Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ergerlijke uitdrukkingen


Li

Li

24-01-2017 om 14:00

niks mis mee hoor

Het betekent eigenlijk: te rade gaan bij je gevoel, je geweten (dat volgens mensen van vroeger in de boezem zetelde). Dus: niet een ander de schuld geven, maar "naar je eigen aandeel kijken" (om eens een moderne term te gebruiken di ik dan weer vreselijk vind).

Kaaskopje

Kaaskopje

24-01-2017 om 14:08

Nivea en panini

Ontgaat mij bij NIVEA iets?

En panini's zijn toch gewoon een soort broodjes? Kun je je ook ergeren aan een productnaam?

Ik krijg de indruk dat als alle ergernissen uit de taal zouden worden gehaald, we geen taal zouden overhouden.

Bizar

'Bizar' is ook een woord van de jonge generatie. Als een gebeurtenis opvallend is, hoor je snel 'Hoe bizar' . Dan is is niet meer nodig uitte leggen waarom het opvallend is.

Vroeger mocht ik van de docent Nederlands de woorden 'leuk' of 'gewoon' niet gebruiken om de vertellen wat ik van een boek vond. Die woorden waren betekenisarm. Wat voor de ene gewoon is, is voor de andere niet gewoon. Zo was een boek ook niet leuk maar humoristisch, spannend of diepzinnig etc.

Li

Li

24-01-2017 om 14:23

Kaaskopje

Met dat laatste ben ik het helemaal eens! Volgens mij betekent NIVEA Niet invullen voor een ander (wat dan ook mag betekenen) en wat er mis is met panini's? Geen idee. Mag sushi wel? Dat is ook buitenlands eten.

Half a twin

Half a twin

24-01-2017 om 14:26

NIVEA

Niet.
Invullen.
Voor.
Een.
Ander.
dat bedoelt men vaak als men nivea roept. Laten weten dat jemeent te weten wat een ander denkt. Ik nam pas op een verjaardag geen taart (ik hou niet van botercreme). O, zegt de gastvrouw, Ben je de kerstkilo's aan het laten verdwijnen?
Need dus, botercreme op de taart, daar moet ik bijna van over mijn nek.

Anneque

Anneque

24-01-2017 om 14:27 Topicstarter

NIVEA en panini

"Ontgaat mij bij NIVEA iets?"
Het is de afkorting voor "Niet Invullen Voor Een Ander". Ik weet ook niet zo goed waarom dat irritant zou zijn, maar dat heb je met veel ergernissen: ze zijn hoogst persoonlijk.

"En panini's zijn toch gewoon een soort broodjes? Kun je je ook ergeren aan een productnaam?"
Ik denk dat het gaat om het foutieve meervoud. Panini ís al meervoud: het Italiaanse woord voor broodje is panino, meervoud panini.
Maar men kan het natuurlijk ook ergerlijk vinden dat een simpel broodje kaas opeens een panini heet wanneer het opgeleukt (ook een fijne uitdrukking) is met een blaadje rucola

Anneque

Anneque

24-01-2017 om 14:28 Topicstarter

aanvulling

"...Ik weet ook niet zo goed waarom dat irritant zou zijn,.."
Ik doel op de uitdrukking. Het IVEA zelf is idd vervelend.

Caesar

Caesar

24-01-2017 om 14:33

YOLO

Ook heel ergerlijk...

Li

Li

24-01-2017 om 14:39

Flanagan

Je moet eens naar het filmpje van Arjen Lubach over het wereldrecord van Dafne Schippers kijken. Dat gaat helemaal over het woord "bizar". Kan hem helaas niet vinden.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-01-2017 om 14:44

goh, wat een ergernissen

Goh, ik heb met een aantal van jullie te doen. Dat je je al kan ergeren aan het woord panini, of rode vlekken krijgt van iemand die praat over 'in zijn kracht zetten'. Inderdaad, de halve Van Dale is hier al langs gekomen, inclusief de meest voorkomende (of zelfs amper voorkomende) grammaticale missers. Je kunt er maar druk mee zijn.

Ik weet het niet hoor, ik lees dit toch wel met verbazing. Het is wat he, dat andere mensen zomaar woorden gebruiken die je zelf niet gebruikt. Als je je daar zo aan ergert, dan zegt dat volgens mij vooral veel over jezelf. Misschien eens 'hand in eigen boezem' steken?

hoofdletters

ROFL en NIVEA zijn termen die een negatieve lading hebben. Termen met een minmaal aan letters ( lees een minimum aan activiteit) om de ander de mond te laten snoeren. Alleen de voorkeur voor hoofdletters is al ergelijk, zo schreeuwend en zo onnodig. Het minimum aan activiteit is m.i. ook een verwoording van de desinteresse in iemands post.
Als iemand iets schrijft wat wel in het straatje van de ander past, komen er vriendelijke reacties zoals 'precies' of ' je snapt het'. Geen hoofdletters, geen geschreeuw alleen omdat het dan wel schikt.

