Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pelle

Pelle

18-03-2011 om 07:57

Waar wil je wonen als je 80 bent....

In navolging van waar woon je nu. Waar wil je wonen als je 80 bent? Niet perse alleen de stad maar waar wil je naar kijken als je achter de geraniums zit (je uitzicht dus) en wat moet je op loopafstand hebben (voor zover je nog loopt)?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Luxe

Ik heb een aantal jaar terug ook iets gelezen over bejaarden die samen in een huis wonen en zelf personeel in dienst hebben, je eigen spullen op je kamer, huisdieren en goed te eten etc. Ik geloof dat het een eigen stichting was oid, in ieder geval was iedereen mede-eigenaar.

Polly Shearman

Polly Shearman

21-03-2011 om 17:41

Kan manda

Ik heb ook al gelezen over een echtpaar wat gewoon 6 bejaarden in huis nam, de bewoners betaalde huur, en zorg uit hun pgb. Een gezinshuis, maar dan zonder kinderen, maar met bejaarden.
Kleinschallige woongroep dus, op verschillende manieren te financieren.

Gewetensvraag aan sini

Sini ,je schrijft dat je echt niet naar een verpleeghuis wil,maar soms kan het gewoon niet anders.
Neem je nu al maatregelen om te voorkomen dat je daar ooit terechtkomt?

en, zou je het je kinderen kwalijk nemen als ze je niet in huis nemen?

Ik hoop ook nooit in een verpleeghuis terecht te komen,maar ik wil ook niet bij mijn kinderen gaan wonen.
Ik vind dat zij recht hebben op hun eigen leven.
Ik hoop dat mocht het ooit zover komen dat ik toe ben aan een verpleeghuis,dat ik dan voldoende zorg kan inkopen om toch thuis te blijven.En lukt dat niet,dan zal ik het moeten aanvaarden.

tot het zover is wil ik gewoon hier in mijn eigen leuke buurt ,in mijn eigen huis blijven wonen.Wel denken we eraan om tzt te gaan overwinteren in een warm land.

Maylise

Maylise

21-03-2011 om 18:31

Tehuizen

Zelf zou ik ook niet naar een tehuis willen. Als ik nu echt helemaal dement zou zijn dan is het wat anders want dat merk ik het zelf toch niet meer. Ik hoop uiteraard dat nooit meer te maken. Wat dat betreft is heel oud worden ook geen zegen. Er is wel verschil tussen tehuizen. In mijn vorige woonplaats heb ik meerdere tehuizen regelmatig van binnen gezien (op bezoek bij oude buurvrouw, moeder van een vriendin, vriendin van mijn moeder...) en 1 van die tehuizen was echt best leuk, de ander was ok en de derde was echt heel erg. Waar het in me zit weet ik niet precies. Locatie scheelt al wat natuurlijk. Dat is het niet alleen. Het is vooral de sfeer en het personeel. Bij dat derde tehuis werkte over algemeen zeer ongeinteresseerd personeel dat. Verder was de indeling heel ziekenhuisachtig. Ik voelde me daar altijd zo naar. Bij tehuis nummer 1 had ik dat dus helemaal niet.
Toch wil ik er echt niet belanden. Het feit dat je maar zo’n klein kamertje voor jezelf hebt, niet al je spullen mee kan nemen, niet kan eten wanneer en wat je wilt, de afhankelijkheid van anderen... het lijkt me echt heel erg.
Ik zal dus proberen om zolang mogelijk zelfstandig te blijven en dan maar hopen dat een van de kinderen genoeg compassie heeft.

Maylise

Maylise

21-03-2011 om 18:33

Polly

Daar heb ik ook over gelezen. Het functioneert zoals de Thomas huizen. Lijkt me best een redelijke oplossing. Toch de kleinschaligheid van een echt thuis maar wel met de zorg die je nodig hebt.
Het fijne is ook vooral de autonomie die de bewoners hebben en de zeggenschap in hoe zij willen dat het huis gerund wordt.

