Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Feministische ideologie

Zijn hiermeer moeders die het feminisme ideologie een warm hart toe dragen, en actief mee bezig zijn?

Zelf ben ik zeer actief met een paar vrouwen in de locale beweging hier.


margaretha

margaretha

17-06-2020 om 23:00

ook niet

in een bil geknepen enz. Nagefloten worden kan ik me ook niet herinneren. Wel 2x van een onbekende op een openbare plaats de vraag gehad of ik mee wilde ergens heen. Nee gezegd en meneer was ook weg. Vooral onthouden omdat het zo apart was en onbekend was. Het zal wel veel voorkomen maar ik persoonlijk herken het niet

Hoezo

Geen verschil tussen man en vrouw in de bijbel?? Hup ga eens opnieuw lezen!

Ik ben denk ik heel lelijk of zo

( nee hoor grapje, ik ben vrij gemiddeld qua looks denk ik) Maar ik ben echt mijn hele leven zelden of nooit lastig gevallen door vreemde mannen. Ook niet door bekende trouwens.

Js, er floten wel eens bouwvakkers, of vrachtwagenchauffeurs die met hun lichten seinden nadat je ze had ingehaald. Maar dat vond ik eigenlijk vooral erg grappig. En die ene collega met wie ik op zakenreis was die s avonds voor mijn hotelkamerdeur stond ( hij was getrouwd, maar ik ook ) vond ik vooral erg sneu.

Maar mannen die in je billen knijpen? Of je borsten? Echt nooit. Ik geloof dat ik zo iemand ook gelijk een linkse directe zou verkopen. En misschien straal ik dat ook wel uit of zo. Heb ook heel lang gestudeerd en gewerkt in een omgeving met bijna alleen maar mannen. Misschien heb ik daar wel geleerd om gewoon ‘one of the boys’ te zijn. Als ik in mijn uppie tussen 10 mannen zit dan realiseer ik me dat echt totaal niet.

Maar ik weet vaNvriendinnen ( die er echt niet veel knapper uitzagen dan ik) dat ze er echt veel meer last van Hadden dan ik. Zelfde werkgever. Allemaal kerels. Zij waren wel blond trouwens. Ik niet. Zou dat nog uitmaken?

Ingrid

Als docent ben ik trouwens heeeeeel blij dat ik vrouw ben. Als mannelijke docent moet je tegenwoordig echt vreselijk uitkijken wat je doet. Even een hand op de schouder van een leerling of een blik die verkeerd wordt uitgelegd....voor je het weet gaat er een verhaal rond of heb je een klacht aan je broek hangen. En niet om lullig te doen, maar sommige meiden op school kleden en gedragen zich soms op een manier ( vooral naar jonge hippe docenten) die soms behoorlijk op t randje is. Lijkt me niet gemakkelijk.

Als vrouw van middelbare leeftijd hoef ik me een stuk minder krampachtig op te stellen qua wat ik zeg of doe. Ik kan een bemoedigend schouderklopje uitdelen, of een enkele keer een knuffel. Kan de deur van t lokaal dichtgooien bij een wat vertrouwelijk mentorgesprekje. Sommige van mijn mannelijke collega’s doen dat niet meer....

Blond

Het ligt aan de mannen die dat doen, niet aan de vrouw en of ze mooi is of minder mooi. Desondanks denk ik wel dat blond haar bij een hoop mannen als een rode lap op een stier werkt. Ik heb toen ik in de 20 was mijn haar wel eens bruin geverfd, je krijgt meteen minder voorrang in het verkeer.

