Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Corona-reispas, worden we er blij van?


Tango schreef op 06-05-2021 om 15:30:

[..]

Waar ik nu vooral benieuwd naar ben is of je altijd gecontroleerd wordt als je de grens over gaat of dat dit gaat met steekproeven. En of je bijvoorbeeld op vakantieparken gecontroleerd gaat worden. Dat gaan we allemaal nog afwachten totdat we een besluit nemen. Maar te lang wachten wil ik ook niet, want ik ben bang dat er dan in Nederland ook niets meer te boeken is.

Als je met de auto naar bijv. Frankrijk gaat, wordt er steekproefsgewijs gecontroleerd bij de grens. Oftewel: nauwelijks controle. Als je in Frankrijk naar een pretpark, zwemparadijs of museum wil dan zal je wellicht zo'n negatieve QR code moeten kunnen tonen.

In het vliegtuig is wel een 100% controle. Ik las dat EasyJet haar voorwaarden heeft aangepast. Reizigers kunnen tot 2 uur voor vertrek hun vlucht wijzigen en dat als je door een nieuwe besmetting niet terug mag vliegen, dat dat dan op hun kosten is. Hopelijk volgen de overige luchtvaartmaatschappijen ook snel.

Foute partij maar ik ben een groot fan van Fleur Agema. Nu weer, geen testen als je naar school gaat, dat gaat te ver. De omslag komt binnenkort.

En geef liever het geld dat je nu uit wil geven voor testen uit aan co2-meters en het beter ventileren van (school)gebouwen. En daar ben ik het dus helemaal mee eens. 

Niemand lijkt daar een serieus initiatief in te nemen.

Ook volgens Kuipers komen we in de zomer weer op zeer lage aantallen coronapatienten uit  op de IC. Die kans is heel groot omdat het virus een seizoenseffect heeft.

Het is nog niet zo ver maar het is realistisch.

Heel erg eens met jou, Angela67!

Mijn 18-jarige bijvoorbeeld gunt heus die ouderen hun reisjes wel. Die klaagt echt niet over de 2e zomervakantie op rij in Drenthe. Als het maar gezellig is.

Vroeger ging er trouwens bijna nooit iemand op vakantie naar het buitenland, volgens mij hadden ze toen ook leuke zomers.

Ali

Ali

06-05-2021 om 17:43

Wat mij triggerde was dat iemand schreef: ik vind het wel welletjes, dus ik ga gewoon. Nou, ik denk dat veel jongeren het ook wel welletjes vinden.

En ik ben helemaal niet jaloers, want ben geen jongere en mijn leven gaat redelijk gewoon door. Ik zie wel de gevolgen voor jongeren op heel veel gebieden, nu acuut op dit moment én in de toekomst.

Ali schreef op 06-05-2021 om 17:43:

Wat mij triggerde was dat iemand schreef: ik vind het wel welletjes, dus ik ga gewoon. Nou, ik denk dat veel jongeren het ook wel welletjes vinden.

En ik ben helemaal niet jaloers, want ben geen jongere en mijn leven gaat redelijk gewoon door. Ik zie wel de gevolgen voor jongeren op heel veel gebieden, nu acuut op dit moment én in de toekomst.

Vandaag trok de kinderombudsman aan de bel. 

nos.nl

Kinderombudsman roept op de scholen weer helemaal te openen

Middelbare scholen en het mbo moeten na de meivakantie weer alle dagen per week fysiek les kunnen geven, zegt kinderombudsman Margrite Kalverboer tegen NRC. Volgens Kalverboer worden de belangen van scholieren niet genoeg meegewogen in de adviezen van het OMT en het beleid van het kabinet: "De schade die we aanrichten door jongeren zo te laten bungelen is enorm."

Het OMT sprak zich deze week uit tegen het loslaten van de anderhalvemetermaatregel in het onderwijs. Als leerlingen weer vijf dagen per week naar school gaan in plaats van minstens één kan de 1,5 meter in de meeste situaties waarschijnlijk niet gewaarborgd worden. Volgens het OMT zou dat kunnen leiden tot een tragere daling van de ziekenhuisbezetting en het slechtste geval zelfs tot een stijging.

Kalverboer onderkent de druk op de zorg: "Ik snap dat mijn timing lastig is. Maar mijn vraag is vooral om meer rekening te houden met kinderen en jongeren. Er voltrekt zich een stille ramp. Over een jaar, of misschien pas over vijf jaar, zullen we zien wat we aangericht hebben met een coronabeleid dat totaal gefixeerd is op de ontwikkeling van het virus en weinig oog heeft voor kinderen."

