Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Sjillie

Sjillie

04-01-2009 om 11:44

Elpee

Vanmorgen met de kinderen (zoon 6 en dochter 4) naar grammafoonplaten van hubbie en mij geluisterd. Kinderen wisten niet wat ze overkwam!!!

Met grote ogen keken ze naar die zwarte ronde gevallen en toen daar ook nog eens muziek uit kwam wisten ze niet hoe ze het hadden, maar het grootste ongeloof kwam toen we de plaat omdraaiden en ze op de achterkant ook nog muziek hoorden!!! Hahahahaha

Daarna nog cassettebandjes gedraaid, kids hebben 5 minuten naar het beeld gezocht (dachten dat het kleine videobandjes waren.)

Gr Sjillie


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

04-01-2009 om 12:02

Fototoestel

Ik zie het zo voor me! Doet me denken aan mijn dochter, die na het maken van een foto altijd even op het schermpje wil kijken hoe ie geworden is. Dat wilde ze ook toen mijn broer eens met een ouderwetse spiegelreflexcamera foto´s aan het maken was. Of die keer dat we samen winkeltje speelden en ze zei dat ik was vergeten te scannen.

kaaskopje

kaaskopje

04-01-2009 om 14:06

Oh wat grappig!

Mijn dochter heeft wel eens een lp mee naar school genomen. Volgens mij was het al bijzonder dat ze er een kón laten zien.
Wij hebben alles nog, maar geen goed functionerende draaitafel meer. Er is iets mis met de snaren geloof ik. Manlief ziet het wel zitten om zo'n draaitafel aan te schaffen die je op de computer kunt aansluiten. Maar als daarmee de (500-600)lp's ook weer terug moeten naar de huiskamer heb ik er wel moeite mee.

Scannen

Zelfs de speelgoedkassa's die je tegenwoordig kunt kopen zijn uitgerust met "scanners".

Ik heb eens gelezen van een kindje dat zei "papa (of mama, weet ik niet meer) is euro's verdienen" ipv centjes verdienen. Zo'n onzin, we hebben nu toch ook gewoon centen, al staat er dan een eurotekentje op.

Mijn schoonmoeder had laatst ook een gewone camera bij zich ipv een digitale en we moesten de kinderen ook steeds uitleggen dat je op die camera niet de foto's kon bekijken.

Kaaskopje

Draaitafels zijn wel weer te krijgen hoor. Wij hebben hem gewoon aangesloten in het audiomeubel staan en draaien ook nog geregeld platen. De kinders kijken er dan ook niet meer van op, maar vragen: "en mag nu Suske en Wiske en de IJzeren Schelvis aan?"

Lietje

Lietje

04-01-2009 om 16:18

Dia's

Ik heb toevallig vanmiddag m'n oude diaprojector gebruikt. Zoon van 12 vond het een vreselijk coole machine.
groet Lietje

Tihama

Tihama

04-01-2009 om 16:32

Grote cd's

Hier is de draaitafel nog gewoonin gebruik. Dochter noemt LP's ook grote CD's

Tihama

Maylise

Maylise

04-01-2009 om 16:58

Ook nog pickup

Ik heb nog een oude draagbare pickup die het gewoon doet. Geen grote collectie platen echter meer. Die zijn in de loop der jaren verdwenen door diverse verhuizingen en andere gebeurtenissen. Veel nut heeft het ding dus niet meer. Uit nostaligische reden is het natuurlijk wel leuk.

Kaaskopje

Kringloop al geprobeerd? Of is je man een kritische hifi-fan? Maar ze zijn inderdaad ook nog gewoon nieuw te koop (maar dat moet je 'm misschien maar niet laten weten, eigenlijk...)

Groeten,

Temet

wimb

wimb

04-01-2009 om 19:56

Platenspeler

Een paar weken geleden heb ik een ELTA Platenspeler 2970 met tuner gekocht voor CHF 85.-- (~50 euro) Hiermee kun je de platen omzetten naar MP3 - of op een USB stick of op een SD Card. Hier de fabrikant:
http://www.elta-abas.de/elta.php?site=produkte_detail&code=2970&cat=(520,84,0)
en een winkel in Nederland:
http://www.hennyreimerink.nl/PLATENPELERS.htm
Model 2970 staat bijna onderaan.
Ik heb het niet voor mijzelf gekocht, want na mijn scheiding had ik opeens geen LP,'s meer. Weggegeven een een vriendin die een gigantische hoeveelheid LP's heeft.
Zelf zoek ik nog een Dia scanner om nu eindelijk eens een paar duizend dia's op de PC te zetten.
wimb

Telefoon

Toevallig keek ik met mijn kinderen vanmiddag een filmpje van Pingu (animatiefilmpjes met klei-pinguins) en daarin ging op een zeker moment de telefoon. Het ding hing aan de muur en had een vaste hoorn met krulsnoer en een draaischijf. Ik realiseerde me toen dat mijn kinderen (bijna 2 en 4) zo'n ding nog nooit in het echt hadden gezien!