skik

Ingridt

“Ik geloof dat ik zo iemand ook gelijk een linkse directe zou verkopen. En misschien straal ik dat ook wel uit of zo.”
Typisch een reactie van iemand die dit nooit is overkomen. Je mag hopen dat je direct zou terugslaan, dat je niet flabbergasted, bang of beschaamd voelt.,
En dat jou het niet overkomt omdat je het uitstraalt? Bedoel je dat degenen die het wel overkomt dat aan zichzelf te wijten hebben?
Ik heb een dochter - even oud als de jouwe- die verleden jaar bij uitstappen uit de tram vol in haar borst werd geknepen. Ja ze droeg een zomers topje. Straalde ze het verkeerde uit?
Dochter zei mij later dat ze het zo erg vond dat ze niet had gereageerd toen het gebeurde, dat ze die man niet had uitgescholden. Ze schaamde zich. Ik heb haar gezegd dat haar reactie echt heel normaal was, dat zij zich nergens over hoefde te schamen. Maar mijn dochter hoort de vrouwen “ nou ik zou gelijk een linkse directe geven” en denkt dan dat zij fout is.
(En voor iemand begint over buitenlandse mannen blabla, in geval van mijn dochter was het een doodnormale Nederlandse man , “gewoon zo iemand als papa” volgens mijn dochter)
O en ja, ik ben feministe

en over docenten op school

Nu is het opeens naar om een mannelijke docent te zijn, want voor je het weet heb een een #metootje. Terwijl het duidelijk is dat die meiden het uitlokken met hun ongepaste kleding.
Meiden op middelbare scholen zijn pubers. Docenten zijn volwassenen. Pubers zoeken grenzen op, zijn bezig de wereld te ontdekken. Volwassenen en zeker docenten zouden daar rekening mee moeten houden in plaats van te doen alsof ze gelijkwaardig zijn.
Doe gewoon geen hand op een schouder van je leerling. Waarvoor is dat nodig? Ik heb zo'n docent gehad op de middelbare school. Ik kreeg daar echt de creeps van, maar je kon er niet echt wat van zeggen want ja, hij deed toch niks.

Alkes

Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd. Ik bedoel echt niet dat iemand die wel lastig gevallen wordt uitstraalt dat dat ok is of zo. Of dat het (dus) haar eigen schuld is. Ben je helemaal gek!

Maar ik weet dat het vroeger wel eens onderwerp van gesprek was tussen vriendinnen of collega’s. En dat het echt opvallend was hoe groot de verschillen waren in de mate waarin ons dat overkwam. En wat skik zegt verbaast me niet. Dat het uitmaakt of je blond bent of niet. Ik heb ook nog eens kort haar. Dat zal ook wel niet helpen. En een bescheiden cupmaat.

En misschien heb je ook wel gelijk hoor, dat ik die linkse directe niet zou uitdelen als het me zou overkomen. Zeker niet toen ik jong was. En misschien ben ik ( doordat ik het nooit echt heb meegemaakt) ook wel naïef, want als ik dat verhaal van je dochter lees ben ik echt geshockeerd. En plaatsvervangend witheet. Want ik heb ook een dochter.

En over die docenten en die hand op de schouder...ja. We zijn mensen. En ik zit heus niet de hele tijd aan leerlingen of zo. Maar als je ( even pre Corona) als mentor soms heel veel contact hebt over vaak best persoonlijke situaties of problemen dan gebeurt dat wel eens. Even die hand op de schouder. Of zoiets. En in zulke situaties ben ik blij dat ik een vrouw ben. En daardoor iets ontspannener met dat soort in mijn ogen natuurlijke gedrag kan omgaan dan mijn mannelijke collega’s, die de laatste jaren toch steeds voorzichtiger worden met dat soort dingen. Soms op het krampachtige af....

En alkes

Je hebt helemaal gelijk. Relatie is niet gelijkwaardig, etc etc. Maar met al die pubers om je heen die idd grenzen opzoeken en de wereld ontdekken ben ik op dit vlak eerlijk gezegd blij dat ik vrouw en 50+ ben. Jonge / mannelijke docenten moeten echt meer opletten

Ingridt

Fijn jouw reactie, zeker omdat ik er wel wat erg scherp in ging (had al beetje spijt nadat ik gepost had).

