Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

corona-app of niet, en waarom?


Adviezen op maat

"Maar vooral omdat ik eigenlijk nooit bij iemand binnen de anderhalve meter kom gedurende langer dan een kwartier."
Precies, daarom doe ik het nu niet (het voegt niks toe terwijl de nadelen blijven).
Daar kan wel binnenkort verandering in komen ivm familiezorg.
Dan doe ik het wel.

Ik mis dat trouwens wel in alle informatie, een beetje advies op maat.
Er is nogal een verschil tussen de potentiële superspreader en de meer saaie vrijwel contact loze levensstijl.

Jesse_1

Jesse_1

16-10-2020 om 16:44

In de zorg

Ik ken iemand die in de zorg werkt. Ze belde 's ochtends (moest wel lang aan de telefoon wachten) vanwege verkoudheidsklachten, kon een uur later terecht voor een test en had 's avonds voor het avondeten al de uitslag.

Ik heb trouwens wel gehoord van iemand bij wie thuis door de huisarts een test was afgenomen. Die test moest wel zelf naar het zh worden gebracht om te worden verwerkt. Maar dat kan van de huisarts afhangen natuulrjk. En het is een tijdje geleden, dus toen was het minder druk met testen.

Lente

Lente

16-10-2020 om 19:31

Over BT aanzetten en andere apps

Je kunt toch per app aangeven welke app je locatie mag weten.
Dus het gebruik van de corona app betekent echt niet dat alle apps je locatie weten.

Oplossingen

Voor elke oplossing is wel weer een probleem te vinden, maar ik vraag me toch af of er voor sommige problemen geen oplossing is.
Flavia, je ouders wonen nog zelfstandig, maar je schetst verder wel een dramatisch beeld: geen bekenden of vrienden in de buurt, jij woont op 125 km. afstand, geen vervoersmogelijkheid, geen internet.
Wellicht is het voor hen toch een goed moment om te werken aan een verbreding van hun zelfstandigheid. Bijvoorbeeld: je kunt ook een taxi nemen als het moet (met mondkapje). Of: toch maar een begin maken met het kennis maken met de digitale wereld. Bijvoorbeeld door hen een mobiele telefoon te geven met een goedkoop abonnement, daarop een paar apps te installeren, bijvoorbeeld die van de supermarkt, de bank, en als het kan een buurtapp. En eventueel whatsapp. De investering in de mobiele telefoon ontlast jou van een hoop zorgen. En misschien vinden ze het wel leuk als ze merken wat je dan kunt doen, facetimen bijvoorbeeld.

Met online winkelen is het inderdaad lastig om in verschillende winkels de beste aankopen te selecteren. Maar voor een langere periode bestellen kan er wel voor zorgen dat je boven die 50 euro uitkomt. Wat resteert zijn dan de problemen met verse producten, zoals groenten. Diepvries kan wel veel, maar dat ligt ook aan de grootte van je diepvries.

Tsjor

ElenaH

ElenaH

17-10-2020 om 10:55

Maar Tsjor

'Wat resteert zijn dan de problemen met verse producten, zoals groenten. '

Dus moet je toch naar de supermarkt. Dan kun je net zo goed de rest ook meenemen.

diepvries. Of een lokale boer opzoeken en bellen. Of een abonnement op lokale groenten. In mijn buurt heeft een kweker een weekpakket voor 1 persoon voor 6 euro. Dat moet je dan wel zelf afhalen, maar in deze bijzondere omstandigheden zou ik bellen en vragen of het ook gebracht kan worden, of er wellicht iemand al afhaalt die in mijn buurt woont, of kijken of er iemand in de buurt is die het voor mij kan ophalen. Er zijn volgens mijn buurtapp veel lieve mensen bereid om iets te doen voor anderen.
Maar zoals gezegd: voor elke oplossing kun je wel een probleem verzinnen. Ik doe alleen maar een poging om een oplossing te verzinnen voor een probleem.

Tsjor

Flavia

Flavia

17-10-2020 om 22:19

Tjor

Mijn vader doet dat zelfstandig, die redt zich prima.
Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder wenst zo min mogelijk contact met mijn vader.

Helaas heeft mijn moeder door autisme en een bewezen ontbrekend lerend vermogen in combinatie met een geheugen probleem waar nog niet duidelijk is of dit dementie is niet meer de mogelijkheid om iets nieuws aan te leren.

En ja dat is dramatisch maar ze is door zowel WMO als WLZ afgewezen voor opname in het verzorgingshuis. Thuiszorg is ook afgewezen want ze red zich nog. Dus blijkbaar is het nog niet dramatisch genoeg.

Contactloos

Het zou geweldig helpen als we nu zoveel mogelijk even contactloos gaan. Bewust het aantal contacten zo miniem mogelijk houden.

