Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

wilma66

wilma66

12-08-2009 om 19:47

Fooi geven is dat nou echt nodig?

Ik gaf ook altijd fooi, totdat ik iemand hoorde zeggen, waarom geef je fooi?
Ik zei omdat dat ik dat geleerd heb, ik heb dat van vroeger mee gekregen, ik heb mijn ouders dat namelijk zien doen en dat neem je dan automatisch over.

Hij antwoorde ik vind dat onzin dat mensen altijd maar denken dat ze fooi moet geven, hij zei je geeft toch ook geen fooi bij de supermarkt of bakker of slager of kleding winkel of bouwmarkt of je huisbaas of waar dan ook.
En jij krijgt toch ook geen fooi op je werk.(ik werk in de verzorging).

Ik zei nee ik krijg geen fooi op mijn werk, maar dat ligt anders,als waar ik altijd fooi geef.

Toen hij dat zei ging ik er over na denken of dat nou wel echt nodig is om fooi te geven.
Wat vinden jullie is dat nou echt nodig of niet.

IK ben dat nou een maal gewent om dat te doen, maar ja die persoon heeftmij wel aan het denken gebracht.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

12-08-2009 om 21:18

Met 2 kinderen die in de horeca werken/werkten (een van hen staat op het moment voor de klas) zeg ik 'ja! De horeca mag dan duur zijn, dat heeft te maken met hoge huren (vaak gekoppeld aan een brouwerij, die ook weer hoge nkoop rekent), duurdere inkoop etc, maar niet met de loonkosten, de werknemers verdienen echt niet meer als de prijzen in een restaurant/café hoger worden of als je in een restaurant eet waar de prijzen sowieso hoger zijn. Ze werken in een goed restaurant hooguit langer en harder (en langer wil lang niet altijd zeggen dat je dus ook meer verdient...) Dus ja, ik geef bijna altijd fooi, tenzij er een slecht product geleverd wordt. (Wat ik niet terecht vind is dat de fooienpot niet altijd gedeeld wordt met de keuken, soms is het alleen voor de bediening, terwijl ik ook fooi geef omdat ik het eten goed vind)

Prulletje

Prulletje

12-08-2009 om 21:30

Niet nodig, wel leuk.

Ik geef graag fooi. Maar alleen als ik goed bediend ben en het eten/drinken van goede kwaliteit was. Daar heb ik weleens ruzie over gehad met manlief. Slechte bediening, fouten maken, en slecht of verkeerd eten. En dan toch fooi? Nee... en dat vind ik dan niet zielig! Hij wel

Prulletje

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-08-2009 om 21:33

Ik geef alleen fooi

als het allemaal naar wens is geweest. Dan is het een extra beloning. Maar verder niet.
De shoarmaboer die hier regelmatig bezorgt krijgt wel altijd een fooi. Dit omdat ik me heb laten wijsmaken dat er zo af en toe in het eten gespuugd wordt door door die bezorgknulletjes als er eerder geen fooi werd gegeven. Da's vast flauwekul, maar voor de zekerheid geef ik toch maar een extraatje

Dendy

Tirza G.

Tirza G.

12-08-2009 om 21:34

Nee

Door fooi te geven hou je de lage lonen in stand. Ik geef zélden fooi, ik rond wel eens iets af naar boven, maar echt op het krentekakkerige af.

Tirza (met véél horeca-ervaring)

Hetty,*

Hetty,*

12-08-2009 om 22:21

Als alles goed is geef ik gewoon fooi. Qua salaris wordt er idd rekening gehouden met het feit dat er fooi gegeven wordt. Verder moet een ober/serveerster bij zijn Inkomstenbelasting gewoon een bedrag aan fooi invullen, de belastingdienst is namelijk ook niet gek.
Groetjes Hetty,*

Maylise

Maylise

12-08-2009 om 22:39

Bijna altijd

Ik geef in restaurants meestal wel fooi. Alleen als de bediening echt slecht is dan geef ik geen fooi.
De pizza bezorger geef ik ook fooi evenals de taxi chauffeur. In een hotel laat ik ook fooi achter voor het kamer meisje. Wederom bij slechte service natuurlijk niet.

