Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

P

P

21-04-2012 om 21:26

Verkiezingen: ga je anders stemmen?

Wat ik graag wil weten: ga je nu anders stemmen dan de vorige keer of keren en zoja waarom en van welke partij naar welke partij?

Eventueel met andere nick natuurlijk


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
slimme meid

slimme meid

04-05-2012 om 01:09

1977–1983

In de tijd dat ik op de middelbare school zat, 1977–1983, hingen daar van die "slimme meid"-posters e.d. Als ik me goed herinner, vooral om een beta-keuze bij meisjes te stimuleren.

slimme meid

slimme meid

04-05-2012 om 01:12

Werkende vrouw asociaal

Vrouwen die ambtenaar waren, werden heel lang meteen ontslagen zodra ze getrouwd waren. Bovendien was men lange tijd van mening dat een werkende vrouw "asociaal" was, omdat ze het werk inpikte van een man die het echt nodig had (want kostwinnaar was).

Bovendien werd er bij veel beroepen van uitgegaan dat de vrouw een bijdrage leverde, "vrouw van ..." was.

Biene M.

Biene M.

04-05-2012 om 06:47

Aow-pensioen

Izar: "Prima als we premie AOW voor wat anders gaan besteden. Maar dan wel voor de toekomst. Mijn inkomen na 67 is voor een belangrijk deel gebaseerd op de AOW. Daar gaat mijn pensioenregeling ook van uit. Ik voel er weinig voor om op pensioendatum noodgedwongen mijn huis te verkopen."

Maar wanneer dan? Nu gaat zo'n 18% van de eerste tranche van ons inkomen op aan AOW-premie en de komende jaren neemt het aantal AOW-ers alleen maar toe. We kunnen toch moeilijk van onze kinderen vragen om én meer AOW-ers te onderhouden én zelf veel meer te sparen om op hun oude dag zonder AOW te kunnen? En dan wordt er ook nog bezuinigd op onderwijs waardoor ze waarschijnlijk zelf flink moeten gaan lenen voor hun studie.

Ik denk dat we het naar de generaties na ons niet kunnen verantwoorden te wachten met ingrepen en dat er op korte termijn begonnen moet worden met het fiscaliseren van de AOW. De huidige situatie laten voortduren is buitengewoon onrechtvaardig (als je het hebt over wederzijdse solidariteit...)

slimme meid

slimme meid

04-05-2012 om 08:30

Slimme meid, 'elke vrouw is technies'

http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/IIAV01:104003329/&st=technies&sc=%28technies%29&singleitem=true

De campagne 'Kies exact' was van 1987 tot 1989, 'Een slimme meid...' van 1989 tot 1993.

skik

Of deze, slimme meid

Sorry, ik zit dit topic te vervuilen met oude campagneposters van de overheid. Maar misschien bedoel je deze posters met 'Ik heb een wiskundeknobbel, zielig he', 'Ingenieur Noortje de Vries, klinkt dat zo gek dan?:

http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/zoekresultaten/pagina/3/meiden/%28meiden%29/&wst=meiden

Die herinner ik me ook nog wel van vroeger.

skik

slimme meid

slimme meid

04-05-2012 om 09:17

Toch weet ik het zeker

Skik, en toch weet ik het zeker: op mijn middelbare school hingen posters, zwart-wit en met foto, over "een slimme meid..." o.i.d.. Het was zeker niet die roze poster met "alle vrouwen zijn technies'. En ik heb in 1983 eindexamen gedaan en ben daarna nooit meer op die school geweest. Wat kan het dan geweest zijn?!

slimme meid

slimme meid

04-05-2012 om 09:32

Thea studeert techniek?

