Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ergerlijke uitdrukkingen


maan.

maan.

21-01-2017 om 15:35

Groter als

Ik krijg van 'groter als' dus kippenvel, ik las hierboven ergens dat dat dus juist taalgebruik was (o) maar ik vind het brrrrrr en al helemaal in combinatie 'groter als hem' dat is echt dubbelerg.

Wel opvallend dat ik bepaalde uitdrukkingen die genoemd zijn eigenlijk nooit in mijn omgeving hoor. (Plaatselijk?)

Triva

Triva

21-01-2017 om 16:03

maan

Mijns inziens is het ook niet goed, het wordt ook afgeraden om het doen en mijns inziens moet je dat al helemaal niet doen met als doel dat je dan iemand op jouw beurt weer terecht kan wijzen omdat het WEL mag. Volgens mij ben je dan met opzet ergerniswekkend bezig.

'In de praktijk wordt ook na een vergrotende trap of na ander(e) of anders vaak als in plaats van dan gebruikt, zeker in de spreektaal. Toch zijn combinaties zoals groter als, liever als, anders als niet voor iedereen aanvaardbaar. In verzorgde spreek- en schrijftaal is het aan te raden om groter dan, liever dan, anders dan enzovoort te gebruiken.'
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/354/groter_als_dan/

De redactie van het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) worstelt ook met dan en als. Eerst wordt uitgelegd dat dan en als beide logisch te verklaren zijn:

groter dan geeft een rangorde aan: 'eerst komt het een, dan het ander';
groter als legt meer de nadruk op de vergelijking: 'het een is groter in vergelijking met het ander'.

Het WNT vervolgt met: "Dan en als zijn dus beide historisch te rechtvaardigen en logisch zuiver te verklaren. Zal men daarom in de schrijftaal beide gelijkelijk erkennen, of wel, alleen op de spreektaal lettende, als voor dan in de plaats stellen? Het ware niet te wenschen. (...) Als moge op zich zelf ook onberispelijk zijn, maar het is niet gerechtigd om dan in de plaats, die het volkomen goed bekleedt, te verdringen. Twee uitdrukkingen onverschillig nevens elkander te bezigen voor hetzelfde begrip, zonder de minste wijziging of schakeering, is in de taal geen begeerlijke rijkdom. En werkelijk is dan bruikbaarder en juister dan als. Als drukt het begrip van gelijkheid uit. Hetzelfde woord aan te wenden, waar de ongelijkheid op den voorgrond staat, strijdt met den goeden smaak, dien de schrijftaal niet mag verloochenen. (...) Dan voldoet dus in ieder opzicht, als schiet te kort in die vereischten, die de schrijftaal mag doen gelden. Reden genoeg om het oude dan niet door het minder eigenaardige [= geschikte] als te laten verdringen."
https://onzetaal.nl/taaladvies/groter-als-groter-dan

enigste, jou kind

i.p.v. enige, jouw kind.
Maar eigenlijk erger ik me aan weinig.

Okay, niet goed gelezen.

Dat waren meer "taalvouten"

Meest walgelijke ooit kwam van een zwager:
"Ik moet naar de wc want het geeft kopjes"

Caesar

Caesar

21-01-2017 om 20:42

NIVEA

Verschrikkelijk.....

Bennikki

Bennikki

21-01-2017 om 22:37

Heel erg vind ik:

"Onder het genot van een hapje en een drankje"
"Wij zorgen natuurlijk voor een versnapering"
"Alstublieft, geniet ervan"

rode krullenbol

rode krullenbol

21-01-2017 om 23:06

Vrijwel alle stopwoordjes ...

maar ook de vage toevoeging: "Dat werk!"

Die vingers in de neus

Eindelijk het draadje gevonden

Vind ik niet alleen oprecht smerig klinken maar ook ongeloofwaardig. Het is duidelijk een schromelijke overdrijving waardoor ik die uitdrukking direct met een korreltje zout neem. In de rubriek ouders en school lijkt het een trend om te schrijven dat het kind (of de schrijver zelf ooit) het VWO of gymnasium met "twee vingers ....." etc. Het frequente gebruik maakt de uitdrukking voor mij nog ongeloofwaardiger.

