Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

corona-app of niet, en waarom?


ElenaH

ElenaH

16-10-2020 om 07:03

'Ik zou die BT weigerende mannen toch eens een ASS test geven. Volgens mij is er een correlatie...'

En de BT weigerende vrouwen?

Ad Hombre

Ad Hombre

16-10-2020 om 07:59

Ook natuurlijk, maar die zag ik hier nog niet langskomen.

Wel een stel 'mijn man doet uit principe niet aan BT' figuren.

Bij vrouwen is het vaak meer zoiets als 'wat is dat?', ''hoe moet dat aan?'.

Zoals iemand al aangaf. Als je de app installeert met BT uit krijg je - bij Android tenminste - een constante notificatie...

Tineke

Tineke

16-10-2020 om 08:10

Melding en testen

Het idee is dat als je een melding krijgt van de app je meteen in quarantaine gaat. Testen is dan niet zinvol, je zit in een mogelijke incubatietijd en die zit je gewoon uit, ook met een negatieve test want dat is een momentopname en die test kan 1 of een paar dagen later wel positief zijn.
Tijdens de proef met de melder was het idee om er een onderzoek aan vast te knopen om te zien hoe besmettelijk mensen zonder klachten zijn. Daarvoor is wel snel testen nodig. Dat is dus niet gelukt.

Daarom geloof ik er niet in. Ik denk dat de mensen die zich gelijk isoleren op basis van een appmelding op 1 hand te tellen zijn. (‘zal wel een foutje zijn, ik voel met prima, ik kijk het wel even aan etc’) Schiet dan zijn doel dus voorbij.

Ik heb hem niet. Ik kan prima zorgen dat ik niet langer dan 15 min. op minder dan 1,5 m kom van mij totaal onbekende mensen. Bovendien gaat dit uit van het principe mens=telefoon en dat is bij mij ook niet zo, die telefoon is lang niet altijd binnen 10 cm waar ik ben.

Ursula

Ursula

16-10-2020 om 08:22

ik zag maar één BT weigeraar.

Ursula

Ursula

16-10-2020 om 08:27

Toch nog een gevonden

maar niet duidelijk waarom die weigert.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-10-2020 om 08:50

Ursula

Topje van de ijsberg

Ook geïnstalleerd

Op mijn werk verkeer ik tussen heel veel mensen en afstand houden is niet altijd mogelijk. Ik heb een kwetsbare moeder waar ik graag elke dag even langs wil, bij voorkeur zonder haar te besmetten.

Je geeft ongetwijfeld een stuk privacy op en daar ben ik in het algemeen geen fan van maar ik wil alles doen om deze pandemie zoveel mogelijk binnen de perken te houden dus heb de app toch maar geïnstalleerd.

skik

Zinloos

Ik heb hem geïnstalleerd. Maar eigenlijk is het in mijn geval zinloos omdat ik me niet kan laten testen bij klachten want ik kan de teststraat niet zelfstandig bereiken (te ver & geen auto). Ik zal dus nooit kunnen doorgeven of ik positief ben. En ik ken in mijn directe omgeving meer mensen die hier tegenaan lopen.

Ursula

Ursula

16-10-2020 om 09:34

rijksoverheid.nl

Op de site van rijksoverheid.nl staat dat als je bedlegerig of volledig afhankelijk van de hulp van anderen bent, wordt besproken wat de mogelijkheden zijn in je regio. Of heb je dat al geprobeerd en leverde dat niets op? Of is dat weer te overdreven? Ik heb gemeld dat mijn verkouden kind geen anderhalf uur enkele reis kon fietsen voor een test. Toen konden we dichterbij terecht - maar die teststraat was er dus wel. Als je het een keer bij de hand hebt, zou ik zeggen dat het te ver is en zien wat er dan gebeurt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/testen/testlocatie

Met de auto naar de testlocatie
Heeft u klachten, dan mag u geen contact met anderen hebben. Het advies is daarom om, als dit kan, met de auto naar de locatie te komen. Daarvoor zijn speciale ‘drive through’ teststraten ingericht. Voor de test zelf blijft u in de auto.

Rij bij voorkeur zelf en dus alleen naar de testlocatie.

Kunt u zelf niet rijden? Rij dan alleen mee met 1 van uw huisgenoten, als deze een auto heeft. Neem plaats links achter de bestuurder.