Fiorucci

Fiorucci

21-03-2011 om 18:56

Nee albana

Jij schrijft: "en zonder zorg/indicatie is dat huisje niet beschikbaar voor huurders."
Die huisjes zijn ook beschikbaar zonder indicatie, en pas later indien nodig kun je dan alsnog een indicatie krijgen voor zorg. Maar de huizen zijn ook gewoon te huur. Het is in de praktijk niet zo strikt gescheiden als het stukje tekst doet voorkomen. Ruw genomen streeft men hier naar, maar als jij daar als kwieke niks aan de hand 70'er gaat wonen, kan dat dus ook.

Echt niet liora

En dat weet ik héél zeker want ik moet dit praatje aan stagaires, scholen en anderen die rondgeleid moeten worden met grote regelmaat opdreunen dus ik ken het uit m'n kop en het word iedere keer weer aangepast (up too date dus) en ik draai het iedere keer weer braaf uit om te kijken of ik nog bij de tijd ben.
Woonzorgappartementen én aanleunwoningen worden qua aantal namelijk vastgesteld voor tig jaar per gemeente. Dat is een absoluut aantal, geen 1 meer of minder. En ook niet dus tijdelijk eentje erbij of eentje eraf. Dat word bepaald aan de hand van bevolkinssamenstelling per gemeente en ligt in vergunningen en betalingen 'vast'.En alleen maar 1 keer in de zoveel jaar word het opnieuw vastgesteld. Dus het werkt gewoon niet zo....Dat foldertje suggereert het wel een beetje, dat is ook logisch, ze willen natuurlijk ook liever dat je daar kan blijven, maar praktisch gezien kán dat pas als er een aanleunwoning 'vrij' komt, w.s. omdat die bewoner over kan naar woonzorgappartement (en die moet dus ook weer vrij komen omdat die b.v. overgaat naar verpleeghuis of overlijd).Wel kun je die indicaties 'schuiven' naar een ander adres. Dus op appartement nr. 15 komt een aanleun-plek vrij en dan word dat seniorenwoning en de seniorenwoning op nr. 21 word aanleun. Het aantal blijft zo hetzelfde. Alleen de woning qua adressering wisselt. Dat gebeurd wel vaker, niets nieuws dus.
W.s. is er wel een voorrangssysteem dat 'eigen' bewoners van een seniorenflat vóór gaan op de wachtlijst ten opzichte van nieuwe aanmeldingen (als hun indicatie tenminste even 'hoog' is).
Maar het maakt het allemaal niet anders.
Als Liora dus al b.v. in het O.O. huis in een aanleunwoning zit en ik ernaast in een woonzorgappartement en jij er weer naast in een seniorenflat en jij hebt opeens meer zorg nodig en het ziet er niet naar uit dat ik of liora vandaag of morgen uit ons huis met indicatie vertrekken en er is wél plek in een andere aanleunwoning ergens anders dan in het O.O. huis, zul je óf moeten vertrekken/verhuizen of je komt weer onderaan de wachtlijst want zegt de CIS dan zal u die zorg ook wel niet zo hard nodig hebben. Dat is hoe het is.
Er lijkt wel 'keus' te zijn, zo verkopen 'ze' ( de politiek en de zorginstellingen die natuurlijk ook niet te negatief willen overkomen naar hun klanten en de verzekering )het ook, maar in praktijk heb je weinig te kiezen.
Dat is niet zo leuk maar het is niet anders. Ik heb het niet bedacht en naar het schijnt is het hard nodig anders word zorg voor ouderen onbetaalbaar
De 'keus' is dus gewoon beperkt.En ook nog afhankelijk van wachtlijsten en indicaties. Een heel gedoe dus.
Dus geen kwestie van kom we gaan gezellie bij elkaar zitten in 1 huis. Ik werk verdeeld over 3 huizen en ken zelfs een clubje schoonzussen die altijd erg dik waren met elkaar, allemaal weduwen. En die hadden het vaste voornemen om bij elkaar alle 7 in 1 huis te gaan wonen.
Helaas pindakaas is dat dus niet gelukt. Nu wonen ze welliswaar in dezelfde woonplaats en bij dezelfde stichting, maar wél in 3 verschillende huizen dus.
Als het met 7 al niet lukt, die relatief niet zo ver van elkaar wonen, laat staan met ons allen en dan verspreid over nederland!
groeten albana

Toch heb ik te vaak meegemaakt

...dat mensen hun grenzen verlegden als hun mogelijkheden verminderden. Dat ze genoegen namen met omstandigheden die ze eerder als onaanvaardbaar hadden bestempeld.

