Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Annebel

Annebel

15-03-2017 om 14:35

Gestemd

Wat een rare verkiezingen dit jaar voor mij. Ik heb dit jaar eigenlijk heel lang getwijfeld. Vannacht heb ik zelfs liggen denken. Vanochtend werd ik wakker, ik wist het,ik heb mijn vertrouwde partij gestemd en ik ben helemaal blij en opgelucht. Gewoon met mijn hart gestemd. Nu hard duimen voor de uitslagen vanavond. Dat moest ik even kwijt.


Nieuwe stemmer

Het stembureau was gezellig druk. Dochter werd als nieuwe stemmer hartelijk welkom geheten. Ze kreeg persoonlijke uitleg aan een apart tafeltje en we mochten overal foto's maken!
Ik had al wat selfies in het stemhokje gezien, maar ik heug me nog de eerste keer van zoon dat we alleen buiten mochten fotograferen. En een selfie in het hokje mocht niet omdat er dan mensen gedwongen zouden kunnen stemmen en selfies verplicht waren om dat aan de dwingelanden te laten zien.
Niets van dit al. Dus dochter heeft diverse foto s op haar facebook gezet. In de hoop dat 'zien stemmen, doet stemmen'.
Toen we naar het stembureau liepen werden we door diverse mensen aangesproken of we wel gingen stemmen, iedereen moedigde elkaar aan.
Echt wel een feestje van de democratie hier. Nu maar wachten of die uitslag niet een kater wordt.

Pug

Pug

15-03-2017 om 19:00

precies half a twin

Die discussies leiden nergens toe

Mijn keuze is niet geheim, maar ik zit absoluut niet te wachten op een of andere simpel figuur dat me gaat vertellen dat het Echt Heel Slecht zal gaan met A als ik X stem, terwijl een ander simpel figuur me zou vertellen dat het Echt Heel Slecht zou zijn voor B als ik Y zou stemmen.

In het 'echt' laten mensen je keuze veel meer met rust. Ze vragen er niet eens naar.
Ik weet wel wat mijn man heeft gestemd, want ik had de volmacht

Demelza

Demelza

15-03-2017 om 19:01

Hier

Vanmorgen al vrij vroeg gestemd. Mijn ene kind mocht voor het eerst stemmen. De andere wordt later dit jaar 18 en hoopt dat het nieuwe kabinet snel valt, want die wil ook stemmen!

Aagje Helderder

Aagje Helderder

15-03-2017 om 19:55

Hmmm

Irl ben in helemaal niet terughoudend in vertellen wat ik gestemd heb. Maar hier wel.... Misschien wel bijzonder. Ik herken wel wat in het nadragen van dingen zoals al genoemd.

Aagje

Pirata

Pirata

15-03-2017 om 20:04

geen rij

Er stond bij mij geen rij om 15:00. Na mij moesten wel 2 mensen op mij wachten.
Ik heb links van het midden gestemd deze keer. Op basis van vergelijking van de partijprogramma's en de doorrekening van het CBS. Volgens de stemwijzer moest ik op Sylvana stemmen. Niet gedaan, ze haalt de kiesdrempel denk ik niet eens.

ja hoor

Zoon heeft als laatste ook gestemd, even over nagedacht en het is gewordenVDA. Mooi, die hadden we nog niet. Als ons gezin een afspiegeling van de maatschappij is, dan wordt het een taupekleurig kabinet.
Overigens kies ik standaard op een vrouw, en dit keer ook voor het eerst bewust op iemand uit mijn eigen provincie.

Annebel

Annebel

15-03-2017 om 20:37

vouwen

Ik vind het verder niet zo nodig te vertellen wat ik heb gestemd, doet er verder niet toe. Ik had vanochtend zo'n 15 man voor me. Dat heb ik nog niet eerder gehad bij dit stembureau. Ik had nog wel even de hogere origamikunde nodig om t formulier terug te vouwen maar het is gelukt. Ik was niet de enige geloof ik.
Dochter mocht voor het eerst stemmen. Ze is met haar studentenhuis geweest, met 7 mensen. En daarna samen eten. Leuk idee. Het is alleen allemaal wat later geworden want daar stond een flinke rij. Wie zegt dat stemmen bij jongeren niet leeft?
Jongste 2 hopen dat dit kabinet niet lang blijft. Zij mogen over een paar maanden voor het eerst stemmen.