Daar heb ik geen app voor nodig. Hoewel ik er sympathiek tegenover sta want meten is weten ben ik er van overtuigd dat het opvolgen van de maatregelen en preventie van besmetting nog net even effectiever zijn.

En ja, veel sneller kunnen testen zou geweldig kunnen helpen in het motiveren daarvoor.

ElenaH

ElenaH

18-10-2020 om 07:22

AnneJ

'Het zou geweldig helpen als we nu zoveel mogelijk even contactloos gaan. Bewust het aantal contacten zo miniem mogelijk houden.'

Puur vanuit corona gezien heb je gelijk. Maar mensen zijn meer dan het virus, zij hebben nou eenmaal contacten nodig. Vooral omdat het al 7 maanden duurt allemaal.

Volgens enkele experts: "Houd je sociale relaties op peil. Je mag mensen zien, zij het op anderhalve meter. Doe dat ook."

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2352758-zo-kom-je-zonder-angst-en-stress-de-tweede-golf-door.html

Tineke

Tineke

18-10-2020 om 07:27

Sneller testen

houdt de economie beter op gang omdat mensen bij een negatieve uitslag dan eerder de deur weer uitkunnen.
Maar als motivatie om je aan de regels te houden AnneJ? Dan zie ik eerder het omgekeerde. De bedoeling is dat je je niet onder de mensen begeeft als je verkouden bent of andere verschijnselen van mogelijke corona hebt, tot je test negatief is. Als een snelle test moet helpen bij de motivatie hiervan dan zie ik gebeuren dat mensen juist NIET thuisblijven tot het tegendeel bewezen is door een positieve test. Dan loop je er meer achteraan.

Smoesjes, smoesjes

De IC's beginnen weer over te stromen en toch staan we er op dat we NIET thuisblijven en de contacten beperken. Dat gaat de economie niet helpen ben ik bang.

We zullen voorlopig zaken toch veiliger moeten inrichten. En wat veilig is niet kapot beredeneren want het is echt wel duidelijk. Je kunt best wel eens iemand zien of spreken maar op afstand en buiten of kort binnen met ventilatie. Zoveel kan per telefoon of digitaal of van je balkon af of over de heg. Nou ja, ik ga er niet over maar ik denk liever aan mijn gezondheid en die van de mensen om mij heen.

Besmettelijk

Mensen zijn dus al besmettelijk als ze nog geen verschijnselen laten zien. Dat is dan wel mosterd na de maaltijd als je jezelf pas beperkt of test als er klachten zijn. Dan is het onheil al geschied.

Er zijn zoveel mensen die zich niet kunnen beperken, het lijkt me belangrijk dat mensen die dat wel kunnen dat wel doen.

ElenaH

ElenaH

18-10-2020 om 08:05

Duh

'Je kunt best wel eens iemand zien of spreken maar op afstand en buiten of kort binnen met ventilatie.'

Dat zei ik toch al?

Enkelvoud of meervoud Elena

Iemand zien of 'mensen' zien, daar ga je al. Voor je het weet zit weer iedereen, net als in Liverpool, in grote groepen buiten op straat voor de restaurants met honderden tegelijk, maar wel more or less afstand hier en daar. Je ziet het virus gewoon zweven tussen de mensen.

Eens

Ik ben het met AnneJ eens. Beperk je sociale contacten (ook die 3 gasten) zoveel mogelijk. Houd voor jezelf bij wie je in de afgelopen tien dagen hebt gezien, dat helpt als je toch eventueel besmet blijkt te zijn. Natuurlijk kun je niet de namen van iedereen in de winkel noteren, maar je kunt wel 'supermarkt' en het tijdstip noteren.

En sociale contacten, dat kan ook op afstand. Ik ga vaker online om met iemand te spreken. Is ook gezellig. Mijn zoon wordt binnenkort jarig. Geen (meestal groot) vriendenfeest. Hij heeft bedacht dat hij mandjes gaat maken voor zijn vrienden en die rond gaat brengen, afgeven bij de deur. Wellicht voegt hij er nog een uitnodiging voor een -meet- of - zoom- aan toe om op en bepaald moment allemaal samen iets te nuttigen. Via whatsapp kun je ook videogesprekken houden met meerdere mensen. Ook gezellig.

Met andere woorden, je sociale contacten warm houden hoeft niet meteen te betekenen dat ze ook life ontmoet. Liefst zo min mogelijk, als ze je dierbaar zijn.

Tsjor

Flavia

De situatie van je moeder is inderdaad dramatisch, zeker in deze tijd. Misschien is het toch mogelijk om een 'buddy' of een vast maatje voor haar te regelen. Daar zijn een paar goede websites voor, maar je kunt ook denken aan een oproep via facebook (ben ik niet zo bekend mee), buurtapp zal ze niet hebben, oproep in plaatselijke krantje, kerk, kijken welke sociale instellingen er in haar buurt zitten en wat die aanbieden etc.
Ik hoop dat het je lukt, want het zou jou ook veel zorgen schelen.

