Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Corona-reispas, worden we er blij van?


Tango

Tango

05-05-2021 om 23:04 Topicstarter

Ben het eens met Pief hoor. Zoiets kan je pas invoeren als iedereen, boven de 18, de kans heeft gehad om gevaccineerd te zijn. En als jongeren onder de 18 worden buitengesloten van deze regeling dan ook graag. Nu is het echt scheef verdeeld. Ben je onder de 50 dan heb je in juli echt nog geen 2 prikken gehad en moet je dus in Nederland blijven tenzij je een negatieve test kunt overleggen. Die moet je dan weer kort voor de reis laten doen met het risico dat je inderdaad kan fluiten naar je geld, als je dus positief test. 

En heus ik snap best dat vakantielanden weer toeristen willen ontvangen, maar dit zullen dan dus vooral de 55-plussers worden schat ik. Of misschien zelfs 60 plussers. Terwijl ik vind dat juist de gezinnen met kinderen en de jongeren misschien nog wel meer er zoveel behoefte aan hebben om weer eens lekker vakantie te kunnen vieren. 
Natuurlijk zijn er jongeren die genoegen nemen met een huisje in Nederland, zoals de zoon van Annej. Maar heel veel jongeren worden echt gedupeerd hiermee.

Ali

Ali

05-05-2021 om 23:04

Granola, wat een middelvinger naar jongeren zeg. Alsof op vakantie gaan een soort eerste levensbehoefte is, na anderhalf jaar al welletjes nou poeh poeh wat een zwaar leven.

Dan heb ik een ander plan, nl beroepsgroepen als eerste vaccineren zoals docenten en leerkrachten zodat de jeugd en jongeren weer ft naar school en colleges kunnen want dat lijkt me toch een belangrijkere levensbehoefte dan op een vakantietje gaan als je tussen de 40-60 bent.

Pief schreef op 05-05-2021 om 22:56:

Je kunt bv afspreken dat deze zomer 1 prik voldoende is voor toegang tot reizen of evenementen. Iedereen kan 1 prik krijgen voor de zomervakantie. Vanaf september kun je dat dan veranderen in twee prikken. En kinderen niet meetellen.

Volgens mij is 1 prik vooralsnog voldoende. Ik hoop heel erg dat ik voor 1 juli mijn 1e prik heb zoals De Jonge belooft, maar hij zei er geen jaartal bij he?

Zolang kinderen het wel kunnen verspreiden zullen zij getest moeten worden.

Tango schreef op 05-05-2021 om 23:04:

Ben je onder de 50 dan heb je in juli echt nog geen 2 prikken gehad en moet je dus in Nederland blijven tenzij je een negatieve test kunt overleggen. Die moet je dan weer kort voor de reis laten doen met het risico dat je inderdaad kan fluiten naar je geld, als je dus positief test.

En heus ik snap best dat vakantielanden weer toeristen willen ontvangen, maar dit zullen dan dus vooral de 55-plussers worden schat ik. Of misschien zelfs 60 plussers. 

Nou, de groep 60-62 haalt voor een deel die twee vaccinaties voor juli ook niet. De laatsten krijgen pas in mei hun 1e prik. De 2e prik na 12 weken, dan zit je in augustus. Lijkt me beter dat een positieve test een geldige reden voor annulering wordt. Moet je natuurlijk wel een annuleringsverzekering afsluiten.

'Maar dat is toch raar? Dat je die moeite moet doen en risico loopt in je
geld kwijt te raken alleen omdat je jonger bent dan de risicogroep?' Het grootste probleem voor de groep onder 60 was, dat Astra Zeneca bijwerkingen gaf, waarvan men het risico niet durfde nemen. Daarom krijgt de groep 60-65 die vaccinatie wel en moet er voor de andere mensen een ander vaccin komen. Met andere woorden: de groep onder 60 is een risico-groep voor de bijwerking van Astra Zeneca.

Ondertussen moeten we helaas de gedachte verlaten, dat risico op complicaties van corona voorbehouden is voor de oudste leeftijdscategorie.

Tsjor

Je hebt verschillende vormen van solidair zijn.

