Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

stilletjes

stilletjes

22-10-2009 om 09:26

Stille tochten?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

23-10-2009 om 19:32

Sus-anne

ja, ik ga niet tegen mijn geweten in naar een stille tocht. Wel naar de begrafenis/crematie.

Ik vind een stille tocht een uiting van afschuw om het gebeurde. Als je willens en wetens een risico neemt zoals die jongens bij de metro, kan ik niet achter een stille tocht staan.
Hoever moet je gaan met het openbaar rouwen? Respect voor rouwenden is iets anders. Maar de maatschappelijke waarde van een stille tocht is in mijn ogen de laatste jaren behoorlijk gedevalueerd omdat het zo vaak plaatsvindt.

Maylise

Maylise

23-10-2009 om 22:23

Stille tocht

Het nut/doel van een stille tocht wordt door iedereen anders geïnterpreteerd. Ik denk dat een stille tocht zoals die gehouden werd na de moord op bijvoorbeeld Joes Kloppenburg of de Witte Marsen in België nav Dutroux iets heel anders zijn dat wat er hier gebeurd. Dat waren massale collectieve uitingen van afschuw over het gebeuren. Geen rouw alleen om juist die overledenen maar afschuw dat dit soort dingen kunnen gebeuren in deze maatschappij kunnen gebeuren. Er werd een statement gemaakt dat verder ging dan alleen het individu.

In het geval van deze jongen is het een ander soort stille tocht. De vrienden en familie van deze jongen willen uiting geven aan hun rouw en hebben misschien behoefte aan een ritueel. Veel rituelen rondom de dood hebben wij niet meer in de huidige maatschappij behalve in bepaalde gelovige kringen. Die rituelen moeten we dus zelf creëren. Een stille tocht in dit geval kan je zien op dezelfde wijze als een wake bijvoorbeeld. Iets heel anders dan de stille tochten van de eerste categorie.

En of iemand wel of niet een stille tocht verdiend is niet aan anderen om te oordelen. Misschien is het zijn eigen schuld maar er is wel een jonge jongen overleden. Iemand die zijn hele leven nog voor zich had. Iemand die ook plannen, dromen, idealen had voor de toekomst. Een jongen die ook ouders, vrienden en familie heeft die hem zullen missen. Ja, hij heeft een fout gemaakt. Jonge mensen denken nou eenmaal vaak dat ze onaantastbaar, onoverwinnelijk en onsterfelijk zijn. Ze doen soms stomme dingen en soms blijkt de prijs die ze daarvoor moeten betalen enorm hoog te zijn. Dat is alleen maar verdrietig.

En als het zijn vrienden en familie helpt om in een stille tocht door de straten te lopen dan is dat voor mij rechtvaardiging genoeg voor een stille tocht. Het is hun stille tocht, niet die van mij of van jou.

Maylise

Maylise

maylise: Die rituelen moeten we dus zelf creëren. Een stille tocht in dit geval kan je zien op dezelfde wijze als een wake bijvoorbeeld.

ik denk inderdaad dat *de stille tocht* een nieuw ritueel aan het worden is Nederland.
ik ben het dan ook helemaal eens met jouw uitspraak:
Maylise:En als het zijn vrienden en familie helpt om in een stille tocht door de straten te lopen dan is dat voor mij rechtvaardiging genoeg voor een stille tocht*

stilletjes

stilletjes

24-10-2009 om 09:54

Bibi

"Maar op dat tijdstip rijden er normaliter geen metro's en deze metro kwam ook nog eens van de andere kant, dus andere spoorbaan".

Wat wil je hiermee nu eigenlijk zeggen?! Dat ze de metro's in het vervolg op een ander tijdtip moeten laten tijden en ook nog eens op de "juiste" spoorbaan? Sorry hoor maar al laten ze die metro's tegelijkertijd op de meeste uiteenlopende tijdstippen rijden.
Nogmaals, die knul had daar helemaal niet mogen zijn met zijn maat.

