Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Doorstromen geen oplossing voor 'scheefwonen'


Jamie

Jamie

12-11-2015 om 10:15

oja

En die 710 is dus de grens van sociale huurwoningen en dus de grens voor huurtoeslag. Als ze daaroverheen gaan met huurverhogingen ivm scheefwonen en mijn man komt te overlijden moet ik dus verhuizen omdat ik geen huurtoeslag krijg.

My lips are sealed

Ik kan altijd heel goed omgaan met vertrouwelijke informatie.
Ik vergeet het gewoon

Marie

Marie

12-11-2015 om 10:25

Mirreke - Engeland

Er was iemand die het Engelse systeem (met de bedroom tax) aanhaalde, was jij dat Krullevaar? Het is een WAARDELOOS systeem waar ongelooflijk veel over wordt geklaagd, en dat alleen en uitsluitend is ingevoerd om te bezuinigen en om inderdaad niet te hoeven bijbouwen. Het is ongelooflijk stigmatiserend, mensen zijn er zwaar ongelukkig over en eigenlijk is ieder weldenkend mens daar er boos over. En dat wil jij zo ongeveer ook hier propageren?

Wat een verschrikking.

Dat was ik. Ik hoorde dat laatst en ik wilde dat als voorbeeld aanhalen. Natuurlijk is dat stigmatiserend. Maar ja, ik ken ook mensen die gemakkelijk een duurder huurhuis zouden kunnen betalen, maar dat niet doen, omdat ze op die manier geld over houden voor andere dingen. En dat "steekt" wel eens, omdat ze op die manier een huis bezet houden voor mensen die een duurder huis niet kunnen betalen.
Op die manier klinkt zo'n bedroom tax wel logisch. En ik weet ook heus wel dat daar allemaal "haken en ogen" aanzitten en daarom waarschijnlijk nooit ingevoerd zal worden.

Jamie

Jamie

12-11-2015 om 10:26

miriam

Ja, dat weet ik LOL

Je verhalen over vroeger waren altijd wel leuk om te lezen... en je kennis over de wegen die naar Rome leiden (uh Aveen)!

Jamie

Jamie

12-11-2015 om 10:33

marie

'En dat "steekt" wel eens, omdat ze op die manier een huis bezet houden voor mensen die een duurder huis niet kunnen betalen.'

Als ik mijn huis uit ga gaat de huur naar 850 dus er gaat echt niet iemand in die financiële problemen heeft. Verder betaal ik genoeg BTW met alles wat ik extra koop door de lagere huur dus daar betaalt de overheid de kosten maar van om dit huis extra te subsidiëren. Kan iemand eigenlijk vinden wat de overheid meebetaalt aan mijn huis omdat het een sociaal huurhuis is ook al krijg ik geen huurtoeslag? Hoe werkt dat systeem eigenlijk? Betaalt de overheid niets meer aan mijn verhuurder bij een prijs boven de 710?

Bij de bouw

Woningcorporaties krijgen staatssteun in de vorm van goedkope leningen en bankgaranties, etc.
Daarmee zijn alle huizen die in het bezit zijn van de woningcorporatie en die bovendien in het distributiesysteem zijn verdeeld, gesubsidieerd.

Niet per huis.

Jouw huis hoort tot de huizen die niet in dat gesubsidieerde systeem thuishoren en die dus afgestoten moeten worden.

Van de scheefwoonwet is het helemaal niet de bedoeling om ruimte te maken voor mensen met een kleiner inkomen. Het is werkelijk de bedoeling om er woningen mee uit het distributiesysteem los te weken.
Als er een investeerder gevonden wordt voor jouw straat (een pensioenfonds bijvoorbeeld, of John de Mol, je weet het maar niet) dan kan die hele straat met die huizen in een klap uit het distributiesysteem vallen.
Dan is het vrije vestiging geworden.
De huur hoeft daar niet voor omhoog.

Kriebelt toch

Leuke verhalen, zelfs dat ben ik vergeten!

Had ik die van dat schaap op de Bachlaan al eens verteld?

woongedoe

woongedoe

12-11-2015 om 11:50

ingewikkeld

Zo makkelijk is het niet, om woningen 'vrij te maken' voor mensen met een laag inkomen. Ik woon in zo'n woning: oudere eengezinswoning met tuin in grote stad. Met een redelijk inkomen (alleenverdiener, 48000 b/jr.) met partner (niet werkend door ziekte, wordt ook niet anders) en 2 kinderen (basisschool). Ik wil best weg, want mijn kale huur is inmiddels 800 euro (die van de buren 550), en het huis is klein (70m2), slecht geïsoleerd, gehorig en achterstallig qua onderhoud (lekkages, sanitair en keuken in slechte staat, etc.) Als ik eruit ga, gaat de huurprijs omlaag en komt er een gezin in (min 3 personen) met een laag inkomen.
Maar het jammere is, ik kan helemaal niet weg. Dankzij kanker in het verleden krijg ik geen hypotheek (alles geprobeerd behalve crowdfunding), genoeg sparen om zonder hypotheek een huis te kunnen kopen (of een klein appartement) gaat niet, en een vrije sector huurwoning is hier in de regio vrijwel ondoenlijk, omdat er eisen zijn als: minimaal 50x (soms 80x) de bruto maandhuur per jaar verdienen.

