Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

passiebloem

passiebloem

30-09-2016 om 22:44

hij begint weer de zwarte pieten discussie, wordt er moe van.....


bieb63

bieb63

05-10-2016 om 22:08

skik

die dwergen zijn karikaturen...

Begrip

Misschien is het toch wel mogelijk om hier en daar wat begrip te kweken. Pro-Pieters zijn, enkele dwarskikkers mogelijk uitgezonderd, niet opzettelijk aan het pesten en je hoopt dat dat ook doordringt tot de mensen die zich door zwarte piet gepest voelen.
Acceptatie door de antipieters voor de propieters, die niet opzettelijk aan het pesten zijn maar het gewoon niet zien, kan helpen.
Propieters leren hopelijk te zien dat het voor veel mensen wel degelijk een vorm van pesten is om in die periode voor zwarte piet uitgemaakt te worden met een creatuur die sterk doet denken aan een pijnlijke geschiedenis die nog lang in het gedeelde geheugen zal zitten.
Je maakt toch ook geen gebbetje van dachaugevangenen in kampkledij. Gezellig in een orkestje spelend terwijl de stoet onderweg is naar de gaskamer.

bieb63

bieb63

05-10-2016 om 23:46

En toch

Hoe zit het dan met carnaval? Natuurlijk niet diegene die is verkleed als banaan of als elvis Presley. Maar al die anderen? Verkleed als 'boertje' , gesymboliseerd als dom en 'boers' of, ook met carnaval, verkleed als chinees

Hoe het zit

Vooroordelen over chinezen en boeren staan niet in verhouding tot figuren als (dodelijke en getraumatiseerde) slachtoffers van de slavernij of van het fascisme.

Je geeft het antwoord zelf al

Bieb, gelukkig viert niet iedereen carnaval. Bovendien en vooral: heel veel mensen nemen tijdens carnaval niet anderen op de hak, maar zichzelf. Ze gaan als banaan. Of als trekpop.
Maar inderdaad, er zijn er ook die er lol van maken anderen te beledigen.
Boertje, hoertje, chinees, etcetera.
Nee, dat moet ook niet.
Als er bovendien kinderen worden bespot (jij hoeft je niet te verkleden, jij bent al een boer, hoer, chinees, ) dan wordt het tijd om hard in te grijpen en dat soort vertoningen te staken.
Dan maar een banaan.
Of een fantasie masker.
Dat is ook carnaval.

Je ziet het probleem over het hoofd

"Acceptatie door de antipieters voor de propieters, die niet opzettelijk aan het pesten zijn maar het gewoon niet zien, kan helpen."

Het is geen conflict tussen twee volwassen tegenpartijen waarin een compromis gevonden kan worden.

Het gaat over een jaarlijks terugkerend fenomeen dat als bijeffect van het feest optreedt: Door de vorm die piet meestal heeft worden er elk jaar weer kinderen geconfronteerd met vriendelijk bedoelde en onvriendelijk bedoelde maar hoe dan ook ongewenste vergelijking met die figuur.

Nogmaals: er is een direct en aangetoond verband tussen piet en pesten.

Van heel veel anders soortig pesten zijn pesters zicht ook niet bewust.
Toch is dat pesten. Toch moet het stoppen.

Stoppen

Gaat makkelijker als er wat wederzijds begrip ontstaat.

He ho, he ho.

Jullie begrijpen me verkeerd. Ik maakte de vergelijking met Sneeuwitje niet om de moeite die zwarte mensen hebben met Zwarte Piet te bagatelliseren. Ik wilde alleen aangeven dat ik sprookjesfiguren niet zo relevant vind om die jarenlang onderwerp te laten zijn van een slepend debat.

Maar misschien had ik beter had ik beter Janneke als voorbeeld kunnen nemen.(die trouwens ook zwart is) Annie MG is onze nationale heldin,een rebelse geest,die haar tijd ver vooruit was. Maar die Janneke, daar walmt de spruitjesgeur van de jaren 50 vanaf. Wat een kwezelige sufmuts is dat, wil niks, durreft niks, altijd bang dat haar jurrekie vies wordt.