Ik denk dus dat je beter van dag naar dag kunt leven. Nu al zeggen wat je straks niet wilt is naar mijn bescheiden mening niet mogelijk, niet zinnig of niet aan te raden. Of alledrie.

Je maakt het jezelf er alleen maar moeilijk mee.

fladder

fladder

21-03-2011 om 20:07

Brunette (au pair)

Bedankt voor de uitleg!

Albana

Ik begrijp allang dat JIJ geen kamers leeg laat staan voor je kinderen, maar waarom ga je daar zo op door ? Andere mensen, zoals mijn schonouders zelfs 4 lege kamers en wij 1, dus wel. En waar lees je dat mijn schoonouders VERWACHTEN dat we komen logeren ??? IK vind het heel handig dat we er altjd terecht kunnen om te slapen. Zelfs toen we in NL woonden op 1,5 uur rijden bleven we regelmatig slapen, gewoon omdat we dat allemaal gezellig vonden, dat kan toch ook nog ?

Vic

Vic

21-03-2011 om 21:52

Mijn oma vindt het geweldig

Mijn oma woont sinds een paar jaar in een bejaardentehuis. In eerste instantie was dat een groot drama en ze wilde absoluut niet. Na haar verhuizing draaide ze als een blad aan een boom om, ze vindt het heerlijk. Ze heeft een ruim twee-kamerappartement, eigenlijk voor 2 personen maar na de dood van mijn opa hoefde ze niet te verhuizen. Minstens 5 keer per dag komt er een 'zustertje' eten of medicijnen brengen en een praatje maken. Ze kan in de groepsruimte tv kijken of spelletjes doen, er worden filmmiddagen georganiseerd (van concerten van Andre Rieu en ander leuks). Ik hoop dat ze er nog een paar jaar kan blijven wonen. Inmiddels is haar gezondheid verslechterd en heeft ze meer zorg nodig. Als ze nu nog thuis had gewoond, had ze waarschijnlijk naar een verzorgingshuis moeten verhuizen.

Hibiscus

Hibiscus

21-03-2011 om 21:54

Shonagh

Ook wij hebben het geluk dat er altijd een opgemaakt bed in een of meerdere logeerkamers klaarstaat bij (schoon)ouders. Niks hoeft, maar we zijn altijd welkom.

Er zijn veel mensen die het heel gezellig en fijn vinden als vrienden/familie blijven logeren, en een aparte kamer is natuurlijk geweldig. Ik denk dat meer mensen dat ook graag wel zouden willen hebben, als ze een huis hadden wat groot genoeg was.

1 kamer die over is wordt al gauw voor iets anders gebruikt, maar als je 2 of 3 kamers over hebt, is het makkelijk.

Hibiscus

Hibiscus

Inderdaad, we hebben geluk, want er zijn maar weinig adresjes waar je met 5 man aan kunt komen :o)
Voor mijn schoonouders was het wel 1 van de redenen om niet naar een kleiner huis te gaan, maar met nu betaalde hulp voor huis en tuin lekker te blijven wonen in het huis waar ze als bijna 60 jaar wonen.

Fiorucci

Fiorucci

22-03-2011 om 07:14

Oh help vic

Andre Rieu? Ik hoop toch zo dat dat beleid veranderd tegen de tijd dat ik daar zit.....

Fiorucci

Fiorucci

22-03-2011 om 07:17

Albana

Dat weet ik allemaal, maar die gewone aanleunwoningen zijn echt gewoon te huur voor 50 plussers. Je haalt er van alles bij,maar het ging mij puur daarom. Ik weet dat er andersoortige app. bij zijn, en ik weet ook dat het levensloopbestendige huizen zijn,er zitten namelijk nog vriendinnen van mijn oma, die gewoon bleven met meer zorg.