Locatie

Ik word een beetje niet goed van een knakker van de NOS die meerdere keren achter elkaar aanwijst en aanduid waar Geert Wilders achter het verlichte raam zit in de 2e Kamer.
Dan heb je iemand die met redenen streng bewaakt wordt en dan moet je zo openlijk wijzen en duiden waar dit zit?

Rosalie

Rosalie

15-03-2017 om 20:46

ook gestemd

vanmiddag, toen we dochter naar haar sportactiviteit gingen brengen, lekker handig in de sporthal. Ik had daardoor drukte verwacht, maar er was niemand Zoon van 7 mocht niet mee in het stemhokje overigens, hij vond het wel jammer, want wel interessant allemaal. Ik heb uiteindelijk gestemd op de partij waar ik al jaren op stem, maar dit keer wel na het invullen van de stemwijzer. Ik twijfelde ook behoorlijk, maar uiteindelijk toch bij mijn stem gebleven. Manlief idem dito (die stemt iets anders), maar ondanks zijn twijfel heeft hij ook dezelfde partij gekozen als anders.

Roos

zebra

zebra

15-03-2017 om 20:48

3 stemmen

een van mezelf, een van mijn man (hij kon zelf niet stemmen maar had mij gemachtigd) en onze zoon, hij mocht dit jaar voor het eerst stemmen.

VVD

Kan nog iets varieren maar volgens de exitpolls heeft de VVD gewonnen met 31 zetels. Daarachter komen, als ik niet totaal geshuffeld ben van die misser met die foute kolommen op tv, CDA/PVV/D66 19 zetels.
De rest heb ik nog niet gehoord.

Gestemd

Mijn man ook en mijn beide kinderen ook voor het eerst. En wat een spannende exitpolls!

Annebel

Annebel

15-03-2017 om 21:37

gepuzzel

Het zal nog wel een heel gepuzzel worden met veel overleg.

Tango

Tango

15-03-2017 om 21:41

Ook gestemd

Vanmiddag toen ik zoon uit school haalde. Voor de laatste keer in zijn school, want hij zit in groep 8. Er stond een aardige rij, flinke opkomst dus. En wat een groot stembiljet was het! Inderdaad lastig opvouwen.
Ik had ook diverse stemwijzers ingevuld en uiteindelijk gestemd op de eerst grote partij waar ik het dichtst bij zat.
Man twijfelde nog veel meer dan ik maar bleek later op precies dezelfde kandidaat van dezelfde partij te hebben gekozen. Hij ging met dochter van 15 naar het stembureau. Ze mocht niet mee het hokje in. Volgens haar dachten ze bij eht stembureau zelfs dat ze zelf al kwam stemmen. Ze vond het jammer dat ze nog zo lang moest wachten.

Bennikki

Bennikki

15-03-2017 om 22:44

Oh jee

Ik ben blij dat de winst van de Pvv te overzien is, maar hoe gaan ze hier in godsnaam een regering van maken? Ik neem aan dat de PvdA niet meer meedoet, en Pvv ook niet..

Kinne

Kinne

15-03-2017 om 22:49

Ook gestemd

Samen met de kinderen. Ze mochten gelukkig mee het hokje in. Ze zijn erg geintereseerd. Hebben ook het jeugdjournaal gekeken die vandaag er helemaal aan gewijd was. En natuurlijk afgelopen zaterdag het jeugdjournaal debat gekeken.

Maar ze moeten nog wel wat kabinetten wachten tot ze zelf mogen stemmen. Maar ik vind het wel belangrijk dat ze leren dat het verstandig is om altijd te gaan stemmen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-03-2017 om 22:52

Formulier

Net op tv ging het ook over het onhandige stemformulier. Ik heb daar niets van gemerkt, maar lijst 1 was natuurlijk gewoon de linkerkant omslaan. En volgende keer weer

Kaaskopje

Kaaskopje

16-03-2017 om 00:34

AnneJ

Wat betreft de kamer van Wilders... denk je niet dat de bedreigers weten waar die kamer is?