Ik ergerde me er rot aan. Maar om nou een boekverbranding voor de Hema te gaan organiseren, een hetze te gaan voeren om Annie MG van haar voetstuk te stoten....nou nee. Als ik voorlas wisselde ik Jip en Janneke om, en Annika (ook al zo'n duffe trien)werd Tommy. Klaar, opgelost. Hop door die regenboog, en die middenstand wil verkopen, dus die volgt wel.

En nu houd ik erover op, want zoals ik al in de eerste posting al aangaf komt die hele Pietkwestie me mijn neus uit.

Swastika

Swastika

06-10-2016 om 10:14

Swastika

Hallo mensen,
Ik ben hier per toeval beland door te Googlen Nav de hervatte zwarte pieten discussie en ik vroeg mij af hoeveel forumschrijvers er zijn van niet Nederlandse afkomst.

Waarom ik dat wel weten?
Ik heb diverse namen voorbij zien gaan bijvoorbeeld zoals sneeuwwitje, janneke, aardmannetjes enz om het zwarte pieten probleem om te lossen.
Ik kan beide "groepen" begrijpen, de pro piet en de anti piet want de kern van het probleem( de kleur, de associatie, herleiding, gevoeligheid, de geschiedenis, de nabootsing) ligt veel dieper.

Ik ben echt heel blij om te zien en te lezen dat sommige forumschrijvers bereid zijn om met een iets wijdere blik naar dit evenement te kijken. Want t is nogal wat als je iets zolang hebt gevierd en daarmee bent opgegroeid  door "indringers" van een land moet gaan veranderen.
Vanuit die gedachte kan ik medestanders van  pro piet begrijpen.

Kennen jullie deze (kanker)campagne nog; vloeken is aangeleerd...

Maar wat nu als je een andere achtergrond hebt zoals ik?
Mijn roots liggen in india en ik ben opgegroeid met de swastika(hakenkruis). Er is veel info hierover op Google.

-Heb ik schijt aan de vermoorde joden als ik mijn swastika hanger ketting om heb?
-Beledig ik de vermoorde joden als ik bij de ceremonies de swastika decoreer/aanbreng in een mandela?
-Ben ik ongevoelig voor de geschiedenis van de vermoorde joden?
-Kwets ik de joodse gemeenschap als ik volhoud dat de swastika iets is van mijn cultuur en die behouden moet blijven?
En zo heb ik nog tig vragen die ik kan opsommen waarbij ik t gevoel krijg, dat ik de swastika moet bannen uit mijn systeem. Tegelijk zegt mijn gevoel dat de ander begrip voor mijn cultuur begrip moet kunnen opbreng.
Een dilemma/gevecht is t niet?

En dat "gevecht" zie ik, hoor ik, lees ik in den trieste. Dat gevecht wordt niet meer in het "LATEN WE ER SAMEN OVER NADENKEN gedaan, maar uit zich in verbale, mentale, fysieke AGRESSIE.
En agressie heeft nooit goed uitgepakt lees maar psychologie-, geschiedenis-, pedagogiek boeken.

Waar ik naar toe wil is om enigszins duidelijk te kunnen maken dat anti pieters, volgens mij, niet het sinterklaas/kinder feest willen afschaffen/bannen, maar begrip/erkenning/respect vragen voor het leed dat miljoenen zwarte slaven hebben ondergaan.

De zwarte piet is visueel zichtbaar, je kunt zijn aanwezigheid niet ontkennen of negeren of bedekken. Zwarte piet is dus eigenlijk altijd aanwezig en de zo ook de gevoeligheid  ook bij de anti piet ers.

Mijn swastika hanger draag ik onzichtbaar. Ergens ben ik toch nog bang om mensen voor t hoofd te stoten en agressie over mijn heen te roepen als ik de swastika zichtbaar zou dragen.
Ik kan door de swastika te bedekkend te dragen enigszins mijn cultuur behouden en de ander ontzien.
De zwarte/getinte gemeenschap van wie de oorsprong ligt bij de slavernij wordt met zo'n feestuiting en feestdag wederom en continu herinnert aan hun roots, de geschiedenis, oorsprong.

En laten we eerlijk zijn....mw of hr Johnson die geboren is in Amerika heette in feite geen Johnson en eigenlijk diens nazaten geboren in Europa zijn ook geen Johnson....die zouden een Afrikaanse naam hebben gehad.

