Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pluk53

Pluk53

18-01-2009 om 23:31

Obama, de eerste "zwarte" president

Waarom wordt Obama de eerste zwarte president genoemd, terwijl hij een mulat is. Waarom laat hij zijn witte familie volledig buiten beeld, terwijl hij door zijn blanke grootouders is grootgebracht? Heb ik wat gemist, of is hij een politieke opportunist die erop gespeculeerde dat hij beter kon scoren als politicus als hij zich als "zwart" presenteerde?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Oeps

ik bedoel natuurlijk een stuk dichter bij het HEDEN in plaats van verleden.

Pure onzin

ik ""als 1 van je ouders een afro Amerikaan is dan stam je af van Afrikanen en witte plantagehouders""

jippie "Pure onzin om het zo zwart-wit (oeps..) te stellen. "

joh Jippie, als jij denkt het beter tegen alle bronnen en onderzoeken in, prima.

Overigens, Halle Berry werd door een eerdere poster aangekaart met en 'verdacht licht kleurtje' vandaar de discussie rondom HB.

Verder dringt het niet tot je door dat Obama niet afstamt van plantagehouders, zijn vader en moeder waren allebei niet Afro Amerikaans.

Jippie

Jippie

22-01-2009 om 11:44

Onbegrijpelijk

"dat zo\'n groot aspect van de huidige bevolking van Amerika even hier ontkend wordt"

Onbegrijpelijk dat jij mij die woorden in de mond probeert te leggen.

"Wellicht ook een shock voor Jippie om te lezen dat er ook Nederlandse plantages waren in Suriname waar stelselmatig vrouwen misbruikt werden"

Tsk, nou onderschat je me hoor. Zowel door te denken dat ik dat niet zou weten als dat dat een shock voor mij zou zijn.

"Het ontkennen van de verkrachtingen die meer dan een eeuw hebben plaatsgevonden en die hebben geleid tot de diversiteit in huidtinten is vergelijkbaar met het ontkennen van de Holocaust"

We hebben het hier over Amerika, zullen we dan de uitroeiing van de indianen als voorbeeld gebruiken ipv de Holocaust? Anders komt Godwin zo dichtbij.
Nogmaals, ik ontken geen verkrachtingen, ik ontken verkrachtingen als oorzaak niet maar ik ontken wel dat het de enige oorzaak is van diversiteit in huidtinten. Onbegrijpelijk dat jij een willekeurige getinte persoon uitzoekt en concludeert dat die het gevolg is van een vekrachting.

Tinus_p

Tinus_p

22-01-2009 om 11:47

Jippie

Jippie:
"Pure onzin om het zo zwart-wit (oeps..) te stellen. Waarom trouwens Halle Berry als voorbeeld gebruiken als dit een draadje over Obama is? Die zou dan toch ook het resultaat van een verkrachting uit het verleden moeten zijn?"
Sterker nog, Obama is zelf dus geen afstammeling van zwarte slaven.

Jippie:
"En ook al waren er rassenwetten, niet iedereen houdt zich aan de wet, zeker als die zo kortzichtig zijn."
Nog afgezien van het feit dat die rassenwetten zelf eigenlijk tamelijk recent zijn.

Jippie

Jippie

22-01-2009 om 11:50

Manda

"Verder dringt het niet tot je door dat Obama niet afstamt van plantagehouders, zijn vader en moeder waren allebei niet Afro Amerikaans."

Kan je even jouw definitie geven van Afro-Amerikaans?
Die van mij heb ik eerder al gegeven. Als je op http://en.wikipedia.org/wiki/Afro-american kijkt, dan wordt Obama zelf ook Afro-Amerikaans genoemd.

Jippie

Jippie

22-01-2009 om 11:52

Elissa

"Omdat het helemaal niet meer over Obama gaat, die is ook geen 'geschikt voorbeeld' want die heeft helemaal geen slavenvoorouders."

Precies.. een Afro-Amerikaan met getinte huid en zonder slavenvoorouders. Volgens alle bronnen en onderzoeken van Manda zou dat niet kunnen voorkomen.

Jippie

"Onbegrijpelijk dat jij een willekeurige getinte persoon uitzoekt en concludeert dat die het gevolg is van een vekrachting."

Ik zoek niemand uit, ik ga in op een voorbeeld die in de draad voorbij komt.

Jij ontkent wel, je draait, verdraait en knoopt dingen aan elkaar die ik niet heb gezegd. De term 'enige' heb jij gemakshalve er tussen gevoegd. Verdiep je eerst eens voordat je woorden verzint om je eigen gebrek aan kennis te maskeren.