Ik vind het niet echt solidair om je vakantiegeld en je bso-teruggave allemaal op een spaarrekening te zetten, terwijl ondernemers (in heel Europa) bij bosjes failliet gaan, terwijl seizoenswerkers en uitzendkrachten werkloos raken? Ik heb weinig keus, maar ik denk dat het juist goed zo zijn is als mensen die die keus wel hebben - mensen die dat veilig en met in achtneming van lokale regelgelving kunnen doen - als die hun opgespaarde geld gaan uitgeven aan vakanties en evenementen.

Er was laatst een nieuwsbericht dat de hoge inkomens tijdens deze pandemie meer gespaard hebben dan normaal, terwijl lage inkomens juist hebben moeten interen op hun spaargeld. 

En als mensen twijfelen over vaccinatie dan lijkt het me alleen maar positief als ze door zo'n vakantiemogelijkheid over de streep getrokken worden. Hoe meer mensen zich laten vaccineren, hoe sneller we veilig weer open kunnen.



OmaVan2 schreef op 06-05-2021 om 06:18:

[..]

Nou, de groep 60-62 haalt voor een deel die twee vaccinaties voor juli ook niet. De laatsten krijgen pas in mei hun 1e prik. De 2e prik na 12 weken, dan zit je in augustus. Lijkt me beter dat een positieve test een geldige reden voor annulering wordt. Moet je natuurlijk wel een annuleringsverzekering afsluiten.

Jeetje, 12 weken?! Er is nu toch maar een kleine groep die met AZ wordt gevaccineerd, kunnen ze die termijn niet terugbrengen?

https://www.dvhn.nl/binnenland/AstraZeneca-coronavaccin-werkt-beter-bij-tweede-prik-na-12-weken-26470920.html

Blijkt uit onderzoek dat 12 weken  het meest effectief is bij dit vaccin.

Wat ontzettend onhebbelijk om iemand die al is ingeënt het niet te gunnen om al een reisje naar het buitenland te maken.

Over een paar maanden is iedereen ingeënt, dus de overige (jongere) mensen kunnen dat daarna ook doen.

Ali

Ali

06-05-2021 om 14:12

syboor schreef op 06-05-2021 om 11:43:

Je hebt verschillende vormen van solidair zijn.

Ik vind het niet echt solidair om je vakantiegeld en je bso-teruggave allemaal op een spaarrekening te zetten, terwijl ondernemers (in heel Europa) bij bosjes failliet gaan, terwijl seizoenswerkers en uitzendkrachten werkloos raken? Ik heb weinig keus, maar ik denk dat het juist goed zo zijn is als mensen die die keus wel hebben - mensen die dat veilig en met in achtneming van lokale regelgelving kunnen doen - als die hun opgespaarde geld gaan uitgeven aan vakanties en evenementen.

Er was laatst een nieuwsbericht dat de hoge inkomens tijdens deze pandemie meer gespaard hebben dan normaal, terwijl lage inkomens juist hebben moeten interen op hun spaargeld.

En als mensen twijfelen over vaccinatie dan lijkt het me alleen maar positief als ze door zo'n vakantiemogelijkheid over de streep getrokken worden. Hoe meer mensen zich laten vaccineren, hoe sneller we veilig weer open kunnen.



denk je nou serieus dat de mensen die een vakantie boeken dat doen om solidair te zijn? wat naief. Het is waarschijnlijk wel zo dat ze dat gaan roepen, voelt waarschijnlijk beter.

En als je zoveel geld over hebt, zijn er een heleboel andere manieren om dat zinnig en nuttig te besteden

Ali

Ali

06-05-2021 om 14:18

Poezie schreef op 06-05-2021 om 13:55:

Wat ontzettend onhebbelijk om iemand die al is ingeënt het niet te gunnen om al een reisje naar het buitenland te maken.