Tsjor

Omgekeerd

Ik ben zelf afgelopen vrijdag getest, gelukkig negatief. Maar dat is dan ook de boodschap die je krijgt: u heeft geen corona. Daar mag wat mij betreft aan worden toegevoegd: u heeft op dit moment geen corona, maar u kunt wel nog besmet worden, dus houd afstand, vermijd drukte, was uw handen en bij klachten toch opnieuw laten testen.
Voor mij is het logisch, maar ik zie ook mensen die denken: ik heb het niet, dus ik kan me alle vrijheid veroorloven.

Tsjor

ElenaH

ElenaH

18-10-2020 om 09:23

Welnee AnneJ

'Iemand zien of 'mensen' zien, daar ga je al. Voor je het weet zit weer iedereen, net als in Liverpool, in grote groepen buiten op straat voor de restaurants met honderden tegelijk,'

Je blijft maar overdrijven.

ElenaH

ElenaH

18-10-2020 om 09:48

Tja

Het is niet verboden om naar de stad te gaan. Of naar Griekenland 😈

koffie

koffie

18-10-2020 om 09:59

verboden

Is dat niet juist het probleem? Dat mensen massaal de grenzen blijven opzoeken. "Het is niet verboden, dus ik doe het." Terwijl het nu m.i. niet gaat om of het mág (juridisch) maar of het verstándig is (moreel). Het is niet relevant of je er wel of geen boete voor kan krijgen., maar dat je je omgeving niet extra in gevaar brengt.

Dat is ook de worsteling waar het kabinet mee zit. Want zoals al eerder gezegd, de liberaal gaat uit van het gezonde verstand. En juist dat blijkt nu niet voldoende te werken

ElenaH

ElenaH

18-10-2020 om 10:04

Nee koffie

'Want zoals al eerder gezegd, de liberaal gaat uit van het gezonde verstand'

Nee, de liberaal gaat uit van vrijheid voor het individu. Dus ook de vrijheid om domme keuzes te maken ☺

Andere peilers

Er zijn ook andere peilers, bijvoorbeeld: vermijd drukte. Of: geen onnodige reisbewegingen voor je plezier. Aangezien de vakantiehuisjes vol zitten wordt dat advies ook door anderen dan de koning genegeerd.

Tsjor

Jemig

'Nee, de liberaal gaat uit van vrijheid voor het individu. Dus ook de vrijheid om domme keuzes te maken.' Dan kun je mensen helemaal nergens meer op aanspreken. Mag je dan niet zeggen dat een keuze "een beetje dom" is, om Maxima maar eens te citeren? alhoewel ik me afvraag hoeveel moeite zij heeft gedaan om die 'een beetje domme' keuze tegen te houden.

Tsjor

ElenaH

ElenaH

18-10-2020 om 10:46

Tsjor

'Dan kun je mensen helemaal nergens meer op aanspreken.'

Dat is, denk ik, ook precies het probleem van Rutte. Het is tegen zijn overtuiging om mensen toe te dwingen ('ik ben niet de baas'), en blijft dus hangen in het adviseren, overtuigen en coachen. Wat in een crisis niet werkt. Maar het alternatief druist in tegen alles waarin hij gelooft.

ElenaH

ElenaH

18-10-2020 om 10:49

Maar

'Berden: ‘Want je wilt een individuele arts aan de poort niet opzadelen met dat vreselijke dilemma: wie kan nog wel en wie niet behandeld worden?’ '

Dat dilemma hebben artsen toch altijd al, ook buiten corona om?

Ik ook niet

'Maar het alternatief druist in tegen alles waarin hij gelooft.' Het druist ook in tegen waar ik in geloof en dan ben ik geen VVD-er. Ik wil geen BOA's voor de deur van mensen die binnen moeten blijven (om maar een zijstraat te noemen). Het verzet vanuit de bevolking zal dan nog veel groter worden, nu vooral ook van mensen die wel degelijk willen meewerken en meedenken.

Tsjor

dooddoener

'Dat dilemma hebben artsen toch altijd al, ook buiten corona om?' Nou nee, buiten corona om zijn er voldoende bedden om mensen -op termijn- te helpen. Het kan zijn dat je ingepland moet worden, maar voor acute zorg is/was er altijd plek. De kans dat je naar Duitsland gevlogen moest worden met een hartinfarct was nihil.
Ondertussen hebben de ziekenhuizen ook een financieel belang bij het openhouden van de reguliere zorg. Vreemd genoeg heeft de corona-crisis de ziekenhuizen veel geld gekost.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.