Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

vlierbes

vlierbes

29-08-2012 om 14:12

Hond pakt kat tijdens uitlaten


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

01-09-2012 om 16:24

Vlierbes

Jij hoort er wel voor te zorgen dat je je hond onder controle houdt. Wat een kat of een kind ook doet. Een kind kan ook geestelijk gehandicapt zijn er er niks aan kunnen doen. Een hond is geciviliseerd en hoort niet aan te vallen, anders moet-ie terug naar de wolven in de dierentuin, achter een hek.
Maar wat kom je hier doen met je verhaal? Wil je graag medestanders of kom je om er wat van op te steken. Je hoeft het niet eens te zijn met de kritiek maar volgens mij wil jij niet aan het denken te worden gezet over je eigen verantwoording.

mix

mix

01-09-2012 om 17:10

En dat

geldt uiteraard ook voor kat en kind. Als kat agressief is hoort deze binnen. Als kind in dien mate gehandicapt is hoort daar denk ik bij buiten spelen begeleiding bij.
kortom, hond aan de lijn en kat binnen/op eigen terrein voorkomt een hoop ellende. En dáár zijn de eigenaren verantwoordelijk voor; die van de kat nét zo goed.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-09-2012 om 19:37

Vlierbes

Je kent het spreekwoord: Een kat in het nauw maakt rare sprongen? Zo moet je dit ook zien denk ik. Een kat zal niet zo snel een kind aanvallen.

Maar katten en honden? Tja dat is een ander verhaal, gezworen vijanden etc...

Ik begrijp heel goed dat je vindt dat de kat dit ook aan zich zelf te wijten heeft. Ik kan me echter ook heel goed voorstellen dat de betreffende kat niet genegen was om je hond het voordeel van de twijfel te geven. Zo liggen de verhoudingen tussen die beesten meestal namelijk niet. Ik vraag me daarom ook af wat je volgende keer zou doen als je in dezelfde situatie komt. De kans dat ie nog een keer een kat grijpt is nu best groot.

vlierbes

vlierbes

01-09-2012 om 19:41

Ja rafelkap

ik heb mijn hond ook onder controle. Daarom loopt hij ook rustig aan de lijn met mij mee. Ik kan niet voorkomen dat wanneer mijn hond pijn gedaan wordt (in dit geval een flinke uithaal van een kat) dat hij niets doet. Het is een natuurlijk reflex.

Bij geestelijk gehandicapte kinderen zie je toch vaak van verre hoe ze reageren op situaties en er lopen begeleiders bij. Er loopt hier met enige regelmaat een groepje in het park/bos met hun begeleiders te wandelen.

Sommigen vinden al die loslopende honden, mensen etc…geweldig, weer anderen lopen stug door en weer kunnen ineens onbedaarlijk gaan gillen en met hun handen gaan wapperen als honden langslopen. Dat zie ik van tevoren, schat de situatie in en loop dan de andere kant op. Mijn hond zal niet aanvallen, maar het ineens gillen aan de staart willen trekken en met de handen gaan wapperen vindt hij nou niet zo leuk. Ik loop dan door. Nier omdat ik bang ben dat mijn hond uitvalt, maar om mijn hond te beschermen; die loopt daar ook voor zijn plezier.

De reden dat ik mijn verhaal hier heb neergezet is in eerste instantie om het gebeuren van me af te schrijven want ik ben er toch erg van geschrokken en mijn hond is gewond. Aan de andere kant wil ik inderdaad de meningen peilen van hoe anderen hier tegen aankijken want ik leek haast wel de boosdoener in de ogen van de eigenaresse van de kat die het gedrag van haar Kittykat doodnormaal lijkt te vinden. Dan speelt nog door mijn hoofd of ik wel of niet de situatie had kunnen voorkomen en of ik dat wel moet voorkomen. Alle honden lopen hier immers aan de lijn en alle katten lopen los.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-09-2012 om 19:44

Eigenlijk bedoel ik dus

In een notendop wat Rafelkap zegt.

De kat was fout, het vrouwtje van de kat was zeker ook fout. Dat klopt allemaal wel. Maar het kattenvrouwtje komt hier niet op hoge poten verhaal halen, dus die kunnen we niet van opbouwende kritiek voorzien.

