Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Millenia

Millenia

14-10-2009 om 17:03

Miriam

Met geld is het niet alleen zo dat je het soms nodig hebt. Het is ook zo dat je het op een welbepaald tijdstip nodig kunt hebben. Omdat je bijvoorbeeld meubels had besteld en had getekend voor afname op tijdstip x. Of midden in de rotzooi zit van een verbouwing. Of.... Natuurlijk komt het goed op termijn. Maar daar heb je dan niet zo heel veel aan.

Millenia

Millenia

14-10-2009 om 17:04

Miriam 2

"Sterker nog: als het erop aankomt, dan regelt de overheid een overname het liefst in de nacht van een weekend, zodat de meeste mensen niet meer bij hun geld kunnen." Juist! Een bankrun is het laatste dat ze willen. Vandaar. Vandaar ook dat dhr Lakeman wel heel erg wild was .

Millennia

Zie verhaal van Miriam - gebaseerd op wat ik zie en lees, denk ik dat ook zonder die run de bank binnen de kortste keren zou zijn omgevallen. Er was gewoon niet zoveel geld. Met het voorkomen van de bankrun probeerden ze gewoon nog zoveel mogelijk geld in de boedel te houden, zodat er nog iets van de kip te plukken zou vallen.

Tirza G.

Tirza G.

14-10-2009 om 18:27

Wat overigens wel fijn is

is dat we nu ook verlost zijn van een heleboel ergerlijke TVspotjes over lenen. Hoera.

Tirza

reina

reina

14-10-2009 om 19:24

Maar millenia

"Dan degenen die leunden op een doodnormale spaarrekening (dus niet meer dan 100.000 euri) voor het betalen van meubels, aannemers en andere grotere sommen. Ook zij hebben nu het nakijken." Maar Millenia, ik dacht dat dat wel gedekt is? of begrijp ik je verkeerd?

reina

reina

14-10-2009 om 19:26

O, sorry

Ik lees dat je al antwoord gaf, als je het inderdaad op korte termijn nodig hebt heb je ook een probleem bij een gewone spaarrekening, da's waar.

Fijnzo

Fijnzo

14-10-2009 om 22:33

Provisie

Acht uur journaal gezien?
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/10/14/141009_afm_brief.html
Provisies van tachtig procent op de verkoop van koopsompolissen zijn eerder regel dan uitzondering. DSB-Bank is dus zeker niet de enige financiële instelling met dergelijke winsten. Dat blijkt uit een onderzoek van de AFM, de toezichthouder op de financiële markten.
En meer van dat soort fraais.

Tirza!

heerlijk wat ben je toch lekker scherp, ja inderdaad, al die vreselijke spotjes !

reina

reina

15-10-2009 om 07:03

Fijnzo

Ja, inderdaad, DSB krijgt nu alle kritiek over zich heen, maar ze zijn dus bij lange na niet de enige die zich met deze praktijken bezig houdt! Er gaat een nieuwe beerput open, verwacht ik.

Gemiddelde rond 42 procent

Ja, die producten (en provisies) komen ook elders voor. Ik denk dat er tussenpersonen zijn bij wie dat eerder regel dan uitzondering is. DSB is van oorsprong ook een tussenpersoon en sinds 4 jaar pas een bank.
Maar je moet wel de verschillende soorten koopsompolis uit elkaar houden. De problemen bij DSB hangen vooral samen met koopsompolissen bij hypotheken. Zo kan dit best waar zijn; "Provisies van tachtig procent op de verkoop van koopsompolissen zijn eerder regel dan uitzondering." maar draait het in dit geval hierom; "Ook bij verzekeringen van hypotheken "loopt de provisie op tot 71 procent van de koopsom. Het gemiddelde ligt rond 42 procent". "
De werkwijze van DSB rond hypotheekkoopsommen is dus wel degelijk uitzonderlijk.
Groet,
Miriam Lavell

Millennia

Ik moet mijn reactie van gisteren wat nuanceren. Had ik het nog over twee dagen, volgens Pieter Lakeman zelf heeft hij het omvallen "enkele weken, hooguit twee maanden" versneld. Maar dan nog - DSB zou überhaupt zijn omgevallen, daar is vrijwel iedereen het over eens. Een claim bij Pieter Lakeman persoonlijk of bij Hypotheekleed neerleggen is naar mijn idee jammer van de energie en het geld, want zonder hem zou deze situatie over een paar weken toch zijn opgetreden met dezelfde gevolgen.

