Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Massi Nissa

Massi Nissa

01-04-2010 om 22:15

Bezuinigingsvoorstellen

Ik zal ze hieronder even copy-pasten:

- Korten kan ook zonder studie-leenstelsel

- Heffing vrachtwagens levert 600 miljoen op

- Vijf varianten voor aanpak hypotheek en huren

- Nationale politie en hogere boetes

- 'Vereenvoudig kindregelingen'

- 'Verhoog eigen risico in zorg'

- 'Versober AWBZ'

- 'Gebruiker betaalt’ bij inburgering'

- Vermogenstoets bij toeslagen levert veel op

- Zes manieren om klimaatuitgaven te beteugelen

- 'Veel minder militairen en jachtvliegtuigen'

- 'Ruim 2 miljard bezuinigen op WW'

- Minder les, eerder van school

- 'Provincies en waterschappen afschaffen'

- Lager mimumloon levert ruim 1,3 miljard op

- Scenario's voor bezuinigingen op innovatie
Ik las al grappige manieren om op het eigen zorgrisico van 775 euro uit te komen: als je ontdekt dat je iets ernstigs onder de leden hebt, een bankoverval plegen zodat je in de bak terechtkomt en gratis zorg krijgt / zorgverzekering inruilen voor een permanente reisverzekering en dan even de grens over als je zorg nodig hebt.
Alle gekheid op een stokje, ik merk dat ik nogal dubbel tegenover bovenstaande lijst sta. Er moet bezuinigd worden, dat weet ik wel, maar van de concrete voorstellen word ik toch bleek om de neus. Ik begrijp sommige voorstellen helemaal niet, zoals dat om mensen die korter dan zes maanden thuiszorg nodig hebben, dat zelf te laten betalen. Stel dat je dat niet kunt EN je hebt geen familie of vrienden, wie doet er dan je boodschappen als je daar zelf op geen enkele manier toe in staat bent? En zo zijn er nog duizend vragen die ik heb. Ik vind het onmenselijk, eigenlijk. Aan de andere kant moet er toch iets gebeuren, want de huidige stijging van de zorgkosten plus de vergrijzing vormen een onhoudbare combinatie. Ik weet het even niet meer, maar hoop op lumineuze bijdragen in deze draad .
Groetjes
Massi (binnenkort in de goot)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

01-04-2010 om 22:22

Massi

ik kan alleen maar verwijzen naar de posting van fladder in het draadje over GroenLinks voorstellen, het is heel simpel, met deze bezuinigingen kunnen we in Nederland het kaf van het koren gaan scheiden en verloopt het allemaal via natuurlijke selectie....

Massi Nissa

Massi Nissa

01-04-2010 om 22:25

Nog betere lijst:

Zorg

•De verhoging van het eigen risico in de zorg tot 775 euro (3,8 miljard euro)

•Beperking van het basiszorgpakket, (2,3 miljard)

•Een eigen bijdrage van vijf euro voor een bezoek aan de huisarts (260 miljoen)

•Zorg verstandelijk gehandicapten met IQ hoger dan 70 niet te meer vergoeden (200-400 miljoen)
Nu ligt de grens op een IQ van 85.

•Per week eerste 90 minuten verzorging niet meer vergoeden (komt uit AWBZ)

•Verblijf verzorgings- of verpleeghuis alleen vergoeden bij intensieve zorgbehoefte

Woningmarkt

•Aanpassing of afschaffing hypotheekrenteaftrek (2,5 tot 5 miljard)

•Maximale huur in de meest aantrekkelijke regio's optrekken

Onderwijs

•Afschaffen/versoberen OV-studentenkaart (65 tot 95 miljoen)

•havo en vwo-leerlingen een jaar korter op school

•Collegegeld verdubbelen (500 miljoen)

•Basisbeurs omzetten in sociaal leenstelsel (350 miljoen)

•Een inkomensafhankelijke bijdrage van ouders van leerlingen in het voortgezet onderwijs voor lesmateriaal

•Lesuren verminderen - minder vakken/ kortere lessen (bijna 1,5 miljard)

•Aantal profielen middelbare school beperken (845 miljoen)

•Kortere opleidingen (312 miljoen)

Werk en inkomen

•Maximaal een jaar WW (1,2 miljard)

•Een verlaging van de WW-uitkering (1,1 miljard euro)

•Beperking kinderopvangtoeslag (750 miljoen euro)

•Verlaging minimumloon met 10 procent (1.3 miljard)

Openbaar bestuur

•Provincies en waterschappen opheffen, alleen grote gemeenten (1,8 miljard euro)

•Minder rijksambtenaren (2 miljard)

•Minder politici (160 miljoen)

Kaaskopje

Kaaskopje

02-04-2010 om 00:23

Van commentaar voorzien

Zorg

•De verhoging van het eigen risico in de zorg tot 775 euro (3,8 miljard euro)
… Ik zou dat niet kunnen opbrengen. Stel dat man, ik én kind in één jaar veel zorg nodig heeft…. Zorg wordt luxe.