Er schijnt in de jaren '80, voor de eerder genoemde campagnes, ook nog de campagne "Thea studeert techniek" te zijn geweest. Misschien was het dat? Ik kan er geen afbeeldingen van vinden.

foo

foo

04-05-2012 om 09:54

Thea

Die ken ik ook. En het had ook nog een toevoeging
: Thea studeert techniek ... en ze vindt het nog leuk ook!
Daar probeerden ze eerste elft tachtiger jaren meisjes mee te werven.
Ik vond dit erover: http://books.google.nl/books/about/Thea_studeert_techniek_en_ze_vindt_het_n.html?id=FLVhYgEACAAJ&redir_esc=y

Deze dan, slimme meid?

http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/NAGO02:IISG-30051001795696/&p=9&i=4&st=meiden&sc=%28meiden%29/&wst=meiden

Er waren er nog meer van, o.a. 'later ga ik door in techniek'.

skik

Werkende vrouw asociaal 2

Toen ik eind jaren 70 begon te werken had ik ook een werkgever die, als hij de keuze had, geen getrouwde vrouwen aannam.
Nadat ik in 1982 trouwde is mij ook weleens verweten dat ik alleen maar werkte voor de extraatjes en een baan van een werkloze innam.
In 1988 ben ik gestopt toen we onze adoptiezoon kregen. Er was nog geen adoptieverlof, je kon je 4 weken vakantie opnemen en dat was het dan. Van onbetaald verlof wilde mijn werkgever ook niet horen, hij was allang blij dat er weer een getrouwde vrouw opgestapt was ;o)

slimme meid

slimme meid

05-05-2012 om 01:15

Skik, ja!

Skik, ja zo'n soort poster was het! Niet exact die, maar wel het type: zwart-wit portretfoto met daarop een tekst (zin, quasi-uitspraak, slogan).

Ik begon al aan mijzelf te twijfelen maar dat was dus niet nodig... Wel heeft mijn geheugen het gecombineerd met de latere Kies exact en Een slimme meid... campagnes, die ook op straat etc. hingen, als ik me goed herinner

Dit lijkt er nog meer op:

http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/NAGO02:IISG-30051002102652/&p=4&i=16&st=meiden&sc=%28meiden%29/

http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/NAGO02:IISG-30051002102157/&p=3&i=7&st=meiden&sc=%28meiden%29/

http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/NAGO02:IISG-30051002102207/&p=3&i=11&st=meiden&sc=%28meiden%29/

http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/NAGO02:IISG-30051002102256/&p=3&i=16&st=meiden&sc=%28meiden%29/

slimme meid

slimme meid

05-05-2012 om 01:18

Skik

Ah skik, ik zie nu pas dat je deze al had gepost, die posting had ik niet gezien, die had je tegelijkertijd met de mijne geschreven en heb ik zodoende over het hoofd gezien...

Chippie

Chippie

07-05-2012 om 17:41

Jetteke

Artikel niet gelezen maar de generatie 60plussers hebben nauwelijks woonlasten (want hypo afbetaald e/o nog 10.000 hypo), kinderen uit huis en alle tijd van de wereld.

Met veel geld en een steady inkomen was ik ook vaker en langer in buitenland te vinden. Zeker als ze een eigen kampeermiddel hebben is het niet zo gek dat ze er langer op uit gaan. Het leven is in Frankrijk niet duurder dan hier.

Ik weet niet hoever zestigplussers in dat artikel op reis gingen. Maar met twee personen een verre reis in laagseizoen is vaak goedkoper dan met vijf personen in het hoogseizoen in een stacaravan oid.

Chippie

Chippie

07-05-2012 om 17:50

Jetteke

Tav werkende vrouwen. Ik ben van een jongere generatie (want in 85 ofzo begon ik aan middelbare school). Maar ik zie wat jij schetst nog steeds we eens om me heen. Mijn man is de eerste directeur die thuis een vrouw heeft die werkt. Ik merk wel dat de jongere generatie dat normaal vindt en de iets oudere generatie (maar dan heb ik het over 5 jaar!) vind het niet meer gek (wel als ik aangeef wat ik doe) maar dat papa ook wel eens thuis blijft als kind ziek is, is toch wel wat raar.

Maar korte tijd geleden was hier een discussie waarbij de vrouwen van dit forum het toch hee normaal vonden dat de vrouw inschikt als de man een directeursfunctie bekleedt. Tja, zo komen de vrouwen nooit in topposities. Al vraag ik me wel af of wij vrouwen dat nu zo nodig willen. Ik merk dat de vrouwen om me heen een ander soort drive hebben. Eerste prioriteit ligt bij gezin. Al mijn vriendinnen zijn hoogopgeleid (WO). Toch werken ze allemaal parttime (max 30 uur) waarbij hun man meer werkt en meer verdient. En al mijn vriendinnen hebben 2 - 4 kinderen en we knappen met z'n allen de 10minutengesprekjes, kerstdiners, luizenpluis, verjaardagsfeestjes op.

