Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Fred de Velde

Fred de Velde

30-10-2012 om 16:56

Ethisch vraagstuk

Ik werk op dit moment aan een essay over de ethische aspecten van het 'upgraden' van de mens (in de toekomst).

Ik ben hierbij op een ethisch vraagstuk gestuit, en ik was benieuwd naar jullie mening.

Hier komt ie: Stel, er is een medicijn dat bij zwakbegaafden het IQ 10 tot 20 punten hoger maakt. Zou het dan verantwoord zijn om een zwakbegaafd kind dit te geven?

Het gaat hier dan om kinderen die 'gewoon' zwakbegaafd zijn, dus niet kinderen met hersenletsel.

De reden dat ik dit op het forum zet is dat het antwoord voor mij heel vanzelfsprekend is, maar dat voor anderen niet hoeft te zijn!

Dus ik ben benieuwd hoe jullie dit zien..

Groetjes, Fred


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

30-10-2012 om 17:22

Fred

Of het verantwoord is hangt af van de bijwerkingen. Eerlijk gezegd geloof ik nooit dat er zo'n medicijn kan komen. Een laag iq heeft zulke diverse oorzaken. 'Gewoon zwakbegaafd' bestaat niet.
Bij mijn kind zou alleen een genreparatie werken. Daar zijn ze nu wel hard mee bezig, maar daar hoeven we geen hoop op te hebben. Eerst doen ze toch de 'makkelijke' reparaties, bij de bekende ziektenbeelden.
Maar geef mij maar zulke pillen hoor om mijn kind weer 'beter' te maken.

Fred de Velde

Fred de Velde

30-10-2012 om 17:35

Dank!

Dankjewel voor je antwoord!

Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat het inderdaad een 'wondermiddel' is zonder bijwerkingen..

Merel

Merel

30-10-2012 om 19:50

Waarom niet

Tja, zo zonder er uren over te peinzen zou ik zeggen welke reden zou er zijn om het niet te doen?

dc

dc

30-10-2012 om 20:15

Als er geen bijwerkingen zijn, zou ik die pil geven.

Nancy

Nancy

30-10-2012 om 20:21

Tja

Een hele goede vraag Fred. Ik heb namelijk een extreem te vroeg geboren tweeling waarvan er 1 NAH heeft dus daar geldt jouw vraag niet voor. Tweelingzus heeft echter geen NAH maar een IQ van 74 zijnde zwakbegaafd. Ze is echter een bovenpresteerder en is begonnen aan de Mavo iets wat ze zeker gaat afronden en ik zie haar zelfs nog gaan studeren in de toekomst. Ze is 3x getest met steeds nagenoeg dezelfde uitslag. Ze heeft een enorme drive tot presteren maar het kost haar echt erg veel moeite, ze wil zo graag! Als er zo'n pil zou komen zou ik het dus overwegen mits de bijwerkingen niet dusdanig ernstig zouden zijn.

Nancy

Nancy

30-10-2012 om 20:29

Fred

Ik ben wel nieuwsgierig, wat is jouw idee hierover dan omdat jij het zo vanzelfsprekend vindt? Ben je een voor- of juist tegenstander mocht er zo 'n pil ooit komen....

Tijgeroog

Tijgeroog

30-10-2012 om 20:42

Denk het wel

Ik heb een bril om beter te kunnen zien. Ander kinderen hebben ritalin om beter te kunnen functioneren. Ik kan me voorstellen datje met zo'n medicijn ook zo omgaat. Niet omdat ze niet goed genoeg zijn zoals ze nu zijn, maar omdat het prettig voor ze is om een hoger iq te hebben.

Fred de Velde

Fred de Velde

30-10-2012 om 20:50

Waarom

"Ik ben wel nieuwsgierig, wat is jouw idee hierover dan omdat jij het zo vanzelfsprekend vindt? Ben je een voor- of juist tegenstander mocht er zo \'n pil ooit komen..."

Ik ben zelf ook voorstander van zo'n pil!

Waarom ik dan toch nieuwsgierig ben naar wat anderen ervan denken..

Ik las een artikel over mogelijke technieken om onze cognitieve prestaties te verbeteren, en daarin werd gezegd dat men zwakbegaafdheid niet overal als 'ziekte' ziet die 'verholpen' moet worden waar mogelijk.

En omdat het geen ziekte was, zo was de redenatie, heb je als ouder/voogd niet als vanzelfsprekend het recht om tot zo'n behandeling over te gaan.

Als een kind een gebroken been heeft behandel je dat, ook al is het nog te jong om het te begrijpen.