En ik ben echt niet de enige 'uitzondering'. Overigens, ik zou wel een vrije sector huurwoning kunnen krijgen in een wat verdere weg gelegen woonplaats. Is alleen met ft baan in mijn huidige woonplaats, zieke partner en gezin voor mij geen optie. Wellicht voor veel anderen wel de sleutel: zoek in wat minder populaire gemeenten.

Injel

Injel

12-11-2015 om 11:58

woongedoe

'Ik wil best weg, want mijn kale huur is inmiddels 800 euro. Als ik eruit ga, gaat de huurprijs omlaag'

Dat is apart. Als het goed is, is jouw hoge kale huur gebaseerd op de punten die het huis gekregen heeft via het puntensysteem bij huurhuizen. Als het huis vrij komt, gaat het opnieuw de markt op voor die hogere huur. Tenminste, bij de meeste woningcoöperaties. Want waarom zou je minder vragen dan je maximaal mag?

lood om oud ijzer

Dat is eigenlijk een mooi voorbeeld. Je kan wel verhuizen als je van die nieuwe gemeente WMO ondersteuning of een pgb zou krijgen om je gezin thuis te laten managen terwijl jij de langere heen- en terugreis naar je werk maakt.
Alles heeft op die manier met alles te maken. Burgers ondertussen met verschillende loketten die de verantwoordelijkheid liever naar het volgende loket schuiven.

Dat er op ingewikkelde wijze lood om oud ijzer gewikkeld wordt in een flink aantal gevallen is evident.

Ik kan me trouwens niet veel voorstellen bij een woning die werkelijk in prijs daalt als iemand eruit weg gaat. Ik heb het nog niet eerder gehoord.

woongedoe

woongedoe

12-11-2015 om 12:08

huurprijs

De vrijkomende woningen van de corporatie in de wijk waar ik nu woon zijn aangewezen als leefstijlwoningen, of zo'n soort term. Omdat dit een wijk is waar nu nooit iets gebeurd, komen er gezinnen die elders problemen veroorzaken naar deze wijk. Daarvoor komen ze onder de huursubsidiegrens. Op zich goed plan trouwens, hoewel het daarvoor wellicht te gehorige huizen zijn. Maar, dat is mocht ik verhuizen natuurlijk niet meer mijn probleem. Dit begreep ik van de woningbouwcorporatiemedewerkster die ik sprak over de lekkages, ik ga er vanuit dat het dus klopt.

Onwaarschijnlijk

"Ik wil best weg, want mijn kale huur is inmiddels 800 euro"
Daarmee, door de prijs alleen, wordt de woning gerekend tot een geliberaliseerde huurwoning. Daarom kun jij niet terecht bij de huurcommissie met je klachten.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/inhoud/vrije-sector-huurwoning

Het zou wel heel gek zijn als dat, zodra je je hielen hebt gelicht, weer wel kan. Zie je de misleidende kant ervan?

Ik zou die medewerker niet geloven. Ik denk dat je teveel betaalt.

Wat ik heb gevonden over leefstijlwonen, is dat het meer betrokkenheid van bewoners vraagt. Een lagere huur, maar in ruil wel ook wat huishoudelijke taken binnen het pand. Daar kun je je voor inschrijven.
Mijn zoon had zo'n woning in Amsterdam (Heesterveld).
Met een tijdelijk contract ook nog want de flats stonden op de nominatie om gesloopt te worden.

Jamie

Jamie

12-11-2015 om 13:40

Miriam

Nee...! Dat hoor ik graag want ik ben daar dichtbij geboren dus dat hoor ik graag Mijn ouders waren de eerste bewoners overigens in die wijk.

zo hongerig als een schaap

Wij woonden in een gloednieuwe wijk. Om ons heen hadden we langzaam de grasvelden zien veranderen in zandvelden en bebouwing. We hadden nog een zandgrot gemaakt in de berg aan de overkant van de sloot, waar later de basisschool verrees.