Ik vind het echt verschrikkelijk wat er gebeurd is en ik vind het afchrijselijk voor de ouders en naaste familie om op deze manier een kind te moeten verliezen, maar ik denk wel tegelijkertijd: laat het in het vervolg een keiharde les zijn voor de rest.

P.S. Ik ken toevallig mensen die deze jongen goed kennen en die bevond zich in een goep waarin je je met bewijzen. Ik spuit hier en de volgende weet nog een spannendere en gevaarlijkere plek. Je groeit dan binnen de groep zegmaar. Vandaar dat ik zo ontzettend boos reageerde. Kunnen ze nu echt niet normaal nadenken? Moet er eert iemand onder een metro komen voordat ze na gaan denken...?? dat bedoel ik.

Petr@

Petr@

24-10-2009 om 10:45

Keiharde les?

"Ik vind het echt verschrikkelijk wat er gebeurd is en ik vind het afchrijselijk voor de ouders en naaste familie om op deze manier een kind te moeten verliezen, maar ik denk wel tegelijkertijd: laat het in het vervolg een keiharde les zijn voor de rest."

Door jouw uitlatingen krijg ik niet echt de indruk dat jij het verschrikkelijk en afGrijselijk vind voor die ouders! Bah, wat ben jij een naar mens. En dan nog zo laf zijn om onder een nick te schrijven.

kaatjemossel

kaatjemossel

24-10-2009 om 11:10

Even nog een reactie

In mijn reactie ergens hierboven gaf ik aan dat een stille tocht naar mijn inziens te vaak wordt gehouden maar ik vertelde ook dat ik anderen respecteer om wat ze doen. Ik vind het ontzettend erg waarom er nu een stille tocht gehouden moet worden voor deze jongen, Het zal je zoon, dochter of vriend maar zijn die je op deze manier moet verliezen. Het is een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Hij was er op het verkeerde moment, op de verkeerde plaats. En dat is jammer. We mogen hier niet over oordelen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-10-2009 om 11:11

Stilletjes

Stilletjes, wat is nu precies het punt dat je wilt maken? Je bent boos, dat is duidelijk. Maar waar wil je heen? Je wilt een andere wereld, waarin mensen geen 'hersenloze' dingen meer doen? Een wereld waarin pubers geen dingen doen niet meer mogen? Waarin geen groepen meer bestaan waarvan de leden grenzen overschrijden ´om erbij te horen´? Waarin alleen stille tochten worden georganiseerd voor mensen die dat 'verdienen'?
Zo'n wereld klinkt prachtig, dat willen we volgens mij allemaal wel. Maar... echt realistisch is het natuurlijk niet.

Guinevere

Guinevere

24-10-2009 om 14:20

? petr@

Jee, Petr@, sla je nu niet een beetje door in je reactie naar Stilletjes? En schrijf jij soms niet onder een nicknaam? Dat doet iedereen hier trouwens.
Stilletjes is helemaal niet blij met wat er gebeurd is, net als iedereen hier. Alleen ziet zij het nut van een stille tocht voor dergelijke gebeurtenissen niet in, en ze hoopt dat dit een (weliswaar keiharde) les is voor anderen. Om haar dan maar als een "naar mens" af te schilderen? Ik zie daar geen enkele aanleiding toe.
Ik zou zo'n stille tocht trouwens wél iets vinden hebben, als het voorafgaand aan de uitvaart is. En dan met zijn allen de kist meedragen, zoals je wel eens op tv ziet bij uitvaarten in bv. islamitische landen.

stilletjes

stilletjes

24-10-2009 om 14:30

Petr@

Nou dan zal het je verbazen dat ik het wel verschrikkelijk vind voor zijn ouders en naaste familie. Het zal je kind maar wezen! Verschrikkelijk moet het zijn voor die metrobestuurder die waarschijnlijk voor de rest van zijn leven met een trauma rondloopt en iedere keer weer het beeld voor zijn ogen ziet; waarschijnlijk dag in dag uit, iedere dag weer. Maarre, daar hoor ik je niet over beste Petr@

En met die keiharde les bedoel ik dat het voor die andere jongens uit die groep en andere groepen eens een signaal moet zijn dat ze eens moeten ophouden met die graffitiflauwekul te spuiten op metrobanen, in metrotunnels, aan de buitenkant van viaducten over snelwegen en dat ze totaal verkeerd bezig zijn en wat voor verschrikkelijke gevolgen hun acties kunnen hebben. Zo duidelijk?

