Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pelle

Pelle

18-03-2011 om 07:57

Waar wil je wonen als je 80 bent....

In navolging van waar woon je nu. Waar wil je wonen als je 80 bent? Niet perse alleen de stad maar waar wil je naar kijken als je achter de geraniums zit (je uitzicht dus) en wat moet je op loopafstand hebben (voor zover je nog loopt)?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Aahhhh fladder

... ik vraag het één keer.
IJmuiden ligt ook aan zee.... wink wink.....

+ Brunette +

+ Brunette +

18-03-2011 om 19:10

Op de eilanden van de eeuwige lente

Kennissen van mij zijn na hun werkzame leven in Zuid Frankrijk gaan wonen en de ene helft van het stel heeft heimwee en verveelt zich in hun mooie afgelegen boerderijtje. Ik blijf dus maar lekker zitten waar ik zit, gelukkig wóón ik al op een plek waar veel gepensioneerden naar toe trekken maar ik hoef dus geen nieuwe vriendschappen op te bouwen om niet in een sociaal gat te zinken. Ik woon zeer centraal gelegen: winkelcentrum, gezondheidscentrum en strand op loopafstand. Wel hoop ik dat tegen die tijd de lift werkt (woon in een app. op de tweede verdieping) en het zou ook leuk zijn als het zwembad eens een keertje werd opgeknapt (zit al tien jaar tegen een lelijk lichtblauw gat aan te kijken). Misschien dat Primavera ook gezellig in de buurt komt wonen? Mocht ik bedlegerig worden: met een verrekijker kan ik de buitenactiviteiten van het culturele centrum bestuderen, daar is ook een bibliotheek waar iemand dan maar boeken voor me moet gaan lenen en natuurlijk is er nog altijd internet: gezellig samen klagen over ouderdomsproblemen op Oudjes Online.

Chippie

Chippie

18-03-2011 om 20:09

Maar wat is er lastig aan groot wonen...

Dan doe je de bovenverdieping toch gewoon op slot? Ik kan me wel voorstelln dat ik een ander huis wil als de kinderen uit huis gaan. Maar dan wil ik de benedenverdieping zeker net zo groot als nu zodat alle kleinkinderen bij ons Sinterklaas kunnen komen vieren. Dus een grote woonkamer en een grote eetkamer of woonkeuken. ach en een extra hobbykamer is ook fijn. Boven eigen slaapkamer en twee logeerkamers lijkt me fijn. Nog een extra kamertje is altijd handig. Tja, dan heb ik het dus eigenlijk over precies zo'n huis waar ik nu woon. Als ik 60 ben draai ik de zolderkamers op slot n als ik 80 ben de eerste verdieping. En de buurt die steeds verjongt, dat lijkt me heerlijk! Zo'n buurtoma waar je altijd een snoepje kunt halen.
Naast ons staat een typische 55plus woning. Kleine woon/eetkamer en kleine keuken, slapen op begane grond, boven één slaapkamer. Het past dus niet als de 2 kinderen plus aanhang plus 4 kleinkinderen langskomen. Lijkt mij niets.

Chippie

Wat er lastig is aan groot wonen? Niets natuurlijk.

Mijn vader woont nu in een huis waar hij de tweede verdieping niet kan bereiken. Als hij iets van boven vergeten is is hij vijf minuten onderweg met traplift en rollator. Het is erg alleen ook, zo'n groot huis. Hij heeft op een paar plekken een uitvalsbasis, of een neervalplek. Daartussen is hij altijd onderweg.

Eigenlijk precies wat jij beschrijft, alleen ben jij voor het gemak vergeten dat je met 2 versleten knieën of een andere aandoening aan je bewegingsapparaat helemaal geen zin hebt om de hele dag heen en weer te schuifelen tussen hobbykamer, woonkeuken en woonkamer. Oh en slaapkamer en werkkamer. En dan heb je nog wat op de logeerkamer liggen...

Het is allemaal niet zo beheersbaar en idyllisch.

Ik zal de laatste zijn om je erop te wijzen dat jouw materiële eisen nogal hoog liggen en ook weinig verband houden met daadwerkelijke behoeftes. Want dat is echt je eigen zaak. Maar ik zie in veel families dat ze de gezelligheid en ruimte die jij in stenen en meubels zoekt gewoon tussen hun oren hebben. Die komen prima uit zonder groot huis. Hoeveel vierkante meter heb je nou nodig om Sinterklaas met de kleinkinderen te vieren? Dat lukt toch wel op 20 m2?

Ik hoef je niet te overtuigen, ga maar lekker in je villa zitten hoor. Maar goed, als je ernaar vraagt, tsja, dan kan ik alleen maar beamen dat je er ook anders naar kunt kijken.

