Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wilgenkatje

Wilgenkatje

12-03-2020 om 23:32

Corona dreiging - alles dicht; wat gaan we doen ?

Goed besluit, al die afgelastingen en sluitingen, we moeten toch wat tegen het vaak nog onzichtbare gevaar. Het is de bedoeling van deze topic iets opgewekts te maken, naast alle spanning en zorgen,

Wat gaan we thuis / in de tuin / met een klein clubje doen in onverwachte vrije tijd? Originele suggesties?


Flavia

Flavia

13-03-2020 om 08:48

de fabrieken in China zijn al weer aan het opstarten na de uitbraak of hebben alleen stil gelegen voor het Chinees Nieuwjaar (doen ze beter dan wij: een maand dicht)
Het fijne van deze uitbraak was dat het Chinees nieuwjaar was: de fabrieken lagen al stil.
De europeese markt stond al vol vanwege de extra orders omdat je voorbereid bent op die maand dat de fabrieken stil staan.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-03-2020 om 08:55

Flavia

Klinkt redelijk. Maar ik weet niet of ik geloof dat ze alles al weer snel aan de gang hebben. Ik geloof wel dat we veel van ze kunnen leren. Ze hebben ook wel wat goed te maken.

Het wordt er niet veiliger op

Ad “ Zet al Sydney's reacties eens onder elkaar, dan begrijp je het misschien.”
Nou nee.
Ik begrijp het vooral niet in het licht van je eigen reacties. Heb je die wel eens onder elkaar gezet? Ik zie het verschil tussen jou en Sydney niet zo.

Ad “ Voorlopig zitten ze nog volop in extase met hun nieuwe tools/toys.” en meer woorden van gelijke strekking.

Blijft de prangende vraag: Hoe lang denk je dat dit gaat duren dan?

“ Als je het kamerdebat van gisteravond hebt gezien weet je dat Rutte onder zware druk staat v.w.b. scholen. Daarnaast hebben de leerplichtambtenaren aangegeven dat ze niet gaan handhaven.”
Ja. Maar dat is populistische politiek. Het is geen zinnige bijdrage aan het bestrijden of indammen van de kwaal.

Nogmaals: Hoe lang gaat dat duren? En wat als alle kinderen zonder nieuwe tools hun vertier zonder toezicht buiten gaan zoeken?
Denk je dat je ramen heel blijven?
Het wordt een self fulfilling prophesy

Ik vind het wel wonderlijk dat je nu denkt dat je veilig boven water kan. Het aantal besmettingen is intussen een stuk hoger dan twee weken geleden. Kortom: het is er niet veiliger op geworden.

Overigens denk ik dat online bestellen bij organisaties met een eigen bezorgdienst, gewoon door kan gaan. Voor je voorraad hoef je niet bang te zijn.

Amsterdamse

Amsterdamse

13-03-2020 om 09:20

#coronahulp

Ik word blij van #coronahulp op twitter: allemaal mensen die hulp aanbieden.
Daar komen we verder mee dan ieder voor zich ingraven en hamsteren.

@Ad: jouw toon vind ik niet bepaald fraai, oa je reactie op mij: ik ben je ‘lieverd’ niet.

Flavia

Flavia

13-03-2020 om 09:32

Die maand stil is elk jaar en dat opstarten gaat behoorlijk soepel, onze eerste reefers zijn al weer onderweg.

Ook in China heeft niet het hele land plat gelegen door corona. Ook daar is thuis gewerkt, shifts ingesteld voor bv lab personeel en andere slimme oplossingen. Gaan we hier ook doen.
Een deel van mijn afdeling, mijn directe collega's dus, zitten in China. Ik heb dagelijks contact met ze.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-03-2020 om 09:33

Lavell

" Ik zie het verschil tussen jou en Sydney niet zo."

Jij bent toch ook niet zo dol op mij, Miriam?

"Blijft de prangende vraag: Hoe lang denk je dat dit gaat duren dan?"

