Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Lola L.

Lola L.

12-02-2018 om 13:52

Laatkomers


annemijn

annemijn

15-02-2018 om 09:23

te vroeg

Te vroeg zijn is over het algemeen niet zo heel erg, maar het ligt eraan wat je daarmee doet. Kijk bij een afspraak in het ziekenhuis ga je gewoon wat langer in de wachtkamer zitten. Bij een etentje bij vrienden thuis, kan je beter besluiten nog even in de auto te blijven zitten wachten, of je loopt een blokje om, op dat moment is te vroeg komen écht niet handig.
Ik heb zakelijk gezien wel eens mensen die te vroeg komen en die bellen dan doodleuk aan, en omdat ik geen wachtkamer heb zit ik dan maar met ze, ik kan nog niet beginnen want de andere helft is er nog niet, maar doen alsof die mensen er niet zijn is ook geen optie, dus ze zitten dan echt in 'mijn' tijd en dat vind ik erg onhandig. Omdat het altijd maar eenmalige bezoeken zijn, heeft het ook geen nut ze op te voeden door er wat van te zeggen,want ze komen toch geen tweede keer meer.
Eén keer kwamen mensen ruim een half uur te vroeg en stonden lachend voor de deur 'sorry, we zijn te vroeg' en wilden naar binnen stappen, toen heb ik wel heel vriendelijk aangegeven dat het echt te vroeg was en ik nog niet klaar was, of ze op het afgesproken tijdstip terug wilden komen. Ik geloof niet dat ze dat echt leuk vonden, maar ja.

Jackie

Jackie

15-02-2018 om 09:42

annemijn

Een half uur te vroeg, wat irritant! Ik vind dat persoonlijk veel vervelender dan een half uur te laat.

Bellefleur

Bellefleur

15-02-2018 om 11:25

Vroegkomers

Een minuut of 10 later komen vind ik geen probleem. Dat ligt binnen de marge.
Maar ik stoor me vreselijk aan vroegkomers. Mijn moeder komt standaard een uur te vroeg, en bitst dan dat het niet gastvrij is dat ik de koffie niet klaar heb en het toilet nog sta te poetsen. Een vriendin van me is doodsbang dat ze te laat aankomt bij een evenement, en zorgt er dus voor dat ze 'op tijd' is. Dus als we samen naar een theatervoorstelling gaan, eet ik altijd vooruit. Desondanks staat ze zeker anderhalf uur voor de voorstelling begint bij mij op de stoep. Terwijl het theater 10 minuten fietsafstand van mijn huis is. Als ik met haar een tijdstip afspreek, is ze er zeker een half uur van tevoren. Toen we samen met een groepje een roeibootje hadden gehuurd, en gezellig op het terras zaten, kwam ze helemaal overstuur aan. Ze was maar 5 minuten te vroeg....

vinden eigen tijd belangrijk

Laatkomers hechten meer aan hun eigen tijd dan aan de jouwe. Zo simpel is het. Ok uitzondering voor de laatkomer die ook zijn vliegtuig mist voor zijn 20 daagse rondreis door Japan.

mijk

mijk

15-02-2018 om 12:16

Dus in jouw beleving

kan iedereen evengoed met tijd omgaan maar zijn sommige mensen egoïstischer dan anderen? Bijzondere kijk wel.

Mijk

Lou

Lou

15-02-2018 om 12:40

Maar Alkes

Je leest toch dat er veel laatkomers zijn die zich hier juist voor schamen? Ik geloof die mensen wel. Het is niet leuk om telkens een teleurgesteld of boos gezicht aan te treffen. Kennelijk lukt het niet. Ik vind het irritant, maar niet per se egoïstisch.

Zelf ben ik een stiptkomer, met neiging tot vroegkomer, maar niet meer dan een paar minuten. Soms, als de gelegenheid ernaar is, probeer ik fashionably late te komen. Daar moet ik dan echt aan denken: afspraak 2 uur, kwartier fietsen dus om 2 uur op de fiets stappen. En dan nog denk ik oh shit ik kom te laat. Dat probeer ik af te leren

Paasei

Paasei

15-02-2018 om 14:27

Eens met Alkes

Ik ben het er wel mee eens. Verreweg de meeste notoire laatkomers kunnen wel op tijd komen 'als het er echt toe doet'. Lees; afspraak bij de dokter. Of zoals mijn verenigings-kennis, die standaard te laat is bij de repetities maar wel op tijd bij mij is als ze mee wilt rijden.

Conclusie blijf dus hetzelfde. Jij en/of de afspraak zijn niet belangrijk genoeg.

Pug

Pug

15-02-2018 om 16:01

Geen consequenties

Zeker als er geen consequenties zijn: ze krijgen toch wel eten/uitleg of men wqcht wel met beginnen. En anders kun je wel een negatief label aan de wachtende ophangen, dan ligt het niet aan jouw laatheid.

