Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pluk53

Pluk53

18-01-2009 om 23:31

Obama, de eerste "zwarte" president

Waarom wordt Obama de eerste zwarte president genoemd, terwijl hij een mulat is. Waarom laat hij zijn witte familie volledig buiten beeld, terwijl hij door zijn blanke grootouders is grootgebracht? Heb ik wat gemist, of is hij een politieke opportunist die erop gespeculeerde dat hij beter kon scoren als politicus als hij zich als "zwart" presenteerde?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2009 om 01:59

Ontroering

daar heb ik ook last van. Als ik er zelf al zo vol van ben hoe moet het dan niet met de gemiddelde Amerikaan zijn die op Obama gestemd heeft? Natuurlijk vraag ik me ook af of hij zijn beloftes waar kan maken. Dat is uiteraard wel heel erg gewenst, maar het feit dat binnen 150 jaar na de afschaffing van de slavernij, 40 jaar na rassenrellen, e.d. de 44ste president een man is met Afrikaans bloed voelt als een aardverschuiving. Alleen daardoor is de kans groot dat het land weer in een positieve stroom terecht komt. Tenminste.. zo ervaar ik dat.
Ik baal dat ik morgen moet werken.

reina

reina

20-01-2009 om 07:09

Tonny

Ja, dat heb ik ook, ik ga vanavond zeker tv kijken en weet dat het me zal raken, maar ik ben ook een beetje 'bang' voor de komende tijd, want de verwachtingen zijn té hoog, ook Obama is maar een mens en begint aan een klus met een hele hoop problemen.

Raar

Wat ik zo vreemd vind is dat we in Nederland over een zwarte president praten, en niet over een witte president, maar een blanke president.

Heb het dan over zwart en wit. net zoals zwart een duistere schakering van kleur aangeeft die niet klopt, duidt blank iets verhevens aan.

Die andere presidenten zijn net zo min blank als Obama zwart is. Maar vrezig, grauw, rood, etc.

Dat doen wij nederlanders dan. In de engelstalige wereld wordt er gesproken over white. De betekenisvolle nuance blank bestaat daar niet eens.

Zofia

Tinus_p

Tinus_p

20-01-2009 om 09:32

Aardige punt

Emma:
"Waarom gebruik je zulke oudewetse woorden? Obama is een mix, zoals heel veel mensen tegenwoordig en hij is bruin. Vroeger waren er allerlei woorden voor allerlei specifieke mixen, tegenwoordig vind ik dat heel erg achterhaald."
Toch heeft Pluk een punt om over na te denken. Ras doet er toe, of niet. Als het er niet toe doet, is het niet bijzonder dat Obama president is geworden. Als ras er wel toe doet, dan is het ook logisch om dat aspect exact te omschrijven. Dan kun je mulat wel een rotwoord vinden, maar elk ander woord is dan weinig meer dan een eufemisme.

Pluk53

Pluk53

20-01-2009 om 09:36

(allemaal) show?

Ik ben zo bang dat het allemaal show is, het "zwart" zijn, het gekoketteer met Lincoln (treinreis/servies/menu/bijbel), de retoriek. Obama heeft een aantal open deuren waarmee hij snel kan scoren ( Guatanamo-bay/Irak/economische-crisis; maar het zal op de details van de uitwerking aankomen of het ja/nee succesvol zal zijn.
Maar zijn "administration", zijn team, ziet er goed uit. Hopelijk gaan ze niet binnen de kortste keren rollebollend over straat.