•Beperking van het basiszorgpakket, (2,3 miljard)
… hangt ervan af wat er uit moet.

•Een eigen bijdrage van vijf euro voor een bezoek aan de huisarts (260 miljoen)
… Dit is voor mij te doen.

•Zorg verstandelijk gehandicapten met IQ hoger dan 70 niet te meer vergoeden (200-400 miljoen)
… Erg kort door de bocht. Zorg moet persoonsgebonden zijn en niet statistiekgericht.

Nu ligt de grens op een IQ van 85.

•Per week eerste 90 minuten verzorging niet meer vergoeden (komt uit AWBZ)
… afblijven

•Verblijf verzorgings- of verpleeghuis alleen vergoeden bij intensieve zorgbehoefte
… tegen dat je dement bent of doodgaat dus?

Woningmarkt

•Aanpassing of afschaffing hypotheekrenteaftrek (2,5 tot 5 miljard)
… hier zou langzaam maar zeker wel iets mee moeten gebeuren.

•Maximale huur in de meest aantrekkelijke regio’s optrekken
… volgens mij is de huur in aantrekkelijke regio’s al flink.

Onderwijs

•Afschaffen/versoberen OV-studentenkaart (65 tot 95 miljoen)
… Ja.. naast de andere voorstellen echt een goed idee

•havo en vwo-leerlingen een jaar korter op school
… Op zich geen gek idee. Leerlingen die goed kunnen leren zouden best hun eigen tempo aan kunnen houden.

•Collegegeld verdubbelen (500 miljoen)
… Studeren lijkt weer een luxe te worden.

•Basisbeurs omzetten in sociaal leenstelsel (350 miljoen)
… Dit begrijp ik echt niet. We gunnen studenten uit de lagere inkomens neem ik aan dat het financieel haalbaar blijft?

•Een inkomensafhankelijke bijdrage van ouders van leerlingen in het voortgezet onderwijs voor lesmateriaal
… zijn we net blij met de gratis boeken en nu dit weer.

•Lesuren verminderen - minder vakken/ kortere lessen (bijna 1,5 miljard)
Geen goed idee volgens mij.

•Aantal profielen middelbare school beperken (845 miljoen)
Het hele systeem zou eens onderzocht moeten worden. Mijn dochter zich bijvoorbeeld verkeken op een vak en blijft daardoor zitten en moet daardoor van school af. Ze is geen goede leerling, maar als ze dit vak had mogen laten vallen en er een andere voor had mogen kiezen was het waarschijnlijk nog wel gelukt.

•Kortere opleidingen (312 miljoen)
… voor zover mogelijk, dat moet per persoon bekeken worden.

"het mes in de gezondheidszorg"

Ik zie wel wat in het voorstel van Maarten 't Hart gisteren in Nova (?): minder mensen naar de dokter en ziekenhuizen, al die dure preventieve onderzoeken naar verschillende vormen van kanker eruit en voilá, we leven met z'n allen een stuk korter. Scheelt heel veel geld (en die maanden die we winnen met al die dure onderzoeken krijg je er niet bij tussen je dertigste en veertigste als je er echt wat aan hebt, maar als je al oud en krakkemikkig bent volgens Maarten). Tja, een beetje kort door de bocht, maar er zit wel een kern van waarheid in.

Verder denk ik echt dat we er met z'n allen vanuit moeten gaan dat het leven een stuk duurder gaat worden en dat we moeten gaan inleveren op luxe. Er kan best wel wat af bij de meeste mensen want we leven in een tijd van grote welvaart, maar zoals altijd is het probleem dat de grootste klappen vallen bij mensen die het eigenlijk net níet kunnen lijden.

