Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Koolmees

Koolmees

19-04-2013 om 17:53

Koningslied :)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Stelle

Stelle

24-04-2013 om 15:44

O, p

De o is van oranje, hele winkels vol met meuk
De p is van prinselijk, niet iedereen vindt hem leuk

(kan niet wachten op de w van stamppot )

Rafelkap

Rafelkap

24-04-2013 om 17:45

De q

De q is van de quote 500 daar staat ie vast in

De r

Is van Ras Ras Ras rijdt de koning door de plas!
(sorry, die kon ik niet laten...)

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

24-04-2013 om 19:38

De s...

...is van scepter, die zwaait in het rond,
de T van de troon, die zit onder hun k...

krin

krin

24-04-2013 om 21:32

De u

Van uitentreuren, eveneens van uitgemolken
De v die is van volk, want dat is in de wolken.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2013 om 00:41

Ach heden daar is ie dan: de W
wis en waarachtig Willem's naam negeren valt niet mee

Ga, door!
groeten albana
p.s. kunnen we niet gewoon wat vaderlands liederen zingen? Daar zijn er toch zat van?

Rode vulpeninkt (volslagen ot)

Ik ben geen doorgewinterde fan en jij kennelijk wel dus misschien kan jij iets voor mij ophelderen:
van welke naam is Tren is 'sHemelsnaam afgeleid?

Ik ben ernstig van boven de rivieren en vind die Limburgse namen hoogst merkwaardig: Wiel, Sjeng, Lei, Step...en nu dus Tren. Klinkt als een Vietnamees (o nee, da's Tran)

Groeten,

Temet

Sorry even on topic

Even terug naar het officiele koningslied.

Door de regen en de wind: wie heeft dat bedacht? Wat voor weer krijgen we 30 april? precies,en bedankt hoor!

Overigens over de suggestie om twee emmertjes water halen dan maar te gebruiken. Dat is natuurlijk grammaticaal ook zeer onjuist. Ras, ras, ras (alras?) en dan verderop Erk, erk, erk, rijdt de koning door de kerk.

Wat zal er met de schrijver van deze hymne gebeurt zijn: kielhalen, brandstapel, dood door een volksopstand als de gebroeders De Witt.

Brr een koningslied, ik begin er maar niet aan...

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

25-04-2013 om 10:33

Temet, ook off topic

Ik ben minstens zo erg van boven de rivieren (wel één van de eerste Rowwen Hèze-fan van boven de rivieren, dankzij een uitzending van de KRO ergens in 1988 of zo), alles daaronder is "vakantie-afstand" voor mij en ik heb dan ook geen idee waar zijn (bij)naam vandaan komt. Ik weet dat hij in het echt Willem of William heet en heb verder even geen tijd om ernaar te googlen, maar ik word nu (eindelijk, na al die jaren) wel nieuwsgierig...!

Waar waren we? de w was al weg... de x!

De x kan niet anders zijn dan van xenofiel
omdat het buitenland de Oranjes al zo lang goed beviel
Na twee Duitse prins-gemalen
Mocht WA zijn Max uit Argentinië halen!

Oud-nederlandse liederen?

Die van Wien Neêrlands bloed door d'aadren vloeit? Of meer deze (op klompen natuurlijk
Wol ik wel 's wetten van de Driekusman, de Driekusman, de Driekusman,
Va en moo dee wilt miej sloan,
'k mag neet met Hendrieksken goan
Driekusman, driekusman,
drei oe 's umme en kiek miej 's an
(en op de kleuterschool voegden wij dan nog als couplet in: Met de handjes klap klap klap, met de voetjes stap stap stap, Driekusman, Driekusman, drei oe 's umme en kiek miej 's an)

Koning willem

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3431650/2013/04/25/Suriname-komt-met-eigen-Koningslied.dhtml
A la presi, sma e dansi, alla fotu alla dorpu
-Overal dansen mensen, in alle steden en alle dorpen
Koning Willem
Alexander
Hiep, hiep, hoerreeh!

Ook nog graag in het Turks, chinees, Fries, Frans enzovoort!

Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2013 om 11:52

Oh wat grappig

Het Nederlandse Koningshuis leeft in Suriname dus nog steeds. Bijzonder.
Het lijkt me erg leuk als er zo'n 'alle nationaliteiten/alle talen'-lied zou komen. Al die nationaliteiten en culturen maken Nederland tot wat het is tenslotte.

mijk

mijk

25-04-2013 om 15:21

Heb erg gelachen om deze groningse vertaling van het rkoningslie

http://martinhillenga.wordpress.com/2013/04/23/groningslied/

Geen idee of het voor jou ook te lezen is....
-
Mijk

Heel mooi

Ik kom denk ik een aardig eind,maar 'aal nog of vannijs' ging me boven de pet. En wat is een tude?

Groeten,

Temet

mijk

mijk

25-04-2013 om 16:31

Vannijs

is opnieuw volgens mij maar dat is zo'n zin die je inderdaad net ontglipt.. Maar er staat vast wel een grunnger op die ons verder helpt. Een tude is meestal een schat maar in dit geval een kip, lijkt me....