@Emma

@Emma

18-06-2020 om 11:19

terugslaan

"Je mag hopen dat je direct zou terugslaan, dat je niet flabbergasted, bang of beschaamd voelt.,"

Helemaal mee eens, en ik denk ook niet dat IngridT dat zo bedoelde.

Zelf als puber maakte ik dergelijke dingen vaak mee. En daar hoef je echt geen sexy truitje of kwetsbare uitstraling voor te hebben. Er zijn nou eenmaal veel mannen die denken het recht te hebben om bepaalde opmerkingen of handtastelijkheden op vrouwen te botvieren. Ik vond het ook lastig reageren. Als je laat blijken dat je er niet van gediend bent ben je een vieze vuile pot en word je alleen maar nog kwaaier. Ik ben om dit soort dingen in de jaren 80 zeer radicaal feministisch geweest. Ik heb te doen met die meiden van nu die ingeprent hebben gekregen dat de emancipatie "klaar" is en dat metoo niet nodig is. Zolang vrouwen (en mannen) niet volledige autonomie over hun eigen lichaam hebben zijn we er nog niet. En ja, er zijn ook mannen die onzedelijk betast worden, dat is net zo erg. Leraren zijn volwassen, die moeten gewoon weten dat een hand op de schouder niet altijd wordt gewaardeerd. Ongevraagd aan iemand zitten is gewoon niet altijd ok, hoe leuk bedoeld ook

Koffiekop

Koffiekop

18-06-2020 om 11:50

Uiterlijk

Het zal vast een rol spelen, uiterlijk, maar *ik* herken dat dus niet. Ik had en heb lang goudblond haar en een flinke cupmaat. Die ik ook niet verstopte of verstop (ben nu 50). Maar ik ben dus nog nooit in een bil of borst geknepen, zoals de dochter van Alkes. Ik zou ook woest zijn, als moeder. En ik snap dat je, als het je overkomt, niet assertief reageert. Ik zou flabbergasted zijn en daardoor verlamd, denk ik. Ook op mijn leeftijd, maar al helemaal als jong meisje.

IngridT, ik snap je hoor. Met een broer in het basisonderwijs, groep 8, die zich al drie keer bedenkt voor hij een leerlinge troost van wie recent een ouder is overleden. Ik vind het echt te triest voor woorden dat hij zijn klasdeur altijd open laat als er maar 1 of 2 leerlingen zijn. Ook als zij iets persoonlijks willen bespreken. Op het VO is het natuurlijk nog vele malen erger... Ik heb vroeger met verschillende docenten en de conciërge in situaties verkeerd dat we samen alleen waren. Ik zat in de schoolkrantredactie, ik deed met een leraar samen de eindredactie. Ik hielp de conciërge met het toen nog handmatig stencillen en nieten van die schoolkrant. En zo waren er meer dingen. Nooit een seconde bij nagedacht, er is ook nooit iets gebeurd. Ben zelfs wel eens na een schoolfeest thuisgebracht door een (leuke jonge) leraar, want ik was blijven opruimen en bij terugkomst in de fietsenstalling bleek mijn band lek. We zijn met een groepje meisjes wel eens wezen eten bij een leraar. Achteraf vind ik dat wel op het randje, maar was toen heel vanzelfsprekend. Jammer dat dat allemaal niet meer kan.

En ja, ik wéét heus wel dat er dingen gebeurden die niet door de beugel konden. Maar eerlijk, een kwaadwillend iemand weet toch wel een kans te creëren, daar helpt deze (in mijn ogen doorgeslagen) voorzichtigheid niet tegen. Maar het zorgt wel voor achterdocht, krampachtig doen, minder menselijkheid...

Reactie op ongewenste intimiteiten

Ik heb mezelf erg moeten inhouden om niet m'n vuist in het tronie van de man te planten die mij een keiharde pets op mijn achterste verkocht. Maar ik besloot dat hij het niet waard was en heb hem alleen verteld dat hij een heel zielig mannetje was. In een kroeg durf ik dat wel.