Jujube

Jujube

20-01-2009 om 10:43

Niet begrijpen

Pluk, ik denk niet dat je begrijpt wat het betekent voor minderheden in de USA dat er nu een gekleurde president is gekozen. Voor de USA is dit een enorme stap. Dat zou het voor Nederland overigens ook zijn... Mijn halfboer in de USA (joodse homo met 2 gekleurde geadopteerde kinderen) heeft zitten huilen voor de tv toen bekend werd dat Obama president zou worden. Ik trouwens ook.
Groet,
Jujube

Hillary

Hillary

20-01-2009 om 10:54

Haarlemse manda (ot)

Mijn dochter zegt altijd als iemand vraagt waar haar ouders vandaan komen: mijn moeder komt uit Friesland mijn vader komt hier (waar wij nu wonen) vandaan. Zoon krijgt die vraag nooit, omdat hij er niet Aziatisch uitziet.

Hillary

Hillary

20-01-2009 om 10:57

Voor de tv

Wij (zoon, dochter en ik) verheugen ons er al op om ons vanavond met een bord voor de tv te nestelen. Of hij nou zwart is of niet, hij kan geweldig speechen.

Yep verwachtingen

nu zijn er al wat maatregelen teruggedraaid door Obama, ik was direct weer wat minder enthousiast, hij zou de belastingverlaging van Bush voor de rijken terugdraaien maar daar ziet hij nu van af. Blijkbaar had hij het republikeinse kamp nodig en is er hier over onderhandeld en is er iets weggeven. Dus de rijkste 10% blijven ook profiteren.

Guantanomo bay zou direct gesloten worden maar er is nu gezegd dat dat de 1e 100 dagen niet zou lukken, totaal onduidelijk dus wanneer dat wel gaat gebeuren.

De plannen op milieugebied, groene energie is ook op grote termijn op langere baan geschoven. Terwijl dit eerst nog onderdeel zou zijn van het economische reddingsplan (nieuwe banen creeeren), het geld is natuurlijk ook al 100 keer op.

etc.

Ik zat gisteren met zoon van 11 naar het nieuws te kijken...

en natuurlijk ging het (ook) over Obama. Hij vroeg of ie morgen de atletiektraining mocht overslaan omdat ie toch wel erg graag live naar de inaugeratie wilde kijken.

Nou, ik was al onder de indruk van wat Obama tot nu toe heeft losgemaakt en hopelijk gaat bereiken, maar dat ie zelfs de eerste echte politieke belangstelling bij mijn kroost weet te bewerkstelligen....ik vind het fantastisch!!

Ingrid (dus hier vanavond ook allemaal met het bord op schoot voor de buis)

Engelandvaarder

Engelandvaarder

20-01-2009 om 11:06

Tinus

In veel Engelstalige landen wordt iedereen die niet blank is zwart genoemd. Het feit dat er een niet-blanke het presidentschap overneemt is relevant, niet wat de exacte etnische achtergrond is van Obama.
Maar uiteindelijk hoop ik dat de etnische achtergrond van Obama er eigenlijk niet toe doet, of het zou mooi zijn als het er niet toe deed. In de context van de nabije geschiedenis van de Verenigde Staten is het nu wel degelijk relevant, maar hopelijk als stap in de richting van een samenleving waarin etnische achtergrond echt een van de vele persoonkenmerken is, en in die zin triviaal (ja, noem mij maar idealistisch).
Ik ben vooral blij dat er een intelligente man aan het roer komt in de VS, zo'n vooruitgang!
groeten,
Jose

Ras doet er in die zin toe

dat ik het boeiend vind dat deze president opgegroeid is in zo'n etnische diversiteit. Zijn Afro-Amerikaans 'zijn' heeft hij in zijn jeugd helemaal niet meegekregen, dat is hij later gaan ontdekken en opzoeken, misschien wel gevonden bij Michelle. Dat 'zoeken' zal elk persoon die een mengelmoes is van afkomsten herkennen, 'wie ben ik en waar hoor ik thuis'.

Het is een gift om anders te zijn, Obama weet zich daardoor soepel te bewegen tussen de diverse groepen in Amerika, iets wat goed is, iets wat Amerika en misschien de wereld nu het meeste nodig heeft.

