Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tonny

tonny

20-07-2009 om 23:01

Vooroordelen....


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Simone

Simone

31-07-2009 om 22:47

Nog een vooroordeel..

Honden stinken. Huizen en auto's van hondenbezitters stinken ook. Je ruikt het altijd of iemand een hond heeft.

Gadver

tonny

tonny

31-07-2009 om 23:08

Nou eh, dat stinken...

ik vind dat geen vooroordeel maar een feit.

Maar als je van je hond houdt, vindt je het vast geen stank.

Tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

01-08-2009 om 00:39

Heerlijk toch

even ongegeneerd je grieven mogen uiten?
Ik vind ook dat je bij dit deel van het fenomeen hond niet in algemeenheden kunt vervallen. Je hebt honden die snel stinken en je hebt honden die je amper ruikt. Korte haartjes of een dikke vacht, dat scheelt toch wel. En het soort haar lijkt ook te schelen.
Welke vooroordelen zijn er nog meer over honden?

Nog meer voor kaaskopje

Het baasje van een grote vechthond is een kaalgeschoren dertiger vol met tattoo`s bezaaid heerschap. De bazin van een klein keffertje heeft geblondeerd haar en een cabrio. De eigenaar van een hazenwindhond is een magere hardloper. De eigenaar van een labrador heeft thuis een stel kinderen en een stationwagen. De eigenaar van een jachthond draagt een driekwart ribbroek mèt ruitblouse en bretels. De eigenaresse van de poedel heeft een kapsel zoals Beatrix, strak in de lak, en hoge hakjes en gemanicuurde rode nagels. De eigenaar van de rottweiler heeft een "eigen bedrijf" met hoge hekken. En de eigenaar van de Deense dog is minstens 2 meter en heeft een arristocratische blik.

Primavera

Primavera

01-08-2009 om 03:22

De italiaanse "pitbulls"

Almonde:"Pas nog in Italie een kind *verscheurd* door twee pitbulls."
Dat waren dus geen pitbulls. Maar omdat journalisten ook last hebben van vooroordelen en hun vooroordeelbevestigende stukken beter verkopen hebben inderdaad velen geschreven dat het om pitbulls ging. Anderen hadden het over een roedel gevaarlijke zwerfhonden (verkoopt ook goed), wat ook niet waar blijkt te zijn.
Het blijft wel een verschrikkelijk treurig verhaal. Een jongen van nog net geen 7 wordt door een stel honden verscheurd. De honden werden op een achtergelaten omheind terrein in een bouwval gehouden. Sommige los, en sommige aan de ketting. Het waren voornamelijk bastaarden, waarvan één inderdaad onder de naam pitbull zou kunnen vallen, één dobermann die een maand eerder was gestolen en iets van een Argentijnse dog, die net jongen had gekregen. Er was geen water of eten aanwezig, alleen wat afgekloven oude botten en bedenk daarbij dat het in Italië in deze tijd tussen de 35° en 40°C is.
Na de eerste onduidelijkheden van wie die honden nou toch waren, blijkt dat ze door de oudere 19-jarige broer van het slachtoffer werden gehouden. Deze had al een strafblad en moest dagelijks op het politiebureau komen om te tekenen. Voorwaardelijk vrij of zoiets? Op het terrein waar de honden werden gehouden is materiaal gevonden wat duidt dat ze werden opgefokt tot vechthonden.
De honden en pups zijn in beslag genomen, maar het is waarschijnlijk dat de werkelijke schuldige aan de dood van de jongen er niet bij zit. De dodelijke beet aan zijn keel blijkt namelijk over één te komen met die van een veel grotere hond, een molosser-achtige hond en geen pitbull.
Ik schrijf hier het hele verhaal om aan te geven dat ipv de jongen als een slachtoffer van een hondenras te beschouwen je hem beter kunt beschouwen als slachtoffer van het milieu waarin hij opgroeide. Een achterstandswijk met een hoog crimineel gehalte, geen leuke speelveldjes of toestellen om zich te vermaken, geen leuke kinderuitjes, maar alleen de keus om tussen het straatvuil te zwerven of als enige vermaak de pups van de illegale vechthonden van zijn oudere broer. In die wijk kraait er geen haan naar dat een puber vechthonden steelt en fokt.
In een ander bericht wat Almonde aanhaald wordt er gesproken over pitbulls van 80 pound = ongeveer 37 kg. Dat zullen ook wel van die journalistieke pitbulls zijn geweest, want daarmee heb je een flinke hond, geen pitbull, hoogstens iets met een kop die er op lijkt.
Primavera

