Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tuc

tuc

24-12-2011 om 14:25

Nieuwe competitieindeling (voetbal) gevonden

Op voetbal.nl heb ik gezien welke clubs zoon aankomend voorjaar gaat treffen. Een aantal nieuwe namen inderdaad. Helaas voor ons treffen we ook weer de ploeg die dit najaar kampioen werd in onze competitie, en dat is wel balen, want, tenzij de trainingen beter gaan worden, vrees ik dat we weer compleet door ze ingemaakt gaan worden.

Anderen ook al nieuwe indeling gezien? En? Wel blij?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tuc

tuc

24-12-2011 om 16:11

klopt, we zijn 2e geworden, da's supergoed natuurlijk. Maar als je bij voorbaat al weet dat je van die ploeg gaat verliezen, dat is ook niet leuk. Die andere ploegen, dat is weer nieuw, weer spannend, onverwachts, en kan inderdaad ook tot verliezen leiden. En dat geeft ook niet. Maar het was leuker geweest als voor die ene ploeg ook een ander team gekomen was.

Voetbalkous

Voetbalkous

24-12-2011 om 16:43

Nee

Jeetje, ben je nu al bezig met de competitieindeling van je zoon voor het voorjaar? Zoon is hier nog aan het bijkomen van het kampioenschap een paar weken geleden en ziet wel wie er in de competitie zitten in het voorjaar. Er zullen sterkere en minder sterke teams in de competitie zitten. Het team van zoon gaat promoveren. En dat zal bij het team van je zoon ook wel zijn als hij 2e is geworden. Er gaan wat sterkere teams een klasse hoger en de middenteams van die klasse blijven in de hoop een evenwichtig opgebouwde klasse te hebben. Dus ja, het team van je zoon zal wel meer sterkere teams tegenkomen.
Waarom zou JIJ je druk maken over dat ene team? Doet je zoon dat ook want hij voetbalt neem ik aan en niet jij? Ik snap werkelijk waar niet dat je dit als een probleem ziet en dat nu al. De competitie begint pas ergens eind februari/begin maart.

tuc

tuc

24-12-2011 om 16:52

Voetbalkous

ja, ik vind dat wel leuk om te zien. Kijken of we leuke ploegen treffen. Wij gaan niet promoveren, wij blijven in dezelfde klasse. Het team dat kampioen werd blijft dus ook in dezelfde klasse (dat vind ik dan dus wel gek). Op zich is het juist leuk om wat sterkere teams te treffen, al waren de teams die we hadden ook helemaal niet slecht. We hebben gewoon iets meer geluk gehad in een aantal wedstrijden. Maar echt slechte ploegen zaten er zeker niet bij. Ik zie overigens helemaal geen probleem, maar ik vind het wel jammer. Tegen die ploeg zag je duidelijk wat wij te kort kwamen, maar ik heb hoop dat onze vereniging goed naar ons heeft geluisterd en de jongens daar beter op gaat trainen. Verliezen hoort bij voetbal, dat weet iedereen. Ik had het voor de jongens leuker gevonden als ze niet dat zelfde team weer getroffen hadden. Ik kan me zo voorstellen dat ZIJ daarover ook al zullen zeggen: dat gaan we verliezen. Da's toch jammer? En ja, competitie start nu nog niet (volgens mij al eind januari/begin februari overigens), maar het is nu al bekend. En verder stel ik het gewoon als vraag aan anderen, hoe het bij hen is.