Jose

ja klopt, wij (Aziatisch) werden door de oma van de buurmeisjes als "die zwartjes" aangesproken. Dat was in de jaren 80, het mens wist blijkbaar niets anders te verzinnen.

Starry Night

Starry Night

20-01-2009 om 11:32

Vooruitgang

"Ik ben vooral blij dat er een intelligente man aan het roer komt in de VS, zo'n vooruitgang! "

Die vooruitgang zat er toch al in, want voor achteruitgang was na Bush niet zo heel veel ruimte

Verder: als Pluk bedoelt dat de etnische achtergrond van Obama er in feite niets toe doet waar het de inhoud van zijn presidentschap betreft, dan heeft ze gelijk. Ik vind persoonlijk niet dat hijzelf dat aspect uitbuit, al was het alleen al omdat dat hem - helaas... - stemmen zou hebben gekost.

Het is een beetje vergelijkbaar met Aboutaleb als burgemeester van Rotterdam. Iedereen ziet een Marokkaan die burgemeester is geworden. Een mijlpaal, valt niet te ontkennen, hopelijk zegt het iets over Nederland, hopelijk Obama in het Witte Huis iets over Amerika. Nieuwe tijden? Gaat het belang van je ras eindelijk vervagen? Als het duidt op een gezonde koerswijziging, dan valt dat alleen toe te juichen. Als Hillary Clinton president was geworden, dan zou haar vrouw-zijn zeker niet onopgemerkt zijn gebleven, om dezelfde reden.

Maar Aboutaleb is geen burgemeester geworden omdat hij Marokkaan is. Hij is burgemeester geworden met dezelfde motieven dat alle andere burgemeesters op deze wereld burgemeester zijn geworden. Datzelfde geldt voor Obama. En morgen gaat hij gewoon aan de slag.

Tinus_p

Tinus_p

20-01-2009 om 11:36

Gelikte media presentatie

Manda:
"nu zijn er al wat maatregelen teruggedraaid door Obama, ik was direct weer wat minder enthousiast,"
Jups. Ik verbaas me over het enthousiams eover Obama, en vooral over het feit dat een hoop OO-ers plost weglopen met zijn charisma en gelikte media-presentatie. Iets wat ik zou willen omschrijven als 'amerikaanse toestanden'....

Jose Engelandvaarder:
"Het feit dat er een niet-blanke het presidentschap overneemt is relevant, niet wat de exacte etnische achtergrond is van Obama."
Nou, dat is om twee redenen wel wat te nuanceren.
Ten eerste is Obama half-blank (mulat schijn ik niet te mogen zeggen), en als je dat aspect negeert, ga je (maar dan stiekum) eigenlijk mee in de gedachtegang van racisten die vinden dat alleen purebloods echt zijn (niet voor niets ook in Harry Potter een thema...).
Ten tweede gooi je dan alle niet-blanken op één hoop, alsof dat een homogene groep is. Sterker nog, als Emma zegt: "Een bruine man met een arabische naam (nou ja, obama is een luo naam)." dan is het goed om te bedenken dat arabieren blanken zijn.

Maylise

Maylise

20-01-2009 om 11:49

Losse gedachten

Ik vind juist dat Obama zich tijdens de presidentiële campagne zich heel weinig als zwart heeft gepresenteerd en zich juist bewust afzijdig heeft gehouden van de min of meer traditionele strongholds van african-american politics. Dit natuurlijk om de witte kiezer niet van zich te vervreemden. In zijn boek dreams from my father gaat hij overigens zelf op dit vraagstuk in.