De kapper geef ik geen fooi. Ik weet eigenlijk niet in hoeverre het echt de gewoonte is om de kapper fooi te geven hoewel ik enkele mensen ken die het wel doen.

Hoeveel ik geef hangt een beetje van het land en de bediening af. In Nederland ga ik niet zo heel hoog. Meestal in elk geval 10% maar dat hangt ook van het bedrag af. Bij hele goede service geef ik 15%. Ik heb het idee dat dit in NL wel redelijk gemiddeld is.

Maylise

joos

joos

12-08-2009 om 23:02

Ha, kapper

al maanden ben ik van plan eens een draadje te starten met de vraag of je een kapper nou wel of geen fooi geeft. Mijn moeder doet het altijd wel en bij de kapper waar ik naar toe ga staat ook een fooienpotje. Het staat niet pontificaal in beeld hoor, maar als je er iets in wilt doen kan je er wel makkelijk bij
En ik twijfel dus: geef ik nou wel of geen fooi. Soms doe ik het, meestal niet. Ik proef uit jullie reacties dat het niet gebruikelijk is, of zijn er toch mensen die het wel doen?

Tirza G.

Tirza G.

13-08-2009 om 00:04

Te leuk om niet te maken

Geen háár op mijn hoofd die er aan denkt. Je bent verdorie al een wandelende reclame voor je kapper, met je nieuwe hoofd. En daar dan ook nog extra voor betalen? Ik dácht het niet.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2009 om 00:57

Uit eten

Als we uit eten gaan geven we altijd fooi. 10% is voor ons ook een richtlijn. Vorige week hebben we spotgoedkoop gegeten in Valkenburg. Een 3 gangenmenu voor 10 euro, echt helemaal niet verkeerd voor die prijs, drankje erbij, bij elkaar meen ik 24,50. Daar hebben we 27,50 van gemaakt. Het kon eraf
Het is om eerlijk te zijn nog nooit bij me opgekomen om een kapper fooi te geven. Ik vind dat ik een aardige bijdrage lever aan het salaris met mijn knipbeurt. Ik moet bij wijze van spreken ruim 2 uur werken voor een knipbeurt van een half uur. Het moet wel redelijk blijven. Als het nou om een bruidskapsel gaat of zoiets waar de kapster voor thuis komt, dan zou ik zeggen 'hier verwen je zelf ook ergens mee' en geef haar een tientje of zo.

Hanne.

Hanne.

13-08-2009 om 09:21

Een extraatje voor een extraatje

zoals de titel aangeeft is een fooi voor mij een extraatje voor een extraatje.

Dus als het eten echt goed was, de bediening heel prettig, of als er op de één of andere manier iets extra wordt gedaan (kids voorzien van een kleurplaat, of zonder morren het omgevallen glas drinken vervangen) zal ik zeker een fooi geven.

Als ik 'gewoon' krijg wat ik besteld heb geef ik vrijwel nooit een fooi. Hoogstens rond ik af. Buiten de horeca geef ik vrijwel nooit een fooi. (wat op zich dan wel krom is)

Vind ook niet dat horeca personeel zo veel slecht verdient dan anderen. In de tijd dat ik in de supermarkt werkte verdiende ik in iedergeval net zo veel als mijn vriendinnetje dat in de horeca werkte. Alleen kreeg zij er ook nog fooi bij....