Enne, nicks gebuiken we allemaal hier hoor. En als jij je dan zo groot voelt, waarom zet jij dan niet even je echte naam, achternaam en adres hier op het forum? Over laf gesproken zeg!! Bah!

stilletjes

stilletjes

24-10-2009 om 14:51

Ijsvogeltje...

Zo'n ideale wereld zou geweldig zijn. De realiteit is echter anders, helaas.

Ik word alleen erg boos als anderen mijn postings totaal uit hun verband trekken en mijn gaan veroordelen. Daar kan ik niets mee. Waarom zou ik het niet erg vinden voor zijn ouders en familie. Ik reis bijna elke dag langs dit station en gruwel van hetgeen er gebeurd is.....het had gewoon niet hoeven te gebeuren!! Waarom moet er eerst iemand doodgereden worden eer ze na gaan denken, maar dat betwijfel ik.

bibi63

bibi63

24-10-2009 om 15:06

Stilletjes, ik snap jouw reactie op mij niet...

Ik heb geloof ik heel duidelijk gezegd dat die jongens daar helemaal niet moesten wezen en ook helemaal geen graffiti moeten spuiten.
Wat ik alleen maar wilde zeggen, is dat het risico wat zij namen, in hun ogen, nihil was, omdat er dan geen metro's rijden en je ze al helemaal niet van de andere kant verwacht, zal vast niet in je op komen (dus als je denkt: altijd blijven opletten dat er niet TOCH een metro komt, dan weet ik waar die vandaan komt en dan kan ik wegspringen). Ze zijn dus TOTAAL overvallen en hadden geen IDEE dat ze dit risico namen, anders hadden ze dat nooit gedaan (neem ik aan).
En ik zeg dus HELEMAAL niet dat de metro daar niet had moeten rijden, NATUURLIJK niet! Die jongens waren fout, punt, alleen hadden ze geen idee dat dit kon gebeuren en het risico in hun ogen was dus totaal anders dan dat het in werkelijkheid was. Het ENIGE wat ik wilde zeggen dat het anders voelt als je de mensen kent. Snap je?
Bibi

stilletjes

stilletjes

24-10-2009 om 15:30

Bibi

ja, ik begrijp je volkomen zo en dan heb ik je verkeerd begrepen. Soms komen dingen anders overkomen dan je ze bedoeld...

Kaaskopje

Kaaskopje

24-10-2009 om 22:07

Bibi

Ze zijn dus TOTAAL overvallen en hadden geen IDEE dat ze dit risico namen, anders hadden ze dat nooit gedaan (neem ik aan).

Dat moet je niet te hard zeggen. Jongeren nemen soms voor mij onbegrijpelijke risico's. Zoek maar eens op 'treinsurfen'. Een les die ik van jongsafaan meegekregen heb is dat je nóóit op het spoor moet komen. Je kunt wel ongelukkig vallen en niet meer wegkomen als het moet. Overdreven voorzichtigheid? Dan maar overdreven!

Starry Night

Starry Night

25-10-2009 om 00:14

Stille tochten...

