Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ergerlijke uitdrukkingen


Wilgenroosje

Wilgenroosje

19-01-2017 om 20:17

Appeltje eitje toch? Haha

Tihama

Tihama

19-01-2017 om 20:26

Adviesmatrix

http://www.jurgensland.nl/download/adviesmatrix.pdf

Genereert perfecte managementbullshitbingozinnen.

eigenlijk

Erger ik me vooral aan opwinding over zaken die niet zo belangrijk zijn. Zoals verkeerd/ambtelijk/vies taalgebruik. Als ik al deze berichten leees, durf ik nauwelijks meer mijn mond open te doen wetende dat er iemand kan zijn die zich aan mij ergert.

Niki73

Niki73

19-01-2017 om 20:56

Aagje

Oh jee, nog even ik word voor Brabandofoob uitgemaakt. De Brabanders die verhuisd zijn, leren het blijkbaar vrij snel af. Gelukkig maar! Ik heb zelfs een relatie met een Brabander, maar hij praat niet zo raar, hoor.
(niet slaan!)

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-01-2017 om 21:09

Nikki

Mijn ervaring met dat taalgebruik kwam niet uit Brabant. Dus ik had je niet als brabofoob gezien.

Aagje

Pardoes

Pardoes

19-01-2017 om 21:19

Emotie

Ik zit hoog in mijn emotie momenteel.

Je mist het punt.

rode krullenbol

rode krullenbol

19-01-2017 om 21:56

Dat is ...

de olifant in de kamer!

Tango

Tango

19-01-2017 om 22:13

Pubertaal

Ik vind de pubertaal ook behoorlijk ergerlijk, what the fuck bijvoorbeeld wordt er maar te pas en vooral te onpas geroepen. Als mijn jongste zoon erbij is als het gezegd wordt moet hij er altijd hartelijk om lachen, omdat ik weet dat ik het erg vind.
En o ja, 'het komt op als poepen' en dan in een heel serieus gesprek, vind ik ook echt niet kunnen.

maan.

maan.

20-01-2017 om 08:47

Eurie

Wat ik nog steeds heel idioot vind klinken, mensen die het hebben over 'eurie' of, nog erger, 'euries' in olaats van euro. En het gebruik van 'hun' als onderwerp in een zin.

Paddington

Paddington

20-01-2017 om 09:02

Kids

en je ding doen... Vreselijk, ik krijg er rode vlekken van.

Als een Engelse vriend de term kids gebruikt heb ik daar trouwens geen last van.

Verder mensen die uro zeggen i.p.v. euro en GVD, die laatste vind ik echt heel erg. Waarom is dat nodig.

Mensen worden ook steevast gecorrigeerd door mij op woorden als "kut". Als er iets valt bijvoorbeeld, dan zeg ik bijvoorbeeld: "Volgens mij heet dat zwaartekracht."

Aandachts-woordjes

Sprekers die de uitdrukking ' weet je wat het is' aan het begin van hun tekst plaatsen of regelmatig het woordje ' 'ja' als afsluiting van de zin plakken, om zo aandacht te krijgen of te behouden, merken niet hoe zeer die toevoegingen juist de aandacht doet verslappen. ( Uit ergernis voor het woordgebruik).

Het geeft de luisteraar het gevoel dat de spreker twijfelt of de luisteraar wel oplet. Een soort van belediging.

Caesar

Caesar

20-01-2017 om 09:19

Een soort van

Vind ik ook ergerlijk

Gaan /zullen

De toename van het gebruik van het werkwoord gaan als hulpwerkwoord is toe te schrijven aan de toename van blijvende veranderingen in deze 'snelle' tijd. We kunnen meer reizen, veranderen vaker van baan ed.
In de link wordt uitgelegd wordt uitgelegd waarom het hulpwerkwoord zullen onjuist is bij het beschrijven van een actie welke in de toekomst zal plaatsvinden. Gaan wordt steeds gangbaarder.

http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/112/gaan_zullen_algemeen/

Ps Onze zuiderburen blijken liefhebbers te zijn van het woord 'gaan' ipv zullen.

Ali

Ali

20-01-2017 om 09:25

Vies

Zo vies:

Je keutel intrekken.

Caesar,

Okee, een vorm van belediging dan.

Fiona

Fiona

20-01-2017 om 09:36

ook een paar

In Nederland mag je je hoofd niet boven het maaiveld uitsteken
Als iets helemaal fout is gegaan: Dat verdient geen schoonheidsprijs.
Ook pubertaal: bij alles letterlijk zeggen ook al is er helemaal geen sprake van letterlijk/figuurlijk. Dat komt volgens mij ook uit het Engels.
En eigen broek ophouden (dan zie ik van alles voor me)

Triva

Triva

20-01-2017 om 09:39

kijk daar gaan we weer

Mensen die zich ergeren aan wat anderen allemaal zeggen omdat hun woordgebruik de aandacht doet verslappen uit ergernis doen het zelf ook.

Ergerlijk!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-01-2017 om 09:43

Geweldig Tihama, die matrix

Ik denk dat 80% van wat ik op een dag voorbij zie komen, hier naadloos in past...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-01-2017 om 09:54

Waar ik me aan stoor

Zijn alle uitdrukkingen, waar poep, pies en plas, lichaamsdelen en enge ziektes in voorkomen.
Nieren proeven, plasje over doen, dingen die opkomen als poepen... Nee laat maar.
Het hoeft allemaal niet zo plastisch of lomp.

En laks taalgebruik als me ipv mijn en de standaarddingen die mijn puber aan pubertaal bezigt.