Ik vind het vergelijkbaar met iemand die ik kende die ontzettend onduidelijk en chaotisch schreef, en die dat afdeed met 'ja maar ik denk zo ontzettend snel'. Ze wilde geen moeite doen om regels nog eens over te lezen en interpunctie te plaatsen. Als je het niet snapte of het irritant vond lezen was je gewoon niet zo slim als zij.....i.e. je eigen tekortkoming ombuigen tot een tekortkoming bij de ander.

mijk

Ik ben zelf erg weinig gestructureerd. Ik begrijp heel goed dat tijd een lastig begrip is. Maar ik realiseer me wel dat voor anderen tijd ook belangrijk kan zijn. Dus ook al ga ik de helft van de tijd rennend de trap af, vergeet ik mijn huissleutel mee te nemen, prop ik op de fiets nog snel een boterham naar binnen, ik ben bijna altijd wel op tijd. En uiteindelijk gaat het wel om rekening houden met anderen.

Japie

Japie

15-02-2018 om 23:08

Gebrek aan respect

Het ligt natuurlijk wel een beetje aan de cultuur waarin je zit, maar hier, waar op tijd komen toch wel een norm is, vind ik meer dan 5 minuten te vroeg of te laat komen gewoon wel een gebrek aan respect. Tuurlijk eenmalig kan er iets mis gaan, maar als iemand consequent te laat komt... hij/ zij gijzelt jouw tijd. En dan kan je wel gaan omdenken, en dat is ook heel wijs, ik vind het gewoon niet netjes tegenover degene met wie je een afspraak hebt.

Jasmijn

Oh ja, daar herken ik mezelf wel in. Alles keurig voor elkaar, netjes op tijd dus nog wel even tijd om dit of dat te doen en ineens is het 5-10 minuten later dan je had willen vertrekken. Of ben ik op het laatste moment mijn sleutels kwijt.

tante Sidonia

tante Sidonia

17-02-2018 om 21:59

wat jackie

zegt bevestigt eigenlijk wat iedereen zegt dat laatkomers toch gewoon wat respectloos met hun medemensen om gaan.
Jackie zegt namelijk " Geloof mij, ik baal nog erger dan de persoon die op mij moet wachten". Zij stelt dus dat haar baalgevoel over het te laat komen erger is dan het baalgevoel van de persoon die moet wachten.Bedankt voor de bevestiging, jackie.

Jackie

Jackie

18-02-2018 om 00:12

Huh?

Wat een verkeerde conclusie trek je tante Sidonia. Ik geef nl daarmee aan dat ik baal voor de ánder. Dus ik vind het heel erg dat ik diegene heb laten wachten, niet omdat ik baal voor mezelf omdat het me niet is gelukt of zo. Ik vind het vervelend voor de ander dus ik baal daarvan. Dus mijn baalgevoel staat niet boven het baalgevoel van de ander, het wordt er door veroorzaakt. Ik zou niet balen wanneer ik iemand laat wachten die ik niet respecteer dus jouw conclusie snap ik niet zo goed?
(En oh, ook al zou jouw verkeerde aanname kloppen, dan nóg vind ik het wel heel rigoreus om te stellen dat zo iemand "respectloos" met zijn medemens omgaat.)

Kaaskopje

Kaaskopje

18-02-2018 om 00:29

Miekemieke

Op de basis zoals jij voorstelt, zou ik echt niet willen afspreken. Ik spreek met iemand af omdat ik dat gezellig vind, dus zo iemand zorgt dan toch echt maar dat (meestal een) ze op tijd komt. Dat klinkt misschien 'niet-flexibel', maar ik heb mijn grenzen. Het zou mijn avond verpesten.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-02-2018 om 00:40

Goh, hoe kun je dat er nu uithalen Tante Sidonia?

Jackie heeft zelf al gereageerd, maar dit lijkt me typisch een geval van niet goed lezen, of niet goed begrijpen. Waarom zou je als laat-komer in vredesnaam balen als het je geen biet kan schelen dat de ander jouw laat-komen vervelend vindt? Dus een laat-komer maakt zich vaak drukker (baalt meer) om zijn eigen 'fout' dan degene die moet wachten het mogelijk vindt.