Jij wel. En er zijn er hier best een aantal die wel een serieuze reactie geven. Ben je daar ook niet van gediend?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-09-2012 om 19:48

Tegelijk gepost dus

Nee de reactie van de eigenaresse van de kat is denk ik niet standaard. En ik snap ook best dat je hond uithaalt. Wat ik niet snap is dat je je hond in zo'n situatie brengt. Goed deze keer is werd je overvallen. Maar dat kun je van volgende keer niet meer zeggen.

Vervelend trouwens dat je hond gewond geraakt is.

vlierbes

vlierbes

01-09-2012 om 19:53

Ginny

"Ik vraag me daarom ook af wat je volgende keer zou doen als je in dezelfde situatie komt. De kans dat ie nog een keer een kat grijpt is nu best groot".

Goede vraag en ik heb direct antwoord voor je want ik heb net de hond uitgelaten. Ook weer langs katten gelopen (ik moet immers door die woonwijk heen) en niets aan de hand. Nogmaals, mijn hond haalt niet uit als hij niet aangevallen wordt.

vlierbes

vlierbes

01-09-2012 om 19:53

Ginny

"Ik vraag me daarom ook af wat je volgende keer zou doen als je in dezelfde situatie komt. De kans dat ie nog een keer een kat grijpt is nu best groot".

Goede vraag en ik heb direct antwoord voor je want ik heb net de hond uitgelaten. Ook weer langs katten gelopen (ik moet immers door die woonwijk heen) en niets aan de hand. Nogmaals, mijn hond haalt niet uit als hij niet aangevallen wordt.

Rafelkap

Rafelkap

01-09-2012 om 20:00

Bewust risico

Zoals je het omschreef zag je het aankomen dat er problemen kwamen. Alleen omdat jij geen zin had om om te lopen nam je bewust een risico. Gelukkig liep het nog goed af, beesten leven allebei nog. Maar om alleen de schuld op de kat af te schuiven vind ik idioot. Er bestaan niet voor niks geen kattentrainingen maar wel hondentrainingen En ja, natuurlijk ben je geschrokken van die vrouw. Ik zou eerlijk gezegd al geen zin meer hebben om mijn rondje daar langs te maken, alleen al om dat mens niet meer tegen te komen.
Ik zou zulke situaties in vervolg mijden en nog beter: je hond opvoeden tegen katten(of een muilkorfje om) want jij bent verantwoordelijk voor je hond (had je maar een kat moeten nemen )

Hoe dom kun je zijn?

Je hebt bewust het risico genomen dat een kat je hond zijn oog uitkrabt en je hond een kat doodbijt. Je hebt vandaag geluk gehad, maar morgen kan de situatie weer anders zijn. En ja, dat kun jij voorkomen, door de hond niet vlak langs een kat te laten lopen.

Gr. Poezie.

En...

Wat is er mis met een andere route nemen als je weet dat deze nu even niet de meest ideale is?

Gr. Poezie.

hondebezitter

hondebezitter

01-09-2012 om 20:04

Onder controle?

Je hebt je hond wel onder controle?
Maar je zegt zelf: "Omdat er behoorlijk veel katten buiten loslopen in deze buurt, let ik altijd extra op. Ik loop ook nog met een kinderwagen en als mijn hond ineens uitklapt, kan hij de kinderwagen meetrekken zodra hij een kat ziet."
Als je hem onder controle hebt doet hij dat niet en trekt hij niet de kinderwagen mee.
je wilt gewoon niet horen dat je zelf ook fout zat.

