Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Waarom je van sporten niet afvalt, en nog een leestip


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
saskia

saskia

04-11-2011 om 19:28

Dank voor de uitleg

ik had werkelijk nog nooit van darmhormonen gehoord. Het lijkt me ontzettend zwaar, maar ik kan me voorstellen dat je genoeg gemotiveerd bent om dit traject te volgen. Om nog even terug te komen op sportscholen, ik ga naar een sportschool voor vrouwen en de sfeer is heel relaxt, helemaal niet veroordelend of zo.

Ely

Ely

04-11-2011 om 21:14

Puck -sportschool

Dank voor je uitleg. Ik geloof dat ik er een beetje ambivalent over ben. Heeft ook iets te maken dat ik niet van tenten hou, ook niet voor grotere maten. Natuurlijk is strak niet voor iedereen mooi en prettig maar het model heren-tshirt maar dan voor gevulde (en dunne) dames vind ik vaak zonde. Dan liever wat aansluitender. Maar goed, wie ben ik. En op mijn sportschool zie je echt alle soorten en maten dames en heren, heerlijk.

Belle en anderen met deze uitdaging: sterkte, wat een lastige problemen en moeilijke keuzes bij een onderwerp waar volgens mij ook nog eens teveel (mensen met) vooroordelen je het niet altijd makkelijk maken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Puck

Puck

04-11-2011 om 21:30

Ely

Ja, maar wat jij zegt kan toch ook gewoon? Volgens mij snap je mijn uitleg nog steeds niet helemaal. Het gaat erom dat mouwloze hempjes niet mogen, een strak shirt is geen enkel probleem hoor. Ik houd ook niet van slobberige herenshirts of tenten, maar er is toch wel verschil tussen iemand in een soort hotpants waarmee je kunt liplezen en een laag uitgesneden mouwloos hempje waar knbbel en babbel pront naar voren priemen en meedeinen op de crosstrainer en iemand met een ultravol figuur die in een strakke legging en een strak shirtje op de band rent. Dat eerste wordt dus niet toegestaan op "mijn" sportschool, het tweede absoluut wel.

dc

dc

04-11-2011 om 23:33

Uh ely

"Natuurlijk is strak niet voor iedereen mooi en prettig maar het model heren-tshirt maar dan voor gevulde (en dunne) dames vind ik vaak zonde"

Ik ga niet naar de sportschool om bewonderd te worden ofzo, dat hou ik voor thuis. Mijn sportkleding moet comfortabel zijn. Ik heb in het verleden wel gehad dat ik geil aangestaard werd door een of andere oetlul in een sportschool, en dat vind ik persoonlijk vreselijk. Ik zie er liever uit als een wandelende aardappelzak dan.

Ely

Ely

05-11-2011 om 09:49

Puck en dc

Moguh,

Sorry Puck, blijkbaar zitten er wat meer nuances in dan ik begreep . Maar zoals je het beschrijft klinkt het fijn, ik kan me wel vinden in een knabbel en babbel vrije sportschool

Dc: ik zei toch ook dat het mijn mening slechts was? misschien ligt het aan mij maar ik heb de indruk dat sommige mannen toch wel kijken, wat je ook aanhebt. Ik let gewoon maar niet op ze . Sowieso ben ik veel meer geboeid door de tienermeisjes die op dit moment al bellend, textend en kletsend met elkaar op hun Uggs hun tijd lijken uit te zitten met een minimum aan beweging. Wat komen ze toch doen?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Belle

Als je je laat opereren volgens mij is de GBP bekend om de gunstige invloed op de darmhormonen, maar zover heb ik me nog niet verdiept, dus dat zounje dan even kunnen vragen ( om maar even lekker op de feiten vooruit te lopen)
Sterkte met de beslissing

