Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hopen op de val van het kabinet


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dat is de discussie niet

Pluk:"Als je erin geinteresseerd bent om begrepen te worden,"
Het gaat niet over mij. Ik dacht dat jij geinteresseerd was in het begrijpen van de voedingsbodem voor Wilders. Als je dat wil, dan moet je daar moeite voor doen.
"Voed ze op" of "school ze" is badinerend, kleinerend en gaat voorbij aan een aantal cruciale feiten. Bijvoorbeeld dat in zowel de kiesgroepen als in het electoraad wel degelijk geschoolden zitten.
Pluk:"Ik kan jouw litanie maar op een manier interpreteren"
Je begrijpt de tekst goed. Wat je verkeerd doet is hiervan iets van mij persoonlijk maken en er het woord 'litanie' aan verbinden.
Ga eens door met deze discussie die gaat over het begrijpen van de achterban van Wilders. Weerleg met feiten dat politiek meer is dan een hamster race. Volgens mij zit daar de oplossing namelijk. Het politieke voorbeeld, dat wat we bijna dagelijks in de media zien, lijkt vooral op de hamster race. Zie Rouvoet en zijn sneer naar Plasterk.
De platte vertaling van onze democratie naar 'meeste stemmen gelden' (of ergernis top 10's) lijkt ook meer om een hamster race dan op inhoudelijke politiek.
Het is met al dat soort voorbeelden gecombineerd met de doctrine 'zo'n vaart zal het niet lopen' bijzonder ingewikkeld om iemand die volledig op de hamster race inzet, bijzonder ingewikkeld om daar wat aan te doen.
"Ga jij nog stemmen, Miriam? "
Ja. Groen links. En maar op één inhoudelijk issue en dat is privacy.
In Christelijke kringen vindt Wilders meer en meer aanhang ook maar op één inhoudelijk issue en dat is de Islam. Net op radio 1 nog een hele discussie die vol met hamster race argumenten zat. De voornaamste: In Islamitische landen zijn Christenen ook niet welkom.... dussss....
Groet,
Miriam Lavell

Koos

Koos

26-02-2010 om 11:21

Oprisping pvv almere

"Andere uitingen als keppeltjes en kruisjes mogen wel. "Die horen bij de Nederlandse cultuur", aldus Wilders tijdens een bijeenkomst in Almere. "

Geen PVV-stemmer, maar dit citaat is onvolledig. Op het NOS journaal zei Wilders "Die horen bij de Nederlandse cultuur en zijn geen symbool van vrouwenonderdrukking".

Pluk53

Pluk53

26-02-2010 om 11:43

(ot) miriam

even over argumentatie:
"Je begrijpt de tekst goed" mag ik hieruit concluderen dat jij een groot wantrouwen hebt naar de (goede bedoelingen van de)overheid?
"En maar op één inhoudelijk issue en dat is privacy" mag ik hieruit concluderen dat je de individuele autonomie belangrijk vindt?
Het woord litanie is vanzelfsprekend rhetorica. Dat ik het persoonlijk maak lijkt me juist: het is jouw zienswijze.
Verder denk ik de moverende (zeer diverse)redenen van PVV stemmers uitstekend in het snotje te hebben. En ik denk nog steeds dat "meer kennis" leidt tot "meer begrip" (bij het merendeel van de mensheid)

Tante Truus

Tante Truus

26-02-2010 om 13:04

Fladderbeestje

je schrijft: "Wij westerse vrouwen zijn eigenlijk ook superonderdrukt, als je er goed over nadenkt! We worden gedwongen op hoge hakken te lopen om representatief te zijn, ons gezicht te verven, klauwenvol geld aan ons haar te besteden (grijs = oud = niet gewenst), als we eens geen zin hebben moeten we zin máken, en als het smoorheet is mag je niet eens in je eigen tuin je shirt uittrekken, want dan kijken de buren zo...! "

Ja dat ben ik wel met je eens, in het Westen zijn er ook allerlei normen die onderdrukkend zijn voor vrouwen, ten minste als je vindt dat je eraan mee moet doen. Zo heb ik moslima's eens horen zeggen: Westerse vrouwen denken dat ze vrij zijn maar op elke straathoek wordt hun lichaam als koopwaar te kijk gezet. Dat is ook onderdrukking" En ook daar ben ik het mee eens.
Zelf stem ik links maar ik vind wel dat bovenstaande argumenten tegen westerse normen geen argument vóór hoofddoekjes kunnen zijn. Het spijt me, ik vind verbieden van hoofddoekjes onzin maar ik irriteer me vanuit vrouwelijk standpunt er wel aan. Net zo als ik me irriteer aan de norm dat je niet grijs mag zijn.