Bij ceremonies leggen wij de decoraties met swastika uit als er vragen zijn. Ook om de verwarring weg te nemen mbt de Duitse hakenkruis.
Indiërs hebben de joden niet vergast. Hitler heeft de swastika overgenomen en daarmee zijn een eigen imperium gekenmerkt. En toch hou ik ergens rekening mee met het zichtbaar maken van de swastika.

Het is een lang verhaal geworden.
Wat ik eigenlijk wil zeggen, laten we fatsoenlijk met elkaar omgaan, met elkaar blijven communiceren ipv elkaar te haten, of elkaar de dood toe te wensen of over te gaan op fysiek geweld.
De aarde is voor iedereen en met geven en nemen kunnen we t ook leuk maken voor elkaar.

Namaste!!!

Begrip


https://www.youtube.com/watch?v=ntN4SKhZSZE
Je ziet organisaties in Israël en India die elkaars betekenis van de swastika proberen te begrijpen.
Bedankt voor de attentie Swastika. Ik denk ook dat het belangrijk is om met een wereld die steeds meer met elkaar geconfronteerd wordt dit soort dingen te zien.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-10-2016 om 13:35

Mooie bijdrage Swastika

Dacht iedereen maar een beetje met elkaar mee. Wat Piet betreft ervaar ik bijvoorbeeld de roetvegen-Piet als meedenken, maar ik lees dat ook die versie nog niet voldoende 'ontzwart' is en dan vraag ik me af wat het doel is. Hoe dan ook Piet opheffen, omdat een nieuwe versie niet ver genoeg gaat voor anti-Piet, of zoeken naar de gulden middenweg? Hoe meer verbeten de ene partij de hakken in het zand zet, des te steviger gaan de hakken van de ander het zand in. Ik zeg eerlijk dat ik mij daar ook toe laat verleiden. Ik ervaar het vasthouden aan de zwarte Piet voor een groot deel als aanstellerij. Ik ben met de traditie opgegroeid, heb het ook met verve zelf op mijn kinderen gebotvierd en kan de zwarte Piet toch loslaten. Waarom vinden anderen dat zo moeilijk?

Swastika

Swastika

06-10-2016 om 14:37

Traantje wegpinken

Door deze twee mooie reacties moet ik nu al een traantje weg pinken. Hartelijk dank voor de mildheid in jullie benadering.

De geschiedenis leert steeds weer dat als we blijven hangen naar en vasthouden aan tradities/gewoontes/cultuur/relegie/ego/superioriteitsgevoel tov de ander/ dat we zullen blijven vervallen in herhalingen van onwenselijk gedrag/vernietiging/verwijdering/haat/oorlog/afstand.

De weg ernaar toe is heel simpel...leef en laat leven...vrijheid in gebondenheid

Namaste

passiebloem

passiebloem

06-10-2016 om 22:39

Swastika

"De geschiedenis leert steeds weer dat als we blijven hangen naar en vasthouden aan tradities/gewoontes/cultuur/relegie/ego/superioriteitsgevoel tov de ander/ dat we zullen blijven vervallen in herhalingen van onwenselijk gedrag/vernietiging/verwijdering/haat/oorlog/afstand.

De weg ernaar toe is heel simpel...leef en laat leven...vrijheid in gebondenheid"

Ik vind dat je dit heel mooi zegt. Ik denk inderdaad dat we dit allemaal veel meer zouden moeten beseffen.... En dat in het klein en in het groot.

Swastika

Swastika

06-10-2016 om 23:20

En dat in het klein en in het groot.

Vooral dat Passiebloem; "En dat in het klein en in het groot".
Jij ook hartelijk bedankt voor jouw compliment.

Ik woon ruim 45 jaar in Nederland, totaal aangepast, heb gestudeerd, ik heb geëmancipeerde opvattingen, ik leef en denk modern, ik voel mij helemaal thuis hier in Nederland, ik heb mijn kinderen ook sinterklaas laten vieren met t idee je past je aan aan het land waar je bent geboren, maar je mag daarbij zelf nog steeds nadenken wat wel of niet bij jou hoort, zoals ik nog steeds blijf afwegen of iets wel of niet bij mij past.

