Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

vlierbes

vlierbes

29-08-2012 om 14:12

Hond pakt kat tijdens uitlaten


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

31-08-2012 om 12:06

Chris

Mag ik dat even nuanceren? Katten kun je leren bepaalde dingen niet te doen zolang je aanwezig bent, meer niet,is mijn ervaring..)

Daarnaast

Daarnaast zou het mij niet verbazen als hond eigenlijk liever die drie straten om had gelopen ipv de confrontatie met die kat aan te moeten gaan.

Gr. Poezie.

Tinus_p

Tinus_p

31-08-2012 om 12:52

Muilkorven

vlierbes:
"Nu vraag ik jullie. Mijn hond is aangelijnd en ik moet met hond en kinderwagen en al 3 staten omlopen omdat er een eigenwijze kat te belazerd is om even opzij te gaan?"
als je je hond niet in bedwang hebt, is muilkorven de enige oplossing (er van uitgaande dat je hem niet wil laten inslapen). Overigens vind ik heel eng dat je je hond blijkbaar niet goed in bedwang/onder appel hebt -ben je wel geschikt om een hond te hebben?

Vic

Vic

31-08-2012 om 13:14

Tja

Ze zijn allemaal fout. Die kat was niet netjes omdat ze liep te blazen. De hond mag zich daar natuurlijk niet door van de wijs laten brengen, en zo'n scheldend w**f is de foutste van het stel. Ik denk dat ik zelf de kinderwagen tussen kat en hond zou hebben geplaatst, of überhaupt niet met hond en wagen zou gaan wandelen als ik de hond niet aan zou kunnen.

vlierbes

vlierbes

31-08-2012 om 18:33

Tinus

ik moet even op je posting reageren die ik behoorlijk kort door de bocht vind (er van uitgaande dat ik hem niet wil laten inslapen ???).

Waar maak jij uit op dat ik mijn hond niet in bedwang heb? Mijn hond staat prima onder appel. Daarom liep ik ook door omdat de hond gewoon naast me blijft lopen aan de korte lijn.

Echter, als mijn hond aangevallen wordt en een haal in zijn bek krijgt, dan reageert hij ja. Gek he? Het beest werd ineens aangevallen! Echt van 0 naar 100% ging dat. Daarom schrok ik ook zo erg van die kat.
Moet ik dan mijn hond muilkorven of laten inslapen omdat hij reageerde?

Ik moet echt de eerste hond nog tegenkomen die niet reageert als hij ineens vanuit het niets aangevallen wordt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-08-2012 om 18:38

Nou

Mij lijkt toch dat je als hondenbezitter geen risico neemt en met een ruime bocht om een kat heenloopt.

Ik maak uit jouw verhaal op dat je echt te kort langs de kat gelopen bent.

Ik hoop in ieder geval dat de kat het ook een beetje overleefd heeft. En dat je een volgende keer er niet zomaar vanuit gaat dat je hond niks doet.

Wat doe je met je hond als je een klein kind passeert? Is het dan ook: "doet ie anders noooooooit hoor" ?

Daar ga je al vlierbes

"Het beest werd ineens aangevallen! Echt van 0 naar 100% ging dat." en "Ik moet echt de eerste hond nog tegenkomen die niet reageert als hij ineens vanuit het niets aangevallen wordt."
Punt 1 hadden zowel hond als kat de situatie al 100x eerder in de gaten dan jij, punt twee: je hond werd niet "ineens" aangevallen, jij ging de confrontatie aan en had dat niet in de gaten. (Althans de gevolgen daarvan niet.)
Verder snap ik sowieso niet dat je een hond uitlaat met je kinderwagen (en kind neem ik aan) erbij. Zo'n hond moet toch op een hondenuitlaatplek lekker kunnen rennen en stokken apporteren ed? Daarnaast vond je dit al een heftige situatie; nou berg je maar, het wordt nog wat als jullie eens een valse loslopende hond tegenkomen.

