Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tonny

tonny

17-08-2009 om 10:06

Boete voor niet leeggegeten bord


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

23-08-2009 om 22:46

Kaaskopje, speculaas

stel, dit, stel dat ... Het lijkt me verstandig om als je een specifiek gerecht ( of groep van gerechten) niet kent, om daar "kleinschaliger" mee kennis te maken. Als je dus direct een "grootschalige" entree kiest, ja, dan ligt een flink stuk van de "schuld" als het niet bevalt op jouw bordje.
Maar zoals al vele malen betoogd: in een goed restaurant zul je dat kunnen uitleggen.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-08-2009 om 00:16

Pluk

Bij wat ik zeg hoef je geen grootschalige entree te maken. Stel dat het gezelschap waarin je verkeert en ook voor af moet rekenen allemaal 2 hapjes a heeft gekozen en hapje a niet lekker vindt, dan zul je daar dus voor moeten betalen aan het eind van de rit. Of zouden ze de spruitjesuitleg geloven?

Pluk53

Pluk53

24-08-2009 om 09:04

Kaaskopje speculaas2

Met "grootschalige entree" bedoel ik, dat je dus het "all you can eat" menu pakt ( en niet "kleinschalig" begint met het bestellen van een a la carte apart gerecht).
En als jij bedoeld dat je: met een gezelschap de AYCE-formule gekozen hebt, en aan het einde van de rit een paar voor jullie oneetbare hapjes overhoud ( en niet "grootschalig" met grote ogen overbesteld hebt), dan denk ik dat dit simpel schadeloos uit te leggen is (mijn speculaas).

Pluk53

Pluk53

24-08-2009 om 09:11

Kaaskopje, gezelschapstruc

in de AYCE formule is het handig als je met een gezelschap bent. Als je dan iets wilt bestellen wat voor iedereen onbekend is, waar je je twijfels over hebt of het écht lekker is, dan bestel je één portie gezamenlijk( en niet ieder voor zich een portie). Daar wordt dan uitgebreid aan gesnuffeld en geproefd, en als het bevalt bestel je in een volgende ronde wat meer.

Bastet

Bastet

24-08-2009 om 12:29

Ach natuurlijk pandia

Dat is natuurlijk de truc,gewoon een hond meenemen en discreet onder tafel leggen,voor hapjes die je niet meer lust...
Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

24-08-2009 om 14:35

Oké

Ik moet Sinilind dan maar aardig aankijken of ik haar hond mag lenen.

Pluk53

Pluk53

24-08-2009 om 15:07

Kaaskopje

ach, alle serieuze reacties hebben we nu wel gehad, dus kunnen we de zaak wel afronden met wat flauwiteiten. Persoonlijk vind ik alleen blindengeleidehonden toegelaten, en gelukkig is dat in de meeste restaurants ook de regel. (en maar geen grapjes over de hond die vriendelijk wordt meegenomen naar de keuken, en even later gestoofd op tafel verschijnt ) ).
Voor zover mij bekend zijn de AYCE "aziatische" wok/buffet restaurants boete-vrij. En daar heb ik in het verleden ook wel een kleine selectie van sushi gezien + miso-soep. ( plus de onmisbare soja-saus + wasabi). Leuk voor beginners, en geen discussie over de kliekjes.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-08-2009 om 15:30

Vriendin

van mijn dochter werkt in een wok/sushirestaurant. Ik zal haar eens uithoren over de gebruiken daar.
Pluk: Persoonlijk vind ik alleen blindengeleidehonden toegelaten, en gelukkig is dat in de meeste restaurants ook de regel. (en maar geen grapjes over de hond die vriendelijk wordt meegenomen naar de keuken, en even later gestoofd op tafel verschijnt ) ).===
Leuk voor een nieuwe film: Wok the Dog.

Emmawee

Emmawee

24-08-2009 om 22:43

Iemand?

Gaat iemand nog zeggen dat het een goed idee is van dat kleinere bordje? Ah toe?
Groeten, Maw.