En als ik sec kijk naar al die hatelijkheden,verwensingen die Nederlanders uiten (ongeacht het problematiek)(de mensen van niet Nederlandse afkomst kunnen er ook een handje van) dan schrik ik enorm en word ik er ontzettend verdrietig van, dat we in zo'n vijandige sfeer leven en dat er zo'n vijandige sfeer heerst.

Dan voel ik mij zo onwelkom en ongewenst hier in Nederland...en maak ik mij toch zorgen om mijn kinderen(inmiddels volwassen) die achterblijven in zo'n vijandige samenleving.

Misschien is dit een utopische gedachte van mij, maar ik denk dat veel meer mensen bewust zouden moeten willen bijdragen aan een betere wereld zoals passiebloem aangeeft; bijdragen in het klein en in t groot.

Namaste

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2016 om 01:40

Vijandige sfeer

De maatschappij heeft natuurlijk altijd in meer of mindere mate vijandig gedrag gekend, maar ik ben ontzet dat het momenteel zo 'groot' is. Toen ik een paar jaar geleden een collega had met een vriend die in zo'n ultra-rechts skinheadclubje zat, had ik het gevoel dat dat soort jongens/mannen meer uitzondering dan regel waren, die ook nog eens niet zo openlijk voor hun mening uit durfden te komen, omdat dat wel extreem was/is. We zijn een paar jaar verder en die vijandigheden tegenover bepaalde groepen, hoeven totaal niet meer in het geniep geuit te worden, nee je kunt er nu gewoon mee tevoorschijn komen en er zelfs mee pronken, want je hebt toch wel genoeg medestanders. Ik vind dat echt vreselijk. We hadden als Nederland-zijnde de naam tolerant te zijn, maar dat was een grote misvatting. Dat vind ik enorm teleurstellend.

passiebloem

passiebloem

07-10-2016 om 06:44

Swastika/ kaaskopje

Ik denk dat mensen altijd de neiging hebben gehad om grof en neerbuigend naar andere mensen te zijn. Ik denk dat dit een fenomeen is dat in alle landen en alle culturen speelt. Toen na de tweede wereldoorlog joden terugkeerde uit de concentratiekampen werden ze hier ook niet met open armen ontvangen. Het duurde nog een hele tijd tot het besef er bij de gemiddelde Nederlander was wat ze was overkomen. Zo zijn er tal van voorbeelden. Alleen nu geeft de sociale media een podium aan al die onvrede. Het is voor iedereen makkelijk om achter zijn computer of telefoon zijn mening op het internet te plempen. Ook over zwarte piet.
Overigens denk ik dat het in het klein tussen mensen, gewoon tussen buren, kennissen en op het schoolplein vaak wel heel goed gaat. Als je elkaar persoonlijk kent dan wordt de situatie toch anders. Mensen die in mijn omgeving erg pro zwarte piet zijn kennen persoonlijk geen mensen die last hebben gehad van beledigingen in de sinterklaastijd. Ik ben er van overtuigd als ze persoonlijke verhalen zouden horen dat hun mening wel zou veranderen.
Ik zou het echt fijn vinden als er mee nuances en begrip in de discussie komen, en inderdaad aan twee kanten....

Swastika

Swastika

07-10-2016 om 10:01

Steekproef

Kun je ook hier afnemen. Ik heb geen idee hoeveel volgers schrijvers lezers OO heeft.

Zou interessant vinden om achter de mening te komen van de OO gebruikers
*wat is reden van behoud uiterlijk piet - wat kunnen de gevolgen daar van zijn
*wat is reden verandering uiterlijk piet - wat kunnen de gevolgen daar van zijn
-Wat is volgens jou een cultuur
-wanneer ontstaat er een cultuur
-is cultuur onderhevig aan verandering
-zo ja; wanneer en waarom en waarin wel
-zo nee; waneer en waarom en waarin niet

Ik weet niet of social media alleen schuld heeft aan de toegenomen agressie. T maakt ongenuanceerd raaskallen makkelijker en eenvoudiger. Dat wel.

