Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Op welke partij gaan jullie stemmen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Wenli

Wenli

27-02-2011 om 21:34 Topicstarter

Opvallend

Dat de meesten op dit forum zo naar links neigen. Was dat overal maar zo
Ik ben toch benieuwt hoe dat komt? Ik bedoel; OOL staat er toch wel om bekend dat hier redelijk wat hoogopgeleide mensen komen, waar je misschien toch eerder VVD-voorkeuren van zou verwachten.
En tot nu toe nog niemand die op Wilders stemt. Terwijl de landelijke trend toch een ander beeld laat zien.
Niet dat dat erg is, ik vind het klimaat wel prettig hier!
Trouwens; wat Wilders betreft; ik las gisteren ergens dat die man een boek gaat schrijven (daar had ik al een hoog huh-gehalte bij, maar goed...). Op dat forum werd gespeculeerd over de titel van dat boek. "Mein Kapfsel" vond ik erg hilarisch!!!
Verder vind ik de bijdragen van M Lavell erg helder en treffend. Ik ben erg benieuwt waar jij op stemt. Als je dat wilt vertellen tenminste...

tonny

tonny

27-02-2011 om 21:44

He ja!

'Een vriend van mij fantaseerde ooit hardop over een kiesstelsel waarbij je zelf kon aangeven welk percentage van de belasting die je afdraagt waarheen \'mag\'. Dat is natuurlijk volstrekt ondoenlijk om uit te voeren, zo\'n systeem, maar er zit een bepaalde logica in.'

Die gedachte heb ik ook al jaren. Lijkt me prachtig!!

Krin

Krin

27-02-2011 om 22:00

Wenli

Je schreef: "hoogopgeleide mensen komen [...] waar je misschien toch eerder VVD-voorkeuren van zou verwachten."
Hm. Dan heb je volgens mij het verkeerde vooroordeel te pakken. Ik verwacht de VVD-voorkeuren eerder boven een bepaalde inkomensgrens, niet boven een bepaalde opleidingsgrens. Klopt vast ook niet
Of boven een bepaalde leeftijd, zoals volgens het beroemde citaat van Churchill (hoop ik, geen zin om het op te zoeken), uit de heel losse pols: wie op zijn achttiende niet links is, heeft geen hart; wie op zijn vijftigste niet rechts is, geen verstand.
Ten slotte: Ik denk dat het gehalte aan linkserds hier van lieverlee de rechterflank heeft afgemat en uitgedund.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-02-2011 om 22:06

Wilders

Ik begrijp best dat mensen op Wilders stemmen. Ik vind het een rare griezel met een idiote achterban( die Fleur Huppeldepup is echt tenenkrommend), maar er zijn toch zaken die hij aanhaald waar ik het toch wel mee eens ben. Want ik ben ook niet gelukkig met die rotmarrokaantjes die ervoor zorgen dat mijn man tegenwoordig om moet rijden als hij naar zijn werk fietst. Hij is al eens bekogeld met stenen door zo'n stelletje etters. Als ik 's avonds nog even iets haal bij de Appie om de hoek krijg ik van alles naar mijn hoofd. Mijn schoonouders durven 's avonds niet meer over straat na een aantal overvallen in de buurt die door getinte mensen zijn gepleegd. En het zal je maar gebeuren dat de grootste moskee van europa bij jou om de hoek wordt gebouwd. Hoe dol ik ook ben op mijn turkse buuf en mijn surinaamse vrienden die zo heerlijk kunnen koken, van mij mag de zich misdragende buitenlander best terug naar het land van herkomst.
Maar ik weet dat dat niet kan.
Ik vind het jammer dat de PVV zo groot is geworden, maar ik begrijp dus best waarom. En ik krijg altijd het idee van links dat bovengenoemde problematiek moeilijk bespreekbaar is. Waarom is dat eigenlijk?

grt Dendy

Wenli

Wenli

27-02-2011 om 22:12 Topicstarter

Krin

Ja, klopt, ik heb me inderdaad niet zo bijster helder uitgedrukt. Ik bedoelde dus eigenlijk hoogopgeleide mensen die dan ook hogere functie hebben en dus boven een bepaalde inkomensgrens uitkomen. (Pff...wat een zin, nu begrijp ik ook waarom ik me in mijn eerdere berichtje er korter en makkelijk vanaf heb gemaakt )

Verder ben ik, wat het citaat van Churchill betreft, nog geen 50. Ik wacht dus vol spanning af, maar verwacht niet dat ik ooit tot de jaren van verstand ga komen. Ach, het zij zo, haha.

