Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Mamba

Mamba

12-09-2008 om 21:32

Kledingetiquette begrafenis


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

17-09-2008 om 07:39

Eens,geerke

Dat schreef ik al inderdaad,ik zou niet meer weten wat mensen toen droegen,op de uitvaart.En verder,er is een hele wereld tussen je volledig niet kleden op de situatie,en volledig op sjiek gaan.Ook met jeans kun je er verzorgd en leuk uitzien!
Groetjes,Bastet

Ha ha jujube

Nou staat de gemiddelde Amerikaan nou ook niet bepaald bekend om zijn/haar goede smaak. Oversized shirts, witte sneakers, al dan niet met heuptasje (als toerist), foute bril en ik kan nog wel even doorgaan. Ik heb het nu natuurlijk niet over de gemiddelde inwoner van Manhattan.
En verder ben ik het roerend met Ellen en Ingrid eens, niets aan toe te voegen. Als ik in Italie op vakantie ga, valt het me altijd weer op hoe smaakvol die mensen door het leven gaan, dat geldt voor de kleding, maar ook het eten, de lifestyle.... ja, daar kunnen wij "lompe" Nederlanders nog een puntje aan zuigen

Geerke...

Meid, het is niet vervelend bedoeld, naar niemand niet. En natuurlijk looop je op de begrafenis van een dierbare niet te zemelen over de kleren die iedereen aanheeft. Dat interesseert je op dat moment waarschijnlijk geen moer. Je hebt wel wat anders aan je hoofd.

Maar deze discussie is opgeheveld naar een tikkeltje neutraler terrein dan 'een specifieke uitvaart', meer richting 'wat zijn eigenlijk nederlandse begrafenistradities' en breder nog (huwelijk, kerstfeest, noem maar op)

En wat er door een aantal mensen gezegd wordt is dat het eigenlijk jammer is dat de 'doe maar gewoon' benadering die soms tot in extrema wordt aangehangen dingen gewoon een beetje van hun cachet beroofd. Dat je dingen intenser kunt beleven als ze ewen beetje worden aangekleed. Dat rituelen (inclusief uiterlijk vertoon) kunnen maken dat dingen die al heel bijzonder zijn nog bijzonderder worden. In zijn algemeenheid. Dat doet niks af aan hoe jij de dingen bij Enzo hebt beleefd en ervaren. helemaal niks.

Zoiets.

Als ik je met mijn posting van slag heb gemaakt....sorry!

Ingrid

Ingrid

En jujube...

LOL.

Joggingpak gaat me wat ver, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik als het om feesten in echt huiselijke kring ga ik ook wel van relaxed houd. Zoals je in de Libelle wel eens foto's ziet van papa, mama en 2 kinderen die volledig opgedirkt aan de paasbrunch zitten. Mwoah, dat gaat me dan ook weer wat ver.

Maar aan de andere kant heb ik dan wel weer wat heerlijke tricot-achtige wikkeljurken die net zo lekker zitten als joggingpak, maar toch wat lolliger ogen. Mooi compromis.

Ingrid

Tirza G.

Tirza G.

17-09-2008 om 12:25

Vaker oefenen pelle

Als je het vaker aantrekt, ga je er vanzelf aanwennen. Ik moet voor mijn werk regelmatig in pak één. Regelmatig, maar niet héél erg vaak. En echt, het went op den duur. Je hoeft je namelijk tegelijkertijd (als je pak één aantrekt) over een heleboel dingen géén zorgen meer te maken (zit er toch geen verfvlek op mijn broek, brobbelt dit shirt niet heel erg van achteren). De kleding is goed. Nou haar en make-up nog

Tirza

Pelle.

Misschien gaat het er op zo'n moment niet eens om dat JIJ je misschien iets minder op je gemak voelt, maar dat je door je een tikje aan te passen bijdraagt aan de 'beleving' die andere mensen bij zo'n gebeurtenis hebben.

En dan hoef je echt niet volledig 'over the top' te gaan, maar een beetje compromis is toch wel een aardig idee.

