Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Corona en 1,5 m doe jij het wel of niet?


bieb63

bieb63

06-06-2020 om 22:20

Ach

Je kan in plaats van wandelen ook snelwandelen, hardlopen/joggen. Touwtjespringen. Waar een wil is, is een weg.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-06-2020 om 22:32

Pluk

De gewichten, bokszakken, hardloopschoenen en racefietsen vlogen de winkels uit de laatste maanden. De mtb paden waren zeer in trek. Dus er is veel meer te verzinnen dan wandelen of fietsen. Zonder geld kun je altijd nog bootcampen. Dus volwassenen die in conditie achteruit zijn gegaan zijn of te druk geweest om te sporten of te lui.===

Welke deel van de bevolking heeft die sportspullen vliegles gegeven? Wat denk jij? Vraag 2: welk deel niet en zijn deze mensen dus lui (als ze het niet te druk hebben)?
Vraag 3: is bootcampen een solo-activiteit? Hiervan geef ik vast het antwoord: "Een bootcamp is een spierversterkende trainingmethode uitgevoerd in teamverband onder professionele begeleiding van een fitnessinstructeur." Kortom dat mocht ook niet, tenzij je misschien een privé-instructeur en eigen natuurgebied in de achtertuin hebt en ik kom daarmee ook bij vraag 1 terug. Welk deel van de bevolking kan zich bootcampen überhaupt permitteren?

Mijn persoonlijke verhaal is dat ik al vanaf maart in de tuin aan het werk ben. Lui ben ik dus niet. En toch merk ik dat wat ik met fitness had opgebouwd, zonder fitness minder is geworden. Ondanks het met stenen slepen, wortels uitgraven en kapot knippen én trekken, scheppen, meerdere gieters vullen en leeggieten, wordt ik toch weer met een zere rug wakker en doen mijn knieën ook weer meer pijn. Ga dan lekker een stukje fietsen, zou je kunnen voorstellen, maar nee dat durf ik niet meer te doen door mijn ogen. De laatste keer dat we gewandeld hebben, ben ik daardoor ook gevallen en heb een maand met een dikke knie gelopen. Je snapt dat bootcampen daardoor ook niet handig is. Ik ben niet uniek met dit soort beperkingen op het vlak van gezond bewegen. Je kunt zelfs stellen dat ik eigenlijk weinig te klagen heb in vergelijking met anderen.

Bieb

Ach, je kan ook mijn post echt lezen.

skik

Pluk

Pluk

06-06-2020 om 22:44

Geen reden

Er is echt geen enkele reden om niet thuis of buiten te kunnen sporten. Er zijn talloze filmpjes, je hoeft het alleen maar na te doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-06-2020 om 23:00

Bieb

Wat ik tegen Pluk heb gezegd is éigenlijk ook wel aan jou gericht. Je gaat ervanuit dat jouw vanzelfsprekend dat ook voor anderen geldt .

Ik ben op zich wel met je eens dat wandelen voor veel mensen haalbaar is. Een vriendin vertelde deze week dat ze alleen door de wandelingen die ze sinds kort met mijn man en haar zoon maakt al 6 kilo is afgevallen en mijn ervaring is ook dat zelfs één langere wandeling per week al effect heeft. Ik geef toe dat ik momenteel eigenlijk te weinig loop. Ik laat de hond een of twee keer uit en haal vrees ik niet het half uur lopen, wat aanbevolen wordt. Ik beweeg wel en ik gebruik mijn spieren, maar wandelen is iets anders. Bij fitness sta ik een kwartier of langer op de loopband, hetzelfde bij de crosstrainer, ik fiets, rek en strek. Bij elkaar een uur tot anderhalf uur. Dat ik dit nu niet doe merk ik wel.