In een pandemie en terwijl er steeds jongere mensen op de IC komen. Het lijkt wel alsof mensen niet meer breed willen denken en alleen menen op te moeten komen voor een belang van de eigen doelgroep en een ander moet het belang van ziekworden van het virus maar over het voetlicht krijgen.

Slecht idee.

Jaloers? Nee. Mijn ouders zijn gevaccineerd en ik gun ze dat ontzettend. 

Maar het kabinet heeft in deze crisis heel duidelijk de belangen van de jongeren opgeofferd aan die van de ouderen. Goed onderwijs is bijvoorbeeld een grondrecht, daar ontbreekt het al een jaar aan voor vo, mbo en hoger onderwijs. Jeugd moet zich ontwikkelen, moet sporten, muziek maken,  naar de scouting,  elkaar ontmoeten, voor een gezonde ontwikkeling. Allemaal niet toegestaan. Terwijl corona voor hen niet gevaarlijk is. 

ik weet dat voor heel veel ouderen en kwetsbaren er ook heel erg veel niet mogelijk was. Maar voor hen vormt corona wel een gevaar. Dat vind ik een wezenlijk verschil. Plus: als je 70 bent is een wandeling in het bos toch wel een stuk aantrekkelijker dan als je 18 bent. En dat was zo'n beetje het enige dat nog kon.

Ook de keuze in vaccinatievolgorde is een keuze voor ouderen, die voor jongeren en mensen met kinderen nadelig uitpakt. De zoveelste keuze. Vanuit virologisch perspectief is het allemaal zo logisch. Maar vanuit elk ander perspectief zo fout. 

Ali schreef op 06-05-2021 om 17:43:

Wat mij triggerde was dat iemand schreef: ik vind het wel welletjes, dus ik ga gewoon. Nou, ik denk dat veel jongeren het ook wel welletjes vinden.

En ik ben helemaal niet jaloers, want ben geen jongere en mijn leven gaat redelijk gewoon door. Ik zie wel de gevolgen voor jongeren op heel veel gebieden, nu acuut op dit moment én in de toekomst.

Ha dat was is, maar ik ben ook nog lang geen 60+ of gevaccineerd. Ik ben er gewoon klaar mee en wil naar de zon in de zomervakantie. Betekent niet dat ik me niet aan de regels houd, ik ben niet voor niets al ruim een jaar niet op vakantie geweest. Voor jongeren geldt hetzelfde: als zij naar Cherso of Albufeira willen kunnen ze onder dezelfde voorwaarden als ik dat kan. Dus jaloezie is niet nodig.

Pief schreef op 06-05-2021 om 18:27:

Jaloers? Nee. Mijn ouders zijn gevaccineerd en ik gun ze dat ontzettend.

Maar het kabinet heeft in deze crisis heel duidelijk de belangen van de jongeren opgeofferd aan die van de ouderen. Goed onderwijs is bijvoorbeeld een grondrecht, daar ontbreekt het al een jaar aan voor vo, mbo en hoger onderwijs. Jeugd moet zich ontwikkelen, moet sporten, muziek maken, naar de scouting, elkaar ontmoeten, voor een gezonde ontwikkeling. Allemaal niet toegestaan. Terwijl corona voor hen niet gevaarlijk is.

En toch was dit een duivels dilemma. Het feit dat we corona nog steeds niet onder controle hebben, ligt aan het feit dat de basisscholen weer open zijn gegaan. Mijn jongste zit nog op de basisschool en daar was het aantal besmettingen de laatste weken schrikbarend. Geldt ook voor andere basisscholen in de wijk. Sterker, mijn wijk met een relatief jonge populatie, staat bovenaan de lijstjes coronabesmettingen in deze (grote) stad. De meivakantie kwam precies op tijd, maar volgende week gaan ze weer naar school en ik vrees het ergste.

Dat klopt Granola, maar dan had je dus ook als eerste (of eerder) ouders van schoolgaande kinderen kunnen prikken,  en hun leerkrachten. Net als jongeren,  die de motor achter de besmettingen zijn. 

Het zijn allemaal keuzes...

Poezie schreef op 06-05-2021 om 13:55:

[...]

Over een paar maanden is iedereen ingeënt, dus de overige (jongere) mensen kunnen dat daarna ook doen.

Ik weet niet of je met een paar ook echt 2 bedoeld, maar over ruim 2 maanden heeft iedereen die dat wil een eerste vaccinatie. Daar moet nog wel een aantal weken bij voor de tweede vaccinatie (o.a. 6 voor pfizer), plus dan nog 2 weken wachten tot het voldoende effectief is. Volgens mij krijg je dan ook pas een goedkeuring in je corona-paspoort (of hoe dat dan ook gaat).

De zomervakantie is dan wel voorbij want jongeren met een opleiding moeten in september gewoon weer aan de slag.