Wenli

Wenli

27-02-2011 om 22:23 Topicstarter

Dendy

Je vraagt je af waarom het voor "links" moeilijk is om de problematiek die je noemt bespreekbaar te maken.
Even puur vanuit mijn eigen situatie: Ik woon in een klein dorpje, met nauwelijks criminaliteit, laat staan gepleegd door Marrokanen. Want die zijn hier gewoon nauwelijks. Dus mijn referentiekader is waarschijnlijk totaal anders dan dat van jou.
Natuurlijk volg ik de discussies erover, en ik snap ook wel dat er een probleem is, maar in mijn ogen is dat probleem niet groter dan de overlast die autochtone mensen kunnen veroorzaken.
Dat er een probleem is met overlast gevende MENSEN, ja, tuurlijk is dat zo. En daar moet ook zeker iets aan gedaan worden. Maar om een scheidingslijn tussen autochtonen en allochtonen te plaatsen, nee.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-02-2011 om 22:23

En ik

Ik stem wederom op GroenLinks.

fladder

fladder

27-02-2011 om 22:28

Dendy

Hier heb je zeker een punt: links heeft in het verleden flinke steken laten vallen door "het allochtonenprobleem" keihard te ontkennen. Maar Wilders slaat door naar de andere kant door toestanden als "kopvoddentax" en ander geprovoceer die echt te ver gaat.
Opnieuw zou de eerder genoemde "gulden middenweg" weg welkom zijn. Want roepen dat al die cödmarokkanen gewoon terug naar hun eigen land moeten gaat een beetje lastig als je beseft dat bij een aantal van hen oma en opa al volop in Nederland woonden en hun ouders hier geboren zijn. En wat doe je dan met cödhollandertjes, die er ook rondlopen?

Door het stelselmatige ontkennen van oud-links heeft Wilders zo'n succes kunnen krijgen en zijn dingen gierend uit de hand gelopen. Ik ben realistisch genoeg om dat direct toe te geven. En ik ben ook realistisch genoeg om toe te geven dat Wilders (en Pim) de boel wel wakker hebben geschud.

Wat voor mij overigens géén reden is om Wilders te stemmen!

Vic

Vic

27-02-2011 om 22:34

Wilders

Ik ben ook geen Wildersfan, maar ik ken wel mensen die op hem gestemd hebben. Overigens heel normale best aardige mensen. Het valt me op dat hij zich van een bijzonder menselijke kant laat zien de laatste tijd. Die foto bij die dierenopvang was natuurlijk geweldige publiciteit en ik hoorde dat hij het ook bij KoffieMax heel gezellig deed. Het lijkt er zelfs op dat zijn kapsel normaler wordt.

fladder

fladder

27-02-2011 om 22:38

Krinli

Ondanks de door mij hierboven aangehaalde misser in het verleden ben ik nog steeds links. Ik probeer daarbij wel de realiteit in het oog te houden. Dus geen gepamper, maar ook niet "schop onder je reet en zoek het maar uit". Geen algemeen moslim-bashen, maar wel weten dat er dingen gebeuren waarbij bepaalde groepen zich behoorlijk negatief in the picture zetten (niet alleen moslims). Discriminatie is fout, maar het politiek correcte positieve discriminatie kan me minstens zo erg dwarszitten.
Eerlijk gezegd moet de perfecte partij nog worden uitgevonden, eentje die niet meteen in uitersten schiet maar wel wéét wat er speelt bij "het volk" en hen serieus neemt. En vooral wat dat laatste betreft vind ik de SP daar het best aan voldoen. Maar dat is "just my 2 cents"

Goh zeg

als er een partij al heel vroeg het "allochtonen probleem" heeft aangekaart dan is het Sp. Rechts kan nu leuk mee roepen met Wilders maar dat is ook opeens uit het niets.

