Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Yaron

Yaron

03-02-2011 om 11:11

Vervelende uitdrukkingen

Hier op het forum komen regelmatig uitdrukkingen in een posting waarvan ik denk "moet dat nou", waarschijnlijk ligt het aan mij. Zonet las ik bijvoorbeeld "kost geen drol" echt een vreselijke uitdrukking vind ik dat. Hebben jullie ook zulke uitdrukkingen/woordspelingen waarvan je denkt moet dat nou?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jawel

Eerste wat in me opkomt: ongi. Heb ik van mijn leven nog nooit gezegd, en het is nu de eerste keer dat ik het typ.

Chris

Deze

Als iets veel kost, dan zegt men wel dat je dat bedrag 'moet ophoesten'. Jasses!
Engeltje

krin

krin

03-02-2011 om 11:46

Vervelend?

Dat is een groot woord, maar uitdrukkingen als kindje, dirk (voor directeur), dinnetje, hubbie en lief (als in "mijn lief") veroorzaken wel enige allergische reactie.
Van die niet te verklaren, puur persoonlijke antipathieën zijn dat. Waar ik me dus niet aan mag ergeren van mezelf, wegens verregaande overbodigheid. Maar als iemand er direct naar vraagt...
Dat is er ook een, trouwens, overmatig ...-gebruik.

koentje

koentje

03-02-2011 om 12:00

Deze

been there, done that..................

uhhh

En deze:

"Out of de box denken" en overal "je" achter zetten: paar daagJES, vriendinnetJE, hotelletJE, behaatJE (maat 95 dubbel f ofzo), "wiplus", "je onderkantje (als je het over je vagina hebt)".....

Gr. Poezie.

Fiorucci

Fiorucci

03-02-2011 om 12:35

Aanvulling poezie

SlipJE....

vlinder72

vlinder72

03-02-2011 om 12:55

Kids

in plaats van kinderen gebruiken. Het lijkt tegenwoordig wel gemeengoed om over kids te praten in plaats van kinderen.

En irritant is ook "weet je". Of "ik laat het maar over mij heen komen".

Typische forumuitdrukking

'volg je gevoel'....
en die ene uitdrukking heb ik hier ook wel eens uitgebreider gezien: seen it, done it, been there, got the t-shirt.

Pluk53

Pluk53

03-02-2011 om 13:14

En in discussies....

"mensen in hun waarde laten", en het al genoemde "respect"

Hibiscus

Hibiscus

03-02-2011 om 13:24

Euri's

vreselijk. Of centjes. Gewoon euro's en geld.

"m'n mannetje" als je het over je echtgenoot hebt.

Een "vrouwtje" is trouwens net zo erg of het over een meisje of vriendinnetje hebben als je geen 12 meer bent.

"Het komt op als poepen" vind ik een van de meest erge Nederlandse uitdrukkingen, maar die wordt hier niet veel gebruikt.

Hibiscus

joep

joep

03-02-2011 om 13:30

Berber: ontzagelijk

Ja ik kan het niet eens spellen, ook geen wouter bosfan, maar vind ik juist prachtig. Ik gebruik het ook constant, sorry.
Verder ben ik het met alle bovenstaande schrijvers eens. Ik vind vooral euri belachelijk, maar ook stom de andere variant: uuro.

Sanne

Sanne

03-02-2011 om 13:43

Lol

Dag sommige mensen achter elk geschreven stukje LOL schrijven, lig je dan elke keer te rollen op de grond van het lachen?

margje van dijk

margje van dijk

03-02-2011 om 13:52

Klaar mee + lol

"Ik ben er helemaal klaar mee" - vind ik op zichzelf nog niet zo gek hoor, maar er zijn mensen die het drie keer in één gesprek gebruiken: eerst de mededeling, dan de verklaring en dan de conclusie. Ik ben er helemaal klaar mee, want weet je, ik ben er gewoon klaar mee, dus eh... nou ja, ik ben er dus echt klaar mee.

En die lol, Sanne, betekent laughing-out-loud, dus je hoeft alleen maar hardop te lachen en dan heb je al lol. Ik gebruik het heel vaak, maar ik lach dan ook echt hardop.