MariaV

MariaV

15-10-2009 om 10:22

Wat er niet gezegd mag worden: hele banksector beeft

Miriam schreef: "Ik vind het wel opvallend dat niemand valt over die code. DNB en Bos hebben opnieuw geprobeerd om een bank in de nachtelijke uren van het weekend te laten vallen. Dat is expres. Om te voorkomen dat iedereen zijn geld weghaalt."
Dat kan een reden zijn, maar mijn theorie is dat het nog veel groter is. In NOVA hoorde ik gisteren De Nederlandsche Bank (DN DSB verboden heeft de deal met de vereniging van gedupeerden te ondertekenen. Een deal die DSB had kunnen redden. Waarom? Alle partijen waren het eens over de deal, zelfs de ombudsman voor de financiële markten! Omdat de deal zou voor de hele banksector gaan gelden. Prachtig, denk je als consument. Maar de deal zou DSB tussen de 23 en 85 miljoen euro over een periode van tien jaar gaan kosten. En wat niet gezegd mag worden is dat de andere banken ook 50% hypotheken met een (vaak flink) hogere waarde dan de waarde van het onderpand hebben verkocht. Plus allerlei aanhangende verzekeringen met idiote provisies. Consumentenbond zei vandaag dat 80% (!!) van de polissen in Nederland als woekerpolis geldt. Nog iets wat niet gezegd mag worden. Jij en ik hebben vast ook van die polissen! Als alle banken voor dergelijke kosten komen te staan, kunnen ze die dan wel opbrengen?
Banken hebben een faciliteit, een soort van "noodpot", bij DNB, zodat ze in tijden van krapte (nu dus) voldoende liquiditeit hebben. Nu bleek dat DNB de waarde van het onderpand van DSB voor die noodpot (al die verhypothekeerde huizen) vorige week ineens 60% lager dan voorheen raamde. Hij was 1,1 miljard euro, daar ging zomaar 800 miljoen euro van af! Ze noemden het een haircut, maar volgens mij bleven alleen de onderbenen over. Daarom kon DSB ineens over veel minder DNB-geld dan voorheen beschikken, wat een flinke duw richting faillissement was, met al die mensen die hun geld terug wilden.
Maar als alle huizen van DSB ineens veel minder waard zijn geworden, dan zijn de huizen die andere banken als onderpand hebben net zo goed minder waard geworden. De huizenprijzen zijn flink gezakt en er staan historisch veel huizen te koop. Nog iets wat niet hardop gegd mag worden. Wat zijn de implicaties daarvan?? Andere banken die veel hypotheken hebben (Rabo bijvoorbeeld) zouden wel eens in hetzelfde gat kunnen vallen. Ze zijn gewoon doodsbang dat er meer banken gaan vallen. En dat mag zeker niet gezegd worden. Daarom mocht DSB die overeenkomst niet tekenen. En ik denk dat DSB daarom nu (vrijwel) failliet is.
Maria

Precies reina

"Er gaat een nieuwe beerput open, verwacht ik"

En dat is alleen maar goed denk ik.

Geen dsb deal

Precies Maria. De DNB bank wilde niet, want de deal was geen DSB deal (wij erkennen fouten bij die en die gevallen en die betalen we), maar gebaseerd op een mening over hypotheken die veel breder toepasbaar was dan op DSB alleen.
Ik denk (gok) dat de weigering van DNB overigens nog een beetje anders ligt. DNB is niet bevoegd om zomaar het ondertekenen van zo'n overeenkomst te beletten. Maar DNB had 1,8 miljard aan DSB geleend. Ik denk dat er met die lening geschermd is. Er is in ieder geval (feit) al 800.000 miljoen van die lening teruggetrokken. Ik denk dat DNB heeft gezegd dat alles teruggetrokken zou worden als de overeenkomst getekend zou worden.
Ik kan hierachter wel een redenatie bedenken. DSB sluit bewust hypotheken die voor de crisis al ver boven de waarde van de huizen uitstijgen. Dan komt er een regeling die coulance biedt in alle gevallen dat er betalingsproblemen zijn en de hypotheek boven de waarde van het huis uitstijgt. Die coulance wordt betaald met de lening van DNB.
En zo is DNB ineens medeplichtig aan de regeling en een waarborg geworden voor alle vergelijkbare gevallen bij alle banken. Dat zijn er veel juist omdat de omschrijving van de regelingen zich in algemeenheden houdt en niet gaat over het erkennen van eigen DSB schuld in bepaalde gevallen.
Dat kan natuurlijk niet.
Groet,
Miriam Lavell

Fijnzo

indd, dat zei ik al, bij andere banken gebeurt het zelfde, zij het op een kleinere schaal.

Nou snap ik alleen niet hoe je mensen stelselmatig een poot kan uitdraaien, dat je daar op kickt en grapjes om maakt met je dito foute collega's "heb je die sukkels gezien, en ze hebben mij nog bedankt ook !"

