Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pelle

Pelle

18-03-2011 om 07:57

Waar wil je wonen als je 80 bent....

In navolging van waar woon je nu. Waar wil je wonen als je 80 bent? Niet perse alleen de stad maar waar wil je naar kijken als je achter de geraniums zit (je uitzicht dus) en wat moet je op loopafstand hebben (voor zover je nog loopt)?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2011 om 00:35

Fladder

Dan mag jij een kamer in zijvleugen Het Zeepaardje

Bejaardenhuis/groot huis

Ik denk dat 'naar een bejaardenhuis gaan' er zowiezo niet in zit zoals jullie het in je beleving zien. Je kan niet naar een verzorgingshuis omdat je knieën het niet meer leuk doen en dus niet meer naar boven kan of omdat je je boodschapjes niet meer kan tillen zoals 'vroeger'. Je gaat pas naar een verzorgingshuis als je een behoorlijke indicatie hebt qua zorg. En dan moet je denken aan minstens een probleem lichamelijk wat in thuisisituatie zó duur zou worden om op te lossen én daarbij nog een geriatrisch of psychisch of sociaal probleem. Het is zowiezo geen 'keuze'of je daar komt of niet. Dat is afhankelijk van hoe 'slecht'je bent en dat bepaald de indicatiecommisie. Pas als je de indicatie hebt (die weer elke zoveel tijd wordt bijgesteld) kan je een aanvraag indienen en dan kan je nog wachten tot er een plekje is....daarbij mág je een voorkeur opgeven (het OOL-verzorgingshuis b.v.) maar het kan best zijn dat dat plekje er pas is als jij ondertussen allang niet meer kan wachten en dat je dus gezien de omstandigheden dan maar een aanbod van een ander huis dan jouw voorkeur hebt aanvaard en allang ergens anders in een verzorgingshuis woont. Als je namelijk een ander huis weigert gaat je 'wachttijd' weer van voren af aan in...En dat is gezien de omstandigheden niet altijd te doen (voor je kinderen b.v. die je tijdelijk verzorgen).
Tot je minstens dagelijks meerdere zorgmomenten nodig hebt hoeven jullie dus aan een verzorgingshuis helemaal niet te denken. En tegen die tijd is quiche bakken of een wit wijntje drinken door je lichamelijke conditie niet écht een goed idee. W.s. komt dat witte wijntje zo 1 keer in de zoveel tijd nog's langs als je een 'goede dag' hebt en dan moet je niet denken aan een fles wijn, maar aan 1 glas.
Wél kan je je grote huis ook aanpassen aan de omstandigheden. Mijn vader heeft b.v. de drempels in zijn huis laten verwijderen. Niet dat ie dat nú al nodig heeft, maar voor het geval dát. En er meteen vloerverwarming laten leggen (lekker warme voetjes). De trap op kunnen ze nog steeds, maar daarvoor zou een traplift uitkomst bieden.En mijn slaapkamer is nu werkkamer van mijn vader (p.c.) en mijn broertjes kamer is werkkamer van mijn stiefmama (naaimachine+p.c.), dan is de badkamer nog verbouwd (makkelijke inloopdouche waar evt. een klapstoeltje inkan en handvaten overal voor 'later') en enigzins aangepast wat vooral veel ruimte heeft opgeleverd...Voor het geval ze zorg nodig hebben.Dan hebben ze zelf nog een slaapkamer en is er nog een erg grote kamer over, dat is kinderlogeerkamer, er is een wastafel en er staan 3 bedden.En een grote kast met speelgoed en wat handoeken en pyama's in allelei maten e.d.Op de wastafel staat voor elk kind een eigen beker en tandeborstel (met naam). In de tuin hebben ze een groot terras pal achter de keuken met een glazen overkapping en een groot zonnescherm erboven.De tuin is 'onderhoudsvriendelijk' aangelegd en de vloeren in huis ook. Ze zijn halverwege de 70 en je merkt ook dat ze al écht aan het 'opruimen' zijn qua spullen.Met grote regelmaat halen ze wat van zolder en zoeken het uit en geven het weg (aan ons b.v.). Ze hebben stoelen die een sta-opsysteem hebben (hoewel ze die nooit gebruiken maar afijn) hoge bedden en bedienbare bedden op wieltjes en zelfs een t.v. in de slaapkamer (die nog nooit is aangesloten, hahaha).
Nu hebben zij geen 'zorg' nog nodig. Maar ik weet wel dat het errug lang gaat duren voordat die zorg in dat huis niet meer gegeven kán worden.....Juist omdat dat huis op alle punten is voorzien en aangepast is de kans erg groot dat dat nog héél lang kan.
De grootte is dus niet bepalend. Meer hoe het is ingericht (of niet, met een rollator heb je veel ruimte nodig...) en of het is aangepast.
Met kapotte knieën kan je nog heel best lopen als je met je rollator een drempelloos huis doormoet. Maar niet als je drempel over,drempel over vasthoudend aan tafel,kast etc. je je door huis moet slepen.
Voor je eigen kinderen een logeerkamer, daar zie ik niks in. Waarom moeten mijn kinderen bij mij logeren als ze het huis uit zijn??? Mijn kleinkinderen is wat anders...maar die kunnen prima samen op een logeerkamer lijkt me. Ik logeer ook nooit bij mijn ouders. Ook niet toen ik 300 km weg woonde.Dan kan je ook prima 's morgens vroeg weg en's avonds laat terug. Ik zie dat niet zo, wat daar zo leuk aan is en wat de reden zou moeten zijn. En áls het écht nodig is (b.v. mijn jongste broer trouwt en mijn oudste broer blijft slapen) is het voor die ene keer best te doen dat ze met ouders en al op 1 kamer slapen, toch? Daarvoor ga ik geen kamer 'reserveren'. Ik ken trouwens ook niemand die met regelmaat bij zijn ouders logeert.......
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