Verder kan ik me goed voorstellen dat hij zichzelf als zwart presenteert in die zin dat hij er ook zwart uitziet. Hij zal in zijn leven dus constant als zwart zijnde zijn aangesproken. Hij zal niet zo zeer zichzelf persé bij welke gemeenschap dan ook hebben willen plaatsen maar door hoe anderen hem zien (en natuurlijk vaak met negatieve associaties die bij die gemeenschap horen) zal hij zichzelf ook eerder als deel van die gemeenschap gaan zien. De zoveelste keer dat je voor DWB wordt aangehouden kan ik me voorstellen dat iemand zich dan ook meer gaan associaseren met zijn donkere huidskleur.
Bovendien vergeet de one drop rule ook niet die tot zeer recent nog een grote rol speelde.

Overigens vond ik dat "ras" tijdens de campagne opvallend weinig rol speelde oppervlakkig gezien maar onderhuids speelt het wel mee.

Zal Obama de verwachtingen waar maken? Nee, dat denk ik niet. Dat kan ook helemaal niet. Hij is als president deel van het systeem, een systeem wat hem ook geen onverbreidelde macht geeft, een systeem waarin hij net zoals alle andere compromissen zal moeten sluiten en een systeem wat hem uiteindelijk ook heeft voortgebracht. Toch ben ik best positief over zijn presidentsschap, Obama komt over als een integer, bedachtzaam en intellectueel man. Hij is iemand met charisma en die mensen kan verenigen.

En natuurlijk kan je zijn verkiezing niet los zien van de slaventijd, van de rassen wetten (Jim Crow laws ed), en het nog altijd dagelijks terugkerende racisme. Het is wat dat betreft een overwinning op de geschiedenis, een overwinning met krachtige symboliek.

Ik ben er van overtuigd dat Obama een president zal zijn als alle anderen, misschien een exceptioneel goede zelfs. Maar dan nog zal hij vele mensen teleurstellen, al die mensen die nu denken dat hij een soort kruising tussen Jezus en Superman is. Alle mensen die hun eigen ideen over hoe de politiek in elkaar hoort te zitten en hoe de maatschappij behoort te functioneren op Obama projecteren. De politieke, economische en sociale realiteit zal Obama en al die mensen die in hem geloven nog op dag 1 inhalen. Maar misschien is dat voor een keer niet zo belangrijk. Misschien is het ook heel mooi om een paar dagen van hoop en optimisme te hebben. En in elk geval te erkennen dat symbolisch zijn overwinning wel wat betekend.

Maylise

Maylise

Maylise

20-01-2009 om 11:57

Tinus

Het is mij ook inderdaad wel opgevallen dat veel mensen Obama standpunten en eigenschappen toe kennen die hij zelf nooit heeft aangegeven te bezitten. Er is denk ik zeker bij veel Europeanen (maar vast ook veel amerikanen) sprake van een projectie van hun eigen ideeën op Obama.

Het kan echter best zijn dat Obama wel een hele goede president zal zijn. Waarom niet? Ook als hij de verwachtingen niet waarmaakt. Misschien dat we hem over 200 jaar net zo vaak aanhalen als we dan nu met Licoln doen.

Maylise

" Het is mij ook inderdaad wel opgevallen dat veel mensen Obama standpunten en eigenschappen toe kennen die hij zelf nooit heeft aangegeven te bezitten"

Welke dan ?

Maylise

Maylise

20-01-2009 om 12:13

Manda rijn

Een collega van mij bijvoorbeeld beweerde laatst dat Obama tegen de doodstraf was. Laatst las ik dat nu iran vast niet zou worden aangevallen en onder Bush wel. En dat laatste ligt natuurlijk veel gecompliceerder. Het is vast statistisch zo dat er onder Obama minder kans is op een aanval op iran maar het is niet zo zwart/wit want daar spelen hele andere dingen bij. Gisteren zei iemand tegen mij dat Obama vrede zou brengen in Palestina/Israël. Dat zijn van die losse flodders die ik heb opgevangen. Misschien klopt mijn beeld niet, dat kan natuurlijk. Maar ik verbaas me er erg over als ik sommige mensen hoor.