Ik snap niet dat die lui bij het ontvangen van het salaris met bonussen (verdient ten koste van die mensen die door jou straks in de ellende zitten) zich niet kapot schamen.

Ja ik weet ook wel dat de halve wereld narigheid is maar ik blij mij er telkens over verbazen, liegen en bedriegen bah !

Tinus_p

Tinus_p

15-10-2009 om 10:54

Aanvulling miriam

Miriam:
"Ik kan hierachter wel een redenatie bedenken. DSB sluit bewust hypotheken die voor de crisis al ver boven de waarde van de huizen uitstijgen. Dan komt er een regeling die coulance biedt in alle gevallen dat er betalingsproblemen zijn en de hypotheek boven de waarde van het huis uitstijgt. Die coulance wordt betaald met de lening van DNB."
Ik heb begrepen dat daar idd ruwweg het probleem zat, hoewel het niet om de lening ging, maar om de balans van DSB. Als DSB had getekend, zou DSB te weinig geld overhouden om te voldoen aan de eisen die DNB stelt aan de balans en de solvabiliteit van een bank. Ondertussen lagen die claims er wel, en blijven die claims kansrijk. Daarmee was DSB 'technisch failliet'.

En ligt het nu aan mij of zitten er

bij pauw & witteman en andere programma's vooral medewerkers die op mij wat minder geinformeerd zijn ? Van die eenvoudige mensen die met een dsb shirt aan daar in beeld gaan zitten, verdrietig omdat ze vinden dat er iets is afgenomen waar ze als team hard voor hebben gewerkt, super naief, slecht geinformeerd ?

Bijvoorbeeld ook die voorzitter gisteren (die wat dikke mevrouw) die geen enkele zelfkritiek had, die alleen maar kon afgeven op de overheid en lakeman.

beetje sekte achtig, is die Scheringa dan zo'n geweldige bespeler ? Hebben mensen die daar gewerkt hebben echt zelf niet door gehad wat voor vieze tent ze draaiende hielden ?

Tinus_p

Tinus_p

15-10-2009 om 10:59

Dsb gejankbek

Fijnzo:
'Provisies van tachtig procent op de verkoop van koopsompolissen zijn eerder regel dan uitzondering. DSB-Bank is dus zeker niet de enige financiële instelling met dergelijke winsten. Dat blijkt uit een onderzoek van de AFM, de toezichthouder op de financiële markten."
Elders op Inet werden dit soort praatjes al omschreven als 'DSB-gejankbek'. Duh, alle banken doen dingen die niet horen, net zoals alle automobilisten weleens te hard rijden. Maar DSB ging veel verder dan dat, en het probleem is niet alleen de hoge provisies, maar het hele plaatje van koppelverkoop van koopsompolissnem, verstrekken te hoge hypiotheken, etc etc etc.
Bovendien was DSB niet alleen bezig met oplichterij (dat is het terrein van de AFM) maar was DSB ook in feite failliet (en dat is zaak voor DN. Er was niet genoeg geld als alle terechte claims werden toegekend. Nu hebben DNB (met hulp van Lakeman) DSB laten ploffen; anders had Scheringa nog een tijdje gerekt en de boedel geplunderd voordat de boel was geploft, en waren de 2000 werknemers ook op straat gekomen.

Tinus_p

Tinus_p

15-10-2009 om 11:00

Manda

Manda:
"beetje sekte achtig, is die Scheringa dan zo'n geweldige bespeler ? Hebben mensen die daar gewerkt hebben echt zelf niet door gehad wat voor vieze tent ze draaiende hielden ?"
1. Cognitieve Dissonantie
2. Diens brood men eet......

Toch wel blij met lakeman

Ook al vind ik het een beetje een oude gek maar wij zijn persoonlijk wel blij met zijn oproep. Ik hoorde het die ochtend bij Goedemorgen Nederland en heb echtgenoot verzocht het spaargeld dat we bij DSB hadden staan (we hebben het verspreid staan) over te hevelen naar de spaarrekening van de ING. Manlief sputterde nog even want we kregen 5.1 % rente bij DSB en dat gaf de ING bij lange na niet maar heeft het toch gedaan. Meestal luistert hij niet naar mij als het om financiele zaken gaat maar hij is o zo blij dat hij het dit keer wel heeft gedaan Kan me voorstellen dat er veel mensen erg zuur zijn over de actie van Lakeman maar ons geld had anders nu bevroren gestaan en hoewel we het via het garantiefonds wel terug hadden gekregen, zit je natuurlijk echt niet wachten op het gedoe wat je daar van hebt.