"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister" - als je gepokt en gemazeld bent heb je om de essentie weer te geven geen toeters en bellen (meer) nodig.

Die matrix van Tihama, heel herkenbaar! Kennen jullie de columns van Japke D. Bouma over jeukwoorden op kantoor? Haar advies tegen jeukwoorden is spiegelen:
"We gaan gewoon keihard terugslaan, met onze éigen jeukwoorden. Plak een willekeurig voorzetsel voor of achter een werkwoord en je kan los. Zeg bijvoorbeeld „ik kan niet naar de uitrol want ik ben even iets aan het opdenken”. Of „als jullie dat oppakken, ga ik insturen en aanregelen”. Ook mooi: „Als jullie dat ontzorgen, ga ik even tussenlezen, inboren en uitparkeren.”

Paasei

Paasei

22-01-2017 om 12:59

Over vies gesproken..

... waarom moeten zoveel koosnamen perse iets met lichaamssappen te maken hebben?? Scheetje, poepie.. brr..

Tihama

Tihama

22-01-2017 om 21:14

Bull shit bingo

http://apekool.nl/apekool.php?article=113

Ook heel leuk. Uitprinten en tijdens vergaderingen af te vinken.

Tihama

Tihama

22-01-2017 om 21:27

Oja

Ik weet dat uitprinten fout anglicisme is....dit alvast voor degenen die dit irriteert....of die zich eraan ergert.

Het is natuurlijk een contaminatie, die deel uitmaakt van het afbreukmechanisme dat het Nederlands bedreigt in zijn kernwaarde.
Het zou een win-win zijn als we ook in sociale interacties in de cloud het strategisch belang zouden erkennen van toepassing van correct Nederlands.

rode krullenbol

rode krullenbol

22-01-2017 om 21:51

Ha ha!

"U moet niet denken dat U van doen heeft met iemand die een kind is!"

Haha!

"Mijn attentie-curve tijdens vergaderingen is drastisch verhoogd."

Gemaksvolle anglicismen

Iemand enig idee waarom het welluidende riskant vervangen is door risicovol. Een fantasievol persoon misschien? Hopelijk mag behulpzaam wel blijven, wordt dat niet hulpvol. En echt Allerhande kleding is smaakvol,een maaltijd heeft veel smaak, of is gewoon lekker. Ik weet dat taal verandert, maar zo als vandaag de dag omgegaan wordt met onze moedertaal, vind ik gewoon onrespectvol. En nee, dat laatste woord verzin ik niet terplekke, was het maar.

Ik ga niet beweren dat ik klaar ben met die gemakzuchtige anglicismen, ik heb er gewoon ouderwets genoeg van.

rode krullenbol

rode krullenbol

23-01-2017 om 16:03

Volgens mij ...

Volgens mij kun je 'risicovol' zien als een aangedikt 'riskant'. Zo heeft 'onrespectvol' weer een andere lading dan 'respectloos'.

Tine Winkel

Tine Winkel

23-01-2017 om 16:44

meest xxx als overtreffende trap

daar erger ik me aan. De meest lieve persoon op aarde is gewoon de liefste persoon op aarde, althans in Nederland. Voor sommige woorden kan ik leven met meest..., bv. voor logisch (want wat is het anders, logischt of logiest?), maar in andere gevallen hebben we in het Nederlands een 'eigen' overtreffende trap.

Dodelijke slachtoffers

Vroeger vielen er doden en gewonden, tegenwoordig zijn er geen doden, maar dodelijke slachtoffers.
In mijn idee is een slachtoffer al dood, een slechts verwond 'slachtoffer' is een dus een gewonde. Een dodelijk slachtoffer kan na zijn dood nog nieuwe slachtoffers maken, is nog besmettelijk ofzo.