Pluk53

Pluk53

20-01-2009 om 12:19

Manda rijn

en dat hij de eerste zwarte, afro-amarican president wordt natuurlijk ). Hoewel ik intussen begrepen heb dat "black" ook gekleurd kan betekenen

Engelandvaarder

Engelandvaarder

20-01-2009 om 12:22

Tinus toch!

Tinus (niet vies van een beetje provoceren : 'Ten eerste is Obama half-blank (mulat schijn ik niet te mogen zeggen), en als je dat aspect negeert, ga je (maar dan stiekum) eigenlijk mee in de gedachtegang van racisten die vinden dat alleen purebloods echt zijn (niet voor niets ook in Harry Potter een thema...). '

Ziehier het gevaar van ‘sec’ quoten, als je goed leest zie je dat ik zeg dat het in de context van de Amerikaanse geschiedenis relevant is, niet voor het uitoefenen van het presidentschap. Ik zeg nergens dat het onderscheid blank-niet blank algemeen gesteld een belangrijk onderscheid is, niet zo kies om mij in de mond te leggen.

Feit is dat in veel engelstalige landen dat de mixed-race categorie meestal niet expliciet vermeld wordt en het in het licht van de geschiedenis van de civil rights in de VS niet zoveel uitmaakt of er al dan niet een mixed-race president gekozen is.

Er zijn wel aspecten aan Obama's persoon, zoals Manda al beschreef die interessant zijn en hem zullen hebben gevormd en een daarvan is zijn etnische achtergrond.

Vraag aan jou: wat voegt het toe om wel uitgebreid in te gaan op de precieze etnische achtergrond van Obama (of wie dan ook)? Los van de vraag of blank-niet blank een belangrijk onderscheid is, want daar zijn we het wel over eens.

Jose

Massi Nissa

Massi Nissa

20-01-2009 om 13:14

Friese vriend

Een Friese vriend van mij heeft een (Friese) achternaam die sterk Afrikaans aandoet en eindigt op "ma". Toen hij na enige jaren buitenland terugkeerde en probeerde hier een baan te vinden, kreeg hij op bijna honderd sollicitaties geen enkele uitnodiging. Vriend had een goed cv en kan leuk schrijven, dus hij was erg verbaasd. Tot hij uiteindelijk wel werd opgeroepen voor een gesprek. Hij moest even wachten tot de persoon met wie hij moest spreken tijd voor hem had. Na een poosje kwam die persoon de wachtruimte binnen, keek verbaasd om zich heen en verdween weer. Paar minuten later kwam hij terug, keek nogmaals om zich heen, zag alleen mijn vriend en vroeg: "Bent u hier als enige of was er hier nog iemand?". Vriend gaf als antwoord dat hij hier als enige aan het wachten was op een sollicitatiegesprek. De mond van de ander viel open van verbazing: "O, maar u bent... bent u....???". Hij zocht een zwarte meneer, geen rijzige Fries met blond vlashaar.
Het gaat niet zozeer om blank of nietblank, zwart of bruin of wat dan ook. Het gaat om kansen. Obama heeft een kans gekregen die velen (ook ik) tot vlak voor zijn verkiezing voor onmogelijk hielden. Ik dacht dat de mogelijkheid om president van de VS te worden nog zeker enkele tientallen jaren zou zijn voorbehouden aan blanke mannen. Met misschien een blanke vrouw tussendoor, maar dat dan ook weer heel misschien. Ik was echt verbijsterd toen Obama gekozen werd.
Groetjes
Massi

Ook wel eens gehad massi

ik heb vroeger honderden lullig bijbaantjes gehad tijdens mijn studie en dan trof ik een enkele keer een ontzettende druiloor aan bij een sollicitatiegesprek.
"goh we hadden een Nederlandse verwacht, hoe kan dat ?"