En verder is er helemaal geen allochtonen probleem. Ja er is een voortdurend probleem met crimineel en antisociaal gedragende jongeren die maar niet door hebben wat ze aanrichten in de maatschappij en vooral hun eigen leven. Tja je kan wel hoog en laag springen dat die jongeren terug moeten naar het land van herkomst maar die herkomst ligt toevallig hier al een paar generaties, dus dat is nogal naief om te roepen. En tja dan kan je je gaan richten op die hoofddoeken maar die hoofddoeken zijn niet het probleem, dat is slechts textiel.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-02-2011 om 22:47

Manda

"En verder is er helemaal geen allochtonen probleem" Dit vind ik nou naief!

Dendy

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-02-2011 om 22:48

Vorige generaties

Die vorige generatie heeft een flinke steek laten vallen in de opvoeding, want dat veel jonge marokaantjes op straat aan het klooien zijn komt omdat ze niet door pa of moe worden gecorrigeerd en buiten aan hun lot worden overgelaten. Die vorige generatie(s) heeft/hebben wat mij betreft de grootste schuld!

Dendy

Vic

Vic

27-02-2011 om 22:59

Dat is de lastigste

Mijn kinderen zitten op school waar kinderen van zo'n 30 verschillende nationaliteiten zitten. Dat is veel variatie en zelfs bij zulke kleine kinderen zie je dat het team ongelooflijk veel inspanningen moet leveren om al die verschillende culturen gemoedelijk naast en met elkaar te laten leren en spelen. Dat wordt door de school gelukkig erkend, en dat mis ik in de politiek een beetje (zeker bij links). Ik vind het ook lastig. Bij jongste in de kleuterklas zitten meisjes van 4/5/6 met een hoofddoekje, dus echt geen vrije keus of een teken van onafhankelijkheid. Je kunt het niet verbieden, maar ik heb er echt moeite mee om het te zien. Ik spreek een van de vaders van die kinderen wel eens. Een heel aardige man, maar ik vraag me wel eens af hoe hij denkt over westerse vrouwen die 's zomers in minirok en hemdje hun kinderen komen halen.

Ook apart

vind ik dat er steeds gesproken wordt over Marokkaantjes en dat iedereen wel een voorbeeld heeft over hoe agressief en asociaal die zich gedragen. Nou zijn er legio voorbeelden in mijn leven waar ik diezelfde hinder heb ondervonden van autochtone jongens en waren het vroeger niet ook de Antillianen en Indo's, zijn die opeens allemaal zo goed functionerend geworden ?

Ondanks dat je denkt die allochtonen lieden volop de kansen hebben (want geen taalachterstand, geen moslim geloof dus geen hoofddoek, geen Arabische achternaam op het cv) komen ze maar niet uit dat negatieve cirkeltje van geweld en criminaliteit. Of misschien is het wel de taalachterstand, ze kunnen zich nauwelijks uiten viel mij dagelijks op.

Neem nou de Moslima's die breken momenteel wel alle records op onderwijs, die halen met hoofddoek op hun HBo en Wo master in 4 a 5 jaar.

En dan kan ik mij toch even niet anders voorstellen dan dat de inzet op ontwikkelingsverbetering voor die sociaal laagste klasse afgelopen decennia zijn verslechterd. En dan kan je ze nog wel verder afknijpen en met repressie ze tot de orde dwingen maar dat heeft ook geen resultaten opgeleverd, sterker nog het is alleen maar erger geworden.

Dus al die jaren van Wilders en arabieren-bashen leidt mi enorm af van de oorsprong van de problemen.

Wat bijvoorbeeld blijkt is dat door de prestatiebeurs jongeren uit die sociale klasse niet gaan studeren en niet verder leren. Dit is dus een direct meetbaar concreet voorbeeld hoe een rechts liberale overheid ontwikkeling stagneert en problemen veroorzaakt voor de maatschappij. Stapelen mag niet meer.

Dit begint al op school, kinderen uit de lagere sociale klasse krijgen ondanks hun goede resultaten stelselmatig adviezen om op en veel lager niveau door te leren, met name kinderen uit niet Westerse gezinnen zitten hun tijd te verdoen op het vmbo terwijl ze minstens havo/vo aan kunnen.