Gr. Poezie.

Marije

Marije

31-08-2012 om 18:57

Vlierbes ot

Jij schrijft:
Ik moet echt de eerste hond nog tegenkomen die niet reageert als hij ineens vanuit het niets aangevallen wordt.

Nou, de hond van mijn ouders is er zoeen. Hond staat in de kamer, kat komt aangewandeld, stopt en geeft een haal (hond is kniehoog), kat draait zich om en loopt terug. Hond doet niets en heeft dat in andere situaties ook nooit gedaan.

Ely

Ely

31-08-2012 om 19:41

Vlierbes

Aangezien ik telkens tegen hetzelfde aanloop met de honden-katten draadjes ga ik maar lekker op de tribune zitten na deze reactie.

Maar wil wel even duidelijk maken dat ik me ook heb verbaasd over de suggestie om je hond af te maken omdat hij reageert als hem pijn wordt gedaan en het dus ook niet eens ben met dat idee.
Vwb de reacties van poezie, ik maak hieruit op dat we de wereld door de ogen van de kat moeten bekijken en daar onze acties op moeten afstemmen. Ik heb al eerder gezegd dat ik zowel van honden als van katten houd maar wel vind dat beiden ofwel opgevoed ofwel zodanig beperkt moeten worden dat ze anderen (huisdieren en mensen) geen kwaad kunnen doen. Dus als poes het als een aanval ziet als er iemand over straat loopt dan wordt het ofwel tijd dat zijn baasje hem uitlegt dat de straat algemeen terrein is ofwel zijn baasje houdt hem op eigen terrein.

En nu ik toch nog even leuk meedoe;
Degene die de vergelijking trok met hond die uitvalt naar kind wil ik er even op wijzen dat de kat spontaan uithaalde naar de hond en de hond reageerde. Dus ik denk dat je je posting kan richten op de betreffende katteneigenaar om te vragen of die zich ervan bewust is dat die kat echt gevaarlijk doet. Die vlijmscherpe nagels in de toet van je kind, brrrr

O en het verwijt om de hond niet uit te laten met de kinderwagen erbij vind ik ook een goeie. Maar ik geloof dat Poesie meer van poezen weet dat van honden dus daar zal het wel vandaan komen.

Hè het is weer een gezellig draadje geworden
Als je ping hoort is mijn popcorn klaar

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Och ely

"Vwb de reacties van poezie, ik maak hieruit op dat we de wereld door de ogen van de kat moeten bekijken en daar onze acties op moeten afstemmen." Nee Ely, niet goed begrepen; we moeten de wereld bekijken vanuit de ogen van HOND EN KAT.
"Dus als poes het als een aanval ziet als er iemand over straat loopt.." Nee Ely, van poes mag IEDEREEN over straat lopen, (ja ook honden en kleine kinderen) maar moet niet te dichtbij komen. Hoogstwaarschijnlijk vond die hond dat zelf eigelijk ook niet prettig, maar een hond luistert naar z'n baas en als die 'm zo vlak langs een kat wil laten lopen doet ie dat.
Maarreh, je zegt nogal veel voor iemand die "lekker op de tribune zit"

Gr. Poezie.

Hond niet naast de kinderwagen?

Er is niets zo gezellig en gezond voor allemaal als met kind en hond een heerlijke wandeling maken. Ik zou niet weten waarom niet. Ach dit was een incidentje, er zullen er nog wel meer volgen met mens en dier. Hoe goed je hond ook luistert,soms zijn ze oost-indisch doof.Deze kat was gewoon niet bang voor jou en de hond. Nu weet je dat en kan je er rekening mee houden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-08-2012 om 22:30

Nou ely

De vraag was eigenlijk meer dat als een kind zou uithalen naar de hond, of de hond dan ook mag happen?

Verder is er maar eentje die er weer een honden vs kattendraadje van maakt en dat ben jij. Stokpaardje van je?