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

sceptische medemens

sceptische medemens

05-11-2011 om 12:12

Sorry dames

Maar als we krantenberichten als maatstaf moeten gaan nemen om onze leefstijl mee te kiezen, zijn we toch ver heen. Nee, van uitsluitend sporten val je niet af. Beweert ook niemand. Waarom dan toch maar wel bewegen?
Bijvoorbeeld voor opbouw spiermassa. Wie afvalt, verliest gemiddeld 1/3 aan spiermassa en 2/3 vet, dus bewegen is handig om dat een beetje tegen te gaan, ook als je succesvol afvalt. Een vriend van mij (morbide obesitas) heeft een maagverkleining ondergaan. Hij valt gigantisch af, maar heeft nadrukkelijk de instructie gekregen om ook meer te gaan bewegen. Om zijn lichaam op orde te houden, want zoveel afvallen is alleen een aardverschuiving en sporten helpt nu eenmaal om beter in balans te blijven met van alles.
Voor Belle betekent dit: ook als het heil weer van buitenaf moet komen, zal toch weer van je worden gevraagd dat je zelf letterlijk en figuurlijk in beweging komt. Dus dat je meer verantwoordelijkheid gaat nemen voor je eigen toestand. Er zal dus, COPD of geen COPD, eigen inzet nodig zijn om zo'n operatie succesvol te laten zijn. Anders zal ook deze operatie niet helpen, zo is gebleken. Dat gaat misschien wel niet meevallen. Je zult niet kunnen roepen dat anderen van alles moeten, je zult zelf moeten zorgen dat het gewichtsverlies van de operatie blijvend is. Tovermiddelen bestaan namelijk niet, eigen inspanning is altijd nodig.

sceptische medemens

sceptische medemens

05-11-2011 om 12:25

Sorry dames deel 2

Waarom sporten verder een goed idee is:
-Betere doorbloeding van van alles, waaronder je huid, waardoor je er ongeacht je leeftijd, beter uitziet
-Ik heb net buiten een uurtje lopen joggen. In plaats van thuis te zitten en kcal in te slaan, heb ik (bij mijn gewicht) minstens 500 kcal weg gebracht. In tegenstelling tot wat het artikel beweert, heb ik nu geen honger. Flink sporten legt de maag en darmen tijdelijk stil, omdat er meer bloedvoorziening voor de spieren moet zijn. Het duurt wel even voordat ik honger ga krijgen. En als ik dan slim mijn eten kies (flink volume, genoeg eiwitten, wel af en toe snoepen om niet een heel saai leven te hebben enz.) dan blijf ik veel gemakkelijker op gewicht.
-Vooral bij emo-eten en verveel-eten is sporten dus een aardig middel. Want van sporten voel je je psychisch beter en je bent actiever.
-Minder moe. Omdat je conditie zo vooruit gaat, heb je meer energie voor je dagelijks leven.
-Wetenschappelijk aangetoond (new England journal of medicine) dat je weerstand veel beter is als je duursport. Dubbelblind onderzoek heeft hier weinig ethische complicaties, dus dat is ook gedaan. Een groep met zoveel mogelijk dezelfde kenmerken wel laten duursporten en een groep niet. Registreren hoe vaak men infectieziekten doormaakt in dezelfde periode en bloed prikken voor meten van de activiteit van het immuunsysteem. Blijkt dat de duursportende groep veel minder vaak ziek is en er een veel alerter immuunsysteem op na houdt. Ik ervaar dat zelf inderdaad ook en hoor het van collegajoggers. Wij komen de winter prettig door, nauwelijks griep, verkouden enz.
-Beter doorslapen en gemakkelijker inslapen. Lagere bloeddruk.
Ik kan nog een tijdje doorgaan. Blijf vooral op de bank zitten en doe lekker niks. Is iedereen, dik of dun, vrij in. Ga je toch maar sporten, dan is het helemaal niet noodzakelijk om naar de sportschool te gaan. Er is maar 1 criterium: Kies iets dat je vol kunt houden!!! Dus je mag er geen al te grote hekel aan hebben, want dan zit je zo weer stil. En hou dan een tijd vol. De gunstige effecten ga je vooral na enkele maanden merken.
En ja, ik had vroeger onvoldoendes voor gymnastiek, en ik had vroeger zo'n hekel aan elke vorm van beweging wegens onder andere gebrek aan talent, dat ik op mijn vijfentwintigste een veel slechtere conditie had en veel zwaarder was, dan op mijn vijfenveertigste toen ik eenmaal was gaan sporten.