Primavera

Primavera

01-08-2009 om 03:32

Vooroordeel van nederlandse toersiten

Nog een vooroordeel over toeristen, of liever gezegd een vooroordeel VAN toeristen. Nederlandse toeristen in het buitenland denken altijd dat niemand hun taal verstaat en ze dus ongegeneerd hardop commentaar en vooroordelen kunnen spuien.
Uiterst vermakelijk om dat een tijdje aan te horen en dan ineens een opmerking in keurig Nederlands er tussen te laten vallen )
Primavera

Kiki

Kiki

01-08-2009 om 09:54

Dat is geen vooroordeel over nederlandse toeristen

maar over toeristen in het algemeen.
Ik heb wel eens in een rij gestaan met Fransen die luidkeels op alles commentaar aan het leveren waren.

Of met Amerikanen die denken dat iedereen zo dom is als zijzelf(over vooroordelen gesproken) en dat als ze in Polen zijn en ongepaste opmerkingen maken dat niemand daar Engels spreekt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-08-2009 om 10:25

Stinkende honden

Onze malthese schnauzer ruikt en verhaart niet. De cocker spaniel die hier momenteel logeert wel en niet zo'n beetje ook. Ik vind het erg vies ruiken, zet meteen de deur open als ik 's ochtends beneden kom en ben blij als het beestje weer weg is.

Dendy

Balletmama76

Balletmama76

01-08-2009 om 11:10

Christa!

Ik ben ook postbezorger! Ben blij nog een andere honden-gekke postbezorger tegen te komen...

Heb een heel aparte duitse herder op mijn route. Deze ging vroeger door de voordeur springen, omdat ie zo'n hekel aan de postbezorger had - maar voor en of andere redenen vind deze hond mij wel leuk en kwispelt zijn staart bijna eraf, als ik hem en zijn eigenaar tegen kom en wil altijd geaait worden. Als ik post door hun brievenbus schuif, pakkt ie het heel zachtjes aan. Mijn collegas trillen al, als ze zijn naam horen!

Maar ik heb hem echt nooit een snoepje gegeven of wat dan ook. Gewoon positief benadert.

Nog zo'n vooroordeel dus: Honden en postbezorgers hebben altijd een hekel aan elkaar.

Balletmama76

Balletmama76

01-08-2009 om 11:27

Honden en kinderen met elkaar alleen laten

Doe ik niet. Terwijl onzere 2 absolute sullen zijn, maar als ik bijvoorbeeld onder de douche ga, gaat dochterlief mee naar boven. Als ik met een van hun ga wandelen, gaat dochterlief mee, tenzij manlief thuis is en toezicht kan geven.

Wel vind ik, dat kinderen de veilige omgang met honden moeten leren. Dat is net zo belangrijk als zich veilig in het verkeer te kunnen bewegen, honden kom je immers ook overal tegen.

Dat moet niet per se door de ouders gebeuren, ook op school zal zoiets organisiert kunnen worden, desnoods met speciaal opgeleidte honden. Of met honden, die erg stabiel van karakter zijn.

Dit is iets, waar ik met plezier zal meehelpen op school, heb het ook aangeboden op school. Niet iederen heeft de mogelijkheid, honden te hebben of veel mensen zijn ook bang voor honden, maar hun kids zullen toch profitieren, als ze de omgang met honden leren.

Dat zal het aantal bijtincidenten denk ik ook omlaag brengen.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-08-2009 om 13:09

Reclame van loi

Er is een reclame van het LOI (geloof ik) waarin een gezin bij een Italiaan gaat eten. De vader is niet superknap en dat is een leuk onderwerp voor de bediening van het restaurant, waarna vader ze lik op stuk geeft door ze ervan langs te geven in het Italiaans. Leuk!