Kinderwagen

Dat vroeg ik mij ook af, waarom zou je geen hond uit mogen laten als je een kinderwagen bij je hebt? Je kan je kind toch niet alleen thuis laten als je de hond uitlaat, of de hond niet uitlaten omdat je een klein kind hebt?
Ik denk dat dit gewoon een gevalletje pech was, iets wat je geen tweede keer gebeurd. Ik kan mij wel voorstellen dat degene waarvan de kat is emotioneel wordt, maar schreeuwen en schelden gaat te ver. Lijkt mij heel akelig als iemand zo tegen je tekeer gaat.
Geen leuke ervaring.

Jillian

Jillian

01-09-2012 om 00:18

Gevaarlijk

Ik vind het toch wel gevaarlijk dat een hond gelijk uithaalt bij de aanval van een kat. Stel voor dat de kat een kind was geweest.

Overigens voor de kat waren jij en de hond binnendringers. De kat was er nu eenmaal eerst. Kat voelde zich blijkbaar bedreigt. Natuurlijk is het niet echt slim van een kat om een hond aan te vallen. Ik zou voortaan in elk geval toch de hond wat beter onder controle proberen te houden en om te lopen zodat je hond niet meer katten vlak hoeft te passeren.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2012 om 01:55

Leuk dit draadje

Gelukkig blijkt in dit draadje ook weer dat het makkelijk praten is als je er niet bij bent geweest
Wat de vergelijking met een kind betreft: Stel dat die kat een kind was geweest. Dus stel dat een kind opééns in de lip van die hond had gehangen. Ik denk dat er dan toch ook wel begrip is voor de schrikreactie van de hond. Men begrijpt dan allemaal dat je een hond beter niet in die situatie kunt brengen, omdat het zijn natuurlijke reactie is om te schrikken en zijn tanden te laten zien en eventueel te gebruiken. Je mag er tenslotte nóóit vanuit gaan dat een hond zich ten alle tijden voorbeeldig gedraagt. Kinderen wordt daarom geleerd om nooit naar een hond toe te gaan en ouders laten kleine kinderen, als ze verstandig zijn, niet alleen met een hond. Een agressieve kat is blijkbaar van een andere orde. Dan is het natuurlijke gedrag van de hond opeens 'crimineel' en moet hij een muilkorf dragen. En blijkbaar is het Vlierbes ook te verwijten dat ze met kinderwagen en hond aan de wandel is gegaan. Zonder kinderwagen was dit niet gebeurd?

Grappig

wij hebben een kater gehad die af en toe in de voortuin zat te wachten op een meneer met een poedeltje. Die 2 konden het namelijk goed met elkaar vinden en dan liep onze kater fijn een stukje mee. Volgens meneer van het poedeltje was dat heel bijzonder aangezien de poedel een hekel had aan de kat van de buren.

Overigens is onze kater ook regelmatig in de supermarkt gesignaleerd.

hondebezitter

hondebezitter

01-09-2012 om 11:18

Kind

"Stel dat die kat een kind was geweest. Dus stel dat een kind opééns in de lip van die hond had gehangen. Ik denk dat er dan toch ook wel begrip is voor de schrikreactie van de hond."

Denk je dat de moeder van het kind dan rustig gezegd had: Jantje, je moet ook niet blijven zitten als die hond eraan komt en angsreactie vertonen, dan bijt hij nou eenmaal.
Nee hoor, dan werd er waarschijnlijk gezegd dat de hond vals was.

De situatie verdedigen door te zeggen dat dit het natuurlijke gedrag van de hond was klopt niet. Honden kunnen nou eenmaal niet hun natuurlijke gedrag aanhouden als ze huishond zijn. Ze moeten aangelijnd, eten uit een bakje, op tijden die de eigenaar bepaald, mogen alleen op bepaalde plaatsen plassen en poepen, kunnen niet met een groep op zoek naar hun eten etc etc. Dus waarom zou hij dan wel een kat mogen bijten? Omdat dat zijn natuurlijke gedrag is?? Ga toch weg. Dit incident was vermijdbaar.

koentje

koentje

01-09-2012 om 11:56

Wat ik niet uit het verhaal haalde

is of de kat daadwerkelijk gewond was. Want als de hond werkelijk kwaad wil en 'vals' is, dan was er een wond ontstaan bij de kat. Is dat niet het geval dan vermoed ik dat de hond een stevige waarschuwing heeft uitgedeeld.