Minimaal 3 maanden (die 2 weken schoolsluitingen zijn natuurlijk belachelijk) en misschien wel veel langer in de een of andere vorm. Tot de kudde immuniteit op voldoende peil is of er werkzame medicijnen of vaccins zijn. Volgens epidemiologen als het virus bij 60% besmetting uitdoven omdat het zich niet meer verder kan voortplanten (bij een R0 van 2).

"Het wordt een self fulfilling prophesy "

Hmm, doordat ik mijn huis beveilig en afscherm roep ik agressie over mezelf af? Zou best kunnen, daarom doe ik het ook zo dat je er niets van ziet.

"Ik vind het wel wonderlijk dat je nu denkt dat je veilig boven water kan. Het aantal besmettingen is intussen een stuk hoger dan twee weken geleden. Kortom: het is er niet veiliger op geworden."

Boven water betekent hier dat we openlijk tegen onze werkgevers en scholen gaan zeggen dat we in huis blijven en alleen op afstand kunnen werken en onderwijs volgen. Ik kan overigens prima mijn expertise inzetten om daarbij te helpen. Mijn oudste wil heel graag home schooling zoals zijn game-vriendin in Florida.

"Overigens denk ik dat online bestellen bij organisaties met een eigen bezorgdienst, gewoon door kan gaan. Voor je voorraad hoef je niet bang te zijn."

Dat verwacht ik eerlijk gezegd ook. Maar als je eenmaal overreageert moet je het ook goed doen

Voorlopig moeten we de piek van de curve nog door...

Ad Hombre

Ad Hombre

13-03-2020 om 09:34

Flavia

Dat is heel goed nieuws. (toevallig weet ik wat een reefer is van een eerdere korte ervaring in de logistiek)

Het gaat gewoon door

Ad "Jij bent toch ook niet zo dol op mij, Miriam?"
Ach zeg dat nou niet, je breekt mijn hart!

Of eigenlijk: wat heeft dat er nou weer mee te maken?
Ik ken jou niet. Ik heb geen mening over jou.
Wie weet ben ik wel dol op je en jij op mij maar dat is volstrekt irrelevant.
Ik reageer op wat je schrijft, niet op wat of wie je bent.

Wat mij opvalt is dat je een Baudetje doet.
Flamboyant strooi je zo nu en met groot dedain de meest nare kwalificaties over mensen heen die het niet met je eens zijn.
Maar zodra je zelf wordt aangesproken ben je ineens een beetje gekwetst. Een beetje zielig. Een beetje mishandeld.
Dat is geen karaktereigenschap maar een discussie- manipulatietechniek.

"Tot de kudde immuniteit op voldoende peil is of er werkzame medicijnen of vaccins zijn."
Een jaar of twee dus.

"Maar als je eenmaal overreageert moet je het ook goed doen "
Een jaar of twee overreageren, dat lijkt me een Tantaluskwelling.
Maar wat je zelf doet moet jij weten.
Je missie om ons allen zo gek te krijgen begrijp ik niet zo goed.
Hoe sneller iedereen ziek wordt, hoe eerder groepsimmuniteit bereikt wordt.

Het is een beetje jammer dat onze dames en heren politici ook niet verder komen dan volkomen hysterisch doen.
Hoewel, dat gebeurt wel vaker als dat waar ze bang voor zijn zich in eigen kring voordoet. Ik bedacht met trouwens ineens dat jouw kinderen op een boboschool zitten. Extra kwetsbaar. Die twee weken, zo na het skireces, dat betekent dan wel wat.

Hoewel een aantal van de dames en heren vaders en moeders beslist ook naar de Tefaf zijn geweest. Of de voorpresentatie van het nieuwe elektrische systeem voor in jachten. Of.. er is nog een hele rij. Dat is het probleem met die bobo's. Leukigheden genoeg eigenlijk.

