Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Mamba

Mamba

12-09-2008 om 21:32

Kledingetiquette begrafenis


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

19-09-2008 om 08:39

Jeans

veelgebruikt citaat op OOL: als je enige gereedschap een hamer is, ziet ieder probleem er uit als een spijker, ofwel, als je enkel en alleen jeans kunt/wilt dragen, vind je altijd wel een benadering/uitgangspunt/smoesje om dat te onderbouwen.
Persoonlijk vind ik die benadering een typisch geval van sociale kokervisie. Ik denk dat het te maken heeft met gebrek aan zelfvertrouwen en flexibiliteit.

Hillary

Hillary

19-09-2008 om 10:53

Zou toch vreemd kijken naar een fleecetrui

En dan niet misschien vanwege de al of niet aangepaste keuze. Maar het lijkt me dat je toch minimaal je kleding aanpast aan de te verwachten temperatuur. Met een bruiloft oid trek ik op de feestavond toch meestal iets luchtigs aan, eventueel met een vestje ofzo. Ik zou waarschijnlijk ook die fleecetruidrager aanstaren, maar dan uit verbazing me afvragend of die persoon het niet bloedheet heeft.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-09-2008 om 11:59

Hoorde gister in film een uitspraak

"Als je iemand diep in de ogen kijkt, vergeet je wat hij aanheeft". En toen moest ik gelijk aan dit draadje denken. Stel dat de begrafenis iemand uit onze familie betreft en er komen mensen in spijkerbroek en een versleten trui condoleren e.d. dan zou ik wel gek zijn om mijn kritiek op hun kleding zwaarder te laten wegen dan mijn blijdschap om hun aanwezigheid. Ze zijn er tenminste. Maar als ik echt moet zeggen wat ik de beste keus vind om mee naar zo'n gelegenheid te gaan, dan gaat mijn voorkeur toch uit om het niet in de spijkerkleding te zoeken. Maar als je bijvoorbeeld een niet versleten zwarte, grijze of donkerblauwe spijkerbroek hebt is dat ook geen ramp lijkt me. Het gaat er vooral om dat het er verzorgd uitziet en dat je geen knalkleuren aantrekt.

Bastet

Bastet

19-09-2008 om 14:28

Pluk

Cursusje psychologie gedaan?Mén,waar haal je het vandaan...Weet je,mijn man vindt kostuums gewoon niet mooi,simpel.Stropdassen zijn helemaal een giller,die heeft hij gewoon niet.Hij is zichzelf,en zeer verzorgd.
Juist als je dat niet snapt en niet kunt accepteren,mis je flexibiliteit,en heb je last van kokervisie.
Groet,Bastet

Pluk53

Pluk53

19-09-2008 om 16:26

Psychologie (van de kouwe grond)

isse simpel: iemand met zelfvertrouwen blijft zichzelf, al moet hij bij gelegenheid in een lendendoek rondlopen. Juist mensen die hun vaste "pantser" van vertrouwde attributen niet los kunnen laten ( bijvoorbeeld de jeans) tonen daarmee hun kwetsbaarheid.
"mijn man vindt kostuums gewoon niet mooi,simpel" het gaat er niet om wat je man ervan vindt, het gaat erom wat de gastheer/vrouw ervan vindt. Je man voelt zich blijkbaar niet op zijn gemak in een pak; en dat kun je "gewoon" oefenen, door het gewoon vaker te doen. Gewoon voorzichtig beginnen in de huiselijke kring; je zal zien dat het meevalt.

reina

reina

19-09-2008 om 16:44

Bastet

"Weet je,mijn man vindt kostuums gewoon niet mooi,simpel" herkenbaar! Mijn man ook niet ( ik hou er trouwens ook niet van!) Hij heeft er wel een paar, ooit gekocht voor bepaalde zakelijke gelegenheden, maar omdat hij het zelf niks vindt en zich er niet prettig in voelt, staat het ook niet echt mooi (hij propt bijv van alles in de zakken van een net jasje ).