Rodebeuk

er is een verschil tussen rond de 60 zijn en 80, nou weet ik wel dat de draad over 80 jaar gaat maar god zeg dat duurt nog zo lang, bovendien moeten we allemaal nog zien of we het met goede geest en gezond lijf halen.

Dus ik zie zelf geen probleem om eind 50 begin 60 nog wel een groot huis te hebben. Verder dan dat kijk ik niet, zien we dan wel weer.

Maylise

Maylise

18-03-2011 om 20:33

Zal er wel vanaf hangen

Mijn opa en oma woonden ook in een enorme verbouwde boerderij. Die wilden echt niet kleiner wonen 'want dan kom je elkaar steeds tegen'. Ze genoten echt van de ruimte die ze hadden. Ook toen ze oud waren. Ze hadden voldoende geld voor huishoudelijke hulp en tuinman. Ze hadden allebei hun eigen kamers en badkamers en dat ging prima. Ze hadden zelfs een traplift wat toen nog vrij modern en nieuw was. Het is natuurlijk ook maar wat je gewend bent maar zij waren zo gewend aan het hebben van veel ruimte om zich heen dat ze doodongelukkig waren geworden in een klein flatje zonder tuin.

Maylise

Maylise

18-03-2011 om 20:36

Rodebeuk

Ik ben het niet helemaal met je eens. Ik denk dat bijvoorbeeld boeren echt ongelukkig kunnen worden als je ze opeens van tussen de weilanden weghaalt en in een leuke aangepaste senioren woning plaatst. Als je gewend bent je hele leven aan veel ruimte om je heen zowel buiten als binnen dan pas je op je 80ste je echt niet meer zo makkelijk aan.

Juist oudere mensen verhuizen vaak niet graag en blijven liever lekker op hun eigen plek zitten.

Maylise

Maylise

18-03-2011 om 20:42

Beau

Leuk, waar gaan jullie precies heen in Zuid Frankrijk?
Wij zitten nu in de Alpes Maritimes. Op zich is het heel mooi hier, bergen, zee en cultuur allemaal in de buurt. Zeker voor vakanties is het heerlijk. Om te wonen heeft het als nadeel dat toch heel veel mensen op een kleine kuststrook bijeen zitten waardoor huizen duur zijn en er vaak veel files zijn. Aan de andere kant ben je in een uur rijden in de bergen en heb je complete rust om je heen.

Soms zou ik liever wat meer richting Montpellier trekken. Mooiere stranden en meer ruimte. Aan de andere kant heb je hier wat hogere en woestere bergen en zitten we vlakbij Italie wat ook leuk is. Eigenlijk vind ik de meeste steden aan de Franse kust wel mooi.

Voorzieningen voor ouderen zijn hier wel goed met al die oudjes die hier wonen. Het valt me altijd op hoe hoog de gemiddelde leeftijd hier is

Voor vakantie is het echt een ideale streek, veel te zien, goed weer en veel te doen.

Maylise

Beau Ter Ham

Beau Ter Ham

18-03-2011 om 20:51

Maylisse

Languedoc-Roussillon is de bestemming. We zijn zeer benieuwd hoe onze ervaringen zullen zijn. De Flammingo's gaven de doorslag. Het lijkt ons zo mooi om deze dieren ook eens buiten de dierentuin te aanschouwen.

Asa Torell

Asa Torell

18-03-2011 om 20:54

Flat met uitzicht

Ergens lekker op de achtste verdieping of zo. En dan wel graag bij een stad met alles binnen handbereik. Ik denk bijvoorbeeld aan de oostelijke eilanden in Amsterdam, dat lijkt me wel wat.

Mensen mensen

Ja, je kan ook 60 zijn in plaats van 80.
Ja, je kan ook boer zijn.
Dat zal ik allemaal niet ontkennen.
Ik wil ook helemaal niets in steen houwen. Ik zeg alleen maar op de vraag van Chippie dat er lastige kanten zitten aan groot wonen.
Ik heb gewoon heel heppie mensen gezien die makkelijker zijn gaan wonen. Maar daar valt natuurlijk weer van alles aan te nuanceren. De meeste waren geen Nederlanders, en ze zijn dus ook niet in de kleine bejaardenkooitjes gaan zitten die je hier vaak ziet. Er zit nog een hele wereld tussen een villa en een bejaardenkooi.

Maar goed, nogmaals, ik ben geen zendeling. En tot nu staat er nog geen artikel in de krant dat een vrouw van 41 met een mitrailleur een boer van zestig heeft gedwongen om in een bejaardenkooi te gaan wonen... hoewel, gnar.... jullie brengen me wel op een idee. Door de week werkzorgmanager, en in het weekend bejaardenjager! Heerlijk.