Miekemieke

Miekemieke

18-02-2018 om 08:21

Kaaskopje

Ik vind het helemaal niet erg als iemand een keer te laat komt, gebeurt mij ook wel eens een enkele keer. Dat gaat over gewoon te laat komen. Met de chronische laatkomer kun je beter andere en duidelijke afspraken maken. Waarom zou ik mij opvreten als ... weer te laat bij het station is en we een trein later moeten nemen en dus te laat in ... zijn etc? Gezellig als we samen kunnen maar wachten geeft mij te veel stress en voor de laatkomer ligt er ook niet zo veel druk meer op.

tante Sidonia

tante Sidonia

18-02-2018 om 12:31

het viel

me gewoon op dat Jackie zei dat zij veel erger baalt als degene die moet wachten. En balen is een gevoel, dus Jackie kan nooit voelen hoe erg de ander baalt, maar weet blijkbaar wel dat zij zelf nog erger baalt.
Ik concludeer daar uit dat Jackie het voor zichzelf erger vindt.

Wat klopt daar niet aan?

En, inderdaad ik bedoelde niet te zeggen dat iemand dan dus altijd respectloos omgaat met zijn medemens. Maar ik blijf het toch een teken van minachting vinden iemand zo lang en zo vaak, steeds weer te laten wachten.

Feit dat je er zelf van baalt dat je weeeeeeeer te laat bent, vind ik dan toch serieus ondergeschikt aan de ander die weeeeeeeer op jou heeft moeten wachten.

Lou

Lou

18-02-2018 om 13:53

Duidelijk

Maar dat legt Jackie toch zelf uit? Zij baalt omdat ze het zo rot voor degene die zit te wachten. Dat is wat er niet klopt aan jouw conclusie.

Jackie

Jackie

18-02-2018 om 14:03

Serieus tante Sidonia

dat is bij wijze van spreken, zo zeg je dat als je het idee hebt dat jij het vervelender vindt dat de ander heeft moeten wachten dan dan diegene zelf. En dat baseer je op wat die ander zegt. Dus als diegene zegt joh het maakt niet uit dan kan je daaruit opmaken dat diegene niet heel erg baalt. Natuurlijk voel ik niet wat de ander voelt. Maar dan kan jij ook geen uitspraken doen in hoeverre ik anderen respecteer of hoeveel minachting ik voel want dat weet jij dan ook niet.

Je maakt nogmaals een vreemde fout door te concluderen dat ik het voor MEZELF erger vind. Ik weet niet of je heel goed hebt gelezen maar ik leg toch uit dat ik baal voor de ANDER?

Dat ik hier benoem dat ik het erg vindt dat ik iemand heb laten wachten is niet omdat de ergernis van de wachtende ondergeschikt vind aan mijn ergernis. Ja natuurlijk is mijn ergernis ondergeschikt aan die van de wachtende, maar ik benoem dat alleen om te laten zien dat niet iedereen die te laat komt lak heeft aan de ander, want zo een beeld wordt er wel geschetst.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-02-2018 om 15:25

Miekemieke

Ik denk dat ik helemaal geen zin meer zou hebben in een afspraak met iemand die keer op keer een afspraak laat mislukken. Ik ga sowieso niet graag ergens alleen heen, daarnaast spreek ik met iemand af omdat ik dat gezelliger vind mét diegene dan zonder. Dus iemand hoeft dat eigenlijk maar een keer verkeerd te doen om er voor te zorgen dat de tweede keer wel goed móet gaan, anders ben ik er klaar mee. Dan heb ik het over afspraken die bij de trein beginnen, of een film, of theater e.d.. Als we gewoon een stukje gaan wandelen, of naar een beurs gaan in de stad o.i.d., dan is het irritant maar is er geen man overboord met een half uurtje later.

Nou, nou

De een heeft wat meer grip op tijd dan de ander. Dat is misschien moeilijk voor te stellen voor iemand die uit zich zelf een nauwe band heeft met de klok. O.a. AD(H)D'ers zijn er berucht om. Daarom verbaast me die uitval van tante Sidonia wel enigszins hoor.

Dat iedereen tegenwoordig altijd maar de mond volheeft over respect. Pfff Ik vind respectloos ook zo'n groot woord voor een kleine onhebbelijkheid. Als je een kreupele grijsaard van een tramstoel trekt, je kippenbotjes op het bord van je oma spuugt, of in de tuin van de burgermeester gaat zitten kakken, dat noem ik respectloos.

IK heb van nature een heel slecht tijdsbesef. Ik was die klasgenoot die altijd en eeuwig te laat was. De smartphone is voor mij een uitkomst. wordt gereguleerd door bliepjes en piepjes. En voor elke afspraak zet ik het tijdstip waarop ik de deur uit moet om zonder stress op tijd te zijn ipv het tijdstip waarop ik verwacht word. Dat voorkomt dan inderdaad dat ik meen toch nog even in twee minuten de vaatwasser wil gaan uitruimen of een wasje er in stop

Wilgenkatje

Wilgenkatje

18-02-2018 om 18:55

Neem het niet zo persoonlijk TS

'Ben ik niet belangrijk genoeg'. Dat klinkt wat dramatisch.