Oh ja nog even olie op het vuur: over een jaar of 20 zitten we met een groot tekort op de arbeidsmarkt, als je dan even kijkt naar de wereld dan zie je dat alleen uit de Afrikaanse en Arabische wereld er op dat moment een overschot is aan jonge opgeleide mensen. Pvv, maak je borst maar nat

Correctie

allochtone lieden moet natuurlijk autochtone lieden zijn.

Dendy, er is geen allochtoon probleem, want ben ik een probleem ?

Vic

ik vind dat ook belachelijk, die hoofddoek bij jonge meisjes, daarmee spreek je uit dat die kinderen in een gevaarlijke omgeving leven en elk moment door het laten zien van hun haar een man geil kunnen krijgen.

En wat die man verder denkt over dat rokje en dat hemdje interesseert mij geen bal. Het interesseert mij ook niet dat er tal van meisjes rondlopen op lelly kelly schoenen die ik vreselijk lelijk vind, maar wat doet het er toe.

Ik vind het zelf wel weer heel jammer dat er zo weinig diversiteit op onze school is, het is net alsof de hele wereld er zo wit, keurig op het saaie af en boven modaal uit ziet.

Dendy

"Die vorige generatie(s) heeft/hebben wat mij betreft de grootste schuld! "

Maar wat wil je daar dan mee, heb je concrete input behalve deze verzuchting ? Ben ik nou zo naief te denken dat we al jaren alleen maar naar verzuchtingen kijken en luisteren ? Ja het is lullig om voor kuthoer uitgescholden te worden, ja het zijn asociale eikels, maar daar over waren we het toch al eens ? het lijkt wel alsof we niet verder komen dan die verzuchtingen.

Mijn oplossing voor de gehele sociale onderklasse: onderwijs zo laag drempelig en betaalbaar maken. Snel ingrijpen bij overtredingen maar dan ook inhoud en ontwikkelingsmogelijkheden bieden, dus jeugddetentie verbeteren door die kinderen een vak te leren en een visie te laten ontwikkelen, zelfvertrouwen meegeven en mogelijkheden aanreiken voor werk.

Ik ben zelf erg verheugt over het aantal succesvolle heren en dames van niet westerse afkomst die momenteel in opinieprogramma's te zien zijn. Ik zat laatst in de stadsschouwburg in Amsterdam de hele avond tussen de top van bi-cultureel Nederland er is echt OOK een heel andere wereld dan die jij omschrijft. Vervelend is dat er een bi0culturele braindrain gaande is, dat komt door dit politiek onvriendelijke klimaat. En wat mij telkens duidelijk wordt is dat dit soort simpele irritaties niet opluchten en niets opleveren.

Ja er is een probleem, de situatie van de hele sociale onderklasse verslechterd. Dus hoog je hekken maar op en trek je oogkleppen strakker tegen je hoofd, het gaat namelijk alleen maar erger worden zo.

Carla de Genooier

Carla de Genooier

27-02-2011 om 23:58

Nou ja zeg

Zit met verbaasdheid dit draadje te lezen.. Mag ik nu eens horen waarom iedereen zo links is hier? Snap het niet, lijkt wel alsof de hoogopgeleiden semi huismoeders niet rechts KUNNEN stemmen omdat ze blijkbaar geen cent verdienen. Want daar gaat het toch helemaal om? Als je veel verdient, zoals ik, weet je wel beter dan links te stemmen. Jullie praten lekker in jullie eigen straatje om deze bezuinigsronde te overleven.. Onder het mom van: kijk mij eens sociaal bezig zijn! Sterkte in jullie prachtwijken! Ik betaal al genoeg aan jullie en ben het nu best zat!