reina

reina

19-09-2008 om 16:47

Pluk

Maar weet jij dan van elke gastvrouw wat zij mooi vindt? Toen wij vorig jaar een feest gaven had een aantal mannen een pak aan, deze gastvrouw vindt dat niet mooi, maar als die mensen zich er goed in voelden was het toch okee? En waarom moet je oefenen in iets wat je zelf niks vindt? Ik vind hoge hakken lelijk, kan een mag er trouwens ook niet op lopen, maar ook als ik dat wel zou kunnen zou ik ze niet aandoen, omdat anderen toevallig vinden dat dat gekleed staat.

Pluk53

Pluk53

19-09-2008 om 16:57

Reina

"Maar weet jij dan van elke gastvrouw wat zij mooi vindt?" meestal wel, en bij (officiele) gelegenheden heb je de etiquette die je uit de brand helpt als je het zelf niet meer zou weten. Etiquette is er niet om het leven moeilijk te maken, het geeft juist gemak en houvast.

Pluk53

Pluk53

19-09-2008 om 17:02

Jaloers

mijn vrouw is altijd stikjaloers op mannen: die trekken een pak aan, en daarmee zitten ze altijd goed.

Tinus_p

Tinus_p

19-09-2008 om 18:14

Pluk- tegenspraak

Pluk:
""Maar weet jij dan van elke gastvrouw wat zij mooi vindt?" meestal wel, en bij (officiele) gelegenheden heb je de etiquette die je uit de brand helpt als je het zelf niet meer zou weten. Etiquette is er niet om het leven moeilijk te maken, het geeft juist gemak en houvast."
ik vind toch dat je jezlef een beetje tegenspreekt. Of beter gezegd, dat je het ene houvast (vertrouwde jeansuniform met fleecetrui) inruilt voor het andere houvast (conformisme aan een vertrouwde etiquettenorm).

Tirza G.

Tirza G.

19-09-2008 om 19:10

Kleur emma

Ik ben wel heel benieuwd hoe zuurstangroze er uit ziet. Is het te vergelijken met zuurstokroze?

Tirza ))

reina

reina

19-09-2008 om 19:43

Nou pluk53

"mijn vrouw is altijd stikjaloers op mannen: die trekken een pak aan, en daarmee zitten ze altijd goed. "Nou, altijd .... ? Bij mij dus niet en ik weet heel wat meer mensen die een pak juist oersaai vinden en getuigen van weinig eígen smaak.

Pluk53

Pluk53

20-09-2008 om 12:03

Tinus, etiquette

"dat je het ene houvast (vertrouwde jeansuniform met fleecetrui) inruilt voor het andere houvast (conformisme aan een vertrouwde etiquettenorm)." je herhaalt wat ik al schreef: etiquette is juist bedoeld als houvast/richtlijn. Of zie jij het liever dat ieder vanuit zijn "sterke persoonlijkeid' zelf maar bepaald hoe zich in gezelschap en bij openbare gelegenheden te gedragen/kleden?

Bellefleur

Bellefleur

20-09-2008 om 12:13

Mijn begrafenis,

Al mijn dierbaren zijn welkom in de kleding die hun karakter uitstraalt. Ik vind alles goed. Maar als er vrouwen komen die onder hun (korte) rok laarzen dragen, kom ik ze persoonlijk toespreken. Tenzij het regenlaarzen zijn.

Asa Torell

Asa Torell

20-09-2008 om 21:36

Volgens mij hangt het maar net van je omgeving af

hoe je hier tegenaan kijkt. Als je dus 1 aangetrouwd nichtje hebt dat tenue de ville verwacht, en al je andere vrienden weten niet eens wat het is... dan wordt zo'n kledingeis meteen heel erg veeleisend.
En andersom, als je bijna alleen mensen kent die zich voor elke gelegenheid passend kleden, dan wordt dat ene stel met altijd een spijkerbroek, meteen heel vreemd en nadrukkelijk niet-meedoend.
Bij mij zit het er overigens tussenin, al neigt het meer naar het eerste. En hoewel ik zelf dol ben op veel en mooie kleren, en me zeker passend probeer te kleden voor een gelegenheid, en ik bovendien graag kijk naar het moois wat anderen aan hebben, kan het me tegelijkertijd weer helemaal niet storen in negatieve zin, wat anderen aan hebben. Dus daar kijk ik dan weer van op, dat dat kennelijk wel veel voorkomt.