20-03-2011 om 10:29

Maar sini en albana

Er is toch een gulden middenweg, namelijk aanleunwoningen. Mijn oma heeft er tot haar dood gewoond met plezier. Een eigen woning, maar met hulp achter de hand in noodgevallen, en voorzieningen dichtbij.
Een woongroep kan natuurlijk ook, met OO dames. Ik bedank voor de eer,overigens..

+ Brunette +

+ Brunette +

20-03-2011 om 11:09

Woongroepen

Behalve verzorgingshuizen, aanleunwoningen e.d. waarvoor je een indicatie moet hebben bestaan er natuurlijk ook nog de verzorgingsflats, daarvoor hoef je alleen maar een zak met centen te hebben. Sparen dus maar, dames!

Voor de armlastigen onder ons: in Spanje raakt het onder ouderen in zwang om studentikoos samen een huis te delen, in de eerste plaats omdat het lekker goedkoop is maar natuurlijk is het ook gezelliger en kun je elkaar helpen met dagelijkse dingen die niet zo goed meer gaan (de lamme leidt de blinde, dat idee).

Sini

zus van je moeder of zus van je vader.

Nou mijn moeder heeft een broer, daar gaat ze echt niet bij in trekken tzt. En mijn vader heeft ook een broer en daar idem. Ik wil ze niet in huis en mijn zus ook niet, dat willen ze zelf overigens ook niet.

Mijn opa's en oma's hebben heel lang in hun eigen huis gewoont totdat opa zijn poep afveegde aan de handdoeken ed. Toen is hijn naar een verzorgingstehuis gegaan met kalmeringsmiddelen, heeft nog 2 jaar innig verliefd met een vrouw dagelijks in de woonkamer aldaar gezeten en ze hebben 2 jaar gedacht dat ze samen uit eten waren daar "schat ik ga de auto halen" en dan kreeg de verpleging ze weer terug onder het mom dat ze nog een nagerecht kregen.

Het ligt niet aan de cultuur, je moet maar zin, energie en middelen hebben om een bejaarde demente luierdragende broer of zus in huis te nemen. Ik ga het niet doen, mijn ouders zal ik tzt echt naar een verpleegtehuis brengen als het thuis met hulp niet meer gaat. Ik schat in dat binnen 10 jaar mijn moeder overleden is of veel zorg nodig heeft, ik kan niet inschatten of mijn vader hulp gaat afweren.

Indicatiestelling

Zoals Albana al stelt, je moet tegenwoordig een flink hoge indicatie hebben gekregen om nog naar een verzorgingshuis te gaan - in alle andere gevallen blijf je met enkele verzorgingsmomenten door externe ingehuurde mensen thuis.