Maar is t ook niet een uit de hand gelopen vorm van vrijheid van meningsuiting en individualisering van de samenkeving?

lieverdje

lieverdje

07-10-2016 om 11:41

swastika

antwoord op je vraag:

Zelf ben/was ik altijd gematigd pro-piet.
-Voor mij persoonlijk vooral uit nostalgische overwegingen: ik ben ermee opgegroeid, zwarte piet was altijd leuker dan Sinterklaas en de kans dat zwarte piet op bezoek kwam was ook nog eens veel groter dan Sinterklaas. Ik heb ook altijd de wens gehad om eens zwarte piet te spelen: helemaal zwart, een mooi pak aan, en vroeger was ik heel benieuwd hoe mij dat zou staan, of ik mezelf nog zou herkennen ....maar dat wordt nu zo beladen dat de lol daar wel een beetje vanaf is, helaas. Ik had er nooit enige racistische associaties mee, maar nu wel. Al is het maar omdat het 'geertvolk' (mooie term) zo propiet is. Ik vind het heel jammer, dat iets waar ik altijd heel erg van genoten heb, blijkbaar fout is. Als ik mijn gevoel laat spreken was ik liever naïef gebleven en had ik liever niet geweten waar zwarte piet symbool voor staat.
-Ik heb ook nog wel ergens een 'ze moeten niet zo zeuren' sentiment. Als zwarte piet niet mag, dan ook geen dirndl dragen bij het Oktoberfest, sowieso geen overdreven sexy kleding/make up voor vrouwen, geen sumopakken, geen pruiken met rare kapsels, geen heksenneuzen, valse gebitten, rare brilletjes, praten met een overdreven provinciaal accent, etc. Alle stereotyperingen die niet bij jezelf horen kunnen immers als een belediging opgevat worden. Koefnoen, Toren C, cabaret, allemaal afschaffen. Dat valt allemaal in de categorie leedvermaak en er is altijd iemand die zich eraan kan storen. En dan is zwarte piet inmiddels ook nog een toffe peer die eigenlijk niet of nauwelijks negatieve eigenschappen heeft.

Wat kunnen de gevolgen van het behouden van zwarte piet zijn? Ik weet het niet... weer een boze mevrouw van de VN over de vloer? Eerlijk gezegd denk ik dat zwarte piet nou niet zo verschrikkelijk belangrijk is, er zijn belangrijkere dingen in de wereld.

Wat zijn de redenen voor verandering van zwarte piet?
- denkbeelden veranderen en zwarte piet moet met zijn tijd meegaan. zwarte piet is al veranderd (wij hebben nog wel een zeer incorrecte lp uit de jaren 60, met een zeer domme surinaams pratende piet). Omdat er een behoorlijk aantal mensen zijn die zich op een negatieve manier geassocieerd voelen met de kleur van zwarte piet, moet het veranderen.
Gevolgen van verandering:
-het de manier waarop de verandering plaatsvindt. Ik ben zelf voor een geleidelijke verandering: dat is wat mij betreft essentieel voor de geloofwaardigheid naar de kinderen toe. Hele kleine kinderen zullen er zich niet van bewust zijn, maar mijn 7-jarige valt het wel op dat zwarte piet het ene jaar vegen heeft van de schoorsteen en het volgende jaar weer bruin/zwart is, en 'hunebedstenen' gebruikt. En opa piet werd ook gemist afgelopen jaar.
Daarnaast geeft een geleidelijke verandering mensen de gelegenheid om eraan te wennen en kun je iedereen tevreden houden. Ik denk dat zelfs de propieters weinig problemen zouden hebben met het langzaam veranderen van de traditie. Zolang je de veranderingen subtiel doorvoert en er niks van zegt, merken mensen het niet eens. Kijk maar eens naar Party piet Pablo, van de zwarte pietenstyle. Die draagt zijn eigen haar volgens mij en is niet diep donkerbruin geschminkt. Die is dus al iets minder traditioneel piet. Daarbij werkt het persé je gelijk willen halen door de antipieters (Quincy Gario) ook niet, ook al hebben ze gelijk. Nuance is altijd beter.

Is cultuur aan verandering onderhevig. Ja, dat denk ik wel, maar met mate. Maar tradities zijn juist bij uitstek rituelen die niet zoveel veranderen, anders kun je het geen traditie noemen. Voor mensen zijn rituelen belangrijk, geven houvast, geborgenheid. Dat laatste is heel erg van toepassing op het sinterklaasfeest, daarom ligt het zo gevoelig. Een verbod op kerstbomen (slecht voor het milieu-wat mij betreft niet minder relevant dan zwarte piet) zou ook veel ophef geven. Net als de vuurwerkdiscussie (vind ik ook al zo zuur). En nog iets, houvast en geborgenheid zijn extra belangrijk voor mensen in tijden van grote veranderingen (globalisering).

