Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ergerlijke uitdrukkingen


Ad Hombre

Ad Hombre

20-01-2017 om 11:49

"Je schrijft dat je mij nooit hebt horen klagen over huisjesmelkers."

De stigmatisering van... dan wel.

"mij er slechts aan herinnert dat jij je van harte inlaat met stigmatiserende praatjes?"

Zoncder stigmatisering wordt het leven wel erg onoverzichtelijk. Ik ben IRL ook dol op van die zelfklevende rode, gele en groene papiertjes.

"Zoals ik meer dan eens te kennen heb gegeven: mijn nick verwijst naar de kleur haar waarmee ik ben geboren."

Geen spoor van een double entendre?

De taalpunctueel

Volgens de taalunie is het gebruik van soort (van) om een categorie aan te duiden correct. Misschien dat een ander eerder voorkeur geeft aan 'vorm van'.. Maar dat heeft meer de functie om een mate van sterkte aan het gebruik weer te geven.
Ik dacht dat dit draadje ging om de onbruikbare uitdrukkingen die ergenis opwekken.
Blijkbaar zijn de rode potloden weer geslepen.

rode krullenbol

rode krullenbol

20-01-2017 om 12:18

@Ad Hombre

Je vraagt je met betrekking tot mijn nick af, of er "Geen spoor van een double entendre" is. Mijn antwoord daarop? Ik heb meer met wetenschap dan met politiek. Politiek ben ik een zwevende kiezer uit principe. Mijn sociale stijging heeft mij er nooit toe gebracht mijn afkomst te verloochenen. Sterker; ik heb een grondige hekel aan snobisme.

Dat laatste brengt me weer terug op het thema van dit draadje. Bijna had ik gebruik gemaakt van de uitdrukking 'een broertje dood hebben aan', maar die vind ik ergerlijk. Je zal als gesprekspartner tenslotte maar daadwerkelijk een broertje hebben verloren aan de dood ...

Sally MacLennane

Sally MacLennane

20-01-2017 om 12:53

mijn 2 centen

Ik heb qua taal zoiets van leven en laten leven, zeg maar. Vind ik dus. Niet omdat het moet maar omdat het kan.

Donna

Donna

20-01-2017 om 13:11

Ben benieuwd!

Hoeveel uitdrukkingen hier voorbij komen die jullie zelf gebruiken. Ik ben er in ieder geval achter gekomen dat mijn taalgebruik behoorlijk wat ergernis opwekt helaas. Maar eerlijk gezegd zie ik dat vooral als probleem van de ontvanger, dus niet als reden om mijn mond niet meer open te doen. Want laten we wel wezen, een collega die iets "warm wil overdragen" is niet iets smerigs van plan (al zijn de beelden die deze uitdrukking bij me oproept buitengewoon ranzig van aard).

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-01-2017 om 13:29

Plasje

Ik beken, de uitspraak 'iedereen wil er zijn plasje overheen doen' gebruik ik regelmatig.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2017 om 15:01

Phryne en Vesta

Kijk daar heb je het al (pruil pruil), ik weet niet wie jullie zijn. Boehoe

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2017 om 15:04

Gaaf!

Ik weet niet wat het is, maar het woord gaaf vind ik echt verschrikkelijk. Bij een puber heb ik er nog een béétje begrip voor, maar als ik een vijftiger 'Gaaf!' hoor jubelen, heb ik altijd het gevoel dat diegene graag jong gevonden wil worden. "Kijk mij eens niet middelbaar zijn!"

Sally MacLennane

Sally MacLennane

20-01-2017 om 16:51

sorry lieve mensen!

Oh jee, hoe meer ik hier lees, hoe meer ik me realiseer hoe erg ik ben...!

Maar verder ben ik wel aardig, hoor

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-01-2017 om 17:03

Grappig

om te zien dat iedereen zich aan verschillende dingen ergert. Vind ik overigens ook prima hoor, ik heb er geen last van als een ander hier zich zegt te ergeren aan iets.

Ik vind een aantal uitdrukkingen ook ergerlijk (in je kracht gaan staan/gezet worden, veel uitdrukkingen met 'vieze woorden', genitaliën, hubby, kids), maar een aantal ook totaal niet.
Dat heeft denk ik ook te maken met de associatie die je erbij hebt en bij de mensen die die uitdrukkingen gebruiken. Ik heb nog nooit een opleiding met twee vingers in de neus gedaan en mijn kinderen ook niet, maar de mensen die ik die opmerking hoorde gebruiken deden dat vooral om aan te geven dat iets heb geen moeite had gekost. Ik hoorde er dan geen oordeel in over anderen. Maar zo kan het natuurlijk wel gebruikt worden.