Mijn manager ging subtieler te werk. Opmerkingen op het randje, net te dicht op je komen zitten, smeulende blikken. Heel naar. Maar hij leek precies te weten waar hij mee bezig was en hoe ver hij kon gaan. Namelijk tot het punt dat, als ik er wat van zou zeggen, hij best aannemelijk kon maken dat ik me wat verbeelde of me niet aan moest stellen.

skik

Alkes...

Prima hoor. Fijn dat we elkaar begrijpen. No hard feelings.

Over gedrag van docenten..,,koffiekop beschrijft precies wat ik bedoel. En ik heb te doen met mijn mannelijke collega’s die veel vaker dan ik dat soort afwegingen moeten maken. En dan klinkt koffiekop herkenbare beschrijving van hoe het ‘vroeger’ ging zo heerlijk ontspannen. Zo zou het moeten kunnen. Toch? En dat dat klaarblijkelijk niet (meer) kan is eigenlijk best triest.

Misschien ben ik trouwens wel een raar type hoor

Maar vroeger ( die tijd is wel voorbij trouwens) toen ik nog wel eens werd nagefloten door de klassieke bouwvakker vond ik dat eigenlijk helemaal niet erg. Ik zwaaide vrolijk terug en zag het eigenlijk vooral als een soort van komplimentje.

Dat iemand je op straat echt aanspreekt met rare voorstellen zou ik al flink ongemakkelijker vinden trouwens. Herinner me nu opeens trouwens dat ik ( op zakenreis in t buitenland) wel 1 keer een klopje op mijn hotelkamerdeur hoorde. Ik dacht dat het mijn collega was, Die pas later zou arriveren, maar toen ik opendeed stond er een wildvreemde Fransoos voor de deur met een fles champagne onder de arm & idd een vreemd verzoek. Die heb ik idd flabbergasted maar behoorlijk resoluut de deur gewezen. En daarna heeft een vrouwelijke collega me uitgelegd dat je als je alleen zit te eten in t restaurant van een hotel je echt NOOIT je kamersleutel met zichtbaar nummer op tafel moet leggen. Had ik echt nog nooit bij stilgestaan. Toch een beetje naïef dus.

Maar ik snap ook werkelijk niet wat iemand bezield om zoiets te doen. Bij een wildvreemd iemand op de kamerdeur kloppen. De kans op succes lijkt me 0. Of zijn er echt vrouwen die zo iemand spontaan binnen laten? Hoe vask zou zo’n vent Dat al geprobeerd hebben? Op een gegeven moment geef je de moed dan toch ook op lijkt me? Ik snap t echt niet.

Jammer dat hier bijna geen mannen zijn. Die ( hopelijk alleen hearsay) iets meer inzicht kunnen geven in t ‘waarom’ van dit soort gedrag ......

Tekst en gedrag

Ik denk dat we meer tekst zouden moeten maken met onze kinderen over een goede manier om op zoek te gaan naar een sexpartner en hoe je dat op een prettige en goede manier doet. Zo'n paradox want zin in sex met iemand kan je overvallen en dan heb je tekst en gedrag nodig om dat in goede banen te leiden.

En ja, sexistisch, maar het wordt nog steeds van mannen verwacht om het initiatief te nemen en hoe ziet dat er dan uit?

Niets is fout als je maar beiden instemt. Vragen staat vrij, nee zeggen hoort erbij.

Jongeren oefenen ook en dat gaat niet altijd perfect maar dat is oefenen, zolang je maar beiden de ruimte krijgt om mee te doen of je terug te trekken.

Het is een dans waarin de potentiele partners stappen vooruit en achteruit zetten. Zo heb ik het uitgelegd aan mijn kinderen.

Tegenwoordig zijn er ook instructiefilmpjes hoe je kunt praten met jongeren met autisme over sexualiteit. En dan denk ik: wat goed is voor deze kinderen zou voor veel, zo niet alle, kinderen goed kunnen zijn.