Ik heb ook wel eens na een ouderavond te horen gekregen van een docent dat zij het zo jammer vond dat mijn ouders niet waren geweest, want het was zo belangrijk dat ouders interesse toonde blah blah. Dit terwijl ze er dus keurig wel aanwezig waren en zichzelf hadden voorgesteld. De zelfde achternaam was dan blijkbaar haar ontschoten.

Of de vraag "in welk restaurant werkt ze vader ?". Hij werkt bij Philips "oh in de keuken ?". Nee hij is baas van de research afdeling en ontwikkeld software. "huh ? heeft hij dat hier geleerd".

Ach ja.

Asa Torell

Asa Torell

20-01-2009 om 13:52

Ja en weet je wat ik nou gek vind

In duitsland worden dit soort vragen als de 'waar kom jij vandaan?' vraag nooit gesteld. Wel gedacht overigens, dat is niet veel anders dan hier. Maar toch, mijn in Cambodja geboren duitse schoonzus was echt stomverbaasd dat mensen zoiets vragen, net zo verbaasd als ik was dat zij deze vraag niet herkende.

Tinus_p

Tinus_p

20-01-2009 om 13:59

Emma

Emma:
"Ik vind het heel raar om te doen alsof het al jaren de gewoonste zaak van de wereld is, dat Mohammeds en Husseins, blank of met kleur, een plaats kunnen bemachtigen in de hoogste regionen van de politiek. Dat is misschien wel zo in de hoofden van verlichte Nederlanders die nooit te maken hebben met de harde vooroordelen die nog steeds bij veel mensen leven (ook op sleutelposities), maar in de echte wereld is het toch echt een mijlpaal dat Aboutaleb burgemeester is geworden VANWEGE zijn prestaties en dat zijn afkomst er niet toe deed. Net als Obama."
Duh. Maar dan zeg je dus, dat ras cq. etniciteit er WEL toe doet.

Tinus_p

Tinus_p

20-01-2009 om 14:13

Engelandvaarder

Jose Engelandvaarder:
"Ziehier het gevaar van ‘sec’ quoten, als je goed leest zie je dat ik zeg dat het in de context van de Amerikaanse geschiedenis relevant is, niet voor het uitoefenen van het presidentschap."
Eens hoor.
Maar je uitspraak was een nuttige kapstok, omdat ze (ook al is het maar in de context van de geschiedenis) een racistisch gekleurde gedachte bevat: namelijk dat iemand die een beetje wit en een beetje zwart is, helemaal zwart is, en niet meer wit. Die gedachte is ook aardig ontleed in de Harry Potter reeks, waar je ook Pure Bloods (Wizards) had en Muggles, en mengvormen, die volgens de Pure Bloods 'niet echt' waren. Ongemerkt ga je mee in die gedachte, als je zegt dat Obama helemaal zwart is, omdat hij maar half wit is.
Dat is voor mij dan ook het belang om in te gaan op die etnische achtergrond, iig in deze context. Wat ik verder -etnisch gezien- interessant vond,is dat Obama geen afstammeling is van zwarte slaven, maar de zoon van een recente immigrant.

Hillary

Hillary

20-01-2009 om 14:24

Vragen naar afkomst

Het ligt er ook een beetje aan in welk verband naar je afkomst wordt gevraagd. Soms vind ik het niet erg en ik denk ook, als je niet vraagt leer je ook niet. In 1996 gingen wij op huwelijksreis naar Mexico. Al in de taxi vanaf het vliegveld merkte ik op naar mijn man(Indo) dat de taxichauffeur op mijn man zijn broer leek. De mexicanen vonden ons (vrouw blond, man Indo) ook wel een apart stel. We werden dus continu gevraagd waar we vandaan kwamen en het antwoord Nederland voldeed echt niet hoor. Steevast volgde de opmerking: "but you're brown?" en dan legden we gewoon even uit hoe het zat. Toen wij op een strandje wat Zuiamerikanen tegen kwamen die wel erg wit waren, zei mijn man dan ook: "but you're white". Hij was overigens wel net in het het boek "the boys from Brazil" bezig, dus ik begreep wel waar deze vraag vandaan kwam. Maar toen kregen we ook gewoon een uitleg waarom ze wit waren. Afgelopen wintersport werd de Oostenrijkse barman in ons hotel na een paar dagen ook nieuwsgierig en vroeg of we nou Nederlanders waren (was met wat familie van echtgenoot) en na ons bevestigend antwoord zei hij dat hij ons (nou mij dan wel) niet op Nederlanders vond lijken. Daarna hebben mijn man en zijn neven hem wijs gemaakt dat ze uit Marokko kwamen. Vond ik wel een beetje flauw, maar ja ze hadden al een paar biertjes op. Als iemand oprecht geinteresseerd is, kun je het toch uitleggen. Hij was zelf ook een naar Oostenrijk uitgeweken Kroaat.