Op de vloer rollen doe je pas met ROFLOL, dat schrijf ik niet zo vaak. En ik doe het ook niet zo vaak.

Overigens, die smiley van mezelf, zo'n puntkomma-smiley, daar ben ik nou ook wel klaar mee eigenlijk, lol.

Margje

Tja

Persoonlijk heb ik een gruwelijke hekel aan de woorden hubbie, ongi, stufi, en de meest erge is brusje. Alsof het broertje of zusje ineens iets onzijdigs is geworden, namelijk een brusje. Je zal maar een brusje zijn.

Wat ik het toppunt van ergerlijkheid vind is als mensen Me schrijven in plaats van m'n of mijn.

Jaja, ik weet het. Mijn uitroepingsteken gebruik is te overdadig. Ik zal er op letten.

Ow ja

en waar ik me werkelijk vreselijk aan irriteer dat men autistisch denken" als een gemeenschappelijke uitdrukking gebruikt wanneer men een afwijkende mening heft. Het is nogal wat waar je iemand van beticht. Het voordeel is wel dat mijn man en zoon blijkbaar bij de grote meute horen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-02-2011 om 14:11

Mannetje

Waar mijn lichaam echt van in opstand komt, ik voel de irritatie dus overal, is als mensen over mijn echtgenoot praten als over 'Vond je mannetje het ook gezellig?' Vréselijk!!!! De man is 1.80 m en wordt dit jaar 52 jaar!!!
Wenskaarten, vakantiekaarten ondertekenen met Pietje, Marietje en de kids... Het zijn KINDEREN, of Jantje en Sientje.
Waar ik als middelbare dame niet aan kan wennen is dat de jeugd bij verkering praat over 'zij heeft met Jelle' ipv 'Ze heeft verkering met Jelle'. Het klinkt niet af, geen gehoor dus.
Sommige zijn misschien wel erg, maar gebruik ik wel. 'Kost geen drol' in mindere mate, maar soms wel 'kost een scheet en drie knikkers' Maar als ik iemand dom bezig vind zijn, dan ook 'wat een drol!' Tja... Ik heb ook niet zo'n bezwaar tegen wc-praat onder het eten. Mijn fantasie en maag zijn dus bestand tegen dit soort woorden.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-02-2011 om 14:14

Haha uitroeptekens

Ik zie dat Nikus rekening gaat houden met haar uitroeptekens terwijl ik er dit keer juist veel heb neergezet. Maar ik wil er dan ook mee aangeven hoe erg ik mannetje vind

Politici

hebben er ook nogal een handje van om: 'Het kan toch niet zo zijn dat..." te zeggen. Dat vind ik nu zo'n waardeloze uitdrukkelijk. Als je vind dat het niet kan, DOE er dan wat aan en ga niet lopen semiklagen.

Lieve berber

Stufi is een afko die door stufi zelf is geïntroduceerd. Soms word ik ook wat depri van afko's, die door Jan Kuitenbrouwer tegenwoordig bestempeld worden als oubo-taal LOL.
Af en toe erger ik me aan het feit dat mensen "zich irriteren aan". Meestal niet. Soms erger ik me aan overmatig puntjesgebruik...................... Meestal niet

Nou goed, ik vind dat dus een uitdrukkelijk ergerlijke uitdrukking...
(ik ben juist erg van de puntjes)