Nu is het het wiel uitvinden en soms echt slecht gedrag opdoen al dan niet aangeleerd of afgedwongen door anderen. Bij gebrek aan het aanleren van goed gedrag.

Koffiekop

Koffiekop

18-06-2020 om 14:30

IngridT!

Nee! Echt? Met champagne? En hij vond het zeker onbegrijpelijk dat je deze 'Gods gift to women' de deur wees?? Ik zou er zelf ook echt geen seconde bij nadenken, die sleutel op tafel. Die leg je toch neer zodat ze kunnen zien op welke kamer de rekening moet komen?
Misschien is dat wel onze overeenkomst? De naïviteit? Misschien zie/voel/hoor ik de subtiele dingen niet??
Met vrienden en collega's worden er wel eens dubbelzinnige opmerkingen gemaakt en geflirt. Maar ik weet van mezelf 100% zeker dat er echt geen bijbedoeling achter zit, dus ik verwacht dat ook niet bij de ander. Misschien is dat alleen niet altijd zo? Maar ik wil daar dus niet achterdochtig in staan. Laat mij maar lekker naïef blijven...

Koffiekop

Vroeger waren er ook docenten die over de schreef gingen - ik heb ze meegemaakt. Eind jaren 70 hadden wij de aardrijkskunde docent die wij onderling mijnheer Creep noemden omdat hij altijd te dicht bij je kwam staan. En godsdienstdocent stond bekend als De Gluurder. Zijn blik zakte te vaak naar beneden als hij je aansprak. Verschil met nu is dat we het allemaal wisten - en waarschijnlijk ook sommige docenten - maar dat er niet echt mogelijkheid was om er wat van te zeggen. We accepteerden het maar een beetje als van "ach ja het hoort erbij en het zijn ook al oude mannen"
Aan de andere kant waren er toen ook docenten die zich bewust waren van feit dat een te vriendschappelijke omgang met leerlingen eigenlijk gewoon best raar is. Ik ben ook wel benieuwd Koffiekop of die docenten ook jongens thuis uitnodigden of naar huis brachten.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-06-2020 om 14:48

Vissertje

Jullie praten dus over diverse onderwerpen en zoals ik het lees ook over wat kan wel en niet in de opvoeding. Prima, zo zijn er veel discussie/praatgroepen.

Jij had de vraag over "dat ik mijn zoon als het heet en plakkerig weer is in een strandjurk en op slippers laat lopen,..." Hoe oud is je zoon? Dat maakt nogal verschil vind ik. Een peuter van twee, mwah wat maakt het uit. Een jongen van 6... wat wil híj? En daarbij de vraag, tot waar ben je lekker vrij en neutraal bezig en vanaf waar kan dat een probleem voor je kind worden? Mag hij een echte jongen zijn, of toch liever een toonbeeld van jouw opvattingen ? Feminisme is niet geslachtsgerelateerde zaken wegvlakken toch?

Als groep streven naar volkomen, geslachtloosheid met advocate erbij.. ik vind het érg ongemakkelijk klinken. Als een individu het zo voelt, is dat zijn of haar volste recht, maar door hoe jij het vertelt bekruipt mij het gevoel dat het aangemoedigd wordt en het meer een soort experiment voor jullie is.

Misschien kijk ik eroverheen, maar heb je al gereageerd op een eerdere opmerking nav jouw man en vrouw zijn gelijk in de bijbel?

nafluiten

Natuurlijk zijn er tal van dingen erger dan nafluiten en zullen sommige vrouwen het vast als een compliment beschouwen. Maar als je dat niet doet krijg je dit soort gesprekken.
"hee lekker ding"
(zachtjes) "grrrr"
"hee zeg je hoeft niet zo sacherijnig te kijken hoor"
zucht
"nou kapsones trut loop lekker door dan"

En natuurlijk krijg je die reactie niet als je vrolijk terug zwaait, ook al heb je daar op dat moment helemaal geen zin in.

