wel een mening.Een hele duidelijke.Ik zal nooit iets zeggen over dingen die ze hebben of kopen,maar als dan hun wasmachine stuk gaat,is dat hun probleem.
Het andere gezin is echt arm,kan niets,hebben nog wel hun hond,maar die was er al voor de problemen,ik heb er ook nog nooit een seconde over nagedacht dat dit beestje onder onnodige kosten zou vallen.Dit gezin word gewoon geholpen.
Mijn man vind dat als hij gezin a helpt dan ook gezin b ,daar denk ik heel anders over.

Nou sommige mensen

Maken er soms ook wel een beetje een potje van...Ik heb zo'n vriendin. Maar die zeg ik mijn twijfels gewoon persoonlijk...En daarna heb ik het er niet meer over en gaan we gewoon koffiedrinken op mijn kosten.
Klaar! En dan hoop ik maar van harte dat ze er even over nadenkt en misschien het ooit wel leert of voor mij part 1 maandje. Wat overigens niet het geval is...maar 't is echt een prima meid verder! Alleen heeft ze dát niet in de hand. En dat is het meeste balen voor haarzelf en haar kinderen.....
Ik heb er toch verder persoonlijk geen 'last' van?
groeten albana

Knibbeltje

Knibbeltje

30-06-2013 om 11:36

Toch wel lastig hoor

Heb in mijn naaste omgeving te maken gehad met mensen die wel geld besteedden aan een heel duur ( internet) telefoonabonnement en hobbyspullen, maar niet aan de zorgverzekeraar en andere vaste lasten. Echt waardeloos hoor! Die hadden echt het idee dat je van je loon eerst koopt wat je leuk vindt, en daarna kijkt wat er over blijft voor ' saaie dingen'.

Nou, dan houdt mijn begrip echt op.

Dat van die hond, nou ja dat moet je niet zo zwart wit nemen, maar als je geen geld hebt voor een duur huisdier, dan moet je daar niet aan beginnen.

Tigress

Tigress

30-06-2013 om 13:59

Gruffalo

Sorry, ik ga even muggenziften over je eerdere berichtje.
"Denk niveau is erg laag, werk is niveau chaufeur. "
Ik begrijp hieruit dat je chauffeur een beroep vind voor de laag-opgeleiden. En ik neem het maar even op voor deze beroepsgroep. Een goede chauffeur brengt jouw eten, kleding en gemaksapparatuur naar de winkel. Zorgt dat de bouwmaterialen voor je huis op de plek van bestemming komen enzovoort.
Ikzelf werk als chauffeuse op een personenbusje en heb daar mijn taxidiploma voor gehaald. Ik rij rond met mensenlevens en draag daarbij een enorme verantwoordelijkheid. Ik heb een opleiding op MBO niveau maar door rugproblemen kan ik niet meer in de zorg werken. Ik ben daarom omgeschoold. Het werk wordt niet al te best betaald (hoeveel is een mensenleven eigenlijk waard?) maar ik kom ermee uit de sociale dienst waar ik jaren in heb gezeten.

Sancy

Sancy

30-06-2013 om 14:45

Ach tigress

Ik las het en dacht er ook het mijne van. Een vrachtwagenchauffeur werkt tegenwoordig haast op hbo-niveau, zeker als het geen winkelbevoorrading is maar bijzondere stoffen. En als je internationaal rijdt, en dat is in Nederland vrij snel het geval, dan mag je ook alle Europese regels leren. Zwaar onderschat beroep.