Jaymza

Jaymza

07-05-2012 om 17:53

Reeel blijven

Ik ben van 1953 en mijn man van 1951. Ook wij moesten studieschulden aangaan. woningen waren niet te krijgen toen wij startten. Kinderopvangtoeslag bestond niet. Wij hebben ons hele leven premies betaald voor aow en pensioen. Ook ons pensioen wordt uitgesteld en gekort. ons eerste huis verkocht in de vorige dip met verlies. Nu onze kinderen de deur uit zijn hebben we het financieel beter. Maar niet omdat we uitvreters zijn. De 30 ers van nu zitten er waarschijnlijk ook beter bij over 30 jaar. Dat is nu eenmaal inherent aan de levensfase.

Jaymza

Kaaskopje

Kaaskopje

07-05-2012 om 18:02

Woonlasten

Ik denk niet dat je kunt zeggen dat ouderen haast geen woonlasten meer hebben omdat het huis bijna is afbetaald. Er zijn denk ik ook best veel mensen die hun huis verkopen en in een huurhuis trekken. Daarmee hebben ze natuurlijk wel weer meer 'vermogen' op de spaarrekening staan. Tenzij je zoals mijn ouders het geld meteen investeert in een huis in Spanje. Die hielden op hun bijna 70ste niet van halve maatregelen
Ik zeg overigens eerlijk dat áls ik de kans had gekregen om met mijn 60ste te gaan rentenieren, dan zou ik dat ook gedaan hebben en ik zou er zolang het geld dat toeliet lekker op los reizen, dus ik begrijp die mensen heel goed. Voor ons gaat die vlieger niet meer op. Het is niet anders.

Vic

Vic

07-05-2012 om 22:31

Vroegah

Ik ben begonnen met werken in 1990/91 en toen werden er tijdens solliciatiegesprekken nog impertinente vragen gesteld over je kinderwens. Volgens mij is dat er tegenwoordig wel uit. De meeste vrouwelijke collega's van mij werken ook gewoon 32 of 36 (= ft), en dan vaak hun mannen ook. Twee carrieres op 1 kussen, dat lijkt me een behoorlijke uitdaging. Bij mij is dat i.i.g. niet gelukt, ook niet nu als alleenstaande moeder. Het valt allemaal wel te regelen, maar juist op weg naar die carriere heb je nog niet de financiële mogelijkheden om diensten (oppas, huishoudelijke hulp, au-pair o.i.d.) in te huren. Wellicht dat ik over een paar jaar, als de jongste in de bovenbouw of v.o. zit, nog eens probeer om mijn carriere verticaal te ontwikkelen. We moeten tenslotte tot minimaal ons 67e door, dus dan heb ik nog bijna 30 jaar te gaan

Leeftijdsfase

Nou ik heb 2 ouderparen die vele vakanties vieren, hoewel ze beiden al 70+ zijn en 1 van de ouders tot zijn 68ste heeft doorgewerkt. Dat ze zoveel op vakantie gaan is niet omdat ze het zo enorm veel verdienen, het ene ouderpaar heeft zelfs niet zeer ruim te besteden, dat komt met name omdat hij hertrouwd is met een vrouw die nooit eigen inkomsten heeft gehad (dus geen pensioen), het andere ouderpaar heeft het iets ruimer. Gemiddeld genomen is hun inkomen niet anders dan het onze, zelfs lager (dat ene ouderpaar). Maar ze hebben geen kinderen meer te onderhouden....en al het geld dat wij aan onze kinderen besteden, zakgeld, kleedgeld, studie, schoolgeld, sportgeld en dan hebben we het nog niet eens over wat ze aan eten en dagelijkse dingen als fietsen, jassen etc. kosten, dat geld besteden zij aan leuke dingen.
Als wij uit eten willen zijn we zo over de 100 euro kwijt...2 kinderen mee die echt geen genoegen meer nemen met een 'kindermaaltje' en dan drinken ze er natuurlijk ook nog graag wat bij. Als zij uit eten gaan kost het ze 50 euro. Diezelfde verdubbeling doet zich voor bij een uitje, schouwburgbezoek, musea en zelfs als we een ijsje halen. En op vakantie gaan ze in het laagseizoen, als onze kinderen op school zitten en we daarom dus niet weg kunnen als gezin....De helft goedkoper omdat het laagseizoen is en nogmaals de helft omdat ze nog maar met z'n tweeën zijn....
Die veel lagere kosten zijn veel belangrijker in het dagelijks leven...Als ik me voorstel dat we de onkosten van de kinderen niet meer zouden hebben....Nou ik kan me wel voorstellen hoe 'rijk' we dan zouden zijn.
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