Elke week wel wat en voorlopig gaat dat gewoon door.

vlinder72

vlinder72

13-03-2020 om 11:37

weinig

Ik ga weinig doen. Ik ga niet naar etentjes. Ik heb een fotografieworkshop verplaatst naar juni. Nu alleen nog een training verzetten richting de zomer. Hopelijk lukt dat.

Normaal gesproken volg ik een aantal groepslessen op de sportschool. Die gaan nu niet door dus ik denk dat ik dan maar 's morgens vroeg ga in het weekend en dan zelf wat ga doen.

En af en toe wat wandelen met de buren.

Verder gewoon thuis blijven. Het is even niet anders.

Op mijn werk kan niet iedereen thuis werken. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen. Gelukkig kan ik op de fiets naar mijn werk en als een deel wel thuis werkt en een deel niet dan kunnen wij genoeg afstand van elkaar houden.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-03-2020 om 11:55

Broodmachine

Eerste brood is opgegeten. Prima gelukt, de eerste keer!

Ad Hombre

Wat ik me afvraag is hoe je dat gaat regelen om 3 maanden thuis te blijven.
Ik begrijp dat je tot nu toe ziek had gemeld bij je werkgever, ga je dat straks ook doen als beperkingen worden versoepeld?
En wat mij ook wel wat verbaast is dat je hier op OO bijzonder zelfverzekerd het woord voert. Mensen die risico wat anders inschatten snappen het niet/zijn dom/kunnen niet lezen/snappen geen Engels etc.
Je ziet doemscenario’s “lijken op straat” “af en aan rijdende ambulances” “apocalyps”, maar schijnbaar vind je het makkelijker dat anoniem vanachter je toetsenbord de wereld in te gooien dan in levende lijve bij je werkgever.
Je kunt mij onnozel vinden maar ik zie wel degelijk een risico en spreek mijn collega’s er op aan als ze luchthartig maatregelen wegwuiven, idem bij vrienden.
Nu hebben hier op OO wel enkele forummers door jou “het licht gezien” maar vraag is wat effectiever is

Niki73

Niki73

13-03-2020 om 12:59

Werken

Ik ga vooral gewoon (thuis)werken. Wij hebben extra werk door Corona.
Ik heb met 2 thuiswerkende collega's in de buurt afgesproken dagelijks samen koffie te drinken. Niet zoenen, 2 m afstand, afzeggen bij verschijnselen, dan lijkt me dat heel veilig. In elk geval veel veiliger dan naar kantoor gaan, we werken in een organisatie met 1500 werknemers en maar 1 kantine.

Kinderen blijven vanaf maandag thuis. Die zal ik wat achter hun broek aan moeten zitten om wel aan het werk te blijven. Dochter wil tekenen en schilderen, zoon wil gamen. Alles met mate.

Verder gaan we wandelen, naar het strand, netflixen, in kleine gezelschappen samen eten met vrienden. Ik zie vooralsnog geen groot probleem.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-03-2020 om 13:20

Alkes

"Wat ik me afvraag is hoe je dat gaat regelen om 3 maanden thuis te blijven.
Ik begrijp dat je tot nu toe ziek had gemeld bij je werkgever, ga je dat straks ook doen als beperkingen worden versoepeld?"

Ik ga aanbieden om thuis te werken en als mijn baas dat niet accepteert vraag ik onbetaald verlof aan, of pensioen . Ook prima. Ik heb genoeg buffer om dat een behoorlijke tijd vol te houden. Ik heb een aandeel in een bedrijf met behoorlijke inkomsten dat net dividend heeft uitgekeerd.

"En wat mij ook wel wat verbaast is dat je hier op OO bijzonder zelfverzekerd het woord voert. Mensen die risico wat anders inschatten snappen het niet/zijn dom/kunnen niet lezen/snappen geen Engels etc."

Als je goed leest kun je zien dat ik meestal onzekerheden inbouw en aangeef dat het inschattingen zijn. Als ik dan zeg dat er wordt verwacht dat 40-70% besmet gaat worden en iemand anders (jij!) maakt daarvan dat 40-70% doodgaat, tja. Dat is iets anders dan 'anders inschatten'.