Mijk

Frans dan maar

En dit terwijl ik Republikein in hart en nieren ben!
"Oh lala, vive le Roi et la Reine Maxima.
Oh lala, un deux trois, vive la Reine et le Roi!"
Zoiets?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mijk

Dan snap ik m. Bij de tweede 'daar sta je dan' - " sta je daar nou nog of ben je hier weer komen staan"

Groeten,

Temet

Oke sinilind

Hourra
Hourra
Hourra

Thursday Next

Thursday Next

25-04-2013 om 20:02

En dan dit:

een prachtig lied van Brigitte Kaandorp:


http://www.youtube.com/watch?v=Hjqf5F7PPGw&feature=youtu.be

Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2013 om 23:40

Prachtig

Die melodie blijft mooi. (Origineel van Brel:


http://youtu.be/i2wmKcBm4Ik)

Oudhollandse liederen

Nou b.v. het liedje van de koppelstok (oftewel in naam van Oranje), de Zilvervloot. Of: Alle man van Neerlands stam. Of 'Holland ze zeggen...' of 't is de plicht van iedere jongen voor de onafhankelijkheid...'of 'Nederland mijn Vaderland' of 'In een blauw geruite kiel ' of 'Wiens Neerlands bloed door d'aderen stroomt' of Of 'waar de blanke top der duinen' .
Allemaal best 'zingbaar' in ieder geval lopen ze stukken beter dan dat koningslied, zijn ze eenvoudiger qua melodie én tekst en blijven ze eeuwig in je kop hangen :0 Dat moet ook wel sommigen zijn al 400 jaar oud en écht alle mensen van 65+ kennen ze hoor. Ben wel bang dat dat tegen de tijd dat die generatie uitgestorven is dat wel 'over' is. Maar goed,ik denk niet dat dat koningslied 400 jaar overleefd. Weet het eigenlijk wel zeker. Daarvoor zit het niet goed genoeg in elkaar.
groeten albana

Pien

Pien

26-04-2013 om 09:02

De Z van Zeuren, dat kunnen jullie goed,
over Willem, Maxima en Amalia's lieve toet.

Ik hoorde vanochtend het nummer galmen in de aula bij mijn kinderen op school en ik kreeg kippevel.

Ik vind het nummer dus wel erg mooi, de laatste rap vind ik iets minder, maar de commotie over dit nummer snap ik dus echt niet. Lekker belangrijk !!!

En de mensen die zeggen dat het niet goed in elkaar zit daar moet ik toch wel om lachen.....zijn jullie allemaal componisten ? Er zijn zoals is aangegeven wel meer liederen die niet juist inelkaar zitten qua tekst...die worden ook niet afgebrand, nee zo'n liedje luister je niet, of je koopt er geen cd van......Dat kun je met dit liedje ook doen. Kom op Kom op zeg........

Mamvantwee

Mamvantwee

26-04-2013 om 11:28

Pien, verschil is....

Een 'gewoon' nummer dat ik niet leuk vind of dat slecht in elkaar zit, koop ik niet em zing ik niet mee. Doe ik met dit koningslied ook niet.
Maar de pretenties die met dit koningslied gepaard gaan, zijn wel van een andere orden dan bij een 'gewoon' nummer: het is gemaakt om te verbroederen, met de opdracht om het massaal mee te zingen, en vooral mooi te vinden (want het is ook nog eens 'door ons allemaal gemaakt' met aangeleverde tekstregels).

Dát opgelegde 'je moet het mooi vinden en je moet meedoen' dat vooraf ook werd aangewakkerd door de bedenkers, dat staat mij en veel anderen tegen. Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind dit een draak van een lied.

groet, Mamvantwee

Pien

Pien

26-04-2013 om 12:06

Nou ja

wie legt je wat op ?? Men kan zoveel willen, maar dan hoef je het toch niet mooi te vinden of perse mee te zingen?? Daar gaat het ook niet om, het gaat erom dat een verrekt goede componist tot de grond wordt afgebrand, het hele lied wordt ontledigd, en lekker afgekraakt. Maar ja dat is schijnbaar leuk.

Als je het niet mooi vindt is het prima, dan zing je het liedje van van Tijn mee (ook leuk !!)

En trouwens het staat nu weer op 1 dus het merendeel vindt het wel mooi blijkbaar !!

Ach pien

Dat die componist zo werd afgebrand, vind iedereen hier te gek voor woorden volgens mij. Wat mij betreft ging dat in elk geval veel te ver. Maar ik vind het lied niet alleen niet mooi, het is ook geen meezinger. Er zijn wel meer liedjes inderdaad waar je behoorlijk wat op kunt afdingen qua tekst en inhoud (ik noem maar even de vlieger van André Hazes), maar die kun je in elk geval nog meeblèren, hoezeer het ook niet je smaak is. Dit lied niet. Maar hoe je erbij komt dat dat "schijnbaar leuk" is, ontgaat me. Ik vind het gewoon echt niet mooi. En er is wel degelijk flink geduwd dat iedereen dit mooi moest vinden en mee moest zingen. Nou sorry. Nee.

Pien

Pien

26-04-2013 om 15:04

Ach genista

ik zie in dit draadje genoeg reacties van mensen die zich verkneukelen dat het liedje overal belachelijk gemaakt wordt. Jij persoonlijk misschien niet, maar sommige anderen hier wel. En dat is dan volwassen reageren op een liedje wat je niet leuk vindt...Tja...ik reageer daar anders op....ik luister nl niet naar n liedje als ik het niet mooi vind, ipv het helemaal af te kraken en af te zeiken.

En wat betreft het meezingen, daar verschillen we van mening, ik vind het refrein wel om mee te zingen. Ik vind het lied juist steeds mooier worden naar mate ik het vaker gehoord heb.

En wie heeft jou geduwd en gezegd dat je dit mee moest zingen...wat een flauwe smoes.

Niks smoes

Gewoon de radio. Maar ik zing liever dat ding van kinderen voor kinderen mee:


http://www.youtube.com/watch?v=QUMygc3_JWA Kunnen we ook nog lekker huppelen met z'n allen.

Berber.

Berber.

26-04-2013 om 15:36

Genista

De radio heeft je geduwd? Nou zeg. Terugduwen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.