Maar in dat artikel werd zo'n pil vergeleken met zoiets als cosmetische chirurgie. Dat besluit je niet zomaar even voor een ander persoon, die moet zelf die weloverwogen beslissing maken.

Ook heb je nog groepen autisten die vinden dat hun conditie geen ziekte is die behandeld moet worden(vat wat voor te zeggen). Misschien gaat zoiets ook voor zwakbegaafden op.

PS: je dochter gaat er wel komen, ook zonder pil : )

krin

krin

30-10-2012 om 21:02

Ik weet niet

Iemand die met Down-kinderen werkte, vertelde me eens dat juist de slimsten het meest worstelden met hun achterstand en onvermogen, omdat ze slim genoeg waren om de verschillen te zien met doorsnee kinderen en om te weten dat ze nooit helemaal langszij zouden komen. Het zou er voor mij dus afhangen hoe groot de stap is die je met die pil kan maken. Dat het niet vergelijkbaar wordt met over een bepaalde inkomensgrens heen gaan en dan door het wegvallen van toeslagen toch met minder geld eindigen, zeg maar.
En dan nog: maakt slimmer überhaupt gelukkiger?

Nancy

Nancy

30-10-2012 om 21:19

Interessant

Hallo Fred,

Allereerst bedankt voor het hart onder de riem. De oorzaak van dochter's zwakbegaafdheid is met zekerheid te vinden in haar prematuriteit, en heeft derhalve een medische grondslag. M.i. kan het in dit geval dus gezien worden als een ziekte. Het gaat me wel erg aan het hart om haar zo te zien knokken. Zo'n pil zou ik haar zo gunnen....

Fred de Velde

Fred de Velde

30-10-2012 om 21:19

Nog niet aan gedacht.

Het zou er voor mij dus afhangen hoe groot de stap is die je met die pil kan maken.

Dat is ook een goeie.. nog niet aan gedacht!

Ik denk niet dat slimmer 1 op 1 gelukkiger maakt. Wel heb je je eigen leven wat meer in handen. Wat je daar dan mee doet, is een tweede.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-10-2012 om 21:54

Interessant

Interessante vraag Fred!
Kinderen zie zwakbegaafd zijn, zou ik zo'n pil geloof ik direct gunnen.
Maar waar ligt de grens? Als zo'n pil voor een hoger IQ kan zorgen, zou je 'm dan ook geven aan je mavo-kind zodat het naar de havo kan? Of aan je havo-kind zodat het VWO misschien ook haalbaar is? Daar ben ik toch een stuk minder enthousiast over.
Wat zouden de consequenties zijn voor ouders die hun kind geen pilletje willen geven? Stel nou, dat zo'n pil het verschil kan maken tussen regulier onderwijs of onderwijs met veel extra ondersteuning (duurder!). Zou je dan als maatschappij mogen eisen dat je je kind zo'n pil geeft? Je ziet dit soort discussies ook rondom prenatale diagnostiek.

vera

vera

30-10-2012 om 22:15

Moeilijk

Mijn dochter heeft downsyndroom. Er gaan wel eens geruchten over een pil die in de maak zou zijn, of er al is (Amerika), die de verstandelijke beperking zou verminderen.
Als ik dit zou kunnen geven aan mijn dochter zou ik het niet doen denk ik, omdat er bij haar duidelijke uiterlijke kenmerken zijn.
Als dat niet zo zou zijn zou ik het wel doen, voor haarzelf. Ik zou wel heel bang zijn mijn meisje zoals zij nu is kwijt te raken.
Groet, Vera

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-10-2012 om 22:24

Vera

Ik ben oprecht verbaasd. Waarom zou je je dochter die pil niet geven omdat ze ook uiterlijke kenmerken van down heeft?
Ik zou daar denk ik echt niet over na hoeven denken, eerlijk gezegd. Waar zit voor jou dan het probleem?

De genoemde "intelligentie"val en de vraag waar dan precies de grens moet liggen zouden voor mij wel van belang zijn. Toch denk ik dat ik de gok zou nemen. Ik neem tenminste aan dat we het hier om een onomkeerbaar proces hebben.

vera

vera

30-10-2012 om 22:42

Ginny

Als mijn dochter slimmer zou zijn zou zij zich bewust zijn van haar uiterlijk. Zij zou zich extreem ongelukkig, een outsider, en onzeker gaan voelen denk ik.
Stel je maar eens voor met de hersenen die je nu hebt een sterk afwijkend uiterlijk te hebben.