Voetbalkous

Voetbalkous

24-12-2011 om 17:23

Dat zou kunnen

Het zou kunnen dat de competitie eind januari alweer start, ik heb in mijn hoofd dat wat later start maar dat heb ik dan dus fout.
Wat ik apart vind is dat jij het hebt over "we" (Jij zegt zelfs:"Tegen die ploeg zag je duidelijk wat wij te kort kwamen") JIJ voetbalt toch niet? Die jongetjes zijn toch aan het voetballen? Ben je niet wat te betrokken. Of zit er meer achter?
Wat betreft weer die sterke ploeg ontmoeten. Mijn dochter hockeyt. Hier bestaat een competitie meestal uit zo'n 6 ploegen die ze 2 keer ontmoeten. Een keer uit, een keer thuis. En daar zitten ook wel eens ploegen tussen die sterker zijn. Ze gaan hier aan de gang om het beter te doen, als ze de eerst keer verliezen en het kan best zijn dat ze zeggen dat ze goed hebben gespeeld als ze met 4-1 verliezen want de vorige keer was het 9-0. Jij zegt:"Ik kan me zo voorstellen dat ZIJ daarover ook al zullen zeggen: dat gaan we verliezen." Dat is misschien zo maar je kunt het ook positief benaderen, zie mijn opmerking hierboven. En vaak redeneren die kinderen helemaal niet zo.
En om je vraag te beantwoorden: nee, zoon is nog niet bezig tegen wie hij moet voetballen. Hij weet het nog niet. Hij is bezig met het toernooitje net na de kerst. En de op handen zijnde huldiging van zijn team. Van de trainer of coach heeft hij ook nog niets ontvangen. Hij houdt zich sowieso pas als er een paar wedstrijden gespeeld zijn, bezig met wie er in de competitie zitten omdat dan duidelijk wordt wie de betere ploegen zijn en waar jouw team staat. Ik houd me uberhaupt niet bezig met wie er in de competitie zit.
Omdat jij het erover had, heb ik gekeken op de site van de knvb maar daar is ook nog geen samenstelling van de competitie bekend.

Annet

Annet

24-12-2011 om 17:51

Nu snap ik waarom t/m de e'tjes

de uitslagen en standen niet bekend gemaakt worden via de hockeybond. Als ouder kun je alleen het programma zien.
Ik vind inderdaad dat Tuc hier wel erg mee bezig is. Zowel jongste (E-tje) als oudste (B-leeftijd) nemen elke wedstrijd als een nieuwe wedstrijd. Ze zijn helemaal niet bezig met vorige uitslagen e.d. Pas als het spannend wordt, zoals een eventueel kampioenschap, raken zij betrokken bij de naam van de tegenstander, plaats in de competitie, etc. Nou ja, boven de E's dan.

tuc

tuc

24-12-2011 om 18:51

Tja

tuc is erg betrokken. Ik vind voetbal een leuk spelletje. En het team voelt als "we". Mag het?

Annet

Annet

24-12-2011 om 19:32

'we' is hier ook het geval

Ik ga met elke wedstrijd van jongste mee omdat ik dat leuk vind. Wedstrijden worden uitgebreid nabesproken.
Bij oudste gaat Pa mee (hij is coach), ook daar hoor ik de nabesprekingen van en bij thuiswedstrijden probeer ik erbij te zijn.
Maar ik maak me niet druk om de competitie-indeling, of het vervelend is om weer tegen een bepaald team te spelen en te verliezen, etc.
Het gaan mij alleen om het spelletje.

tuc

tuc

24-12-2011 om 19:34

Ons ook annet

maar voor de jongens had ik het leuker gevonden als het allemaal nieuwe teams in de competitie waren geweest. Maar goed, het is niet anders, straks met gezonde en nieuwe moed het voorjaar in.