Waar het me om ging

Mij ging het er alleen maar om dat wanneer je oud en krakkemikkig word en gewoonweg niet zoveel 'keus' meer is. Je kan zelfstandig blijven wonen (eerst nog dat ligt aan je krakkemikigheid) in je eigen huis of in een seniorenflat en dan thuiszorg krijgen, geïndiceerd of dat je het zelf betaald. En daarna dus in een aanleunwoning en zorgvoorziening, maar die 2 zijn puur afhankelijk van de inzichten en gelden van de CIS op dat moment.En daar ben je dan dus afhankelijk van.
De CIS is natuurlijk ook weer afhankelijk van het rijk (o.a. de gelden) en de verzekeraars etc. En heeft ook rekening te houden met meer mensen dan jij of ik.
Zo'n seniorenflat is vaak wel aardig. Een O.O. seniorenflat is dus wel een optie....ergens midden in het land.
Ik persoonlijk zou als ik dan tóch zorg nodig heb liever ál mijn geld bij elkaar schrapen en in een particulier verzorgingshuis gaan wonen zolang mijn geld dat toelaat.
Dat is echt een wereld van verschil met een gewoon woonzorgcentrum, er is meer luxe, comfort en meer aandacht en personeel. Mijn opa heeft kort in zo'n particulier huis gewoond en hij voelde zich meer alsof hij op vakantie was in een luxe hotel. En als ik dan een bepaalde indicatie niet heb betaal ik het gewoon zelf.
Ik maak mooi ál mijn eventuele geld op. En hoop dan maar dat ik voordat het op is er niet meer ben........
Dat lijkt me nog wel wat.......mijn laatste dagen in luxe slijten. En me leuk ontbijt op bed laten brengen en zulke dingen (vond mijn opa ook geweldig!). En dan minstens naar de schouwburg met het busje van het huis en niks Andre Rieu in een kantineachtige zaal. En aan het diner i.p.v. aan de maaltijd. Dát lijkt me wel wat.
groeten albana

Andre rieu

oh vreselijk, ook niet mijn smaak als ik oud ben inderdaad. Ik wil tzt de hele series van Rome en Tudors zien

Fiorucci

Fiorucci

22-03-2011 om 11:41

Manda

Afgesproken! Daar beginnen we mee!

Geld schrapen en rieu

Al je geld bij elkaar schrapen, bankrekening plunderen en je huis+ inboedel verkopen lijkt (leuk markplaatsen daar zijn wij toch zo goed in?).
Wat er gebeurd als het op is, geen idee, ik vraag het me ook altijd af.
Misschien moeten je kinderen garant staan???
En ook bejaardenhuizen gaan met de tijd mee. 20 jaar geleden keken we nog snip en snap. Dát is pas erg en zoooooóó langzaam gaat dat, dat als je nog niet in slaap was gevallen je het zeker valt!
Nee hoor over 30 jaar kijken we vast iets van 'nu' en dan zitten we allemaal te mijmeren over hoe'n leuke tijd dat was...Een complicatie van de wereld draait door of goede tijden-slechte tijden ofzo (ook niks aan maar afijn) en met een beetje geluk een boer zoekt vrouw overzichtje.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

22-03-2011 om 14:09

Nou pelle

Ik ken toch zat leeftijdsgenoten die Rieu prachtig vinden, of Jan Smit en consorten...Waaaaah!

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2011 om 15:01

Manda

Smaak ontwikkelt zich alle kanten op is mijn ervaring. 20 jaar geleden had ik ook niet gedacht dat ik 20 jaar later graag naar een concert van André Rieu zou willen. Het idéé...
Voor series heb je gelukkig een eigen tv op je kamer. Elke dag samen met anderen tv moeten kijken, daar zou ik ongelukkig van worden. Ik vind het al lastig om de tv met ons gezin te moeten delen, laat staan met een kudde oudjes.

Particulier

Nee geen verstand van particuliere zorgcentra, behalve die ene keer met mijn opa en die was zo knap dat ie na 2 maand z'n pijp aan maarten gaf
Zoiets had ik me dus ook voorgenomen.
Een pilletje ofzo? Zou dat tegen die tijd niet heel legaal kunnen? Of een spuitje ofzo bij een aardige knappe dokter?
En die films/ducumentaires/muziekvoorstellingen e.d. kijken ze tegenwoordig niet meer op t.v.schermen in verzorgingshuizen, maar op grootbeeldschermen (en denk dan aan king-sizeformaat) en het zijn wél altijd dingen die op dat moment natuurlijk niet op t.v. te zien zijn en natuurlijk in een verdonkerde zaal die ze bioscoop noemen. De pop-corn krijg je er dan gratis bij, mits dat in je zorgzwaarte-pakket zit.
Rieu live dat zit er gezien de budgetten niet in helaas.
groeten albana