Fred de Velde

Fred de Velde

30-10-2012 om 23:01

Persoon

"Als dat niet zo zou zijn zou ik het wel doen, voor haarzelf. Ik zou wel heel bang zijn mijn meisje zoals zij nu is kwijt te raken. "

De vraag is inderdaad, hoezeer verander je de persoon hiermee. Is het nog dezelfde?

Kaaskopje

Kaaskopje

31-10-2012 om 00:47

Lastige vraag hoor

Ik denk dat als je een kind hebt die 'gewoon' minder slim is dan handig te noemen is, je die pil makkelijker geeft dan aan een kind die het syndroom van down heeft.
Een kind dat opeens veel beter kan overzien wat zijn beperking is, kan daar behoorlijk van in de war raken denk ik.
Wat de laatste vraag betreft denk ik dat een persoon absoluut zal veranderen door zo'n pil. Dat moet wel. Als je intelligenter bent, stel je andere vragen, denk je verder door. Ik weet eigenlijk niet of je mensen die al wat ouder zijn echt helpt met zo'n pil.

Rafelkap

Rafelkap

31-10-2012 om 06:42

Niet een op de andere dag

Met zo'n pil of met een genreparatie ben je niet van de een op de andere dag slim of normaal. Helemaal 'normaal' nooit, maar de ontwikkeling komt wel beter op gang.
Het ligt er aan hoe 'zwakbegaafd' je kind is hoe je hier in staat.

Vera*

Vera*

31-10-2012 om 08:34

Hmm

Het is inderdaad een interessante vraagstelling. Ik zou het eigenlijk niet weten omdat het zo ontzettend mensafhankelijk is met zijn kenmerken en vooruitzichten. Enerzijds gun je iedereen een 'beter leven' en aan de andere kant kun je dan ook zo 'slim' zijn of worden dat het gevoel van anders zijn en niet meer kunnen meer gesnapt worden en dat ook een probleem kan geven.
Zo schijnt de fase van het achteruitgaan bij dementie het ergst te zijn voor de patient zelf als die snapt wat er gebeurt en dat als ze te ver heen zijn dat niet meer weten.

ishtar

ishtar

31-10-2012 om 09:00

Ja, maar lastig

als zo'n pil zou bestaan, denk ik van wel.
Het is wel lastig. Dat hij dan meer zal beseffen van zijn beperkingen zal best. Maar dat ziet hij nu ook wel: zijn jongere broer mag veel meer dan hij.
Mijn zoon heeft een ziekte die er waarschijnlijk voor heeft gezorgd dat hij een verstandelijke beperking heeft. Met medicijnen bestaat de kans dat die beperking kleiner wordt. Of dat gebeurt, en met hoeveel dat dan verbetert is onbekend. Maar een verbetering van 20 iq-punten zou bij hem misschien net het verschil zijn tussen zelfstandig worden, of niet.
Je moet alleen wel uitkijken voor de: 'het is er, waarom geef je dat dan niet?' gedachte naar mensen die besluiten het niet te geven,(zie bijvoorbeeld de vooroordelen naar mensen met een kindje met Down syndroom) Ander gevaarlijk punt is dat ook mensen met een normale intelligentie zo'n pil kunnen/zullen willen hebben, waar leg je de grens (en heb je ook een ondergrens, en waarom wel/niet/ligt die daar?) en hoe ga je om met die 'jaloezie' ?

vera

vera

31-10-2012 om 09:02

Persoon

zij zal de wereld beter begrijpen, daardoor haar 'aanvoelzintuig' minder hoeven te gebruiken.
die gebruikt zij continu om anderen te peilen, dat is haar houvast. die gerichtheid op anderen maakt voor een deel wie zij is. en komt voort uit de beperking. als karaktereigenschap zou je het als aanhankelijkheid kunnen omschrijven.
daarnaast zal zij zich verder gaan ontwikkelen op alle vlakken. je ziet dat kinderen veranderen naarmate ze ouder worden. het kinderachtige, naieve, pure verdwijnt. dat zal dan bij haar ook gebeuren. ze zal zelfstandiger kunnen worden, wat per definitie zorgt voor minder afhankelijkheid, dus een afnemende vraag naar anderen.
ik ga er van uit dat de pil haar van verstandelijk gehandicapt naar iq van 90 zal brengen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

vera

vera

31-10-2012 om 09:06

Hmmm

nu merk ik al dat zij zich steeds bewuster wordt van haar anders zijn, en dat kan best lastig zijn.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fred de Velde

Fred de Velde

31-10-2012 om 09:12

Gevaar

"Je moet alleen wel uitkijken voor de: \'het is er, waarom geef je dat dan niet?\' gedachte naar mensen die besluiten het niet te geven,(zie bijvoorbeeld de vooroordelen naar mensen met een kindje met Down syndroom)"

Ik kan me voorstellen dat mensen zoiets zouden denken.