Halen

Boodschappen halen.Ik doe boodschappen en betaal bij de kassa.Alle uitdrukkingen of koosnamen waar poep of pies in voorkomen. Dat je overal van moet genieten. Dat je voor alles en iedereen respect dient te hebben i.p.v. gewoon te accepteren dat er mensen zijn die een andere godsdienst, mening of wat dan ook hebben dan jijzelf. Dat onaangename situaties allemaal spannend zijn. 'Dit is even spannend'zegt de tandarts terwijl hij een verdoving geeft.En zo zijn er nog heel veel uitdrukkingen waaraan ik me irriteer..--

Welnee Rode krullenbol

Onrespectvol zuiver Nederlands van vreemde smetten vrij? Voorzover ik weet heeft het Nederlands geen equivalent voor het Engelse disrespect. En risicol staat ook op zichzelf. Ik daag je uit riskant nog ergens Risicovol een aangedikt riskant? Ga voor de aardigheid riskant eens turven in de media. t Zou mij verwonderen als je het nog tegenkomt.

rode krullenbol

rode krullenbol

23-01-2017 om 22:27

Nu e het toch over hebben ...

Wat dacht je van het woord minachting?

Prachtige kinderen

Zullen we dat woord voortaan maar weer gaan gebruiken voor waar het voor bedoeld is,voor ( vaak kostbare) voorwerpen en niet voor levende wezens. En eens stoppen met al dat overdreven gezwijmel op facebook over kinder- en profielfoto's. Een auto is prachtig, een huis is prachtig, Italie is een prachtig land waar je prachtige leren tassen kunt kopen. Eerlijk zeggen dat het zoontje van fbkennis een onooglijke klier vindt en botox tegenwoordig helemaal zo duur niet meer is, is natuurljk weer het andere uiterste.

Ja,dat is 'm inderdaad, disrespectful is minachtend. Mooi gevonden. Ik kwam zelf niet verder dan oneerbiedig. Dat vind ik zo jammer, dat al dat pseudoengels de Nederlandse woordenschat verarmt. Ineens is alles hilarisch, en niet meer geestig of grappig. En in plaats van ontroerend of aangrijpend hoor je alleen nog maar het vlakke emotioneel.

Roodborst

Tja, je schrijft dat je je irriteert aan iets. Dat irriteert mij dan weer. Of iets irriteert je, of je ergert je aan iets.
https://onzetaal.nl/taaladvies/ik-irriteer-erger-me-aan-haar

Overigens

Heb ik totaal geen moeite met nieuwe woorden uit andere talen in het Nederlands. Is altijd al zo geweest. Taal leeft en verandert. Prima. Elke generatie verandert er wel wat.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-01-2017 om 01:17

Moedermop

Een slachtoffer kan wel dood zijn, maar een dodelijk slachtoffer is een gevaarlijk iets, daar heb jij gelijk in. Slachtoffer staat zelf niet voor dood. Als je slachtoffer bent van een misdrijf, is het je overkomen, maar je gaat daar niet automatisch ook bij dood.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-01-2017 om 01:28

Maan

Ik krijg van 'groter als' dus kippenvel, ik las hierboven ergens dat dat dus juist taalgebruik was (o) maar ik vind het brrrrrr en al helemaal in combinatie 'groter als hem' dat is echt dubbelerg. ===

Bij mijn weten is het 'Groter dan' en daar werd ik in bevestigd door:
https://onzetaal.nl/taaladvies/groter-als-groter-dan

Ik begrijp dat het geen harde eis is dat we dan moeten zeggen, maar het heeft wel de voorkeur.

Mach

Dat weet ik Mach, het was een grapje.

Ik ben het met je eens. Je hoort steeds vaker dat mensen zeggen 'ik ben het eens'. Ook dat vind ik ergerlijk.

Panini's

Oh gruwel, dat je overal "panini's" kunt kopen. Staat bij mij met stip op één.
Verder verwacht ik over het algemeen niets vrolijks als iemand me vertelt dat hij een "verassing" voor me heeft.
NIVEA vind ik ook vreselijk trouwens.
En eerder komisch dan erg vind ik de uitspraak "help, mijn man wil uit elkaar".

rode krullenbol

rode krullenbol

24-01-2017 om 13:47

Boezem

"De hand in eigen boezem steken."

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.