Ik heb overigens ook een ontzettende hekel aan verzoeken als 'het is juffendag, dag van de leidster wil je even doneren'. Je zou toch ook raar op staan te kijken als er bij de supermarkt iemand stond met 'het is morgen dag van de cassiere, wilt u even doneren....' Als klant, of dat nu horeca, kinderdagverblijf of de supermarkt is koop ik iets/neem ik tegen een afgesproken prijs een dienst af. Als ik zo blij ben dat ik een extraatje wil geven ben ik vrij om dat te doen, maar het moet niet als verplichting opgelegd worden.

reina

reina

13-08-2009 om 09:28

Pelle

Ik geef de kapper ook fooi (gister nog gedaan )
En waarom de werknemers niet meer verdienen... tja., waarom gaan er zoveel horecazaken failliet, het is een moeilijke sector om het hoofd boven water te houden, dus vaak zal er niet meer betaald kúnnen worden. Er zjn zelfs 2 horeca-cao's, waarvan 1 erg ongunstig is voor de werknemer, maar je hebt als werkzoekende nou eenmaal niet altijd de keus waar te gaan werken als je werk nodig hebt.

yadira1980

yadira1980

13-08-2009 om 09:54

Alleen bij ...

echt lekker eten, of erg goede & gezellige bediening geef ik fooi
ik werk zelf ook als gastvrouw in een restaurant (dus extra kritisch op collega's bij andere zaken), en ik verwacht dat mijn gasten alleen fooi geven als echt alles naar wens was. (en dat ze t ook gewoon zeggen als dit niet het geval was!)
ow, en bij ons wordt de keuken ook gewoon ingedeeld bij de fooienpot hoor! die werken er ook hard voor...

Yta Chalne

Yta Chalne

13-08-2009 om 10:17

Lastige klant

Ik ben een lastige klant voor een restaurant, als het een restaurant dan toch gelukt is met een glimlach iets lekkers op tafel te zetten dan geef ik een flinke fooi en een goede aanbeveling bij bijvoorbeeld dinnersite.

reina

reina

13-08-2009 om 10:51

Yadira

Ja, dat vind ik ook helemaal terecht dat de keuken ook meedraait met de fooienpot, was helemaal verbaasd toen ik ontdekte dat het lang niet overal zo werkt. En ja, als er dingen niet goed gaan/zijn zeg ik het ook.

Tineke

Tineke

13-08-2009 om 11:35

Pelle

Ik zag toevallig dat onze postbode vandaag een fooi kreeg. Bij de C1000 ging een mevrouw naar hem toe met een boodschappenpakket. "Geniet er maar lekker van met je gezinnetje. We zijn zo blij met jou als postbode, dit heb je wel verdiend!". En die vrouw heeft gelijk hoor, we hebben echt een hele lieve fijne postbode, de post komt nu altijd met zijn innemende glimlach zalig bij ons binnenvallen.

Nely

Nely

13-08-2009 om 12:10

Meestal afronden

als we uit eten geweest zijn en naderhand helemaal tevreden (is meestal zo) dan rond ik het bedrag meestal naar boven af als ik ga betalen met mijn pasje. Als ik contant betaal laat ik hen het wisselgeld (losse munten, laag bedrag) houden.

Als we alleen iets gedronken hebben op een terras doe ik dat eigenlijk nooit.

Tirza G.

Tirza G.

13-08-2009 om 13:03

O, da's leuk nely

Dat bedrag wordt gestort op de rekening van het bedrijf. Dat komt vrijwel echt nóóit in de fooienpot. Dan moet de werknemer het (teveel gepinde) namelijk uit de kassa halen en in de pot stoppen. Heeft-ie weer kasverschil