Mien gbp

Maar Mien, volgens mij kom jij ook in aanmerking voor een GBP, vooral als je ook diabetes hebt! Het is namelijk een combinatie van BMI met bepaalde ziektebeelden of BMI alleen.
Misschien toch het informeren waard?
Trouwens, ook met een GBP blijft het vechten. Ook daar heb ik helaas persoonlijke ervaring mee....

Belle Époque

Belle Époque

05-11-2011 om 13:22

Sceptische medemens

"Voor Belle betekent dit: ook als het heil weer van buitenaf moet komen, zal toch weer van je worden gevraagd dat je zelf letterlijk en figuurlijk in beweging komt. Dus dat je meer verantwoordelijkheid gaat nemen voor je eigen toestand. Er zal dus, COPD of geen COPD, eigen inzet nodig zijn om zo'n operatie succesvol te laten zijn. Anders zal ook deze operatie niet helpen, zo is gebleken. Dat gaat misschien wel niet meevallen. Je zult niet kunnen roepen dat anderen van alles moeten, je zult zelf moeten zorgen dat het gewichtsverlies van de operatie blijvend is. Tovermiddelen bestaan namelijk niet, eigen inspanning is altijd nodig."

Jammer dat je achter een nick zit, want je hebt helemaal gelijk. Het komt me niet aanwaaien als mijn halve maag eruit is, ik zal er zelf ook keihard aan moeten trekken. Wat ik zonder operatie overigens ook al doe
Obesitas = levenslang, ook als je je obesitas kwijt vbent.

Belle Époque

Belle Époque

05-11-2011 om 13:23

Pind@

Zou je (mailadres via forumbeheer te verkrijgen) me willen mailen over jouw ervaringen? Of staat jouw verhaal ergens online? Alvast bedankt!

Belle Époque

Belle Époque

05-11-2011 om 13:27

Nog even voor sceptische medemens

"ook als het heil weer van buitenaf moet komen"

Het woordje "weer" bevalt me niet zo. Kan je dit nader verklaren? Misschien zie ik het verkeerd, dat is het risico met geschreven tekst maar het zou het gebruik van (opnieuw?) een gelegenheidsnick n.a.v. een posting van mij kunnen verklaren.

Ely

Ely

05-11-2011 om 13:28

Sceptisch medemens ea

Wat mij betert preek je voor eigen parochie. Misschien naïef maar ik ging er van uit dat het idee dat sporten ook vervangen kan worden door een gemoedelijk lunchwandelingetje of dat het laatste zelfs beter is hier werd besproken op een bepaalde toon. Ik meende af te leiden uit die toon dat 'men' zich wel degelijk realiseerde dat sporten gewoon goed voor je is. Maar jij leest het blijkbaar anders, dus nu ben ik benieuwd: zijn er hier die denken dat sporten geen voordeel oplevert? Of is het meer dat sommigen (nog) geen passende sport hebben gevonden en daarom de verschillende argumenten en onderzoeken gewoon even graag als reden zien niet te hoeven sporten (en deze dus aanhalen met een knipoog)?

Ik ben nou toch wel benieuwd...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dc

dc

05-11-2011 om 14:23

Nou zeg

"Voor Belle betekent dit: ook als het heil weer van buitenaf moet komen, zal toch weer van je worden gevraagd dat je zelf letterlijk en figuurlijk in beweging komt. Dus dat je meer verantwoordelijkheid gaat nemen voor je eigen toestand."