Voetbalkous

Voetbalkous

25-12-2011 om 11:42

Betrokken

Niets mis met supporters die betrokken zijn. Maar als het te ver gaat, dan is het niet meer leuk voor de spelertjes. Als de ouder(s) een soort van teleurstelling over verlies oid van de kinderen hebben, dan kan daardoor het speelplezier van de kinderen afnemen. Ik zeg niet dat jij dat doet maar ik bespeur wel uit jouw postings dat je er wel heel erg mee bezig bent. Voelen de spelertjs het ook zo? Zijn ze nu ook al zwaar teleurgesteld over de poule-indeling of maakt het hen niet uit en vinden ze het leuk iedere zaterdag met de jongens te voetballen.
Jij zegt: "maar voor de jongens had ik het leuker gevonden als het allemaal nieuwe teams in de competitie waren geweest." Hoezo zouden het allemaal nieuwe teams moeten zijn? Is het geen uitdaging beter te spelen tegen een team waar je al eens tegen gespeeld hebt? Is het niet leuk te ontdekken dat je nu als verdediger wel die ene goede spits een paar keer kon stoppen? Is het niet fijn te weten dat jij nu vooral op de helft van de tegenstander speelde ipv andersom? Voelen de spelertjes het ook zo of is het jouw ding? Zeggen ze zoiets uit zichzelf of bemerken ze jouw teleurstelling over die indeling? Laat hun hun eigen spel houden (postbus 51 heeft af en toe wel eens gelijk).
Als ouder ben je er om te bemoedigen. om te wijzen op wat beter ging, om te troosten als er verloren is, om ijs te halen om een blessure te koelen. Kortom, de kinderen positief te benaderen. De trainer en/of coach geeft wel aan als hij niet tevreden is over het spel en geeft wel aan wat er volgens hem/haar moet veranderen.
Mijn man is trainer/coach maar dat is ook wat hij doet. En hij vindt het prettig als ouders de kinderen positief benaderen. Hij heeft zelfs ooit een ouder weggestuurd want die zat zo op zijn kind te schelden dat het kind huilend in het veld stond. Dat is toch echt niet de bedoeling.
Ik zeg niet dat jij dit doet maar houd het wel in het achterhoofd. Hoe jij reageert op van alles heeft zijn weerslag op je kind en zijn/haar team. En het fijnste is eigenlijk als je een poule hebt met een balans van gewonnen, gelijkgespeelde en verloren wedstrijden. Daar leren de kinderen ook van. Dat is ook wat pelle min of meer zegt. Je kunt niet ieder jaar kampioen worden. Toen onze zoon onlangs voor de 1e keer kampioen werd (hij is 2e jaars D en voetbalt vanaf de eerstejaars F'jes), zei ook de jeugdcoordinator dat het heel bijzonder is dat je kampioen bent want dat word je niet zo vaak in je voetbalcarriere, misschien zelfs nooit.
Is dit soms jouw zoons eerste seizoen?

tuc

tuc

25-12-2011 om 16:10

Ik denk

dat jullie je teveel de verkeerde kant op denken. Ik heb totaal geen verkeerde bedoelingen met deze posting. Heb al spijt dat ik het gedaan heb. Het is gewoon bedoeld als een simpele vraag, zonder bijbedoelingen, die maken jullie erbij. Ik was gewoon benieuwd naar andere ervaringen. Jammer dat het nu weer helemaal in het negatieve getrokken wordt, alsof ik zo'n ouder uit dat sire-spotje ben! Integendeel zelfs! En bij de verloren partijen was ik 1 van de 1e ouders die de jongens aangaf, jammer dan, goed gespeeld, hard gewerkt enzenz.

Maar goed, laat maar zitten verder.

strimpel

strimpel

25-12-2011 om 16:10

Ik snap het niet

"vrees ik dat we weer compleet door ze ingemaakt gaan worden".

ja, en?
Wat wil je dan in een competitiesport? Enneh.. hoe zie je de rest van het leven van je kind voor je? Ga je de rest van zijn/haar leven zorgvuldig met een handborsteltje alle oneffenheden op zijn/haar levenspad verwijderen? De grote almachtige stofzuigeractie? Of moeten al die andere teams altijd van 'jullie' team verliezen? Wat kous ook al zegt, bij een goede indeling is de helft sterker dan je zelf bent.

Niet vervelend bedoeld verder, maar ik zie hier echt een breed zichtbaar fenomeen van ouders die tegenslag uit het leven van hun kind weg willen houden. Niet aan beginnen, zou ik zeggen. Misschien heeft je zoon wel een schitterende verdedigingsactie waardoor ze niet met 16-1 maar met 15-1 verliezen?

strimpel

strimpel

25-12-2011 om 16:47

Excuses tuc

Onze berichten kruisten elkaar. Als jij het niet zo bedoeld had was mijn bericht overbodig.

tuc

tuc

25-12-2011 om 16:54

Maar

waar iedereen verder wel aan voorbij lijkt te gaan, hoe kan het dat een team wat kampioen is geworden (ongeslagen) toch weer in dezelfde klasse (2e) blijft uitkomen en niet naar de 1e klasse gaat??