Hillary

Hillary

20-01-2009 om 14:30

Wanneer ben je nog zwart?

Ik vind Obama nog wel zwart als je gewoon naar hem kijkt zeg maar. Heb ook wel eens van die verhalen gelezen over de tijd van de apartheid in Zuid Afrika dat iemand opeens een zwart kind kreeg, omdat een voorouder dat was geweest. Vaak zie je ook bij gemengde huwelijken dat het ene kind donderder is dan het andere. Ik vind het wel heel grappig om te zien altijd wat voor effect het mengen van afkomsten heeft en ook dat dat zo verschillend kan zijn. Stel nou dat in een gezin een kind bruin is met donker haar en bruine ogen en het andere blond met blauwe ogen (dat kan makkelijk als er al meerdere generaties gemengd bloed is), noem je dan het ene kind zwart en het andere blank of heeft het ermee te maken in welke cultuur die kinderen opgroeien?

Hillary

`...noem je dan het ene kind zwart en het andere blank ...?´
Ik zou het ene kind schatje noemen en het andere lieverdje. Omgekeerd kan ook voor komen.
Onyx, 1 dochter bruine huid/ogen/haar, 1 dochter witte huid/blauwe ogen/blond haar (zelfde vader overigens).

Engelandvaarder

Engelandvaarder

20-01-2009 om 15:45

Toch niet

Tinus 'Ongemerkt ga je mee in die gedachte, als je zegt dat Obama helemaal zwart is, omdat hij maar half wit is'

Ik snap wat je duidelijk wil maken, ben het er alleen niet mee eens dat je mijn bijdragen als 'bewijs' voor racistisch denken gebruikt. Nee, ik ga niet mee in die gedachte, en ik ben me terdege bewust van het gevaar van 'categoriseren'.

Nog een keer, misschien dat het zo duidelijker is wat ik bedoel. Het woord 'black' wordt in de amerikaanse samenleving gebruikt om iedereen die niet blank is te betitelen (niet mijn keuze), en daar zit zeker wat racistisch aan (hoewel 'zwart' ook als geuzennaam wordt gebruikt, en minder negatief geinterpreteerd mag worden als het gebruik van 'zwart' in NL).

Historisch gezien hadden/hebben inwoners van Amerika die zwart werden genoemd minder kansen. Ik denk dat het feit dat Obama is gekozen een reflectie is van de veranderende maatschappij, en dat het in die zin historisch interessant/relevant is. Niet meer en niet minder.

Maar nogmaals, voor het uitoefenen van het presidentschap is het compleet irrelevant in mijn ogen. Ik kan me alleen wel voorstellen dat zijn verkiezing veel mensen hoop geeft op een betere toekomst. Ikzelf heb geen al te hoog gespannen verwachtingen wat betreft de situatie in de wereld. Ik vindt Obama een prettige politieke stijl hebben, zo heb ik hem nog niet kunnen betrappen op modder gooien en hij komt intelligent over. Of dat uiteindelijk iets uit gaat maken is natuurlijk een tweede.

groeten,
Jose

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.