Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tonny

tonny

20-07-2009 om 23:01

Vooroordelen....

Hoe kom je van vooroordelen af?

Soms is het veel te gemakkelijk ze maar gewoon te houden, erg lui en zeer incorrect!!
Hebben jullie dat wel eens? En wat voor vooroordelen dan?

Tonny


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

21-07-2009 om 03:09

Hagenees

Ik had een tijdje geleden een 'echte' Hagenees aan de telefoon en ik zette me eigenlijk al schrap voor een onvervalste Hagenese tierenade over hoe vreselijk ons bedrijf wel niet was, maar nee... hij was vriendelijk, geduldig en behulpzaam.
Ik zal ongetwijfeld ook zo mijn vooroordelen hebben, maar ik kan er nu niet een twee drie een paar opnoemen. In mijn omgeving hoor ik dat er o.a. vooroordelen zijn over afkomst, zowel uit het buitenland als in Nederland zelf, spraak, politici, koningshuis en geloof.

Kiki

Kiki

21-07-2009 om 11:14

Ook een hagenees

Ik fiets bijna een jongetje ondersteboven wat zonder te kijken oversteekt. Ik ontwijk het kind nog net en zeg 'wel even uitkijken jochie'
Ik maak aanstalten om door te fiesen toen daar zijn vader de deur uit kwam rennen.

'Heee, hee, stoppen jij' schreeuwde hij me toe. Ik schat mijn kansen alvast in en bekijk mijn vluchtkansen eens. Maar meneer is te snel bij me.
Ik sta daar dus een beetje bibberig, want het is echt zo'n Haagsche aso met overal tatouages, bierbuik, bilspleet en het bijbehorende haagsche accent.

Toen hij bij me aangekomen was, pakte hij zijn zoontje bij zijn arm en zegt tegen hem 'en nou sorry zeggen tegen die mevrouw, want ze is erg geschrokken van je'

Toen ik uiteindelijk weer op de fiets zat voelde ik me eventjes erg klein.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-07-2009 om 15:05

Haha

Ik zie het voor me

Kaaskopje

Kaaskopje

21-07-2009 om 15:17

Het kan aan de vakantietijd liggen

maar het valt me wel op dat er niet echt enthousiast gereageerd wordt. Kan dat liggen aan het onderwerp? Dat we niet graag toegeven soms bevooroordeeld te denken?
Om een voorbeeld te noemen waar manlief mij zo mee op de kast krijgt is zijn vooroordeel naar Nederlanders met een zwaar dialect. Erg slim kunnen die niet zijn. Dat raakt mij, maar dan komt hij aan met dat mensen die zelf uit zo'n gebied komen daar zelf ook de spot mee drijven, waarmee mijn verwijten de vuilnisbak in gaan.
Ik zal niet ontkennen dat ik mij ook schuldig maak aan vooroordelen bij dialect. Om er maar een te noemen: Erik Hulzebosch. Zeker in het begin vond ik het toch zo knullig hoe hij volledig NIET zijn best deed om voor het Nederlandse publiek verstaanbaar te praten. Ik vond het echt dom overkomen en ook heel vooroordeelbevestigend. Ik heb hem laatst horen zeggen dat hij zicht achteraf ook wel schaamt voor zijn optreden in de begintijd.

Hagenees en hagenaar

Er zijn twee soorten daar in Den Haag. Het bekakte gedeelte en dan ben je een Hagenaar, en het gewone volk en dan ben je een Hagenees. Echter de volksere Hagenesen zijn vaak een stuk echter (maar misschien is dat mijn vooroordeel wel) dan een Hagenaar.
Een ander vooroordeel(?). Ik ga graag naar plekken op vakantie waar niet te veel Nederlanders zijn. Ik vind het ze vaak luidruchtig en aso overkomen, in zonnige oorden. Totdat ik ooit eens naar de Dominicaanse Republiek ging. Daar heb ik spontaan een hekel gekregen aan Duitsers; al voor 7 uur waren ze op, om hun handdoekje op de weinige ligbedjes te leggen. Altijd voordringen bij het buffet om te eten of te drinken. Het was all-in dus waarom zou je haast hebben. Naar mijn idee zijn Oostenrijkers dan ook een stuk gemutlicher.....