... hebben helemaal niks te maken met het slachtoffer of de overledene. Stille tochten zijn volgens mij één groot vertoon van zelfbevlekking. En alleen al om die reden zou ik het - mocht een van mijn geliefden ooit iets overkomen dat bij anderen de geile behoefte opwekt met kaarsen de straat op te gaan, met grote nadruk en zonodig met koppen in alle plaatselijke suffertjes - met volle overtuiging verbieden. Van de mijnen blijft iedereen af.
Er zijn volkeren die luidruchtig rouwen. Wij zijn een volk dat niet luidruchtig rouwt. Dat houdt echter niet in - en dit is een serieus misverstand - dat wij mínder verdrietig zijn dan die andere volkeren, of er 'niet goed mee omgaan'.
Dit misverstand heeft de totale gekte die stille tochten geworden zijn veroorzaakt. Het gevoel dat wij het allemaal helemaal niet goed doe, en daarom slaan we door en weten geen maat meer te houden.
De stille toch in Capelle illustreert dat, ik ben het helemaal met je eens, Stilletjes. En nee, dat heeft dus helemaal niks te maken met 'het niet verschrikkelijk vinden voor die jongen of zijn ouders'. Een jong leven is in een onbezonnen moment veel te vroeg geëindigd. Daarop valt niets maar dan ook niets af te dingen.

Petr@

Petr@

25-10-2009 om 00:21

Guinevere

Nee, ik sla niet door, misschien iets te fel gereageerd, maar dat komt omdat ik bij dit soort discussies alleen maar kan denken dat het iemands kind is, het had mijn kind kunnen zijn, en dan komt zo'n stilletjes met allerlei vooroordelen en invulsels (ja, een stille toch, lekker cool!).
En dan vooral die opmerking over een keiharde les! Een kind is dood en dat moet dan een les zijn voor vrienden?

Petr@ (geen nick)

Petr@

Petr@

25-10-2009 om 00:33

Stilletjes

Waarom zou ik de metrobestuurder erbij halen? Ik had het toch over jouw reactie?
En jouw reactie op mij bevestigt dat alleen maar.

Starry Night

Starry Night

25-10-2009 om 00:43

Kaatjemossel

"Hij was er op het verkeerde moment, op de verkeerde plaats. En dat is jammer. We mogen hier niet over oordelen."
Dat lijkt me iets te kort door de bocht. Hij speelde met zijn leven en dat had hij beter niet kunnen doen. Dat is wat anders dan 'op het verkeerde moment op de verkeerde plaats' zijn. Ik ken een vrouw (uit ons dorp) die net een vrachtwagen passeerde op het moment dat die omklapte. Zij was op het verkeerde moment op de verkeerde plaats. Dat is heus anders.
En mag je hier niet over oordelen? Wat een onzin. Die jongen heeft een enorm risico genomen dat hij niet hoefde te nemen. Daar mag je best een oordeel over hebben volgens mij. Dat staat volkomen los van de vraag of je het betreurt dat het verkeerd is afgelopen.

Starry

Jouw mening over een stille tocht is duidelijk.
maar wie ben jij om te oordelen en te bepalen of iemand wel of geen stille tocht wil organiseren?
als iemand zich goed voelt bij een stille tocht,en het helpt om het afscheid waardevoller te maken,waar maak jij je dan druk om? laat iedereen het op zijn eigen manier doen,gun iedereen die ruimte.

stilletjes

stilletjes

25-10-2009 om 10:14

Petr@

"En dan vooral die opmerking over een keiharde les! Een kind is dood en dat moet dan een les zijn voor vrienden?"

Leg een uit wat jou hieraan stoort dan....Dus jij vind dat ze hier geen lering uit moeten trekken?

stilletjes

stilletjes

25-10-2009 om 10:26

En nog wat petr@

"Nee, ik sla niet door, misschien iets te fel gereageerd, maar dat komt omdat ik bij dit soort discussies alleen maar kan denken dat het iemands kind is, het had mijn kind kunnen zijn, en dan komt zo\'n stilletjes met allerlei vooroordelen en invulsels (ja, een stille toch, lekker cool!)."

Ja, je slaat wel door. Ik weet niet of jij bekend bent met dergelijke groepen, maar je kunt het vergelijken met die straatbendes in New York.
Als je je daar eens in verdiept dan snap je misschien een heel klein beetje wat ik bedoel en geloof me....dan had je echt gehoopt dat het niet jouw kind is dat in zo'n groep zit. Het is niet zomaar een stom toevallig ongeluk. Die gasten zoeken heel doelbewust hun plekken uit om zich uit te leven. Als je die jongens hoort praten dan lijkt het wel alsof ze van een andere planeet komen....die redeneren heel anders hoor.