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2009 om 13:13

Zûnig

Pelle, in de verpleging is het zeker niet ongewoon om een bedankje te geven. Niet in de vorm van geld maar van lekkers, bloemen, of iets dergelijks en ik denk ook dat er mensen zijn die wel geld doneren als een familielid bijvoorbeeld heel lang op een afdeling heeft gelegen. Gewoon uit dankbaarheid voor alle zorg.
Zo vind ik de traditie van het brugwachtersklompje ook leuk, ik meen ooit ergens opgestoken te hebben dat dat niet meer mag, maar ik weet het niet zeker. Ik zou dat belachelijk vinden. Alleen al om de traditie.
Misschien is het ook nog zo dat werken in de horeca interessant wordt door de fooien. Ga maar eens een zomerse dag in een gelegenheid werken met een terras, de bediening rent zich soms de benen uit het lijf. Een ideale baan kun je het niet noemen en zonder de fooien zou het denk ik een stuk minder interessant zijn om je daaraan te wagen.
Om eerlijk te zijn vind ik het wat zeurderig klinken 'waarom alle anderen niet en in de horeca wel??' Nou ja... waarom niet? Ik vind het een voorbeeld van 'ons bent zûnig'. In een land als Amerika is de tipcultuur veel erger dan bij ons.

Hanne.

Hanne.

13-08-2009 om 13:34

Amerika

Groot verschil tussen NL en Amerika is dat in Amerika het horeca personeel (vrijwel) geen loon krijgt en van de fooi moet leven...

In NL krijgt horeca personeel gewoon loon.

ps: het brugwachtersklopje zoals ik dat ken heeft niets met fooi te maken, daarin moet je gewoon het bedrag stoppen dat je moet betalen om de brug open te laten doen...Tegenwoordig mag.moet ik het pinnen.

Nynthe

Nynthe

13-08-2009 om 14:02

Fooi en klompje

Ik werk ook in de horeca en krijg regelmatig fooi, soms ronden mensen het bedrag af en soms krijgen we iets extra's. Het is inderdaad niet nodig, mijn loon is hoger dan het minimum, maar het is wel leuk. Iedereen binnen het bedrijf deelt mee. De prijzen binnen de horeca verschillen nogal, zo liggen de prijzen in het westen en de grote steden een stuk hoger dan hier in het noorden. Bij ons betaal je 1,75 voor een kopje koffie en 1,80 voor een flesje fris, maar de inkoopprijzen zijn volgens mij wel hetzelfde en die worden door de groothandels en brouwerijen nogal eens verhoogd, als die verhogingen niet wordendoor doorberekend aan de klant verdienen de eigenaren er natuurlijk ook minder aan.

Het geld wat in het brugwachtersklompje gaat is niet voor de brugwachter, maar voor de gemeentes, hier worden (als het goed is) het onderhoud van de brug van betaald en de lonen van de brugwachters.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2009 om 14:30

Brugwachter

Okee, weer iets geleerd. Het is ook wel lang geleden dat ik gevaren heb en toen deden we maar wat volgens mij.
Toch kwam ik bij het zoeken naar info over dit onderwerp tegen dat een brugwachter zijn klomp heeft moeten inleveren omdat het niet getuigde van integriteit om als ambtenaar, wat een brugwachter blijkbaar is, fooien aan te nemen naast het salaris wat hij als ambtenaar ontving. De buurt was hier verontwaardigd over.

Tirza G.

Tirza G.

13-08-2009 om 14:32

Horeca-lonen

liggen hier, nu in het seizoen, op anderhalf keer winkel-uurloon. Denk aan 5-6 euro per uur voor een snotneus van 16. Mijn dochter werkt in een winkel en staat van 6.30 (klaarmaken vitrines) tot 18.30 (schoonmaak) op haar benen. En krijgt geen fooi.
Kom op zeg. Werken in de horeca is een keuze, je hóeft het niet te doen.
Ja, inderdaad, verpleging etc. krijgen ook wel eens taart. Enig idee wat daar mee gebeurt? Ikke wel Enig idee hoe leuk het OK-personeel dat vindt (die het dus niet krijgt), of de schoonmaakploeg? In een ziekenhuis krijgen vaak juist de mensen die je wílde bedanken, niets. Want: die werken die dag niet. Of in een andere ploeg. Of op een andere afdeling.
NL is niet te vergelijken met Amerika. Daar maakt fooi onderdeel uit van het loon en zijn amper CAO's. De fooi staat gewoon op de bon er bij geteld, daar hoef je niet eens zelf over na te denken.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

