Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Einde van de lockdown


Ik ben ook niet tegen een derde prik, Angela volgens mij ook niet

Pief schreef op 04-08-2021 om 16:10:

Ja eens dat we die inspanning moeten doen voor de mensen wereldwijd die willen, maar we kunnen mensen in Tsjaad, Malawi, Rusland, etc niet dwingen natuurlijk. En de regering moet ook maar net willen. Genoeg leiders die niet in corona 'geloven'. In Suriname was de Nederlandse hulp dan wel weer een succes.

Het virus uitroeien is een utopie. Onszelf goed beschermen blijft het devies. Dus in die zin kan ik de derde prik voor kwetsbare mensen heel goed begrijpen. Dan kunnen we hier in Nederland ons leven weer leiden terwijl we andere landen helpen. Het is niet of of, maar en en.

Overheid kunnen gewoon vaccins doneren via het opgezette programma, daar hoef je niet moeilijk voor te doen. Dus niet eerst de luxe derde ronde geven aan je eigen land. Je terechte constatering 'ze willen niet allemaal': dat hoeven wij als NL niet op te lossen. Stuur gewoon de afgesproken vaccins. Daar moet het mee beginnen. Anders krijg je weer die luxe argumenten als  'het heeft geen zin dat ik stop met vliegen als mijn buurman niet ook stopt'. Als laatste vind ik dat de term 'het virus uitroeien' niet gebruikt moet worden.  Dat gebeurt min of meer vanzelf als je goed vaccineert. Als je uitroeien gebruikt gaan mensen denken dat dat het doel is en dat is niet nodig.

Gr Angela

VS nemen voortouw in donatie van coronavaccins aan arme landen en staan 500 miljoen doses af

https://www.volkskrant.nl/a-b150cd6ea
Usa heeft tot nu 100 miljoen gedoneerd, 
China 24 miljoen , Europa nog geen 8 miljoen. WHO zegt 11 miljard nodig voor hele wereld 70% gevaccineerd.

Gr Angela

Tango

Tango

04-08-2021 om 17:47 Topicstarter

EmmaT schreef op 04-08-2021 om 12:04:

Ik denk dat het testen voor toegang nog wel even gaat duren. Zolang de vaccinatiegraad te laag is vind ik het logisch. Het zal hier een hoop gedoe gaan geven met wetswijzigingen, nog meer dan toen met de avondklok.
Ik maak me meer zorgen over nieuwe varianten die wereldwijd (en ook hier dus) een kans krijgen omdat de vaccinatiegraad op wereldniveau veel te laag is. Wat als de vaccins daar straks niet meer tegen bestand zijn? Je kunt hier dan vaccineren wat je wil, maar door de achterdeur komt er toch weer een nieuwe variant binnen.
Voor hier en nu: een vaccinatie- of testbewijs lijkt voor het (hoger) onderwijs de enige uitweg op dit moment als je het mij vraagt. Onderwijs op 1,5 meter werkt niet.
Maar dan alleen als het testen wél werkt. Ik snap nog steeds niet waarom er dan niet strenger wordt toegezien en waarom je überbaupt screenshots kunt maken van qr-codes.

Ik hoop toch echt dat het testen voor toegang eraf gaat. En anders ga ik mijn kaartjes voor de Nederlands elftal in september maar weer verkopen, want ik vrees dat we daar dan ook voor moeten testen. Mijn zoon wil dat dus echt niet. 

Tango schreef op 04-08-2021 om 17:47:

[..]

Ik hoop toch echt dat het testen voor toegang eraf gaat. En anders ga ik mijn kaartjes voor de Nederlands elftal in september maar weer verkopen, want ik vrees dat we daar dan ook voor moeten testen. Mijn zoon wil dat dus echt niet.

Is hij nog niet gevaccineerd?

Ik zag daarnet, ik dacht in de RTL app dat deskundigen adviseren om ook volledig gevaccineerden voor toegang te testen, omdat zij ook het virus over kunnen dragen. Tja, dan is het de vraag: wil je de viruscirculatie zo laag mogelijk houden of de belasting van de zorg? In het laatste geval is het de vraag of testen voor toegang van iedereen noodzakelijk is, want als straks 85% gevaccineerd is in NL dan raakt de zorg niet overbelast door uitbraken.

Tango

Tango

04-08-2021 om 20:08 Topicstarter

Pief schreef op 04-08-2021 om 17:57:

[..]

Is hij nog niet gevaccineerd?

Ja zeker! Juist om die reden. De tweede vaccinatie is ook ruim op tijd voor die wedstrijd. Maar als we dan dus alsnog moeten testen word ik daar dus niet blij van en hij al helemaal niet. 

Tango schreef op 04-08-2021 om 20:08:

[..]