Julie

Julie

04-01-2009 om 21:47

Een horloge dat je moet ópwinden?

dat geloof ik niet, zei een kind van tien laatst tegen mij. Ik was even verbaasd, maar daarna kon ik het me ook wel weer voorstellen.

Tink

Tink

04-01-2009 om 22:37

Ja die telefoon

Mijn kinderen vinden het speelgoedtelefoontje dat hun babyzusje onlangs kreeg, ook maar een raar ding. Inderdaad met snoer en draaischijf!

Een horloge dat je moet opwinden vinden ze niet zo raar, ik draag er zelf een. En de wekker die ze op hun kamer hebben moet je ook gewoon opdraaien. (Wat wij dan weer 9 van de 10 keer vergeten, gewend als we zijn aan dingen met een snoer of batterijen... )

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2009 om 01:02

Ja precies

Zo een waar Wimb het over heeft dat zou wel wat voor ons zijn, maar dan moet manlief wel steeds heen en weer naar zolder voor de platen. Ik wil ze echt niet meer in de huiskamer. Hij is overigens helemaal niet Hi-tech. Hij houdt van het geknasper op langspeelplaten en vindt cd's eigenlijk sfeerloze dingen.

Bastet

Bastet

05-01-2009 om 07:50

Lp's

LP's staan hier in de kamer,want,schrik niet,ik draai ze nog.Zelfs bij mediamarkt zijn weer lp's te koop!
Bastet

Rembrand

Rembrand

05-01-2009 om 08:57

Tv zonder afstandbediening.

We gaan erg OT, maar toen ik onlangs vertelde tegen de jongens dat wij vroeger naar de tv moesten lopen om hem op een ander net te zetten kwamen ze niet meer bij van de lach.
M.

Draaitelefoon

op de gymvereniging hebben ze nog een ouderwetse telefoon mét draaischijf. ónhandig joh! het duurt minstens 3 jaar voordat nieuwe kinderen snappen hoe ze ermee moeten draaien. scheelt een boel in de telefoonrekening van de vereniging. de wat oudere kinderen snappen het principe ondertussen...vooral het doordraaien tot het einde leidt tot veel onbegrip. dan begrijpen ze dat ze moeten draaien en draaien ze maar een klein eindje...tsja dan werkt het dus niet. het is een actractie op zich...en dan de verbaasde blikken en vragen als: "maar waarom belden jullie dan niet met toetsen? " ze kunnen zich er écht niks bij voorstellen.
oudste snapt ook voor geen meter hoe ik in hemelsnaam naar school durfde te fietsen (zelfde aftand als zij ongeveer) in het donker zónder telefoon en heeft al talloze keren uitleg gevraagd....vraagt ze b.v.: "en wat deed je dan als je band lek was?" en dan mijn uitleg dat we ergens aanbelden en vroegen of we 'm mochten plakken aldaar of vroegen of we naar huis mochten bellen óf we gingen lopen/cq bij iemand achterop....daar snapt ze écht niks van. nu bellen ze gewoon naar huis en anders 1 van de andere ouders en vragen of ze opgehaald kunnen worden, ik sta daar en daar....
groeten albana

Geen geld uit de muur of pin betalingen

dat vinden mijn kids zo raar.Ik kan het me zelf ook haast niet meer voorstellen hoor!
waar haalde je dan je geld?????

Petra-

Petra-

05-01-2009 om 16:09

Bij opa

staat een hele rare computer, die heeft geen beeldscherm?
Klopt, dat is een typemachine

Julia64

Julia64

05-01-2009 om 16:39

Branca

"waar haalde je dan je geld?????"

Nou, gewoon, bij de bank, aan het loket, tijdens openingsuren...)

Ik weet het nog wel hoor, moest je een formuliertje invullen met het bedrag wat je op wilde nemen, dan werd er gekeken op een lijst of je genoeg saldo had, er werd met de hand (!) bijgeschreven hoeveel je op kwam nemen, en er werd ook altijd gevraagd "hoe wilt u het hebben?", haha.
En je moest dus op vrijdag altijd zorgen dat je genoeg geld in huis had, anders zat je in het weekend mooi zonder!
Onvoorstelbaar allemaal nu he, en toch, hoe lang geleden zal het zijn, een jaar of 20? Ik ben nu 44 en kan me herinneren dat ik begin 20 was toen het zo ging als ik net schreef... zucht, ik word oud...

groet
Julia

Julia64

Julia64

05-01-2009 om 16:41

Oja en

girobetaalkaarten en eurocheques! Handig in winkels ipv cash geld.
Of om uit te schrijven (verzilveren, bij V&D kon dat bij de klantenservice) als je eigenlijk geen geld meer op je rekening had...

groet
Julia

Oja julia

nu jij het zo zegt weet ik het ook wel weer (ik ben 36)
echt ouderwets he!