strimpel

strimpel

25-12-2011 om 18:27

Tuc

shit happens.
Zie verder mijn eerdere reactie. En neem nog een glaasje wijn. Of een bonbon. Of een truffel.

tuc

tuc

25-12-2011 om 19:29

Heeft niks met shit te maken

ik vraag me dat gewoon af. Wat maakt dan of je wel of niet promoveert? Ik vraag me dat dus serieus af, zonder enige bedoeling. Wat is dan je "motivatie" om kampioen te worden als je verder op hetzelfde "nivo" blijft. Om een voorbeeld te noemen, een ander F-team bij ons is kampioen geworden en die gaan dus wel van de 4e naar de 3e klasse. Wie of wat bepaalt dat dan?

tuc

tuc

25-12-2011 om 22:55

....

....

Jesse_1

Jesse_1

25-12-2011 om 23:28

Dat beslist de knvb

De club kan een aanvraag doen om anders ingedeeld te worden, maar het is aan de KNVB om in te delen. Vaak gebeurt dit na de zomervakantie als een team 1e jaars F-jes obv de teams uit het vorige seizoen te hoog dreigt te worden ingeschaald bijvoorbeeld.
Normaal gesproken promoveert inderdaad de kampioen, maar klaarblijkelijk zijn er dit keer redenen om dat niet te doen.
Over welke teams heb je het trouwens? (D/E/F?)
Om op je vraag terug te komen: Hier heb ik de voorlopige indeling van ons team (ik ben mede-leider/trainer van een team met beginnende F-jes) ook al gezien. Helaas zijn wij het staartje van de teams, wij dreigen weer in één van de restpouletjes te komen, waardoor wij niet alle zaterdagen zouden spelen. Ik hoop dus dat er nog wat teams afvallen, zodat wij samen met een andere restpoule een complete poule vormen en elke zaterdag een wedstrijd hebben.
NB wij komen nu weer in een poule met een team dat alle wedstrijden de herfstcompetitie heeft verloren met gemiddeld 10-0. Weet niet of zij zo blij zijn :-S.

tuc

tuc

25-12-2011 om 23:36

ik snapte het even niet, vandaar.

tuc

tuc

25-12-2011 om 23:40

Jesse

dus het niet zo, omdat je kampioen bent, dat je automatisch een klasse hoger gaat?
Kan het ook nog zo zijn: je eerste team speelt hoofdklasse, je tweede 1e klasse en je 3e automatisch 2e klasse? En dat je nooit 2 teams in de 1e klasse kan hebben? Ik roep maar wat hoor?
We hebben het over F-jes overigens, tweedejaars.
Bij die vereniging zijn 11 F-teams. F1 speelt dus hoofdklasse, F2 1e klasse en F3 2e klasse. Alles daarna speelt 3e en 4e klasse geloof ik. Wij hebben dus hun F3 bij ons zitten.

Jesse_1

Jesse_1

26-12-2011 om 00:33

Club kan verzoek indienen

Het precieze weet ik er niet van hoor, maar een club kan verzoeken neerleggen bij de KNVB om teams anders in te delen dan obv de voorgaande resultaten zou gebeuren.
Zo hebben wij een team dat laatste is geworden in de competitie (en dus normaal gesproken zou degraderen), maar waarvoor het verzoek is ingediend (en toegewezen) om deze in dezelfde klasse weer in te delen.
Wij zaten met nog 4 andere teams van de club (bestaande uit nieuw in gestroomde F-spelers) in één poule in de 5e klasse, alle teams hadden prima resultaten (4 van de teams op plek 2 t/m 5) en het verzoek was deze teams alle vijf in te delen in de 4e klasse; ze zijn echter allemaal weer ingedeeld in de 5e klasse. Er is ook een gloednieuw team, die na de winterstop voor het eerst mee gaat doen met de competitie en deze zit wel in de 4e klasse.
Nu ik voor jou nog even na zit te kijken zie ik iets erg raars: wij zaten met de F2 en F3 van een club uit de buurt in de poule. De F2 hiervan werd ongeslagen kampioen. Ik zie nu in de indeling dat de F2 hiervan weer in de 5e klasse is ingedeeld en de F3 in de 4e klasse. ??? Zal wel een foutje zijn denk ik.
Overigens is er begin januari nog een 'ruilavond' waarop clubs van poule kunnen ruilen begreep ik.
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