Hahaha koffiekop

‘Gods gift to women’...hahahaha.

Wat jij zegt denk ik ook wel eens. Dat ik gewoon naïef ben. Van alles mis ( oeps, verleden tijd is beter denk ik.naïef was. Van alles miste. Toch iets meer van de tijd dat ik jonger was, dit. Denk ik tenminste) Misschien ben ik wel eens in mij kont geknepen in een volle bus , maar heb ik gewoon gedacht dat iemand bijna omkukelde in een onverwachte bocht, en zich in een reflex ergens aan vast wilde klampen. Of zoiets.

Oh, er is hier in t dorp ook zo’n hyper nostalgisch tuinwinkeltje waar ik ieder jaar m’n geraniums en slaplantjes en zo haal . Familiebedrijfje. . Gerund door vrijgezelle zoon van 50+, en zijn bejaarde vader scharrelt er voor de fun ook altijd nog rond. En die is echt van het type ‘ vies oud mannetje’. Slaat altijd even een arm om je heen als ie de kans krijgt.Of geeft je een speels kneepje in je zij. Beetje type boer Geert ( zo heette die toch? Uit boer zoekt vrouw van een paar jaar terug. Zelfde provincie 😀.) Misschien is t politiek incorrect maar ik ga meestal met dochter plantjes kopen, en we hebben elk jaar samen de grootste lol hoe we hem netjes op afstand houden. Dochter weet donders goed wat gepast en ongepast gedrag is, maar dit Opaatje is gewoon een hilarische karikatuur van een foute man...

Marka

Marka

18-06-2020 om 15:00

heel veel lastiggevallen

In mijn kruis gegrepen, op mijn kont geslagen, achtervolgd op straat, poging tot verkrachting onder bedreiging van een mes en dan het sissen, fluiten en zo vaak 'kan je niet lachen?" En nog veel meer.
ja ik was blond en had grote borsten. Blijkbaar ben je dan publiek bezit. Dat heeft bijgedragen aan mijn feministisch worden

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-06-2020 om 15:08

Bouwvakkers

Mijn 15-jarige wordt al twee jaar regelmatig nagefloten door bouwvakkers. Ze loopt gewoon in spijkerbroek en shirts dus niets uitdagends. In het begin riep ze dan hard ‘vuile pedo’, maar in de praktijk is het effectiever als ze zegt ‘joh, ik ben 14, doe even normaal.’
Ik vraag me af hoe het kan dat die lui allemaal dat gedrag vertonen. Ik neem aan dat het gros van de bouwvakkers gewoon brave huisvaders zijn, misschien zelf wel met puberdochters. Vinden ze het dan niet erg als hun kind op die manier wordt benaderd? Misschien heeft hier iemand wel een man of broer aan wie ze dat eens kan vragen. Ik ben echt benieuwd naar de achterliggende gedachten.

Koffiekop

Koffiekop

18-06-2020 om 15:14

Alkes

ik heb werkelijk geen idee. Van die leraar en dat etentje - nee, ik weet wel zeker dat het alleen ons groepje was van 6 dames. Maar ik ga ervan uit dat als er een jongen met een lekke band had gestaan er ook wel een leraar een lift had aangeboden. Ik kreeg die lift ook niet omdat ik een meisje was, er is ook (zoals ik al zei) niks gebeurd. Het was gewoon vriendelijk en verantwoordelijk. Het alternatief was dat ik naar huis had moeten lopen, of ik had mijn vader moeten bellen en dan had ik alleen buiten op de stoep moeten wachten tot hij er was.