Het grasveldje bij ons om de hoek, tegenover onze garage, was onze crossbaan.
We hadden er een blokhut gebouwd. We reden er rond met onze pony.
Ik kreeg er een bloederig ongeluk met mijn fiets.
Het was ons paradijs.

Op een kwade dag verscheen daar het winkelcentrum. Dat vonden we stom.
Maar het had één voordeel: er kwam een kiosk. Een snackbar.
Patat om de hoek, welke prepuber wil dat nou niet?

Mijn ouders waren voor een korte periode in het buitenland. Wij hadden al twee dagen braaf gekookt, maar nu mochten we dan aan de vooravond van hun terugkomst het budget voor friet en kroketten opmaken. Ik moest opschieten zei mijn zus. Ze had honger.

Met het geld in mijn knuist holde ik de straat uit, de hoek om en.. Toen zag ik hem.
Een schaap kwam uit de richting van de basisschool gehold. Over het bruggetje, trippel trippel, dwars over de Bachlaan, tussen de geparkeerde auto's op het winkelpleintje.

Mijn prioriteiten verschoven direct, ik ging hem vangen. Dat was helemaal niet makkelijk, maar na wat worstelen lukte het me het schaap klem te jagen in dat hoekje bij de staande bielzen tussen de kiosk en de winkels.
Hebbes.

Ik klemde hem tussen mijn knieën en hield met aan elke kant een hand zijn wol stevig vast. Elke stap tilde ik hem iets op. Zo kon hij zich niet meer schrap zetten. Langzaam maar zeker naderde schaap en ik, ik puffend hij blatend, ons tuintje. De hoek om, naar de voordeur.
Ik kon niet bij de bel, Ik durfde me niet op te richten. Ik was bang dat hij zou ontsnappen.

Met mijn hoofd bonkte ik als een bok tegen de voordeur. Er klonk enige urgentie uit.
Mijn tweelingzus deed de deur open.
Bléééé sprak schaap nog maar eens.

"Jemig, zo'n honger had ik nou ook weer niet!" zei zus.

In de achtertuin hadden we een tamelijk uitbundig konijnenhok.
Daar ging schaap in. Ik belde de politie en zus ging nu dan maar zelf patat halen om zeker te weten dat het er deze keer wel van zou komen.

De eigenaar wilde eigenlijk niet geloven dat het best uit zichzelf helemaal naar de Bachlaan was gehold.
Maar na een kruisverhoor haalde hij als dank toch een bos vers geplukte rozen van achter zijn rug.
Schaap ging in de achterklep van zijn rode opel kadet.
Dag schaap.

Hortensia

Hortensia

12-11-2015 om 14:25

M Lavell

""Jemig, zo'n honger had ik nou ook weer niet!" zei zus."

"Schaap ging in de achterklep van zijn rode opel kadet."

Ge-wel-dig!!! Ik zie het voor me!

woongedoe

woongedoe

12-11-2015 om 14:56

complot

Nou ja, wie weet is het onderdeel van een heel complot wat ervoor zorgt dat de corporatie geen fatsoenlijke keukens en badkamers hoeft te plaatsen in geliberaliseerde huurwoningen. Zou me niet eens verbazen. Maar, ik ga helemaal niet weg, dus ik kom er niet achter. Verhuizen is pas een optie als de kinderen uit huis gaan. Over een jaar of twaalf. Wanneer mijn huur waarschijnlijk helemaal bizar is. Jakkes. Overigens, de streefhuur is nu 848 euro, dus ik bof nog. Voor een kleine, zeer eenvoudige huurwoning. Dus misschien is dat hele puntenstelsel ook aan een herwaardering toe.

Jamie

Jamie

12-11-2015 om 15:43

Miriam en Hortensia

'Ge-wel-dig!!! Ik zie het voor me!'

Nou, erger nog, ik weet precies waar de bielzen, de sloot en de zandgrot hebben gestaan, dus ik heb echt beeld! Sterker nog mijn basisschool moest daar nog gebouwd worden dus. Mijn vader heeft net nog sigaretten gehaald bij de snackbar zag ik op internetbankieren

Miriam, heb je nog meer? Ik ken alle verhalen al van mijn zus en broer (wonende in het hofje het verst bij jou vandaan) die ook werden aangetrokken tot de nieuwe wijk in wording en toen ze in het zand gingen spelen netjes hun dure schoentjes hadden uitgedaan. Na het spelen waren de arme schapen hun schoenen kwijt en liepen naar huis. Mijn moeder des duivels (schoenen waren in die tijd onbetaalbaar). Gelukkig na een lange zoektocht vond mijn moeder ze: keurig naast elkaar op een stoeptegeltje.