En zoals maylise (geloof ik) zei dat ze echt wel in een fleecetrui naar een begrafenis zou gaan als dat echt op prijs zou worden gesteld, al is dat dan weer niet 'haar ding'.

En er zijn vast wel mensen die echt geen cent over hebben voor een extra kledingstuk, maar gemiddeld gesproken vind ik het toch echt niet zoveel gevraagd om als je echt alleen maar houthakkersshirts en vale t shirts met hardrockprints in de kast hebt hangen misschien als de gelegenheid daarom vraagt te investeren in 1 semi-stemmig of feestelijk blousje. Dat kan ook van de C&A zijn, en gaat jaren mee.

maar goed, da's mijn visie.

Ingrid

Maylise

Maylise

17-09-2008 om 13:40

Jujube/usa

Dat doet me herinneren aan toen ik jaren geleden was uitgenodigd om wat gastcolleges te verzorgen op een universiteit in amerika. ik zou ontvangen worden door het hoofd van de afdeling maar in de ruimte waar zij behoorde te zitten zat alleen een wat slonzige vrouw in een short, sportschoenen en uitgelubbert t-shirt van de plaatselijke bowling alley. Dat was dus de dean van die betreffende afdeling. Ik voelde me toen toch wat over dressed met mijn kousen en blazer. Maar ja, ik werkte toen op een franse universiteit waar zelfs een spijkebroek echt niet kon en was dus gewend om er zo bij te lopen. Ik heb me toen maar wat aangepast, was ook prima maar flipflops naar college dragen zoals sommigen daar deden ging me net iets te ver.
Een paar jaar later kwam ik trouwens op een hele andere universiteit in Amerika aan de andere kant van het land waar men er aanmerkelijk netter gekleed bij liep.

Overigens heb ik in Amerika sowieso het gevoel dat het wat meer per staat verschilt en dergelijke. Ik logeerde toen ik bij die tweede universiteit was bij een vrij chique familie en die kinderen liepen altijd smetteloos rond, de jongens met stropdas aan het diner. Weer het andere uiterste.

En om even bij bruiloften/begravenissen te blijven. De paar gelegenheden die ook op dat gebied in de VS heb meegemaakt was men wel hel netjes gekleed. Dus het zal ook allemaal wel verschillen.

Maylise

Maylise

Maylise

17-09-2008 om 13:44

Pelle

Ik vind het minder van belang of ik me ongemakkelijk voel op een begravenis dan of ik de wensen van de nabestaanden respecteer. Zoals ik al schreef ik zou me op een begravenis in het rood erg ongemakkelijk voelen maar als dat de wens was van de overledene/nabestaanden respecteer ik dat. En natuurlijk zit daar een grens aan. Je hoeft heus niet in een zwart mantelpak te komen maar een beetje aanpassen lijkt me niet erg problematisch.
Dat geldt natuurlijk ook voor een bruiloft. Als iedereen een avondjurk draagt zou ik me persoonlijk ongemakkelijk voelen als ik wat anders zou dragen. Mocht je nou persé geen avondjurk willen dragen kan je altijd kijken of een andere jurk of desnoods een rok betere optie zijn. Er zijn genoeg jurken die heel comfortabel zitten.

Maylise

Tinus_p

Tinus_p

17-09-2008 om 14:11

Land van uitersten

Maylise:
"Een paar jaar later kwam ik trouwens op een hele andere universiteit in Amerika aan de andere kant van het land waar men er aanmerkelijk netter gekleed bij liep."
Mijn (beperkte) ervaring is dat de VS ook in dit opzicht een land van uitersten is. Dat heeft geloof ik niet alleen met de streek te maken, maar ook met het soort bedrijf/instelling, en met de gelegenheid. Ik herinner me met name een congres waar een vooraanstaande amerikaanse hoogleraar rondliep in jeans met gympen, tot de dag dat hijzelf iets moest presenteren en hij aankwam in een duur maatpak.