Ik snap dat wel, het is kennelijk goedkoper (behalve dan dat ze wel aparte mensen sturen voor medicijnen cq steunkousen, da's heel vreemd maar heeft te maken met hun opleiding).
Toch is tot heeel laat in de levenstijd in je eigen huis wonen wel eenzaam.
Je kunt er zelf niet meer op uit, in veel gevallen, en bent afhankelijk van het langskomen van mensen. Als je in een grotere woonvorm woont, zie je nog eens iemand waar je niet de deur voor uit hoeft.

Je kunt wel zeggen, laat je thuis ophalen voor een of andere activiteit, maar mensenlief, dát kost een geduld en een inspanning!! Dat wordt door mensen achter een bureau heus onderschat.

fladder

fladder

20-03-2011 om 12:31

Vraag ik me toch (opnieuw) af...

Oma en/of opa in huis... Ja, in andere landen komt dat voor en is dat vanzelfsprekend.
Maar stel dat ze extra zorg nodig hebben. Wie doet dat dan? In andere topics wordt altijd geroepen dat zowel mannen als vrouwen in het buitenland vaker fulltime werken dan in Nederland, dat kinderopvang daar veel vanzelfsprekender is, etcetera. Als oma/opa nog een beetje fit is, redt die het wel. Maar hoe doe je dat dan als je een zorgbehoevende ouder in huis hebt?

Ik heb dit ook al geschreven in het bejaarde-ouderzorgtopic in "Relaties", want ik vraag me echt serieus af hoe dat daar geregeld is.

Maylise

Maylise

20-03-2011 om 12:41

Inderdaad

Zoals ik al schreef in mijn familie is een bejaardentehuis helemaal niet zo de gewoonte; Al die koppige eigenwijze mensen blijven echt zo lang als het kan op zichzelf wonen, zelfs als het eigenlijk niet meer kan. In mijn schoonfamilie trekken ze gewoon in bij de kinderen of bij een ongetrouwde nicht of een ander familielid.
Ik zie mezelf alleen in een tehuis gaan als ik echt zo volkomen dement ben dat er op geen enkele andere manier zorg meer verleend kan worden. Anders blijf ik op mezelf en als dat lichamelijk niet kan dan ga ik bij een van mijn kinderen wonen. Voor mijn kinderen is dat ook volkomen normaal. Ze worden echt boos als ze op tv rapportages zien over bejaardentehuizen. Toen mijn moeder een keer in een revalidatiekliniek lag wat aan een verzorgingstehuis was gekoppeld barstte mijn dochter spontaan in huilen uit bij het zien van al die hulpeloze oude mensen die daar maar wat voor zich uit zaten te staren (was wel de psycho-geriatrische afdeling dus de zwaarste gevallen) En als echt geen van de kinderen het wil dan heeft mijn man nog wel wat familie leden die het zouden doen. Krijgen zij de erfenis

Maylise

Maylise

20-03-2011 om 12:42

Albana

Mijn uithuizige volwassen kinderen logeren regelmatige bij mij en gezien de afstand ook altijd minstens een paar nachten, vaker zelfs weken. We hebben alleen geen logeerkamers voor ze maar dat hoeft ook niet want ze kunnen delen met de rest.

Maylise

Maylise

20-03-2011 om 12:47

Fladder

In Italië bijvoorbeeld nemen mensen vaak een badante in dienst, dat is een meestal Oost Europese dame die al dan niet in intern voor opa en oma zorgt.Opa en oma wonen dan bij de kinderen en de badante is zeg maar de geriatrische versie van de au pair.
Hier in Frankrijk heb je trouwens ook gewoon veel bejaardentehuizen en verder zijn er meerdere soorten thuishulp arrangementen mogelijk, al dan niet op commerciële basis. Ik heb me er verder hier nooit in verdiept. Het Italië verhaal weet ik van een Italiaanse vriendin die haar ouders in huis heeft naast haar fulltime baan en haar kind.

Ik wil niet inwonen bij mijn kinderen

nee hoor, die hoeven echt niet voor hun demente incontinente moeder later te gaan zorgen, die hebben dan zelf vast kinderen en werk en een partner. Absoluut niet, liever een pil erin dan ik bij mijn kinderen in huis, moet er niet aan denken een last te zijn voor mijn kinderen. En bovendien is het maar de vraag of dat uberhaupt gaat, mijn ouders hebben het zelf een paar weken geprobeerd met opa maar dat ging helemaal niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2011 om 15:31