Faith

Faith

20-09-2008 om 22:54

Zuurstok!

In het Drents is dat ook nog steeds zuurstok-roze, maar Emma's verhaal doet mij aan een vrijwel identiek verhaal in de zwarte-kousen kerk in 't Harde denken, toen ik daar stage liep.
Ik droeg een knalrode lange broek. Voelde me ook niet zo op mijn gemak.... Faith

margje van dijk

margje van dijk

20-09-2008 om 23:05

Uhm, bellefleur

"Maar als er vrouwen komen die onder hun (korte) rok laarzen dragen, kom ik ze persoonlijk toespreken"

... wat moet je dan onder een rok dragen? Je wilt me toch niet vertellen dat je het eleganter vindt om van die platte schoenen onder een rok te dragen of zo?

Ik heb niet vaak een rok aan, maar als ik er een aan heb dan toch wel met laarzen en flink hoge hakken!

Overigens trek ik op begrafenissen altijd gewoon mijn koorpak aan, elegant zwart, geen probleem. En een zwarte jas heb ik ook. Inderdaad heb je meestal het grootste deel van de tijd een jas aan.

Ik heb trouwens ook een tijd gekend dat ik niets om kleding gaf. Mijn Griekse vriendin trouwde en ik kwam over voor de bruiloft. In die tijd gaf ik werkelijk niets om kleren. Ik had op mijn manier wel moeite gedaan, ik was de stad in geweest om iets fatsoenlijks te kopen. Maar dat mislukte vrij jammerlijk, ik had een soort flodderig geval aan wat ik zelf wel lekker vond zitten en wat geen spijkerbroek was (dus netjes, vond ik). Nou, ik was compleet underdressed op die bruiloft, en niet zo'n beetje. Iedereen was om door een ringetje te halen. Mijn vriendin zag mijn 'ding' en vroeg of ik misschien iets van haar wilde lenen. Ook zag ze dat ik niet van plan was make-up te dragen en stelde voor de kapper die haar 's ochtends kwam opmaken te vragen of ze mij ook een kleine beurt kon geven. Maar ik wees dat allemaal angstig van de hand, brrr, make-up, ik moest er niet aan denken. Dus sta ik flodderig en make-uploos op de foto's, en ik voel me nog altijd een beetje opgelaten als ik er aan terugdenk (dat voelde ik me toen ook).

Tegenwoordig heb ik veel meer stemmige kleding, al is het maar omdat ik vaak optreed met clubjes. Ook ben ik op een gegeven moment overstag gegaan qua make-up, daar draai ik nu ook mijn hand niet meer voor om. Ik moet zeggen dat ik het een stuk rustiger vind, nu ik ergens naartoe kan gaan zonder het gevoel te hebben dat je niet geschikt gekleed bent.

Op onze eigen bruiloft kwamen mensen van allerlei pluimage, van mantelpakken tot en met broek en slobbertrui/t-shirt, en ik heb me geen moment aan kledingkeuze van wie dan ook gestoord. Ik heb er geen last van. Maar ik merk dat ik het zelf prettig vind om gewoon keus te hebben en ook stijlvoller te kunnen gaan (en me er prettig in voelen).

Margje

Bellefleur

Bellefleur

21-09-2008 om 17:16

Pumps.

Maar dat loopt natuurlijk niet over die zandpaden van een begraafplaats. Daar had ik even niet over nagedacht. Nee, dan wordt de dresscode helaas, helaas voor beide sexen een broek.
Nee Margje, ik kan echt alles hebben in het modebeeld. Zelfs van die heerlijk afzakkende broeken met de onderbroek van een extennisster er onder. Maar laarzen daar houd ik mijn ogen niet bij droog.