Je vertelt over mensen in je naaste omgeving van wie je weet dat ze altijd later komen. (niet te laat - dan hoeft het niet meer).

Je kunt hen niet veranderen maar wel je eigen instelling. Verwacht hen niet op het tijdstip dat je in gedachten hebt, maar op het moment waarop ze meestal komen. Zijn ze onverhoopt vroeger, reageer dan blij verrast dat je dát niet verwacht had en dat de koffie/de maaltijd/ de weet-ik-veel over een half uur gaat beginnen.

Ik was gezegend met een moeder die altijd enorm op tijd was. We hadden geen auto en reisden per OV. Ik weet dat mijn vader als we over het perron ijsbeerden omdat de trein nog lang niet kwam (en dan ging het niet om vervelende vertragingen maar om de gewone dienstregeling) vaak zei: hebben we daarvoor nu zo moeten haasten?

Jackie

Jackie

18-02-2018 om 20:53

Kenfan

"De een heeft wat meer grip op tijd dan de ander. Dat is misschien moeilijk voor te stellen voor iemand die uit zich zelf een nauwe band heeft met de klok. O.a. AD(H)D'ers zijn er berucht om."

Bedoel je dat AD(H)D'ers erg stipt zijn of juist niet? (Ik heb namelijk zelf ADD en had die leuke 'bijkomstigheid' er goed bij kunnen gebruiken, haha )

Jackie

Wat denk jezelf

Kenfan

Ik heb juist het omgekeerde. Omdat ik weet dat ik slecht tijdbesef heb, ga ik of eerder weg of ik fiets keihard Ik had vroeger een vriendin die altijd te laat was, rustig een half uur. En ik ben gewoon te ongeduldig om dan rustig te wachten tot iemand komt. Bij haar had ik dus ook echt idee dat ze haar eigen tijd belangrijker vond dan de mijne.

Jackie

Jackie

19-02-2018 om 15:30

Ja dacht ik al Kenfan

Maar ik ken wel een paar ADHD'ers die juist stipt zijn, misschien juist omdat ze er extra extra op letten omdat de kans op te laat komen groot is?

Alkes

Jij schreef: En ik ben gewoon te ongeduldig om dan rustig te wachten tot iemand komt.

Ik heb ook een hekel aan wachten. Vandaar mijn neiging om op het laatste nippertje weg te gaan als ik toevallig niet een rondreis naar Japan ga maken. Op de een of andere manier trek ik mensen aan zonder ingebakken klok. Vroeger nam ik altijd een boek mee en sprak ik af in een cafe. Dan nam ik een boek mee, dronk een kop koffie en het zou mijn tijd wel duren. Als het om een afspraak hier thuis gaat, zal het me helemaal een biet wezen.

Verdraagzaamheid en relativeringsvermogen vind ik belangrijker in een vriendschap dan stiptheid. En ergens vind ik het ook wel opwekkend dat er mensen zijn die nog erger zijn dan ik.

Kenfan

Ik heb meer van die laatkomers voor ogen, die een kwartier nadat een vergadering begonnen is naar binnen komen met een " ja sorry jongens het lukt mij nooit om op tijd te komen, is er trouwens nog ergens koffie". Of die moeder die vroeger bij voorkeur haar kleuter 20 minuten na aanvang les naar binnen loodste omdat " het ons echt niet lukt hoor om op tijd te komen". Diezelfde moeder kwam bij een speelafspraakje ook rustig drie kwartier later dan afgesproken het kind ophalen. Dat vond ik bij 5-jarigen toch echt een opgave.
Als ik bij thuis afspreek of ergens in een cafe maakt het mij ook niet uit, omdat ik dan gewoon wat anders kan doen of inderdaad een boek lezen. Dus dat zal geen belemmering voor ons zijn

Pug

Pug

19-02-2018 om 19:03

Ik heb meestal wel meer te doen

Dus als ik iemand om een bepaalde tijd zou verwachten en die komt veel later, kan ik zowel voor als na de komst niet buitenshuis doen wat ik erna had gepland. Nou heb ik dat alleen nog maar gehad met een monteur, maar toch. Mijn dagen zijn echt niet zo leeg dat het me niets uitmaakt of iemand nou om 11 uur komt of m 2 uur.

Lou

Lou

19-02-2018 om 19:34

Hoe later hoe netter

Als ik thuis een afspraak heb en ik zit (boven) te werken, dan kom ik wel speciaal naar beneden want boven hoor ik soms de deurbel niet. De wachttijd besteed ik aan rommelen in de woonkamer: vloer vegen, tafel opruimen, dat soort dingen. Hoe later je komt, hoe netter de kamer waarin je wordt ontvangen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.