Ligt er aan waar je vandaan komt

Als je in een paar weken 6 kilo afvalt omdat je bent gaan wandelen is dat waarschijnlijk omdat je daarvoor echt weinig bewoog. Prima sport voor om vanuit inactiviteit fitter te worden.

skik

Floria

Floria

07-06-2020 om 07:57

haha

Geloof me, de sporters werden via hun clubs en Facebook doodgegooid met filmpjes. De ene aanbieder wist nog beter dan de andere hoe je alles op het land moest trainen, maar een filmpje van een half uur vervangt geen training van twee uur. Feit is gewoon, sommige dingen *kun* je niet op het droge trainen. Ik heb bijvoorbeeld meerdere synchroonzwemsters in wetsuit het buitenwater in zien gaan, maar 1. ze zien niets onder water en veel training moet ondersteboven, en 2. in een wetsuit kun je niet alle bewegingen maken, zeker niet met je benen.

Ik ken mensen van 65/75/85, die gaan natuurlijk niet ineens met een bokszak en skeelers aan de gang. Dat is vragen om blessures. Die zwommen heel blessureveilig een paar keer in de week. Ook de filmpjes van jongelui volgen (die specifiek gericht zijn op zwembewegingen, niet iets generieks als NL in beweging) is vragen om blessures. Maar dat zijn wel de mensen die er het meeste bij gebaat zijn om goed fit te blijven nu. Gelukkig kunnen ze nu weer en hopelijk is het inderdaad veilig in zwembaden.

En inderdaad, wie 6 kilo afvalt van wandelen, deed daarvoor veel te weinig.

ElenaH

ElenaH

07-06-2020 om 08:21

Skik

Paardrijden is ook heel lastig zonder paard. Ik kan wat jumping jacks doen, maar het is niet hetzelfde ...

Pluk

Pluk

07-06-2020 om 09:39

Flexibel

Ik snap welk dat hem veel mensen niet de sport konden doen die ze gewend waren en dat dat jammer is. Maar het gaat hier om fit blijven en dat kun je prima thuis. Er staan ook hele zware en lange trainingen online. Of je stelt zelf wat samen. En nee het is niet precoes hetzelfde maar niets is hetzelfde nu.

Voor ouderen ook genoeg mogelijkheden, bijvoorbeeld Nederland in beweging of iets dergelijks.

Miekemieke

Miekemieke

07-06-2020 om 10:33

1,5 m hoeft niet echt voor mij

Ik laat het buiten en in de supermarkt aan anderen over of zij de 1,5 m handhaven t.o.v. mij. Ik zorg wel dat ik zelf dan aan de kant loop waar geen uitwijkmogelijkheid is.
Ik spreek met niemand af in huis maar wel in het park of in de tuin.
Gelukkig zijn er veel mogelijkheden tot buitensporten bij mij in de buurt en daar maak ik dankbaar gebruik van.

ElenaH

ElenaH

07-06-2020 om 11:34

Pluk

'Maar het gaat hier om fit blijven en dat kun je prima thuis. '

Blijft de vraag wasaom je vindt dat dat wel voor ouderen geldt, maar niet voor jongeren.

ElenaH

ElenaH

07-06-2020 om 11:34

Wasaom?

Waarom ...

Kaaskopje

Kaaskopje

07-06-2020 om 12:16

Veel afvallen met wandelen

Ja in haar geval is dat zo. Voor mezelf gold dat ook, maar feit is dat je met lopen calorieën verbrandt en je hoofd leegmaakt door de stofjes die wandelen losmaakt. Ook nu, wel met een goed gewicht, merk ik ook dat ik dat soort beweging te beperkt doe. Doe ik zelf dus. Ik sta liever in de tuin te ploeteren, haha.

bieb63

bieb63

07-06-2020 om 12:22

Skik

"Ach, je kan ook mijn post echt lezen."

Ik heb je post ook echt gelezen..... En ik snap heel goed dat je baalt als je niet je eigen, specifieke, sport kunt beoefenen. En ik snap ook dat je daardoor bepaalde vaardigheden niet kunt bijhouden enz enz.