Niet met auto naar testlocatie kunnen
Is de auto voor u geen optie? Geef dit aan bij het maken van de afspraak. Dan bekijkt de medewerker waar u terecht kunt met bijvoorbeeld de fiets, lopend of scooter.

Bent u minder valide, dan kunt u naar de testlocatie komen met bijvoorbeeld uw scootmobiel, brommobiel of met de rolstoel.

Bent u bedlegerig of volledig afhankelijk van de hulp van anderen? Dan wordt met u besproken wat de mogelijkheden zijn in uw regio.

U mag geen gebruik maken van het openbaar vervoer of een taxi. U kunt namelijk onderweg mogelijk anderen besmetten.

Zonnehoed

Zonnehoed

16-10-2020 om 09:36

Wel

Ik heb hem wel geïnstalleerd. Vooral om goede wil te tonen en het werkt natuurlijk pas als zoveel mogelijk mensen het doen. Dus hem niet installeren omdat er maar 3 miljoen mensen zijn die hem wel geïnstalleerd hebben.... tsja daar werk je dan zelf aan mee natuurlijk.

ElenaH

ElenaH

16-10-2020 om 09:39

Zonnehoed

'Dus hem niet installeren omdat er maar 3 miljoen mensen zijn die hem wel geïnstalleerd hebben.... '

Niemand in dit draadje zegt dat de app niet geinstalleerd wordt omdát er maar 3 miljoen mensen zijn die hem hebben geinstalleerd.

Flavia

Flavia

16-10-2020 om 09:42

Ursula

Niet overal zijn testlocaties op fiets, scoot of rolstoel afstand.
Als je dan geen auto hebt of uberhaubt huisgenoten dan wordt het al snel heel erg lastig als je niet bedlegerig bent.

De dichtstbijzijnde voor mijn ouders is zo'n 30 km verder op. Dat is niet te doen.
Ik zou mijn moeder kunnen rijden bij gebrek aan vrienden en andere naasten maar dan moet ik eerst 125 km naar haar toe, dan 30 naar de testlocatie, weer terug en dan weer 125 km terug. Dat is wel een hele horde om te nemen.

Zonnehoed

Zonnehoed

16-10-2020 om 09:47

Haha

Je hebt gelijk Elena, dat heb ik zeker zelf bedacht

Ik heb hem geïnstalleerd omdat hij alleen werkt als veel mensen hem installeren, dus als blijk van goede wil en in de hoop dat die hele app niet voor niks ontwikkeld is. Alle beetjes helpen denk ik maar.

Ursula

Ursula

16-10-2020 om 10:01

@Flavia

Dat weet ik. Ik ga ervan uit dat als alle daar genoemde opties niet mogelijk zijn - dat is vrij snel zo, als je geen rijbewijs en geen (wel rijdende) huisgenoot hebt en het niet op fiets- of loopafstand is - dat er dan wordt gekeken wat er mogelijk is.

https://www.plusonline.nl/coronavirus/naar-de-teststraat-of-niet-zo-zit-het

Wat niet iedereen weet is dat risicogroepen niet naar de teststraat hoeven, maar bij de huisarts een test kunnen krijgen. Ben je de 70 gepasseerd? Of heb je zeer veel overgewicht en/of een onderliggende aandoening? Dan zit je in een risicogroep en bel je de huisarts bij lichte klachten en niet het landelijke 0800 1202 nummer voor een afspraak in de teststraat. Zie in dit overzicht welke risicogroepen er zijn, en of je erbij hoort.

Daarnaast hebben de huisartsen en de GGD de volgende afspraken gemaakt over testen bij de huisarts:

- Bij ernstige corona-achtige klachten. Deze testen zijn er voor het bepalen van de medische behandeling. (Zie ook reden 2)

- Bij mensen die intensieve mantelzorg of thuiszorg nodig hebben. Deze test is er om te kijken of de hulptroepen bescherming nodig hebben tegen corona-besmetting.

- Bij opname in een zorginstelling. (woongroep, hospice, zorghotel) Deze test is vooral om ervoor te zorgen dat het virus het tehuis niet in komt samen met de nieuwe bewoner.

- Bij mensen die in het ziekenhuis worden opgenomen.