TT

Irriteer?

ik kan mij dus aan heel erg veel dingen en gedragingen irriteren, ik kan een lange lijst aan dingen noemen die ik irritant vind van mensen. Maar dat is van een compleet andere orde, van een compleet andere insteek en met een compleet andere intentie dan wat Wilders roept. Wilders is een direct gevaar voor de vrijheid van onze samenleving.

Ik irriteer mij mateloos aan de tendens dat een groep van de samenleving de individuele vrijheid van de rest van de samenleving meent te kunnen beperken, dat ze werkelijk denken recht te hebben op het beperken van de identiteitsuitingen en belevingen van een ander. De arrogantie van de groep die werkelijk denkt beter te zijn op grond van het zelf gecultiveerde idee dat de gedragingen van de 'oorspronkelijke bevolking' de toon zet hoe we nu met zijn allen ons zouden moeten gedragen en -hou mij tegen- ons zouden moeten kleden. En wanneer was die oorspronkelijke bevolking nog wel 'zuiver Nederlands', was dat in de jaren 50, of 60 ? Tot een jaar of 20 terug droeg die Nederlandse oorsponkelijke bevolking te pas en te onpas hoofddoekjes, ik zie het mijn bejaarde buuvrouwen ook nog doen.

Ik weiger ook maar 1 mm toe te geven aan een beweging die mij of mijn vaak irritante medemens de vrijheid op eigen identiteitsbeleving en uiting inperkt.

Ik vind het een SCHANDE, werkelijk een poging tot verval van de Nederlandse vrijheid. En de ironie is dat deze partij zich de partij van de vrijheid noemt ! Vreselijk om te ervaren dat zo'n grote groep van de samenleving niet in staat is werkelijk te kijken naar de parallellen die er te trekken zijn met onderdrukkende regimes nu en vroeger. De vrijheid om in Nederland te mogen zijn wie je wil zijn en dat te mogen uiten is juist dat wat Nederland mooi, leefbaar, welvarend en modern maakt.

De vergelijking met haarverf en de druk van de maatschappij om niet grijs te mogen zijn is totaal niet te vergelijken. Pas op het moment dat vanuit de politiek regelgeving komt op haarkleur is er een vergelijkenis. Als het aan Wilders ligt zullen we ons vast allemaal verplicht blond moeten bleken, ik kan je zeggen dat ik dan allang dit land uit ben.

En ik hoop

dat zodra het voor iedereen weer duidelijk is geworden wat de vernietigende gevolgen zijn van een politieke beweging als PVV dat het heel zooitje en aanhang zich zullen moeten verantwoorden, dit zoals vaak zo gaat na een aanval op een vrije democratie.

Dus voordat danni of welke andere aanhanger dat knopje straks in drukt, wees je dan even bewust van de consequenties die bij die keuze horen, die zullen namelijk zeker komen.

Biene M.

Biene M.

26-02-2010 om 14:41

Brrr manda

Ik zie het opeens voor me: straten, winkels en schoolklassen vol met mensen met Wildershaar, ieks!

Berber

ja duhhh !

Het maakt voor de Nederlandse grondwet geen reet uit wat de achtergrond is van het dragen van een hoofddoekje. Als individue mag je dat namelijk lekker zelf weten.

Pluk53

Pluk53

26-02-2010 om 14:57

Manda, hamsterrace

Hi Manda, maar volgens Miriam is het allemaal nog veel erger. Niet alleen GW bedreigt onze vrijheid, ze doen het allemaal (al). Alle politici zijn machtsgeile hypocrieten die al of niet in het geniep hun persoonlijke voorkeuren tot beleid maken.
Zelf ben ik enigzins wars geworden van politiek toen ik van binnen uit gezien heb wat voor spelletjes daar gespeeld worden. En het feit dat iemand mogeljk uit idealisme als politicus begint, maar dat de meesten al snel opportunistische "beroeps" worden. Het is een ons-kent-ons kliekje, wat uiteindelijk goed voor zichzelf zorgt (als je je maar aan de geldende mores houdt)
Zullen we eens gaan speculeren op de uitslag en mogelijke combinaties? De PVV zal wel winnen, maar ik denk ongeveer naar de afmetingen van de SP (en de SP krimpt naar PVV nu). Agnes Kant treedt terug, en ook Wouter Bos stapt uit de actieve politiek (PvdA gehalveerd?) Aangezien ook GL geen winst boekt trekt ook Femke het boetekleed aan en vertrekt. CDA licht verlies, en VVD lichte winst, D66 naar 10??, CU lichte stijging.
Of hoop ik dit alleen maar . Van mij mag JP als opperhamster weer aan een vijfde kabinet beginnen, de vraag is met wie.

