Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pluk53

Pluk53

18-01-2009 om 23:31

Obama, de eerste "zwarte" president

Waarom wordt Obama de eerste zwarte president genoemd, terwijl hij een mulat is. Waarom laat hij zijn witte familie volledig buiten beeld, terwijl hij door zijn blanke grootouders is grootgebracht? Heb ik wat gemist, of is hij een politieke opportunist die erop gespeculeerde dat hij beter kon scoren als politicus als hij zich als "zwart" presenteerde?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

20-01-2009 om 16:08

One drop

Nuttig in dit verband: de one-drop rule.

http://en.wikipedia.org/wiki/One-drop_rule

Hillary

Hillary

20-01-2009 om 16:55

One drop

Bedankt Ellen, was precies de info die ik zocht. Heel interessant.

One drop rule.....oh nee toch ellen....

ik moet je link nog even lezen, maar het heeft toch niks met homeopathie te maken....????

Ingrid

Tinus_p

Tinus_p

20-01-2009 om 20:31

Ingridt

IngridT:
"ik moet je link nog even lezen, maar het heeft toch niks met homeopathie te maken....???? "
Pas maar op; vaagracistische ideeen zijn opvallend polpualir in het alternatieve circuit

(herinnert u zich deze nog: http://www.stelling.nl/simpos/)

Historisch

Maar dat is mijn mening, grote dag in de geschiedenis, zeker van amerika!
Net samen met mijn 6 jarig zoontje zitten kijken, mama waarom mag ik geen yetix kijken?
Nou schat, omdat je dan later aan je kinderen kan vertellen dat jij gezien hebt hoe de 1e zwarte amerikaanse president beëdigd werd.

Maar mama, hij is niet zwart, hij is bruin. (en uitgekletst was mama

Heb met kippevel gekeken, zoveel mensen.....
Nu staat CNN aan, straks de tocht kijken van het capitool naar het witte huis.

gula

Ellen Wouters

Ellen Wouters

20-01-2009 om 20:42

Ingridt

Jij snapt 'm. Neem een blank kind met één druppeltje zwart bloed, schud hem even heftig 100 x door elkaar en je hebt pure Black Power .

Groet, Ellen

Massi (friezen)

Stond een tijdje terug in de krant: een of andere grapjas had betoogd dat Obama eigenlijk een Fries was, zijn vader was namelijk een rechtstreekse afstammeling van een Friese meneer Obbema die in Afrika handel had gedreven.

Het verhaal is nog redelijk plausibel ook, er zijn ook Ghanezen met Nederlandse voorouders (en Indonesiërs met Ghanese voorouders)

En verder nav andere postings: dat geneuzel over 'half blank is niet echt zwart' - ja, het zal wel. Volgens mij hebben heel veel 'zwarte' Amerikanen witte voorouders. Mensen als (volstrekt willekeurig) O.J. Simpson of Halle Berrie worden vziw als 'zwart' beschouwd maar ik vind ze toch verdacht licht uitgevallen.

Groeten,

Temet

Massi Nissa

Massi Nissa

20-01-2009 om 21:36

Manda/temet en passing (one drop rule)

Manda, eigenlijk is het tenenkrommend maar ik moest toch erg lachen: "Hij werkt bij Philips." "O, in de keuken?". Vre-se-lijk. En dan die van "ik had een Nederlandse verwacht". Sambal bij?
Temet, de naam van mijn vriend is nog veel potentieel Afrikaanserder dan Obbema, maar ik vind het wel een superleuk verhaal, ik zal eens even Googlen.
Over de one drop rule: dat ging ver. Door de eindeloze rassenvermenging die ondanks alle verboden natuurlijk gewoon plaatsgreep (niet in de laatste plaats door vrouwen te dwingen, helaas), waren er erg veel "negroes" die er verdacht licht uitzagen. Sterker nog, zij konden indien zij dat ervoor over hadden de overstap maken. Ergens opnieuw beginnen waar niemand je kent en jezelf laten doorgaan voor blank: "passing". Hierop stond in sommige staten de doodstraf. Je was dan ook meteen je familie, vrienden en alles kwijt, het was een vreselijke stap eigenlijk, een verloochening van alles en iedereen in je en om je heen. Dat mensen het toch deden, bewijst wel hoe rottig het leven voor nietblanken moet zijn geweest.
Groetjes
Massi (die vandaag gewoon een topdag heeft, niet zeuren over morgen, gewoon genieten van die mooie man en zijn gestruikel over die eed en van zijn vlekkeloze speech in zulk! mooi! Engels!)