Punt is, dat ik reageerde op een opmerking (weet niet meer van wie) waarin diegene stelde dat het raar was dat jongeren weer wel naar de sportclub kunnen en ouderen nog niet, terwijl ouderen veel meer baat daarbij zouden hebben ofwel dat dat slecht voor hun conditie zou zijn.
Los van het feit dat als iedereen weer naar de sportclub zou mogen, dat veel te druk zou zijn én dat jongeren het virus minder lijken te verspreiden. Dus dat dát de overweging is geweest van de overheid, is het nog steeds zo dat iedereen (en uiteraard zijn er uitzonderingen in geval van bepaalde handicaps) eenvoudig de mogelijkheid heeft z'n conditie op peil te houden. Wellicht niet in z'n specifieke sport en specifieke oefeningen, maar wel in algemene oefeningen in de vorm van conditie en krachttrainingen. Mijn punt is dus, dat voor de lichamelijke gezondheid en fitheid er talloze mogelijkheden zijn en het argument dat ouderen hierdoor in gezondheid/fitheid zouden moeten inboeten ik het niet eens ben. Dat staat totaal los van het feit dat je door niet naar je specifieke sportclub te kunnen je hiervan baalt, je hierdoor specifieke oefeningen niet kunt doen enz. En staat ook los van het feit dat een ouder iemand moeilijker weer op het oude niveau komt enz. Dat is jammer, dat snap ik, maar geen argument om te stellen dat dit voor ouderen ten koste van hun gezondheid en fitheid zou gaan. Die kun je prima én meer dan voldoende op peil houden.
Als jij aangeeft dat je uitgeput bent na 5 km hardlopen (en ik neem aan dat dat daarvoor niet zo was) dan betekent dat m.i. dat je niet regelmatig bent gaan hardlopen. Want als jij een goede conditie had, had je dat op die manier (en op andere manieren) op peil kunnen houden.
Iemand anders gaf aan dat haar man geen tijd had voor fietsen e.d. door o.a. thuiswerk en kinderen die thuisles krijgen. Dan kan, dat snap ik, maar dan had hij nu ook geen tijd voor de sportschool.

bieb63

bieb63

07-06-2020 om 12:25

Kaaskopje

Dat jij of iemand anders 'te weinig' wandelt, fietst, hardloopt, traint met gewichtjes of whatever, dat kan, maar dat is uiteindelijk eigen keuze. Niet dat het niet mogelijk is. Ook al heb je mee plezier in je sportclub.
Overigens, als jij door bepaalde handicaps bepaalde dingen niet kan, is dat een ander verhaal. Dat is dan heel vervelend. Maar dat geldt natuurlijk niet voor de meesten hier.

rode krullenbol

rode krullenbol

07-06-2020 om 12:27

Hmm ...

Als ik zou merken dat mijn conditie enorm achteruit was gegaan ondanks wat 'onderhoudsoefeningen' thuis, dan zou ik waarschijnlijk gaan denken dat ik Corona onder de leden heb en zo snel mogelijk een test aanvragen.

Rode krullenbol

bieb63

bieb63

07-06-2020 om 12:30

ElenaH

"Blijft de vraag wasaom je vindt dat dat wel voor ouderen geldt, maar niet voor jongeren."

Dat geldt voor allebei. Maar als iedereen ineens naar de sportschool mag wordt het vooralsnog te druk. En omdat jongeren minder het virus lijken te verspreiden, kunnen zij dus eerder. Dát is het argument, niet omdat jongeren het meer gegund wordt of per definitie meer nodig hebben.

rode krullenbol

rode krullenbol

07-06-2020 om 12:45

Onzinnige leeftijdsdiscriminatie

"En omdat jongeren minder het virus lijken te verspreiden, kunnen zij dus eerder."