Ursula

Ursula

16-10-2020 om 10:06

Thuistest inderdaad

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/half-miljoen-nederlanders-meer-dan-half-uur-onderweg-naar-teststraat-als-ze-een-auto-hebben~b8e0fa4b/

GGD’s bieden in het uiterste geval de mogelijkheid van thuistesten aan: daarvoor hebben ze mobiele testbrigades. Maar ze zijn daar terughoudend in, om het toch al overbelaste personeel niet nog meer onder druk te zetten.

‘In het landelijke callcenter wordt er wel enigszins op aangestuurd dat mensen op eigen gelegenheid naar de testlocatie gaan’, erkent een woordvoerder van GGD GHOR Nederland. ‘Het is eerst een beetje duwen en doorvragen: heb je echt niemand, van de kerk of in de buurt, die je kan rijden? Als ze echt niemand hebben, worden ze doorverbonden met de regionale GGD voor een oplossing op maat, zoals een thuistest of een test door de huisarts

Miekemieke

Miekemieke

16-10-2020 om 10:18

Ad Hombre #33

Je schreef
'Bij vrouwen is het vaak meer zoiets als 'wat is dat?', ''hoe moet dat aan?'.

Volkomen l*lkoek Ad, de meeste vrouwen weten net zo goed als de meeste mannen waar bleutooth voor dient en hoe je dat aan en uit zet. Pffff

Flavia

Flavia

16-10-2020 om 11:08

Ursula

de huisarts komt alleen als je ongeveer op sterven na dood bent. Niet bij de lichte klachten waarbij al aangeraden wordt om te testen. Met die klachten mag je niet eens op het spreekuur komen bij de huisarts van mijn ouders.

Ook die thuistest gebeurt niet, je krijgt het advies om maar gewoon in isolatie te gaan en af te wachten. Heel fijn want hoe kom je dan aan je levensmiddelen als je geen internet hebt en dus ook niemand om die boodschappen voor je te halen?

Thuiszorg hebben ze beiden niet, ze wonen nog zelfstandig.

ElenaH

ElenaH

16-10-2020 om 11:12

Miekemieke

'Volkomen l*lkoek Ad, de meeste vrouwen weten net zo goed als de meeste mannen waar bleutooth voor dient en hoe je dat aan en uit zet. Pffff'

Hoezo, zijn vrouwen ineens geen domme, hysterische wezentjes meer die door hun vader of man geleid moeten worden?
Waar moet dat heen met de wereld, straks willen vrouwen ook nog zélf bepalen op wie ze stemmen en zo ...

@nnemoon

@nnemoon

16-10-2020 om 11:25

Niet geïnstalleerd

Ik heb de app niet geïnstalleerd. De reden is dat ik mijn telefoon niet bij me mag hebben tijdens het werk. Ik werk in een ziekenhuis. Ik werk met veel mensen en helaas niet altijd op 1,5 meter afstand. We werken wel verplicht al weken met een mondkapje op.

ps BT aan en uitzetten kan ik dan weer wel 😉

Ad Hombre

Ad Hombre

16-10-2020 om 11:33

Miekemieke

"Volkomen l*lkoek Ad, de meeste vrouwen weten net zo goed als de meeste mannen waar bleutooth voor dient en hoe je dat aan en uit zet. Pffff:"

Bluetooth, Miekemieke.
Met 'ue' en niet met 'eu'.
Het is Engels geen Frans.

LOL

Jesse_1

Jesse_1

16-10-2020 om 11:37

Skik #38

"Je geeft ongetwijfeld een stuk privacy op"
Wat voor privacy geef je nu op?

Ursula

Ursula

16-10-2020 om 11:41

Thuiszorg

Ik weet niet of 'testen bij de huisarts' betekent 'bij de huisarts' of 'door de huisarts' . Ik veronderstel het eerste. Bij onze huisarts - waar je momenteel ook nauwelijks binnen komt - kom je met coronaklachten op een speciaal spreekuur. Vervelend als de huisarts zich niet houdt aan de afspraken die blijkbaar gemaakt zijn.

In het artikel in de Volkskrant stond al dat er wordt aangestuurd of zelfstandig naar de testlocatie gaan en dat er wordt geduwd en doorgevraagd. Dat zal voor die thuistest ook wel gelden. Laatst was er hier op het forum iemand die voorstelde dat mensen die in quarantaine zitten voorrang moeten krijgen bij het boodschappen bestellen (of iets dergelijks). Dat lijkt me een zinvolle maatregel. Onze supermarkt kun je volgens mij gewoon bellen. Of misschien zou jij de boodschappen kunnen bestellen als je ouders na een positieve test onverhoopt in quarantaine zouden moeten.