Wat ik me afvraag: is met de agressie op social media de agressie op straat ook toegenomen? Ik merk daar niet veel van, eerlijk gezegd. Het is nu eenmaal makkelijk om anoniem lelijke dingen te roepen, die je niet recht in iemands gezicht zou durven zeggen. Ik denk ook wel dat de individualisering van de samenleving er een rol bij speelt: als je meer met elkaar omgaat, heb je ook meer begrip voor elkaar.

Triva

Triva

07-10-2016 om 13:23

swastika

je kunt zo een enquete maken via zo'n gratis site.

Swastika

Swastika

08-10-2016 om 08:49

Nee dank je

Triva.

Ik ben niet bezig met een wetenschappelijk onderzoek of zo maar vanuit samenlevings opbouw oogpunt gezien erg geïnteresseerd.

Dank je wel lieverdje voor jouw uitgebreide antwoorden....
Ik zie in jouw verhaal ook de dilemma's die wellicht bij vele anderen kunnen meespelen..en ook de grijze gebieden van een vorm van normvervaging

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-10-2016 om 09:19

Wat een mooie wending

Swastika: wat zeg je dat mooi.

Swastika

Swastika

08-10-2016 om 13:07

Ginny Twijfelvuur

Dank je.

Verandering is eng, veranderen is eng. Net zo als een nieuw begin eng is.
De angst ontrafelen brengt mensen eerder tot elkaar dan tegenover elkaar te gaan staan

Zou het echt?

Zou een hulpknecht vn Sinterklaas in een blauw of roze pak de donkere kinderen behoeden tegen pesten?
Ik denk dat pesters zich niets aantrekken van de antipieten met hun protest tegen slavernij of aandacht voor pesten. De pesters pesten gewoon door en maken een kind dat buiten een groepje vrienden valt, gewoon uit voor iets anders. Als het zwarte-piet karikatuur niet meer leeft, noemen ze je gewoon bv homo-piet omdat door de invoering van de regenboogpieten nu meer knechten in een roze kostuum rond lopen met roze pruiken rondlopen.

Mijn kind is op school meerdere keren uitgenaakt voor kaaskop. Kind wenstte wel eens dat het een kleurtje had...En als het geen kaaskop was, dan was het wel een ander woord terwijl het geeneens roze kleding droeg.

Ik vind het naïef om te denken dat een verandering van uiterlijk mensen behoedt tegen pesten.
------

Als de protest nu leeft agv de herinnering aan de slavernij, dan heb ik daar ook een mening over. Tijdens en na WOII werden de Duiters uitgemaakt voor moffen. Het was een scheldwoord. De huidige Duitse maatschappij is voornamelijk gevuld is met mensen die niets met WOII te maken hebben omdat dat ze kind waren of nog geboren moesten worden. Wij zien de huidige generatie Duitse mensen toch ook niet meer als moffen die ons onrecht hebben aangedaan? Waarom worden de Nederlandse mensen die op traditionele wijze Sinterklaas vieren dan nog indirekt aangerekend op het feit dat onze voorouders vroeger in slaven handelden?

Daarnaast zie Ik een zwarte piet als een lenig iemand, snel en atletisch. Gelijk aan de snelle lopers uit Kenia of Ghana. Hoe vaker geroepen wordt dat een zwarte piet eigenlijk maar een slaaf is, hoe eerder pesters die karikatuur als scheldwoord gaan gebruiken..

Lente

Lente

08-10-2016 om 21:11

Flanagan

Het gaat om veel meer mensen dan de pesters. Pesters willen pesten en gebruiken elke situatie om dat duidelijk te maken. Daar doe je niets tegen.
Maar de geschiedenis van slavernij bestaat en je wilt nu geen persoonlijke verwijzingen meer naar deze periode. Dat zouden we als weldenkende volwassenen moeten afspreken. Dat is een nodig maar ook mooi gebaar naar de gekleurde Nederlanders. En dat helpt volgens mij zeker.