Tirza G.

Tirza G.

21-07-2009 om 18:30

Tuurlijk, ik barst er van

Ik doe niet anders dan simplificeren en in hokjes zetten, zo houd ik de wereld overzichtelijk.

Met stip op één: toeristen zijn vervelend.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

21-07-2009 om 20:27

Geen zeeland dus maar

als we met onze Blokker-NS-kaart door heel Nederland kunnen reizen over 2 weken?

Balletmama76

Balletmama76

21-07-2009 om 22:18

Jaaaaaaaa!

Toeristen zijn vervelend! Hier lopen ze destijds ook massaal rond!

Je moet s'ochtens al boodschappen doen, want s'middags s'avonds lijken de winkels wel geplundert!

Met name de duitsen toeristen rijden 50 waar 80 mag. Leuk dan om achter een duits auto te zitten terwijl je haast heb.

Parkeerplaatsen te vinden - een groote ramp op het moment. Vooral op dagen, dat het geen strandweer is, want dan gaan ze allemaal shoppen.

En dan de diepen kuilen op het strand - ben altijd bang, dat mijn honden hun benen breken als ze zo'n kuil niet op tijd zien...

Als je het dorp ingaat, om snel ff iets te halen en dan nogaal haast heb, kijken ze je aan van "Waarom heb je nu zo'n haast, joh? T'is toch vakantie?"

Right, JULLIE hebben vakantie, maar mensen die hier wonen en werken niet!

krin

krin

21-07-2009 om 23:02

Eindelijk

'Toeristen zijn vervelend'. Snap ik toch eindelijk waarom ik me op vakantie vaak zo erg niet mezelf voel.
Mijn vooroordelen:
Mensen die altijd met sport bezig zijn, en gezond eten en zo, zelfs op vakantie (!), die lezen nooit een boek.
Het gros van de vrouwen wordt minder interessant zodra ze kinderen krijgen. (Ja, ik ben moeder, en ja, het klopt echt!)
Mannen kunnen niet zoeken. Ze kunnen wel meer niet, trouwens.
Mensen die bang zijn voor beestjes en overdreven bezig zijn met hygiène zijn eigenlijk bang voor het leven.

Tirza G.

Tirza G.

21-07-2009 om 23:03

Zeeland (kaaskopje)

Je kunt gerust richting Zeeland komen met de trein, dan ben je namelijk maar héél beperkt Er is maar één gebied waar de trein rijdt (de eilanden waar GOes, Middelburg en Vlissingen op liggen) en daar woon ik niet. De trein bestaat uit een spoor de ene kant op (van Brabant naar Vlissingen) en eentje terug
Goes is een leuk winkelstadje, Middelburg is een residentiestad, heel ander karakter. Daar zetelt het geld, van oudsher, maar ook het bestuur, rechtbank, abdij, provinciehuis - enzovoort.
Ik woon op een ander eiland in een plaatsje met verhoudingsgewijs de meeste monumenten van NL. Op dagen dat het geen strandweer is, kun je hier over de hoofden lopen

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

21-07-2009 om 23:04

Krin

Mannen kunnen wel zoeken. Ze kunnen alleen niet vínden.

Tirza (nog 289.999 vooroordelen te gaan)

Tirza G.

Tirza G.

21-07-2009 om 23:05

Balletmama76

Dan bof je nog, hier rijden Duitsers 80 waar je 50 mag Bah bah bah. Het voert te ver om vooroordelen ten opzichte van Duitsers op te dreunen, maar echt, ze kloppen allemaal hier in het toeristenseizoen.

Hebbie niet zo'n button? I'm not a tourist - I LIVE here!