Natuurlijk gebeurden en gebeuren er dingen die niet door de beugel kunnen. En ik vind het alleen maar goed dat vrouwen en meisjes (en natuurlijk ook mannen en jongens) meer mogelijkheden krijgen om daar wat tegen te doen en dat er meer begrip is en zo. Maar ik vind hier en daar echt dat het doorslaat. Zoals in het onderwijs. Je bent toch vaak een vertrouwenspersoon voor kinderen. Ik zou het zelf heel moeilijk vinden om dan niet een arm om iemand heen te slaan of een hand op een schouder te leggen. Ik vind dat zelf ook prettig als ik verdrietig ben. Zo na moeten denken bij alles wat je doet omdat er een paar (!) idioten rondlopen die over grenzen gaan, dat vind ik echt heel erg.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-06-2020 om 15:17

Leraren

Ik heb wel wat rare leerkrachten gehad in het verleden. Eens een wiskundeleraar die wiskunde niets voor meisjes vond, en alle meisjes een 4 gaf zolang ze zich gedroegen in de les (alleen diegenen die dat op eigen kracht niet konden, een meisje met een 8 kreeg die natuurlijk ook). En een leraar die altijd heel dicht naast je kwam staan tijdens proefwerken en dan antwoorden in je oor fluisterde. Hopelijk komt dat tegenwoordig niet meer (zo vaak) voor, ik heb wel het idee dat meisjes meer bewust zijn van wat niet kan en wat ze moeten melden.

Marka

Marka

18-06-2020 om 15:20

Phryne

je schrijft "Ik vraag me af hoe het kan dat die lui allemaal dat gedrag vertonen. Ik neem aan dat het gros van de bouwvakkers gewoon brave huisvaders zijn, misschien zelf wel met puberdochters. Vinden ze het dan niet erg als hun kind op die manier wordt benaderd? Misschien heeft hier iemand wel een man of broer aan wie ze dat eens kan vragen. Ik ben echt benieuwd naar de achterliggende gedachten."

Nou ik denk dat het niet om die vrouw gaat, dat het niet eens seksueel is. Ik denk dat het gaat om male bonding: de vrouw als object. Net zoals ze praten over een nieuw soort zaagmachine of voetbal.

Ik heb wel eens gezegd toen er wee één kwam met "kan je niet lachen?" "nee ik ben vorige week weduwe geworden" Het was nog waar ook.

Veel vrouwen vonden dat dan zielig voor die man. Hoe dan?

We hebben ook eens een niet glimlachen dag gehouden, dertig jaar terug. De agressiviteit die je toen naar je toe kreeg.
Het zit vaak zo verborgen. Ook bij mijzelf soms trouwens. Van een jongen aan de kassa bij ah die niet glimlacht denk ik "oh die is lekker bij zichzelf". Van een meisje denk ik "pff sacherijnig zeg die meid".

Marka

Marka

18-06-2020 om 15:32

wat dan weer wel seksueel is (phryne)

in my humble opininion: ik zat met vrouwelijke klasgenoten van mijn zoon in de tram een viertal jaren terug. Meisjes van 13. Werd totaal met de ogen uitgekleed door mannen van 30 40 50 60. Erg invasive gestaar. De meisjes werden er ook ongemakkelijk van. De mannen waren dan alleen of met hun vrouw.

de drijfveer daarachter kan dus niet male bonding zijn. Ik denk eerder veel porno kijken , daar een idee aan overhouden dat objectivering normaal of een recht is en zich totaal niet bezighouden met hoe dat voor hun dochter zou zijn.

RBF en leraren

Ik heb een RBF: resting bitch face ik kijk van mezelf chagrijnig, hoe vaak ik wel niet hoor: kijk eens wat vrolijker! Zo irritant!!

Ik was vroeger leraar, ik vroeg altijd toestemming: mag ik even een arm om je heen slaan? In begin gek, maar het went snel en werkt goed, want soms wil iemand niet aangeraakt worden als hij/zij verdrietig is.

Enna M.

Enna M.