Bahia

Bahia

01-09-2012 om 20:33

Het is zo eenvoudig

Als er aan 1 kant van het pad brandnetels staan, is er ook nog een andere kant om naar uit te wijken. Een kattenpoot is hooguit 15- 20 cm lang, langer echt niet. Als die kat jouw hond kan krabben, ben je er echt zelf vlak langs gelopen. En niet een beetje dichtbij, nee heel dichtbij. Dat je hond nu gewond is geraakt, is jouw schuld.
Je dicht de kat allerlei menselijke eigenschappen toe zoals eigenwijs, vals, wil niet weg gaan enz enz. Verder verraad je jezelf, want je houdt er rekening mee dat de hond er plotseling vandoor kan gaan en de kinderwagen mee kan trekken. Je meent ook dat je katten alvast op moet jagen, om met de hond te kunnen passeren. Die hond leert dus nog eens extra van jou dat katten weg gejaagd moeten worden.
Die hond jaagt bovendien al op katten en jij accepteert dat. Je leert het hem niet af.
Ik ben het eens met Tinus. Je zou geen hond moeten houden. Je begrijpt dierengedrag niet en je wilt je niet aanpassen. Je denkt ook dat het niet zo kan zijn dat jouw omgang met de hond en/of met dit soort situaties beter zou kunnen. Jij hebt kennelijk niks meer te leren, jij bent al een volmaakte hondenbezitster.
Terwijl hier een grondige cursus omgaan met hond dringend nodig is.
Ik kan alleen maar hopen dat die dierenarts de hoofdprijs vraagt voor consult en zalf, misschien ben je dan de volgende keer toch wat meer geneigd om te anticiperen op mogelijke ongelukken.
Het is ook goed mogelijk dat de hond in tegenstelling tot zijn bazin, wel leert van ervaringen en de volgende keer zelf wat ruimer om zo'n kat heen loopt.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

01-09-2012 om 22:02

Niet dol op huisdieren in de stad

Wat mij betreft zouden honden en katten die buiten komen (in de stad of binnen de bebouwde kom) verboden mogen worden. En dan niet eens om de stank van al die urine, of het geblaf / krols gekrijs, de (bijna-) vechtpartijen etc. Vooral om de poep, eigenlijk. Kinderen kunnen nergens poepvrij buiten spelen en de stank van verse poep onder een schoen is voor mij bijna onverdraaglijk, ik ga er letterlijk van over mijn nek. Bij dit soort discussies denk ik dus vooral: lood om oud ijzer.

vlierbes

vlierbes

01-09-2012 om 23:06

Nee rafelkap

"Zoals je het omschreef zag je het aankomen dat er problemen kwamen".

Nee, ik zag niet aankomen dat die kat mijn hond zou aanvallen. Als ik dat had geweten was ik daar natuurlijk niet geweest. Ik kende het beest niet eens.

Waar ik me wel een beetje aan irriteer is het feit dat de zaken nu omgedraaid worden. Die vrouw weet dat haar kat vals is. Zij had beter moeten weten en die kat binnen moeten houden of aangelijnd in de tuin moeten houden. Dan was het helemaal niet gebeurd.

Mijn hond is prima opgevoed en die muilkorf ik zeker niet. Zeker niet tegen katten die hem mogelijk aanvallen.

vlierbes

vlierbes

01-09-2012 om 23:12

Poezie

Nee, die katten eigenaresse neemt dat risico! Als ik het niet geweest was, was het wel een ander geweest.

Hoorde van een andere buurman dat die kat vals is en al eerder uitgehaald heeft naar honden, katten en ja...zelfs kinderen (het schijnt geen lieverdje te zijn). Overweeg om naar die vrouw te gaan met de rekening van die zalf en het consult bij de dierenarts.

Hoe kon ik weten dat die kat zo vals kon zijn? Het beest zat daar heel relaxed. Als hij al had geblaasd, had ik er zeker niet langs gelopen. Die vrouw wist dat kennelijk wel en liet desondanks (dat doet ze trouwens nog) haar kat buiten lopen.

vlierbes

vlierbes

01-09-2012 om 23:14

Poezie

Zoals ik eerder heb aangegeven is de boel opgebroken in onze gemeentde en moet iedereen uit onze wijk door die bewuste wijk om in het park te komen. Je kunt wel omlopen, maar dat is ruim een half uur omlopen! Niemand doet dat.

vierbes

vierbes

01-09-2012 om 23:16

Hondenbezitter

Ja, als er ineens een kat uit de bosjes springt ja...net zoals en bal. Dan wil mijn hond er achteraan ja. Dat is actie namelijk. Niet dat hij het beestje dood wil hebben.

vlierbes

vlierbes

01-09-2012 om 23:20

Bahia

Ach ja, ik had aan de andere kant ook het water in kunnen springen ja. Nee, ik kon niet opzij met die kinderwagen. En dat wegjagen heeft niets met mijn hond te maken. Had ik dan over die kat heen moeten rijden dan?

