Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Coronatijd

https://twitter.com/vanranstmarc/status/1375460876984193024/photo/1

Hoe virologen belaagd worden door gasten uit een, dank aan Lubach, fabeltjesfuik. En dat zit nu ook in de 2e kamer. Ben benieuwd hoe men dat gaat pareren.

En vanmiddag weer dat ondermeer door Marianne Zwagerman in haar podcast opgejuinde 'koffiedrinken' op het museumplein. Nee, ze maakte iedere zondagmiddag altijd al een wandeling met haar hond over het plein. Nu wordt ze 'ineens' weggestuurd door de politie?

Bots, leugens over de werkelijkheid. Ik heb dringend behoefte aan een forse training hoe ga je om met lieden die niet alleen een andere mening hebben maar die ook anderen opjuinen en daarmee verantwoordelijk zijn voor overlast en brokken zo niet erger.

Mag de politie vanmiddag weer met waterkanonnen een stelletje 'koffiedrinkers' van het gras spuiten. Hebben mensen niets beters te doen? Is dit de grote verveling? 


Komt het wel eens bij je op dat deze mensen echt problemen hebben met de inperkende maatregelen?

Leen13

Leen13

28-03-2021 om 13:23 Topicstarter

Wel fijn dat je het voor ze opneemt Meike, ik heb daar veel moeite mee. Is er geen loket waar deze mensen in gesprek kunnen gaan over hun problemen of zo? In plaats van wetenschappers en politici te bedreigen, sprookjes te vertellen, en gemiddelde burgers aan te zetten hun zondag te verpesten door pleinen in grote steden te bezetten en daar met de politie in de clinch te gaan? Wat een onzin bij elkaar.

Ja, ik schrik daarvan, Naast de onzin in de 2e kamer ook zo'n podcast van Marianne Zwagerman, op radio NPO 2. Lucht en ruimte geven aan dit geluid. Wat betekent dat? Kunnen we straks allemaal niet meer normaal redeneren?

Ik vind het goed dat ze het doen. We hebben momenteel ondersterfte en de mensen die nu besmet worden zijn vooral jongeren die er weinig klachten van hebben. Gooi de boel weer open, deze beperkende maatregelen zijn onmenselijk en horeca-ondernemers worden kapot gemaakt.

Ja en die jonge mensen komen helemaal niet in contact met mensen van middelbare leeftijd die juist in het ziekenhuis liggen... domme opmerking. 

MMcGonagall schreef op 28-03-2021 om 13:28:

Ik vind het goed dat ze het doen. We hebben momenteel ondersterfte en de mensen die nu besmet worden zijn vooral jongeren die er weinig klachten van hebben. Gooi de boel weer open, deze beperkende maatregelen zijn onmenselijk en horeca-ondernemers worden kapot gemaakt.

ik hoor te accepteren dat iedereen een eigen mening mag hebben, maar er wordt zo gigantisch veel onzin verkondigd ihkv tegengeluid, dat ik het ronduit ontwrichtend en gevaarlijk vind. Baudet is daar graag het afvoerputje voor en aapt graag Trump na. Meer hoef ik niet te zeggen toch? 

en ja er gaan minder mensen dood omdat de oudste groep gevaccineerd is, dat is ook niet de groep die op de IC komt. De IC stroomt momenteel weer over. Echt hoor er is niks aan de hand: gooi alles weer open. Om mij heen de ene na de ander ziek (middelbare leeftijd), allemaal door contacten met jongeren. 

MMcGonagall schreef op 28-03-2021 om 13:28:

Ik vind het goed dat ze het doen. We hebben momenteel ondersterfte en de mensen die nu besmet worden zijn vooral jongeren die er weinig klachten van hebben. Gooi de boel weer open, deze beperkende maatregelen zijn onmenselijk en horeca-ondernemers worden kapot gemaakt.

Dat zou je zeggen hè. Maar als het zo simpel was, ging de boel echt wel van het slot. Ik schiet nog maar weer eens in de groef waarin in sinds het begin van dit circus geregeld in heb gezeten: ze moeten het beter uitleggen. Ik las bijvoorbeeld een interview in De Morgen met Ab Osterhaus die op dit moment juist strengere maatregelen voorstaat. Die vindt ook dat er betere voorlichting moet komen. Maar vervolgens heeft hij kennelijk zo’n grote kennisvoorsprong dat hij het ook niet echt uitlegt (en de journalist vraagt kennelijk ook niet door). Ik begrijp op dit moment vooral niet waarom het aantal ziekenhuisopnames/IC-opnames niet in betrekkelijk korte tijd fors kan worden teruggedrongen door veel meer mensen minstens 1 prik te geven. Kuipers riep daar toch toe op? In de UK doen ze dat:https://www.bbc.com/news/health-55274833

En dat pakt toch best goed uit:https://news.sky.com/story/covid-19-unbreakable-link-between-cases-hospitalisation-and-death-is-now-being-broken-health-sec-12236999

Het kernprobleem zal waarschijnlijk nog altijd zijn: exponentiële groei. Wat vandaag niet veel voorstelt, is al met slechts lichte overmoed over een maand onbeheersbaar. En omdat je altijd een aantal weken achter de feiten aanloopt, zit je dan nog dieper in de problemen dan je op dat moment in de cijfers ziet. 