Kijk jippie

""Omdat het helemaal niet meer over Obama gaat, die is ook geen \'geschikt voorbeeld\' want die heeft helemaal geen slavenvoorouders."

Precies.. een Afro-Amerikaan met getinte huid en zonder slavenvoorouders. Volgens alle bronnen en onderzoeken van Manda zou dat niet kunnen voorkomen."

Hieruit blijkt al dat je het hele punt totaal niet begrepen hebt. Lees de hele draad eens opnieuw vanaf het moment dat HB erin komt, dan wordt 1 en ander vast duidelijk voor je.

Tihama

Tihama

22-01-2009 om 12:09

Emma

"Als je hier deze discussie zou houden over de holocaust en met argumenten zou komen dat echt niet elke jood gevaar liep in WO11, want er zijn er toch maar heel wat die het overleefd hebben, dus zo erg is het niet..dan zou je de poppen aan het dansen hebben."

Waar heb jij gezien dat slavernij gebagatelliseerd wordt?

Tihama

Tinus_p

Tinus_p

22-01-2009 om 12:12

Emma

Emma:
"Tinus bijvoorbeeld: rassenwetten zijn tamelijk recent.Oh?"
Dit is denk ik een misverstand, omdat ik iets anders bedoel met 'tamelijk recent': Veel rassenwetten zijn pas de vorige eeuw officieel opgesteld, lees bv hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Population_Registration_Act
Darvoor werd er ook (extreem) gediscrimineerd, maar waren bv interraciale huwelijken niet altijd verboden. Wel resulteerde zo'n huwelijk dan vaak in sociale uitsluiting.

Voor mensen die het een historisch moment vonden

..is hieronder nog een positief draadje beschikbaar.

Positief?

ik vond het een historisch moment en waarom moet ik daarom naar een positief draadje ? Is dit draadje niet interessant dan ?

Ik vind de inhoud van dit draadje juist veel interessanter dan wat 2 dansende mensen.

Tinus_p

Tinus_p

22-01-2009 om 12:36

Ff terug

Manda Rijn:
"Heb eens zitten googlen wat ik al wist, vrijwel geen van de Afro Amerikanen is 100% ongemengd Afrikaans. De plantage eigenaren en slavendrijvers gingen die hutjes af s'avonds en de mooie licht getinte meisjes die daaruit voort kwamen werden voor grof geld verkocht aan bordelen. Halle Berry dankt haar lichte huid dus aan de verkrachtingen die generaties daarvoor hebben plaatsgevonden."
De discussie explodeerde vanwege deze alinea. Mijn meming: ik denk nog steeds dat manda hier veel te kort door de bocht redeneert. Maar mss kan ze de links die ze bij elkara heeft gegoogeld hier neerzetten.

Klopt

dat is ook niet volledig, "Halle Berry dankt haar lichte huid dus aan de verkrachtingen die generaties daarvoor hebben plaatsgevonden".

natuurlijk had ik die 50% van haar moeder daarbij moeten zetten. Dat heb ik ergens tegen Tihama geloof ik ook al duidelijk moeten maken.

Nu ging het mij niet specifiek om HB maar wel om licht gekleurde Afro Amerikanen die afstammen van slaven en slavenhouders. Maar dat leek mij wel duidelijk onderhand.

Laat ik het dan zo zeggen

de lichte getinte Afro Amerikanen zijn vooral licht omdat ze afstammen van slavenhouders. En er zijn dus ook heel veel witte Amerikanen die zwart bloed hebben zonder dat ze dat aan te zien is of het weten.

Jippie

Jippie

22-01-2009 om 12:57

Bijna

"de lichte getinte Afro Amerikanen zijn vooral licht omdat ze afstammen van slavenhouders"

We gaan gelukkig weer de goede kant op. Maar ik mis weer het woord "meeste". In jouw zin stammen alle licht getinte Afro Amerikanen af van slavenhouders.
Met je vorige bijdrage kwamen we weer in de buurt van de samenvatting van Tinus: " de claim dat de meeste afro-amerikanen wit bloed hebben, omdat hun zwarte voorouders systematisch verkracht zouden zijn door blanke plantagehouders, en dat dat dan ook de belangrijkste oorzaak zou zijn voor de huidige kleurverschillen. ". Een samenvatting die wel de nodige nuances bevat.