Klinkt weer lekker als "je bent dik, dus het is je eigen schuld". En dat is het nou vaak gewoon niet. Dus ik vind je opmerkingen vrij lomp overkomen eerlijk gezegd.

sceptische medemens

sceptische medemens

05-11-2011 om 14:54

Citeren dan maar

Belle: "Maar de stigmatisering speelt ook een grote rol." "Een aantal jaar geleden keken ze alleen nog naar eetstoornissen en geloofden ze niet in "ik kan er niks aan doen", tegenwoordig liggen de kaarten anders, en ze gebruiken ook andere methoden waardoor ik alsnog in aanmerking zou kunnen komen."
"Met dit soort columns ben ik erg blij, en dankzij dit soort berichten merk ik bij de dokters ook minder "eigen schuld, vreet de helft en kom dan maar terug"."
Einde rijtje citaten. Lezen dokters columns en veranderen ze daarom van inzicht? Ik denk het niet. Je geeft in je posting een uitgebreide opsomming waaruit moet blijken dat je van alles doet om af te vallen, maar dat bij jou niets werkt. De boze buitenwereld wil dat maar niet zien. En je zegt dat in jouw individuele geval je eetpatroon geen enkel verband houdt met gewichtstoenamen en/of afname. Een maagoperatie kan een goed idee zijn, waarom niet? Maar ja, als het bij jou nu al niet werkt om minder te eten....Voorbeeld: bij mijn gevaarlijk zware vriend hielp het ook voor de operatie wel degelijk om minder te eten. Volgens Bartjens en alle rekenkundige wetten is te weinig kcal innemen nu eenmaal afvallen. Dus ook bij hem. Alleen moest hij zo ongeveer een onoverkomelijke hoeveelheid gewicht kwijt. Dus die operatie is dan zinvol. Want na de operatie krijg je minder kcal binnen en voila.
Maar nu beweer jij dat in jouw geval minder eten niet helpt. Tja, dan zal die maagoperatie ook niet helpen. Want minder binnenkrijgen is voor jou dus geen oplossing, zeg je. En na die operatie zul je bovendien een regime opgelegd krijgen van bewegen enz. Maar ja, bij jou helpt dat niet, zeg je. Van werk met veel beweging werd jij juist zwaarder. Men had het over toename van spierweefsel, maar voor jou geldt dat niet.
Het ziet er, kortom, niet goed uit. Een ingreep van buiten gaat niet werken als die tot doel heeft om kunstmatig je kcalinname te beperken. Want ja, dat helpt bij jou dus niet. Dat is wat je zegt.

Crux sceptische

Volgens mij zit em hier de crux:

En ja, ik had vroeger onvoldoendes voor gymnastiek, en ik had vroeger zo'n hekel aan elke vorm van beweging wegens onder andere gebrek aan talent, dat ik op mijn vijfentwintigste een veel slechtere conditie had en veel zwaarder was, dan op mijn vijfenveertigste toen ik eenmaal was gaan sporten......
Ik was toch ook flink? Beetje flink zijn hoor Belle.

Fijn dat het sceptische mens gelukt is maar het is niet erg helpend om dan anderen te verwijten dat ze nog zoekende zijn om hun eigen oplossing te vinden.

Net een gestopte roker.

sceptische medemens

sceptische medemens

05-11-2011 om 15:39

Annej

Mis poes. Daar zit hem de crux niet. Lees mijn laatste posting nog eens na. Belle moet juist vooral niet gaan doen zoals ik. Want van bewegen wordt ze zwaarder zegt ze en dat zijn bij haar geen spieren. Dus dat heeft ze al geprobeerd en werkt averechts. Verder vertelt ze dat minder kcal innemen bij haar ook niet leidt tot gewichtsafname. En Anne, zo'n maagoperatie is gericht op minder inname van kcal erna. Daar kan ik toch niks aan doen? En van minder inname van kcal zegt Belle: helpt bij mij niet.
Tja. Nu kan men tegen mij gaan schreeuwen en mij van alles in de schoenen gaan schuiven, omdat de wetten van de logica zijn zoals ze zijn. Mag hoor. Zoals Belle al zegt, de mensen oordelen zo gauw he?