Immers, je hebt ook gezonde voeding/stimulatie. Dat draagt ook bij aan de hersenontwikkeling van hun kind, net als zo'n pil.

Als je je kind gezonde voeding/stimulatie onthoudt word je in het algemeen als slechte ouder gezien. Ik kan me voorstellen dat zo'n oordeel ook van toepassing gaat zijn op zo'n pil.

Dus dat gevaar dat je noemt is heel reëel.

Fred de Velde

Fred de Velde

31-10-2012 om 09:15

Bijzonder

"zij zal de wereld beter begrijpen, daardoor haar \'aanvoelzintuig\' minder hoeven te gebruiken.

die gebruikt zij continu om anderen te peilen, dat is haar houvast. die gerichtheid op anderen maakt voor een deel wie zij is. en komt voort uit de beperking. als karaktereigenschap zou je het als aanhankelijkheid kunnen omschrijven."

Bijzonder.

Bij veel autisten is het juist omgekeerd. Die hebben hun intelligentie als houvast omdat ze het 'voelzintuig' missen.

vera

vera

31-10-2012 om 09:16

Fred

kan me ook juist voorstellen dat het andersom is. ouders geven een pil en wordt verweten het kind niet te accepteren zoals het is. 'moet het weer zo nodig slimmer worden.' je ziet het nu al met ritalin, daarvan gaan kinderen met een bepaalde beperking beter presteren. de oordelen zijn niet mals.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-10-2012 om 09:48

Dus toch de "intelligentie"val, vera?

Weet overigens niet wat ik zou prefereren. Ik ben niet zo op uiterlijk gericht en nogal erg gehecht aan mijn intellect.
Maar dan praat je natuurlijk wel over uitersten. Ik denk dat het bij een gemiddeld intellect en een gemiddeld uiterlijk toch wel anders ligt ja.

x

x

31-10-2012 om 10:43

Brave new world

Zelf zou ik gerust slimmer willen zijn Ik zou niet hoeven nadenken, als er geen bijwerkingen aan zijn...zeker
Mijn kinderen zijn HB, nadeel eraan is dat je dan andere interesses hebt als de gemiddelden, ik vond dat vooral moeilijk in de tienerjaren (kind interesseerde zich in de wereldpolitiek meer dan in uitjes zonder intellectuele uitdaging met doorsnee leeftijdsgenoten) Maar voor zo hb-kinderen zou het dus wel heel fijn zijn als er meerdere personen met een lager iq dat pilletje zouden nemen zodat het gespreksmateriaal voor meerdere mensen op dat bepaald niveau zou komen
Dus... ja, lijkt mij positief voor mensen met een zwakker of ook gemiddeld niveau . Zeker als er in je omgeving ook meerdere personen dat iq hebben en je 'meekan' met de groep
Kunnen kiezen voor een luilekker luizenleven zonder nadenken of een Einstein brein...

Ook vraagtekens

Ik heb ook mijn vraagtekens. Is het geen grensvervaging...vinden we niet over 20 jaar kinderen die BKL niveau hebben ook 'zwakbegaafd', waarom niet alle kinderen dan een beetje een niveau omhoog? En ook ethische...is het niet erg een beetje knustelen aan wat eigen is aan iemand? Ik heb in mijn werk ook wel hoogbegaafde verstandelijk beperkten meegemaakt die niet onverdeeld gelukkig waren met hun toch wel hoge begaafdheid gemiddeld van de groep waar ze eigenlijk toe behoren en te lage begaafdheid voor 'gewoon' gewoon.
IQ is een onderdeel van je karakter en persoonlijkheid. Dat is heel anders dan ADHD dat een aandachtstekortstoornis is en waar iemand ook zelf 'last' van heeft of een gebroken been dat je repareert (dat was toch eerst goed?). Ik vind het een lastig issue....Als het om een 'stoornis' zou gaan zou ik het nog anders zien denk ik en misschien ook als het niet aangeboren hersenletsel betreft. Ik vraag me af of het iemand wel 'gelukkiger' zou maken en ook in wiens ogen. In de onze of die van hunzelf?
groeten albana