Ik ben niet zo zelfverzekerd als ik lijk. Ik kon het ook moeilijk geloven, zeker toen je in NL nog niets zag liep ik rond met een onwerkelijk gevoel. Ben ik nou gek of loopt iedereen te slapen? Ik denk dat we moeten concluderen dat iedereen liep te slapen. Jullie waren eerder wakker dan de rest, ik hoop dat dat jullie enig voordeel heeft gegeven.

"Je kunt mij onnozel vinden maar ik zie wel degelijk een risico en spreek mijn collega’s er op aan als ze luchthartig maatregelen wegwuiven, idem bij vrienden.
Nu hebben hier op OO wel enkele forummers door jou “het licht gezien” maar vraag is wat effectiever is"

Dat is zeker waar. Zoals iemand al eens opmerkte, ik zou een slechte politicus zijn. Ieder zijn vaardigheden. Goed dat je dat doet, ik kan niet anders zeggen. Misschien had je dat niet gedaan als ik hier niet de onheilsprofeet had uitgehangen.

Vooralsnog geen extra tijd

Ik moet en ga dus thuiswerken tot nader order, niks vrije tijd dus. Mijn etentje vanavond is afgeblazen: gastvrouw heeft zieken thuis, en één van de gasten heeft een longaandoening.

Ik overweeg voor de weekenden uitstapjes naar de Zaanse Schans en de Keukenhof. Nu de buitenlandse toeristen wegblijven is daar plek zat, en je staat er stukken verder uit elkaar dan in de supermarkt.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

13-03-2020 om 13:28

Mooier weer

Ik begrijp dat het weer eindelijk een beetje mee gaat werken aan een lentegevoel, dus de tuin kan alle aandacht krijgen. En we kunnen eindelijk eens een pleziertochtje maken met de duofiets. Maar dat laatste staat los van corona.

bicyclette

bicyclette

13-03-2020 om 13:42

Zaanse Schans

"Ik overweeg voor de weekenden uitstapjes naar de Zaanse Schans en de Keukenhof. Nu de buitenlandse toeristen wegblijven is daar plek zat, en je staat er stukken verder uit elkaar dan in de supermarkt."

Slim idee!

Zouden ze open blijven? De Efteling gaat morgen op slot...

Net gekeken

De Keukenhof gaat sowieso pas volgende week open, en op de site staan geen afwijkende plannen. De Zaanse Schans is gewoon openbaar terrein, en dat staat nu ook zo op de site. Of de afzonderlijke musea en molens open zijn, beslist elk voor zich, zo begrijp ik.

Groeten,

Temet

Marinet

Marinet

13-03-2020 om 14:13

Camera's? Ad?

Is dat een grap Ad? Want als je serieus bent: wat doe je dan als mensen je huis/ keuken naderen? Ik bedoel: als ze een keer je kant op hoesten kan je je toch maar beter in de badkamer opsluiten?
Dit is een oprechte vraag niet een poging je belachelijk te maken

Watervrouw

Watervrouw

13-03-2020 om 14:21

Niet zo anders

Wij zijn nooit zo uithuizig. Ik vind het niet zo heel erg dat er van alles niet door gaat. Ik moet gewoon werken waarbij ik wel extra goed op let. Verder klussen genoeg in en rond het huis.
De kinderen zouden nu naar hun vader gaan voor het weekend maar die heeft net per app gemeld dat hij ze ivm Corona niet ophaalt, daar had ik geen rekening mee gehouden en moet even schakelen.

Mindfull leven?

Ik lees dat veel mensen (min of meer) gedwongen thuis zitten en 'kleine' dingen gaan doen. De tuin inrichten, wandelen, opruimen, verven. Met buren wandelen of met kleine groepen mensen eten. Geen verre reizen, geen massale bijeenkomsten, geen dure popfestivals.
Zou dat nou doorwerken als we over 2 maanden weer alles kunnen doen wat we tot gistermiddag konden? Met alle berichten over burnout, fear of missing out, overspannenheid zou het wel eens een prettige bijkomstigheid kunnen zijn dat we nu als samenleving gedwongen worden om pas op de plaats te maken.