Er zijn nog best een boel meer opmerkingen die hier als ergerlijk worden genoemd, maar die ik zo niet zie. En die gebruik ik dus ook.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-01-2017 om 17:04

En (ot)

Volgens mij heb ik al bedacht wie Vesta en Phryne zijn (en ik was niet eens bij de meeting

Aagje

Ad Hombre

Ad Hombre

20-01-2017 om 17:43

Sally

Er is vast niemand in het Nederlands taalgebied die zich niet ergens in deze draad aangesproken kan voelen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-01-2017 om 17:47

Gaaf

Gaaf is juist een woord dat je bij ongeveertigers verwacht, dat zeiden wij vroeger als we iets cool, chill of vet vonden. En als je mieters zegt ben je vast om en nabij 60. Dolletjes is nog weer ouder, maar dat hoor ik verrassend vaak bij leeftijdsgenoten.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-01-2017 om 18:30

Phryne was niet moeilijk

Vesta wist ik niet, maar als ik het rijtje van de meeting afga dan heb ik wel een idee.

tante Sidonia

tante Sidonia

20-01-2017 om 20:17

laten

we de verbinding zoeken met elkaar!

tante Sidonia

tante Sidonia

20-01-2017 om 20:20

uh....

bin there, done that

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2017 om 22:05

Phryne

Ik zeg nooit mieters, mijn zussen ook niet. Dat zijn nóg oudere mensen

Phaedra

Phaedra

20-01-2017 om 22:25

Mijn bijdrage aan deze grappige topic

'Hoe leuk is dat?'

'Schiet mij maar lek'

'Wat heb je gehad (voor je verjaardag)?'Moet natuurlijk zijn: Wat heb je gekregen; je hebt het cadeau hopelijk nog steeds.

'Dinnetje' (Vriendin)

En mag natuurlijk niet ontbreken: 'Kids' Bleghhhhh

Haha mijn man!

Begint een zin vaak met : Je wilt het niet geloven, maar .......
Om uit te drukken wat voor bijzonders hij heeft gelezen of meegemaakt.
Vreselijk vind ik dat haha. Want ik wil hem best geloven. Maar ja, hij gaat er rustig mee door. Is ook geen reden voor echtscheiding, maar......

Ik kom

In een flow... AAAARGG
Of "dus........." aan het einde van een zin. "DUS WAT?" Wil ik altijd scheeuwen.
In je kracht komen (al vermeld)
En "Biem" heb ik ook te vaak gehoord
Sini

rode krullenbol

rode krullenbol

20-01-2017 om 23:43

Oh ja!

"Het moet wel stromen"

Nietszeggende New Age fraseologie.

clowntje

clowntje

20-01-2017 om 23:52

omg

Op alle manieren, dus voluit in het engels, in het nederlands of als afkorting. Ik vind het heel irritant als mensen de hele dag OMG roepen,

Zitten, staan en problemen

Kunnen we even samen zitten?

Nee! Je kan een afspraak plannen.

In jouw kracht staan? Is dat iets waar een poepzakje voor nodig is?

Ook erg: heb jij nog issues? Iedereen heeft ineens issues.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-01-2017 om 00:47

Done

Ik gebruik ook wel eens 'issues', maar dat is meestal met een knipoog . De huisdieren hebben ook constant issues.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-01-2017 om 00:49

Wat heb je gehad?

Ik geloof dat ik dat ook zeg. Ik zie dat als spreektaal. Dinnetje en Kids roepen bij mij ook rode vlekken op.

thea

thea

21-01-2017 om 01:15

issues help!

Ja, vandaag gaf een mede- hond- uitlaatster aan dat mijn hond zeker wat issues had?? AARCH ik heb wat gemompeld en ben snel doorgelopen maar liever had ik haar een dreun verkocht.
Ik erger me aan een héle hoop op taalgebied. (gelukkig hoor ik mezelf niet, scheelt weer)
Helaas spant partner hier de kroon: begint heel veel zinnen met: ' mag ik iets vragen?' of ' mag ik iets zeggen'....aaaahhh daar wordt ik helemaal gek van!!
Heb een kennis gehad die altijd 'een koffietje wilde doen' of ' een wijntje'. Vreselijk.
Van uitdrukkingen zoals 'in je kracht staan' krijg ik ook jeuk.

Triva

Triva

21-01-2017 om 07:26

wat is er mis met

Biem?

Wilgenroosje

Wilgenroosje

21-01-2017 om 07:44

Een héle hoop

"Ik erger me aan een héle hoop op taalgebied. (gelukkig hoor ik mezelf niet, scheelt weer)"

Grappig thea, ik vind het dan weer raar klinken dat jij je aan "een héle hoop" ergert. Ik erger me aan "heel veel" of aan een "heleboel".

Niet echt hoor, trouwens. Van alles wat ik hier tot nu toe lees vind ik eigenlijk die euro (euri, uro, uiro) redelijk irritant en ik snap nooit zo goed dat mensen vroeger "vroegah" noemen. Verder vind ik het, zolang het niet heel erg plat wordt of op scheld- en vloekpartijen uitdraait, allemaal wel best.

We zijn niet allemaal hetzelfde. Leven en laten leven. Als dat alles is.

Ik heb overigens als iemand iets "met 2 vingers in zijn neus" doet nog nooit iemand met 2 vingers in zijn neus voor me gezien. En dat terwijl ik toch over het algemeen dingen erg snel voor me zie. Ik "vrees" dat dat soort uitdrukkingen zo ingeburgerd zijn, dat ik ze alleen nog zie als uitdrukking en niet als plaatje.

Enne..."biem" had ik nog nooit gehoord, maar het klinkt wel lollig.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-01-2017 om 08:47

Biem?

Die ken ik niet, of is dat van beam me up?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.