Te kort door de bocht

"de lichte getinte Afro Amerikanen zijn vooral licht omdat ze afstammen van slavenhouders."
Er zijn alleen al hele donkere en hele lichte (en alles ertussenin) Afrikanen. Zooooveel kleuren daar! Dus ik vind je opmerking te kort door de bocht Manda.

Hillary

Hillary

22-01-2009 om 14:07

Is het dan zo moeilijk?

Het is toch niet zo moeilijk om toe te geven, dat Halle Berry in dit verband een ongelukkig voorbeeld was en dat de stelling iets te stellig was geponeerd? Heb gezocht op Halle Berry in deze rubriek en die komt echt pas als eerste naar voren in de posting "ik heb eens zitten googelen". Als je zegt: "HB dankt haar lichte huid dus aan de verkrachtingen die generaties daarvoor hebben plaatsgevonden". En iemand antwoord daarna dat HB een Engelse moeder heeft, dan is het toch het meest logisch om te zeggen. "Ja, dan was dit een slecht voorbeeld". Ik neem aan dat een bloedverwant in de eerste graad (ouder) meer genetische invloed heeft dan iemand in de vijfde graad ofzo (verre voorouder). Daardoor volgt dus de hele non-discussie. Heb dus even zitten googlen op andere lichte Afro-amerikanen. Begon bij Beyonce, maar die heeft weer Franse voorouders (geen verkrachters vzv ik heb begrepen). Daarna Michael Jackson, maar dat is ook een ongelukkig voorbeeld, omdat al jaren wordt gespeculeerd waarom die een lichte huid heeft. Kwam er ook niet achter hoe het met zijn voorouders zat. Daarna Oprah Winfrey en dat is echt een leuke, want die heeft een DNA test laten doen. Dus dan weet je het echt zeker: Ze is 89% Sub Saharan African, ongeveer 8% native American en ongeveer 3% East Asian. Geen europees bloed dus.

Hillary

Hillary

22-01-2009 om 14:51

Contractarbeiders

Sommige Afro Amerikanen zijn nooit slaaf geweest. Dus de bewering "als 1 van je ouders een Afro Amerikaan is dan stam je af van Afrikanen en witte plantagehouders" is gewoon te kort door de bocht. Waar het in deze discussie fout gaat is dat nooit het woord meest oid wordt gebruikt. De eerste Afrikanen arriveerden in 1619 als contractarbeider, net als sommige arme Engelsen. Zij toruwden dan ook toen al met Engelsen of native Americans. De slavernij begon pas echt in de 18e eeuw dmv het invoeren van nieuwe Afrikanen. Het is niet zo dat de al in Amerika levende Afrikanen alsnog gevangen werden ofzo. In 1860 waren er 3,5 miljoen slaven, maar 500.000 Afrikanen waren vrij en leefden verspreid over het land.

Dank hillary

heb weer wat geleerd. Ik wist niet dat er eerder al Afrikanen in Amerika zijn geweest.

Hillary

Hillary

22-01-2009 om 16:31

Ik ook niet

Ben ook eens gaan googlen, want nav de discussie word je toch nieuwsgierig en toen ik dus op Oprah stuitte, die wetenschappelijk bewezen geen drup Europees bloed heeft, werd ik wel nieuwsgierig hoe het nu precies zit. Dat is hiermee te verklaren evenals die 8% native american, alleen die 3% Oost Aziatisch niet. Er is wel een theorie dat native Americans van oorsprong Aziaten zijn, ze zouden via noordpool in duizenden jaren vanuit Azie naar Amerika zijn getrokken. Maar zou er dan na 12000 jaar ofzo nog 3% zijn terug te vinden? Niw ik heb ook een hoop bijgeleerd.