Dat kun je zo niet stellen. Ten eerste ligt er een onderscheidende grens bij achttien jaar. Jongeren ouder dan achttien jaar lopen en vormen weer meer risico. Bovendien zijn de meeste jongeren die lid zijn van een sportclub boven de achttien jaar, aangezien krachttraining op jongere leeftijd niet erg raadzaam is vanwege nadelige gezondheidseffecten. Ten slotte is er nog het verbod op leeftijdsdiscriminatie.

Alles bij elkaar ligt het dus veel meer voor de hand om de sportscholen weer voor alle leden open te stellen.

Rode krullenbol

Pluk

Pluk

07-06-2020 om 12:56

Sportschool

De regels voor jongeren gaan helemaal niet over de sportschool, maar over buiten sporten zonder afstand.

Pluk

Pluk

07-06-2020 om 13:01

Jongeren vs ouderen

Ik vind het voor jongeren belangrijker om samen te sporten vanwege het sociale aspect. Samen sporten is belangrijk voor je persoonlijke ontwikkeling. Daar leren ze een hoop van. Die ontwikkeling haal je later niet meer zo makkelijk in, in je jeugd en adolescentie maak je een enorme persoonlijke groei door.

Bovendien is het simpelweg zo dat jongeren nauwelijks zwaar getroffen worden door corona. De kans dat zij er erg ziek van worden is bijzonder klein.

Deze twee dingen samen zijn wat mij betreft meer dan voldoende reden om de maatregelen voor jongeren soepeler te maken dan voor ouderen.

Dat mag wat mij betreft ook breder worden doorgetrokken: in onderwijs bijvoorbeeld.

rode krullenbol

rode krullenbol

07-06-2020 om 13:04

Beste Pluk,

Dank je wel voor deze terechtwijzing annex uitleg.

Rode krullenbol

ElenaH

ElenaH

07-06-2020 om 13:18

Jongeren

'Ten eerste ligt er een onderscheidende grens bij achttien jaar.'

Ja, zo mag een meisje op onze manege nu wel dingen en over een maand niet meer. Het virus weet blijkbaar precies wanneer ze 19 wordt 😕

Pluk

Pluk

07-06-2020 om 13:29

Niet 18

De overheid legt de grens tm 18 jaar. 19 dus. Het virus niet. Ook twintigers lopen weinig risico. Eigenlijk starten de grotere risico's pas bij 50 maar vanaf 30 neemt het wel meer toe. Daarom denk ik ook dat universiteiten en hbo's ook meegenomen kunnen worden in versoepelingen.

Er is nog niet aangetoond dat kinderen boven de twaalf ook minder besmettelijk zijn volgens mij. Dus leerkrachten zouden wel beschermd moeten worden, zo lang dat bewijs er niet is.

besmetten

Het probleem is natuurlijk dat die jongeren wel weer thuis ouders en andere huisgenoten kunnen besmetten die dan ook weer meer mensen kunnen besmetten.
De jongeren leven tenslotte niet in een bubbel zonder enig contact met oudere mensen.
Daarom is een beetje voorzichtigheid wel belangrijk.
Wat niet wegneemt dat ik ook van mening ben dat zeker onderwijsinstellingen echt meer open moeten gaan. Je kan best een klein deel online houden maar het grootste deel hopelijk vlug weer gewoon ter plaatse.

bieb

"En ik snap heel goed dat je baalt als je niet je eigen, specifieke, sport kunt beoefenen. En ik snap ook dat je daardoor bepaalde vaardigheden niet kunt bijhouden enz enz."