Albana

Voor je eigen kinderen een logeerkamer, daar zie ik niks in. Waarom moeten mijn kinderen bij mij logeren als ze het huis uit zijn??? ===
Wat een aparte mening! Dat meen ik echt. Waarom zouden je kinderen níet bij je logeren als ze dat graag zouden willen? Een logeerkamer hoeft toch ook niet uitsluitend voor slapers gereserveerd te blijven. Je kunt er meer doen en het gezellig maken zodra iemand wil blijven slapen.
Wat je uitleg over het verzorgingshuis-systeem, dat wist ik wel, maar áls ik naar zo'n huis moet dan heb ik nu al wel voorkeur voor een huis.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2011 om 15:34

Sini

Misschien zit het inderdaad in onze cultuur dat kinderen hun ouders niet zomaar in huis nemen. Ik moet er eerlijk gezegd ook niet aan denken om dat te doen. Ik word al gek van mijn schoonmoeder als ze 2 uur op onze bank zit, laat staan dat ze hier blijvend aanwezig is.

Opoe

Mijn moeder trouwde op haar 35ste met mijn toen 37jarige vader die tot die tijd nog steeds bij zijn moeder woonde.
Mijn vader's 3 zussen vonden het geweldig dat hun broertje toch nog een vrouw gevonden had en namen als vanzelfsprekend aan dat opoe wel met haar zoon en zijn vrouw meeging. Maar ja daar had mijn moeder niet zoveel zin in. Opoe heeft de laatste 10 jaar van haar leven afwisselend bij haar zoon en haar 3 dochters gewoond. Als ze te lastig werd ging ze weer een deurtje/ dorpje verder. Ik herinner ( was 8 toen ze overleed)me haar als nare, stuurse, bemoeizuchtige vrouw en de sfeer in huis was niet goed. Dus mijn moeder heeft altijd gezegd dat ze nooooooit bij haar kinderen in huis zou gaan.
En om op het topic terug te komen, als we beiden gezond en in leven blijven , zullen we onze oude dag wel in Schotland slijten. Maar.............mijn moeder was maar 1 jaar ouder dan ik nu ben, toen ze weduwe werd. Als ik alleen zou achterblijven, tja dan weet ik het niet. Hopelijk hoef ik daar de komende 30 jaar geen beslissing over te nemen :o)

Beurtelings ergens?

Pfoe, daar moet ik niet aan denken, beurtelings bij een van de kinderen wonen, Daar zou ik enorm ongelukkig van worden. Elk mens heeft toch graag iets eigens, en om nou jarenlang logé te zijn - nee hoor!

Bij kinderen inwonen zou ik nooit willen. Wel in de buurt, zodat het hen weinig tijd kost om even langs te gaan als ze zin hebben. Reistijd is ook tijd.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2011 om 16:36

Ja precies

Zo vinden wij het echt waardeloos dat mijn schoonouders ruim een half uur treinen bij ons vandaan wonen. Dan wip je niet even binnen voor een bakkie en een snelle blik of alles nog in orde is. Vroeger woonden ze hier nog geen 5 minuten lopen vandaan, dat zou ideaal geweest zijn.

fladder

fladder

20-03-2011 om 16:46

"oma in huis"

Maylise, bedankt voor je antwoord. Dan moet je als kind wel een beetje in de slappe was zitten maar het is een goede oplossing, ja.
En een beetje een ruim huis.

Hoewel... Mijn ouders zijn schatten, maar ik denk dat zij, ik of wij alledrie zelfs als we een villa deelden na enkele dagen al gillend het pand zouden verlaten

+ Brunette +

+ Brunette +

20-03-2011 om 18:30

Badante

Grappig, in Spanje gaat het wéér anders, zolang opa of oma nog thuis kan wonen komt de geriatrische au-pair langs of trekt erbij in. De kinderen leggen geld bij elkaar voor het loon. Het is meestal slecht betaald zwart werk, ik verdenk dat dit bij die Oost-Europeanen ook het geval is, uitbuiting van bevolkingsgroepen die weinig te kiezen hebben.

fladder

fladder

20-03-2011 om 18:56

Slecht betaald zwart werk...

Ik moet bekennen dat ik oma niet met een heel gerust hart achter laat met een slecht betaalde zwarte badante die de taal waarschijnlijk ook niet machtig is... Of is dat mijn overbezorgde alter ego die boven komt?