Mijn hond jaagt niet op katten! Er zitten zat katten bij ons in de tuin (of komen even buurten) en hond ligt er gewoon bij. Niets mis mee en ook wel gezellig.

vlierbes

vlierbes

01-09-2012 om 23:23

Mea

ik vind hondenpoep ook erg vies en ja er lopen vervelende exemplaren tussen de katten en honden.
Daarom heeft onze gemeente een hondenuitlaat beleid. Honden altijd aan de lijn en op bepaalde plekken mogen ze poepen waar het ook opgeruimd wordt. Ik ben het met je eens dat hondenpoep, kattenpoep vies is ja.

Heel vies

maar troost je dan met de gedachte dat ik nu dagelijks de kattenbak 3x schoon maak en over een paar weken een stuk of 3 kattenbakken heb met 8 poepende poezen er op.

Echt het kan altijd erger, daar leen ik mij graag voor

oh ja en sinds onze poes dood is kakken de buurtkatten helemaal aburd veel hier dus sta ik ook regelmatig in de tuin met mijn schepje....

Ik heb nu een hele volle groenbak vol met kattenpoep en kattenkorrelsm, gelukkig wordt hij woensdag weer geleegd voor de volgende lading.

Ach ja het is maar tijdelijk, straks is de hele groep bij hun nieuwe baasjes, nog maar 2 maanden bergen poezenpoep per dag scheppen dus. Ze zijn wel heel erg schattig

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2012 om 01:08

Nou...

.. er is een mooi bijbels gezegde wat ik wel vind opgaan voor deze 'discussie': wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Ik denk dat we allemaal wel eens in een situatie hebben gezeten waar we niet op bedacht waren, die geen schoonheidsprijs verdiende, waarbij iedereen achteraf het beter wist, etc..
Je kunt de hele toestand van Vlierbes van voor naar achter en omgekeerd bekritiseren, maar ik denk oprecht dat de beschreven situatie iedere honden/kattenbezitter had kunnen overkomen. Door het zo te ontleden en analyseren als in dit draadje, wordt het voorval naar mijn idee volslagen uit zijn verband gerukt.
Wij hebben een 'pleegkat' die van een buurtgezin is. De kat loopt wel eens met ons mee richting de trein. Om eerlijk te zijn hoop ik dan altijd dat we een hond tegenkomen. Dat vind die kat niet lollig en gaat dan niet verder achter ons aan. Deze kat is dus een verstandig exemplaar waar het honden betreft.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2012 om 01:10

Mea

Zouden honden ook op de bak moeten wat jou betreft? En waar raken ze hun energie dan kwijt?

Mea Proefrok

Mea Proefrok

02-09-2012 om 08:25

Kaaskopje

Nee, ik vind dieren binnenhouden op een flatje ook niet vreselijk aardig naar het dier toe (al zal het me feitelijk worst wezen zolang er geen sprake is van mishandeling), maar dat is met honden natuurlijk onmogelijk. Ik zou haast zeggen, duh.
Zolang er zoveel poepoverlast is en baasjes dus hun verantwoordelijkheid niet nemen, ben ik gewoon anti-hond en anti-buitenkat. Gaat me niet om de geweldige persoonlijkheid die dieren kunnen bezitten of de onbeschrijflijke levensvreugde die ze binnenshuis kunnen verspreiden. Ik wil die poep gewoon niet en al helemaal niet nu ik kleine kinderen heb die ook wel eens buiten willen spelen.
Maar goed, jij begrijpt me best, Kaaskopje. Verzin liever een goed tegenargument: waarom moeten honden en katten WEL in de stad de omgeving bevuilen?