Kaaskopje

Kaaskopje

01-08-2009 om 13:12

Wil

2 Combinaties voldoen niet aan míjn beeld Mijn zus heeft windhonden en rent niet met mager lijf langs velden en wegen en ik heb ook wel eens een deense dog gezien met een bazin die half zo groot was. Ik heb me altijd verbaasd waarom iemand die zelf zo klein is zo'n groot beest wil.

Sera

Sera

01-08-2009 om 14:06

Kinderen en honden

Ik lees hier dat ouders hun kinderen nooit alleen met de familie honden samen laten. Ik doe dat dus wel. Als ik even naar de wc ga of boven iets moet pakken of de plantjes water ga geven in de tuin dan neem ik niet elke keer de of kinderen of de honden mee.
Ze zijn dus regelmatig (even) samen alleen.
Ook spelen de kinderen vaak buiten met de honden op het veldje achter ons huis. Met de bal gooien bijvoorbeeld. Ik blijf daar ook niet altijd bij de hele tijd.
Verder laten de oudste twee van 11 en 7 ook regelmatig de honden samen uit.
Eigenlijk doet iedereen het in mijn omgeving zo. Is dat erg uitzonderlijk?

Tirza G.

Tirza G.

01-08-2009 om 14:13

Kiki

Je schrijft dat je katten nooit bij je kind in de buurt komen. Maar andersóm? Kun jij garanderen dat je kind (en straks kinderen) nooit op zoek zullen gaan naar de katten? Ze achterna zitten, naar ze gillen, iets naar ze gooien, ze in het nauw drijven? Ik denk het niet. Ik hóóp dat je dat niet zult garanderen - dan blijf je alert.
De buurhond heeft je kát aangevallen, niet je kind. Een hond heeft naar een kind toe een andere rem dan naar een kat - en geef hem eens ongelijk. En bovendien mag ik hopen dat je kind nooit een hond in het nauw zal drijven zonder dat jij daar weet van hebt. Je moet geen énkel dier in het nauw drijven. Ik ben zelfs wel eens aangevallen door een cavia die ik wilde vangen onder de bank. Ik lag plat op de grond te hengelen, hij kon geen kant meer op en kwam ten einde raad naar voren en beet recht in mijn gezicht. Een ca-vi-a.

Tirza

Balletmama76

Balletmama76

01-08-2009 om 14:59

Pelle...

"1. Wat wil je ze precies leren dan?"
-Niet op een hond afrennen en hectische bewegingen maken.
-Nooit een hond aaien zonder toestemming van de eigenaar en ook dan op de juiste manier: Eerst aan hand laten snuffelen en dan pas aaien. En ook niet over het koppie, sommige honden houden hier niet van, maar over de borst bijvoorbeeld.
-Nooit een hond pesten, achteraan rennen, in het nauw drijven
-de basics van hondse lichaamstaal - een kwispelnde staart betekend niet altijd blijschap, als deze in combo met opgetrokkene lippen, opgestelt rughaar en staren getoont wordt, is het geen goed idee om te aaien.

En zo zijn er nog meer dingen, bijvoorbeeld een hond nooit zijn speeltje of eten afpakken.

Allergien zijn natuurlijk een ander verhaal, maar de meeste kinderen zijn niet allergisch en komen geregelt met honden in contact. Een allergisch kind zal ook tenminste met plaatjes en dat soort dingen kunnen leren, maar dan zonder contact met hond. Ik ken een jongetje, die zwaar allergisch is op dierhaar, maar hij houdt zielsveel van honden. Ik hoop voor hem, dat zijn allergie op gegeven moment uitgroeit.

"Ik ben mezelf 1 keer rotgeschrokken toen ik met een vriendje van oudste liep (jaar of 8) die zomaar een voorbij lopende hond ging aaien. Ik schrok zo omdat mijn kinderen zoiets nooit zouden doen en ik stond er niet bij stil dat er andere kinderen zijn die dat dus wel doen. Onverantwoordelijk vond ik dit van de ouders. Toen ik het er later over had was het antwoord: "Och ja, dat doet tie altijd, hij houdt van honden.""