En nog ten overvloede

Je hoéft natuurlijk niet naar Rieu en de bingo als je er niet van houd, zo aardig zijn we dan weer wel.
Er móet niks, alles mág.
Er zijn ook regelmatig klassieke concerten van conservatorium afgestudeerden of accordeon-middag of meer bruiloftsachtige muziek.
Ik doe trouwens niet mee als het mijn beurt is.
Ik heb al zoveel soorten muziek en toneel en spelletjes en curcussen gezien en gedaan mijn hele leven, ik denk dat ik gewoon alleen maar blijf zitten en me laat bedienen, oja en ik ga vooral véél lekkere dingen eten en drinken want verkering hoef ik dan ook niet meer
(zou het zijn dat het bijna etenstijd is?? Dat me dat in de kop komt??)
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

22-03-2011 om 19:01

Pelle

Ongetwijfeld zijn er nu mensen die niet van Rieu houden, die hebben dan dikke pech. Binnen de zorg is men zich er van bewust dat er toch een andere generatie aankomt die meer divers is kwa smaak en die niet van Rieu,Daar bij die molen en blauwe watergolfjes houden.Dus doe mij maar een mooie tv, met veel dvdboxen en ik bel mijn kinderen wel om afentoe naar een goed concert te kunnen.

Polly Shearman

Polly Shearman

22-03-2011 om 19:46

Andere generatie

Ik werk in een verpleeghuis, en ik heb ook zeer veel "jonge" mensen op mijn afdeling. de jongste is 40, en een van 41, 50,53,55. Die mensen wonen ook in een verpleeghuis. Gelukkig passen wij onze aktiviteiten aan aan de vraag van de mensen, en dus zijn er genoeg dingen voor deze jonge mensen te doen.
Lang leve de aktiviteiten begleiding

Fiorucci

Fiorucci

22-03-2011 om 21:54

Polly

Helaas is in veel tehuizen de activiteitenbegeleiding wegbezuinigd...

Vic

Vic

22-03-2011 om 22:14

Ach rieu

Mijn oma vindt André Rieu gelukkig geweldig, en de meeste van haar buurtjes ook. De zorginstelling staat midden in een volksbuurt en de meeste bewoners komen uit die buurt. Ik neem aan dat in een kakkineuze zorgvilla in een elitaire wijk geen Rieu vertoond wordt.

Nou kaaskopje

ik kan je voor 100% garanderen dat ik over 20 jaar niet naar Rieu wil.

En ik snap heel goed dat andere mensen het geweldig vinden, ik heb laatst eens zappend gezien wat die man nu eigenlijk doet en ja het heeft ergens echt wel wat maar het is gewoon echt niet mijn smaak en ik weet vrijwel zeker dat dat zo blijft.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-03-2011 om 01:04

Cobi

Ik heb geleerd om te zeggen dat ik iets afgrijselijk vind, dat is iets anders dan dat het afgrijselijk is. Ik zeg niet dat ik opeens de grootste fan van Rieu ben geworden, ik zal er geen cd van kopen, maar ik waardeer zijn werk nu wel. Wat betreft het kapsel, zie ik toch liever de manen van Rieu, dan het bolwerk van Wilders.
De bejaardenhuisschnabbels van Willeke zijn niet bepaald gratis heb ik begrepen. Dus als het tehuis niet genoeg geld kan ophoesten, is Willeke zakelijk genoeg om dan weg te blijven.

Fiorucci

Fiorucci

24-03-2011 om 11:59

Kaaskopje

"Ik heb geleerd om te zeggen dat ik iets afgrijselijk vind, dat is iets anders dan dat het afgrijselijk is..."
Je bent nu aan het muggeziften,hetgeen de discussie niet ten goede komt. Mij punt is dat de huidige generatie ouderen, die over een jaar of tien/vijftien wellicht in tehuizen beland, al niet meer zo dol is op Willeke en oudhollandse liedjes. Mijn ouders bijvoorbeeld. Zulke ouderen zullen er alleen maar meer zijn in de toekomst. Instellingen zullen daar rekening mee moeten houden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.