08-05-2012 om 11:12

De helft?

Jetteke: Kortom, je kunt met een veel lager inkomen (de helft?) toe als je geen kinderen meer te onderhouden hebt. ===
Jij misschien, maar ik niet hoor. Mijn helft ligt waarschijnlijk een stuk lager dan de jouwe en als man en ik ons salaris weer voor ons zelf hebben, kunnen we éindelijk gewoon een kledingwinkel of schoenenwinkel binnenstappen zonder tien keer na te denken of dat wel verantwoord is en hoeven we niet meer uit te zingen tot de volgende salarisdag. Zonder kosten van de kinderen hebben we eindelijk genoeg om te doen wat voor jou nu normaal is. Over een paar dagen komt de theatergids bijvoorbeeld weer uit. Ik kijk er niet eens meer in. Het is gewoon niet op te brengen om een paar voorstellingen tegelijk te bestellen. Ik verlang zeer naar de tijd waarin dat wel weer mogelijk wordt.
En geloof me, bovenstaande is geen klaagzang, het is nu even niet anders. Maar jouw helft is dus niet mijn helft. Ik kan daar niet mee toe met twee personen.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-05-2012 om 11:22

Mijn helft

betekent overigens ook: huurtoeslag en zorgtoeslag én wakkerliggen over de vraag waar we het eigen risico in vredesnaam van moeten betalen. Wij moeten sparen voor het eigen risico. Nu al, laat staan als ze het nog meer verhogen.

Sindbad's vrouw

Sindbad's vrouw

08-05-2012 om 12:45

Wat makkelijk jetteke... wat kleineren

Jetteke schreef: Toeslagen komen we uiteraard niet voor in aanmerking, maar geeft ook niet. We gaan daarnaast verstandig met geld om. Dus "de helft" staal op mij, maar ook op heel veel mensen om mij heen" .

Kijk... jouw kringetje bestaat dus uit twee verdieners met een royaal inkomen. En vanuit die achtergrond is het makkelijk praten.

Ik kan me hier wezenloos aan ergeren. Je schreef in je vorige bijdrage dat je 900 tot 1000 euro per maand uitgaf aan twee kinderen... Zonder rekening te houden met etenskosten en vakanties...

Pfffff Heb je enig idee hoe jou manier van schrijven over komt op andere mensen?

Sindbad's vrouw

Sindbad's vrouw

08-05-2012 om 12:49

Jetteke II

En dan vind je het in je eerste bericht ook nog raar dat mensen graag hetzelfde inkomen willen houden na hun pensionering?

In welke wereld leef jij?
Is het zo vreemd dat als je je hele leven gewerkt hebt, je na je pensioneren ook nog "leuk" rond wil komen?

Sindbad's vrouw

Sindbad's vrouw

08-05-2012 om 16:22

Modaal 2012

Modaal voor 2012 is 33000 bruto op jaarbasis, dat komt neer op 1829 netto per maand.
Zorgtoeslag komt te vervallen als je een gezamelijk inkomen hebt van meer dan 51000 per jaar. Bij Anderhalf x modaal dus, met 2 personen.

Kortom, jullie doen het samen niet slecht. En dan is het idd fijn dat je keuze's kunt maken, en dat je kunt sparen voor de kinderen.
Er zijn echter ook voldoende gezinnen die samen op of onder modaal zitten, en die maken andere keuze's, vaak geboren uit nood.