In West-Brabant is er volgens De Volkskrant sprake van dat thuiszorg medewerkers testen af zouden gaan nemen, maar ik weet niet of dat alleen bij clienten is.

Jesse_1

Jesse_1

16-10-2020 om 11:42

Voorzichtiger

Als iedereen die een melding krijgt dat hij in de buurt is geweest van iemand is die positief getest is voorzichtiger wordt in omgang met andere mensen en opmerkzamer op eventuele ziekte-signalen, dan hebben we toch ook al wat bereikt?

We hebben hier een zoon in quarantaine (vanwege positief geteste vriend), hij is zelf niet ziek, maar we zijn nu wel scherper op of hij symptomen heeft en ook bij onszelf. Ik zou komend weekend bij mijn ouders gaan eten, maar dat doe ik nu niet .

Flavia

Flavia

16-10-2020 om 13:41

Maar Ursula

Huisarts test komt in zicht als: copy van jouw stukje
Bij ernstige corona-achtige klachten. Deze testen zijn er voor het bepalen van de medische behandeling. (Zie ook reden 2)

- Bij mensen die intensieve mantelzorg of thuiszorg nodig hebben. Deze test is er om te kijken of de hulptroepen bescherming nodig hebben tegen corona-besmetting.

- Bij opname in een zorginstelling. (woongroep, hospice, zorghotel) Deze test is vooral om ervoor te zorgen dat het virus het tehuis niet in komt samen met de nieuwe bewoner.

- Bij mensen die in het ziekenhuis worden opgenomen.

Ernstige klachten: niet van toepassing
Intensieve mantelzorg of thuiszorg: niet van toepassing
Opname in zorginstelling: niet van toepassing
Opname in ziekenhuis: niet van toepassing

En daarmee zijn de gronden voor huisarts of thuis test afgevoerd en moet je naar zo'n locatie op 30km+ Met je rollator/rolstoel/scootmobiel/fiets.

Ursula

Alles geprobeerd toen ik ziek was. Ik ben snel verkouden in de herfst en winter en heb er inmiddels al een paar quarantaines opzitten, er zullen er vast meer komen. Ook de huisarts kon niets doen, ook al zit ik in een risicogroep en heb ik een vorm van thuiszorg. Zelfs de organisatie van het gezondheidscentrum heeft naar mogelijkheden gezocht, want ik ben natuurlijk niet de enige met dit probleem. Ik kan niet fietsen wegens een beperking en de actieradius van mijn scootmobiel is te kort om heen en terug te kunnen gaan. Alleen wie bedlegerig is, kan thuis getest worden. Huisgenoten met auto heeft niet iedereen. De GGD zei, tegen de regels in, dat ik maar de regiotaxi moest bellen.

Heel in het begin van de testperiode werd er nog thuis getest, weet ik uit de eerste hand, maar dat was al snel niet meer mogelijk.

Alleen bij ernstige coronaklachten komen ze thuis testen. Maar lichte klachten kunnen ook positief testen en ook al heb ik beperkingen met bijhorende zorg en zit ik in een risicogroep, ik krijg dan geen thuistest. Ik moet maar thuisblijven, ook al is het de komende maanden regelmatig nodig. Pikant detail: bij mijn laatste verkoudheid heb ik kort tevoren contact gehad met iemand die ook lichte klachten had en toch positief testte. Ik heb keurig de quarantaine uitgezeten, maar als je weet dat dit niet de eerste verkoudheid van het seizoen bent, ben je ook niet blij. Mensen in de doelgroep hebben ook een leven, zelfs al is boodschappen doen, vrijwilligerswerk of het contact met de zorgverleners vaak het hoogtepunt van de week.

Overigens kreeg ik alle begrip van de huisarts, maar hij zei dat vervoersproblemen helaas geen indicatie zijn, ook niet als je in een risicogroep zit of beperkt bent. Alleen als je zo ziek bent dat je de deur niet meer uit komt of sowieso bedlegerig bent.