MRI

MRI

20-01-2009 om 22:30

Halfbloed (ot)

iemand zei ooit zo mooi: het zou dubbelbloed moeten zijn.
Maar goed mijn dochter (zeven) las de titel van het tweede deel van Harry Potter voor aan een vriendje "ja dit heet Harry Potter en de halfbloederige prins". Haha

MariaRosa (die wel gelooft dat BO het goede wil maar zulke waanzinnige krachten tegen heeft (wapen- olieindustrie e.d.) dat het intens moeilijk zal worden.

Heb eens zitten googlen

wat ik al wist, vrijwel geen van de Afro Amerikanen is 100% ongemengd Afrikaans. De plantage eigenaren en slavendrijvers gingen die hutjes af s'avonds en de mooie licht getinte meisjes die daaruit voort kwamen werden voor grof geld verkocht aan bordelen. Halle Berry dankt haar lichte huid dus aan de verkrachtingen die generaties daarvoor hebben plaatsgevonden. Verder zijn er dus ook heel veel witte Amerikanen directe familie van zwarte Amerikanen.

Obama is geen afstammeling van slaven, hij is de zoon van Ann Dunham, een vrouw met oa. Nederlandse, Franse, Engelse en Duitse genen zoals veel Europeanen hebben en een Keniaanse vader.

Zijn vrouw Michelle is wel directe afstammeling van slaven, haar over over groot vader (Jim Robinson) die in 1850 geboren is werd geboren als slaaf en stierf arm en ongeletterd maar wel bevrijd door Lincoln in 1888.

Het is toch geweldig dat deze afstammeling, Michelle (met haar indrukwekkende cv) van slaven nu 130 jaar later in het Witte huis woont (wat overigens ook door slavenhanden gebouwd is).

Jippie

Jippie

21-01-2009 om 10:20

Manda

"Halle Berry dankt haar lichte huid dus aan de verkrachtingen die generaties daarvoor hebben plaatsgevonden. "

Als je toch aan het googlen bent (goochelen met feiten in dit geval), ga ook eens naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Halle_Berry of naar de engelse versie ervan. Direct het begin: "Halle Berry werd geboren in Cleveland, Ohio. Ze heeft een Engelse moeder en een Afro-Amerikaanse vader."
Waar haal jij die verkrachtingen vandaan?

Jippie

"Waar haal jij die verkrachtingen vandaan? "

Ze is dochter van een Afro Amerikaanse vader.

Outside niggers inside niggers

De licht getinte (door verkrachting) slaven werden beter behandeld dan de slaven die donker waren, de donkere slaven werkten op het veld, de slaven met een lichte huidskleur werkten binnen en hadden meer privileges. Die scheiding was groot en speelt nu nog steeds een rol in de Amerikaanse maatschappij.

Spike lee heeft met dat onderwerp films gemaakt en ook in de Color Purple komt het terug. Niet zwart genoeg of niet wit genoeg zijn etc. Zo werd ook de kleur van Obama's huid in de gaten gehouden. Toen hij er klaarblijkelijk opeens wat donkerder uitzag werd er oa op CNN mee gespeculeerd of hij onder de zonnebank geweest was om kritiek over zijn lichte huid af te wenden.

Tihama

Tihama

21-01-2009 om 14:38

Huh?

Jippie:"Waar haal jij die verkrachtingen vandaan? "

Manda:"Ze is dochter van een Afro Amerikaanse vader. "

Dus als ik jou goed begrijp heeft haar Afro-Amerikaanse vader haar Engelse (blanke/witte?) moeder verkracht???

Tihama

Het is toch niet zo moeilijk?

als 1 van je ouders een afro Amerikaan is dan stam je af van Afrikanen en witte plantagehouders. En dus komt het lichte kleurtje niet alleen doordat HB's moeder Engels is.

Zoals ik en Emma al uitlegde, de 'gedwongen bezoekjes' van de plantage houders zorgde voor de diversiteit in huidtinten, door verkrachting dus.

Is dit gegeven van verkrachting in de slaventijd zo nieuw dan voor jou Tihama, heb je dit nooit meegekregen van school literatuur, films, boeken ?

Tihama

Tihama

21-01-2009 om 15:11

Jeee, manda

Waarom trek je de conclusie dat het mij aan algemene ontwikkeling ontbeert als ik reageer op een kort door de bochtstelling van jou?

Namelijk: jij negeert de 50% genetische invloed van een europese moeder totaal. Het voorbeeld paste totaal niet op jouw uitleg. En ja, de uitleg ontken ik niet. Alleen het voorbeeld ontkrachtte je verhaal nogal.

Tihama

Jeeeee tihama

Oh, nu is mijn stelling die feitelijk en juist is kort door de bocht omdat jij de eerdere berichten in het draadje niet hebt gelezen ?

Jij beweert dus te weten dat de vader van HB ongemengd Afrikaans is ?

Haha je komt soms zo onnozel uit de hoek, opvallend.