Daarnaast vind ik toch echt dat vlierbes op een confrontatie uit was. Ik vind dat je het niet aan je hond moet overlaten zich te verdedigen (omdat je weet dat hij dat alleen op een min of meer gevaarlijke manier kan) Vlierbes, ik vind dat je in jouw situatie even had kunnen wachten met oversteken, of de kat zelf had moeten wegjagen met de kinderwagen. En je maakt mij niet wijs dat je niet enkele meters opzij had kunnen gaan of de hond naar de andere kant van de kinderwagen had kunnen trekken.
Dus, nee, volgens mij heb je het doelbewust op een confrontatie laten uitdraaien.
Niet nodig.

Jaymza

Jaymza

01-09-2012 om 12:04

Nou koentje

De meeste katten smeren hem als er een hond aan komt. Hoe had vlierbes kunnen weten dat deze kat aan zou vallen? Als iemand mij onverwachts een tik geeft zou mijn natuurlijke reactie ook zij terug te slaan.
Jaymza

Lichaamstaal

"De meeste katten smeren hem als er een hond aan komt" Idd, maar niet allemaal. En daar had Vlierbes rekening mee moeten houden. Ze had al aan de lichaamstaal van haar hond kunnen zien dat dit niet zoals "in de meeste gevallen" zou verlopen.
Verder schrijf je: "Als iemand mij onverwachts een tik geeft zou mijn natuurlijke reactie ook zij terug te slaan." Als jij dichterbij mij komt dan wenselijk is, krijg jij van mij (verbaal) de eerste tik. Jij vindt het dan volkomen logisch om (verbaal) terug te slaan???

Gr. Poezie.

mix

mix

01-09-2012 om 12:43

Nee niet verbaal

NON-verbaal.
Mijn dochtertje kwam ooit eens naar mij toe en haalde uit met iets in haar hand en ramde mijn gloednieuwe bril van mijn neus. Puur uit schrikreactie heb ik haar een hijs gegeven met mijn arm. Afweren, schrikken, als het al zo bij mensen werkt die toch redelijk na kunnen denken, dan snap ik dat hond van schrik uithaalde of een waarschuwing gaf. Of dat leuk is: nee. Of het vermijdbaar was: van nu af wel.; moet kat maar binnen blijven of in afgesloten tuin zijn. Mijn katten zijn ook binnen om aanvaringen met auto's, mensen en honden te voorkomen, om geen ziektes (of in geval van niet gesteriliseerd: geen nesten) op te lopen.

Rafelkap

Rafelkap

01-09-2012 om 14:19

Appèl

Ik zie een buurvrouw ook omlopen met haar hond als er een andere hond nadert, zo vreemd is dat niet, zij kent haar hond. Nu valt jouw beest een kat aan, straks is het een kind en daar ga je die dan ook de schuld geven? Zoek die bij jezelf.
Als je weet dat je hond kan uithalen tegen katten, waarom ga je dan bewust de confrontatie opzoeken? Ga dan (weer)eens op een hondencursus, die hond hoort toch onder jouw appèl te staan? Anders maar muilkorten, ik ben het helemaal met Tinus eens.

vlierbes

vlierbes

01-09-2012 om 14:47

Ginny

Nou, ik kon eigenlijk geen kant op. Het beest zat zowat midden op het pad.
Ik kon er niet met een boog omheen want dan had ik letterlijk in de brandnetels gezeten.