Er is dus géén oplossing voor een grote groep mensen die geen vervoer heeft naar de teststraat om welke reden ook. Ook niet voor risicogroepen die regelmatig zorgverleners om zich heen hebben, werknemers, mantelzorgers etcetera.

Nog even over thuisbestellen. Voor de mensen met een laag inkomen is het lastig om telkens voor minstens 50 euro te moeten bestellen of anderen te moeten inschakelen. Deze mensen lopen de koopjes af bij verschillende winkels, kopen liever goedkoop op de markt en kopen producten op datum met 35% stickers. Ik ben een lange tijd immobiel geweest en heb toen zelfs moeten interen op mijn spaargeld omdat ik echt meer geld kwijt was aan de dagelijkse boodschappen als ik dat door anderen liet doen of online bestelde. Normaliter kom ik prima uit met mijn weekbudget, hou vaak zelfs over, maar toen niet meer.

Wat me nog het meest frustreert zijn de mensen die willens en wetens schijt hebben aan alles. De lockdown feestgangers in Den Haag, de mensen die positief getest zijn en niet in quarantaine gaan (was laatst nog in het nieuws), de mensen die menen dat het maar een griepje is en de mensen die wel naar de teststraat kunnen, maar het niet doen want "het is maar een verkoudheidje". Mede dankzij hen loopt het uit de hand, ondervindt het testen problemen en worden hele groepen mensen gedwongen tot (soms herhaaldelijk) dagen thuisblijven (maar ja, die moeten dan maar online boodschappen doen of een rijsbewijs halen, vinden ze).

Ursula

Ursula

16-10-2020 om 13:49

En allereerst:

Wat niet iedereen weet is dat risicogroepen niet naar de teststraat hoeven, maar bij de huisarts een test kunnen krijgen. Ben je de 70 gepasseerd? Of heb je zeer veel overgewicht en/of een onderliggende aandoening? Dan zit je in een risicogroep en bel je de huisarts bij lichte klachten en niet het landelijke 0800 1202 nummer voor een afspraak in de teststraat.

Ursula

Ursula

16-10-2020 om 14:01

Vorige was een reactie op Flavia

Dit schijnt de afspraak te zijn. Ik meld het zo volledig mogelijk, zodat mensen daar profijt van kunnen hebben. Hoe lager de drempel om te testen, hoe beter, tenslotte. Ik kan zelf niet testen, of die afspraak wordt nageleefd, want ik zit zelf niet in een risicogroep, maar als een van mijn ouders onverhoopt klachten mocht krijgen, zal ik de huisartsroute aanraden. Kijken of het bij hen wel lukt. Als ik hen hoor over hun huisarts, heb ik goede hoop.

Voor het online boodschappen doen, weet ik geen alternatief. Nou ja, onze supermarkt kun je bellen en men kan eventueel bekenden vragen om boodschappen te doen. Maar ik houd me aanbevolen voor suggesties, want, al weer, hoe lager de drempel om in isolatie te gaan, hoe beter. Voorrang voor mensen die thuis moeten blijven, lijkt me sowieso goed.

Flavia

Flavia

16-10-2020 om 14:02

Ursula

zie mijn reactie en die van Rosie hierboven: zelfs als je dat wel weet kom je er nog niet. Dus wordt je nog niet getest.

Ursula

Waarom kun je niet gewoon van ons aannemen dat dat weliswaar gezegd wordt, maar in de praktijk niet wordt gedaan? Ook niet bij risicogroepen? Ik heb het uitgezocht omdat ik op de hoogte was van wat jij schrijft, maar in de praktijk gaat het niet. Om de simpele reden dat de huisarts geen, of slechts een paar, testen heeft die hij liever bewaart voor iemand die zware verschijnselen heeft.

Jij kent de theorie. Wij kennen de praktijk.

vlinder72

vlinder72

16-10-2020 om 15:56

ursula

Wat dan wel positief is dat ik van mensen met risicofactoren hoor dat als ze bellen ze snel geholpen konden worden. Toen wij belden voor onze dochter op een dinsdagavond konden wij pas op zaterdag terecht voor een test. Toen haar vriendin ook belde en zij aangaf dat ze een gehandicapte vader heeft en heel graag snel wil weten waar ze of ze besmet is, kreeg ze een afspraak voor de dag erop.

Wellicht toeval maar ik hoop toch dat er wat plekjes bewaard worden voor mensen die echt snel moeten weten waar ze aan toe zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.