Jaymza

Jaymza

21-09-2008 om 18:06

Wat is er mis met laarzen?

Ik snap het niet. Laarzen kunnen heel chic zijn. Waarom kunnen die niet op een begrafenis? Bij mijn grootmoeder was er een aangetrouwd familielid in een blauw trainingspak! Dat vond ik pas erg.

Jaymza

Bastet

Bastet

21-09-2008 om 19:04

Pluk

Of zie jij het liever dat ieder vanuit zijn "sterke persoonlijkheid' zelf maar bepaald hoe zich in gezelschap en bij openbare gelegenheden te kleden en gedragen?
Kleden is heel wat anders dan gedrag,dus gedrag laten we voor het gemak hierbuiten,lijkt mij.Maar kleden?Ja,absoluut.Doe wat je fijn vindt.Wij waren dit weekend in Vlissingen,waar toevallig ook het film by the sea festival was.Wij hebben genoten van alle verschillende mensen,en hoe zij zich kleden voor een feestelijke avond.Ik heb outfits gezien,waar ik nog niet dood in gevonden wil worden.Poepsjiek,ongetwijfeld volledig volgens een bepaalde etiquette,maar werkelijk foeilelijk.
Bastet

Pluk53

Pluk53

22-09-2008 om 09:25

Bastet

ik heb even gegoogeld, en op de site van Beatrijs "mijn" standpunt gevonden, maar dan uitstekend verwoord.
"Genodigden zijn niet op zo’n bijeenkomst om hun uniekheid als mens te demonstreren (daar hebben ze in het gewone leven al genoeg kans voor), maar om uiting te geven aan hun betrokkenheid met iets dat groter en belangrijker is dan het eigen ego."
Lees al haar kledingadvies-teksten op http://www.beatrijs.com/kledingcode.htm.
En "poepsjiek maar lelijk". Ik denk dat je glamour-kleding verwart met sjiek. Sjiek is nooit lelijk, anders is het niet sjiek.

reina

reina

22-09-2008 om 09:53

Pluk53

"maar om uiting te geven aan hun betrokkenheid met iets dat groter en belangrijker is dan het eigen ego." Die uiting geef je niet door je kleding, maar door je aanwezigheid, je woorden, door je bescheiden op te stellen etc. Enne, sjiek kan echt poeplelijk zijn, ook smaken daarin verschillen! Jij vindt bepoaalde kleding belangrijk en gaat er van uit dat de meeste anderen dat ook vinden, dat mag, maar verwacht niet dat iedereen het waardeert als je in pak komt, want er zijn ook mensen die dat poepielelijk vinden, maar omdat jij het mooi vindt is het prima dat je erin verschijnt.

Pluk53

Pluk53

22-09-2008 om 10:27

Reina (zucht!)

Reina, ik citeerde Beatrijs, een "moderne" deskundige/adviseur mbt manieren. In je reactie laat je (weer) weten dat jij je eigen mening hebt over manieren, en hoe mensen daar weer op zouden moeten reageren. Dat is prima, maar besef wel dat je jezelf daarmee buiten de "norm" plaatst. Je maakt het jezelf en anderen op die manier nodeloos moeilijk.
En wat betreft poepielelijk: hiervoor geldt hetzelfde als sommig eten "smerig" vinden. Het is niet jouw smaak, prima, dat mag. Maar een donker pak is nooit poepielelijk.

reina

reina

22-09-2008 om 10:48

Pluk53 ( zucht)