Eerlijk werk

Uiteindelijk maakt het geen bal uit op welk niveau je opleiding is, op welk niveau je werkt. Zelfs een combinatie of een conclusie is hier niet uit te trekken. Veel Nederlanders doen werk op een lager niveau dan dat ze zijn opgeleid toch? Andersom is ook het geval. Zolang je maar eerlijk je geld verdient, of je nu notaris bent of putjesschepper. Respect lijkt me wel van toepassing. Voor de buschauffeur die mijn kind veilig op school moet afzetten en ook de vuilnisman krijgt van mij een vriendelijke knik in plaats van een sneer als hij de straat blokkeert.
Op mijn werk op laag niveau wordt ook door veel mensen neergekeken. Dat zegt meer over hun dan over mij denk ik dan maar. Dat ik misschien hoger opgeleid ben dan zij en dit werk echt doe met plezier, om de flexibiliteit en de ideale werktijden voor mij, ga ik niet eens uitleggen. Heeft geen zin, het (voor)oordeel straalt er soms van af.

Fred de Velde

Fred de Velde

02-07-2013 om 12:28

Een piloot is een omhoogvallen buschauffeur

Ze zeggen wel eens 'een piloot is een omhoogvallen buschauffeur'. Ik denk dan altijd 'een buschauffeur is een ondergewaardeerde piloot'.

Het werk van piloot heeft een hoge status 'want je bent verantwoordelijk voor het leven van de passagiers'.

Maar in de lucht is tegenwoordig heel veel geautomatiseerd en gereguleerd. In de luchtvaart zul je geen bumperklevers, links-inhalers, opgeschoten gastjes of spookrijders tegen komen. Dat is op de weg wel anders. Asfalt kilometers zijn een stuk minder veilig dan lucht kilometers.

Heb me dan ook meerdere malen verbaasd over de lage beloning van personenvervoerders op de weg.

Hombre

Hombre

02-07-2013 om 22:59

Fred

"Heb me dan ook meerdere malen verbaasd over de lage beloning van personenvervoerders op de weg."

Ja, het is me wat. Die zouden minstens een ministerssalaris moeten verdienen.

Het navigeren in zo'n vliegtuig is natuurlijk niet veel lastiger dan op je tom tom kijken. Maar je moet het ook zonder kunnen in voorkomende situaties en dan staan er geen borden.

Over voorkomende situaties gesproken. Die moet je oefenen in flight simulators. Eindeloze scenarios. Een motor uit, twee motoren uit, drie motoren uit. Brand, verlies van alle soorten controle. Je moet je brandstofinname uitrekenen en narekenen en als je misrekent, crash. Die vrachtwagenchauffeur gooit de slang er in en klaar. Diesel op, pech gehad, ANWB bellen. Hoeveel checklists moet een vrachtwagenchauffeur doorlopen?

Die vrachtwagenchauffeurs hoeven met een kapotte truck alleen naar de vluchtstrook te rijden. Als er iets belangrijks aan een vliegtuig kapotgaat is het al direct een noodgeval.

Kijk, ik hou best van borrelpraat, maar er zijn grenzen aan hoe ver je je geloofwaardigheid kunt stretchen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-07-2013 om 00:38

Hoe dan ook

hoogvliegers, laagvliegers... feit blijft dat het beroep van Chauffeur niets is om op neer te kijken. Zonder chauffeurs geen spullen in de winkels/fabrieken/restaurants, etc.. Geen busreizen, geen vervoer van a naar b in de stad of in de streek. Kortom... dit is weer zo'n beroep waar de maatschappij onder andere op draait.

+ Brunette +

+ Brunette +

03-07-2013 om 00:56

Roken is een ongezonde verslaving. dusss...

Merkkleren zijn niet ongezond. Huisdieren in principe ook niet. Maar roken is een totaal overbodige, verslavende gewoonte. Dat zo'n man die klaagt over verjaarscadeautjes zich niet schaamt! Ik ken van mezelf het smoesje "nu voel ik me te ellendig". Maar uiteindelijk ben ik gestopt met roken in een periode dat het heel slecht met me ging. Het ongemak van het afkicken kon daar ook nog wel bij. En daarna komt de beloning. Meer geld en een trots gevoel dat je eraf bent. Ik leef al jaaaaaren op minimumniveau. Maar mijn dochter heeft wel duur speelgoed want ik vind haar geluk belangrijker dan mijn verslaving. Soms worden me geopende flessen merkshampoo, handzeep e.d. van vertrokken vakantiegangers toegespeeld. Dan vraag ik me inderdaad weleens af wat de visite daarvan denkt. Want verder is het bij mij een en al huismerk dat de klok slaat.