Sceptische mens

De wetten van DE logica. De waarheid. Lees je eigen post nog eens door. Een maagoperatie is geen logische wetenschap. De resultaten zullen heel wisselend zijn maar de logica ontgaat me om er zo'n regeltje uit te halen als minder calorie-opname is het enige effect en dat helpt toch niet. Dat is meer een vorm van muggeziften die alleen maar afleidt van het onderwerp.

sceptische medemens

sceptische medemens

05-11-2011 om 15:58

Noem dat maar

muggeziften. De centrale aanname achter zo'n maagoperatie is inname van minder kcal. Echt hoor. En daarvan zegt Belle toch echt dat dat bij haar averechts werkt. Ik verzin geen regeltjes. Ik luister goed naar Belle. Wat Belle zegt is mijn uitgangspunt. Als jij liever denkt dat de artsen met een maagoperatie gelijkblijvende of grotere inname van kcal dan voorheen beogen: be my guest.
Maar nu ga ik stoppen. Ik heb het nu op allerlei manieren geformuleerd. Het heeft geen zin om in herhaling te vervallen. Uiteindelijk zal het mij worst zijn wat Belle weegt, ik heb er geen last van.

Sceptisch of niet

lees je maar eens in in het verhaal over darmbacteriën, dan blijkt dat het niet alleen de verminderde calorie inname is die zorgt voor gewichtsverlies en een verlaging van de bloedsuikers het is met name OOK de verminderde hoeveelheid darmbacteriën waardoor mindere opname van voedingsstoffen uit voeding, dus je kunt bijv. net zoveel eten als nu (al is dat met een letterlijk kleinere maag niet mogelijk) je haalt veel minder calorieën uit de voeding omdat er minder darmbacteriën zijn..

Dus nee, je hebt niet gelijk

@ pinda

ik hou het in gedachten, dat het misschien toch kan. En ja, ik realiseer me dat alleen een operatie niet de oplossing is, helemaal met jouw verhaal in het achterhoofd (spoedoperatie UMCG enzo..)

sceptische medemens

sceptische medemens

05-11-2011 om 17:34

Laatste keer dan

Het verhaal van de darmbacteriën is mij bekend. Die lijn volgend, is een operatie niet nodig. Dan is darmen steriliseren zoals ook voor een darmoperatie wel wordt gedaan en darmflora vervangen de logische optie. Laatst was zo'n 'transplantatie' van bacteriën nog te zien op televisie, trouwens.
Opereren wordt gedaan om de maag te verkleinen en/of de voedselstroom om te leiden, zodat de inname en opname van kcal vermindert. Dat als gevolg de darmflora verandert zou best kunnen. Er verandert als gevolg deze operatie van alles. Dat neemt niet weg dat de opvatting van Belle: minder eten en bewegen heeft bij mij een averechts effect, niet veel goeds voorspelt voor dat deel van de behandeling. Die bovendien toch gepaard zal moeten gaan met aanpassen van de leefstijl, waarvan zij eveneens zegt dat dit bij haar een averechts effect heeft. Moet ze zich dan toch maar laten opereren?
Maar: de draad begon over sporten en het effect daarvan en Ely had een goede vraag. Die vind ik eigenlijk wel zo interessant. Voordat de draad ontspoort in het gewicht en de darmflora van Belle in plaats van te gaan over sport: iemand iets over de vraag van Ely?

Belle Epoque

Belle Epoque

05-11-2011 om 18:14

Goh, sceptische medemens...!

Je speelt op de persoon, je verdraait heel slim wat ik heb geschreven en je bent te laf om dit onder je eigen nick te doen.
Ik ga na dit bericht dan ook geen tijd en energie meer aan je besteden.

Mensen die wél op een normale manier en onder hun eigen nick durven te schrijven, en dat mag sceptisch zijn, zal ik natuurlijk wl gewoon antwoorden

Belle en mien

Je mag mij mailen hoor op [email protected]. Ik wil graag mijn ervaringen etc. met je delen.

Enne Mien, mijn spoedoperatie was int Martini . Maar goed, dat was als gevolg van mijn maagband, die gelukkig nu bijna nooit meer geplaatst wordt.
In de provincie Groningen wordt er trouwens in geen enkel ziekenhuis maagverkleiningen gedaan. Leeuwarden is een perfecte locatie .
Je zou eens kunnen informeren Mien!

Ely

Ely

06-11-2011 om 00:59

Trouwens

Voor de (over)duidelijkheid: ik sluit me aan bij de mening van sceptisch medemens vwb sporten wat op vele vlakken goed voor je is.