Ik lees dat je Beatrijs citeert . , maar Beatrijs is ook maar een mens met een eigenmening, zoals elke deskundige/adviseur een mens is met een eigen mening en ik ook, ja, dat mag nl op een forum
"Maar een donker pak is nooit poepielelijk" Hoezo, eigen mening.... Ik kan er echt niks moois aan ontdekken, vind het oersaai en vaak ook lelijk en menig man met een duur pak staat het echt niet, maar ja, da's mijn mening, Beatrijs denkt daar vast héél anders over
Enne, ik plaats me buiten de norm? Je weet helemaal niet wat ik draag (ik ben helaas niet het type wat een heel eigen stijl heeft, maar waardeer het heel erg als mensen dat wél hebben!), ik, en velen met mij, vinden alleen niet klakkeloos datgene mooi wat mensen die daarvoor betaald worden toevallig vinden dat de norm is. Maar hierover zullen we van mening blijven verschillen en ik ga nu dus iets nuttigs doen

Tinus_p

Tinus_p

22-09-2008 om 10:58

Reina

Reina:
"Die uiting geef je niet door je kleding, maar door je aanwezigheid, je woorden, door je bescheiden op te stellen etc."
Ja en nee. Bij een begrafenis of vergelijkbaar, is je kleding onderdeel van je aanwezigheid en je opstelling.

Ik vind het onzin, dat je per definitie in pak naar een begrafenis moet. Maar het is wel goed om 'gekleed' te gaan. Als je een spijkerbroek aandoet, dan wel een schone, zonder gaten, en liefst een zwarte.

Pluk53

Pluk53

22-09-2008 om 12:24

Cobi

"Ga maar eens naar het Amstelhotel. Of je daarnu in echt chic, parvenuchic of in je spijkerbroek binnen wandelt, je wordt met evenveel egards behandelt." Wie betaalt, bepaalt ). En dat geldt in feite ook voor diegene die een feest/gelegenheid organiseert.
In in het Amstel: als je daar door kleding/gedrag aanstoot geeft of irritatie bij de andere gasten oproept, dan grijpt men (discreet) in.
" Dat maakt haar nog geen authoriteit die jou of mij normen kan voorschrijven." Zij geeft haar "omtaling" van normen/waarden/etiquette-regels. De omtaling doet ze op haar manier, maar de "grondtekst" is bij de meesten al bekend. Ik ben verbaasd over het grote aantal "etiquette-anarchisten" hier op het forum.

Bastet

Bastet

22-09-2008 om 13:32

Pluk

Even niet doorgaan op gedrag,daar gaat het hier niet over.En ja,sommige poepsjieke kleding kan echt lelijk zijn,het deed soms pijn aan mijn ogen,sommige creaties dit weekend.Ik vind een ensemble in kanariegeel met helgroen echt lelijk,hoe duur het ook mag zijn.
Zeker als het gecombineerd wordt met knalrode lipstick.
Ik ben geen etiquette anarchist,en gesteld op goede manieren.Ik viel dus ook echt niet op,logerende in het viersterren hotel,dit weekend.En mijn nog vrij jonge kinderen ook niet.Maar ik vind het niet nodig mij volledig te conformeren aan de meute.Juist een zekere mate van eigenheid kan ik zeer waarderen.
Groetjes,Bastet

Pluk53

Pluk53

22-09-2008 om 13:55

Cobi

"is in jouw ogen iemand die zich niet stoort aan de kledingkeuze van een ander ook al een etiquette anarchist?" Neen, maar iemand die uitstraalt/promoot dat etiquette onnodig/te-dwingend is wel. ( en ik gebruik de fleece-trui niet als argument )

reina

reina

22-09-2008 om 14:01

Tinus

tuurlijk speelt kleding deels een rol ( ik ga echt wel met nette kleren naar een begrafenis..), maar niet zo sterk als volgens sommige de etiquette voor zou schrijven, daar is mijn reactie een reactie op.

reina

reina

22-09-2008 om 14:04

Pluk

Als ik in het Amstelhotel verschijn met een spijkerbroek vind men dat helemaal okee en met een slordig sweatshirt ook, ik heb het er meermalen gezien. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat men zich daar veel formeler zou kleden. En als iemand zich helemaal onderkliedert bij de chocoladefontein vindt het personeel dat prima !

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.