Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Valkyre

Valkyre

15-07-2011 om 02:03

Taalergenissen

Wat is je grootste taalergenis? (Of je favoriete, je "pet peeve" dus?)

Zelf ben ik verre van een taalpurist, maar bepaalde dingen zijn mij met de paplepel ingegeven. Hiervan krijg ik de kriebels:

- "beter als" (jaja, ik weet dat dat wel ABN zal worden uiteindelijk. Maar ik doe er NIET aan mee dat proces te bespoedigen);
- "ik irriteer mij eraan" (dat ergert mij dus, brrr! Of het irriteert mij, ook goed);
- als mensen in het Engels "rediculous" schrijven ipv "ridiculous" (van ridicuul, weetuwel!)

Wie biedt meer/erger?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bezittelijk voornaamwoorden

In een reclame van xs4all zegt een callcentermedewerker: wat aansluit bij u interesses. Brr. Of juist mensen die jouw schrijven of zeggen als ze jou bedoelen.

skik

Rotterdoms

Hoewel ik hier al 41 jaar woon kan ik er maar niet aan wennen: hij heb, hij leg, hij ken.

skik

Biene M.

Biene M.

15-07-2011 om 06:49

Hij wilt

Hypercorrectie door een t te zetten achter de derde persoon enkelvoud van willen (het is een onregelmatig werkwoord, mensen).

Omdat zeggen waar het doordat moet zijn.

Me man (nog erger: me mannetje).

Ayanna

Ayanna

15-07-2011 om 08:19

Enigste

Enig is één. Geen overtreffende trap dus.

Ik besef me

En Biene, ik kan nog erger: me hubbie....LOL!
Oja, iNdentiteitsbewijs, eenSgezinswoning.
Dat Rotterdams vind ik dan wel weer geinig, maar da's vast omdat ik heimwee heb. Vooral "ik gaat", dat is zó absurd en typisch Rotterdams, vind ik gewoon weer leuk worden.

O ja

Ook iNdentiteit, minutie ipv munitie (niet dat dat nu zo'n gangbaar woord is maar toch), mensen die aan de telefoon vergeten zich voor te stellen maar aanvangen met de dubieuze opening "ik heb namelijk een vraag" (namelijk?). O ja, en mijn kinderen zeggen nooit "aan de kant" of "uit de weg" maar nog steeds "uit de kant". Grrrr. Maar ook weer schattig. O, en tot slot kan ik helemaal crimineel worden wanneer mijn schoonmoeder in babytaal tegen mijn kinderen gaat spreken. Ze zijn 7 en bijna 10. Dan moet vriend tussenbeide komen. Er gaat me vast nog meer te binnen schieten. Overigens kan mijn moeder weer niet tegen de nederlandse woorden die ik door ons dialect gooi. Ik ben dus zelf ook schuldig.

Een willekeurige greep

De Hunnen zijn wel een van mijn grootste ergernissen: hun hebben, hun zijn...
Maar ook heel erg is het door "echte Amsterdammers" sosm gebruikte 'mensen wie dit doen' . En nou zit er daar in dat wie nog enige logica, maar gisteren hoorde ik een klant zeggen "dingen, wie..." en dat is niet alleen fout en lelijk, maar ook nog onlogisch.

Groeten,

Temet

Temet

"maar gisteren hoorde ik een klant zeggen "dingen, wie..." en dat is niet alleen fout en lelijk, maar ook nog onlogisch."
Dat is niet onlogisch, maar Cruyffiaans! Echt, let er maar eens op: "De bal wie...", "de spelers kregen geen grip op het veld wie nat was" etc. etc. LOL!

Valkyre

Valkyre

15-07-2011 om 09:59

Wat een reacties!

Ik wist dat ik niet de "enigste" was (brrrr...)!

Die weerman van de NOS met dat rode haar zegt altijd "en dan kijken we naar de rest van Uuropa..."