Tihama

Tihama

21-01-2009 om 15:37

Onnozel

Manda: je mist het punt. Ik heb geen idee of de vader van Halle Berry ongemengd Afrikaans is. Het lijkt mij bijzonder onwaarschijnlijk dat hij dat is, omdat ik -net zo goed als jij- de geschiedenis van de slavernij ken. Ik heb het dan overigens niet alleen over de Amerikaanse slavernij maar ook over de Nederlandse slavernij in Indonesië. En dan laten we verkrachting als oorlogsmisdaad nog even buiten beschouwing.

Je reageerde op Jippies opmerking alsof het feit dat HB een europese moeder heeft volstrekt irrelevant is voor haar lichte huidskleur. Dat vond ik nou een beetje onnozel

Tihama

Irrelevant

ik heb nergens beweerd dat het volstrekt irrelevant is dat HB moeder Engelse is, dat maak jij er dan van.

Tihama

Tihama

21-01-2009 om 15:52

Laat maar

jouw reactie op Jippie veroorzaakte bij mij die cynische opmerking. Je schijnt wel te snappen wat Jippie bedoelde, hoewel dat niet uit die reactie bleek. Gelukkig maar.

Tihama

Yep

Tihama, volgens mij waas er wat ruis op de lijn, meer niet, laat maar idd.

Yes we can ! Israel heeft zich terug getrokken uit Gaza, fantastisch, maar waarom kon dat niet een week eerder toen Hamas al aan tafel wou schuiven ?

Bye bye Bush ! Ik vind het zo'n heerlijk vooruitzicht die vreselijke man niet meer te hoeven zien op tv. Wat heeft die man veel ellende en verdeeldheid gebracht en waarom hebben ze hem toch herkozen 4 jaar geleden... Nou ja, het is al gebeurd, nu op naar hopelijk betere en eerlijke en tijden.

Grutjes

ik kan echt niet foutloos typen op dit krengerige ding.... excuse me.

Tihama

Tihama

21-01-2009 om 17:52

Vind ik ook

Ik heb genoten van zijn speech. Toen hij zei dat de founding fathers beslist ook in gevaar waren toen ze de burgerrechten schreven en dat we burgerrechten dus niet aan de kant mogen schuiven als ons dat even beter uitkomt, wow. En dat hij gisteren ook meteen stappen heeft gezet voor Guantanomo. Wat er hierna ook gebeurt: ik heb er echt een goed gevoel over!

Man, zoon en ik hebben gisteren gekeken. Zoon vroeg zich af waarom het zo bijzonder was dat een zwarte (vooruit: gekleurde man deze top bereikte. Toen we onze kinderen vertelden over Rosa Parks en de wetten in de tijd dat hun opa tiener was, vielen ze even stil. Voor hen zo ondenkbaar dat dit normaal was geweest. We hebben de apartheid in Zuid-Afrika dat in ónze jeugd nog bestond maar even buiten beschouwing gelaten. Of de aboriginals. Of de Palestijnen. Er zijn zoveel groepen die op grond van etniciteit of afkomst geen gelijke behandeling krijgen. Of vervolgd worden.

Helemaal buiten dit kader (of misschien juist er middenin): over 2 weken is de landelijke Amnestycollecte

Tihama

Asa Torell

Asa Torell

21-01-2009 om 21:11

Verkrachting

Leuk is anders dan stilstaan bij de amerikaanse slavernijgeschiedenis... maar ik ben er tamelijk van overtuigd dat er ook in de stambomen van de meeste niet afro-amerikaanse mensen op deze wereld aardig wat verkrachtig zit.

Jippie

Jippie

21-01-2009 om 21:25

Ik kan ook niet even weg

"als 1 van je ouders een afro Amerikaan is dan stam je af van Afrikanen en witte plantagehouders."

Nogmaals Wikipedia over Afro-Amerikaans:
"Afro-Amerikanen, Afrikaanse Amerikanen of Zwarte Amerikanen vormen een etnische groep in de Verenigde Staten van Amerika. De termen worden gebruikt voor inwoners van de Verenigde Staten met een volledige of gedeeltelijke Afrikaanse afkomst. Afrikaanse Amerikanen is de politiek correctere benaming voor de bevolkingsgroep die in het verleden ook met het tegenwoordig als politiek zeer incorrect geldende "negroes" (negers) werd aangeduid.

In 2000 waren er in de Verenigde Staten 34,6 miljoen Afro-Amerikanen, dit is 12,3% van de bevolking. Zij zijn in overgrote meerderheid afstammelingen van slaven die naar de VS gehaald zijn, maar na de afschaffing van de slavernij in 1863 is er ook immigratie van zwarten geweest uit het Caraïbische gebied en vanuit Afrika zelf; het resultaat van deze laatstgenoemde immigratiestroom is een bevolkingsgroep van ca. 800.000 personen."