Chris

Massi Nissa

Massi Nissa

02-04-2010 om 09:48

Nasha

Dat was een sterke posting van Fladder, inderdaad. Sommige maatregelen doen inderdaad darwinistisch aan, maar laten we hopen dat het nooit zo ver zal komen.
Kaaskopje, ik zag ook wel iets in die vijf euro voor de huisarts. Hypotheekrenteaftrek idem dito (en ik heb een koopwoning) - graag wel gefaseerd. Alle kinderkortingposten schrappen lijkt me onzinnig, die kinderen hebben we straks heel hard nodig. Gek genoeg zie ik als docent ook wel iets in het bekorten van Havo en VWO met 1 jaar. Ik weet zeker dat de lesstof ook in minder tijd zou kunnen worden aangeboden. Zou wel kunnen betekenen dat de allerzwaksten binnen deze niveau's niet meer mee kunnen komen en dus een stapje lager moeten beginnen. Profielen beperken tot alfa en beta lijkt me prima.
Eerlijk gezegd was ik verbaasd dat je met een IQ van >85 al als verstandelijk gehandicapt wordt aangemerkt. Heftig hoor, dat is de helft van al mijn leerlingen (en hoogstwaarschijnlijk ook veel van hun ouders).
Maximaal een jaar WW lijkt me lastig voor 50+'ers die moeilijk ander werk kunnen vinden. WW omlaag is ook niet realistisch, dan moeten veel mensen vrijwel meteen hun huis verkopen. Geef mensen een beetje tijd om hun opties op een rijtje te zetten, zeg. Verlaging minimumloon: tja. Dat komt er toch wel van als Azie ons heeft ingehaald. Beperking kinderopvangtoeslag: zou voor ons een klap zijn.
Al met al heeft Didi gelijk: tering naar de nering. We kunnen de auto wegdoen (zal man vreselijk vinden), verder leven wij al heel zuinig (zeer lage energierekeningen, veel tweedehands kleding etc). Eens denken wat er verder nog anders zou kunnen.
Groetjes
Massi

Biene M.

Biene M.

02-04-2010 om 10:16

Er zitten wat punten bij die waarschijnlijk tot een toename van de criminaliteit zullen leiden. Daar is niemand bij gebaat, lijkt me zo.

tonny

tonny

02-04-2010 om 10:50

Brrr, dat lijstje....

Zorg

•De verhoging van het eigen risico in de zorg tot 775 euro (3,8 miljard euro)
Nee hoor, da's een veel te hoog bedrag!

•Beperking van het basiszorgpakket, (2,3 miljard)
Niet doen.

•Een eigen bijdrage van vijf euro voor een bezoek aan de huisarts (260 miljoen)
Oke, dat kan misschien. Zo makkelijk kom je sowieso al niet bij de huisarts terecht

•Zorg verstandelijk gehandicapten met IQ hoger dan 70 niet te meer vergoeden (200-400 miljoen)
Tuurlijk niet! Dan komt juist deze kwetsbare groep in de goot terecht!

Nu ligt de grens op een IQ van 85.

•Per week eerste 90 minuten verzorging niet meer vergoeden (komt uit AWBZ)
Inkomensafhankelijk maken, niet zomaar schrappen!

•Verblijf verzorgings- of verpleeghuis alleen vergoeden bij intensieve zorgbehoefte
Niet mee eens. Ook mensen zonder 'intensieve zorgbehoefte' zijn zeer gebaat bij een zorgzame woonomgeving!

Woningmarkt

•Aanpassing of afschaffing hypotheekrenteaftrek (2,5 tot 5 miljard)
Da's oke, maar dan wel boven een bepaalde grens (350.000,- of zo)

•Maximale huur in de meest aantrekkelijke regio's optrekken
Nou, ik voel meer voor verplichte doorstroming als mensen ruimschoots meer zijn gaan verdienen vergeleken bij het moment waarop ze een huurwoning hebben betrokken.

Onderwijs

•Afschaffen/versoberen OV-studentenkaart (65 tot 95 miljoen)
Prima! Laat ze allemaal wat meer fietsen en beperk OV tot de trein en regiosnelbussen. Dus niet meer voor kortere stadsafstanden.

•havo en vwo-leerlingen een jaar korter op school
Maar dan wel véél beter onderwijs!!!

•Collegegeld verdubbelen (500 miljoen)
Nee. Da's niet haalbaar. Als je na een HBO-studie nog verder wilt, wordt studeren knap onbetaalbaar~!

•Basisbeurs omzetten in sociaal leenstelsel (350 miljoen)
Niet mee eens.

•Een inkomensafhankelijke bijdrage van ouders van leerlingen in het voortgezet onderwijs voor lesmateriaal
Mee eens!

•Lesuren verminderen - minder vakken/ kortere lessen (bijna 1,5 miljard)
Niet mee eens. Wel graag weer lés en niet al dat zelfstandig-werk-gedoe wat veel leerlingen in de praktijk niet aankunnen, wat leidt tot blijven zitten en teleurstellende resultaten!

•Aantal profielen middelbare school beperken (845 miljoen)
Dat is prima. De meerwaarde van profielen wordt betwist.

•Kortere opleidingen (312 miljoen)
Maar dan wel béter!! En goede stagebegeleiding.

Werk en inkomen

•Maximaal een jaar WW (1,2 miljard)
Oké, maar dan wel optimale begeleiding naar een volgende baan!

•Een verlaging van de WW-uitkering (1,1 miljard euro)
Nee.

•Beperking kinderopvangtoeslag (750 miljoen euro)
Daar weet ik te weinig van af.

•Verlaging minimumloon met 10 procent (1.3 miljard)
Daar weet ik te weinig van af.