Tinus_p

Tinus_p

22-01-2009 om 20:20

Oprah

Hillary:
"Ben ook eens gaan googlen, want nav de discussie word je toch nieuwsgierig en toen ik dus op Oprah stuitte, die wetenschappelijk bewezen geen drup Europees bloed heeft, werd ik wel nieuwsgierig hoe het nu precies zit. Dat is hiermee te verklaren evenals die 8% native american, alleen die 3% Oost Aziatisch niet."
Tis in de praktijk vast niet zo simpel als het hier staat (heb je trowuens een linkje?), die 3% is een soort simplificatie, en ik ben benieuwd hoe betrouwbaar zo'n getal is (is hetz eker dat Oprah oostaziatsisch bloed heeft of kan het ook 0% zijn...).
Hoe dan ook, het klopt dat native americans afstammen van aziaten (en dat ze, voorzover je over ras kunt praten, tot hetzlefde ras behoren); dat verklaart niet die 3%, omdat je dan geen verschil kunt maken tussen native americans en oostaziaten. Mijn vermoeden zou zijn, dat Oprah afstamt van Chinese of Japanse migranten, die al vanaf pakweg 1800 naar de VS kwamen (http://en.wikipedia.org/wiki/Asian_American). Het is een weinig bekend weetje dat de eerste transcontinenatelspoorlijnen voorla door chinezen zijn gebouwd.. (http://en.wikipedia.org/wiki/First_Transcontinental_Railroad#Laborers, http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Chinese_immigration_to_Canada#Immigration_for_the_railway)

Hillary

Hillary

23-01-2009 om 10:28

Tinus

Dat ik jou nou een link naar wikipedia moet geven http://en.wikipedia.org/wiki/Oprah_Winfrey scroll naar beneden naar relatives. De DNA test is in het kader van een televisieprogramma gedaan, maar dat was wel weer enigszins omstreden. Dus ik ben benieuwd wat jij ervan kunt maken. Van die chinese en Japanse immigranten wist ik weer niet, ik leer al weer heel veel hier. Gek dat ik op mijn middelbare school het vak geschiedenis heb laten vallen, dit is toch waanzinnig interessant.

Oh ja die japanners

die hadden zich kapot gewerkt in Amerika, wegen en spoorlijnen gebouwd en toen brak wo2 aan en werden die families die al generaties in de US woonde in gevangeniskampen gestopt.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-01-2009 om 01:43

Japanners

Het is natuurlijk triest voor mensen die al heel lang in een land wonen als ze opeens als vijandig element worden behandeld, maar ik neem aan dat datzelfde lot hier wonende Duitsers trof. Wie is daar de oorzaak van? Het land van oorsprong lijkt me.

Onbegrijpelijke kronkel kaaskopje

het land van oorsprong ?

Zodra je staatsburger bent, Amerikaans of Nederlands etc hoor je onder alle wetten gelijk te zijn en zo behandeld te worden, of je roots nou oorspronkelijk Japans, Afrikaans, Duits of Marokkaans is.

Dat lijkt mij meer dan logisch.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-01-2009 om 02:10

Tops

Oh jee, het was wat te kort door de bocht misschien. Ik schreef dat ik het triest vond wat er gebeurd was. Wat heeft een Japanner die al jaren in de VS woonde tenslotte te maken met het bewind van Japan? Mijn man weet nogal veel over de Tweede Wereldoorlog. Ik zal het er eens met hem over hebben en dan reageer ik weer.

Tirza G.

Tirza G.

25-01-2009 om 21:58

Nou kijk

Het zat zo. Toen Japan Pearl Harbour bombardeerde, werd ze daarmee officieel de vijand van de USA. De USA ging daarna over tot het interneren van in de USA levende, werkende, wonende Japanners in kampen. Gezinnen werden uit elkaar gehaald, mannen en vrouwen gescheiden enzovoort. Kortom: gewoon interneringskampen, gewoon doen wat je een ander verwijt. Een onbekend stukje van de Amerikaanse geschiedenis. Van excuses oid is nooit sprake geweest.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

26-01-2009 om 00:22

Ik zou er op terugkomen

Niet alleen Japanners zijn in interneringskampen opgesloten, maar in Engeland Duitsers, in Indonesië waren ook interneringskampen, enz. In tijden van oorlog is dat niet ongewoon. Als Nederland in oorlog was gebleven met Duitsland en niet bezet, zou het hier ook gedaan zijn. Ondanks dat het schrijnende situaties heeft opgeleverd kun je je ook afvragen of die mensen thuis hadden kunnen blijven. Op wie kun je je haat of woede beter botvieren dan op iemand die in de buurt is? Hoe je het ook went of keert, de verstandhouding met een buurtgenoot die afkomstig is uit het land waarmee je oorlog voert zal er onder te lijden hebben.
Mijn man heeft er zijn boeken ook op nageslagen en kon er ook niet veel over vinden. Ik heb er lang lang geleden wel eens iets over gezien op tv, dus ik weet er op die manier wel vanaf.

Pien

Pien

26-01-2009 om 08:18

Ook in in ons koninkrijk

Ook in ons eigen Koninkrijk namelijk op Bonaire was er in WOII een interneringskamp voor Duitsers.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.