Polly Shearman

Polly Shearman

03-02-2011 om 14:49

Och zoveel

Ik erger me voornamelijk aan oudbollige uitdrukkingen die feitelijk niks betekenen: "dan kunnen we mekaar een handje geven" Ja en dan? denk ik? of : de deugd staat in het midden, ook zo vreselijk. Of: we hebbe de tijd aan ons eigen. aaargh
Verder ben ik dol op ..... en gebruik ik het woord kids eigenlijk alleen in smsjes want het is zo lekker kort. Ik zeg bovendien liever: dat kost geen kont, dan drol. Natuurlijk is : je ding doen, helmaal 2010 dus dat kan nu echt niet meer. ik betrap mezelf erop dat ik het woord: zo, overal tussen prop, maar dat vind ik zelf erg irritant: dat is zo niet leuk.
Verder erger ik me op mijn werk ook aan frisse jonge meiden die op vrijdag avond met een vriendin afspreken en dan zeggen: kom de gij vrijdagavond bij mijn een bakske doen? AAAAAAAAAh nou ok, ik ben zelf heel erg brabants maar dat zal je mij nooit horen zeggen: hooguit als ik 65plus ben ofzo. Een bakske doen vind ik verre van de meest irritante uitdrukking EVER. ( geloof ik, maar geef me even dan komt er vast nog wel een bovendrijven)

krin

krin

03-02-2011 om 14:57

Nieuwe fratsen

(sprak de oude) met name anglismen als "hoe cool is dat?" waar men "is dat cool of niet?" of "dat is toch cool?" bedoelt. Spreek Engels of spreek Nederlands, maar slalom er niet zo slapjes tussendoor.
Dan moet ik er helaas wel bij vermelden dat aan mij ook wel eens een "niet mijn kopje thee" (alles beter dan mijn ding) of "dat is een plakje cake" (= makkie) ontsnapt.

Algebra

Algebra

03-02-2011 om 15:00

Een stukje

Een stukje betrokkenheid, een stukje verantwoordelijkheid, een stukje respect, een stukje contact.

Alleen stukjes kaas wat mij betreft.

Algebra

Grijns algebra

"een stukje contact. " Ik ken wel een stuk contactje.

Pelle

Wat een opluchting dat mijn zoon dan geen brusje kan zijn. Scheelt weer een trauma.

ben blij dat ik niet de enige ben die "euries" (of varianten daarop) verschrikkelijk vind. Het meervoud van euro is euro's, en dat hoort alleen gebruikt te worden als er meerdere euro-munten mee aangeduid worden.

louise

louise

03-02-2011 om 15:28

En ik vind "setje" heel erg als je het hebt over een stel. En wat ik ook niet zo prettig vind klinken is als je het hebt over ...-man (bv louiseman) als je het hebt over je partner. Klinkt erg afstandelijk. Noem hem voor mijn part Piet of een andere naam als je niet over mijn partner/vriend/echtgenoot wilt praten maar niet ...-man. Of wat je nu ook wel eens ziet meneer als het over de mannelijke partner gaat dus meneer louise of mevrouw als het over de vrouwelijke partner gaat (bv mevrouw Piet).
Verder inderdaad woorden als brusje, ongi, velos (of vlos als het o de verloskundige gaat), en de puntjes .... En 'me' ipv mijn dus me man.
Ik sluit me ook bij Genista (die was het, dacht ik) met irriteren aan want het is zich ergeren aan of het irriteert mij.

Oh en

wat ik ook ergerlijk vind is de uitdrukking orenkind.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-02-2011 om 15:42

Brusje

Brusje vind ik ook geen goede uitvinding. Een brusje is niks. Waarom moet alles in een paar letters gepropt worden als je best snel kunt typen? Brusje is eerder klaar, maar broertje en zusje scheelt amper tijd.
Dit was een stukje ergernis van mijn kant, het is maar net wat je ding is tenslotte, of is dat een soort van op alle slakken zout leggen? Dit hele ergernis gebeuren is best persoonlijk, niet dan? Maar een beetje respect hoor, voor iedereen die er anders over denkt.)

Anglicismen

Krin, nog een paar irritante anglicismen:

- 'dan dat' vastplakken aan de overtreffende trap. Voorbeeld: hij wist wel beter dan dat, het kan beter/sneller dan dat. Je kunt 'dan dat' overal straffeloos weglaten.

- 'meest' als overtreffende trap: meest spectaculair, meest populair, in plaats van spectaculairst, populairst

- 'risicovol'. Alsjeblieft, zeg nou gewoon 'riskant'.

En in de categorie ergerlijk Nederlands word ik zeer kriebelig van doe-zinnen (doe maar even oppakken schat).

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.