Logeren en aanleunwoning

Voor een aanleunwoning is de indicatiestelling bijna even 'hoog' als voor een verzorgingshuis.....Dat is allang niet meer zo als,pak 'm beet 5 jaar geleden.
Dus ook dat kunnen jullie van je lijstje schrappen.
De enige optie die overblijft is een particulier woonzorgcentrum of aanleunwoning. Maar dat kost errug veel geld, zeker wanneer je nog jaren blijft leven (die kans zit er namelijk ook in..).
En over dat logeren.......een 'keertje' logeren á la. Maar om daar 2 kamers dan aan toe te 'wijzen' zoals ik hierboven ergens las...mwah, dat vind ik zonde van de kamers. Meer dan 1 logeerkamer vind ik écht onzin,zonde van de ruimte.Als je ze hebt oké. Maar om nu rekening te houden met misschien mogelijk komende logerende kinderen+kleinkinderen en daarom dus 2 extra kamers bij je huis te willen. Nee....daar zie ik echt niks in.Die kleinkinderen snap ik weer wel.
En wat is er dan zo leuk aan om bij je ouders te slapen? Ik slaap écht liever in m'n eigen bed...Ik vind het wel leuk bij ze te zijn en te eten en samen dingen te doen. Maar slapen? Nou nee.
Of de omstandigheden moéten het noodzakelijk maken (b.v. dat je tot laat een feest hebt en niet terug kan) maar anders zou ik liever midden in de nacht naar huis gaan,dan logeren.
Wij logeren ook 3 weken per jaar in het ouderlijk huis van mijn man, maar ook daar gebruiken ze de kamers waar wij slapen gewoon hoor de rest van het jaar. Alleen de kamer waar de kinderen slapen, die is écht logeerkamer, de onze is gewoon slaapkamer van mijn neefje 'normaal' en als wij er zijn dus van ons. Maar dat neefje voor ons opschuift en bij z'n broer gaat slapen is niet zo gek. Het huis is namelijk half ons eigendom...en word alleen in de zomer gebruikt.Voor de andere helft van zwager dus. Het huis is ook niet geschikt voor de wintermaanden. Het is een echt 'zomerhuis, familiehuis dus.Het word pas problematisch als er kleinkinderen komen
groeten albana

Nogmaals logeren bij ouders

Er zijn ook kinderen die in het buitenland wonen :o).
Mijn schoonouders wonen nog in het huis waar ze ook met hun 6 kinderen woonden. Ze hebben van 2 slaapkamertjes 1 grotere voor hen zelf gemaakt, maar de rest van de kamers en bedden staan altijd klaar. Erg handig ! De huisjeshuur (bv vrijdag tot vrijdag) komt niet altijd uit met onze plannen/ overtocht en dan is het erg prettig dat je altijd kunt uitwijken naar opa en oma voor een aantal nachten.
Ook zelf hebben we bij de koop van ons huis rekening gehouden met logees en een huis met extra kamer gekocht ( die ook dienst doet als computer-, strijk- en rommelkamer)

May

May

20-03-2011 om 20:39

Schoonmoeder

woont sinds een paar weken in een verzorgingshuis en daar zou ik best oud willen worden... Ik had van tevoren allerlei schrikbeelden die daar in ieder geval niet kloppen. Ze komt weer onder de mensen en is veel vrolijker dan ze de laatste tijd in haar eigen huisje was..

Fiorucci

Fiorucci

21-03-2011 om 07:05

Albana

De aanleunwoningen alhier hebben een gewone gangbare huurprijs hoor.