Kijk, en als zijn ouders het hem niet leren, waar vandaan moet ie het wel leren? Hopen, dat er ooit een hondeneigenaar langskomt, die het hem wel uitleggt? Of wachten, dat het inderdaad raak is?

Kiki

Kiki

01-08-2009 om 15:00

Sera

Ik denk persoonlijk dat er meer hondenbezitters zoals jij zijn, dan zoals Balletmama. Ik kan me nog wel herinneren dat ik oppaste in een gezin met een labrador. Die mensen lieten de hond ook nooooooooooit met de kinderen alleen. Tot de postbode een pakketje kwam afleveren en mamma de deur open deed en de kleine in de mand van de hond kroop en hondjelief daar niet van gediend was.

Jij bent er gewoon eerlijk over.

Tirza, je hebt gelijk. Ik kan niet garanderen dat mijn kinderen uit de buurt van onze katten blijven. Ik zal wel mijn uiterste best doen om ervoor te zorgen dat ze de katten met rust laten. En het is inderdaad suf van me dat ik wel alert ben op alle mogelijke gevaren van een hond en bij mijn eigen katten er nooit over na hebt gedacht.

Ik hoop dat je gelijk hebt, nou ja, ik weet dat je gelijk hebt dat een hond een andere rem heeft ten opzichte van een kind. Katten en honden hebben natuurlijk sowieso al een hekel aan elkaar.

Ik moest wel hard lachen om jouw killercavia, ik ben ooit onwijs gehapt, ook uit zelfverdediging, door een dwerghamster en wat kunnen die beesten bijten zeg. Heel mijn vinger lag open.

Kiki

Kiki

01-08-2009 om 15:05

Sorry balletmamma

maar zoals Pelle zegt, dit ondervang je allemaal al door een kind gewoon te leren dat het van een hond af moet blijven.
Dan hoeft het niets te leren over lichaamstaal van een hond, want het aait een hond gewoonweg niet. Ik heb ook zo'n vriendin die alle honden aait die ze tegenkomt, ben je verdorie 27 jaar. Je hoort dan toch wel beter te weten.

Mijn zoontje is helemaal gek van honden, eigenlijk van alle dieren, hij wil heel graag aaien en roept dat ook bij iedere hond die voorbij loopt. Ik zeg dan iedere keer 'Nee, we gaan het hondje niet aaien'
Ik heb echt een hekel aan hondenbezitters die dan vervolgens tegen mijn zoontje gaan zeggen 'Mag wel hoor, hij doet niets. Ga maar aaien'

Balletmama76

Balletmama76

01-08-2009 om 15:18

Kiki

"Ik denk persoonlijk dat er meer hondenbezitters zoals jij zijn, dan zoals Balletmama. Ik kan me nog wel herinneren dat ik oppaste in een gezin met een labrador. Die mensen lieten de hond ook nooooooooooit met de kinderen alleen. Tot de postbode een pakketje kwam afleveren en mamma de deur open deed en de kleine in de mand van de hond kroop en hondjelief daar niet van gediend was."

Juist om dat soort dingen te voorkomen, hebben wij gewacht met honden, totdat dochterlief op een leeftijd kwam, waar je haar kan uitleggen, hoe honden in elkaar zitten - zij was bijna 8, toen wij de honden kregen.

Balletmama76

Balletmama76

01-08-2009 om 15:25

Nog eens kiki

"Ik heb echt een hekel aan hondenbezitters die dan vervolgens tegen mijn zoontje gaan zeggen 'Mag wel hoor, hij doet niets. Ga maar aaien'"

Kijk, dat zal ik niet doen. Als de ouder van een kind om welke redenen dan ook niet wil, dat kindlief mijn honden aait, vind ik het prima. Het is immers JOUW kind. Als jij niet wil, dat je kind een hond aait, heeft een hondenbezitter hier niks over te zeggen. Dat is gewoon onbeschoft, als een hondeneigenaar zich met jouw opvoeding bemoeit.