Ook voorzie ik een zwarte handel

Ik voorzie trouwens ook een levendige zwarte handel in die pil, die dan weer de bijwerking zal hebben die drugs nu hebben, er wordt dan w.s. mee geknoeid.
Ook zal de positieve invloed nogal wegvallen als die pil voor iedereen toegankelijk wordt. Als iedereen zo'n pil kan krijgen (kunnen de einsteins eindelijk aanhaken...) zullen de einsteins 'm op den duur ook willen en zijn we weer terug bij af. Alleen dan allemaal wat slimmer. En als de hele wereld wat slimmer zal worden zullen er in menselijke verhoudingen nog amper veranderingen komen, we gaan er niet meer op verdienen, want iedereen is toch slimmer? W.s. worden de baantjes waar je niet zo slim voor hoeft te zijn het beste dan betaald (wie wil dat dan nog doen? Misschien dan die verstandelijk beperkten?) Het enige positieve zou ik dan nog zien in mogelijk toekomstige uitvindingen/ontwikkelingen die dan w.s. op een hoger niveau komen...Maar kunnen we het dan zelf emotioneel nog wel bijbenen?
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

31-10-2012 om 13:37

Interessante vraag

Eens kijken of ik mijn gedachten uit het toetsenbord kan krijgen Ik heb zelf een wat afwijkend uiterlijk. Niet meteen op het eerste gezicht, maar zodra ik mijn mouwen opstroop wel Ik zit van onder tot boven onder de littens, behalve gezicht, een arm, decolletee en bovenkant rug. Kleding onttrekt dus veel aan het zicht, behalve een van mijn armen. Je leert jezelf en de mensen om je heen heel erg goed kennen, op een bepaalde manier. Ik heb de mensenkennis van een komkommer, maar ik kan mensen na 3 minuten indelen in of ze *voor mij* deugen of niet. En nee, ik ga niet verklappen wat dat is natuurlijk Als opgroeiend kind word je er veel meer mee geconfronteerd, omkleden, slaapfeestjes, gym, zwem, allemaal dingen waarbij je je net een circusaap voelt.
Ik had in de bovenbouw middelbare school een filosofisch ingestelde docent die vaak experimentele dingen deed in de lessen. Zo behandelden wij een keer de vraag: wat zou je aan je uiterlijk veranderen als dat met één vingerknip geregeld zou zijn (dus zonder pijn of gevaar). Hij ging het rijtje af en sloeg mij over met de woorden: nou, haha, aan jou hoeven we dat natuurlijk niet te vragen, dat is duidelijk genoeg natuurlijk! Hij was drie kinderen verder voordat tot me doordrong wat hij bedoelde: ik zou die tovertruuk natuurlijk inzetten om mijn littekens te laten verdwijnen. En laat ik nou toch héél wat anders op mijn briefje hebben geschreven........Dat kwam uiteindelijk ter sprake en ik geloof niet dat hij het ooit heeft begrepen. Kan ook aan mijn uitleg liggen natuurlijk

Onlangs is mijn zuster (half de 50) gediagnosticeerd als (hoogfunctionerende) autist (en nog een paar fijne dingen). Voor mij het einde van een jarenlange persoonlijke strijd: de dingen vallen op hun plaats. En door haar therapie en mijn bemoeienis daarmee ga ik eindelijk zien hoe ze is: eerlijk, doorzichtig, helder, geen dubbele bodems, geen manipulatie, what-you-see-is-what-you-get, geen sociale franjes, geen opleuk of gewenst gedrag: gewoon puur zichzelf. Ik ben zus, dus veilig en vertrouwd en dús goed. Elk ander persoon in haar leven moet ze nog maar zien, daar is ze niet zo zeker van. Heerlijk. Kritiekloos worden aanvaard, samen onderuit gezakt op een bankie zitten bij de instelling en een beetje voor ons uit mopperen over het leven. Tot ze zegt: zo, ik ben je wel weer zat, van mij mag je weg.
Ik heb lang, heel lang, gewild dat ze anders was. Dat ze eigenlijk niet was wie ze was, maar wat 'normaler', wat logischer, wat beleefder. En daar ben ik eigenlijk wel klaar mee. Waren er maar meer mensen zoals zij.

Wat ik denk ik wil zeggen is dat mensen met een 'afwijking' (op welk vlak dan ook) ons (zijnde 'de maatschappij', de 'mensheid') dwingen om te gaan met kwetsbaarheid. Met echtheid. Met de confrontatie met ons eigen denken. Met wat *wij* vinden wat gehandicapt of zwakbegaafd of sociaal zwak is. En wie zijn wij dan wel?

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.