Openbaar bestuur

•Provincies en waterschappen opheffen, alleen grote gemeenten (1,8 miljard euro)
Waterschappen zijn voor veel mensen onzichtbaar, maar zeer van belang!!! Laten ze duidelijker tonen wat de zoen aan het in stand houden van ons land.

•Minder rijksambtenaren (2 miljard)
Ik heb niet genoeg zicht op wat ze precies doen.

•Minder politici (160 miljoen)
Wellicht.

tonny

tonny

tonny

02-04-2010 om 10:56

Zijstraatje

Gisteren in het journaal zal ik een bijdrage over het bestralen van huisdieren. Daar zal vast geen overheidsgeld in zitten (hoop ik!!) maar wie is er zo eigenaardig om voor 2500 de tumoren van zijn kat te laten bestralen? Die energie kan nuttiger worden besteed en dit is een soort luxe die a-la-minute overboord kan.

Het lijkt wel of onze samenleving niet meer kan accepteren dat het leven eindig is. Ik zie wel wat in de woorden van 't Hart. Er worden heel wat hoogbejaarde mensen opgekalefaterd die echt allang geen plezier meer in hun leven hebben... Op de gang van mijn moeders verzorgingshuis wonen er heel wat...

Jippie

Jippie

02-04-2010 om 11:13

Tonny

"Waterschappen zijn voor veel mensen onzichtbaar, maar zeer van belang!!! Laten ze duidelijker tonen wat de zoen aan het in stand houden van ons land."

Hmm..en daar moeten ze dan zeker geld aan gaan uitgeven?
Onzin, op elke website van een waterschap staan de kerntaken genoemd, neerkomend op zorgen voor droge voeten en voldoende en schoon oppervlaktewater. Stap naar buiten en kijk om je heen. Kost geen cent. Is geen extra investering voor nodig.

Ehh

lumineuze ideeen, eens even kort door de bocht wat dingetjes uit de mouw schudden waar ik wel achtersta:

- verplicht jaar vrijwilligerswerk/onbetaalde werkstages etc (soort van dienstplicht) in ziekenhuizen en andere zorginstellingen etc.
- hogere accijnzen brandstof personenverkeer en andere gebruiksbelasting zoals op vlees (bioindustrievlees met name), tabak, alcohol.
- dus ook btw verhoging naar 20%
- 5e belastingschijf (4e loopt vanaf E 54.000) vanaf een bedrag of E 75.000 met 70%
- hra, flatrate 42% op nieuwe hypotheken, aflossingsvrije hypotheken aan banden leggen, geleidelijke afbouw hra in hoogste schaal op bestaande hypotheken
- minder defentie, minder materiaal (jsf'en en irak etc), meer diplomatie
- afschaffen aow voor iedereen, idem afschaffen kinderbijslag voor iedereen, uitgaan van inkomen en met toeslagen koopkracht voor minima stabiel of verbeteren
- afschaffen studiefinanciering en ov kaart, wel mooi leenplan aanbieden
- eigen risico van 250 pp per jaar zorg
- preventieve screening op allerlei ziekten minder vaak aanbieden en tussentijdse screenings zelf laten betalen, meer educatie zelfonderzoek (borstkanker)
- frequentie consultatieburo eerste levensjaar verlagen (8 keer binnen een jaar vind ik overdreven veel)
- vuilniszakken systeem overnemen zoals die in Vlaanderen is ingevoerd, vermindert de hoeveelheid afval (je krijgt een maximum aantal vuilniszakken pp, je wordt gedwongen minder te verbruiken en beter afval te scheiden)
- professionele opdrachtgever/voering grote verbouwprojecten, zet een opdrachtbureau in die alle projecten boven x-miljoen gaat leiden, scheelt miljoenen !

nou ja zo even een rijtje, geen idee hoeveel ik nu bepsaard hiermee heb het zal in elk geval geen 18 miljard zijn maar dat hoeft mi ook niet. Ik denk dat we met 15 miljard ook al genoeg doen om de kosten niet verder te laten stijgen.

tonny

tonny

02-04-2010 om 14:20

Uit manda's lijstje

- verplicht jaar vrijwilligerswerk/onbetaalde werkstages etc (soort van dienstplicht) in ziekenhuizen en andere zorginstellingen etc.
Hm, het is nuttig, maar het kost vooral geld! Al die mensen moeten namelijk begeleid worden! Dat zie ik op mijn werk bij de maatschappelijke stage van middelbare scholieren

- hogere accijnzen brandstof personenverkeer en andere gebruiksbelasting zoals op vlees (bioindustrievlees met name), tabak, alcohol.
Lijkt me prima!

- dus ook btw verhoging naar 20%
Ik weet niet of dat handig is, als de economie draaiend moet worden gehouden?