Over een paar maanden is iedereen ingeënt, dus de overige (jongere) mensen kunnen dat daarna ook doen.

snap jij het verschil niet tussen mensen die gaan reizen en jongeren die nog steeds niet naar school of college kunnen? Heeft niks met gunnen te maken maar met fatsoen. Jongeren hebben hun leven onhold gezet voor precies die senioren die nu op reisjes gaan omdat ze als eerste aan de beurt zijn voor vaccinatie. En jongeren blijven de komende maanden thuis online colleges volgen.

Nou, veel plezier dan maar op je reisje <sarcasme mode aan>

Ali schreef op 06-05-2021 om 14:18:

[..]

snap jij het verschil niet tussen mensen die gaan reizen en jongeren die nog steeds niet naar school of college kunnen? Heeft niks met gunnen te maken maar met fatsoen. Jongeren hebben hun leven onhold gezet voor precies die senioren die nu op reisjes gaan omdat ze als eerste aan de beurt zijn voor vaccinatie. En jongeren blijven de komende maanden thuis online colleges volgen.

Nou, veel plezier dan maar op je reisje <sarcasme mode aan>

Jij bent degene die het niet snapt.

Tango

Tango

06-05-2021 om 15:23 Topicstarter

Poezie schreef op 06-05-2021 om 13:55:

Wat ontzettend onhebbelijk om iemand die al is ingeënt het niet te gunnen om al een reisje naar het buitenland te maken.

Over een paar maanden is iedereen ingeënt, dus de overige (jongere) mensen kunnen dat daarna ook doen.

Ik zeg nergens dat ik het die groep niet gun. En het is natuurlijk makkelijk praten maar als je vast zit aan de vakantie-periode kan je dat juist als jongere, of ouder met kinderen vaak niet makkelijk later doen. Ja, in de herfstvakantie, maar dat is maar een weekje. En verder vraag ik me af wanneer die jongeren het dan weer mogen. Dat kan nog wel een half jaar duren of langer denk ik. Dochter hier is 20, is vorig jaar al niet op vakantie geweest omdat ze stage liep in de zomervakantie. Eenmaal na haar stage kon ze niet meer. Die wil ook heel graag wel weer eens naar het buitenland, maar na de zomervakantie gaat ze waarschijnlijk een HBO-opleiding doen, dan wordt dit toch wel erg lastig en ben je dus zo nog een zomer verder....

Tango

Tango

06-05-2021 om 15:30 Topicstarter

OmaVan2 schreef op 06-05-2021 om 06:18:

[..]

Nou, de groep 60-62 haalt voor een deel die twee vaccinaties voor juli ook niet. De laatsten krijgen pas in mei hun 1e prik. De 2e prik na 12 weken, dan zit je in augustus. Lijkt me beter dat een positieve test een geldige reden voor annulering wordt. Moet je natuurlijk wel een annuleringsverzekering afsluiten.

Nou dat schiet dan toch ook niet op? Er gaan dus nu vooral 65 plussers op reis. Die groep is over het algemeen niet afhankelijk van het hoogseizoen en wachten misschien wel tot september/oktober. Dan wordt het dus voor het toerisme nog steeds een bar slecht seizoen. Tenzij heel veel mensen op een negatieve test gokken of inderdaad een annuleringsverzekering hebben die ze een dag tevoren nog kunnen inzetten. Dat laatste lijkt me vooral ook heel stressvol. 

Waar ik nu vooral benieuwd naar ben is of je altijd gecontroleerd wordt als je de grens over gaat of dat dit gaat met steekproeven. En of je bijvoorbeeld op vakantieparken gecontroleerd gaat worden. Dat gaan we allemaal nog afwachten totdat we een besluit nemen. Maar te lang wachten wil ik ook niet, want ik ben bang dat er dan in Nederland ook niets meer te boeken is. 

ik snap echt niet dat het "leed aan de ene kant van de wereld" opgelost zou kunnen worden door "meehuilen met groter leed aan de andere kant".

Sterker nog: als ik degene met het grotere leed was gun ik iemand anders die vakantie juist veel meer! juist omdat ik zelf graag wil snap ik toch des te beter waarom iemand het wel boekt zodra het kan?

Zoals de waard is  . . . Is 'solidariteit' niet een verbloemde vorm van jalouzie?

gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.