Balletmama76

Balletmama76

01-08-2009 om 15:40

Maar kiki...

...ik weet niet hoe oud je zoon is en of hij al alleen buiten speelt, maar zowel - hoe wil jij dan zeker gaan, dat hij niet op gegeven moment zijn kans schoon ziet en toch een hondje aait?

Zou jij dan niet willen, dat hij bepaalte dingen over honden weet, bijvoorbeeld niet een hond gaat aaien, die dreigend gaat grommen en/of zijn lippen optrekkt?

Want als hij alleen buiten speelt, is de kans natuurlijk groot, dat hij honden tegen komt en ook aan de eigenaars vraagt of hij mag aaien.

Tenminste, ik zal dan hopen, dat hij eerst gaat vragen.

"hondje aaien"

Zit ik met mijn 2- jarige kruimel in een ver verleden wat te drinken in een rstaurantje. Komt achter mij, eigenlijk naast de buggy met kind, een mevrouw zitten met 2 pitbull achtige enorme doggies. Hondje èèn rukt aan de riem om eens aan mijn schat te snuffelen.
Mijn god, wat een grote kop, met enorme kaken, zo dichtbij.
Het zweet breekt me uit, maar blijf koelbloedig. Ik verzoek de dame vriendelijk de riem wat korter te houden. Ik krijg me toch een weerwoord: "O jè, zeikert, doar hebbe we weer zo`n hondhuhater".
Mijn lieftallige antwoord:"Nee hoor mevrouw, thuis heb ik ook een hond, maar die laat ik niet aan andermans kinderen snuffelen".
Ik geef eerlijk toe dat ik een mevrouw met een sjiwawa(goed geschreven hè?)niet zo snel had gevraagd haar hondje weg te houden.
Vooroordelen? Ja dus.

Kinderen en hond uitlaten

Mijn zoon mocht niet alleen de hond uitlaten. Iedere ouder die wel eens 2 vechtende honden uit elkaar heeft moeten rukken doet dat zijn kind niet aan.
Ik bedoel natuurlijk geen puber van 14 die de labrador uitlaat. Maar een kind van 7 met een poedel is eigenlijk al onverantwoord.

Balletmama76

Balletmama76

01-08-2009 om 16:24

Wil

Als ik erbij ben, mag dochterlief (9) weleens de lijn van onzere kleine hond (20kg) vasthouden. Maar alleen als ik erbij ben. En ook alleen maar, als er geen andere honden in de buurt zijn en wij langs een rustige weg lopen.
En dat terwijl zij hem alle trucjes aangeleert heeft ("zit", "af" etc zijn voor mam en pap) en hij heel goed op haar luistert. Hij loopt bij haar het beste aan de voet, terwijl hij bij manlief en mij best nog wil trekken soms.

Maar dan nog - kinderen onder 13 horen honden niet alleen uit te laten.

Balletmama76

Balletmama76

01-08-2009 om 16:57

Pandia...

...haha, dat gevoel ken ik! Kleine honden hebben vaak een soort "Napoleon-syndroom" - onzere kroatische herder (20kg) is eens door een Jack Russel in zijn neus gebeten en sindsdien doodsbang voor kleine honden.

Onzere DH-dame is gek op kleine hondjes, pup of gewoon kleine ras maakt haar niks uit. Vandaag bij het wandelen ging zo een kleintje tegen haar grommen - zij sprong verschrikkt achteruit... En keek een beetje beledigd, want zij wilde gewoon "hallo" zeggen.

En inderdaad, met een kleine hond doen mensen vaak minder moeite kwa opvoeding dan met een grotere hond.

Onzere DH is al 9 - maar heeft in Maart nog haar "sociale hond"-diploma gehaalt en is hierna in pension gegaan bij hondenschool, omdat haar heupen niet meer zo goed tegen al dat "zit" en "af" kunnen.

Onzere kroatische herder gaat verder voor het B-diploma.

Tirza G.

Tirza G.