26-12-2011 om 00:39

O, en je andere vraag

Teams spelen niet automatisch opvolgend.
Wij hebben komende voorjaarscompetitie: F1 in hoofdklasse, F2 (op verzoek, was eigenlijk gedegradeerd) 1e klasse, F3 t/m F8 in 3e klasse (F3 speelde 2 klasse, maar is op verzoek lager ingedeeld), F9/F15 4e klasse en F10 t/m F14 in de 5e klasse.

Voetbalkous

Voetbalkous

26-12-2011 om 01:04

Wedstrijdsecretaris

Stuur een mailtje naar of bel even met de wedstrijdsecretaris, die kan je ongetwijfeld beter dan wij hier uitleggen hoe het in dit specifieke geval in elkaar zit. Waarom wel/niet gepromoveerd wordt etc Of misschien weet de trainer/coach ook wel meer.
Overigens wordt er hier (een van de 2 regio's zuid) bij pupillen ook op een andere manier de poules benoemd, bijvoorbeeld 2e klasse 501, 502, 503 etc. Ga je dan van 2e klasse 503 naar 502, an promoveer je. Blijf je in 2e klasse 503, dan blijf je in dezelfde poule.

Voetbalkous

Voetbalkous

26-12-2011 om 11:37

Precies, daar dacht ik ook nog aan. Zeker bij de F'jes wordt tijdens de winterstop nog wel eens gewisseld.

Ja dat was bij ons ook

maar wel bij de E-tjes. vorig jaar kampioen en dus nu het nieuwe team naar een hogere klasse, heel ander team( het vorige team is naar de D1 gegaan), veel jonge jongens die tegen een jaar oudere jongens speelden. Verloren dik en zijn op verzoek van onze club terug gezet in een andere poule, geruild eigenlijk. Nu waren ze met gelijkwaardigere clubs en kreeg je mooie wedstrijden met klein puntenverschil.

tuc

tuc

26-12-2011 om 14:11

Jesse

>Wij hebben komende voorjaarscompetitie: F1 in hoofdklasse, F2 (op verzoek, was eigenlijk gedegradeerd) 1e klasse, F3 t/m F8 in 3e klasse (F3 speelde 2 klasse, maar is op verzoek lager ingedeeld), F9/F15 4e klasse en F10 t/m F14 in de 5e klasse.<

Maar ook in dit rijtje dus maar 1 maal 1e klasse. Mag je misschien niet met meer in de 1e klasse?

tuc

tuc

26-12-2011 om 14:13

Voetbalkous, aha!

>Overigens wordt er hier (een van de 2 regio's zuid) bij pupillen ook op een andere manier de poules benoemd, bijvoorbeeld 2e klasse 501, 502, 503 etc. Ga je dan van 2e klasse 503 naar 502, an promoveer je. Blijf je in 2e klasse 503, dan blijf je in dezelfde poule. <

dit maakt het weer een beetje duidelijker. Ons team en dat team dat kampioen is geworden zijn inderdaad met zijn tweeen naar een nummertje hoger gegaan! Dus toch een soort van promoveren begrijp ik dan? Dat zou het wel wat duidelijker maken. En schatten ze dus kennelijk ons team ook van een iets beter nivo in, passend bij het team wat kampioen werd.

tuc

tuc

26-12-2011 om 14:15

dat is ook nog een mogelijkheid inderdaad, die club staat er om bekend na de winterstop al jongens naar de E door te schuiven, omdat ze zo groot zijn en zo veel teams hebben bij de F.