- hra, flatrate 42% op nieuwe hypotheken, aflossingsvrije hypotheken aan banden leggen, geleidelijke afbouw hra in hoogste schaal op bestaande hypotheken
mee eens!

- minder defensie, minder materiaal (jsf'en en irak etc), meer diplomatie
mee eens!

- afschaffen aow voor iedereen, idem afschaffen kinderbijslag voor iedereen, uitgaan van inkomen en met toeslagen koopkracht voor minima stabiel of verbeteren
het overwegen waard.

- afschaffen studiefinanciering en ov kaart, wel mooi leenplan aanbieden
niet afschaffen, maar afslanken. Die OV-kaart alleen voor langere stukken, niet binnen de stad. Dan kun je prima fietsen.

- eigen risico van 250 pp per jaar zorg
Maar daar moet het dan wel bij blijven.

- preventieve screening op allerlei ziekten minder vaak aanbieden en tussentijdse screenings zelf laten betalen, meer educatie zelfonderzoek (borstkanker)
Prima idee.

- frequentie consultatieburo eerste levensjaar verlagen (8 keer binnen een jaar vind ik overdreven veel)
Nou, inderdaad.

- vuilniszakken systeem overnemen zoals die in Vlaanderen is ingevoerd, vermindert de hoeveelheid afval (je krijgt een maximum aantal vuilniszakken pp, je wordt gedwongen minder te verbruiken en beter afval te scheiden)
Goed idee.

tonny

tonny

02-04-2010 om 14:22

Veel mensen hebben geen beeld

bij het waterschap. Jij gaat op een site kijken wat ze doen, maar voor veel mensen maakt onbekend onbemind, men zal makkelijk zeggen: opheffen dan maar. Droge voeten houden gaat niet bepaald vanzelf in Nederland.

Handwerk

Die waterschappen (het bureaucratische beleidsapparaat), kunnen gewoon opgeheven worden. Het echte werk (sluizen maken en waterpeil beheren) wordt helemaal niet door die organisaties gedaan, maar door ingehuurde privaatrechtelijke bedrijven.
Zie bijvoorbeeld http://www.waternet.nl/over_waternet
Dit soort bedrijven kunnen ook centraal worden ingehuurd. Democratisch zijn ze niet.
Groet,
Miriam Lavell

Chippie

Chippie

02-04-2010 om 14:55

Manda

"verplicht jaar vrijwilligerswerk/onbetaalde werkstages etc (soort van dienstplicht) in ziekenhuizen en andere zorginstellingen etc."

Helaas, dat kost alleen maar geld en veel ook. De maatschappelijke stage vind ik een echt gedrocht. Verplichte dienstplichten vind ik ook zonde van de tijd. Straks hebben we alle mankracht nodig om onze samenleving draaiende te houden. Aub geen neuspeuterij in één of andere dienstplicht.

"hogere accijnzen brandstof personenverkeer en andere gebruiksbelasting zoals op vlees (bioindustrievlees met name), tabak, alcohol"

Verbruiker betaalt, prima. Maar ook kritisch kijken naar besparingen in het openbaar vervoer. Daar waar het niet rendabel is, kun je niet 4 keer per uur een trein laten lopen.

"dus ook btw verhoging naar 20%"

Is wel een hele makkelijke, waar volgens mij veel consequenties aan zitten.

"5e belastingschijf (4e loopt vanaf E 54.000) vanaf een bedrag of E 75.000 met 70%"

Of dit nu zoveel gaat schelen? Er worden dan vast allerlei constructies bedacht. Bovendien als je dus 100.000 euro verdient (ik neem aan dat dit minder dan 1% van bevolking is) dan betaalt diegene, zonder constructie, dus een paar duizend euro meer belasting. Bovendien iemand met een ton aan inkomen betaalt absoluut gezien veel meer belasting dan iemand met een inkomen van 30.000 euro.

"hra, flatrate 42% op nieuwe hypotheken, aflossingsvrije hypotheken aan banden leggen, geleidelijke afbouw hra in hoogste schaal op bestaande hypotheken"

Prima, maar wel dusdanig geleidelijk dat woningmarkt niet negatief wordt beinvloedt en dat mensen met 100% aflossingsvrije hypotheek niet in problemen komen zonder bevooroordelingsregeling. Ook kritisch kijken naar huurtoeslag.

"minder defentie, minder materiaal (jsf'en en irak etc), meer diplomatie"

Weet ik te weinig van af.

"afschaffen aow voor iedereen, idem afschaffen kinderbijslag voor iedereen, uitgaan van inkomen en met toeslagen koopkracht voor minima stabiel of verbeteren"

Je kunt wel heel wat aan dit systeem veranderen. Gooi alle regelingen op een hoop en koppel daar één regeling aan. Variabelen binnen deze regeling bv: levensfase kind (baby of studerend), inkomen ouders, ouders werken of niet. Kinderopvangtoeslag wel behouden binnen deze regeling. Resultaat van deze regeling moet wel zijn dat vrouwen worden gestimuleerd om aan het werk te gaan/blijven. Iedere euro kinderopvangtoeslag levert je 2 euro belasting op.