Pluk53

Pluk53

25-08-2009 om 09:20

Emmawee )

Maw, niets menselijks is je vreemd. Interactie op een forum is "waar je het voor doet". Een klein bord wordt aangeraden aan mensen om hen meer bewust te maken van de hoeveelheden die ze eten; schijnt te werken in de thuissituatie. Maar men gaat niet naar een AYCE wok/buffet restaurant voor een hapje; men gaat om eens "lekker te eten". En dat betekent voor de meeste "veel" van "alles". Kleine bordjes geven dan, dat men heel vaak moet lopen, wat weer logistieke problemen geeft bij de afhaalpunten. Voordeel is wel, dat het langer duurt voor je eenzelfde hoeveelheid gegeten hebt, en het natuurlijke verzadigingsgevoel sneller een rem zal geven. Maar bij dat soort AYCE formules, waar je zelf op schept, daar is juist géén boete-systeem.

Bastet

Bastet

25-08-2009 om 10:08

Bij de wok hier...

Bij de wok waar ik weleens kom zijn de borden beslist niet groot,formaat flink ontbijtbord.Is vast over nagedacht!
Groetjes,bastet

Vic

Vic

25-08-2009 om 10:49

Wokken

Ik heb twee keer gewokt en ik vind dat toch geen succes. Omdat het restaurant (als je dat zo kunt noemen) de omzet uit de drank moet halen kieperen ze ladingen zout over je eten. Ook vind ik het behoorlijk vet omdat er niet echt spaarzaam met olie wordt omgegaan. Bij beide gelegenheden heb ik dus niet mijn bord leeg gegeten. Nu ben ik wat dat betreft toch al onaangepast want 'vol is vol' en ik durf dus gerust een half gebakje te laten staan op een verjaardag. Er moet wel ruimte over blijven voor de chips en nootjes

Bastet

Bastet

25-08-2009 om 11:49

Zout?

Nee,hier wordt geen zout over je eten gestrooid,gelukkig niet zeg.
Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2009 om 11:51

Ruimte overlaten

Vic: Nu ben ik wat dat betreft toch al onaangepast want 'vol is vol' en ik durf dus gerust een half gebakje te laten staan op een verjaardag. Er moet wel ruimte over blijven voor de chips en nootjes
Dan ga ik toch liever voor de versie dat ik het gebakje op eet en bij de nootjes bedank want 'vol is vol'.

Vic

Vic

25-08-2009 om 12:05

Kaaskopje

Ik vind gebakjes best lekker, sommige zelfs heel lekker, maar ze maken die dingen steeds groter. Als er stukjes worden geserveerd van een grote taart vraag ik ook altijd om een heel klein puntje (zeg maar de helft van een 'normaal' stuk) en dat eet ik dan natuurlijk wel op.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2009 om 12:08

Vic

Dan is het goed! (geintje)

Puck2

Puck2

25-08-2009 om 12:54

Hier ook niet zout bij de wok

Sterker nog: hier hebben ze een concept waarbij de drankjes (behalve gedestilleerd) ook bij de prijs inbegrepen zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2009 om 13:47

Ja precies (incl. drinken)

Bij ons ook. Je kunt voor 20 euro zonder drankjes eten en rond de 28 euro is het echt alles inclusief. Dus als er extra zout op zit hebben ze zichzelf er mee.

Emmawee

Emmawee

25-08-2009 om 21:52

Pluk53

Inderdaad Pluk, ik was de schaamte even helemaal voorbij. Gewoon even: hoe-hoi! Leuk dat je even reageert.
"Maar bij dat soort AYCE formules, waar je zelf op schept, daar is juist géén boete-systeem."
Ehm... ik ben er niet in thuis blijkt maar weer. Want: Hè?! AYCE en dan niet zelf opscheppen??? En: Niet zelf opscheppen en toch een boete? Dus de kok schept? Dan moet de kok een boete krijgen als hij te grote hoeveelheden opschept!
Groeten, Maw.

Pluk53

Pluk53

26-08-2009 om 08:54

Emmawee

Maw, het boete-systeem staat in diverse postings uitgelegd. Daar begint de draad ook mee. Het gaat over AYCE sushi-restaunts waar de gerechten iha vers worden klaargemaakt, op bestelling. Je mag daar zoveel bestellen als je wilt ( in meerdere bestelrondes), en dat wordt dan vers voor je gemaakt ( en je wordt aan je tafel bediend). De boete is voor alles wat je met grote ogen teveel hebt besteld ( en wat dus speciaal voor jou is klaargemaakt).

Emmawee

Emmawee

26-08-2009 om 22:07

Aha

Dank je Pluk. Ik ga daar niet eten.
Groeten, Maw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.