01-08-2009 om 17:10

Kiki

Ik heb minder op met katten dan met honden, ik vind katten veel onberekenbaarder. Een hond zal naar een kind toe uitvallen, happen en klaar. Een hond gaat niet zomaar een beetje met een kind lopen vechten, zoals een hond en een kat wel onderling doen.
Ik zal een hond niet snel met een kind alleen laten, niet omdat ik niet weet wat de hónd gaat doen (dat weet ik namelijk wel, honden zijn tamelijk doorzichtig en consequent in hun gedrag) maar omdat ik niet weet wat het kínd gaat doen.
Bij een kat heb ik altijd zo'n beeld van: niet alleen een bekkie met rázendscherpe tandjes, ook nog eens vier klauwen. Die zie ik al bij een kind op z'n gezicht landen

Tirza

Fraz

Fraz

01-08-2009 om 17:19

Oeh ja

ik heb altijd een visioen van een kat die zijn nagels in een oog van een kind klauwt brrrrr

Ik heb het ook niet zo op katten maar ook niet zo op grote honden. Hoewel ik weet dat een kleine hond net zo fel dan niet feller kan zijn dan een grote is de kans op grote schade en vooral schade in het gezicht van kind veel minder klein. Simpelweg omdat een kleine hond daar niet zo goed bij kan komen.

Balletmama76

Balletmama76

01-08-2009 om 17:20

Pelle...

Onzere honden komen uit het asiel, dus waren geen puppies meer - de kleine was 8 maanden oud en de grote 8 jaar.

Balletmama76

Balletmama76

01-08-2009 om 17:24

Pelle...

Ja, wij hebben hun allebei op dezelfde dag adoptiert... Ook uit hetzelfde asiel. Het zijn dikke maatjes.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-08-2009 om 17:39

Les op school

Toch denk ik dat een keertje informatief babbelen over hondengedrag met kinderen geen kwaad kan. Uiteraard is de eerste les 'niet aankomen', de tweede 'alleen aaien als je toestemming hebt gevraagd', maar daarna volgt nog: niet wegrennen want dan ziet de hond je als prooi, niet paniekerig reageren want daar schrikt een hond van, dus niet je hand geschrokken wegtrekken, en: blijf bij zijn etensbak weg, lok niets uit door een hond aan te staren als je niet weet hoe je dat af moet maken, enz. enz.. Er valt genoeg te zeggen over hondengedrag met betrekking tot ongewenste situaties.
Katten kunnen, zeker als je ze niet kent, inderdaad onverwacht uit de hoek komen. Handige tip is áltijd: als de staart zwiept... niet aaien, maar ook niet onder de buik kriebelen als je niet weet hoe hij erop reageert en ook nooit zomaar je hond meenemen naar een huis waar een kat woont, altijd even vragen.

Balletmama76

Balletmama76

01-08-2009 om 17:58

Katten en honden...

...haten elkaar niet altijd.
Laatste jaar hebben wij een nestje kittens met de fles opgevoed, onder grote belangstelling van onzere honden. Deze kittens hadden geen moeder meer, maar vooral onzere DH-dame voelde zich verplicht, om moeder te spelen voor deze kittens, zij ging hun schoonlikken, in haar bek rondslepen en alles.
Wij hebben een van deze kittens gehouden, leuke nieuwe eigenaars voor de andere gevonden.
Deze kitten is inmiddels een groote kat geworden en de baas hier in huis - ook over de honden. Van andere katten moet deze dan ook niks hebben, hij hangt het liefste met de honden uit en is het beste maatje van onzere DH. Hij neemt ook gedrag van de honden over, bijvoorbeeld zag ik hem laatst zo'n mini-kauwstang rondslepen in zijn bek. Hij snauwt ook onzere kroatische herder van de voerbak weg, als hij trek heeft in hondenbrokjes... Hij staat hoger in het roedel dan onzere KH. Als KH met de kat gaat spelen, gaat de DH zich ermee bemoeien door hard te kwieken. Of als zij vindt, dat de KH te ruw speelt, beukt zij hem op zij - zij laat niks aan haar kitten komen! Deze kat is dan ook nog best een fel beest - feller dan beide honden bij elkaar.

Wij hebben best aparte beesten, maar eigentlijk geen TV nodig...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.