Ik denk dat je het moet omdraaien. Ik mag blij zijn dat mijn hond zijn oog er nog in zit (zo hard haalde die kat uit; echt niet normaal). Mijn hond doet niets zolang hij niet aangevallen wordt. Ik ga toch niet langs een kat als ik weet dat mijn hodn katten zowat opvreet. Stel dat de kat gewoon was blijven zitten, dan was er niets aan de hand geweest want de hond doet niets als ik hem aan de lijn heb en de kat blijft zitten. Hond zal wel kijken naar de kat, maar zal niets doen.

Wat je zegt over…"wat doe je als er een klein kind passeert" dat dacht ik meteen over die kat. Mijn hond is kinderen gewend en ik neem aan dat geen enkel kind ineens mijn hond begint te schoppen of zijn oog probeert uit te krabben. Nogmaals, dan reageert ieder dier, laat dat duidelijk zijn!

vlierbes

vlierbes

01-09-2012 om 15:00

Poezie

Ik zag de kat inderdaad zowat midden op het pad zitten ja. Nogmaals, mijn hond doet niets als hij bij mij aan de lijn loopt en de kat blijft zitten of loopt weg. Ik had inderdaad niet kunnen bevroeden dat die kat zo agressief werd. Dat weet ik dus nu wel...

Je snapt niet dat ik mijn hond uitlaat met de kinderwagen erbij? Nou, mijn man werkt en mijn hond moet drie keer per dag uit. Mijn baby laat ik echt niet alleen thuis. Trouwens, er zijn zat mensen die hun hond uitlaten met de kinderwagen hoor, dat is echt niet zo vreemd .

Verder liep ik weer terug naar huis nadat mijn hond lekker los had rondgerend in het park (het is een soort bos waar de honden los mogen).

Alle honden moeten binnen onze gemeente aangelijnd zijn buiten de hondenuitlaat zones (o.a. het park). Op weg naar huis zal ik (hopelijk) geen loslopende valse hond tegenkomen; dat hoop ik voor niemand. Maar ik mag toch zeker hopen dat niemand en zeker geen klein argeloos kind die kat tegenkomt. Ik vond dit inderdaad nogal een heftige situatie omdat ik echt niet verwacht had dat zo'n kat zo heftig kon uithalen en dat loopt gewoon los.

vlierbes

vlierbes

01-09-2012 om 15:07

Elly

Ga er maar lekker voor zitten…ha,ha,ha. Ik verbaas me ook over diverse reacties. Dat ik het in mijn hoofd haal om met de kinderwagen een onopgevoede hond uit te laten die ik niet in bedwang zou hebben en op weg naar huis toch langs een kat wil lopen omdat ik te belazerd ben om 3 straten om te lopen wanneer poeslief weigert opzij te gaan en dat mijn hond gemuilkorfd moet worden of zelfs afgemaakt moet worden omdat hij zichzelf verdedigt…..

denk dat ik naast je kom zitten met mijn zak popcorn….

vlierbes

vlierbes

01-09-2012 om 15:16

Jillian

Laten we nou niet het idiote gedrag van die kat projecteren op een kind. Een kind is geen kat en andersom ook niet.

Nou als het een kind was geweest dan had ik het kind toch zelf stevig aangepakt. Ik heb echter nog nooit een kind meegemaakt die een hond een oog probeert uit te krabben of iets dergelijks. In zo'n geval zou ik toch ernstig beginnen te twijfelen aan de geestesgesteldheid van zo'n kind.

Ja, de kat zat daar inderdaad? Ik had mijn hond onder controle want die liep gewoon langs de kat. Maak het wel meer mee dat zo'n poes blijft zitten en kijken. Er gebeurt dan niets. Deze was dus echt gestoord...

Overigens moest ik wel dat pad op want ik had anders 3 straten moeten omlopen wat ik echt niet doe voor een kat en wetende dat mijn hond niets doet als kat gewoon blijft zitten.

vlierbes

vlierbes

01-09-2012 om 15:22

Hondenbezitter

"Stel dat die kat een kind was geweest. Dus stel dat een kind opééns in de lip van die hond had gehangen. Ik denk dat er dan toch ook wel begrip is voor de schrikreactie van de hond."