Rafelkap

Rafelkap

02-09-2012 om 09:24

Kattentaal

Zoals de kaarten nu weer liggen (en dat is ook wat lastig via internet) was het niet te voorzien en dan is het een geval van pech. Toch kan het geen kwaad je te verdiepen in de kattentaal. Die is anders dan hondentaal, alleen al het zwaaien met de staart heeft een andere betekenis. Ik zou deze criminele kat maar voortaan mijden, als je ogen van je hond je lief zijn.

Moeilijk mea

tja, ik dierenliefhebber, vindt dieren leuk, ook in de stad. En nee ze horen niet in de zandbak of speelterrein te poepen maar dat ligt niet aan de beestjes maar aan de baasjes.

Wat wel erg is is dat er veel zwerfkatten zijn, veel te veel, die verspreiden bovendien ook nog eens allerlei ziekten waar goed verzorgde huisdieren tegen worden ingeent.

Er zijn hier in de straat veel vogels (sindskort ook 6 wilde groene papegaaien) veel poezen en ook honden. Het is hier op een enkele drol na wel schoon, mensen lopen met plastic zakjes als ze de hond gaan uit laten en de meeste poezen blijven in de achtertuinen. Wel lullig als je geen poes zelf hebt en dus andere katten bij je in de tuin komen kakken, erg vervelend, zet vooral de waterspuit erop (koud water dus en niet een bak kokend water zoals ze dat bij een kater van ons vroeger hebben gedaan, vreselijk wreed).

Tja, ik weet niet, ik vind het heel vervelend dat er heel veel last is van huisdieren, het is makkelijk te voorkomen maar ik zelf ben er blij mee. Ik heb niets met honden persoonlijk maar vind het gezellig dat de overburen een nieuwe pup hebben en dat het beestje zo vrolijk aan iedereen en alles wordt voorgesteld, het is gezellig dieren in de stad.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-09-2012 om 01:56

Mea

Ik zeg niet dat een hond een stad móet vervuilen, dus dat standpunt verdedig ik niet. Over katten kun je, zoals bij iedere komkommerperiode op OO weer blijkt, van mening verschillen. Bij het onderwerp kat staan we niet aan dezelfde kant. Niet omdat ik vind dat een kat de stad moet vervuilen, maar omdat ik katten nooit als overlast heb ervaren. Ik zie hun aanwezigheid in het straatbeeld als normaal. Eventuele ongemakken van katten neem ik voor lief. Niet omdat ik zelf katten heb, gewoon in het algemeen. Dat is dus altijd al zo geweest.
Zeker in een omgeving met weinig groen, is het wel zo netjes om met poepzakjes in de jas aan het uitlaatrondje te beginnen. In een omgeving met veel groen, waar niet gespeeld mag of kan worden, zit ik er niet zo mee als de poep blijft liggen. In zo'n omgeving woon ik. Man en ik hadden het er vanmiddag over hoe vaak onze kinderen met poep onder de schoenen thuis zijn gekomen en het kwam eigenlijk zo goed als niet voor. Vergeleken met andere stadsomstandigheden hebben wij het hier goed, wat dit betreft, dat besef ik. Als mijn zus, wonend in een andere wijk, haar honden uitlaat heeft ze altijd zakjes mee en ruimt ze het netjes op. De afstand tussen haar huis en waar ze haar honden uit kan laten is net te groot, dus doen ze het ook bij een boom in de straat en het is vies om het daar te laten liggen. Zo kan het dus ook. Onze stad heeft trouwens sinds kort een poepzuiger. Als er een melding komt dat het ergens nodig is, dan worden de drollen dus opgeruimd. Er wordt dus éindelijk heel direct hondenbelastinggeld uitgegeven aan hondenzaken.
Ik vind oprecht dat het een geven en nemen is. Hoe kinderen zich op straat gedragen vind ik bijvoorbeeld ook niet altijd positief. Ik zeg er nooit iets van, behalve als ze het echt te bont maken.

vlierbes

vlierbes

03-09-2012 om 09:50

De rekening gebracht….

Gisteren naar de bewuste katten eigenaresse gelopen met de rekeningen van de dierenarts en de zalf.
Kwam haar buurman tegen die tegen mij zei: "Oh, de rekening zeker".
"Uh, ja?" Ik was enigszins verbaasd over de opmerking.