Het idee Kaaskopje

Kan best zijn dat men toch wel weet waar Wilders uithangt, maar ik vind het heel vreemd om zo de nadruk te leggen op iemand die als een van de weinigen, de rest is elders aan het verkiezingsfeest, nog in het tweede kamergebouw is.
Het was geen random opmerking maar een aantal keer achter elkaar nadrukkelijk de locatie noemen en verwijzen. In elk geval vond ik het zeer onnadenkend. Dat doe je niet. Ik weet niet of je het zelf gezien hebt maar ik vond het heel vreemd.

Tihama

Tihama

16-03-2017 om 01:02

Net thuis

Ik heb vandaag gestemd. Zoals altijd. Mijn oma heeft nog meegemaakt dat vrouwen stemrecht kregen en die heeft me ingeprent dat je je stem nooit verloren moet laten gaan.

Ik heb trouwens vandaag ook weer dienst gedaan als voorzitter van een stembureau. Voor de tiende keer of zo.

Officieel is de regel dat alleen kinderen die beslist niet kunnen lezen mee mogen. Het idee is namelijk dat een kind anders zijn ouder zou kunnen beïnvloeden.
Je krijgt hierover altijd de nodige discussies. Want ouders (ik ook) willen eigenlijk graag hun kind meenemen in het stemmen.

Ik heb eens gevraagd wat het ergste is dat je als voorzitter kan overkomen als je deze regel overtreedt. En als dat dan ook nog gezien wordt door een toezichthouder. Je kunt dan een berisping krijgen en misschien mag je nooit meer voorzitter zijn....

Dus daarom maak je mee dat voorzitters er verschillend mee omgaan

Stemvie's zijn ook zoiets. Sommige mensen schijnen onder druk gezet te worden om via een stemvie te bewijzen dat ze op de gewenste partij gestemd hebben. Daarom waren stemvie's verboden.

Ze lijken trouwens alweer uit, want ik heb er vandaag maar 1 meegemaakt. Dat was een leerlinge die punten voor burgerschap kon verdienen als ze via een stemvie liet zien dat ze in het stemhokje stond.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-03-2017 om 01:49

Zorgelijk

Ik ben normaal van het glaasje halfvol, het valt toch wel mee en zo erg kan het niet zijn, maar ik ben echt chagrijnig over een deel van onze Turkse landgenoten en dat DENK dat deel een podium geeft. Zo ervaar ik dat echt. Het is Erdogan hier en AK-parti daar, wie tegenspraak geeft is van de duivel en geen goede Turk. Ik heb de laatste dagen veel meegelezen bij de live-beelden van de NOS en vind veel Turkse reacties echt om te huilen. Gelúkkig komen daar ook reacties van andere Turken op die dit net zo zeer verafschuwen. Dat laat zien dat deze gemeenschap in Nederland ook verdeeld is en je ze dus zeker niet over één kam moet scheren.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-03-2017 om 01:53

AnneJ

Ik heb het gezien en het kwam geen moment bij mij op.

Triva

Triva

16-03-2017 om 05:52

Aagje Helderder

Aagje Helderder

16-03-2017 om 07:37

Ik ben teleurgesteld over de uitslag

Aan de ene kant erg blij dat Wilders niet de grootste is geworden en de enorme zege is uitgebleven. Aan de andere kant: 5 zetels winst is wel erg veel, vind ik.

Ik vind het naar dat de VVD de grootste is gebleven. En dat er alleen een coalitie over rechts mogelijk lijkt. Een nieuwe periode Rutte als premier.... Nog meer kaalslag aan de sociale kant. Nog meer ieder voor zich en wie goed kan heeft geluk. Maar wie minder geluk heeft met gezondheid en baan, zakt steeds verder naar de onderkant.

Aagje

Wilgenkatje

Wilgenkatje

16-03-2017 om 08:15

Wijsheid

' goedemorgen, je wordt wakker in een rechts land ' zei m'n man toen hij me met een ontbijtje wekte. Hij was gisteravond de hele tijd opvallend niet met de verkiezingsuitslag bezig, merkte ik toen ik na een vergadering thuis kwam. En dat terwijl hij sinds zijn jeugd actief was in de politiek. Hij besteedt nu zijn vrije tijd aan natuur, milieu en cultuur. En deze avond zette hij mooie muziek op, pakte een boek, geen zin in het hele circus op tv. Bijzondere gewaarwording voor mij. Dus ik ben maar even gaan strijken met de tv aan, in een andere kamer, want ik wilde wel even kijken,

Lichtpuntje is dat Wilders niet de grootste werd, al ben ik bij het zien van het aantal stemmers in mijn dorp verbijsterd hoeveel mensen hem kozen.