Tenzij je Janssen krijgt natuurlijk, dan kun je eind juli klaar zijn.

Pief schreef op 06-05-2021 om 18:47:

Dat klopt Granola, maar dan had je dus ook als eerste (of eerder) ouders van schoolgaande kinderen kunnen prikken, en hun leerkrachten. Net als jongeren, die de motor achter de besmettingen zijn.

Het zijn allemaal keuzes...

Eens. Ik vind dat doelgroepenbeleid sowieso niks. Vaccineer gewoon iedereen zodat ze immuniteit door alle leeftijdsgroepen krijgt. Het is nu nodeloos ingewikkeld gemaakt en dat werkt enorm vertragend.

'Voor jongeren geldt hetzelfde: als zij naar Cherso of Albufeira willen kunnen ze onder dezelfde voorwaarden als ik dat kan.' Jongeren gaan nu ook al op vliegvakantie, wel met zo'n dure test.

Tsjor

Tango

Tango

06-05-2021 om 22:46 Topicstarter

Granola schreef op 06-05-2021 om 16:48:

[..]

Als je met de auto naar bijv. Frankrijk gaat, wordt er steekproefsgewijs gecontroleerd bij de grens. Oftewel: nauwelijks controle. Als je in Frankrijk naar een pretpark, zwemparadijs of museum wil dan zal je wellicht zo'n negatieve QR code moeten kunnen tonen.

In het vliegtuig is wel een 100% controle. Ik las dat EasyJet haar voorwaarden heeft aangepast. Reizigers kunnen tot 2 uur voor vertrek hun vlucht wijzigen en dat als je door een nieuwe besmetting niet terug mag vliegen, dat dat dan op hun kosten is. Hopelijk volgen de overige luchtvaartmaatschappijen ook snel.

Waar vind je deze informatie, Granola? 
Eenmaal in Frankrijk hoeven we niet naar zwemparadijzen of musea. We zitten vlak aan het strand op een park met een prachtigs zwembad dus genoeg te doen. Gewoon leuke stadjes bezoeken, mooie stranden bekijken en relaxen vind ik al helemaal goed.

Bijvoorbeeld hier:

https://www.frankrijk.nl/2021/05/corona-virus-status-frankrijk-nieuws-reisadvies/

https://www.ad.nl/reizen/hoe-werkt-het-coronapaspoort-en-wat-kunnen-we-ermee~a129c54c/

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5228177/zomervakantie-europese-unie-europa-vakantie-coronacertificaat-frankrijk

https://www.columbusmagazine.nl/thema/podcasts/artikel/11080/corona-paspoort-covid19-vaccinatiebewijs-negatieve-test-zomervakantie-europese-unie

En wanneer zou ik dat coronapaspoort dan moeten laten zien?

‘Als je met het vliegtuig reist, toon je je QR-code aan de gate, net zoals je het afgelopen jaar deed met een negatieve PCR-test. In het geval van vervoer over land, is de verwachting dat we daar zonder controle de grens over kunnen steken, maar dat er steekproefsgewijs gecontroleerd gaat worden.’

Libertine schreef op 05-05-2021 om 18:07:

[..]

omdat we toch de gehele pandemie solidair met elkaar proberen te zijn? De jongeren zijn al ruim een jaar solidair met de ouderen. Als de ouderen in quarantaine waren gegaan hadden de jongeren gewoon naar school gekund en kunnen sporten. Ook toen is gekozen voor solidariteit. Wat mij betreft nu ook.

Ik kan hier echt chagrijnig van worden. Zo egoïstisch!  Ik kom dagen niet op openbare plaatsen, heel af en toe wel. Ben gestopt met sporten, zingen,vrijwilligerswerk. Omdat die zaken nu eenmaal niet verder kunnen zolang dit speelt. Ik mag niet met een grote groep theedrinken op een grasveld. Jongeren spelen en sporten daar wel.  Ervoor zorgen dat oma en opa, of vader en moeder niet doodgaan, is ook solidair zijn met jongeren. Dat verdriet gun je ze niet toch? 

Ik ben nogal streng in de leer wat de corona regels betreft en heb een gelaten houding wat het tempo betreft. Maar ik begin nu ook ongeduld te voelen. Ik popel om hoogbejaarde familie in het buitenland eindelijk weer te kunnen bezoeken voor het te laat is, ik wil weer gewoon zonder rekening te hoeven houden met afstand houden met de bus. Ik wil dat activiteiten weer opgestart kunnen worden. En als iederéén zich nu eens strak aan de regels had gehouden, had dat misschien eerder gelukt. Ik krijg maandag eindelijk mijn eerste prik. Hoera. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.