"afschaffen studiefinanciering en ov kaart, wel mooi leenplan aanbieden"

Vind ik heftig (weet natuurlijk niet wat jij onder een mooi leenplan verstaat). Kinderen uit milieus waar het niet gebruikelijk is om te studeren (ik bv) worden tegengehouden om te gaan studeren. OV-kaart mag versoberd worden (destijds was het trouwens een bezuinigingsregel).

"eigen risico van 250 pp per jaar zorg"

Is voor mij goed behapbaar, voor anderen mogelijk niet. Waarom plus je dan de ziektepremie dan niet gewoon 15 euro per maand op?

"preventieve screening op allerlei ziekten minder vaak aanbieden en tussentijdse screenings zelf laten betalen, meer educatie zelfonderzoek (borstkanker)"

Huh? Meen je dat werkelijk? Waarom? Waarom moeten mensen die een verhoogde kans op borstkanker hebben die screenings zelf betalen? De gezondheidszorg gaat uit van het principe "het zekere voor het onzekere". Waarom niet de preventieve screening en wel de buikpijnklachten die wijzen op acute blindedarm? In allebei zit een preventieaspect.

"frequentie consultatieburo eerste levensjaar verlagen (8 keer binnen een jaar vind ik overdreven veel)"

Ik zou graag een spreiding willen. Risicokinderen vaker, kinderen zonder risicofactoren wat minder vaak. Deskundige check door arts vond ik vaak overbodig, maar nu denk ik daar toch anders over. Ik denk dat bezuinigen op consultatiebureau leidt tot hogere kosten huisarts.

"vuilniszakken systeem overnemen zoals die in Vlaanderen is ingevoerd, vermindert de hoeveelheid afval (je krijgt een maximum aantal vuilniszakken pp, je wordt gedwongen minder te verbruiken en beter afval te scheiden)"

Ik ken teveel onderzoeken waaruit blijkt dat 1) het systeem te ingewikkeld is 2) er teveel afval elders wordt gedumpt of verbrandt.

"professionele opdrachtgever/voering grote verbouwprojecten, zet een opdrachtbureau in die alle projecten boven x-miljoen gaat leiden, scheelt miljoenen"

En dat bureau knibbelt er niets tussen uit?

De rekening naar de kinderen

Bezuinigen moet, want anders moeten onze kinderen de rekening betalen.
Dus: wordt het lesgeld en boekengeld vo weer ingevoerd, gaat de eigen bijdrage zorg omhoog, de huursubsidie omlaag, het collegegeld omhoog, de stufi omlaag, wordt het ov duurder voor studenten en gaat de pil uit het pakket.
Van alle voorgestelde bezuinigingen zijn dit politiek de meest haalbare. En op wie komt dat precies terecht?
Juistem. Op de kinderen.
Oh ja, moet ik natuurlijk ook iets positiefs zeggen. Wat dan wel?
Wel bezuinigen op zorg: Wie in een verpleeg- of verzorgingshuis belandt moet dat betalen wat men gewend was toen men nog thuis woonde.
Wel bezuinigen op onderwijs: 30% van de onderwijstijd is voor scholen vrij te besteden aan wat men 'identiteit' noemt. Godsdienstlessen. Of creatieve dinges om klanten te trekken. Die tijd kan schadeloos uit de bekostiging geschrapt worden.
Groet,
Miriam Lavell

Creatiever worden!

Manda geeft al wat suggesties, het verbaast me inderdaad ook dat er bezuinigingsvoorstellen zijn zonder dat er leuke, inspirerende creatieve oplossingen worden bedacht (of, ok, het hoeft niet allemaal leuk ...en crea te zijn, maar waarom gaat het juist niet borrelen bij beleidsvoerders om andere oplossingen te bedenken dan vooral geld wegschrapen bij zwakkeren in de samenleving?)

Stimuleren van burgerinitiatieven voor zorg (op hun oude dag), er zijn al mensen die leeftijd (of lot)genoten om samen de kosten te gaan delen van zorg, zoiets

Beter (her)gebruik van hulpmiddelen

Geen eindeloze indicatie procedures, ik denk dat alle mankracht die bezig is te beoordelen of iemand een voorziening kan krijgen van de gemeente, samen veel meer kosten dan de kosten van het hulpmiddel (bijv), man-uren zijn niet goedkoop.