Als iemand te veel voor een ander invult en de ander stoort zich hieraan, kan die laatste dat ook aangeven zonder de hierboven genoemde termen..

Li,

Nicolette van Dam is ook fan van dit woord. Stel: je wint een prijs omdat je een lot gekocht hebt, zoo bizar.

Li,

Of mijn nichtjje zag een opstootje in de tram, zoo bizar.
Bizar wordt te pas en te onpas gebruikt maar zegt zo weinig over wat je voelt.

tante Sidonia

tante Sidonia

24-01-2017 om 15:27

en deze dan....

"Meis".............. brrrrrrrrrrrr

Li

Li

24-01-2017 om 15:48

tante Sidonia

Die zal ik zelf nooit zeggen, maar ik vind 'm wel schattig klinken.

O ja, en nog deze: "Het zit in mijn allergie". Griezel. Misschien ergert hij me wel omdat ik snel last heb van allergie en daar zit echt niks in. Het jeukt alleen maar.

Vesta

Vesta

24-01-2017 om 16:27

meis

meis is gewoon een liefkozend woord uit West-Friesland.
Ik word helemaal blij als iemand me 'meis' noemt. Meid daarentegen heb ik een wat negatiever gevoel bij terwijl meiden dan weer neutral is.

toppertje!

Toppie! Top gedaan, toppertje!

Kids. Mijn lief.

Vrouwtje. Vriendinnetje. (over vrouwen ouder dan 18 en groter dan 1.50 meter)

Hun hebben, hun zeggen, hun doen....

Ik kan hier beter niet meer over nadenken want ik voel mijn bloeddruk stijgen

Lou

Lou

24-01-2017 om 17:17

oneliners en clichés

Als een artikel begint met een zin die ongeveer zo gaat "De technologische ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op" dan heb ik al geen zin meer in de rest van het verhaal. Ik denk dan joh, verzin eens een andere beginzin.

Waar ik ook een hekel aan heb zijn van die nietszeggende maar toch dwingend klinkende oneliners, zoals "live your own life" en "love yourself" en "enjoy the little things". Kromme tenen!

Wilgenroosje

Wilgenroosje

24-01-2017 om 17:28

Meis...

vind ik zo lief klinken juist.

Verder sluit ik me aan bij ijsvogeltje. Op platvloerse opmerkingen en groffe vloek- en scheldpartijen na, irriteert het me allemaal niet zo. Nou ja, uiro en vroegah...

Tihama

Tihama

24-01-2017 om 20:14

NIVEA

Hee, dat is grappig. Die ken ik juist als "Niet In Voor En Achtertuin".

De vertaalde, uitgebreide variant van "NIMBY, Not In My BackYard"

Tihama

Tihama

24-01-2017 om 20:16

ROFL negatief?

In mijn begintijd op het net, vooral bij het chatten op IRC, betekende ROFL: Rolling Over the Floor Laughing.
Dat was de reactie die ik me herinner als iemand moest lachen om een leuke grap die een ander vertelde.
Nu chat ik al heel lang niet meer, maar wanneer heeft dit dan een negatieve lading gekregen?

Ad Hombre

Ad Hombre

24-01-2017 om 20:16

Wilgenroosje

groffe -> grove

Die is ook best storend ja...

Tihama

De eerste keer dat ik die term tegen kwam was een paar jaar geleden op het forum van OO.
Het had een spottende ondertoon omdat een ander al een paar stekelige en flauwe opmerkingen naar de bewuste poster had gemaakt.. Vandaar dat ROFL voor mij een negatieve lading had.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-01-2017 om 21:19

Meis

Ik ken meis en ook in Westfries gebied maar of dat echt Westfries is weet ik niet hoor. Hoe dan ook... ik heb er wat moeite mee. Het is heel erg lief bedoeld, maar toch...

Wilgenroosje

Wilgenroosje

25-01-2017 om 00:18

Haha, je hebt gelijk. Dat was een grove fout. Gelukkig gaf ik al aan dat ik me niet aan veel dingen stoor, dus deze vergeef ik mezelf dan maar.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-01-2017 om 18:56

Sex

Ik zag 'm net in een reactie staan. Ik erger mij (nou ja, 2 seconde, maar het is een irritatie) als mensen sex schrijven. Het is seks.

https://onzetaal.nl/taaladvies/seks-sex

Lou

Lou

25-01-2017 om 21:08

verantwoording

Wat ik eigenlijk ook wel ergerlijk vind, is het gebruik van verantwoording als je verantwoordelijkheid bedoelt. Zijn echt twee heel verschillende dingen.

rode krullenbol

rode krullenbol

25-01-2017 om 21:39

Dingen?

Of zaken?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

25-01-2017 om 23:32

Ophoesten

Bah!

Jackie

Jackie

26-01-2017 om 06:53

joh meid

en topper(tje).

Oh ja: hatseflats/hatsekeflats, getver!

En: dat is zooo mijn ding!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.