Machtsgeile hypocrieten

ach ja daar zal vast wel ergens een kerntje van waarheid in zitten in dat wat Miriam zegt (niet gelezen, geen zin in, dit is niet mijn soort draad meer).

Iemand die alleen uit idealisme in de kamer zit houdt het niet vol, dan word je zwaar gefrustreerd. Zolang die machtgeile hypocrieten netjes van de grondwet afblijven gaan ze maar lekker hun gang, er blijft mi (even geen zin in onderbouwing) genoeg democratie over om echt schadelijke gevolgen te beperken.

Berber

hou nou eens op vanuit de PVV te denken, dat kunnen ze zelf wel.

Fok?

cobi wat is een fok ?

Biene M.

Biene M.

26-02-2010 om 20:24

Fok =

Bril en ik denk dat hij niet is ingewikkeld (is moeilijk in lenzen) maar is ingewisseld.

Massi Nissa

Massi Nissa

26-02-2010 om 21:20

Metaalmoe

Ik vraag me af, hoe lang duurt het voor de meeste mensen metaalmoe worden van dat gezeur over hoofddoeken? En sinds wanneer behoren keppeltjes bij de Nederlandse cultuur? Sinds we de meeste oorspronkelijke dragers hier te lande massaal de grens over hebben getreind?
O, cobi, ik neem aan dat bouwvakkers van het nieuwe fluitverbod worden uitgesloten. Tenslotte willen we niet ook nog een overstelpend tekort aan werknemers in die sector. Hoewel, als je ziet wat er tegenwoordig gebouwd wordt - okee, andere discussie.
Ik vind juist dat een sis-fluit-verbod niet ver genoeg gaat. Hangjeugd mag in het vervolg uitsluitend het woord 'prostituee' gebruiken als aanspreektitel voor dames. En jongens die hun handjes niet thuis kunnen houden in de tram, worden in het vervolg gevisiteerd (of hoe heet dat) door chagrijnige PVV-heksen met heeeeel lange nagels.
Het allergekste is nog wel dat ik ondanks de metaalmoeheid v.w.b. gedoe over moslims toch uitkijk naar de verkiezingen. Ik weet nu al dat ik aan alle media gekluisterd zal zijn op 3 maart, met ongeveer hetzelfde gevoel als dat waarmee je een zich voltrekkende ramp op televisie volgt: ademloos, geschokt en toch ook bevangen van een vulgaire maar niet onplezierige spanning. Er gebeurt tenminste weer eens iets. Griezelig is dat. Maar misschien ben ik de enige die lijdt aan mediaverslaving op dit soort momenten.
Groetjes
Massi

Massi

ja precies en zoals Daphne Dekkers ooit Paul de Leeuw verbeterde met haar 'vaginale vrouw' ipv k..wijf.

ja herkenbaar, ik heb ook mediahonger, maar ik ben rancuneus, ik heb zo'n behoefte aan een aftakelde Wilders breeduit in beeld.

Ach ooit komt er wel een tijd dat hij daar zonder bewaking ergens op een poldervlakte nog steeds staat te roepen over hoofddoekjes en dat iedereen hem afscheept als gekke Henkie uit Limburg die ooit rond 2010 veel stemmen trok. 'Gekke Geert de hoofddoekpisser uit Limburg', ja ik hoor een carnavals lied