Je zegt dat het jouw kind geweest had kunnen zijn. Wat bedoel je daar precies mee? Loopt jouw kind ook in zo'n bende mee of vind je het stom toeval dat die jongen daar was op het verkeerde tijdstip?!

Bastet

Bastet

25-10-2009 om 10:30

Pubers

Pubers komen ook van een andere planeet.Maar behalve die grote mond hebben ze ook een klein hartje...
Bastet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-10-2009 om 10:35

Stilletjes

"Leg een uit wat jou hieraan stoort dan....Dus jij vind dat ze hier geen lering uit moeten trekken?"
Oh zeker wel. En dat doen ze ook vast wel hoor, ze hebben immers een vriend verloren! Maar ik heb er moeite mee dat anderen een oordeel menen te moeten hebben over de manier waarop dit dan moet gebeuren. En wat nabestaanden op zo'n moment wel of niet zouden mogen doen. Want 'eigen schuld dikke bult'.

stilletjes

stilletjes

25-10-2009 om 11:06

Vraag aan petr@

Patr@ stoort zich aan mijn opmerking van de keiharde les.
Ik vraag me af waarom zij zich nou zo aan stoort aan die opmerking.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2009 om 11:59

Verbieden

Een stille tocht verbieden gaat mij te ver. Doe wat je niet laten kunt. Maar ik mag er wel een mening over hebben en die mening is dat het tegenwoordig steeds minder ergens om lijkt te gaan. Je laat ook zien dat je verdriet hebt als je massaal aanwezig bent bij de uitvaart. Ga dan maar langs de weg staan als je niet allemaal uitgenodigd bent. Een heel mooi eerbetoon is dat. De énige die er schuld aan heeft dat hij dood is, is de jongen zelf. Niet de bestuurder van de metro en ook niet het metrobedrijf, of eigenaar van de rails. Dus wat valt er te gedenken in deze stille tocht? Een meelevende kaart aan de metrobestuurder is meer op zijn plaats.

Tirza G.

Tirza G.

25-10-2009 om 12:46

Een keiharde les

Afgelopen halfjaar zijn hier twee jonge gasten verongelukt met de auto. Onbekend hoe en wat. Ze zaten alleen in hun auto en verder is het maar raden wat er gebeurd is (en ja, de wildste verhalen doen de ronde). Dat heeft een enórme impact gehad op de vriendengroep waar ze toe behoorden. Geen stille tochten, dat niet, maar wel knullen die geen auto meer rijden, geen rijles meer nemen, enzovoort enzovoort.
Dat zijn de lessen die je geleerd worden door het leven zelf.

Tirza

'kaaskopje? ik begrijp iets niet?

Kaaskopje:en die mening is dat het tegenwoordig steeds minder ergens om lijkt te gaan. Je laat ook zien dat je verdriet hebt als je massaal aanwezig bent bij de uitvaart. Ga dan maar langs de weg staan als je niet allemaal uitgenodigd bent. Een heel mooi eerbetoon is dat.

stel dat er 200 mensen langs de weg staan als eerbetoon?dat vind je wel oke?
en een stille tocht niet?( dan lópen er 200 mensen langs die weg)
wat maakt voor jou het verschil?het komt toch op hetzelfde neer?

Kaaskopje e énige die er schuld aan heeft dat hij dood is, is de jongen zelf.Dus wat valt er te gedenken in deze stille tocht? .

klopt ,hij heeft schuld aan zijn eigen dood,maar hij is wél dood,en dat willen zijn nabestaanden gedenken dmv een stille tocht,ze gedenken niet de manier waarop hij dood is gegaan,ze gedenken het feit dát hij dood is,en uiten op deze manier hun verdriet.