De buurman vervolgde: "Nou, bespaar je de moeite, want die gooit ze op de grote hoop bij alle andere rekeningen van wat dat beest allemaal heeft aangericht". ???

"Dus ze heeft een hele stapel?" "Yep, vervolgde de buurman", maar als ik dat beest te pakken krijg, is het einde verhaal hoor en dat weet ze.

Ok, ik twijfelde nog even maar heb toch aangebeld. Mevrouw deed open, keek me aan met een lege blik (ze herkende me niet meteen). Toen ik mijn verhaal begon zei ze ineens: "Oh, ja u heb ik hier gezien met de kinderwagen die mijn kat ineens aanviel. Pardon? Ik wilde het verhaal beginnen dat het HAAR kat was die ineens uitviel naar mijn hond en dat mijn hond daarbij gewond geraakt is….maar

daar stond ineens hier buurman achter me en beet de vrouw toe: "ja deze mevrouw is de zoveelste die het slachtoffer is van dat valse K…T beest van jou. Wanneer dringt het nu eens tot je #@*&^%!! kop door dat dat beest niet te vertrouwen is….etc…etc…En dat kleine kindje van 2 jaar 3 weken terug?? Nou?? Ik stond als verstijfd voor die deur.

Ik wilde weg en zei: "Nou, mijn hond is dus gewond en ik heb kosten gehad aan de dierenarts en medicatie. Wilt u dit regelen met de verzekering zodat e.a. vergoed wordt". Ze pakte de rekeningen aan en ik ben weggegaan. De buurman raasde nog door bij haar deur.

Ik betwijfel of ik er ooit nog iets van zal horen, maar dit kat toch niet? Een kindje van 2 aangevallen?

Tja

je moet je er denk ik verder niet mee bemoeien/geen energie meer in steken.

want a: het zijn volgens mij geen prettige mensen om een normaal gesprek mee te voeren (zowel mevrouw niet als buurman van mevrouw niet)
b. er zijn er al zoveel dat ze het niet kan overzien
c. het kost meer tijd en frustratie om je gelijk en geld te krijgen.

ik moet ergens ook heel erg lachen, vreselijk wat een zwaar vervelend kattenbeest is dat, echt net zoals die van de buren van mijn ouders, dat was zoals ik eerder zei ook een agressieve killer en thuis de allerliefste theemuts.

vlierbes

vlierbes

03-09-2012 om 14:02

Nou….mavyan

Wat Manda al zegt….ik blijf daar ver uit de buurt (de werkzaamheden aan de brug en straat worden als het mee zit deze week nog afgerond) en zoek tot alles klaar is toch maar een andere route….dan maar omlopen.

Ik verwacht eerlijk gezegd ook niets van die vrouw, maar dat het een onprettig gezelschap is (eigenaresse als de buurman) moge duidelijk zijn.

Nu hoor ik ook van andere mensen dat die bewuste kat inderdaad uit het niets aanvalt en van het twee jarige kindje blijkt ook waar te zijn. Toevallig kwam ik iemand tegen die de oma van het bewuste kindje blijkt te zijn. Kindje zat op het pleintje op het speelplaatsje te spelen. Kat kwam aangelopen (kindje zag ze kat niet eens) en kat vloog uit het niets op het kind af en haalde uit midden in het gezichtje. Volgens die oma stond de eigenaresse er gewoon naar te kijken. Het schijnt een hele rel geweest te zijn, want de eigenaresse zei volgens de oma dat het kindje dat aan zichzelf te wijten had want dan had ze daar maar niet moeten spelen??? Een speeltuin hebben we het over. Toen scheen die buurman ook zo uit zijn dak te zijn gegaan...

Kindje heeft nog last van de krabben in het gezichtje omdat het is gaan ontsteken. Ziet er heel naar uit.

Al met al geen frisse buurt met een soort 'Jack the Ripper' kat…

Kan natuurlijk ook de hond van mijn buurman meenemen. Dat is een rottweiler die de pest heeft aan katten….(nee, dat is wel erg gemeen en flauw…).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.