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ayanna

Ayanna

15-07-2011 om 10:28

Telefonisch gebeld

Iemand die mij 'telefonisch gebeld' heeft en dan zegt: "Luistert u eens"....eeeeh ja...ik neem de telefoon op, dus ik luister toch...IEKS!

Ayanna

Ayanna

15-07-2011 om 10:38

En even....

'Mag ik even iets vragen', 'ik ga even naar het toilet', 'mag ik heel even uw pen vasthouden'.
NOU HEEL EVEN DAN HOOR, NIET TE LANG SVP!

Ayanna

Ayanna

15-07-2011 om 10:46

Linzel

Ja, dat was lang genoeg! Kom maar terug van het toilet of geef die pen maar terug!

Jammer

Als ik een geboortekaartje krijg waarop staat: "Eindelijk mogen we jouw in de armen sluiten" of een uitnodiging voor een feestje "Ik wordt 50". De tijd dat ik me eraan irriteerde (hihi) ligt lang achter me.
Mijn man vind het erg storend als ik ( letterlijk uit het Engels vertaald ) zeg: "De zon komt eruit! ", maar ik vind dat zo leuk klinken. Onze kinderen maken fouten als ze NL praten, maar ik wil niet iedere keer verbeteren als ze enthousiast iets vertellen. Onze jongste heeft een zomerbaan waarbij hij NL praat, ik dacht dat hij geen sterk accent heeft, maar onlangs werd er naar hem gevraagd, "Kan ik even die Turkse jongen spreken ?" :o)

Jaymza

Jaymza

15-07-2011 om 11:21

Een pet?

Mensen die veel "moeilijke" of buitenlandse woorden door hun taalgebruik gooien.
Zo moest ik opzoeken wat in vredesnaam een pet peeve was
Ik dacht aan een hoofddeksel.

Jaymza

Anneque

Ik dacht ook in eerste instantie: Cruyff. Maar dat is ook een Amsterdammer. Dus nu vraag ik me af: praat die man zo omdat hij plat Amsterdams spreekt, of praten die andere Amsterdammers Cruyff na?

Hoe dan ook, het is lelijk.

Groeten,

Temet

Afleren valt tegen

ik ben typisch zo'n evenaar. Bah, ik vind het vervelend maar ik kom er even niet van af.

Mijn ergernissen: de verwarring van u en uw, jou en jouw, je ziet het overal. Pas ook op het digitale antwoordformulier van een krant (!). Op hyves bij een of ander spel waar sommige mensen meedoen. Ieuw!

Heb ook een hekel aan 'zeg maar' als stopwoord. Maar ja, eerst 'even' afleren. Dan kijken we verden.

Janna

Janna

15-07-2011 om 11:55

Hunnie

en zelfs 'hullie'

Het gebruik van 'een stukje' in bijvoorbeeld: een stukje zelfvertrouwen...

Het tutoyeren van de Ikea.

Hoewel de Van Dale het woord inmiddels heeft opgenomen vind ik het woord 'uitprinten' nog steeds geen mooi woord. Het blijft voor mij een contaminatie van uitdraaien en printen.
Ook het gebruik van 'wezen' in plaats van 'zijn' vind ik niet mooi klinken (inderdaad, vroeger kreeg ik vaak de uitdrukking 'wezen vind je in een weeshuis' te horen).

Mond-op-mondreclame (in plaats van mond-tot-mondreclame)

Enigste (in plaats van enige)

Als ik met 'wij' word aangesproken

Sancy

Sancy

15-07-2011 om 12:01

Enigste en kids en meer

Ik erger me aan het gebruik van enigste als het enige moet zijn. Ik ben zelf natuurlijk wel het enigste, hoewel niet het enige kind in het gezin
En dan kids. Ik heb geen kids. Kids wonen in het buitenland.Ik heb kinderen.
Vrouwtje. ik schat haar dan altijd op zo'n 80 cm. Andere vergelijkbare verkleinwoorden zijn ook tenenkrommend.