In dit verhaal kom ik geen witte plantagehouders tegen. Het is onzin en pure geschiedvervalsing om te stellen dat 'dus' alle bruine/gemixede/lichtgetinte/weet-ik-veel-hoe-ik-ze-mag-noemen mensen in de VS het gevolg zijn van verkrachtingen in het verleden.

Tinus_p

Tinus_p

22-01-2009 om 09:58

Emma

Emma:
"Hoe komen die kleurverschillen er dan? Of ik lees jouw stelling verkeerd, of jij hebt op mars geleefd?"
Nou, volgens mij reageer je wat aangebrand. Jippie en Manda hadden het over iets tamelijk specifieks, namelijk de claim dat de meeste afro-amerikanen wit bloed hebben, omdat hun zwarte voorouders systematisch verkracht zouden zijn door blanke plantagehouders, en dat dat dan ook de belangrijkste oorzaak zou zijn voor de huidige kleurverschillen.

Maakt het uit wat voor een kleur mensen hebben dan?

Hoe zou ik nu aan dat donkere haar komen en die (te) witte huid...? Of te witte haren en een te donkere huid, maakt het uit? Jongens wat een drukte om kleurverschil in huid en hoe dat komt en dan nog bijna ruzie..moeten we hier nu niet wat van leren???

Onbegrijpelijk

dat zo'n groot aspect van de huidige bevolking van Amerika even hier ontkend wordt. Er zijn bronnen zat.

Wellicht ook een shock voor Jippie om te lezen dat er ook Nederlandse plantages waren in Suriname waar stelselmatig vrouwen misbruikt werden. De term Creool moet je toch iets zeggen.

http://www.saamakasoni.com/slavernij.php

Het heeft mij altijd verbaasd hoe weinig aandacht er besteed wordt aan de Nederlandse rol in de slavenhandel en de langdurige en grootschalige slavernij onder Nederland.

Het ontkennen van de verkrachtingen die meer dan een eeuw hebben plaatsgevonden en die hebben geleid tot de diversiteit in huidtinten is vergelijkbaar met het ontkennen van de Holocaust. Dit stuk van de geschiedenis is common knowledge.

Jippie

Jippie

22-01-2009 om 11:33

Bijna

"Jippie en Manda hadden het over iets tamelijk specifieks, namelijk de claim dat de meeste afro-amerikanen wit bloed hebben, omdat hun zwarte voorouders systematisch verkracht zouden zijn door blanke plantagehouders, en dat dat dan ook de belangrijkste oorzaak zou zijn voor de huidige kleurverschillen."

Nee Tinus, die claim is te genuanceerd. Manda heeft het niet over de "meeste" en "belangrijkste", maar over "alle" en "enige". En daar ben ik het niet mee eens. De claim zoals jij hem omschrijft kan ik veel beter mee instemmen.
De "dus" waarmee Manda conclusies trekt is veel te kort door de bocht. Terug naar haar stelling:
"De plantage eigenaren en slavendrijvers gingen die hutjes af s'avonds..Halle Berry dankt haar lichte huid DUS aan de verkrachtingen die generaties daarvoor hebben plaatsgevonden.".
En even later (ondanks de blanke moeder van Halle Berry):
"als 1 van je ouders een afro Amerikaan is dan stam je af van Afrikanen en witte plantagehouders"
Pure onzin om het zo zwart-wit (oeps..) te stellen. Waarom trouwens Halle Berry als voorbeeld gebruiken als dit een draadje over Obama is? Die zou dan toch ook het resultaat van een verkrachting uit het verleden moeten zijn?

Emma:"Hoe komen die kleurverschillen er dan? Of ik lees jouw stelling verkeerd, of jij hebt op mars geleefd? "

Ha..Mars...yep, volgens sommige schrijvers wel ja.
Maar je geeft het zelf al aan in je verhaal: veel verkrachtingen (dat ontken ik ook niet), maar ook gewoon gemengde huwelijken, zowel in Amerika als in Afrika. Contact met Arabieren etc.
En ook al waren er rassenwetten, niet iedereen houdt zich aan de wet, zeker als die zo kortzichtig zijn.

Jippie

"Waarom trouwens Halle Berry als voorbeeld gebruiken als dit een draadje over Obama is? Die zou dan toch ook het resultaat van een verkrachting uit het verleden moeten zijn?"
Omdat het helemaal niet meer over Obama gaat, die is ook geen 'geschikt voorbeeld' want die heeft helemaal geen slavenvoorouders. Zijn Afrikaanse roots liggen een stuk dichter bij het verleden dan bij de meeste Afro-Americans.
Wel een wat merkwaardige discussie overigens.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.