Dino's

Toen ik vanavond tegen de kinderen vertelde dat de tv vroeger zwart/wit was en geen afstandbediening had zei de middelste heel serieus: mam, toen jij geboren was waren er toen ook dino's? Ik ben 42 dus.

Kiki

Kiki

05-01-2009 om 20:15

Sorry savon

whahahaha, ik verslikte me bijne in mijn koffie.

Ik heb ook wel eens zoiets gehad, met een oppasje.

Vroeger moesten mensen naar school lopen he, heel ver op klompen. Toen werden ze nog net met de auto gebracht.
Ik zei dat dat klopt
Toen keek hij me meewarig aan en zei, dan ben je nu zeker wel blij dat je niet meer zo ver hoeft te lopen

uhm Ik ben 26, toen hij het zei nog jonger.

Kiki

Kiki

05-01-2009 om 20:16

Of mijn broertje laatst, die is 11

Kiki, Pakte de meester ook jouw telefoon af als hij afging in de klas.

Uhm ... Die hadden we toen nog niet

Die blik in zijn ogen, ik voelde me acuut oud

Kiki

Kiki

05-01-2009 om 20:17

Guttegut

Ik tik te snel
Ik bedoelde natuurlijk NIET met de auto gebracht

Fraz

Fraz

05-01-2009 om 21:46

Enne

als je op vakantie ging nam je travellers cheques mee en giro betaalkaarten (kon je een uur in de rij staan bij het postkantoor). En wat een gedoe met die type machines. Als je dan een fout had gemaakt kon je gaan knoeien met een soort tipp ex velletje maar echt mooi werd dat niet dus maar weer opnieuw. Ach en had je een lekke band dan belde je toch vanuit een telefooncel (ook vanaf vakantie trouwens). Als je achter de kassa zat wist je gewoon heel veel prijzen uit je hoofd (vooral de aanbiedingen moest je weten) en die tikte je gewoon in (en zelf berekenen hoeveel je terug moest geven).

Wat dat betreft is er wel al erg veel veranderd de laatste 20 jaar. Denk aan magnetron, computer, internet, cd, mp3 speler, afstand bediening, mobieltje, pinnen, allerlei spelcomputers,

pffffff ik word oud (ja ben ook al 40)

Afstandbediening

Ik weet nog dat ik mijn eerste tv met 'afstandbediening' had. Dat was een lange stok waarmee ik vanaf de bank precies bij de knoppen kon komen om te zappen! Ha, ha, was in studentenhuis. Later hadden we een (toen al) oude videorecorder met een draad-afstandbediening waarmee je van tv zender kon wisselen.

Ik bedenk me nu dat we ook een 'looptelefoon' hadden. Dat was zo'n telefoon die alleen uit hoorn bestond (knopjes zaten aan de binnenkant van de hoorn) en daar zat dan een draad aan van een meter of 10 zodat je al bellend door de kamer kon lopen (revolutionair!).

Raar ook dat je zo snel went aan nieuwe ontwikkelingen. In 1995 ofzo vond ik het belachelijke belangrijkdoenerij die mensen die op straat met een telefoon aan hun oor liepen te bellen. Nu kijk ik natuurlijk niet meer op of om!

Tirza G.

Tirza G.

05-01-2009 om 23:26

Ik weet er nog eentje

De sten-cil-ma-chine. O mèn, ik moest op een baantje een soort personeelsdinges stencillen. Eerst typen op van die speciale vellen met een soort plastic coating en een doorslag (doorslagen, wíe kent ze nog.......). Dan dat vel vernuftig vastklemmen op de stencilmachine en dan tsjakka.
Het róók wel heel lekker. O, en fouten moest je corrigeren met een flesje roze spul, een soort nagellak. Ik bied er nog eentje: telex. Mijn eer was het om net zo snel te typen als de ponsmachine van de telex. Tóen gebruikten we al coole afkortingen

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

06-01-2009 om 02:22

Kopieermachine

Ik weet nog dat mijn vader, een freelancende tekstschrijver/vertaler, een kopieermachine aanschafte. Ik vónd dat wat. Welk gezin had er nou een eigen kopieermachine in huis?? Wij dus! Ik heb inmiddels ons tweede all in one kopieer/scan/print-apparaat naast de computer staan. Je loopt achter als je er geen hebt. Scholieren kunnen bijna niet meer aankomen met werk wat niet uit de printer is gerold. En ik kan er niets aan doen, maar ik vind het nog steeds leuk dat je zomaar thuis je eigen drukwerkjes kan maken.

reina

reina

06-01-2009 om 07:03

Kopieren ( beetje ot)

Bij mij op school lopen voor de leerlingen de woorden kopiëren en printen helemaal door elkaar. Vroeger had je daar 2 apparaten voor, nu nog maar 1, dat is verwarrend voor hen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.