Waar het gaat om Belle's ea situaties kan ik niets zinnigs zeggen omdat ik ze niet ken en niet genoeg van dit soort problematiek afweet.
Het komt op mij over als een heel naar probleem wat iedereen die het heeft om vele redenen zou willen oplossen. Geen baat bij het instant houden, toch?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

mix

mix

06-11-2011 om 11:09

Sceptische medemens dat klopt niet

Wanneer Belle spreekt over het feit dat minder eten niet helpt, spreekt ze over porties waar jij en ik niet op kunnen functioneren, porties waarvan je nooit gevuld raakt. Zelfs dat helpt haar niet om af te vallen.
Bij bv een maagband/verkleining, raak je met hele kleine porties bomvol. Op die manier eet belle nauwelijks en zal zij wél gaan afvallen. Als belle die porties NU zou nemen, zou ze continue flauwvallen, ook omdat de signalen van de hersens blijven doorgeven dat ze te weinig eet. Wanneer een maag vol is, stopt dat signaal. Dus zal belle het dan op kleine porties kunnen volhouden. (met de nodige vitaminesupplementen enz erbij)

Belle Époque

Belle Époque

06-11-2011 om 11:34

Mix

"Wanneer Belle spreekt over het feit dat minder eten niet helpt, spreekt ze over porties waar jij en ik niet op kunnen functioneren, porties waarvan je nooit gevuld raakt. Zelfs dat helpt haar niet om af te vallen."

Nee, dat is niet waar, ik heb dit namelijk nog niet goed uit kunnen proberen omdat het simpelweg onmogelijk is om te proberen als je knoerpt van de trek omdat je te weinig eet. Het is een manier van afvallen die (zonder operatie) verschrikkelijk af te raden is, omdat geen mens dat zijn leven lang volhoudt.
De kans is groot (en dat zijn niet mijn woorden, maar van mensen die ervoor doorgeleerd hebben( dat ik aan die muizenhapjes wél genoeg heb om gewicht te verliezen. Maar zonder operatie hou je dat echt niet vol.

Verder is het niet zeker of ik zelfs mét operatie gewoon 100% slank zal worden, dat kunnen ze niet garanderen, omdat ik duidelijk een "probleem-afvaller" ben. Maar de kans is heel groot dat ik toch wat kilo's kwijt zal raken, al zal ik waarschijnlijk niet in maatje 38 komen. En dat is niet erg. Ik vind het het belangrijkst om weer beter te kunnen bewegen en een aantal risicofactors uit mijn lijf te krijgen, en een maat 44 zou al heel fijn zijn!

mix

mix

06-11-2011 om 13:06

Huh belle

volgens mij zeg ik dat dus ook:
"Als belle die porties NU zou nemen, zou ze continue flauwvallen, ook omdat de signalen van de hersens blijven doorgeven dat ze te weinig eet"
Dit valt dus niet uit te proberen.

Daarnaast zeg ik ook dat met een maagverkleining je maag wél VOL (dus geen honger) zit na een kleine portie en dat dat ervoor zorgt dat je het eten van kleine porties in dát geval wél zult volhouden en daarom wél zult afvallen....
Ik zeg dus hetzelfde als jij nu zegt.

Belle Époque

Belle Époque

06-11-2011 om 14:16

Mix

Sorry, dan heb ik je niet goed begrepen!

Pluk53

Pluk53

07-11-2011 om 10:53

Belle

"Nee, dat is niet waar, ik heb dit namelijk nog niet goed uit kunnen proberen omdat het simpelweg onmogelijk is om te proberen als je knoerpt van de trek omdat je te weinig eet"
Vraagje: hoe lang heb je zo'n "knoerpige trek" wel eens kunnen weerstaan zonder te (veel te) eten wat zijn de (lichamelijke)klachten buiten het feit dat je vreselijke drang hebt om te eten? Kun je nog functioneren?
Bij de meeste mensen stopt dat hongergevoel na een poosje als je lichaam/geest door beginnen te krijgen dat er echt niet meer in gaat komen. En is zo'n aanpak niet te prefereren boven een zware operatie?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.