Ely

Ely

03-07-2013 om 08:50

Wat ik niet zo goed begrijp (ot)

"dit is weer zo'n beroep waar de maatschappij onder andere op draait."

Hoeveel beroepen zijn er dan waar de maatschappij niet om draait? Welke beroepen zijn dan feitelijk overbodig?
Ik snap dat beroepen meer of minder in het primaire proces ingrijpen maar dan heb je het eerder over direct zichtbare opbrengst en uitgestelde opbrengst.
Begrijp me niet verkeerd; ik vind chauffeur een belangrijke functie en hou er ook niet van als het belang van een functie wordt afgemeten aan opleidingsniveau of vermeende benodigde intelligentie maar doorschieten naar de andere kant voegt mi ook weinig toe. Het is niet of/of maar en/en.

Enniewee; on topic vind ik het bijzonder lastig; ik wil niet veroordelen maar kan niet zeggen dat ik het begrijp dat iemand ervoor kiest om liever zijn gezondheid structureel schade toe te brengen dan de levensstandaard van zijn kinderen omhoog te brengen. Maar ja, dat zegt de exkankerpatient....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tijgeroog

Tijgeroog

03-07-2013 om 08:51

Brunette

Dan stop je shampoo toch gewoon in een lege huismerkfles.

Duur speelgoed

Brunette, ik ben het met je eens dat roken een ongezonde verslaving is waar je het best geen cent aan uitgeeft en al helemaal niet als je je het niet kunt veroorloven.

Maar je vergelijking dat jouw kind nu duur speelgoed heeft omdat jij die ongezonde verslaving hebt opgegeven snap ik niet zo goed. Is je kind nu zo veel beter af dan alleen doordat het duur speelgoed heeft? Ik had het meer gelezen in de trant van 'die vader rookt zijn uitkering op en de kinderen hebben niet fatsoenlijk te eten of geen fatsoenlijke kleren, hebben geen essentiële schoolspullen etc.' Basisbehoeften zeg maar. Maar goed daar kun je over discussiëren natuurlijk.

Hombre

Hombre

03-07-2013 om 09:37

Kaaskopje

Inderdaad, maar ik heb wel eens het gevoel dat sommige mensen neerkijken op hun eigen beroep als je die lusteloze verongelijkte hoofden soms ziet.

Hombre

Hombre

03-07-2013 om 09:41

Geluk, brunette

"Maar mijn dochter heeft wel duur speelgoed want ik vind haar geluk belangrijker dan mijn verslaving."

Ik vind de link tussen 'duur speelgoed' en kindergeluk ook niet helemaal gezond. Ik heb bij mijn kinderen in ieder geval nooit gemerkt dat ze gelukkiger werden als ze meer/duurder speelgoed kregen.

knibbeltje

knibbeltje

03-07-2013 om 12:02

'welke beroepen zijn feitelijk overbodig'

nou, een tabakszaak is naar mijn idee niet hoogst noodzakelijk, daar kan de samenleving prima zonder.

Zonnestudio's. Nagelstudio's. Tattooshops. Al weet ik dat veel mensen die belangrijk vinden voor hun welbevinden, alla.

Wapenfabrikanten kunnen in elk geval flink minder. In elk geval voor particuliere verkoop.

Evanlyn

Evanlyn

03-07-2013 om 12:02

Nou...

Passend speelgoed is wel heel belangrijk. Ook als dat duur is (en dat is het vaak, want betere kwaliteit).

Tenzij je natuurlijk in een oerwoud woont, dan heb je verder niks nodig.

Knurf

Knurf

03-07-2013 om 12:18

Het geluk van je dochter

'Maar mijn dochter heeft wel duur speelgoed want ik vind haar geluk belangrijker dan mijn verslaving'

Haar grootste geluk is al dat jij gestopt bent met roken, want daardoor is de kans groter dat ze lang(er) van je aanwezigheid kan genieten. Geloof me, daar kan geen Ipad tegenop!