Jesse_1

Jesse_1

26-12-2011 om 15:31

Tuc

Nee hoor, we hebben blijkbaar al niet eens een team dat goed genoeg is voor de 2e klasse . Er zijn ook clubs met bv 2 teams in de hoofdklasse.
Overigens weet ik van vorig jaar dat de teams wel op sterkte werden ingedeeld (dus nr 1 promoveert, nr 2/3/4 in een poule tegen nrs 2/3/4 uit andere poules, nr 5/6/7 tegen nrs 5/6/7 uit andere poules etc.), dat is dit jaar bij ons niet gebeurd. Wij waren 5e v.d. 11 en zitten nu weer bij nr 3, 4, 8 en 11 uit de herfscompetitie in de poule en ook wat nieuw opgestarte elftallen. De nr 7 is een klasse hoger geplaatst.
Ik kan er dus geen peil op trekken, maar de KNVB zal er zijn redenen wel voor hebben .

Voetbalkous

Voetbalkous

28-12-2011 om 10:27

Tuc

Kijk eens aan, toch een klasse hoger. Meestal gaan de eerste paar teams een klasse omhoog, de onderste teams een klasse omlaag. De nieuwe poule bestaat dan uit gepromoveerden (uit klasse3), blijvers (uit klasse 2) en degradanten (uit klasse 1). Dat kan een leuke en spannende voorjaarscompetitie opleveren!
Overigens P, het team van mijn zoon is geen kampioen geworden doordat ze te laag zijn ingeschaald maar door iedere wedstrijd weer samen te knokken en samen te blijven knokken. En dat hebben ze heel goed gedaan. Het was spannend tot de laatste wedstrijd (tegen de nummer 2). En dat is inderdaad leuker en spannender dan alles winnen. Veel succes voor je jongens de komende competitie in die hoge competitie, wie weet gaat het wel beter dan je op de voorhand zou denken.

Puck

Puck

28-12-2011 om 12:12

P, klopt deels. en tuc

Klopt idd dat het team van mijn zoon goed kan spelen (bij de E's en D's kampioen in 1e klasse). Het gevolg was dat het jaar erop het team dat minder goed speelde (en dat zegt verder niets over spelplezier, inzet etc., er zit in dat team gewoon minder talent) te hoog kon worden ingedeeld op basis van wat het team van mijn oudste had "verdiend". Ook dan wordt er bij de KNVB een verzoek ingediend om het nieuwe team lager in te delen.
Dus Tuc, ook bij jullie kan het best zo zijn dat er binnen teams wijzigingen zijn waardoor er een nieuwe klasse-indeling gemaakt is en waardoor het kampioensteam van de eesrt helft in dezelfde klasse blijft. Maar jouw vereniging had het ook anders kunnen doen: jullie speelden in de top mee, jullie hadden wel aan kunnen vragen om een klasse hoger ingedeeld te worden, dat hebben ze kennelijk ook niet gedaan.
Verder ben ik het met de anderen eens dat je reacties wel heel pusherig overkwamen, maar dat heb je al verduidelijkt.
Verder blijft me uit één van je eerste postings wel bij dat je daar iets gezegd hebt: ja dan weten ze van te voren al dat ze ingemaakt worden door dat team. Tja, en DAT is dus een foute instelling. Ten eerste is er niets mis mee om een keer flink ingemaakt te worden, daar leren ze van (zeker als ze andere wedstrijden allemaal winnen) en ten tweede weet je dat helemaal niet zeker en moet je dus nooit met zo'n insteek het veld opgaan, dat is erg demotiverend, dan verlies je inderdaad. Als de tegenstander nu eens zijn dag niet heeft en jullie spelen de sterrren van de hemel dan kan het zomaar eens heel anders gaan als je verwacht. Of de tegenstander onderschat jullie en komen dan bedrogen uit, heb ik ook al meerdere keren zien gebeuren. Oudste heeft vorig jaar op een toernooi gespeeld waar ook de D1's van grote eredivisieclubs meespeelden. Die spelen allemaal veel hoger dan onze jongens en hebben ook veel meer trainingsuren. Toch zijn ze niet echt ingemaakt, oke tegen Ajax en Den Haag werd wel verloren, maar tegen VVV of Excelsior (ik weet t niet meer precies) hebben ze toch maar mooi een gelijkspel weten te behalen. Dat is dan toch geweldig? Zelfs die verliespartijtjes waren niet erg, ze hebben hartstikke goed gevoetbald.
Probeer je nu eens minder te focussen op de tegenstanders, maar hou je bij je eigen clubje, dat is veel leuker.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.