Eerder stoppen met werken is dan ook niet mogelijk als je (ruim) onder modaal zit. Domweg om het doodsimpele feit dat het heel moeilijk wordt om in de periode voordat je 55 bent een bedrag van 12 x modaal bij elkaar te sparen, "om stil van te leven" .

Kaaskopje

Kaaskopje

08-05-2012 om 16:59

Jetteke

Je schrijft dat een middelbare scholier jullie 240 euro kost. Schoolgeld hoef je niet te betalen en de boeken zijn al een poosje gratis tot 18 jaar. Waar zit'm die 240 euro dan?

Kaaskopje

Kaaskopje

08-05-2012 om 18:04

Jij bedoelt de ouderbijdrage? Wij hebben puur toevallig redelijk weinig eisende scholen getroffen. Rond de 100 130 euro per jáár op het VO als ik het mij goed herinner (wat vergeet je dat soort dingen weer snel...).
Wat de rest betreft, tja, dat is naar vermogen. Als jij in staat bent zoveel bij te dragen aan sport, muziek en dergelijke moet je dat vooral doen. Jullie kunnen die keuzes maken omdat je het geld ervoor hebt. Met minder geld maak je minder dure keuzes. Zo werkt dat nu eenmaal.

Sindbad's vrouw

Sindbad's vrouw

08-05-2012 om 18:48

Izar --> verwijten?

Ik verwijt jetteke ook niet dat ze andere keuze's gemaakt heeft.
Wat ik alleen aan wilde geven, is dat niet iedereen in die positie zit, en dat die positie niet DE norm is.

Waar ik me zelf over verwonder, en dat is ook iets wat ik in de politiek zie, is het gemak waarmee oplossingen verzonnen worden, die ~ in mijn ogen ~ vaak bedacht worden vanuit een positie waarin er keuze's gemaakt kunnen worden.

En om terug te komen op de vraag van deze draad, Verkiezingen, ga je anders stemmen, daar zit dan ook precies mijn dilemma.

Er worden voorstellen gedaan waarbij ik aan de ene kant denk (ideologisch gezien) hmm, daar kan ik best mee leven. Als ik alleen naar mijn beurs en mijn alledaagse werkelijkheid kijk, en naar de invloed die sommige plannen hebben op de mensen om mij heen, nou dan weet ik het nog niet...

Als ik puur ideologisch kijk, dan zou ik SP stemmen, links in iedergeval.
Alleen als ik kijk wat links zou willen met het werk van Sindbad, nou dan hou ik mijn hart vast....En dan zou ik VVD moeten stemmen.

Maar ja, die VVD... Die heeft er vandaag voor gezorgd dat het systeem van statiegeld hier in nederland stop gezet word, en dat de industrie er maar voor moet zorgen dat het gerecycled wordt.

Idem dito met het nieuwe zorgstelsel wat ook uit de pijp van de VVD komt. Als het aan de VVD ligt, dan wordt het basispakket nog meer uitgekleed, en moet iedereen zich maar (nog meer) bijverzekeren.

Tja... En nu ben ik de draad kwijt van waar ik naar toe wilde

Chippie

Chippie

08-05-2012 om 21:19

Kinderen

1 kind kosst 20% van je inkomen, 2 kosten 25% van je inkomen en 3 kosten 33% van je inkomen. Weet niet of het helemaal klopt maar wel ongeveer. Ik schat in dat daar alles bij in zit (energie, vakantie, etc maar ik twijfel over bv groter huis).

En als je het uitrekening in percentages dan krijg je dus een heell andere vergelijking. En ja, ik denk dat het wel zo ongeveer klopt. Wij zouden van bijna 2000 euro uitgeven aan de kinderen. Aan de ene hand is dat bijna ondenkbaar. Maar als ik goed nareken: kinderopvang is netto iets van 1100 per maand. Kledingbudget (2 paar goede schoenen, 2 paar sportschoenen, slippers/laarzen, 1 zomer of winterjas, 10 broeken van 20 euro pk, 6 bloesjes/truien van gem 20 euro pp, , 6 tshirts/polo's 10 euro ps, 10 sets ondergoed 10 euro ps, 1 zwembroek, 1 sportoutfit) is als ik alles bij elkaar optel toch gauw 900 per kind pj (lage kant), is 2700 per jaar is ruim 200 euro per maand. Terwijl ik echt niet vind dat ik veel uitgeef aan kleding (HEMA, HenM, WE). Ik snap best dat bij een lager inkomen je meer bij Zeeman en tweedehands kijkt.
Als je vakantie en/of uitjes pp of per kind uitrekent dan loopt het heel snel op wat wij aan kinderen besteden.
Clubjes: voetbal kost 10 euro pm, muziekles ruim 70 euro pm. Dat laatste hadden we niet gedaan als we het geld er niet voor hadden gehad.