Tinus_p

Tinus_p

17-09-2008 om 14:15

Ingrid/tirza/pelle

Ingrid:
"Misschien gaat het er op zo'n moment niet eens om dat JIJ je misschien iets minder op je gemak voelt, maar dat je door je een tikje aan te passen bijdraagt aan de 'beleving' die andere mensen bij zo'n gebeurtenis hebben."
Klopt, en ook Tirza heeft in dit opzicht gelijk (ik draag niet graag een stropdas, maar doe het tegenwoordig iig zonder problemen). Maar deels kun je dit ook omdraaien; het gaat natuurlijk niet alleen om de beleving van die andere mensen. Dat geldt zeker voor bruiloften, waar het feestelijke aspect toch voorop moet staan. Ik bedoel; een bruiloft is een feest, niet een gelegenheid waar de perfecte foto gemaakt moet worden voor later.

Tuurlijk tinus,

en daarom pleit ik ook voor het compromis. En wind ik me alleen een beetje op over de uitersten ('ik heb nou eenmaal geen blousje en waarom zou ik het in hemelsnaam voor iemand overhebben er eentje te kopen terwijl ik me er niet prettig in voel..niet dat ik specifiek jou bedoel pelle, ik weet dat ik een beetje chargeer, maar het is een 'mindset' die echt niet de mijne is))

Ingrid

Enne (sorry ik ga en beetje in etappes)

Tinus: 'een bruiloft is een feest, niet een gelegenheid waar de perfecte foto gemaakt moet worden voor later'

Helemaal waar. maar voor best veel mensen (en in elk geval voor mij) draagt een ietwat met aandacht uitgedost publiek zeker bij aan de feestelijke beleving van zo'n event. Helemaal los van hoe de foto's eruit zien.

Verschillende mensen

Ik ga persoonlijk helemaal met Ellen (en IngridT) mee, maar herken in mijn omgeving toch wel verschillende types. Er zijn er die zich vol enthousiasme storten op een nieuwe garderobe bij iedere gelegendheid die zich voordoet, en ik ken een paar mensen die écht niets om kleding geven en bij wie het niet eens opkomt om extra zorg te besteden aan het uiterlijk bij een feestje of begrafenis. Een goede vriend hééft zelfs niets anders dan zwarte broeken en donkere shirts met 's winters een zwarte trui. Eigenlijk valt alleen in een groep onbekenden op wie al dan niet 'slecht' gekleed gaat. Zodra je op de gezichten let en herkent, valt dat volledig weg.

Hahaha cobi,

Alsof ik al niet genoeg opviel als 1 van de weinige meisjes (procentje of 5 hadden we geloof ik) was ik inderdaad ook niet echt gemiddeld qua garderobe.

En voor iedereen die denkt dat ik altijd in mantelpak loop of liep....*proest*....om er qua kleding uit te springen in een meute gemiddelde natuurkundigen hoef je je echt niet overmatig uit te sloven. Laten we zeggen dat je met een fleurige fleecetrui al een heel eind komt....

Ingrid (en voor iedereen weer over me heen valt...wat iedereen in het dagelijks leven aantrekt interesseert me niet zo vreselijk veel, en ik ben het helemaal met Silone eens dat het vaak ook helemaal niet opvalt, zeker niet als je iemand eenmaal kent. Deze discussie ging alleen maar over officielere evenementen)

Ingrid

Enne cobi

(ik moet eigenlijk vreselijk nodig dweilen, maar hweb overduidelijk geen zin vandaag)

eeehm (je krijgt nog mail hoor!) 4 october is vast geen goede dag oom de najjarsgarderobe te completeren...hahaha!

Ingrid (geeft niks hoor, doe ik een adere keer wel)

Faith

Faith

17-09-2008 om 17:00

Klompen

Bij de crematie van mijn vader kwam een neef op klompen. ik heb me daar absoluut niet aan gestoord, maar mijn broers des te meer. Ik hou wel van die anarchistische types, ben er zelf ook eentje (geweest) en kleed me zelf altijd heel bewust voor zoiets, maar ik vond het al heel fijn dat hij kwam.
Dat vind ik belangrijker, persoonlijk. bij een bruiloft moet je proberen niet nog mooier of opvallender dan de bruid te zijn, bij een afscheidsdienst is het mijns inziens niet van belang. Faith