Starry Night

Starry Night

25-10-2009 om 13:35

Sus-anne

"maar wie ben jij om te oordelen en te bepalen of iemand wel of geen stille tocht wil organiseren?"
Ik neem aan dat je aan mijn opmerking daarover refereert, en in die opmerking zit overduidelijk besloten dat het in dat geval om een stille tocht voor een van mijn dierbaren zou zijn. Als ik dat op zo'n moment pertinent niet zou willen en zo'n tocht zou toch georganiseerd worden, dan ondersteunt dat mijn zeer ambivalente gevoelens rond stille tochten. Mensen lopen voor zichzelf en hun eigen prettige gevoel, en niet voor nabestaanden.
"als iemand zich goed voelt bij een stille tocht,en het helpt om het afscheid waardevoller te maken,waar maak jij je dan druk om? laat iedereen het op zijn eigen manier doen,gun iedereen die ruimte"
Ik maak me niet druk om stille tochten, want ze glijden eerlijk gezegd langs mijn rug af, juist omdat ze zo aan inflatie onderhevig zijn tegenwoordig. Waar ik me wel aan stoor is het valse imago dat stille tochten hebben, het imago dat jij onderschrijft. "Het helpt om het afscheid waardevoller te maken". Dat is gewoon kolder. Als een afscheid alleen als waardevol gevoeld wordt wanneer het massaal en over the top is, dan is er daadwerkelijk iets grondig mis met onze emoties.
Mensen die in een stille tocht lopen zijn veelal meelopers, mensen die niks met de overledene zelf te maken hebben, noch met de nabestaanden. Net als die duizenden anoniemen die condoléanceregisters tekenen. Vandaar dat deze mensen vrij agressief kunnen worden wanneer je ze aanspreekt op hun krokodillentranen. Daarmee maak je jezelf meteen verdacht. Getuige de reacties op Stilletje's posting, die er onmiddellijk van verdacht wordt dat ze het dan wel helemaal niet erg zal vinden van die jongen. Kolder, echt kolder.

Starry

"Het helpt om het afscheid waardevoller te maken".

het kán helpen inderdaad,bij de verwerking.
en als iemand het idee heeft dat het kan helpen,kan jij zeggen dat dat kolder is,maar dat kan jij niet bepalen voor een ander,want het is niet jouw verdriet.

ik brand wel eens een kaarsje voor de mensen in verlies en verdriet,niet omdat ik hun verdriet voel,of omdat ik krokodillentranen heb,maar gewoon ,als menselijk gebaar,om te laten weten dat ik met hen meeleef,ook al ken ik hen niet.en ook al heb ik niets met hun verdriet te maken,ik probeer me voor te stellen hoe het voor hen moet zijn,en hoop dat ik hen een hart onder de riem kan steken met zo,n kaars,en zo werkt het ook met een stille tocht.
vind jij dat dan ook onzin en misplaatst?

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2009 om 16:08

Nee sus-anne

Eerbetoon langs de weg vind ik niet hetzelfde als een stille tocht. Zoals ik eerder zei zie ik in een stille tocht een aanklacht, verwijt, beschuldiging naar diegene of die situatie toe die de dood van het slachtoffer op zijn geweten heeft. In dit geval heeft de jongen het op zijn eigen geweten. Hij hoort niet op het spoor te komen. Er valt verder niemand iets kwalijk te nemen. Dat hij vrienden en familie heeft die hem missen is logisch en als die bekenden en familieleden een haag uit eerbetoon langs de weg willen vormen is dat totáál iets anders dan een stille tocht. Het gaat mijn voorstellingsvermogen te boven om voor iemand die verantwoordelijk is voor zijn eigen ongeluk en dood een stille tocht te organiseren. Tussen Alkmaar en Castricum springt nog wel eens iemand voor de trein. Dat heeft toch een direct verband met de psychatrische ziekenhuizen die daar gevestigd zijn. Bij die mensen kun je nog stellen dat er iets niet goed zit in hun hoofd waardoor ze tot zo'n daad zijn gekomen. Hier gaat het om een jongen die bij zijn volle verstand op het spoor is gaan staan. Ik zou het als ouders denk ik helemaal niet fijn vinden als om die reden een stille tocht wordt georganiseerd. Dan komt ook steeds ter sprake hoe dom je kind is geweest.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2009 om 16:11

Starry

Helemaal eens.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.