Maar ik ben ervan overtuigd dat als kinderen op plek zijn, huis nagenoeg is afbetaald (en/of er een verwaarloosbaar bedrag open staat) we tijd en geld overhouden om royaler te kunnen leven. Net als de gemiddelde 60 plussers van nu.

Vic

Vic

08-05-2012 om 22:34

Plus

Fulltime werken vanaf je 23e of 24e geeft natuurlijk helemaal geen garantie dat je op je 45e bovenmodaal verdient. Dat is wel een heel vreemde gevolgtrekking. Ik vind het ook helemaal niet indrukwekkend ofzo. Ik ken (vreemd genoeg?) vooral mensen die al op hun 18e zijn begonnen met werken, en gestudeerd hebben naast hun werk (net als ikzelf).

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2012 om 02:04

Chippie

Laat ik voorop stellen dat ik er begrip voor heb dat je naar je inkomen gaat leven. Als je royaal verdient zul je automatisch makkelijker de winkel binnen stappen voor broekje nummer zoveel. Nodig is het natuurlijk niet persé om 10 broeken en 10 ondergoedsets van 10 euro per kind te hebben. Dus dat is een ding waar ik op bespaard heb vergeleken met jou. Ik heb nog nooit iets in een tweedehands winkel gekocht voor de kinderen, af en toe wel iets van Zeeman, voor de rest bij H&M of C&A, Marca hadden we hier vroeger ook nog. Ik deed dat van de Kinderbijslag, met een beetje van ons inkomen als dat nodig was.
Je afsluitzin is 'Net als de gemiddelde 60 plussers van nu. ' Bij een gemiddelde heb je uitschieters naar boven en naar beneden en alles daartussenin. Ik vind het bij dit onderwerp lastig om het gemiddelde te hanteren, omdat je daarmee voorbij gaat aan het feit dat er ook heel veel mensen zijn die geen koophuis hebben en op hun 60ste dus nog gewoon het huurbedrag betalen wat gevraagd wordt. Dat de kinderen het huis uit zijn scheelt dan ook natuurlijk, maar bij een modaal, of anderhalf modaal inkomen is er dan niet opeens ruimte om flink de bloemetjes buiten te zetten.

Ik doe niks geks

Jetteke en Chippie, het 'dat kosten kinderen nu eenmaal en ik doe niks geks' gevoel is een bekend verschijnsel bij mensen met hogere inkomens.
Onlangs was daar in de media ruim aandacht voor. Het is de reden dat van het aantal mensen in de schuldhulpverlening, vooral het aandeel boven modaal sterk toeneemt. Ze zijn meestal te laat in het terugdringen van de uitgaven.
Ja, je gaat leven naar je inkomen en het is niet makkelijk een realistisch onderscheid te maken tussen dat wat noodzakelijk is en wat niet. Je hebt helemaal niet de indruk dat je geld over de balk smijt.
Maar de realiteit is anders. Wat Jetteke noemt, 240 euro schoolgeld per maand, is daar een prachtig voorbeeld van.
En als je dat gewend bent uit te geven, denkt dat 'iedereen' dat doet, dan is het minder makkelijk om een oplossing te vinden voor (bijvoorbeeld) het moeten betalen van belasting over reiskostenvergoeding, of andere bezuinigingsmaatregelen.
Dat betekent natuurlijk niet dat dat soort bezuiniginsmaatregelen de sociale klasse aan de bedelstaf zal brengen. Een kleine reality-check is genoeg om in te zien dat dat soort lastenverzwaring doodsimpel te dekken is door de schenkingen aan school te schrappen.
Maar ja... daar ligt het probleem kennelijk: in een weinig realistische kijk op uitgaven en de vraag wat nodig is en wat extra.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.