Aanleun en seniorwoning

Ja natuurlijk betaal je voor aanleuwoningen een regulaiere huurprijs, maar voor de 'zorg' die er geleverd word moet je een bepaalde indicatie hebben. En die zorg 'hoort' bij dat huisje (zit dus erbij in)en zonder zorg/indicatie is dat huisje niet beschikbaar voor huurders.
En ik heb geen 'beeld'van hoe het eraan toe gaat in een verzorgingshuis, ik werk er en zie dagelijks hoe het eraan toe gaat en verder is er niks mis mee, maar een kwestie van leuk we gaan samen even dáár wonen en dan leuke dingen doen dát is écht onmogelijk. Want wij zijn heus niet allemaal op hetzelfde moment er zo aan toe dat we allemaal in 1 keer een indicatie krijgen, sterker nog die kans is zéér minimaal. En áls we al die indicatie hebben is onze invloed op wáár we dan gaan wonen ook nog 's meer een gelukstreffer dan wat anders. Of we moeten er afspraken over maken dat b.v. 1 van jullie die al in het beoogde O.O. huis woont z'n buurman ombrengt op het moment dat ik boven aan de wachtlijst sta en dan wel graag precies op dát moment of anders liever nog een dag of 3 vantevoren anders komt het nog niet goed(dit is een grapje dat snappen jullie hoop ik?).
Wij zien heel vaak mensen binnenkomen die bij ons komen wonen en die eigenlijk in een ander huis wilden wonen, maar daar was dan geen plek. Of pas als zij niet meer boven aan de wachtlijst stonden en meestal zijn de omstandigheden wel zo dat echt langer wachten niet verantwoord is of gewoon niet meer kan. Dan nemen ze dus maar genoegen met hun 2de, 3de of 4de keus. En tuurlijk dan krijgen ze het alsnog wel naar hun 'zin' uiteindelijk want ze hebben niet voor niks een indicatie en zijn uiteindelijk vaak alleen maar opgelucht dat ze eindelijk er zijn en alles achter de rug is.
Maar het is gewoon géén kwestie van dát lijkt me wel wat en dáár gaan we dus gezellie samen wonen.
Een optie zou nog zijn seniorenflats.Van die flats zonder zorg erbij geleverd die woningcoöperaties wel eens vlakbij centra van dorpen/steden bouwen.Vaak met winkelruimte eronder.De enige indicatie die je daarvoor moet hebben is 55+zijn.Hier zijn er een aantal val achter de winkelstraten. En daar is er ook nog 1 met koopflats bij, maar ook daar moet je 55+voor zijn en je moet eerst door een soort 'ballotagecommisie' van het bewonerscomitee of je wel 'geschikt' bent als koper en wel in hun 'buurtje' past.Die zijn overigens niet erg duur, dat dan weer wel en best groot (3 slaapkamers). En er wonen over het algemeen best nog zelfstandige ouderen, dus dat ligt misschien meer in de lijn der verwachtingen van een O.O. huis? In 1 van de kantoren eronder zit de thuiszorgwinkel+het kantoor dus zorg is ook nog bij de hand, maar niets verplicht of indicaties.
Dáár zouden we quiches kunnen bakken en witte wijn drinken.Al voorstellen voor de ballotagecommisie? Manda, Miriam (voor de wettelijke ins en outs),Pelle en Fladder misschien?
groeten albana

Shonagh

Ja dat snap ik ook wel....mijn man woont ook in het buitenland, ook toen mijn schoonouders nog leefden.En wij 'logeerden' dus ook wel eens bij mijn schoonouders. Maar nogmaals om daar 2 kamers standaard voor 'leeg' te laten staan of om er rekening mee te houden wanneer je een huis koopt gaat me véél te ver.
1 van mijn broers is ook met een buitenlandse getrouwd en ook die logeert daar wel eens.
Maar beiden zijn wij ook van mening dat een hele vakantie bij je schoonouders onder dak ook niet alles is. Wij 'blijven' dus nooit de hele vakantie. Wij blijven een paar nachten (2 ofzo) en gaan dan vandaar uit op vakantie (meestal met zwager+gezin) en op de terugweg idem dito. Mijn broer doet net zoiets.
En dus kom je totaal aan 4 nachten per jaar!!!
Misschien nog een weekje of 5 dagen ergens tussendoor en dan slapen we er ook niet standaard, dan slapen we een nachtje bij zus en een nachtje bij broer en 3 nachtjes in het familiehuis. Nou dan is het pak 'm beet een week per jaar! En dat is (vergelijkbaar met kinderen die in nederland wonen) best veel zelfs. Ik ken ook kinderen in het buitenland die met de caravan gaan of met de vouwwagen of camper en die kamperen dan op het terrein van ouders/schoonouders. En ook ouders/kinderen die op een camping vlakbij hun ouders/kinderen een plekje boeken.
Dát kan ik me allemaal levendig voorstellen. Maar om te verwachten dat je kinderen met grote regelmaat een nachtje mét kleinkinderen komen logeren en daarom 2 slaapkamers reserveren gaat me écht te ver. Ik denk ook dat je dan te hoge verwachtingen oplegt aan je kinderen.En ik ben blij dat mijn schoonouders dat niet deden, het zou zo verplichtend hebben gevoeld van : "die kamers zijn van jullie" dus maak er maar gebruik van! Nee dank je de koekoek, dáár ga ik écht niet aan beginnen.
Ik ruim mijn werkkamer wel op als ze graag willen blijven slapen en gooi er een matras neer. Dat lijkt me veel gezelliger en beter voor de band met mijn kinderen dan: Ik moet een huis met 2 kamers want als de kinderen+kleinkinderen willen komen........
En buiten dat denk ik dat de meesten hier er niet vanuit gaan dat hun kinderen in het buitenland gaan wonen, het gaat dus om kinderen in Nederland. En elke plaats in Nederland is met gemak heen en terug te bereiken op 1 dag en dan houd je nog tijd genoeg over om bij te kletsen.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