Gevoelens zijn geen feiten. Hoe sterk de gevoelens ook zijn, dat betekent niet dat de feiten zich daarbij in de gewenste richting aanpassen. Dat is moeilijk te accepteren, merk ik zelf ook. Ik ben vaker boos dan ik zou willen. 

tja, ik heb die podcast eens beluisterd. Hoewel ik het goed vind dat regeringsbeleid kritisch wordt bekeken en zo nodig aan de kaak wordt gesteld, vind ik deze mensen als een stel verwende schreeuwende pubers overkomen. Ik geneer me bijna by proxy.

En dan dit: Zwagerman: : "ja ik heb ook tegen mijn vader (76) gezegd: "je kunt wel weer laten vaccineren, maar ja dan stel je wel weer je dood uit he?" 

Mag ik dit eng vinden?

Lexus schreef op 28-03-2021 om 14:18:

En dan dit: Zwagerman: : "ja ik heb ook tegen mijn vader (76) gezegd: "je kunt wel weer laten vaccineren, maar ja dan stel je wel weer je dood uit he?"

Mag ik dit eng vinden?

Zij was toch degene van de term "dor hout"?

Lexus schreef op 28-03-2021 om 14:18:

En dan dit: Zwagerman: : "ja ik heb ook tegen mijn vader (76) gezegd: "je kunt wel weer laten vaccineren, maar ja dan stel je wel weer je dood uit he?"

Mag ik dit eng vinden?

Tuurlijk. Maar om een paar miljoen kritische mensrn af te schrijven vvanwege één (of een paar) griezel(s), vind ik weer eng.

MeikeT ik schrijf alleen het gedrag van die podcastmensen af. Wil je ajb geen aanname doen (en bovendien een aanname die over mijn geuite mening heen gaat: ' Hoewel ik het goed vind dat regeringsbeleid kritisch wordt bekeken en zo nodig aan de kaak wordt gesteld...') en vervolgens zeggen dat wat jij aanneemt eng is?

Lexus schreef op 28-03-2021

En dan dit: Zwagerman: : "ja ik heb ook tegen mijn vader (76) gezegd: "je kunt wel weer laten vaccineren, maar ja dan stel je wel weer je dood uit he?"

Mag ik dit eng vinden?

Op zijn minst ‘bijzonder’. Maar goed, we kennen de context niet. Misschien is de man op sterven na dood en is zijn kwaliteit van leven naatje pet? Anders weet ik ook niet hoe je met droge ogen zo’n uitspraak kunt doen tegen je vader en die dan nog eens gaat herhalen tegen je luisteraars.

Ik vind trouwens wel dat er erg opgepast moet worden met ‘basket of deplorables’-achtige retoriek. Volgens mij is wel duidelijk geworden dat het een forse misrekening was van Hillary Clinton om het populisme zo af te doen. Dit extreme denken en gedrag, de werkelijkheid aantoonbaar verdraaien en mensen bedreigen, heeft te maken met het gevoel niet gezien en gehoord te worden. Je kunt zeggen dat dat onzin is en dat ze zich net als alle anderen bij de feiten hebben neer te leggen maar ik denk dat je er daarmee niet komt. Waardoor zijn deze mensen zo boos? Waardoor voelen ze zich zo in de steek gelaten? De biologische feiten van deze pandemie lijken klip en klaar. Daar hebben we allemaal mee te dealen. Maar wie wil er in onze samenleving, die eigenwaarde koppelt aan succes, nou zeggen: ik ben een zwakkeling die hieraan onderdoor gaat? Ik ben een loser zonder veerkracht? De gevolgen zijn echt niet ‘eerlijk verdeeld’. Succes en falen staan niet los van beleidskeuzes. Ze vloeien daaruit voort. Dat gaat niet puur over het coronabeleid. Dat is al veel langer aan de gang en is heel breed. Als het je niet lukt om in dit beleidsklimaat je hoofd boven water te houden, ben je een ‘kwetsbare’ in de samenleving. Wie wil nou zo worden weggezet door degenen die de structuren zo inrichten dat jij er als persoon steeds slechter in kan functioneren qua zelfredzaamheid, waardering en ‘eer’. We zijn dan toch een samenleving aan het inrichten waarin we bewust mensen uitsluiten. Ik denk dat dat op de lange duur niet houdbaar is. Lees bijvoorbeeld Michael Sandel, de tirannie van de meritocratie. 

Voor de duidelijkheid: dat stuk over de basket of deplorables en verder is geen rechtstreekse reactie op wat Lexus zegt. Ik was meer aan het nadenken over de OP,  wat nodig is. Al helpt dit AnneJ ook niet, vrees ik.

Leen13

Leen13

28-03-2021 om 15:12 Topicstarter

Nou ja, dat snijdt ten minste hout Mija.

Het frustrerend is dat je wel wat wil doen aan de sociale ellende, gebrek aan inspraak, onmogelijkheden om op bestaansniveau bij te dragen, enzovoort, maar dat valt niet mee als iedereen dan weer prompt VVD gaat stemmen.

MMcGonagall schreef op 28-03-2021 om 13:28:

Ik vind het goed dat ze het doen. We hebben momenteel ondersterfte en de mensen die nu besmet worden zijn vooral jongeren die er weinig klachten van hebben. Gooi de boel weer open, deze beperkende maatregelen zijn onmenselijk en horeca-ondernemers worden kapot gemaakt.

Mwoah, sinds de scholen weer open zijn, zijn vier van mijn collega's besmet geraakt. Allemaal begin-zestigers die flink ziek zijn en waar ik me best wel zorgen over maak. Voor de kerstvakantie, toen de school nog open was, hadden we 14 besmette collega's in 14 dagen, in de periode van 9 weken tussen kerstvakantie en heropening eentje. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.