Massi Nissa

Massi Nissa

27-02-2010 om 13:12

Izar - manda - emma

Precies, die pogroms horen er dan zeker ook bij. Christenen onderling konden er trouwens ook wat van (Reformatie, Beeldenstorm, Inquisitie, ketters en martelaren, ik roep maar wat dingen); blijkbaar hoorde het bij de Christelijke traditie om elkaar ook de hersens in te slaan - naast alle heidenen die al dan niet per ongeluk om zeep werden geholpen tijdens de missie om het evangelie te verspreiden.
Ach ja. Manda, ik duim met je mee dat die carnavalskraker er ooit komt. Hee, heeft Koefnoen eigenlijk al eens iets met Wilders gedaan?
Emma, ik heb het relletje ook gemist. Tant pis. Hoe oud is jouw jongste zoon dan? Goede radiosmaak . Mijn man en ik luisteren standaard naar radio 1, dochter weet niet beter. Ze heeft geen idee dat er ook andere zenders bestaan met Frans Bouwer of Shakira.
Ik hoor op school ook veel goedkeuring voor Wilders. Ik ga straks voor de verkiezingen in juni de leerlingen een stemwijzer laten invullen. Populistische partijen zijn meestal sterk vertegenwoordigd, maar ik vind het belangrijk dat ze in elk geval leren hoe je informatie kunt vinden over partijen, over welke onderwerpen een verkiezing gaat, hoe je je standpunt bepaalt en hoe je zelf actief kunt worden als iets in de maatschappij je niet zint (zonder daarbij bushokjes in elkaar te trappen, zeg maar).
Groetjes
Massi

Massi Nissa

Massi Nissa

27-02-2010 om 13:26

Iets anders: subsidie in almere

Aangenomen dat de PVV in Almere gaat winnen en erdoor krijgt dat niemand meer een hoofddoek op mag bij organisaties die subsidie van de gemeente ontvangen. Heb even gegoogled, want ik had eigenlijk een wazig idee van wat er allemaal gesubsidieerd wordt door een gemeente als Almere. Het komt erop neer dat je dan alleen nog een hoofddoek kunt dragen als je niet werkt, sport of schoolgaande kinderen hebt. Kunstliefhebsters moeten ook met onbedekte haartjes rond gaan lopen.
Even realistisch, zo'n maatregel zou in Amersfoort heel ongunstig uitpakken voor vrouwen met een hoofddoek die op een basisschool werken, in de voorschoolse educatie, bij het speeltuinbeheer of in de bibliotheek (allemaal plaatsen waar ik regelmatig vrouwen met een hoofddoek zie werken). Ik vind het eerder een stap achteruit dan een stap vooruit als je zulke ondernemende vrouwen dwingt om te kiezen tussen hun geloof en hun werk.
Nou ja, ik ben benieuwd of het zover komt en of er in Almere ook ambtenaren rondlopen die mijn mening delen, namelijk dat je vrouwen zo buitensluit in plaats van emancipeert.
Groetjes
Massi

En dan kan je met je kale

kop als je chemokuren moet ondergaan langs het loket om toestemming te vragen voor het dragen van een hoofddoek ?

Zo dat wordt nog druk bij de rechtbank.

Pluk53

Pluk53

27-02-2010 om 14:03

Hopeloos, helpeloos, radeloos

blijkbaar hebben de politici geen grip op de simplistische demagogie van GW. Waarom geen denktank gevormd om een afdoende strategie te ontwikkelen om alle poten onder GW's stoel te zagen, en de potentiele kiezers de ogen te openen.
En als die potentiele kiezers naar verwachting geen vertrouwen hebben in de huidige "hamsters", wie heeft dan wel voldoende gezag om een boodschap over te kunnen brengen?
Of moet straks de wal het schip maar keren?

Fraz

Fraz

27-02-2010 om 14:05

Ik denk

dat als zo'n belachelijk discriminerende wet er door komt, ik uit protest speciaal een hoofddoek aanschaf en daar mee rond ga lopen in Almere. Pffff te zot voor woorden.

Trouwens wat is het verschil tussen een orthodoxe joodse met een pruik (die ze gingen dragen om niet op te vallen tussen de christenen maar die dezelfde functie heeft/had als een hoofddoek) en een moslima met een hoofddoek ?? Bij beide geloven gaat het erom dat de haren van een vrouw bedekt moeten zijn voor vreemde mannen. Vroeger deden joodse vrouwen dat door een hoofddoek nu dus door een pruik.

Biene M.

Biene M.

27-02-2010 om 14:48

Wow massi

Jij leert je leerlingen veel meer dan Engels.

Biene M.

Biene M.