Tirza

krin

krin

21-07-2009 om 23:12

Tirza

Tijd voor een Zeeuwse variant op de button: Keep Britain tidy - kill a tourist.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-07-2009 om 01:06

Woon ook in toeristisch gebied

Ik heb ook 11 jaar in een toeristische gemeente gewoond en geschoold en woon nu in een stad waar zeker op vrijdag het nodige fotograferende volk rondloopt. Ik heb het nooit als vervelend gezien. De strandkuilen, ja... dat is inderdaad zo klaar als een klontje. Daardoor herken je ze meteen. Wat wij wel ergerlijk vonden was als zo'n Duitser bij de bakker stond en gewoon in het Duits zijn brood stond te bestellen. Geen boekje Wat & Hoe bij de hand, geen gehakkel in een poging toch Nederlands te praten, nee... een Duitstalige bestelling. Als Duitsers de weg vroegen wees ik ze 'Immer gerade aus.'

Kaaskopje

Kaaskopje

22-07-2009 om 01:11

Tirza

Manlief heeft het gevoel dat er in Middelburg niet zoveel te beleven is. Kun je ons iets aanraden?
Dat je maar mondjesmaat naar Zeeland kunt met de trein hebben we ondervonden toen Morres Meubels nog niet bij ons in de buurt zat. We moesten naar Hulst omdat ik een leuk bankstel in de folder had gezien. We moesten helemaal via België! Wat een wereldreis. Maar dat vonden we juist leuk hoor Het bankstel zat trouwens lekker.

Balletmama76

Balletmama76

22-07-2009 om 08:45

Een keertje...

...ben ik ook zo'n haast-touri tegen gekomen. Is al weer n tijdje geleden, t was toen dochterlief nog achter op de fiets zat inplaats van zelfst te fietsen. Ik was op weg naar school met haar, rijd achter mij een Duitser en zit te toeteren, omdat ik voor hem niet snel genoeg fietste (krap straatje)!
Ik heb hem een goed standje gegeven a la "je bent op vakantie man, dus geen haast en hier staat een school, dus rij gewoon langzaam en ga zeker niet toeteren naar moeders!"

Enne, als je zo'n button vind, laat het me weten - ben er al laaaang op zoek naar... T' zal erg handig zijn, want nog steeds gebeurt het soms, dat winkelpersonel begint, Duits tegen mij te praten, als ik in NLs iets vraag.

En bij de bakkerij staan ze om 8 uur s'ochtens voor broodjes en tuurlijk he, natuurlijk bestellen ze in het Duits! "Weil hier kann doch jeder Deutsch".

Natuurlijk praat hier bijna iederen Duits, maar enkele woordjes NLs te leren is toch niet zo moelijk?!

Balletmama76

Balletmama76

22-07-2009 om 08:48

Krin, deze is ook leuk...

Heb ik ooit op een website gelezen:

"If it is called tourist season, why we aren't allowed to hunt them?"

Lijkt mij een prachtige bumper-sticker...

Guinevere

Guinevere

22-07-2009 om 09:26

Jee

Jeee...ik weet wel dat deze draad over vooroordelen gaat, maar ik zit toch te knipperen met mijn ogen over die toeristen. Kan me voorstellen dat ze links en rechts wat kleine of grote irritaties oproepen, net zoals "gewone" mensen. Maar deze mensen brengen wél een hoop geld in het laadje, lijkt me geen slechte zaak voor de middenstand in de streek. Daarbij maken wij ons in het buitenland ongetwijfeld ook wel eens schuldig aan dom toeristengedrag, dus een béétje mildheid voor de mensen die onze streken bezoeken vind ik wel gepast.
Over vooroordelen in het algemeen: hoe ouder ik word, hoe minder ik er over houd. Tenslotte leer ik door ervaring dat het VOORoordelen zijn!

amk

amk

22-07-2009 om 09:31

Ja maar guinevere

als ze dan zonder uitkijken gewoon maar de weg oplopen terwijl jij er (wetende dat dit gebeurt en stapvoetsfietsend) langs wil met dochterlief achterop, de buggy op de fiets en je mand voorop vol met de weekboodschappen. En je dit op een tochtje van pak 'm beet 2km meerdere keren overkomt wordtje er op een gegeven moment goed zat van. Tuurlijk brengen ze geld in het laatje, maar je gewoon aan de basale verkeersregels houden is wel zo prettig voor beide partijen.
Dat ze mijn fiets op de foto zetten als hij bij de supermarkt staat, ja, daar kan ik dan wel weer inkomen. En dat mogen ze ook van mij, dan wacht ik wel even.