Maar voor de rest boeit het me allemaal niet zo veel.
Ik vind dus dat Triva en Alkes wel een punt hebben. (Of mag je dat ook al niet meer zo zeggen???--)

Anneque

Anneque

20-01-2017 om 10:22 Topicstarter

Ginny

Ja, precies, het zijn vooral die plastische uitdrukkingen die met allerlei lichaamsfuncties en -sappen te maken hebben die zo smerig zijn. Het is zo onelegant.

rode krullenbol

rode krullenbol

20-01-2017 om 10:44

"Of mag je dat ook al niet meer zo zeggen???"

Met een uitspraak als deze sla je een verongelijkte toon aan. Ook best wel ergerlijk, eigenlijk!

Het maakt nogal verschil of een uitspraak betrekking heeft op gedrag of op een persoon. Volgens mij zou de kloof tussen politiek en burger een stuk kleiner zijn geweest, als niet een aantal politici zich stigmatiserend had uitgelaten over groepen mensen.

Neem Ruud Lubbers met zijn "de calculerende burger". Hij bracht het alsof er met die burgers iets mis was: zij zouden stuk voor stuk profiteurs zijn of er in ieder geval sterk op lijken. Vergelijk dat eens met het oudere adagium "Bidt en houdt boek". Dat richtte zich wél slechts op het gedrag van mensen.

Nog een voorbeeld. De huurders van sociale huurwoningen van wie het inkomen gestegen was boven de inkomensgrens die gold bij het aangaan van het huurcontract. Zij zijn door toedoen van bepaalde politici "scheefwoners" komen te heten. En dat begrip was van meet af aan eerder een scheldwoord, dan een koosnaam.

Ik vind het een zwaktebod om op deze manier draagvlak te creëren voor nieuw politiek beleid. Het stookt burgers tegen elkaar op en leidt maar tot nodeloze verdeling binnen de samenleving. Bovendien ondermijnt het het vertrouwen van de burger in de politiek en geeft daarmee kansen aan antidemocratische volksmenners.

Enfin; het sociale klimaat wordt er niet beter op.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-01-2017 om 11:00

"Ik vind het een zwaktebod om op deze manier draagvlak te creëren voor nieuw politiek beleid. Het stookt burgers tegen elkaar op en leidt maar tot nodeloze verdeling binnen de samenleving. Bovendien ondermijnt het het vertrouwen van de burger in de politiek en geeft daarmee kansen aan antidemocratische volksmenners.

Enfin; het sociale klimaat wordt er niet beter op."

Van regelingen die er om vragen misbruikt te worden? Nee, inderdaad niet. Dat geeft maar scheve ogen en het duurt natuurlijk altijd eeuwen voordat de politiek in beweging komt om de betreffende profiteurs aan te pakken.

rode krullenbol

rode krullenbol

20-01-2017 om 11:07

@Ad Hombre

Je gaat voorbij aan de mogelijkheid beleidsvoorstellen te doen, zonder burgers te schofferen met stigmatiseringen.

Vesta

Vesta

20-01-2017 om 11:18

te

te boodskappen, te koffie bij de buren. Kortom alles kan een werkwoord zijn.

De deur is los, maar dan kan die plank nog steeds in dat gat zitten, hij zit niet op slot. De deur vast doen.

Dat ken net. Fijn bij je rijexamen terwijl de Westfriese examen kandidaat gas geeft en de Friese examinator bedoeld dat het niet kan.

O, en waar ik me aan erger: enigst kind waar enig kind bedoeld wordt.

Groter dan en groter als mogen allebei dus die doe ik heel bewust. O wat vond mijn afstudeerbegeleidster dat irritant. Maar ja, ik bleek wel gelijk te hebben. Ik mocht mijn scriptie niet in het engels schrijven, dat vond ik vooral irritant.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-01-2017 om 11:22

"Je gaat voorbij aan de mogelijkheid beleidsvoorstellen te doen, zonder burgers te schofferen met stigmatiseringen."

Dit is politiek he, dus het probleem moet heel duidelijk c.q. schrijnend gemaakt worden voordat een meerderheid van de partijen bereid wordt om in beweging te komen. Daar hoort wat jij stigmatisering noemt gewoon bij. Niks aan te doen.

De profiteurtjes kunnen natuurlijk ook altijd verhuizen, zijn ze van het stigma af. Of kost dat ze een beetje teveel geld aan gederfde Airbnb inkomsten? Daar hadden we vroeger ook een stigma voor: huisjesmelkers, maar daar hoor ik je nooit over klagen. Niet rood genoeg zeker?

De dwang om te genieten!

Als men schrijft : Geniet ze!
Ook: Omdat het kan
Of : Skattie

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-01-2017 om 11:23

Vesta (o.t.)

Nieuwe nick?

Vesta

Vesta

20-01-2017 om 11:24

Phryne (ot)

jij toch ook?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-01-2017 om 11:25

Haha

Ja, en ik twijfel ook niet over de duidelijkheid. Ik vond het wel grappig dat ik je zo snel al heb gevonden

rode krullenbol

rode krullenbol

20-01-2017 om 11:40

@Ad Hombre (volstrekt OT)

Je schrijft dat je mij nooit hebt horen klagen over huisjesmelkers. Dat klopt slechts in die zin dat wij elkaar - voor zover ik weet althans! - nooit hebben gesproken.

Hier op Ouders Online heb ik overigens wel eens mijn vroegere malafide huisbaas ter sprake gebracht in een stukje over preventie. Daarin wees ik erop dat bepaalde gedragingen logische gevolgen hebben.

Mag ik er jou in dit verband op wijzen, dat jouw keus om mijn nick 'rode krullenbol' politiek te duiden, mij er slechts aan herinnert dat jij je van harte inlaat met stigmatiserende praatjes?

Zoals ik meer dan eens te kennen heb gegeven: mijn nick verwijst naar de kleur haar waarmee ik ben geboren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.