Guinevere

Guinevere

15-07-2011 om 12:09

Ik ben heel erg

Ik ben heel erg, hoe beter ik mensen ken, hoe meer ik me stoor aan fout taalgebruik. Mijn man heeft het dus zwaar te verduren met mij.
Vrienden die altijd "hun hebben" zeggen corrigeer ik niet, maar als ik hun kinderen over de vloer heb krijgen die altijd een taallesje van mij. Zal wel zinloos zijn. Mijn man praat regelmatig over "het flat" in plaats van "de flat". Dat kan ik niet verdragen, en al helemaal het idee niet dat onze kinderen dergelijke kromme taal gaan overnemen.
Kan iemand mij helpen, ik wilde dat ik me niet zo ergerde aan dit taalgebruik. :-p

Massi Nissa

Massi Nissa

15-07-2011 om 12:17

Bij kleine kinderen leuk

Ik geniet soms van fout taalgebruik bij kleine kinderen. Mijn dochter verspreekt zich nog wel eens als ze Berberse grammatica naar het Nederlands overzet - zo zegt ze "Ik ga af de glijbaan".
Verder eens met alle bovenstaande ergernissen. Het wordt ook in rap tempo erger. Ik word ook erg chagrijnig van taalkundigen die maar roepen dat taal nu eenmaal in beweging is en dat we het met zijn allen fijn moeten vinden dat iedereen binnenkort 'hun' als onderwerp gebruikt.
Groetjes
Massi

Het kruidvat

Mensen die naar het kruidvat gaan, handvaten nodig hebben, musea's bezoeken en sperciebonen eten.
n@nny

1 liter, 2 liter

...norma-liter...vreselijk

Groente

Brocolli kun je hier ook kopen, die liggen naast de sperciebonen. Verder loopt zelfs mijn dochter van 9 de taalfouten op verpakkingen te signaleren als we door de supermarkt lopen. "Was verzachter? Wat is het nu dan?"
Waar ik me ook behoorlijk aan erger, is "engels doen maar dan verkeerd". Dingen als color in plaats van colour, nite in plaats van night, dat soort dingen. Rillingen krijg ik ervan!

Vic

Vic

15-07-2011 om 14:16

Heel erg correct

Hoe heet dat ook alweer, als iemand iets juist overdreven correct uitspreekt? Zoals mijn collega die het altijd over nótulen heeft, met de klemtoon op no.

Nótulen klopt!

En het verschijnsel dat jij beschrijft, heet hypercorrectie. Kopje kofje

Genista

Color is Amerikaans Engels en daarom niet echt verkeerd. Sins ik in Schotland voor een Amerikaans bedrijf werk, kijk ik nergens meer van op.
Omdat ik weet dat mijn Engels niet perfect is, kan ik me over deze dingen dus niet druk maken.

Nite is meer Text ( = SMS) taal.

En ja wat vinden jullie daar dan van :o) ?

Vic

Vic

15-07-2011 om 14:30

Ook leuk

In eerdere draadjes ging het ook wel eens over arech, plafon, tampasta en aarpollen. Ik zeg het allemaal goed

Ayanna

Ayanna

15-07-2011 om 14:51

Ikke

Ik persoonlijk, vanuit mezelf zal ik maar zeggen, ik heb zoiets van, tsja, als ik dan toch eerlijk moet zijn dan, weet je, dan vind ik toch eigenlijk wel gewoon dat dat veels te duur kost.

Tirza G.

Tirza G.

15-07-2011 om 15:42

Geen engels

En ook geen Amerikaans, maar Australisch. Wat die met hun taal doen grenst aan het ongelooflijke. Leuk leuk leuk leuk.

Tirza (ik erger mij nooit. En verwonder mijn trounus ook nooit)

Vic

Vic

15-07-2011 om 17:59

Pelle

Soms wel. Hoewel ik me eigenlijk nooit erger, hooguit ernstig verwonder. Een tijdje geleden stond er in Ouders en school een draadje van iemand die niet snapte hoe ze 0,27 / 3 moest doen. Dat was een verwondermomentje Maarja, die keer dat er iets was over binaire rekendingetjes 'had ik zoiets van' huh??

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.