Meer digitaal doen zodat je bijv. met vragen over o.a. gezondheid of overheid dit kunt vragen via internet aan een professionele medewerker (een soort meedenk tank)

Die 5 euro voor de huisarts, dat lijkt me een ramp, vooral voor de huisarts, krijgt ie nu allemaal mensen die eerst 5 klachten verzamelen voor ze komen (alhoewel ik me daar wel wat in herken..maar dan maak ik ook een extra lange afspraak)

Veel betere controle op fraude iid!, met name op overheidsgeld, ik verbaas me altijd wat over steeds duurder uitvallende bouw/treintrajecten, zo laat je je thuis ook niet door je aannemer behandelen, een offerte is een offerte en daarin moet de aannemer maar evt. risico´s in meenemen, maar met overheidsgeld kan eindeloos gesmeten worden, lijkt het wel..

Massi Nissa

Massi Nissa

02-04-2010 om 15:22

Miriam toch

Miriam: "Wel bezuinigen op onderwijs: 30% van de onderwijstijd is voor scholen vrij te besteden aan wat men \'identiteit\' noemt. Godsdienstlessen. Of creatieve dinges om klanten te trekken. Die tijd kan schadeloos uit de bekostiging geschrapt worden."
Tut tut, en waar laten we dan al die extra taken op het gebied van burgerschap, geestelijke gezondheidszorg, anti-discriminatieprojecten voor of tegen homo's/moslims/nerds/bejaarden, de studielessen waar je leert hoe je je agenda invult (die van ons was destijds namelijk altijd leeg, wij snapten dat ook niet, toch?) en de mediatheekuren met de surveillant die er streng op toeziet dat er niet gehabbohoteld wordt? Jeetje zeg. Zo blijft er helemaal niets over van het curriculum.
Groetjes
Massi

Fata morgana

Massi, al die taken zijn een fata morgana. Er zijn helemaal geen uren voor gereserveerd. De school mag het zelf weten, binnen die 30% 'vrije uren'.
Weg ermee....
Groet,
Miriam Lavell

Massi Nissa

Massi Nissa

02-04-2010 om 17:32

Miriam

Mijn posting was zwaar ironisch bedoeld. Het onderwijs wordt nu eenmaal van overheids- en maatschappijwege opgezadeld met allerlei opvoederige neventaken. Ik heb het niet geturfd, maar ik wed dat ik al over de duizend maal iemand heb horen zeggen dat 'het onderwijs' ergens iets mee moet. Nou, van mij moet dat helemaal niet. Inderdaad, weg met die onzinuren, gewoon een kerncurriculum.
Groetjes
Massi

Nasha 1st

Nasha 1st

02-04-2010 om 17:50

Kosten die de pan uit rijzen....

tja....ik kan nog wel wat andere dingen bedenken, maar 1tje is van heel recent....man heeft nek-hernia en is in januari op een afspraak geweest. Van de week de rekening via de zorgverzekering omdat je een eigen bijdrage hebt....een bedrag van ruim 150 euro....ik zeg, wat hebben ze eigenlijk gedaan toen? Nou....alleen gekeken.....tja.....ik heb echt de verkeerde baan....

Tihama

Tihama

02-04-2010 om 19:40

Oneerlijk

Ik heb me gisteren wild geërgerd bij Pauw & Witteman.

Daar zaten Donner en Halsema (oja, ook nog 2 anderen, maar het ging me om deze twee). Donner wilde per se niet aan de afschaffing van de hypotheekrente-aftrek. Nee, want dat was lastenverzwaring voor burgers. Ja, en? Bij al die andere punten waar juist de zwakkeren slachtoffer van worden was van enige christelijkheid niets bij hem te bespeuren. Alles was bespreekbaar behalve de aftrek.

Hoe komt dit toch? Waarom is een van de grootste slagen die het meest oneerlijk uitpakken, zo ontzettend onbespreekbaar voor allerlei partijen?

Tihama

Tihama

Tihama

02-04-2010 om 20:25

Enquete op site eigen huis

Op de site van Vereniging Eigen Huis staat ook een enquete. Die willen ze gaan aanbieden.
Ik heb hem ingevuld. En daarna nog even een uitsmijter met mijn eigen, immer bescheiden mening gedaan. Geen idee of het helpt.

Izar: ik denk dat je gelijk hebt. Waar het een jaar geleden nog gevoelig lag, merk je dat het gaat schuiven. Ik vraag me trouwens ook af hoeveel mensen er de laatste 5-10 jaar een huis gekocht hebben zonder mee te laten wegen dat de hra wel eens zou kunnen verdwijnen. Ik beschouw het al jaren als leven in geleende tijd (in dit geval met geleend geld

Tihama

Tinus_p

Tinus_p

02-04-2010 om 20:36

Het gaat niet om de huizenkoper

Tihama over de hra:
"Waarom is een van de grootste slagen die het meest oneerlijk uitpakken, zo ontzettend onbespreekbaar voor allerlei partijen?"
Omdat het slecht is voor de banken en de gemeenten.
De huizenkoper schiet niets op met de hra. Weliswaar maakt die hra het goedkoper om geld te lenen, maar het gevolg is alleen maar dat mensen meer kunnen lenen en dat de prijzen omhoog gaan. Per maand betaal je als huizenkoper evenveel als wanneer je zou betalen als wer geen hra was; alleen zit er een forse verkapte subsidie op, en gaan de huizenprijzen fors omhoog.