Jose van Polanen

Jose van Polanen

17-09-2008 om 18:13

Van alles wat

Hier een middenpositie. Kan me Geerkes uitroep dat het niet uitkomt als je er maar bent, goed voorstellen. Maar anderzijds vind ik sommigen "ze nemen ME maar zoals IK ben" wel erg ikke, ikke, ikke.
Ik vind het juist roerend als ik zie dat mensen die zich normaal heb meest op hun gemak voelen in een spijkerbroek en (fleece)trui voor een gelegenheid iets meer moeite hebben gedaan. Ik vind dat ze dan degene die ze uitnodigde, een eindje tegemoet komen. Een nonverbale erkenning dat de gelegenheid speciaal en belangrijk is, of het nu gaat om een begrafenis of om een bruiloft.
Anderzijds is het ook nogal wat om te eisen dat iemand zich aanpast aan wat je zelf voor ogen hebt of zou doen. Ook dat is erg ikke, ikke, ikke. Laten we elkaar niks dwingend voorschrijven. Het gaat niet om de precieze kleding. De tips die ik aan het begin van de draad verstrekte zijn mijns inziens algemene hoffelijkheden tegenover de nabije kring van een overleden persoon. Waar ik me aan hou omdat ik denk dat je er in ons soort samenleving mee laat zien dat je vanochtend voor de spiegel hebt bedacht waar je naar toe ging en waarom.
groet,

Jose van Polanen

Jose van Polanen

17-09-2008 om 18:13

Dat het niet uitkomt

lees: dat het niet uitmaakt

tonny

tonny

17-09-2008 om 19:35

Motivatie en onverschilligheid

Mooi zoals je het beschrijft Inge!

En ik denk trouwens dat 'onverschilligheid' zelden voorkomt bij zo'n gelegenheid. Ook als je een intens verdriet hebt om het verlies van degene die herdacht wordt, dan nog is het een moment van bezinning - iemand die 'onverschillig' bij een uitvaart zit - nee, dan is er iets grondig mis.

k snap Geerke helemaal dat het je, als allernaasten van de overledene, niets uitmaakt wat de mensen aan hebben die er zijn. Het gaat erom dát ze er zijn, dát is wat telt.

Vraagstelster is geen allernaaste familie, zo begreep ik, maar piekert gewoon wat ze aan zal doen. Wat je aantrekt, kan een mens wel degelijk over een 'drempel' heen helpen. Het gezegde luidt niet voor niets ;'kleren maken de man'. Een uitvaart is een ingrijpend moment en het kan helpen om te overleggen ' wat je aan moet' - ook al is van 'moeten' geen sprake.

tonny

Hanne.

Hanne.

17-09-2008 om 22:07

Mensen ken(d)en me toch

Als ik mensen goed genoeg ken om op hun begrafenis te komen weten ze wie ik ben, en hoe ik me kleed.

En als ik altijd in de eerder genoemde spijkerbroek met fleectrui loop terwijl zij meer van het mantelpakje of het driedelig pak zijn (of omgekeerd) vonden zij het verschil in kledingstijl blijkbaar niet belangrijk genoeg om er wat van te zeggen. Lijk met sterk dat ze dan op hun begrafenis er wel een probleem mee hebben.

Ik zou er dan ook geen enkel probleem mee hebben als iemand met een spijkerbroek en fleecetrui op een begrafenis zou verschijnen. Heb ook erg genoten van de collega die in spijkerbroek, fleecetrui, sandalen en geitenwollensokken naar m'n bruiloft kwam. Zou me rotgeschrokken zijn als ie ineens in pak was verschenen (als ik'm al herkend had)

Mamba

Mamba

18-09-2008 om 10:06

Tonny

Het gaat om mijn schoonmoeder.