Die vaardigheden zitten wel snor, maar mijn sport is gewoon ontzettend efficiënt om kracht en uithoudingsvermogen op te bouwen en te houden. Om mijn conditie op peil te houden zou ik per week 4000 jumpsquats moeten doen. Met alleen een stevige fietstocht en een powerwalk houd ik dat niet bij en voel ik me blegh. Geen ramp, maar het heeft wel invloed op je algehele welbevinden en functioneren, dus om te stellen dat je je conditie op peil kan houden door wat te wandelen of thuis een Youtube work out te doen geldt vast alleen als je toch al niet zo topfit was. Dan kan je aankomen met het argument dat je ook kan snelwandelen (ik wandel al met een snelheid van ruim 6 km per uur) maar dat gaat hem voor mij niet worden. Ben ontzettend blij dat we weer met enige beperking onze sport kunnen doen!

skik

rode krullenbol

rode krullenbol

07-06-2020 om 13:45

Nou, nou ...

Nu begin ik toch wel heel nieuwsgierig te worden naar welke sport jij beoefent, Skik!

Rode krullenbol

Pluk

Pluk

07-06-2020 om 13:55

Thuis

Dat snap ik echt niet Skik. Alleen hele zware krachttraining lijkt me lastig thuis, dat heb je apparaten voor nodig. Ik train zelf niet zo zwaar, maar heb mensen in mijn omgeving die dat wel doen en die hebben dat prima thuis kunnen doen. Niet zo fijn als in de sportschool of hun normale sport, maar het is hun wel gelukt.

Er zijn echt flink zware trainingsprogramma's online.

bieb63

bieb63

07-06-2020 om 14:13

Pluk

Ik snap wel dat je bepaalde specifieke training niet kunt doen thuis. Zelf speel ik volleybal op redelijk hoog niveau. En echt die bal en spel training kan je niet in en om het huis doen. En natuurlijk mis je ook de wedstrijden en ook je team. Uiteraard is dat jammer en uiteraard moet je bepaalde dingen straks weer opbouwen.
Maar conditioneel zorg ik wel dat ik niks verlies en dat is prima te doen.

bieb63

bieb63

07-06-2020 om 14:16

En toch Skik

Je blijft maar hameren over wat jij niet kan (en uiteraard weet ik niet wat voor sport je precies doet), maar conditioneel moet dat toch lukken. Snelwandelen kun je ook omzetten in hardlopen, trappenlopen enz. Je kunt je zo in het zweet werken als je wil.
Dat je je specifieke sport mist, dat snap ik.

Actief

https://www.metronieuws.nl/lifestyle/fit-gezond/2017/11/de-sportschool-elke-maand-betalen-maar-nooit-gaan/

Van alles kan maar dat betekent dat je actief naar andere manieren gaat zoeken. Terwijl de meest makkelijke manier om te bewegen in de dagelijkse vanzelfsprekende bewegingen zit als naar je werk gaan, op pad gaan voor van alles en nog wat. Schoonmaken, tuinieren.

Ik vind 'actief' bewegen saai en niet vol te houden. En dat geldt voor veel mensen, bij wie al die online aangeschafte sportvervangers nu al weer staan te verstoffen. Maar ja, je hebt je best gedaan. En dan je schuldig voelen dat je weer niet staat te springen met je gewichten of in je roeiboot zit.
Net zoals men zich schuldig voelt door wel een abonnement op de sportschool te betalen maar toch niet te gaan.

Ik zou elkaar niet gek maken: 'willen is kunnen' is over het algemeen echt wel wat te kort door de bocht.

"Je bent een dief van je eigen portemonnee als je niet naar de sportschool gaat”, zegt Anne Haakmeester, gewichtsconsulent, schrijfster van het boek ‘FIT AS FCK’ en eigenaar van het blog Fannetiek. „Maar sportscholen worden rijk van slapende leden, en niet van de mensen die iedere dag komen.”"

"Heb je nu al plannen om in januari mee te doen aan de actie met je plaatselijke sportschool? Maar weet je stiekem al dat je dit toch niet gaat volhouden? Probeer dan iets te zoeken wat je écht leuk vindt, ben je ook verzekerd van een goed voornemen. En je hoeft dan ook niet te weten hoe de fitnessapparaten werken."

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.