Voor wie is dat gunstig?
1. Voor de gemeenten; hogere huizenprijzen = hogere grondprijzen.
2. Voor de banken: meer geld uitlenen = meer rente ontvangen. Gesubsidieerd door de overheid.
Er is NOG een extra effect; door de hra is geld lenen goedkoper dan sparen of aflossen, en dat maakt allerlei spaar- en beleggingshypotheken aantrekkelijk. Als er geen hra zou bestaan, dan zou iedereen annuitaire hypotheek nemen -dat is dan vrijwel altijd de goedkoopste oplossing. De hra houdt echter allerlei constructies in stand, die alleen maar bestaan omdat ze fiscaal voordelig zijn. En wie verdienen er aan die constructies?

Ook groen en geel geergerd

mijn vriend zat zich te ergeren aan Halsema (hij vindt Halsema niet sociaal genoeg) en ik heb mij dood geergerd aan dat wijf (heb zo'n hekel aan elsevier, bah rechts eng-liberaal volk) van Elsevier en Donner.

Zo'n 3 jaar geleden hebben wij een huis gekocht met het idee dat de hra grotendeels zou blijven.

Tihama

Tihama

02-04-2010 om 21:44

He?

Meen je dat nou, Manda? In de jaren 90 is de rente op consumptief krediet afgeschaft. Toen al was er sprake van dat de hra ook afgeschaft zou worden. Toen wij dit huis in 1999 kochten hebben we al ingecalculeerd dat we de bruto-hypotheek moesten kunnen betalen.

Tihama

Kaaskopje

Kaaskopje

02-04-2010 om 22:07

•Afschaffen/versoberen OV-studentenkaart (65 tot 95 miljoen)

Prima! Laat ze allemaal wat meer fietsen en beperk OV tot de trein en regiosnelbussen. Dus niet meer voor kortere stadsafstanden. ===
Ik heb nooit begrepen waarom een student in eigen stad een OV kaart krijgt zónder ook maar 1 x te kijken naar de te bereizen afstand. Mijn dochter hoeft bijvoorbeeld maar 5 minuten te fietsen, 10 minuten te lopen en dan is ze er. Steek dat maar in het onderwijs.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-04-2010 om 22:11

Mien e.a.

Ik ga heel erg uit van de minst vermogende en ik denk echt dat die vijf euro geen struikelblok hoeft te zijn. Ik vind dit een sympathieker plan dan de verhoging van het eigen risico. Ik zag in 1 reactie dat 250 acceptabel is. Voor mij niet. Ik moet er voorlopig niet aan denken om nog meer zorgkosten te krijgen dan nu.

Vic

Vic

02-04-2010 om 23:04

Hra

Ik heb gisteren een huis gekocht en rekening gehouden met het niet geheel afschaffen van de hra. Die mag van mij best op 42% worden vastgesteld en met een maximum van 5 ton ofzo. Overigens is de aftrekbaarheid een paar jaar geleden wel al beperkt tot 30 jaar in totaal. Daar heb ik ook rekening mee gehouden.

Ja tihama

ik geloof niet dat er in de 22 jaar dat wij nog hr mogen aftrekken er een groot gedeelte beperkt wordt. Ja wel wat maar niet de hele mep.

Jfs

begrijp ik net dat als het hele jsf plan nu gestopt wordt we in 1 klap 11 miljard besparen, nou dan hoeven we voor 1 jaar nog maar 7 miljard erbij te besparen (uitgaande van 18 miljard per jaar) en dan zitten we weer een jaar verder.

MAAR als de overheid vooral werkgelegenheid stimuleert (even geen idee hoe en wat dat kost) dan stijgen de inkomsten en hoeven we ook minder te besparen. Dus ik denk dat komend kabinet vooral moet richten op werkgelegenheid.

Overigens weet ik na al die jaren nog steeds niet wat het nu werkelijk oplevert als er een 5e belastingschaal bij komt van 70% vanaf E 75.000,- Ik krijg altijd als tegen reactie dat het maar om 1% van de bevolking gaat maar hoeveel levert dat nou eigenlijk op. Die 1% is nogal vermogend namelijk dus wellicht heeft het wel degelijk veel zin. Moeten de groot verdieners bij de banken in ieder geval hun bijdrage terug gaan leveren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.