Uitstel

Wat sneu voor de DSB klanten dat er nu weer uitstel is. Hoe langer dit gedoe bij de rechters duurt, hoe langer het duurt voordat mensen weer bij hun geld kunnen en hoe meer lijken er uit de kast komen rollen.
Groet,
Miriam Lavell

Sancy

Sancy

15-10-2009 om 13:42

Miriam

"hoe meer lijken er uit de kast komen rollen."
Jah. Net als geld moeten die lijken ook maar rollen.

Fijnzo

Fijnzo

15-10-2009 om 20:04

Manda

Bij de DSB werkte zo'n 2000 man. En die waren alle tweeduizend fulltime bezig met het beramen van nieuwe pootuitdraai-strategieen. We werkten zelfs graag over om nog maar wat extra polissen door domme strotten te duwen. En zie ons nu een vette bonus met bijhorende brede grijns. Dat we op straat staan: ach, ons eigen verdiende loon toch! Fijnzo en bedankt NOT

Tja fijnzo

Natuurlijk is het niet alleen maar zwart/wit, niets is altijd alleen maar slecht, je had het er blijkbaar erg naar je zin. Ik snap (nogmaals) niet waar het gebrek van de dsb medewerkers aan zelfkritiek op stoelt. Ook al werktte je alleen maar in de postkamer of gaf je de planten water als baan (daar in dat monsterlijk lelijke pand), dan nog moet je het geweten hebben dat er een naar luchtje te ruiken was.

De geruchten gingen al jaren over de foute manier waarop de dsb met consumenten om ging en nee ze zijn niet de enige maar wel de ergste, of misschien wist je het wel maar nam je de rottigheid op de koop erbij. Dat laatste daar moet je je bewust van zijn geweest, de klanten van dsb waren dat veel al niet.

Er zijn echt heel veel mensen vreselijk belazerd door dsb en als jouw enige argument dan is dat anderen het ook doen dan ja, dan is het niet zo gek dat je nu verongelijkt reageert.

Fijnzo

je distantieert jezelf helemaal niet van de DSB medewerkers die door hun toedoen de bank om zeep hebben geholpen en alle zaken fout hebben bestuurd.

En dat valt mij op, dat geen enkel van de dsb mensen die ik in de media langs heb horen komen dat doen. Je bent niet gedwongen om daar te werken, je bent ook niet gedwongen om er te blijven.

Marith

waarom vind je lakeman een oude gek ?

Fijnzo

Fijnzo

15-10-2009 om 22:35

Manda

Je begrijpt me verkeerd. De link naar het acht uur journaal gaf ik niet als argument om het handelen van dsb goed te praten. Ik gaf 'm om dat het mij oprecht verbaasde. Was ik het vertrouwen in de bankwereld na het debacle deze week bij dsb behoorlijk kwijt, dan was dit bericht in het acht uur journaal voor mij een extra duw, nog meer niet fraais bij nog meer bankinstellingen.
Noem mij naief of dom maar verwijt mij niet dat veel mensen belazerd zijn. Daar heb ik en met mij meer van 2000 part nog deel aan gehad.

Fijnzo

even een vraag die je wellicht niet wil beantwoorden, geeft ook niet hoor.

Maar waarom ben je daar gaan werken of ben je daar gebleven ?

IK vermijt jou niet persoonlijk dat mensen belazerd zijn, ik vind wel dat dsb medewerkers in de pers zich heel eenzijdig opstellen en dat doe jij in mijn ogen ook, alsof je niets geweten hebt en dit opeens zomaar jou is overkomen.

Fijnzo

Fijnzo

15-10-2009 om 23:00

Manda

Ik ben daar gaan werken (en daar gebleven) omdat men mij een baan aanbood. Zo simpel. Een baan, misschien niet helemaal geweldig maar gezien mijn persoonlijke situatie (die ik hier niet ga vertellen) wel helemaal geweldig. En het voelt inderdaad alsof het mij zomaar overkomt. Ik heb de kritiek de afgelopen jaren heus wel gehoord maar ook de tegengeluiden en het zoeken naar oplossingen, oke zal best enorm naief zijn. Wat ik wel snap is dat ik mijn baan kwijt ben, dat ik daar mega van baal en dat ik wellicht iets te zwart/wit jouw postings gelezen heb want 't voelde alsof je mij persoonlijk allerlei wandaden verweet.

Miepje

Miepje

16-10-2009 om 09:36

Sekte van scheringa

"beetje sekte achtig, is die Scheringa dan zo\'n geweldige bespeler ? Hebben mensen die daar gewerkt hebben echt zelf niet door gehad wat voor vieze tent ze draaiende hielden?"

Veel mensen bij DSB geloven nog steeds in de praatjes van Scheringa. Degenen die dat niet doen houden hun mond. Wie kritiek uitte op de organisatie werd er uitgewerkt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.