21-03-2011 om 10:29

Nee hoor albana

Alhier kun je je als senior, 55+, gewoon inschrijven hiervoor. Mijn oma woonde er sinds begin jaren 80, tot '88, en het complex is er nog steeds. Mijn dochter deed er laatst mee aan een schilderproject, en het waren echt niet allemaal hulpbehoevende hoogbejaarden, maar ook kwieke 70'ers. Elke bewoner wordt elke dag 1x gebeld om te vragen of alles goed is, er is een noodsysteem voorhanden, en een binnengang voor een korte route naar het gezondheidscentrum ernaast.

+ Brunette +

+ Brunette +

21-03-2011 om 11:39

Fladder (geriatrische au-pair)

In Spanje zijn het vaak Zuidamerikanen die voor dit klusje worden aangenomen, die spreken dus de taal en in Spanje is zwart werk (helaas) gebruikelijker dan in Nederland. Een zwager van me heeft het gedaan toen hij op zijn verblijfsvergunning wachtte en de familie vond het jammer dat hij wegging.

Fiorucco

Ja,ja maar er is behoorlijk veel veranderd sinds die jaren. En die kwieke mensen hebben toch écht allemaal een indicatie óf ze woonden er al voordat het werd ingevoerd. Google maar 'aanleunwoning voorwaarden' en dan krijg je 35.900 resultaten van zo'n beetje elke hoekje en gaatje in nederland waarin als voorwaarde een CIZ-indicatie of AWBZ-indicatie wordt gesteld. Nou en dat bedoel ik dus.
Het lijkt me sterk dat jij nu net in de enige woonplaats van Nederland woont waar ze anders werken dan in de rest van Nederland en als het wel zo is, mag het niet meer de naam aanleunwoning hebben, maar is het een seniorenwoning.
Ik vind trouwens een objectief beeld van 'kwieke oude mensen' ook niet écht betrouwbaar. Je wilt niet weten wat voor 'kwieke oude mensen op het eerste gezicht' wij soms hebben en die blijken dan toch echt grote problemen te hebben en écht hulp nodig te hebben.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

21-03-2011 om 13:52

Albana

Lees deze link maar even. je kunt hier echt gewoon op inschrijven en er gaan wonen en in overleg bepaalde zorg krijgen. Voor sommige zorg moet je een indicatie hebben, maar de woning kun je echt zo krijgen!Dat van die kwieke 70'ers geef ik aan, om duidelijk te maken dat ook gewone gezonde 70'ers daar kunnen wonen. Echt geen probleem, lees maar:
http://www.vierstroom.nl/index.aspx?ChapterID=2130&ContentID=67307

Ja klopt dus precies

Hier bestaan de huizen/appartementen precies uit 33% woonzorgappartementen, 33% aanleunwoningen en 33% seniorenwoningen.
Precies zoals ik het zei.
Voor personeel in de zorg en voor bewoners is het verschil namelijk nogal duidelijk. Ben je bewoner van de eerste 66% soort woningen, dan héb je een indicatie en dus recht op bepaalde zorg inclusief een aantal voorzieningen erbij in (denk aan aktiviteiten,maaltijden etc.) ben je bewoner van die laatste soort (seniorflat dus) dan betaal je voor élke handeling en voorziening. Dus wil je op de bel kunnen drukken wanneer je hulp nodig hebt in de seniorenflat dan moet je w.s. een abbonement hebben (per maand) en moet je per oproep ook nog achteraf betalen en mag je het zelf indienen bij je zorgverzekeraar of bij je boekhouder wanneer je een persoonlijk budget hebt b.v.
Ben je bewoner van de aanleunwoning zit deze zorg erbij in, ongeacht hoe váák je drukt. Je betaald dus niet meer als je vaker belt.
Idem dito met maaltijden, idem dito met aktiviteiten.
Dat is nogal een verschil namelijk.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.