Denk je dat de moeder van het kind dan rustig gezegd had: Jantje, je moet ook niet blijven zitten als die hond eraan komt en angsreactie vertonen, dan bijt hij nou eenmaal.

Nou, als mijn Jantje ineens een oog van de passende hond zou proberen uit te krabben dan kreeg mijn jantje toch flink op zijn falie hoor. Dan is de hond niet vals, maar mijn kind is vals en gemeen.

Dat is wat de kat deed, dus we moeten het wel gelijktrekken he. Je schetst nu een andere situatie Een angstig kind blijft ook niet op het pad staan als hij van verre iemand met een grote hond ziet aankomen; dan rent zo'n Jantje weg. Deze vergelijking vind ik niet opgaan.

Enne als mijn hond zijn natuurlijke instincten had gevolgd was de kat allang doodgebeten.

mix

mix

01-09-2012 om 15:22

een kat die

zo uithaalt moet dan ook maar afgemaakt of gemuilkorft /gepootkorft worden; een kat met een beetje verstand loopt weg. Als je weet dat je kat daar te stom voor is moet je m binnenhouden.
Doe ik ook, heb er namelijk ook 1 exemplaar tussen zitten die geen honds spreekt

vlierbes

vlierbes

01-09-2012 om 15:31

Koentje

Nou, ik dacht er eigenlijk helemaal niet bij na toen ik naar huis liep en over dat pad liep. Ik zie de kat zitten en dacht, "ok, kat gaat wel opzij" niet dus, dus ik probeer hem weg te jagen…"kat reageert nog niet, dus ik loop door met inderdaad in mijn hoofd dat de kinderwagen hem wel opzij jaagt…Kat gaat een beetje opzij, maar gaat niet weg, maar loopt een stukje door (hond liep overigens half achter/naast mij en de wagen) en vliegt ineens de hond aan.

Nogmaals, mijn hond doet niets als de kat was blijven zitten of was weggelopen. Dergelijke situaties heb ik meerdere keren meegemaakt en dat ging gewoon goed. Ik ging ervan uit dat deze kat ook wel weg zou lopen of gewoon zou blijven zitten. Nou….nu niet dus.

Mijn man heeft de hond s'avonds uitgelaten en zag de bewuste kat weer zitten op het plein. Hij heeft een flinke waarschuwing gehad van de hond want als mijn hond echt zou bijten dan was de kat echt dood geweest.

Aan de andere kant (had ik nog niet verteld) is mijn hond wel beschadigd geraakt aan de zijkant van zijn oog. Moest met hem naar de dierenarts en hij heeft nu een zalf gekregen voor oo de plek. Een mm of 2 verder en hij had hem vol in zijn oog geraakt.

vlierbes

vlierbes

01-09-2012 om 15:47

Rafelkap

kennelijk heeft je buurvrouw een hond die echt niet te vertrouwen is. Er lopen hier ook enkele in de buurt met zo'n hond.

Mijn beest valt geen kat aan, de kat valt mijn hond aan! En ja, als een kind
uit het niets mijn hond zowat de oog uitkrabt terwijl mijn hond gewoon langsloopt dan geeft ik dat kind inderdaad de schuld als mijn hond reageert. Maar ik vind deze vergelijking (die al eerder gemaakt is) nogal flauw. Een kind is niet te vergelijken met deze valse kat.

We moeten het omdraaien, dus: "stel dat het een kind is die de kat wil passeren en de kat valt plots uit naar het kindje en het kind geeft van schrik de kat een schop. Is het dan ook wat een rotkind?" Nee dan is het de kat en zo is het ook.

Het lijkt erop alsof wat die kat deed allemaal prima is en dat de hond zich uit schrik niet mag verdedigen.

De kat viel plots mijn hond aan en niet andersom.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.