30-06-2020 om 12:12

nooit problemen gehad

Mijn ervaringen zijn vergelijkbaar met die van IngridT en Koffiekop. Heb zelf lang blond haar en grote cupmaat, bijna altijd een decolleté omdat dat het meest flatteert met mijn figuur. Maar verder ben ik niet bijzonder knap, vrij gemiddeld en draag ik geen make-up.
Ik heb het idee dat het hem niet zin om mooi/lelijk. Ik heb wel het idee dat wat je uitstraalt, wat je opvangt en hoe je omgaat met ongewenste avances (dus fluiten op straat, oneerbare voorstellen) uitmaakt. Niet dat dat het gedrag van daders goedpraat - laat dat duidelijk zijn, maar op basis van mijn ervaringen heb ik wel het idee dat er een patroon zit in wie het overkomt.

In mijn omgeving heb ik gedurende mijn leven een aantal dames meegemaakt die wel veel zijn lastiggevallen, waarbij het volgende opviel: Ze straalden onbewust iets uit dat ze benaderbaar waren voor seksueel contact en reacties van mannen niet oppikken, of makkelijk over hun grenzen heen laten gaan. Een voorbeeld: ik werk in het onderwijs en een tijdje terug was er een meisje van een jaar of 13/14, die van een mannelijke collega een complimentje kreeg voor haar kleding. Het meisje reageerde -ik kan het niet anders zeggen- uitermate wulps. Deze collega ging daar niet op in (alhoewel hij wel naar vrouwen kijkt), maar ze zal maar zulke signalen uitzenden naar iemand uit de categorie 'vieze man'. Zo'n meisje is in wezen heel kwetsbaar, ik betwijfel sterk of ze wel doorheeft wat er in zo'n moment eigenlijk gebeurt.

In mijn studententijd was er jongen die ernaar streefde met zoveel mogelijk dames naar bed te gaan. Hij zei het gewoon ook: ik heb gister weer 2 gescoord, ik ben met een bejaarde naar bed geweest (ging om een docent!).... echt een heel erg foute vent. Toen was er dus ook een meisje die ook een 1 night stand met hem had gehad, maar dat achteraf helemaal niet had gewild en zich eigenlijk misbruikt voelde. Maar ze had er dus wel zelf mee ingestemd, was zelfs nog gewaarschuwd door vriendinnen voor zijn reputatie. Ergens heeft zij echt niet opgevangen wat hij van plan was, heel apart. Recentelijk nog iemand die voor een feestelijke gelegenheid een filmpje van zichzelf had gemaakt als sletterig typje maar erg ontstemd was over de reacties op het filmpje. Had niet verwacht dat mensen het zo uitdagend vonden...

In mijn eigen middelbare schooltijd hadden we 3 'vieze docenten' op school. Twee gingen veel te dichtbij staan als ze met vrouwelijke leerlingen praatten en één stond erom bekend dat hij op jongens zou vallen. Die laatste was inderdaad vrij aanrakerig als hij jongens iets ging uitleggen: hand op de schouder leggen, ver over de tafel buigen bij het meekijken in het schrift e.d. Zelf heb ik een vak laten vallen vanwege één van de vieze docenten die duidelijk naar meisjes keek (sommige meisjes profiteerden er juist van en gingen voor een hoger cijfer door schaars gekleed te gaan bij die docent). Er waren ook wel leerlingen die het geen fijne leraar vonden maar niet door hadden waar het hem in zat.

Natuurlijk is het te gek voor woorden dat je een vak laat vallen om een bepaalde leraar te ontwijken. Dus nogmaals, ik wil absoluut het gedrag van grensoverschrijdende mannen niet goedpraten. Maar je kunt je er wel tegen wapenen, dat is altijd beter dan over je grenzen heen laten gaan.

Enna M.

Enna M.

30-06-2020 om 12:18

grenzen bewaken dus

Phryne:

"ik heb wel het idee dat meisjes meer bewust zijn van wat niet kan en wat ze moeten melden."

heel goed, dat heeft dus te maken met die grenzen bewaken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.