Ja zeker! Juist om die reden. De tweede vaccinatie is ook ruim op tijd voor die wedstrijd. Maar als we dan dus alsnog moeten testen word ik daar dus niet blij van en hij al helemaal niet.

Ik denk dat half Nederland zich enorm belazerd voelt als gevaccineerden ook moeten testen voor toegang. Ik kan me haast niet voorstellen dat het kabinet daartoe besluit.

Met wat uitleg voelt men zich juist verantwoordelijk Pief, je moet niet zo projecteren.... het heeft toch geen zin om feiten te ontkennen?
gr Angela

Vandaag in Trouw: VWS heeft (zonder aanbesteding) 354 miljoen euro uitgegeven aan sneltesten. Daarvoor zijn 38 miljoen sneltesten (antigeentesten) gekocht. 6 miljoen zijn ervan gebruikt. 32 miljoen liggen nog op de planken. Er zit een houdbaarheidsdatum op. Inmiddels lijkt de prijs wel te zakken.
Het ministerie van infrastructuur en waterstaat wil sneltesten voor reizen. Die gaan ze nu inkopen, want ze mogen de sneltesten van VWS niet overnemen, omdat VWS die wil bewaren.
De verwachting is dat sneltesten voor toegang nu niet meer zoveel gebruikt zullen worden, omdat de evenementen zeer beperkt zijn. Wellicht worden die antigeentesten gebruikt voor onderwijs, maar dat is niet zo waarschijnlijk, omdat in het onderwijs als zelftesten beschikbaar zijn.
Dus ja, er zal zeker een argument worden gevonden om antigeentesten noodzakelijk te maken. Er moeten nog 32 miljoen testen verwerkt worden in een korte tijd.

Tsjor

Angela1967 schreef op 04-08-2021 om 22:43:

Met wat uitleg voelt men zich juist verantwoordelijk Pief, je moet niet zo projecteren.... het heeft toch geen zin om feiten te ontkennen?
gr Angela

Welke feiten ontken ik dan? Gevaccineerden raken vijftig tot 60 procent minder besmet en hebben dan ook nog eens minder kans om het virus over te dragen. In virusoverdracht is er dus een heel groot verschil tussen gevaccineerden en ongevaccineerden. Dat alleen al is reden genoeg om gevaccineerden niet te laten testen. Bovendien komen gevaccineerden, zeker onder de zestig, niet in het ziekenhuis. De meeste mensen die naar evenementen gaan zijn ver onder de zestig. Dus ook in die zin zijn gevaccineerden veilig. Beide onderzoeken zijn gisteren gespresenteerd.

Verder is continu aangegeven dat je met een vaccin alles weer kan. Jongeren hebben nauwelijks reden om zich te vaccineren voor hun gezondheid (onder de dertig), die nemen een vaccin voor de kwetsbaren en omdat ze alles weer open willen. Willen uitgaan,  naar school en op vakantie zonder gedoe. Dat is ook telkens expliciet beloofd. Heel veel jonge mensen moeten hun tweede prik nog krijgen, heel veel pubers nog de eerste. Het zou heel dom zijn om nu de vaccinatiebereidheid onder jonge mensen in gevaar te brengen door aan te kondigen dat gevaccineerden toch moeten testen. Testen haalt ons niet uit deze crisis, vaccinatie wel. 

Er wordt schandalig gesjoemeld met sneltesten en qr-codes. Maar wat Tsjor zegt, ze moeten wel op natuurlijk. Je wordt er cynisch van. En ik denk ook dat de pleuris uitbreekt (over ziektes gesproken) als je gevaccineerden wil verplichten te testen. Dan moet je wel een heel goed verhaal hebben en dat is er niet. 

Tango schreef op 04-08-2021 om 20:08:

[..]

Ja zeker! Juist om die reden. De tweede vaccinatie is ook ruim op tijd voor die wedstrijd. Maar als we dan dus alsnog moeten testen word ik daar dus niet blij van en hij al helemaal niet.

In de kamerbrief van Hugo de Jonge staat dat testen voor toegang voor gevaccineerden juridisch niet mag, zie ik net. 

EmmaT schreef op 05-08-2021 om 09:32:

Er wordt schandalig gesjoemeld met sneltesten en qr-codes. Maar wat Tsjor zegt, ze moeten wel op natuurlijk. Je wordt er cynisch van. En ik denk ook dat de pleuris uitbreekt (over ziektes gesproken) als je gevaccineerden wil verplichten te testen. Dan moet je wel een heel goed verhaal hebben en dat is er niet.

Twee GGD's hebben onderzoek gedaan naar twee grote uitbraken en daar was de conclusie dat er niet op grote schaal is gesjoemeld, maar dat het toelaten van niet volledig gevaccineerden (1 prik en dan meteen toegang), de onbetrouwbaarheid van sneltesten en de lange tijd tussen testen en evenement de oorzaak is geweest van die uitbraken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.