Wenli

Wenli

28-02-2011 om 00:38 Topicstarter

Carla

Van mij mag je best horen waarom ik zo links ben.
Ik heb geen hoge opleiding, MBO-niveau. Ik werk part-time. Mijn man werkt fulltime, ook een hele gewone baan in een garage. We hebben geen top-inkomen, maar hebben het met iets boven modaal ook zeker niet slecht. We wonen in een huurhuis.
Ik heb, vanaf dat ik mocht stemmen, SP gestemd.
Op dit moment is mijn belangrijkste reden om SP te stemmen het feit dat ik een dochtertje heb met klassiek autisme, een verstandelijke beperking en een forse motorische achterstand.
Ze gaat naar het speciaal onderwijs.
VVD, CDA en PVV vinden de JSF, hypotheekrente-aftrek, de missie in Afghanistan, bonussen in het bedrijfsleven, de villatax en ga zo maar door belangrijker dan het feit dat mijn kind (en vele, vele andere kinderen) goed onderwijs, goede begeleiding, goede zorg en een goede toekomst krijgt.
Het is een grove schande hoe mensen met een beperking door dit kabinet gezien worden als een gemakkelijke bezuinigingspost.
Maar eigenlijk vind ik het nog een grovere schande dat iemand als jij keihard zegt dat je al genoeg aan "ons" betaald.
Wat erg, dat iemand zo kan zijn...
Het doet pijn als je kind zo wordt afgeschreven door jou, ik hoop dat je dat ooit zult inzien.
En ja, ik praat in mijn eigen straatje, want ja, ik wil dat wij, en met name mijn dochter, deze bezuinigingsronde overleven. En dat hoop ik voor alle mensen die in een zelfde situatie verkeren, of erger. Voor somminge mensen zal dat namelijk wel eens letterlijk zo kunnen zijn: overleven...

Valkyre

Valkyre

28-02-2011 om 01:11

Carla

Zowel mijn man als ik zijn redelijk succesvolle ZZP-ers. Als ik dacht zoals jij zou ik inderdaad rechts stemmen. Maar ik betaal liever wat meer belasting als dat betekent dat mijn minder goed bedeelde medemens het beter heeft. Dat heet solidariteit. Het tegenovergestelde van egoïsme, weetuwel...

Maylise

Maylise

28-02-2011 om 01:23

Carla

Ook mensen die meer verdienen kunnen links stemmen. Ik denk eigenlijk dat het inkomensniveau hier op het forum relatief hoog ligt als ik zo de diverse discussies over werk, inkomsten en uitgaven lees.

Verder ben ik zelf helemaal niet zo links in veel opzichten maar toch heb ik altijd in de hoek van Groen Links/PVDA gestemd met af en toe eens een uitstapje naar D66 en zelfs een enkele keer op gemeente niveau SP. Dat is namelijk omdat er geen een partij in Nederland is die werkelijk liberaal is zonder gelijk conservatief te zijn. Je hebt natuurlijk de VVD maar Miriam legt hierboven al heel goed uit wat het probleem met de VVD is. Niet echt liberaal en te geobsedeerd door asfalt en hard daarop mogen rijden.

Maylise

Maylise

Maylise

28-02-2011 om 01:35

Dendy

Links bespreekt volgens mij ook volop de situatie rond bepaalde groepen mensen die problemen veroorzaken. Sterker nog ik krijg vaak het idee dat er tegenwoordig nauwelijks meer ergens anders over wordt gesproken, ook in linkse kranten en andere media en dergelijke. Een relatief klein probleem rond een beperkte groep allochtonen (voornamelijk jongens van berbers-marokkaanse afkomst van een bepaalde leeftijd en antilliaanse jongens hoewel daar minder aandacht aan lijkt te worden besteed) wordt in zekere zin echt enorm opgeblazen. Ja; het is een probleem en natuurlijk moet er wat aangedaan worden maar er zijn ook nog wel eens andere dingen waar we ons over zouden kunnen buigen.

Een verkiezing zonder het woord allochtoon of moslim lijkt mij heel fijn maar goed dat gebeurd niet en daar doen de linkse partijen volop aan mee.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