Oja, ik weet nog dat mijn moeder vertelde dat ze met een hele groep kinderen met de auto helemaal om de wijk heen reed naar de oude school. Hele volkswagen vol Toen later de school open was voor inschrijving en het er op leek dat niet eens iedereen kon worden toegelaten werden ze boos op mijn moeder omdat het zo dreigde te zijn dat haar kinderen wel op die school konden en de kinderen van de straten óm die school naar het oude dorp moesten. Ja JIJ gaat helemaal tegen die KLUCHT aan zitten en nu moeten wij onze kinderen verderop gaan brengen

Hortensia

Hortensia

12-11-2015 om 15:49

Jamie

Ik ben er totaal onbekend, en heb al beeld, dan zal het bij jou wel helemaal in full color voor ogen staan

Jamie

Jamie

12-11-2015 om 15:53

Hortensia

Ja, Miriam kan het heel beeldend vertellen. Leuk om zo ook eens een andere kant van iemand te zien. Tot welk jaar heb je daar gewoond Miriam?

rode krullenbol

rode krullenbol

12-11-2015 om 18:18

Tip

Om te bepalen of je woning nog tot de sociale huursector behoort, moet je de kale huur in acht nemen, zonder zaken als servicekosten e.d.

Rode krullenbol

Opgroeien voor galg en rad

tot zomer 1974
Die klucht, die inspireert wel meteen maar ik kan wel aan de gang blijven.
Dat bewaar ik maar weer voor een andere keer.
Is "klucht" een gewoon Nederlands woord eigenlijk?

Overigens vergis ik me in componist.
Het was niet Bach (die lag aan de andere kant bij de boerderij waar ze later zeilboten verkochten).
Het was Beethoven.

Het eerste jaar dat wij er woonden was er geen basisschool inderdaad.
Wij bleven in Amsterdam op school tot de nieuwe school klaar was.

Ergens in de betonnen vloer staat nog een voetafdruk van mij. En van mijn zus. En van mijn broer.
En van....

Tsss, die kinderen toch
Galg en rad mevrouw.

Injel

Injel

12-11-2015 om 19:03

puntenstelsel

'Overigens, de streefhuur is nu 848 euro, dus ik bof nog. Voor een kleine, zeer eenvoudige huurwoning. Dus misschien is dat hele puntenstelsel ook aan een herwaardering toe.'

Misschien woon je op een hele gewilde plek? Want de huurhuizen hier in de wijk, die dus ook iets van 850 mogen kosten, zijn splinternieuwe eengezinswoningen van 135 m2 met tuin, dubbel glas, cv en noem maar op. Energielabel A en zo. Anders vraag ik me af of de puntentelling wel klopt.

woongedoe

woongedoe

12-11-2015 om 19:14

gewilde plek

Ja, een gewilde plek. Goede wijk, grote stad. Loopafstand centrum. Energielabel E. Ik heb de puntentelling nagerekend, die klopt, maar omdat de woning geliberaliseerd is is dat misschien niet meer echt van belang. Ik kreeg 'm er wel bijgeleverd, bij de laatste huurverhoging. Heel keurig en transparant.

Dat kan dus ook nog. Dat je in een gewilde woning woont, die de helft is (in omvang en qua kwaliteit) van woningen op minder gewilde plekken maar wel hetzelfde kost. Daar kun je toch ook werkelijk geen beleid op maken. Zulke woningen zijn dan in afgelegen dorpen voor minima, en in de stad voor enorme veelverdieners als ik. Als ik oud ben ga ik in een dorp wonen. Als ik oud word natuurlijk, de bank gelooft er niet in

Angela67

Angela67

12-11-2015 om 20:27

woongedoe

kun je je niet inschrijven voor je eigen wijk? voor zo'n zelfde woning in je straat? kun je niet 'doelgroep' ofzo worden daarvan? dan profiteer je in ieder geval van lagere huur als het lukt
gr Angela

Jamie

Jamie

12-11-2015 om 20:53

bach en beethoven

Gek maar ik had in mijn hoofd meteen de juiste plek, zijn er wel huizen aan de bachlaan? We hebben dus twee jaar op 500 meter afstand gewoond

Hé nu wil ik die klucht ook en inderdaad dat woord kan ik nergens terug vinden met die betekenis. Wist je dat er een dialectenlijst is? Google op A-K dialect (je weet vast wel voor welk gehucht die K staat). Mijn vader kwam van het 'verre gat'.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-11-2015 om 22:41

Nu maken jullie het wel een beetje herkenbaar

Voor mij dan.

Mijn man heeft in A op school gezeten. Is er al lang weg, want woont nu bij mij
Maar nog steeds familie in de buurt, dus we komen daar nog wel eens.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.