Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Transgenders in de sport


Ik vind dat ook een heel vreemde gedachte. Ik vind transvrouwen alleen al niet ánders dan cisvrouwen, dus is er ook geen reden hen uit te sluiten van een vrouwencompetitie.

Wel.een beetje een SGP-gedachte overigens: vrouwen zijn niet mínder dan mannen, maar ánders, dus mogen ze niet werken en verkozen worden.


Hannemeike schreef op 21-06-2021 om 18:23:

Ik vind dat ook een heel vreemde gedachte. Ik vind transvrouwen alleen al niet ánders dan cisvrouwen, dus is er ook geen reden hen uit te sluiten van een vrouwencompetitie.

Wel.een beetje een SGP-gedachte overigens: vrouwen zijn niet mínder dan mannen, maar ánders, dus mogen ze niet werken en verkozen worden.


Daar zijn geen objectieve redenen voor Hannemeike. Ik neem toch maar aan dat transvrouwen bijvoorbeeld ook niet voor een uitstrijkje worden uitgenodigd. Of vind jij dat dat wel moet gebeuren? Om ideologische redenen, omdat we niet mogen erkennen dat ze in dit opzicht anders zijn dan cisvrouwen? En stel dat je ze uitnodigt, zouden ze dan zo politieke correct  zijn zich te melden voor het onderzoek? Of zouden ze denken: ik kan mijn tijd wel beter besteden?


Waar zijn geen objectieve redenen voor?

 Mensen worden uitgenodigd voor het bevolkingsonderzoek als zij bij de gemeente als vrouw geregistreerd staan. Mensen die geen baarmoeder hebben, maar als vrouw geregistreerd staan bij de gemeente, kunnen zich na de eerste uitnodiging afmelden. Ik neem aan dat vrouwen die geen baarmoeder hebben niet gaan, tenzij ze wel een baarmoederhals hebben. Ideologie heeft daar niet zoveel mee te maken.

https://webvrouw.nl/vulva-vagina/inwendig-onderzoek/uitstrijkje-van-de-baarmoederhals/

Dat doet er niet toe.

"Transmannen en transvrouwen die op basis van lichamelijke kenmerken en leeftijd in aanmerking komen voor het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker, kunnen hieraan (blijven) deelnemen."

Wiek schreef op 21-06-2021 om 17:50:

[..]

Ik ben in de vijftig, ik sport al jaren niet meer. Ja, vroeger was ik fanatiek sporter. En nee, bij mijn weten heb ik in competitie nooit een trans vrouw als tegenstander gehad.

Hoeveel intieme gesprekken heb jij gevoerd met mensen over hun transitie?

intieme gesprekken maken meetbare competitieresultaten niet anders. 

Ik moest eens tegen een persoon die als man die kampioenschappen niet haalde, maar het seizoen erop medailles won bij de vrouwen. Met dezelfde meetbare prestatie, niks achteruitgang. Geloof mij, geen tegenstandsters die die hier sympathie voor hadden hoor. 

Er zijn gewoon verschillen tussen mannen en vrouwen, qua fysieke kracht. Dat moet je niet ontkennen of bagatelliseren. De Oranje vrouwen verliezen soms nog van een hoofdklasser JO15. Serena Williams kan ook niet winnen van een top 200 speler bij de mannen. Niet leuk, wel waar. Daarom moet je vrouwelijke topsporters niet tegenover oneerlijke concurrentie zetten. Dus bijv. alleen als je op jonge leeftijd al begonnen met met hormonen en niet als je pas na je 20e in transitie gaat.

Ik denk helemaal niet dat het onrealistisch is dat iemand vanwege een sportcarrière in transitie gaat. Zeker als het om veel geld en een lucratieve carrière gaat. Als het om serieus geld gaat, vervagen alle normen lijkt het soms wel. Topsporters zijn soms zelfs bereid om hun leven te geven door zich met EPO in te spuiten en dubieuze bloedtransfusies te ondergaan. Alles voor die ene droom.

Valeria schreef op 21-06-2021 om 20:13:

[..]

intieme gesprekken maken meetbare competitieresultaten niet anders.

Ik moest eens tegen een persoon die als man die kampioenschappen niet haalde, maar het seizoen erop medailles won bij de vrouwen. Met dezelfde meetbare prestatie, niks achteruitgang. Geloof mij, geen tegenstandsters die die hier sympathie voor hadden hoor.

dat lijkt me tamelijk anekdotisch… 

Volgens mij komt het echt niet vaak voor dat transkinderen al voor de puberteit met de transitie beginnen. Een transjongen in mijn nabije kring is met 15 met gesprekken begonnen en staat nu op een wachtlijst van minimaal 1,5 jaar. Misschien zijn er ook wel kinderen die het al heel jong weten maar mijn bekende ging van tomboy naar non-binair naar man. Het lijkt me ook niet gewenst om al bij minderjarigen onomkeerbare behandelingen uit te voeren.

Welke normen vervagen?

Poms schreef op 21-06-2021 om 20:26:

[..]

dat lijkt me tamelijk anekdotisch…

Zou kunnen, maar altijd nog beter dan meningen van mensen die zelf niet aan sport doen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gay_Games_2018

Je zou het ook eens kunnen vragen aan mensen die vaker met dat bijltje hebben gehakt, hoe zij dat zien?

MMcGonagall schreef op 21-06-2021 om 20:44:

Volgens mij komt het echt niet vaak voor dat transkinderen al voor de puberteit met de transitie beginnen. Een transjongen in mijn nabije kring is met 15 met gesprekken begonnen en staat nu op een wachtlijst van minimaal 1,5 jaar. Misschien zijn er ook wel kinderen die het al heel jong weten maar mijn bekende ging van tomboy naar non-binair naar man. Het lijkt me ook niet gewenst om al bij minderjarigen onomkeerbare behandelingen uit te voeren.

Onomkeerbare aspecten van een transitie kunnen pas na het 18e jaar

Valeria schreef op 21-06-2021 om 20:47:

[..]

Zou kunnen, maar altijd nog beter dan meningen van mensen die zelf niet aan sport doen.

want als je niet zelf aan sport doet kun je geen mening hebben over sport? Dat kan volgens mij prima zolang je die mening ook als zodanig beschouwd en geen anekdotes als statistiek gaat aandragen. 

Valeria schreef op 21-06-2021 om 20:13:

[..]

intieme gesprekken maken meetbare competitieresultaten niet anders.

Ik moest eens tegen een persoon die als man die kampioenschappen niet haalde, maar het seizoen erop medailles won bij de vrouwen. Met dezelfde meetbare prestatie, niks achteruitgang. Geloof mij, geen tegenstandsters die die hier sympathie voor hadden hoor.

Ja maar, zoals ik al eerder zei: dit gaat over transvrouwen die een mannelijke puberteit hebben doorgemaakt. Die zullen idd wat sterker zijn. Maar transvrouwen die remmers hebben gehad en daarna crosshormonen: daarvan is het nog maar de vraag of ze sterker zijn dan cisvrouwen. 

Ik mis dat onderscheid bij velen in deze discussie

Valeria schreef op 21-06-2021 om 20:47:

[..]

Zou kunnen, maar altijd nog beter dan meningen van mensen die zelf niet aan sport doen.

Als dat een steek onder water mocht zijn naar mij: toen ik wel aan sport deed, was dat hard en zeer competitief. Maar daat gaat het niet om.

Heb je wel eens een gesprek gehad,  was mijn vraag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.