13-08-2009 om 14:34

Klompje

Ja, leuk, die integere ambtenaar. En als je niet (of te weinig) betaalde, kreeg je het klompje tegen je harses aan de andere kant van de boot. Goh, wat een schattig folkloristisch gebruik.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

13-08-2009 om 14:34

Oeps

Boot is natuurlijk brug.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2009 om 15:08

Toch

bevestig je met wat je zo af en toe loslaat wel het vooroordeel dat Zeeuwen zuinig zijn. (grapje) Wij hebben nog nooit een klompje tegen ons hoofd gekregen ook al deden we maar wat.
Ik zat gisteravond in de trein bij een Nederlands meisje en een buitenlandse man. Al snel kreeg ik door dat het meisje de man op de een of andere manier aan het begeleiden was in het kader van integratie en waarschijnlijk ging dat vanuit een christelijke gedachte. Hij kreeg allerlei uitleg over Nederlandse situaties. Zo ook over werk en inkomen. Een bloementeler moest heel veel investeren en moest hard werken voor een vrij laag inkomen. Al dat investeren zou uiteindelijk wel beloond worden als hij na 30 jaar zijn bedrijf goed kon verkopen, maar tot die tijd... sappelen. Okee, dat neem ik direct aan. De volgende les: werken voor zo'n boer levert niet veel op. Als je 9 euro per uur krijgt is dat érg weinig, net als werken in de horeca, zoals zij blijkbaar deed. Daar kreeg je weliswaar iets meer, zo'n 11 euro per uur en met fooi 12 euro, maar het bleef wel erg krapjes. Maar daar moest je blij mee zijn, want je kreeg je geld door God... En toen werd ik chagrijnig over de beste meid. Mijn hemel, ze had het tegen een man die zijn leven hier nog moest opbouwen blijkbaar en die werd verteld dat je dankbaar moet zijn met alles wat je krijgt omdat het van God komt en aan de andere kant toch ook ontevreden gemaakt over de hoogte van het minimumloon. Heel eerlijk?: mijn loon ligt onder de 9 euro en ondanks dat gun ik een serveerster haar fooi, wat een gekniert zeg om daar moeilijk over te doen. Uitgaan is een luxe, als je je dat kunt veroorloven kan die paar cent extra voor de fooi er ook nog wel af.

Kari1

Kari1

13-08-2009 om 15:13

Is dat niet oneerlijk reina?

"Dus ja, ik geef bijna altijd fooi, tenzij er een slecht product geleverd wordt."
Als de restauranteigenaar taai vlees heeft inkekocht, of als de kok de aardappeltjes veel te ver doorgebakken heeft, dan krijgt de bediening geen fooi van jou?
Kari (ook altijd worstelend met dat fooienprobleem).

Tirza G.

Tirza G.

13-08-2009 om 16:03

Leuk kaaskopje

Ik ben geen Zeeuw.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2009 om 16:38

Oh nee

Da's waar! Je komt uit Groningen! Nou ja, dan ben je goed geïntegreerd

Nely

Nely

13-08-2009 om 20:55

Tja

meestal vind ik het toch makkelijker om te pinnen en heb ik vaak geen kleingeld bij me dus dan maar zo. Wat ze er dan mee doen maakt me dan verder niks uit hoor.

Nely

Nely

13-08-2009 om 21:01

En nóg een grote fout gemaakt

want ik heb 2 weken geleden wél het verplegend personeel een doosje chocolade met kaartje gegeven ipv de vrouwen die de kamer gepoetst hebben. Ook de ok assistenten, anesthesist en de chirurg hebben niks gekregen na de operatie van onze zoon, oef!

Vaak is het in ziekenhuizen zo dat ook de poetsvrouwen iets krijgen van het lekkers wat uitgedeeld wordt door patiënten, is bij ons toch zo tenminste. Op de operatiekamers weet ik het verder niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.