28-02-2011 om 03:11

Carla

Als je het zo zat bent om vanuit het solidariteitsprincipe mee te betalen aan bepaalde groepen, dan zit je er met je hoge inkomen vast niet mee als die groepen geen zin hebben om solidair met jou te zijn? Wij verdienen allebei iets meer dan het minimumloon, samen maakt dat net meer dan modaal. Wij wonen niet in een prachtwijk, maar in een gewone rustige wijk met vooral koophuizen waar een deel huurhuizen tussen staat. Wij wonen in een huurhuis. Als ik mocht kiezen zou ik jou geen belastinggeld geven voor je kindertoeslag. Totaal van de gekke dat jij met je mooie inkomen recht hebt op kindertoeslag. Als ik mocht kiezen zou jij ook de lesboeken van je kinderen zelf mogen betalen op het voortgezet onderwijs. Dat kun je vast wel betalen met dat hoge inkomen. Het geld wat we besparen door jou minder te geven, kan wel beter besteed worden denk ik. En jij eet er vast geen gehaktbal minder om. Het is dus maar goed dat ik niet zóveel te kiezen heb.
Maar begrijp ik nu goed dat mensen als jij met een beter inkomen geïrriteerd raken doordat 'we' in Nederland iederéén een kans geven en niet alleen maar de rijkaards? Ieder voor zich is een betere levenshouding? Het is dus egoïsme van de lagere inkomens wat ze naar de linkse partijen drijft? Is het dan ook egoïsme wat hogere inkomens naar de VVD drijft? Ikke ikke , enfin je kent het wel? Jij wílt gewoon aannemen dat links iets voor sloebers met weinig geld is. Dat zegt meer over jou dan over die sloebers.

Fiorucci

Fiorucci

28-02-2011 om 07:03

Carla

Jij betaald geen cent aan mij, wij werken zelf hard om rond te komen. En ja, ik stem links, omdat ik het heel belangrijk vindt dat ook diegenen die door omstandigheden zelf niet het hoofd boven water kunnen houden, geholpen worden. Ik sluit me verder geheel aan bij kaaskopje. Ik heb helemaal geen zin om mee te betalen aan jouw hypotheekrenteaftrek.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-02-2011 om 08:36

Manda

Ik heb helemaal geen oplossingen, ik geef alleen maar aan dat ik begrijp waarom Wilders zo veel stemmen krijgt.

fladder

fladder

28-02-2011 om 09:03

Carla

Jij doet precies hetzelfde wat je die linkse rakkers verwijt: voor je eigen hachie stemmen

Goed verdienen

Voor ik kinderen kreeg heb ik ook goed verdiend, zo'n 22 jaar. Nooit een uitkering gehad, ook boven de ziekenfondsgrens verdiend.
Wel zuur dat het nu juist mijn kinderen treft. Ik ben absoluut voor solidariteit.
Toch zou ik graag zien dat er gesneden werd in de jeugdzorg en de vroegsignalering. En zo zijn er vast nog wel meer zaken die aan effectiviteit ernstig te wensen over laten en overlast bezorgen aan burgers.

Pelle

zover ik de enkele moslima's die ik ken als voorbeeld kan nemen denk ik dat zij hun kinderen opvoeden met een groot stuk verantwoordelijkheid en respect voor anderen. Dat zijn ook de tijgers, die slagen erin om kansen te grijpen en de last van voorbeeldfunctie te dragen, hebben in die zin ook meer ballen dan hun criminele neefjes.

Ik moet ook even denken aan de dame waarmee ik afgelopen periode heb gestudeerd, die was enorm ambitieus maar kwam op mij ook over als iemand die zich heel bewust was van haar positie en kwetsbaarheid. Zij was inhoudelijk enorm sterk, kon heel goed luisteren en analyseren en kwam dan met heel goed onderbouwde input. Ik had een moslima in mijn groep, helaas redde zij het niet, ze zit nu overspannen thuis, ook een jonge vrouw die op mij altijd zo bewust was van haar verantwoordelijkheid, ze moeten zoveel die dames.

Ik denk dat wij met zijn allen als maatschappij enorm veel (gaan) hebben aan mensen met een bi-culturele achtergrond, juist degene die worstelen met verwachtingen van de achterban die niet stroken met de maatschappij waarin ze leven moeten het hebben van hun gave om te verbinden en bruggen te slaan en op de inhoud in te gaan.

tonny

tonny

28-02-2011 om 09:53

Paar stemwijzers gemaakt

en in alle gevallen ben ik het verst verwijderd van de VVD.

Waar ik wél dichtbij sta, dat is niet steeds hetzelfde (en in geen enkele uitslag wat ik eigenlijk van plan was).
Moet er toch nog eens over nadenken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.