Guinevere

Guinevere

22-07-2009 om 09:52

Kan allemaal kloppen maar...

Natuurlijk kan het kloppen dat "ze" nogal vaak zomaar de weg opstappen en andere suffe verkeersgedragingen vertonen. Ik wilde alleen even de andere kant van de zaak belichten en ook zeggen dat wij in een onbekende fraaie omgeving ons waarschijnlijk net zo suf gedragen. Ik probeer er in het buitenland altijd zo niet-toeristisch mogelijk uit te zien en me te gedragen, wat natuurlijk volslagen mislukt met een Nederlands kenteken en Nederlands roepende kotertjes, een camera om de nek en een reisgids in de hand....

Balletmama76

Balletmama76

22-07-2009 om 10:11

Wat dat fietsen aangaat...

...hier heb ik aardig begrip voor. In Duitsland, zeker in gebieden waar veel bergen zijn, wordt veel minder gefietst dan hier in NL. De afstanden zijn dan ook veel groter in Duitsland dan hier, ik zie het al bij mezelf, ik heb de laatste 5 jaar dat ik in NL woon meer gefietst dan in D in 27 jaar.

Ze zijn dan ook niet gewennt, altijd en overal op fietsers te moeten rekenen. Ook lijken duitse kinderen gemiddelt later te leren fietsen dan kinderen hier in NL. Ik heb in Duitsland nooit een kind van 3 zonder zijwieltjes zien fietsen, terwijl ik het hier geregelt zie.

Hieruit vloeit een nederlandse en een duitse fietsstijl voort - bij al mijn observaties is mij een ding wel opgevallen: Nederlanders hebben over het algemeen een nonchalantere fietsstijl dan Duitsers en zitten veel relaxter op een fiets.

Dat is denk ik ook de reden, waarom fietshelmen bij nederlandse kinderen nog steeds de uitzondering zijn, terwijl ik eigentlijk nooit duitse kinderen zonder fietshelm zie, in Duitsland is het ook verplicht voor kinderen.

Ook zie je Duitsers bijna nooit met meerdere kinderen op een fiets zoals Nederlanders dat doen. En nooit zomaar op de gepakdrager, maar altijd met een keurig stoeltje.

Dat zijn gewoon mijn - absoluut niet wetenschappelijke - observaties...

Balletmama76

Balletmama76

22-07-2009 om 10:28

Tops

Grapjes over toeristen worden denk ik overal gemaakt, waar toeristen komen - niet eens uit boze wil, maar omdat mensen gewoon vaak grapjes maken over dagelijkse dingen, en dat zijn in toeristische gebieden toeristen.

Ik durft trouwens op het moment ook niet te fietsen in het centrum en laat ook dochterlief altijd afstappen. T is gewoon veel te druk op het moment om in het centrum te fietsen. Tuurlijk zijn er die-hards die het wel doen, maar ik wil echt geen aanrijdiing riskieren.

Stelle

Stelle

22-07-2009 om 11:18

Nog wat...

... vooroordelen:

- vrouwelijke conducteurs zijn allemaal chagrijnig
- vrachtwagenchauffeurs rijden allemaal asociaal
- mannen doen altijd zielig als ze griep hebben
- nederlanders schreeuwen altijd, vooral als ze ergens toerist zijn
- alle wildersstemmers zijn dom

en ik heb er vast nog meer (en itt guinevere ontdek ik er steeds meer naarmate ik ouder word. eerst had ik kennelijk dezefdle vooroordelen, maar had ik nog niet door dat het vooroordelen waren

ishtar

ishtar

22-07-2009 om 11:26

Ook in enschede

wordt je op de markt bijna standaard in het Duits aangesproken. Erg ergerlijk...
aan de andere kant vond ik het wel heeeel leuk toen ik, lang geleden, op Kreta in het Nederlands werd aangesproken door zo'n jongen die klanten voor het restaurant probeert te werven. Met een roos erbij! Jammer voor hem hadden we al gegeten

Nou niet alleen in enschede

maar jaren gelden waren mijn man en ik een weekendje weg in Egmond aan zee in november. Komen we 's avonds in het restaurant van het hotel worden we in het Duits aangesproken door de ober..huh?1 we zitten toch in Nederland???