Asa Torell

Asa Torell

18-03-2011 om 20:58

Groot wonen

Hm, schoonvader woont nog in zijn eentje in het gezinshuis. Vind ik toch helemaal niet sneu ook al ligt de bovenste helft normaliter alleen maar te verstoffen. Maar ja, als wij er komen is het ook meteen dagenlang leven in de brouwerij, en lekker handig dat hij zo'n grote tuin heeft. Aan de andere kant, echt nodig is het niet, bij mijn klein wonende oma pasten we vroeger ook met ons vijven wel op de een of andere manier in de woning.
Zelf woon ik nu nog niet eens groot dus of dat tussendoor nog wel gaat gebeuren, 't zal mij benieuwen . Maar als mijn kinderen de deur uit zijn heb ik dus echt liever dat uitzicht.

liora

liora

18-03-2011 om 21:02

Mijn buurt

Ik zou het liefst wonen in de buurt waar ik nu woon en hopelijk kan ik nog een beetje leven van mijn pensioen, ik maak me daar zorgrnnover.
Belangrijkste voor mij is dat ik dichtbij mijn kinderen woon, als dat kan.

Liora

fladder

fladder

18-03-2011 om 21:48

Rodebeuk

Tja... Daar hebben ze vast ook wel een pittorest duinhuisje net buiten de stad...!
Ik vind alles best, als er maar zee is (en mên, daar is me toch een joekel van een stránd...!!!)

Yta Chalne

Yta Chalne

18-03-2011 om 22:30

Ja dat

Mijn plan is een appartement met uitzicht op water in Rotterdam. Man heeft heel andere ideeën, maar we maken er nog geen ruzie over. Omdat ik geen tachtig ga worden om dan eindelijk te doen wat ik altijd al wilde vraag ik me wel eens af of ik echt iets heel anders zou willen, en of ik dat wellicht eerder moet doen. Maar nee. Ik blijf lekker hier. Desnoods met traplift Of ergens met wat meer zon, dat lijkt me wel fantastisch.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-03-2011 om 22:50

Oh, dat wordt

Westerhout in Alkmaar. Als we dan aangewezen zijn op een verzorgingstehuis, dan daar. Het is er redelijk dichtbij de stad, het ziekenhuis en natuur in de vorm van een stadspark. Dat hebben we dus al besloten

Kaaskopje

Kaaskopje

18-03-2011 om 22:52

Hoe het huis eruit ziet

Als je ervan uitgaat dat je niet in een verzorgingshuis zit, maar in een zelfstandige woning, dan vind ik type 'aanleunwoning' wel mooi. Alles gelijkvloers en een kamer voor eventuele logees op een bovenverdieping.

Polly Shearman

Polly Shearman

18-03-2011 om 23:31

Ik herrinner me ineens

dat wij het hier laatst toch uitgebreid over gehad hebben, Een groot OOverpleeghuis, met verschillende woongroepen ingedeeld per stokpaardje!!

Kaaskopje

Kaaskopje

18-03-2011 om 23:44

Polly

Dus een naam voor 't huis hebben we ook al: Het Stokpaardje.

Ja duh polly,

dat zei ik ergens halverwege deze draad al. Vind het wel flauw dat jullie nu allemaal afhaken hoor.

Liora

maar je hebt toch altijd in loondienst gewerkt ?

Sancy

Sancy

19-03-2011 om 10:27

Ja pelle

ik weet dat je tegen de wachtlijst bent, maar voordat jij daarover kunt klagen moet je wachten want ik heb een stop gezet op de klaaglijst

Beau Ter Ham

Beau Ter Ham

19-03-2011 om 11:12

Manda

Er is een hoop te doen over het pensioen. Veel pensioenfondsen hebben iets te enthousiast gespeculeerd op de beurs. Het gevolg is een groot tekort.

liora

liora

19-03-2011 om 11:53

Leuk

Mag ik ook in het stokpaardje? En op welke afdeling kom ik dan?

Tinus woont in ieder geval naast de huisartsenpost, Manda runt een tweedehands-merkkleding winkel met leuke kleinkinderkleding, Temet is er voor juridisch advies. Lijkt me erg gezellig!

fladder

fladder

19-03-2011 om 12:17

Stokpaardje

...aan zee? Count me in!

Ja fladder,

lekker aan zee, en wij gaan samen wijn maken dan!

fladder

fladder

19-03-2011 om 14:24

Egberdien

Deal!

Ik wil ook!

Leuke naam, 'Het stokpaardje'.

Mogen er ook mensen zonder uitzonderlijke kwaliteiten komen wonen? Dan schrijf ik me vast in.

Utreg

Daar zou ik graag terechtkomen. En samen met mijn beste vriendin in het bejaardenhuis, is de afspraak

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Polly Shearman

Polly Shearman

19-03-2011 om 22:35

Liora

Jou plaats ik op woongroep : koude witte wijn met quiche

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.