27-02-2010 om 16:15

Almere

Ik woon in Amsterdam en vind het geen probleem om geregeld op zaterdagmiddag in Almere gehoofddoekt te gaan winkelen (en dat terwijl een hoofddoek mij echt heel slecht staat, maar ja, het is voor het goede doel...)

Massi Nissa

Massi Nissa

27-02-2010 om 17:05

Biene (ot)

Ik geef ook 'studieles'. Aangezien niemand precies kan uitleggen wat dat inhoudt, wordt het bij mij altijd een vergaarbak voor allerhande extra interessante dingetjes.
Obama kon ik gewoon onder Engels scharen, trouwens .
Groetjes
Massi

Fraz

Fraz

27-02-2010 om 17:21

Fladderbeestje

ik woon zelf niet in Almere hoor maar zou er echt speciaal voor naar toe gaan (is dichterbij dan Den Haag). Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt.

Kijk een Boerka vind ik zelf een ander verhaal. Ik vind het wel zo fijn om te kunnen zien met wie je praat (dus ook een spiegelende zonnebril vind ik niet fijn) maar een hoofddoekje nouja zeg dat is toch puur onderscheid maken tussen verschillende godsdiensten. Ik kan mij ook nog vinden bij dat bij bepaalde functies godsdienstige uitingen niet horen (dus geen kruisje, keppeltje, hoofddoekje etc) omdat je neutraliteit moet uitstralen en ook dat je op een christelijke school geen keppeltje of hoofddoekje draagt etc maar dit bleeh om te kotsen.

Bijkomstigheid

Mijn zoon hoorde net op msn van een aantal turkse meiden uit zijn klas dat ze maandag met hoofddoek op naar school gaan. Dit was voor hen de laatste druppel om toch een hoofddoek te gaan dragen. Het polariseert maar door.....

Tinus_p

Tinus_p

27-02-2010 om 18:02

Pluk -strategie

pluk:
blijkbaar hebben de politici geen grip op de simplistische demagogie van GW. Waarom geen denktank gevormd om een afdoende strategie te ontwikkelen om alle poten onder GW's stoel te zagen, en de potentiele kiezers de ogen te openen. En als die potentiele kiezers naar verwachting geen vertrouwen hebben in de huidige "hamsters", wie heeft dan wel voldoende gezag om een boodschap over te kunnen brengen? Of moet straks de wal het schip maar keren?"
Niet later, maar nu
Op dit moment keert de wal (Wilders) het schip (bestuurlijke onmacht). Voor een afdoende Wildersstategie is meer nodig dan een denktank en een campagne. Of in ieder geval, dat denk ik; ik denk dat de populariteit van Wilders/Fortuin/Verdonk etc etc te wijten is aan structurele onvrede, en dat je dus iets moet doen aan die ondelriggende onvrede. En dat begint met (een vorm van) erkenning; iets dat in dit draadje al moeizaam is.

Tinus_p

Tinus_p

27-02-2010 om 18:04

Manda

Manda:
ja herkenbaar, ik heb ook mediahonger, maar ik ben rancuneus, ik heb zo'n behoefte aan een aftakelde Wilders breeduit in beeld."
Ja, maar vanwaar die rancune? Je hebt eerder al laten merken heel goed in de gaten te hebben dat Wilders niet het probleem is, maar een symptoom van een veel groter probleem.

Tinus_p

Tinus_p

27-02-2010 om 18:15

Dilemma

Koos:
"Geen PVV-stemmer, maar dit citaat is onvolledig. Op het NOS journaal zei Wilders "Die horen bij de Nederlandse cultuur en zijn geen symbool van vrouwenonderdrukking"."
Jups. En daar zit een interessant dilemma onder. Nou krijgt Wilders het verwijt dat hij vrouwenrechten misbruikt voor zijn eigen agenda, maar ondertussen blijft het mij verbazen dat juist vrouwen zo enthousiast opkomen voor het hoofddoekje en de islam. Zo vrouwvriendelijk is de islam namelijk niet, nuchter beschouwd, en dat hoofddoekje is wel degelijk een symbool van dat vrouwonvriendelijke karakter.

Kiki

Kiki

27-02-2010 om 18:41

Ik vind het wel een goed idee

Ik woon in Den Haag, kunnen we geen actie gaan voeren.
Kom op, als iedereen op OOL zich verenigd dan moeten we toch wel de kranten kunnen halen

Ik eis het recht om een hoofddoek te dragen op!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.