Tikje dubbel

De overwegingen van Jose van Polanen komen me erg bekend voor. Mij zelf kan het weinig schelen hoe mijn vrienden/familie/bekenden naar mijn feest/uitvaart komen. Het feit dat ze er zijn, is het belangrijkst. Dat was op onze eigen bruiloft trouwens wel heel duidelijk te zien Vogels van zeer verschillend pluimage en ja, ook een fleece naast een heel net jurkje. Ik geloof niet dat ook maar iemand zich ergens aan gestoord heeft. Wij zelf in elk geval niet, want het was gewoon een bijzonder gezellig feest, wat wil je nog meer.
Daarentegen zal ik toch wel enige zorg besteden aan mijn kleding als ik naar een feest of uitvaart ga. Ik heb ook wel andere broeken dan spijkerbroeken en ik draag ook graag rokken. Soms ben ik per ongeluk wat overdressed, het zij zo.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-09-2008 om 12:39

Pumps

Maar als je wat 'gekleder' de deur uit wilt gaan betekent dat toch niet automatisch dat je pumps en een jurkje aan moet? Ik kan niet eens een jurk aan met pumps omdat ik lekker ontsierende steunkousen draag. Bovendien staat een jurk mij als een vlag op een modderschuit vind ik. In een nette broek met nette schoenen en daarboven een net topje/truitje/bloesje, kun je er ook heel passend gekleed uitzien. En die nette schoenen mogen ook platte hakken hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-09-2008 om 14:23

Diep in mijn hart

ben ik het wel met Ingrid eens. Waarom geen onderscheid maken tussen een gewone dag en een feestdag of rouwdag? Waarom niet even netter de deur uit voor een speciale gelegenheid? Waarom geen onderscheid maken tussen 'op het werk' en 'thuis'? De 'je neemt me maar zoals ik ben'-houding vind ik niet altijd positief. En inderdaad als je er een gewoonte van maakt om vaker wat meer gekleed rond te lopen, is het niet elke keer vreemd. Om eerlijk te zijn heb ik daar ook wat last van. Ik voel een nette bloes bij wijze van spreken ook als nette bloes om me heen hangen. Ik wil me de komende tijd toch iets meer toeleggen op stijl in plaats van gemakkelijk. Zou dat met mijn leeftijd te maken hebben? Daarnaast blijven de spijkerbroeken gewoon hoor.

Bastet

Bastet

18-09-2008 om 16:51

Kaaskopje

Het één sluit het ander niet uit,ook met jeans kun je er net wat gekleder uitzien dan normaal,door de keuze van bovenkleding,etc.
Groetjes,Bastet

Maylise

Maylise

18-09-2008 om 20:01

Bastet/jeans

Jeans vind ik altijd casual zelfs al doe je er een overhemd/bloesje en een blazer boven bij wijze van spreke (voor een man dan). Daar is niks mis mee, er zijn talloze gelegenheden waarbij jeans uitstekend voldoen. Maar om nu te doen alsof jeans meer zijn dan casual lijkt me overdreven. Spijkerbroeken kunnen echt niet altijd, het is en blijft casual kleding.

Maylise

tonny

tonny

18-09-2008 om 20:23

Emmab (o.t.)

Man man, ik lig onder mijn computer van het lachen!!!

Maar je hield je toch keurig aan de regels. Pfoe, er was vast wederzijds sprake van een opgelaten gevoel. Hahaha.

Had je die kerkgangers nooit eerder zien lopen dan?

tonny

tonny

tonny

18-09-2008 om 20:25

Cobi o.t.

Mwah, dat is wel heeeel diep gereformeerde bond dan
De mensen uit die richting die ik zie rondlopen hebben echt wel andere kleuren aan dan zwart - en ook rokken die de enkels beslist niet kunnen bereiken.

En natuurlijk keken ze je niet scheef aan. Ze waren blij dat je er als familielid was en wéten dat je niet bij hun club hoort, qua kerkkleding.

tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

19-09-2008 om 01:09

Oh geweldig emma

Ze komen daar nu nog bij van je frivole outfit

Bastet

Bastet

19-09-2008 om 07:38

Maylise

Ik zeg nergens dat jeans meer is dan casual.Ik stel alleen dat je er met jeans netjes uit kunt zien,en het fleecetrui niveau makkelijk kunt ontstijgen.Sterker nog,geen fleecetrui komt hier het huis in.
Overigens heb ik tot nu toe nog geen gelegenheid meegemaakt waar mijn man uit de toon viel met zijn jeans.
Groetjes,Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.