Piet kan dan nog steeds lenig, snel en atletisch zijn zijn. Hij is alleen niet meer zwart

Swastika

Swastika

08-10-2016 om 23:24

Kern

Is eigenlijk niet wie wat gedaan heeft.

Kern van
slavernij ontstond vanuit machtsvertoon en superiteitsgevoel.
jodenvervolging ontstond vanuit machtsvertoon en superieuriteitsgevoel.

Het idee/de gedachte erbij van de machthebber dat zij het recht hebben om een ander volk/ras te doden of als Slaaf te gebruiken.
Met deze actie vernietig je gezinnen, stammen, families,
De joden hebben hun eigen familie naam kunnen behouden.
De slaven kregen de namen van hun meesters.

Voor de anti pieters geldt mi dat De identiteit van een persoon, mensen, groepen is ontkend, vernietigd.
Je hebt t recht niet om te bestaan(joden), en je hebt het recht niet om in vrijheid je eigen leven te leiden(slaven).
Dat is het pijnpunt, de gevoeligheid voor beide groepen.

Beide groepen zijn slachtoffers geworden en dragen onvolledigheden met zich mee en de manier waarop hun iets is ontnomen dat terzijde gelaten.

Swastika

Swastika

08-10-2016 om 23:26

Lente

MIjn post is een aanvulling op die van jou.

Al vanaf de 18e eeuw; bijgeloof

De oorsprong van Sinterklaas en zwarte piet gaan zelfs terug tot eind 18e eeuw. In de link staat beschreven hoe Sinterklaas als boeman, handlanger van de duivel, met zijn handlangers een harlekeijn ( vandaar de kleurrijke pakken van piet) en een zwartgesminckte scaramouch de kinderen angst aanjaagden zodat ze maar zoet dienden te zijn. Na 1850 geeft Jan Schenk een nieuwe wending aan het fenomeen Sinterklaas. Nu wordt de oude man meer neergezet als een goedheiligman en zijn knecht als een pieterknecht met zak kadoos om zo de kinderen minder angst aan te jagen. Alleen de zwarte pieterknecht krijgt het uiterlijk van een Afrikaans jongetje. Zo fout achteraf. Tot die tijd was er nog steeds geen link met de slavernij maar met de duivel.

Na de WOIi wordt de Sint vergezeld wordt met steeds meer knechten in 'harlekijnse' kleurrijke pakken en kroeshaar en zwarte huid. Donkere wolken kwamen aandrijven. Bij het zien van het grote aantal knechten, doemde de beelden van plantages op.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet

Nu zijn sommige volkeren met name Afrikaanse volkeren zwaar bijgelovig. Ik vraag mij af of de kritiek op zwarte piet gebaseerd op de slavernij of eerder als het verlengstuk met de duivel omdat de duivel is afgeschilderd als zwart en kwaad en slecht.
Zijn sommige van Afrikaanse orgine mensen bang voor bijgeloof en willen ze daarom niet dat ze een karikatuur worden als knechten van de duivel? Jaren geleden was er in de bioscoop een Nederlandse film over zeven slechte broers; de Johnsons en de invloed van vodoo-krachten uit Surinaamse cultuur. Die cultuur van bijgeloof zit bij sommigen nog diep geworteld.

Ik ontken niet dat de slavernij niet bestaan heeft maar vraag me wel af of er nog iets anders speelt, nl bijgeloof.

bieb63

bieb63

08-10-2016 om 23:42

Klopt allemaal

Maar een Turkse of Marrokaanse Nederlander wordt ook afgerekend op zn licht getinte kleurtje en afkomst en vooroordelen. En dat heeft op zich niets te maken met een evt historische situatie (voorouders die slaven waren of joden die vergast zijn). Deze mensen worden in het nu gediscrimineerd. Door afkomst, kleur en vooroordelen.

Versiering aan de wand

Eens moest kind rond 5 dec een knutselwerkje maken tijdens de les; een zwarte piet in de gedaante van een duivel. Kind en een klasgenootje uit Kenia weigerden. Ze waren beiden gelovig envonden de opdracht zo fout.

Het verlies van identiteit is zeker een pijnpunt, angst voor geloof ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.