Of zouden we over 2 maanden een inhaalslag krijgen?

Rixt

Rixt

13-03-2020 om 14:48

Hetzelfde

Ik ga niet zoveel anders doen, misschien vanaf volgende week thuiswerken in plaats van op kantoor. Man gaat vanaf volgende week zeker thuiswerken. De kinderen hebben geen sport, dus morgen een relaxte dag en geen geren en gevlieg van en naar de wedstrijden. En volgende week elke avond met het complete gezin eten. de hond die vaker en langer kan worden uitgelaten merkt er denk ik nog het meeste van, altijd iemand om zich heen. Vooralsnog gaan de kinderen gewoon naar school, ben benieuwd hoe lang nog.

Adelaide

Adelaide

13-03-2020 om 17:39

De Mol kijken

Net de eerste aflevering van de Belgische mol gezien. Een aanrader voor de extra tijd die iedereen nu thuis zit.

Paasei

Paasei

13-03-2020 om 18:07

Hier niet

We zijn dus ondertussen vertrokken naar ons vakantie eiland. Ja, het ging gewoon door. Hier op het eiland zijn maar 2 besmettingen (volgens de hotel receptie) en ze gaan er dan ook nogal ontspannen mee om. Geen mondkapjes, hooguit ergens een fles handgel. Komt misschien ook omdat het hier altijd mooi weer is en het virus dan misschien minder vatbaar is. En minder mensen op elkaar (geen grote steden). Als er maar geen inreis verbod komt, anders kunnen we naar huis zwemmen..

Zoon belde wel met een dillema; hij woont in Brabant op kamers en nu willen de ouders van zijn vriendin (die ergens anders wonen) dat hij bij hen en bij vriendin uit de buurt blijft. Want Brabant is 'episch centrum' dus hij is gevaarlijk. Kan ook hun dochter aansteken.. Meisje moet nu kiezen tussen hem en haar ouders.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-03-2020 om 18:14

Marinet

We zullen wel zien.

Anemone

Anemone

13-03-2020 om 18:15

Paasei

“Meisje moet nu kiezen tussen hem en haar ouders.”

Dat is alleen het geval als hij zijn vriendin gaat overhalen om bij hem in de buurt te zijn toch?

Paasei

Paasei

13-03-2020 om 18:28

Gedwongen gescheiden

Zoon en vriendin studeren alletwee, hij dus in Brabant , zij ergens anders. En hebben beiden dus nu geen verplichtingen (uni dicht) of sociale dingen (afgezegd). Dus wilden ze elkaar opzoeken. Maar worden dus nu noodgedwongen gescheiden omdat haar ouders op de rem gaan staan.
Ik vind t een dingetje.. dat haar ouders hem niet in huis willen hebben, ok, daar kan ik bij. Maar dat zij niet alleen naar huis mag komen als hij bij haar (dus niet in Brabant) is geweest vind ik erg ver gaan.

Ad Hombre

"" Misschien had je dat niet gedaan als ik hier niet de onheilsprofeet had uitgehangen"
Het is vast mijn tekortkoming maar ik haak af bij over the top berichten. Gelukkig is er op sociale media genoeg "normale" informatie te vinden over de risico''s die we lopen
Grappig trouwens dat je mijn snelle fout (die ik al direct rechtzet in het bericht erna) nog noemt als voorbeeld van niet snappen. Ik denk dat dat meer over jou zegt dan over mij..

Marinet

Marinet

13-03-2020 om 19:35

"We zullen wel zien." okay, dat klinkt niet erg doordacht. We zijn anders gewend van je

Ad Hombre

Ad Hombre

13-03-2020 om 21:03

Matinet

There are known knowns
And known unknowns
And there are unknown unknowns

Dit is een known unknown

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.