Vorig jaar in Zeeland op het strand komen wij aan halverwege de middag gaat er net een Duits stel weg en bied ons hun plek aan (wij liepen te zoeken waar we neer konden ploffen). Komt er gelijk een Nederlander aan gerend " nee weg hier deze plek is nu van ons we wachten er al de hele dag op"" Nou ja zeg!! echt niet!!! doe ff normaal. Ik ben dan heel boos op zo'n moment mijn man had gelijk zoiets van kom op ing we zoeken wel wat anders. De andere man zag er dan ook uit als een Hulk Hogan.... hoezo vooroordeel???

Tirza G.

Tirza G.

22-07-2009 om 12:59

Vvv zeeland

Wat wil je man doen, Kaaskopje? Monumenten, musea, natuurwandelen, terras zitten, strand? Het is er allemaal in/rond Middelburg, maar ik weet niet wat je zoekt Op de site van vvvzeeland staat veel, zeker als je kijkt bij "eiland hoppen" en dan Walcheren (daar ligt Middelburg op) kiest.
Middelburg en Vlissingen liggen vlak bij elkaar en zijn een wereld van verschil, Vlissingen is een havenstad die wat aan Rotterdam doet denken qua sfeer, maar dan wél met een prachtige boulevard en nergens varen de zeeschepen zo vlak langs. Erg indrukwekkend. Klein tipje: vermijd restaurant De Gevangentoren op de boulevard

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

22-07-2009 om 13:01

Guinevere

Vind je het geen heerlijk geruststellend idee? Nu hoor je eens hoe mensen uit toeristenplaatsen tegen toeristen aankijken, dan weet je dat maar vast weer. En zeker te weten dat ze zo ook naar mij/ons kijken als wij in een toeristisch gebied zijn. Ik vind het wel fijn om te weten

Tirza (die zelden toeristische trekpleisters bezoekt)

Kaaskopje

Kaaskopje

22-07-2009 om 20:40

Ingmyr

Had je in Egmomd een gele regenjas aan?

Kaaskopje

Kaaskopje

22-07-2009 om 20:42

Egmond dus

Ik zit weer op een nieuw toetsenbord...

maria

maria

22-07-2009 om 21:04

Nou en of vooroordelen er zijn!

Ik ben communicatietrainer en ik gebruik bewust de vooroordelen die overal bestaan. Zo heb ik een video waarin een ongeluk gebeurd. Hierbij is een aantal mensen min of meer betrokken: allochtoon, autochtoon, met/zonder tatoeages, te strakke legging, strak pak, camping outfit, spijkerbroek, nette jurk, versleten kleding, parelketting; een doorsnee van Nederland. Ik laat cursisten onafhankelijk van elkaar beschrijven wat zij gezien hebben. Ik krijg allemaal verschillende verhalen, ieder vanuit eigen waarden en normen. Ik confronteer de cursisten hiermee en iedereen schrikt want niemand had in de gaten dat zijn/haar vooroordelen doorwerken in het observeren van een ongeluk. Denk eens in wat dit voor gevolgen heeft voor onder andere politie-onderzoek! Wat jij hebt gezien, heeft de ander niet gezien, die zag namelijk iets heel anders. En iedereen heeft gelijk: mensen zien wat ze willen zien.
Als jij opgevoed met het idee dat Joden / vrouwen met rood haar / Marokkanen / Friezen / brildragende mannen / noem maar op, niet deugen, dan deugen deze mensen niet. Vooroordelen zijn zo diepgeworteld dat we ze vaak niet eens meer herkennen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.