De formatie wordt knap ingewikkeld. Ik wens alle betrokkenen veel wijsheid.

En ellendig voor de PvdA, dit verlies, de kiezer heeft altijd gelijk zegt men, maar dit is te gek. Zware klus hoe het verder moet.

Met dank aan stemkompas

Omdat de debatten de laatste jaren zo laagvloers erliepen, volg ik de debatten niet meer. Ik heb een beroep gedaan op stemwijzer omdat de partij die daaruit komt, naar alle waarschijnlijkheid het meest overeenkomt met mijn waarden en standpunten. Toch werd het deze kleine partij niet, de lijsttrekker was in mijn ogen, niet vrij van smet.
De stemkompas kwam met een andere parij, wederom een kleine partij. Na jaren op een grote partij gestemd te hebben omdat je stem er voor zou zorgen dat die partij daadwerkelijk deel zou gaan maken uit een nieuw kabinet, maar waar na coalitie vorming de standpunten werden ingeleverd alsof ze geen waarde hadden, dacht ik, waarom niet stemmen op een kleine partij. Zo worden ze steeds wat groter.
Ik geloof dat een kleine partij wat standvastiger zijn omtrend hun standpunten.
De grotere partijen gaat het meer om het meedoen in het kabinet dan om het uitvoeren van hun beleid, is mijn indruk.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

16-03-2017 om 09:34

Flanagan

"De grotere partijen gaat het meer om het meedoen in het kabinet dan om het uitvoeren van hun beleid, is mijn indruk."

Ik hoop dat je gelijk hebt. Anders ziet het er heel somber uit voor mensen met een uitkering of laag inkomen. Blijkbaar denken veel mensen dat dat allemaal uitzuigers zijn die gewoon wat meer onder druk gezet moeten worden. En ik merk dat dat idee me verdrietig maakt en voor mij zwaarder weegt dan de opluchting dat de PVV niet de grootste is geworden.

Jaina

Jaina

16-03-2017 om 10:31

Sally

Er zijn natuurlijk heel veel redenen waarom mensen op de VVD stemmen. Niet perse omdat ze alle mensen met een laag inkomen uitzuigers vinden. Een deel van de VVD stemmers stemt uiteraard met de eigen portemonnaie (maar dan doet een deel van de SP stemmers ook). Maar er zijn natuurlijk ook genoeg stemmers bij die kiezen voor de VVD omdat ze denken dat de VVD juist zorgt voor meer algemene welvaart en de economie stimuleert door het ondernemerschap te bevorderen (meer banen), lagere belastingen (je kan meer van je inkomen houden) en een goede infrastructuur. Anderen kiezen misschien voor de VVD omdat ze graag in defensie willen investeren of zo. Natuurlijk zijn er genoeg VVD stemmers (en stemmers algemeen) die uitkeringsgerechtigden als uitzuigers zien maar dat zal niet voor elke rechtse stemmer gelden.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-03-2017 om 10:42

Zeker niet

Ik ben niet voor verlaging van de uitkeringen maar vind wel dat er al genoeg genivelleerd is. Afschaffen van het eigen risico in de zorg bijv met hogere premies tot gevolg. Slecht plan, de middeninkomens betalen al duizenden euro's meer dan mensen met een minimuminkomen. Daarbij, er blijven altijd mensen die met een wissewasje al naar de dokter rennen. Met de fysio en tandarts in het basispakket wordt dat 10 keer zoveel.

Li

Li

16-03-2017 om 11:03

rechts

heeft helemaal niet gewonnen. De VVD heeft zetels moeten inleveren, de PVV is groot maar niet gigantisch en mag niet meedoen. Groenlinks is de grootste groeier, maar zal straks waarschijnlijk ook niet mee mogen doen. Een rare uitslag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.