Kaaskopje

Kaaskopje

03-07-2013 om 13:31

Hombre

Haha, ja dat is waar. En waar ik mij ook aan erger, nu ik dan toch even los ga, is als voormalige vracht-chauffeurs op een bus gaan rijden en de lading nog steeds zien als 'vracht'. Dat zijn de bussen waarin je naar je stoel moet rennen omdat je anders onderweg naar die stoel alle kanten opgeslingerd wordt omdat de man al hoog tempo is vertrokken, je vast moet grijpen aan de leuning bij elke rembeweging, bocht e.d.. Let maar eens op. De combinatie 'stuk chagrijn' en dat soort gedrag gaat nogal eens samen en wil nog wel eens wijzen op een verleden op een vrachtwagen. Uiteraard heb je ook gewoon chauffeurs die de lol van hun vak nooit ingezien hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-07-2013 om 13:56

Ely

Daarom zei ik ook dat het 'weer zo'n' beroep is. Daar zijn er meer van

Fred de Velde

Fred de Velde

03-07-2013 om 14:14

Wel anders, niet makkelijker.

"Over voorkomende situaties gesproken. Die moet je oefenen in flight simulators. Eindeloze scenarios. Een motor uit, twee motoren uit, drie motoren uit. Brand, verlies van alle soorten controle. Je moet je brandstofinname uitrekenen en narekenen en als je misrekent, crash. Die vrachtwagenchauffeur gooit de slang er in en klaar. Diesel op, pech gehad, ANWB bellen. Hoeveel checklists moet een vrachtwagenchauffeur doorlopen"

Ik zeg ook niet dat vliegen niks voorstelt!

Het enige wat ik wil zeggen is dat op de weg rijden ook wat voorstelt. Wel anders, niet makkelijker.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-07-2013 om 14:29

Knibbeltje

Ja zo kan ik er ook een paar opnoemen, maar wat nodig is en wat niet hangt wel heel erg af van persoonlijke smaak en voorkeur, dus je kunt nooit zomaar zeggen dat iets overbodig is. Bepaalde zaken kun je ook zien als 'de krenten in de pap'. Zaken die het leven voor sommige mensen leuker maakt. En de waarde daarvan moet je niet onderschatten.
Als het aan mij lag zou ik, net als jij denk ik zou willen, particulier wapenbezit en rookwaar verbieden. Gelukkig maak ik niet de dienst uit in Nederland

Vic

Vic

03-07-2013 om 15:17

Wat een discussie

Ik denk dat je met een redelijke mate van zekerheid kunt zeggen dat de gemiddelde piloot intelligenter is dan de gemiddelde vrachtwagenchauffeur. Daar ging het toch over?

+ Brunette +

+ Brunette +

03-07-2013 om 16:36

Duur speelgoed

Ik zeg "duur speelgoed" omdat ik nooit dermate arm ben geweest dat er geen geld voor fatsoenlijk eten was. In plaats van "duur speelgoed" had ik ook kunnen zeggen dat mijn dochter wél altijd met een cadeautje naar een feestje gaat. Of dat we zo nu en dan naar de bioscoop gaan. Of dat ene leuke maar onnodige T-shirt voor haar kopen.

Nu schiet me ineens te binnen dat een vriendje van mijn dochter vorig jaar op een verjaarsfeestje verscheen met een - niet eens in cadeaupapier verpakt - tweedehands cadeau waarvan onderdelen misten. Het jongetje schaamde zich dat zijn ouders geen geld hadden voor een cadeau. Beide ouders roken. Zeggen dat het niet uitmaakt dat het om zijn aanwezigheid gaat hielp niet echt.

De moeder is een vriendin van me en als ze over haar geldgebrek klaagt, zeg ik regelmatig dat ze zou moeten stoppen met roken. Op een niet-aanvallende manier, als goedbedoeld advies. En ze geeft me helemaal gelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.